Beste Railers,
Na de ontwerp fase welke als Blausee hier op dit forum is beschreven http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48658.0 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48658.0) is nu de realisatie aan de orde. De gemeente heeft om verwarring met het Zwitserse Blausee te voorkomen de naam in Mare veranderd. Een hele passende naam voor een plek in de Vulkaaneifel!
In de bouwruimte heeft de laatste maanden een testopstelling gestaan on diverse technieken te testen, loks om te bouwen en weer een beetje met de besturing te spelen. Deze is nu afgebroken en de opbouw kan beginnen.
Onderstaand komt hopelijk een goed plaatje van de ruimte en de testopstelling te staan.
De eerste staanders en de grondplaat voor het eerste schaduwstation zijn geplaatst.
Mooie constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Jorg,
Dank je wel voor je reactie!
Ik probeer een zo open mogelijke constructie te maken die ook weer geheel uit elkaar te halen is.
Er zijn nog een aantal mogelijkheden om de baan uit te breiden of te verplaatsen. Deze kamer heeft nog een badkamer die kan worden verwijderd zodat het een U ipv L baan kan worden. Op dit moment heb ik nog niet de rails en treinstellen om deze baan te (in) te vullen, een grotere zou helemaal "kaal" worden.
Mocht het virus hard genoeg toeslaan en de treinen mijn andere hobby's verdrijven dan heb ik nog een 2 tal andere mogelijkheden om een veel grotere baan te realiseren, maar dan heb ik geen grote werkplaats meer en die wil ik eigenlijk niet missen.
Hans
Het belangrijkste is dat je altijd overal goed bij kunt want je armen zijn vlug veel te kort, en ontsporingen gebeuren op de meest onmogelijke plaatsen waar je het niet verwacht.
En met een open baan constructie verklein je de kans dat je ergens niet aankunt.
Groeten uit Antwerpen.
Hi Hans,
Zie dat je nu ook echt aan het bouwen bent :thumbup:.
Je loopt me iets voor; heb net ook de eerste tests met tafelhoogte e.d. gedaan.
Zie gelukkig dat je aftand hebt genomen van de schragen, dat is leuk voor tijdelijk maar m.i. gevaarlijk om als permanente ondersteuning te gebruiken (bovendien zijn ze heel ongelukkig van vorm als je onder de tafel wilt werken).
Vind het uitzicht uit je testkamer trouwens erg mooi; ziet er lekker open uit (boomgaard?).
Ga je zeker volgen.
groeten v Gertjan
Jorg, precies, dat was ook mijn gedachte!
Gertjan, ja ik ben eindelijk begonnen, het heeft maar 32 jaar geduurd.
De schragen waren nooit in beeld voor de baan, alleen om de testplaten neer te leggen.
Het uitzicht is hier prima, naast ons huis zijn weilanden, mais en graan velden en een veld waar 's zomers 2 paarden op staan, hier staan ook de fruitbomen. Iedereen heeft wel appel en kersenbomen. De appels gaan naar de lokale stoker die er dan weer een soort apfel brand voor terug levert, heerlijk.
Hoi Hans !
Spannend altijd, een nieuwe baan hier :P
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat.....
Je eerste bouwsel zou al zo in een museum voor moderne kunst kunnen :thumbup:
Succes met verder bouwen....grtz Tony
Tony,
Beginnen is altijd leuk en spannend! Deze moderne kunst komt dan wel ergens in de kelder van het museum te staan en zeker niet in de buurt van jouw fantastische simpele banen.
Mijn aanpak voor dit project is veel meer organisch dan ik normaal doe. De layout is getekend maar de structuur van de onderbouw is niet tot de laatste lat en spant uitgewerkt. Dit gaat gedurende het werk groeien.
Het werk aan de baan zal wel een tijd stilstaan, morgen komen we naar Nederland en moeten we minimaal 2 weken in de buurt van het ziekenhuis blijven.
Vandaag bij het opdoen van inspiratie mbt het aankleden van de baan deze zeer nette Köf en Kö tegen gekomen!
Als spoor I++ passen die twee wel ergens in de boomgaard :D. Zit daar dan ook die draaischijf op de achtergrond bij (of is dat geen draaischijf?)
Waar de meeste mede railers vaak jaloers zijn op de binnen ruimte, kijk ik kwijlend naar jouw buitenruimte. Misschien toch naar DL verhuizen straks?
gr Gertjan
Gertjan,
Die twee kunnen ook nog wel in de tuin een rondje draaien.
Ruimte is hier nog goed te doen, zowel binnen als buiten!
Dat is inderdaad een draaischijf daar op de foto. De loods en bijgebouwen van dit Bw zijn zo mooi gerestaureerd, dat het bijna een onbewerkt Faller huisje lijkt. De loods wordt naast het onderhoud van de treinen ook voor concerten gebruikt. Het is overigens Bw Gerolstein. De Eifelbahn vereniging heeft naast de Köf en Kö een BR 52, een Schienenbus met bijwagen, een motor draisine klv 12 en een tweetal schwerkleinwagen klv51 en klv53.
Vandaag weer aan de baan kunnen bouwen. De plaat voor het tweede schaduwstation gezaagd, de aanloop naar de grote linker spiraal gezaagd en het eerste schaduwstation bekleed met antislipmat.
Ook de inrij wisselstraat neergelegd om te kijken of theorie (wintrack) en praktijk (k gleis) overeenkomen en dat klopt aardig.
Het wachten is nu op de isolatoren en schroeven die gisteren zijn besteld.
Weer een mooie stap in de goede richting, Hans !
Ondertussen lekker dromen, hoe het worden zal :P
Grtz Tony
Hoi Hans,
De houtbouw ziet er mooi uit!
Hans
Degelijke constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieud hoe het verder gaat evolueren.
Tony, Ruud, Jorg, bedankt voor jullie reacties!
Tony, het dromen over de aankleding is inderdaad een mooi aspect van de hobby, je creëert per slot een eigen wereldje en dat is niet niks. Maar naast het dromen moet er ook op de markt gezocht worden om tekorten aan te vullen, zoals oa rails en wissels en toebehoren. Dit is geen schepping zonder beperkingen!
Weten jullie overigens dat op Ebay.de meer linker dan rechter wissels worden aangeboden? Het is niet eenvoudig alleen rechter wissels te kopen terwijl dat met linker wissels geen probleem is! Ook 2241 bochten zijn zeldzamer aangeboden als 2251 bochten in de afgelopen 2 maanden.
Ruud, Jorg, ik probeer een open constructie te maken die niet een standaard patroon volgt. In het het zullen een minimum aantal staanders worden gebruikt die worden aangevuld met staanders waar nodig voor de hogere lagen. later zullen ook waar nodig nog extra diagonale versterkingen worden toegevoegd.
De werkzaamheden aan de spoorbaan zijn weer opgepakt. De eerste wissels en rails zijn bekabeld, vastgezet en aan de rijstroom aangesloten. De eerste (zeer korte) test ritjes zijn door de 1100 gemaakt. Deze lok bleef in het begin hangen op de wisselaandrijving 75491 van de rechter gebogen wissel. Nadat de schroefjes van de aandrijving zeer stevig in het hout zijn aangedraaid, gaat de lok er maar net overheen. Maar eens testen hoe dat met de andere loks loopt.
Het nu wel zeer aanwezige computerscherm gaat later verhuizen naar de linkerwand.
Hoi Hans,
Je zou de wisselaandrijving misschien ook 2mm verdiept in het hout kunnen leggen.
Zou moeten kunnen , lijkt me zo.
Succes, grtz Tony
Dag Hans.
Succes met de bouw van jouw modelbaan! :thumbup:
Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door een déjà vu
van mijn baan (http://nieuwenhuis.webs.com/apps/photos/photo?photoid=118880381) met de eerste foto van jouw opbouw :wink:
Groeten,
Erik.
Tony, als je de aandrijving 2 mm verdiept, gaat het dan niet klemmen?
Ik denk er over om de aandrijving op zijn kop te monteren zodat de bolling van de spoel in de plaat wordt verzonken, hij lijkt symmetrisch.
Erik, dat lijkt inderdaad op elkaar! Ik ga je site zeker verder bekijken, heb je recente foto's bekeken,ziet er goed uit.
Citaat van: Spiky op dinsdag 24 maart 2015, 23:12:11
Ik denk er over om de aandrijving op zijn kop te monteren zodat de bolling van de spoel in de plaat wordt verzonken, hij lijkt symmetrisch.
Dat kan ook. Zie : klikkie doen (http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm)
Fonzo, dank je wel voor de link, dat is precies wat bedoel. Zo zie je maar dat het niet meevalt om origineel te zijn!
De afgelopen weken rustig aan de verdere opbouw van het eerste Schaduw station gewerkt. Dat zijn heel veel aansluitingen, 25 bezetmelders, 42 aansluitingen voor de rijspanning etc, etc. Heel erg leuk als je dat zo lekker relaxed kan doen. Ook zijn er een Booster en 4 S/88N modules gebouwd.
Hans
Al flinke vorderingen gemaakt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Jorg, bedankt voor je reactie!
Op niveau 2 heb ik een verbinding tussen SBhf1 en SBhf2 gemaakt. Uiteindelijk zal bij de wissel de spiraal weer in een bocht naar boven gaan en SBhf2 krijgt een eigen spiraal omhoog. Het losse spoor op niveau 2 is een apart stukje om snelheid metingen in de SW te doen om een goed automatisch verloop te krijgen. Dit wordt later aan SBf2 gekoppeld. De volgende foto's zijn van SBf2. Die kan ik nog niet afbouwen, ik mis nog wat rails e.d.. Er kan nu wel gereden worden!
Ziet er goed uit allemaal, Hans :thumbup:
Veel plezier met verder knutselen :P
Grtz Tony
Hallo HANS,
Ben benieuwd hoe het er onder jouw baan uit gaat zien. Heb jij alles tevoren al op papier gezet (nummering)? Hou jij alles goed gescheiden om foutjes te voorkomen? Kortom: ik denk dat ik mij daar geen zorgen over behoeft te maken. Gezien het materiaal wat ik op jouw tafel zie liggen heb jij het aardig onder de knie. Er staat nog heel wat werk te wachten met al die opstelsporen! Heel erg veel suk6 met jouw vorderingen :thumbup: :thumbup:
Gerard, Tony, bedankt voor de reactie!
Ik zet niet alles van te voren op papier. Er is een aanpak in m'n kop en die voer ik uit. Daar zijn wel weer uitzonderingen op (anders houd ik aansluitingen open) maar ik voer alles gelijk na aansluiting in de computer in. Daar wordt dan automatisch een backup op de NAS van gemaakt, dus waarschijnlijk gaat dat niet verloren.
Er zijn centraal aansluitpunten voor de rijaansluitingen, de aansturing van de wissel decoders en een extra groep voor verlichting en andere zaken. Bruin is de centrale massa voor alle groepen. Aansturing van de rijspanning (rood) is door LDT booster, geschakeld (blauw)wordt er door de CS2 (beide achterop het paneel met de centrale aansluitingen), de bezetmelders worden door een LDT HSI via S/88N verzameld (Tams units) en direct aan de PC doorgegeven (USB). De universeel te gebruiken spanning is geel/groen en nog niet verder aangesloten op een voeding.
Er zijn nu 3 lokale verdeel "stations" voor de diverse spanningen en ook 3 schakel/bezetmelder panelen, zo kan de bedrading relatief kort blijven en lopen de draden van spanning en terugmelding niet al te veel langs elkaar. Als de baan groeit komen er meer bij.
Zo hoop ik de zaak onder controle te houden. Of dat gaat lukken? Tijd zal het leren.
De bedrading hoeft op het onderste niveau nog niet al te strak hangen, op de lagen boven rails wordt het wat strakker afgewerkt. Dit helpt om aanpassingen te doen tijdens het leerproces.
Hoi Hans,
Als ik dit zie, weet ik weer een van de redenen, waarom ik niet automatisch rijd :P
Vind het wel knap hoor :thumbup:
Grtz Tony
Ha Tony,
Als je een analoge aansturing gebruikt, zal je toch ook je wissels moeten aansluiten, je baan van spanning voorzien, gescheiden blokken maken en lampjes ed aansluiten. Extra zijn eigenlijk alleen de bezetmelders. Ik heb er voor gekozen om elk blok een rijaansluiting te geven en (bijna) alle wissels zijn op de rijspanning aangesloten. Ook krijgen alle blokken 3 melders, ook als ze (nu) maar in 1 richting worden bereden. Alleen de blokken met een stootblok zijn voorzien van 2 melders. Ik hoop hiermee zo flexibel mogelijk te zijn ook met onvoorziene veranderingen, nu een kleine moeite, later grote klus. En eigenlijk is het alleen maar meer en niet complexer.
Vandaag weer een partij rails gekocht, kan ik SBf2 afmaken en aan SBf3 gaan werken :).
Dit weekeinde is mijn op Ebay gekochte rails door de postvrouw afgeleverd. Kunnen we weer een tijdje verder bouwen!
Dat is een mooie hoeveelheid rails Hans kan je voorlopig lekker voort. :thumbup: :thumbup:
Veel plezier met neerleggen. :P
Hans
Mooie aanwinst, hiermee kan je weer enkele meters leggen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Er staat weer heel wat werk voor de boeg. Rails neerleggen en aansluiten is nu het motto geworden. Doe je best en suk6 met jouw baan! :thumbup: :thumbup:
Die 'postvrouw' is waarschijnlijk speciaal voor jou langs geweest! Ik denk dat zij van de buit afwilde, hetgeen ik mij wel kan voorstellen.
Mooie voorraad (en bruggen), Hans :thumbup:
Reactie op jouw reactie nog, ik rijd heel erg eenvoudig; op mijn analoge baan heb ik 2 elektrische wissels (rest hand) en 10 stroomloze stukken en op mijn digibanen alleen maar handwissels en MS 1 besturing. Vandaar mijn opmerking ;)
Vind het wel knap hoor, wat je aan het maken bent !
Grtz Tony
Hans,
Leuke baan ben je aan het maken, je sporen zeggen dat je wel iets groots aan het maken bent. wens je veel succes, verder kom af en toe wel eens kijken naar vorderingen.
Groeten
Peter
Michel, Gerard, Jørg, Peter, Tony, Michel Bedankt voor de reacties!
Gerard, de postvrouw had een makkie, als we hondenvoer besteld hebben komt er vaak zo'n 60kg! Dan mag ik altijd zelf uitladen :-).
Tony, inderdaad kan ik weer even verder. De verkoper heeft weer veel meer in de doos gedaan als beschreven! De bruggen zijn extra erbij gedaan en er zitten 27 wissels met aansturing en een 5tal wissels zonder aansturing bij ipv een 10tal wissels als in de beschrijving. Ik had alleen al de 165 rechte 2200 rails voor deze prijs willen hebben, een prima deal. Mijn ervaringen met Ebay.de zijn eigenlijk erg positief, meestal ontvang ik meer en in een betere staat als beschreven (Beginners geluk?).
Sbhf 2 ga ik tov het originele ontwerp iets aanpassen. Ik maak naast de keerlus en de 7 opstelsporen nu ook een kort spoor naast de op/afrit zodat daar treinen die geen 2 richtingen uit "kunnen" naar toe rangeren vanuit de opstelsporen en dan via de keerlus het station kunnen verlaten. Hiervoor wordt de eerste rechtswissel vervangen door een DKW. Origineel had ik bedacht dat op de op/afrit te doen.
Hans,
Leuke baan ben je aan het bouwen.
De constructie ziet er goed uit.
Ga je bouw volgen.
Gr.
Piwie.
ha Hans
ziet er mooi uit :thumbup:
in een van je eerste berichten zeg je dat je de baan ook weer uit elkaar wilt kunnen halen. Maar ik kan op de foto's niet echt een "modulaire bouwwijze" ontdekken. Heb je dat idee toch losgelaten?
Piwie, Take a seat! Jägermeister, Weinbrand, Riesling?
Ernst, Je hebt volkomen gelijk dat er niets aan modules te zien is! Ik probeerde te zeggen dat ik mogelijk de baan nog eens naar de zolder verhuis, waar meer ruimte is. Normaal zou ik verlijmde hout verbindingen maken (Op zolder is nu een werkplaats voor houtbewerking, een lamineer ruimte en een modelbouw ruimte) maar nu maak ik snelle schroef verbindingen zonder lijm. Ik geef toe dat dat verwarring zaait, niet echt duidelijk.
Vlak voor de grote zomerstop en de overschakeling naar meer passende bezigheden, was het schaduwstation 2 eind mei gereed gekomen. De beide stations zijn met een tijdelijke verbinding getest en in orde bevonden.
Deze week is de ondergrond voor het schaduwstation 3 gezaagd en op de baan gemonteerd. Een paar kleine aanpassingen van het ontwerp zorgen ervoor dat de oprit naar dit station later niet door het paradespoor wordt gehinderd.
De tijdelijke verbinding tussen ss1 en ss2 zal komen te vervallen en dat betekend helaas dat er geen treinen meer kunnen rijden.
Zo Hans, jij hebt flink staan zagen en timmeren!
Mooi dat het aan de verwachtingen voldoet :thumbup:
Het ziet er netjes uit allemaal.
Groeten,
Erik.
Erik, dank je wel voor je reaktie!
Ik heb gelukkig op zolder de beschikking over werkplaatsje. Dat maakt het zagen een stuk gemakkelijker.
Hans,
Zie je draadje nu pas.
Ga het zeker volgen. :)
Stevige open constructie daar wordt ik blij van. :thumbup:
Heb je een hout cq meubelachtergrond?
In reactie 23 zie ik wel heel speciale lijmtangen. Komen in Nederland zelden voor.
Fraai en strak werk geleverd, Hans :thumbup:
En hopelijk is je beginnersgeluk met aanschaffen op Ebay blijvend !
Grtz Tony
Hans, wie is die gulle verkoper op ebay.de
Allen, een late reaktie, maar ik was een paar dagen in Lelystad en daar heb ik geen internet. Nu weer terug op het honk in de Eifel, weer genieten van het landschap en de rust.
Jajekra, ik heb geen officiele houtopleiding, maar ik heb in de 90er jaren een groot houten huis gebouwd uit een Finse stapel hout van 40ton en doe aktief aan modelbouw (zwevers en dwarsgetuigde schepen). Verder doe ik veel werk met epoxy en carbon voor wedstrijd zeiljachten. Die houten lijmtangen en de Japanse zagen komen van Dictum en zijn voor een aantal toepassingen super (De Dictum katalogus is op zich al genieten!)
Tony, Johnnytrein, ik heb eigenlijk alleen maar zeer goede ervaringen met Ebay.de. Deze aankoop was bij casastrobel1.
Hans
Vandaag een begin gemaakt met de spiraal die schaduwstation 2 aan het paradespoor naar het station gaat verbinden. Tijdens de ontwerpfase kwam ik hier niet helemaal uit, nu kan ik het live proberen aan elkaar te knopen.
Groeten,
Hans
:thumbup:
Mooi gedaan dat spiraal, je rails kunnen weer gelegd worden. :P
Hans,
Dat ziet er zeer solide uit. Desnoods kun je de trein ook nog het 'raam' uitsturen! >:-D
Foto's geven een goede indruk! Bedankt voor het aanzien ervan.
Suk6 met de verdere bouw!
-Hans:
Ziet er zeer stevig uit, en welke isolatie leg je onder der rails?
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reakties!
Peter, dat rails plaatsen moet nog even wachten. Ik zit nog met het probleem dat ik te hoog uit de binnenste spiraal ga komen. Veel vlakker kan de spiraal ook niet gemaakt worden en 1 winding minder maakt hem erg steil. Puzzelen gaat verder!
Jørg, de ondergrondse sporen liggen op diverse soorten antislip mat. Hier zijn echter alleen maar de soorten te dun en te dik te kopen. De kleurige antislip komt van de Nederlandse Action en die is m.i. precies goed. In het zichtbare gedeelte weet ik nog niet wat ik ga gebruiken.
De layout problemen lijken te zijn opgelost. Binnenste spiraal heeft nu een helling <3,5 en het parade spoor loopt uit het zicht iets vlakker. Nu de opstelling met lijmklemmen weer afbreken en dan definitief opbouwen (wat is eigenlijk definitief in deze hobby?).
-Hans:
Ziet er allemaal heel strak uit, veel plezier bij het bouwen, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Komt helemaal goed hier :thumbup:
Jørg, Tony, bedankt voor het vertrouwen. Zo "ondergronds" zit ik nog wel in m'n comfortzone, als het straks over aankleden gaat ga ik eerst maar eens een paar weken stilletjes in een hoekje met m'n Appeltje naar al die prachtige banen in dit forum kijken om inspiratie en kennis op te doen!
" Appeltje " ik veronderstel een belgische golden of is het een Jonagold of nog een andere appel? :)
Johnny, ik bedoelde meer zo'n sappig zilverkleurig aangegeten appeltje!
Ha dus van een financiele instelling die een appel in haar logo heeft
Afgelopen weken naast een bezoek aan Nederland ook nog aan de baan gewerkt.
Een 2 tal terugmeld modules gesoldeerd, een extra wisseldecoder geinstalleerd en een extra aansluitpunt voor de stroomvoorziening van SBhf3 gemaakt.
Verder de rails voor de spiraal naar SBhf2 geinstalleerd. Hier komt de baan voor het eerst uit de tunnel (die er nog niet is) en wordt zichtbaar spoor.
Ik wil graag bij de smalle stukken een val beveiliging maken, weet iemand hoe hoog zo'n rand minimaal moet zijn?
Hans,
Mijn valbeveiliging is circa 45 mm hoog. Gemaakt van in de lengte doormidden gesneden pvc- lamellen van 89 mm breed. O.a. verkrijgbaar bij de Kwantum
Cees
Dag Hans.
Ik heb voor de valbeveiliging stroken hardboard gebruikt van 5cm.
Deze zitten geschroefd tegen het MDF van de basisplaat wat zo'n
18 mm dik is, dus blijft er effectief iets meer als 3cm. over.
Groeten,
Erik.
Hans,
Ter aanvulling: valbeveiliging bevindt tegen mdf van 8 mm bevestigd met nieten van 10 mm.
Effectieve hoogte is circa 35 mm (45 minus 8 mm mdf en 2,5 mm blauwe foamplaat
Cees
Cees, Erik, bedankt voor jullie reakties en tips.
Ik heb hier transparant plastik liggen, lekker zacht en toch taai. Kan je hier van de rol kopen. Begin met 45mm tegen 12mm OSB.
Ik hoop morgen een test stuk te maken.
Een eerste stukje vangrail is bevestigd. Mij lijkt het ok, wat denken jullie?
(lastig foto's maken zo'n doorzichtig stuk plastik, daarom ook maar een foto met spiegelende flits)
:thumbup:
kan je toch je aandrijving blijven bekijken... :D
-Hans:
Mooie valbeveiliging, zo kan je onmiddellijk zien waar er problemen zijn op het spoor, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
:) Ziet er keurig uit, dat gaat wel lukken zo te zien.
Dat gaat eventueel omvallende treinen keurig tegenhouden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dirk-Jan
Helemaal toppie !
Cees
Das een mooie oplossing, wel ik doe hier leuke en fijne tips op. :thumbup: :thumbup:
Dag Hans.
Dat ziet er prima uit! :thumbup: Zeker met het oer-locje 3000 erbij :thumbup:
Nog even een tip van mij: ik zie daar allemaal draadeinden omhoog steken.
Daar kun je je lelijk aan bezeren :eek: Met een PVC-buis eromheen of iets van
een dop er op kan dat voorkomen ... het is maar een kleine moeite :wink:
Let wel, ik spreek uit eigen ervaring :roll:
Groeten,
Erik.
Wim, Jørg, Dirk Jan, Cees, Peter, bedankt voor de reaktie.
Dit plastik lijkt prima voor dit doel. Het is flexibel en heel taai. Het is alleen moeilijk te snijden, je komt er niet in 1 keer door (ong. 5 maal)
Erik, die draadeinden zijn nu te hoog en gevaarlijk daar heb je helemaal gelijk in. Door het weglaten van een extra ronde zijn ze ook veel te lang. Kijken of ik ze soepel kan doorknippen, er zal in elk geval een beveiliging opkomen!
Hoi Hans,
Nou kan je tenminste zonder zorgen met volle snelheid door de spiraal heen denderen :thumbup:
En de toeschouwers komen niets te kort !
Grtz Tony
-Hans:
Doorknippen gaat niet lukken tenzij je een hele grote betonijzerschaar hebt.
Ik zou ze doorslijpen met een dremel of een haakse slijpschijf.
Hoi Hans,
Leuk topic. Precisiewerk. Top :thumbup:
Die valbeveiliging is die op maat gesneden of kan je die zo kant en klaar kopen in een bouwmarkt?
Dag Hans.
Citaat van: Spiky op vrijdag 13 november 2015, 10:17:36
Erik, die draadeinden zijn nu te hoog en gevaarlijk daar heb je helemaal gelijk in. Door het weglaten van een extra ronde zijn ze ook veel te lang. Kijken of ik ze soepel kan doorknippen, er zal in elk geval een beveiliging opkomen!
Mooi! :thumbup:
Inkorten gaat met een speciale draadeindknipper. Tenzij je in de bouw werkt is hier lastig aan te komen ...
Het doorslijpen van de draadeinden zou ik, gezien de ongecontroleerde vervuiling, niet adviseren.
Het slijpsel verspreidt zich door de ruimte en over de baan met alle nadelige gevolgen van dien.
Mijn werkwijze hierin was: het draadeind door een plastic (boterham-)zakje steken en tot onder het
niveau van de afkorting brengen en dit om het draadeind fixeren met een stukje crepe-tape.
Alvorens het draadeind rustig met een ijzerzaag af te zagen nog één of twee magneetjes aan het
draadeind leggen ter hoogte van het crepe-tape. Hiermee verzamel je namelijk al het ijzerslijpsel :wink:
Groeten,
Erik.
Tony, denderen kan misschien wel maar ik vind het beschaaft rijden leuker!
Jørg, een grote betonschaar heb ik, ik maak me alleen zorgen over de schok bij het knippen.
Staf, hier bij de Globus bouwmarkt kan je dat plastik van een hele grote rol kopen, zover ik me herrinner zo'n 1,5m breed.
Erik, goede tips, dank je wel.
Mooie valbescherming Hans. :thumbup: :thumbup:
-Hans:
Ik heb zelf al draadstangen door geslepen met een Dremel en dat gaat goed, maar niet erg snel, en het kost wat aan schijfjes, omdat die nogal vlug slijten, maar het is te doen.
Ik heb de draadstangen bij mij pas gewoon met de ijzerzaag gedaan. Is ff klussen, maar viel uiteindelijk nog best mee. Van zagen "spat" het zaagsel ook niet zo in het rond als bij slijpen. Ik had een handdoek over kwetsbare delen gelegd; dan kan je het zaagsel goed afvoeren (wordt wel schoon in de was... )
:offtopic:
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 13 november 2015, 17:00:19
(wordt wel schoon in de was... )
8o Dat is heel slecht voor je wasmachine. De rubberen rand en het plastic waterpompje raken er door beschadigd.
Dirk-Jan
Het is weer eens tijd voor een Mare update!
Het derde schaduw station is voorzien van rails, er zijn 2 S/88 prints gesoldeerd, 31 aansluitingen op de rijspanning en 19 terugmelders zijn aangesloten. De computer monitor is weg, daar komt een spiraal van SBhf1 naar nivo 0, de monitor wordt aan het plafond opgehangen.
Daar waar het rails in het zicht zijn komt kurk (3mm) onder de rails.
De draadeinden zijn nog niet ingekort, met mijn betonschaar kom ik er niet bij, die is te groot.
-Hans:
Weer een mooie update, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hans je update is :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Dag Hans.
Prachtig strak werk weer :thumbup: daar kan ik echt van genieten!
Als je de draadeinden moet zagen kun je met behulp van een magneet
in combinatie met een plastic zakje en wat tape het ijzervijlsel opvangen :wink:
Je hebt in ieder geval wel de vaak scherpe punten goed afgeschermd! :warning:
Groeten,
Erik.
Mooi werk geleverd weer, Hans :thumbup:
Grtz Tony
Tony, Erik en Jørg bedankt voor de reakties!
Afgelopen periode lang lopen stoeien met S/88 modules die weigerden om in de pas te lopen. Ik maak gebruik van een HSI-USB van LDT waar 3 stringen S/88N op aangesloten kunnen worden. Het is zo gegroeid dat ik 3 verschillende soorten S/88N modules heb: Tams versie 3, Tams versie 4 en LDT. Deze zitten op soort in een string. Met de Tv3 en de LDT modules heb ik nooit problemen, maar de Tv4 gaan soms uit de pas lopen. Deze zijn met draaischakelaar op een adres in te stellen en soms raken ze daar volledig van in de war. Na ook deze keer weer een paar keer alles los te hebben gemaakt en weer opgebouwd werkt het weer. Ik kom er niet meer aan!
Het vervelende is dat ik geen idee heb waarom het fout gaat en later wel goed werkt. Eigenlijk blijft alles bij het oude (behalve het werk dan).
Ook leuke dingen gedaan, de monitor hangt aan een beugel aan het plafond en kan nu draaien en later hoger worden gemonteerd.
De onderbouw van uit SBhf2 en SBhf3 is nu op het statons nivo aangekomen. In het midden van de plaat komt de draaischijf.
Verder is er gewerkt aan de grote spiraal vanuit SBhf1. Bovengronds komt de rails op zwart geschilderde kurk te liggen.
Ik wens alle 3railers een goed uiteinde van 2015 en een top jaar 2016 toe.
Zo, nu oliebollen bakken!
Hallo Hans,
Je hebt een mooie nette constructie gemaakt, maar zie een klein probleempje :(
De oprit naar het bovenste gedeelte zit een knik in de rails.
Ziet er niet mooi uit als daar treinen overheen rijden, en je kunt problemen krijgen met je koppelingen.
Gr Einte
Dat had ik ook gezien Einte. :|
Door de grote bovenplaat wat verder in te zagen kun je een gelijkmatiger verloop maken.
Jaap, Einte,
Die knik lijkt op de foto veel scherper dan hij in werkelijkheid is. Ik heb een tweetal foto's gemaakt van boven en opzij (mijn camera kan op die afstenden niet scherpstellen dus ze zijn een tikkie onscherp!). Doordat de rondingen van de plaat en de oprit niet gelijk lopen (komt later goed) en de naad die er nog tussen is lijkt het een forse knik op de foto. Er zit echter een flinke stalen plaat onder om de overgang vlak te houden. Een keer schuren maakt het nog mooier.
Bedankt voor het opletten en meedenken. Voor hetzelfde geld was het niet goed geweest.
Gelukkig 2016!
Moet ik de plaatjes bijsluten natuurlijk!
Begint al een mooie achtbaan te worden zo, Hans :thumbup:
De beste wensen en grtz, Tony
Tony, het lijkt inderdaad meer op een pretpark dan een ingetogen spoorbaan. Ik hoop dat dat beeld later nog gaat veranderen.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Leuk topic over een hele mooie baan!
Ben benieuwd hoe het verder wordt!
Hans, Bedankt voor je leuke reaktie!
Daar ik nu met een tekort aan rails zit en dus niet echt verder kan met het spoor leggen ben ik een aan het kijken hoe het er op het zichtbare nivo aan toe zal gaan. Het gat voor de draaischijf is gemaakt, een 2 tal tunnel portalen zijn gemaakt en de plaat op stations nivo is uitgebreid.
Het los liggende OSB plaatje wordt de plek voor het stations gebouw (ong. 50 cm lang).
Is er tegenwoordig verschil in kwalitieit tussen de grote huisjes fabrikanten Faller, Vollmer en Kibri?
In het ontwerp zit bij de ingang een tweetal gebogen wissels om van buiten naar binnen te komen vanuit het parade spoor. Ik heb dat nu neergelegd als rechte wissels in de "oprit". Lijkt dit jullie ook een verbetering?
Overigens loopt hier regelmatig een vrouw met een in 3rail kringen bekend stuk tuin gereedschap. Ze is flink uit de kluiten gewassen voor een Preiser en zegt geen familie van de hier wel bekende persoon te zijn. Heeft Carl familie in Duitsland?
Carl heeft overal familie, Hans !
Hij vraagt zich af, of hij deze reuzin ergens van kent :D
"Wow", zei hij, toen hij die kruiwagen zag.......
Grtz Tony
Als die mevrouw geen plaats heeft om de kruiwagen te lossen hier is nog veel plaats hoor.
Hans,
Even weer beetje bijgelezen, en moet zeggen mooi werk geleverd. :thumbup: :thumbup:
Groeten
Peter
Citaat van: Tony op zondag 03 januari 2016, 19:07:06
Carl heeft overal familie, Hans !
Hij vraagt zich af, of hij deze reuzin ergens van kent :D
"Wow", zei hij, toen hij die kruiwagen zag.......
Grtz Tony
Dat was het eerste waar ik aan dacht :)
Na een hele tijd weer een Mare update.
Op het "stations plein" heeft een tijdje een keerlus gelegen zodat schaduw station 3 kon worden getest.
Dat is allemaal goed verlopen.
De grote spiraal van het laagste schaduw station 1 naar het station is weer een stukje verder, het wachten is op de laatste rails voor dit stuk.
Nu heb ik de layout voor het station neergelegd, de wissels in de directe route worden van het schlanke type, de rest worden gewone. De eerste stukken kurk worden gelijmd en dan kan de opbouw weer verder. Als alles goed loopt en op tijd wordt geleverd dan zijn volgende week alle schaduwstations met elkaar verbonden.
Als station komt het bekende model Schwartzburg van Faller. De afdeling bouwzaken van Mare loopt al warm op een paar test huisjes. Ik kan zelf slecht tegen de lijm dus de verlijming is in handen van de directie en ik bedien de verfspuit.
Ook in januari heb ik een BR 23 gedigitaliseerd, maar die is niet zo goed verlopen als alle vorigen. De lok wil alleen rijden als de regel knop op de centrale heen en weer wordt gedraaid. Dat heeft dus nog wat werk nodig.
-Hans:
Je baan begint serieus te groeien, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het modelspoor jaargetijde is weer aangebroken en dat gaat ook niet aan de Mare baan voorbij!
De aktiviteiten zijn weer op gestart en dus zijn er weer nieuwe ontwikkelingen te tonen.
Schaduwstation 1 is nu bijna met de rest van de baan verbonden. Als dat is gelukt kan er over het hele hoofdspoor worden gereden. Nog een "paar" wisseltjes aansluiten een aantal spannings aansluitingetjes en niet vergeten de nodige terugmelders.
Ben een boodschappenlijstje aan het maken, morgen ga ik naar Koln naar de internationale modelspoor beurs aldaar.
-Hans:
Het modelspoorseizoen is weer aangebroken.
Ziet er weer behoorlijk goed uit op je schaduwstation kan je met mooie lange slepen op rijden, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel plezier op de IMA in Keulen.
Jørg, dank je wel voor je reaktie. Ik moet me ook weer inlezen wat er overal in 3rail land (is) gebeurt.
De maximale lengte die ik op de stations kan hebben is ongeveer 1,65m.
In het korte spoor naar de draaischijf heb ik nu voorlopig een drieweg wissel geplaatst. Orgineel waren daar 2 gewone wissels achter elkaar getekend maar zo blijft het opstelspoor duidelijk langer. (Zie de foto in mijn vorige post). Ik ben er nog niet uit of ik dat zo laat.
Hoi Hans !
Je bent er weer, zie ik :P
Succes en plezier met bouwen en ik volg weer !
Grtz Tony
Ha die Tony!
Leuk om weer in het treinenland te zijn en weer van Forum contacten te horen en te lezen. Jammer dat ik jullie nog niet live ontmoet heb, maar wie weet komt dat er nog eens van.
Ik zou vandaag naar de beurs in Köln gaan, maar dat is er niet van gekomen. Er kwamen een 2 tal zaken op het allerlaatste moment tussendoor. Mogelijk dat ik morgen ga en anders pech gehad, moeten er een paar zaken op Ebay gekocht worden.
Vandaag nog wel weer eens de computer opgestart en zoals elk jaar kunnen de verschillende apparaten elkaar ook weer niet zien, maar ook dit jaar zal dat weer goed komen.
Vandaag de sporen van het BW los neergelegd om eens te kijken hoe het gaat worden en oplossingen voor mogelijke problemen te zoeken.
Bij de draaischijf komt een 6 voudige ringloods, mogelijk naar 9 uit te breiden. De 2 stoomloks geven de positie van de loods aan.
De goene doosjes geven de plaats van de kolenopslag met kraan aan met de 2 sporen naar de draaischijf.
Het spoor met de 2 kolenwagens geven het aanvoer spoor van de kolen weer.
Bij de 2 voudige loods wil ik een diesel pomp plaatsen ter hoogte van de v200.
Daar ik nog geen loks met op afstand bedienbare koppelingen heb, denk ik er over om ontkoppel rails te plaatsen, maar ik heb geen idee waar die zouden moeten komen. Een andere oplossing is de koppelingen wisselen, maar daar heb ik ook geen idee over (wat, hoe, kosten?).
Verder gekeken naar de plaats van de klimspiraal voor de nevenbaan, deze wordt bijna 2 omwentelingen hoog.
In Mare is tijdens de feestdagen het werk aan het spoor gewoon voortgezet.
Als eerste is een probleem met een van de centrale kruiswissels opgelost. Deze wijgerde verder dienst en nee, het was niet de aandrijving. De wissel zelf was stuk. Vervangen van zo'n kruiswissel is geen klusje dat veel vreugde en vrede op aarde brengt. Maar het is klaar, de burgemeester opgelucht en het hoofd technische dienst kon de volgende klus oppakken.
Diverse lokomotieven zijn er mee gestopt en dus openmaken, kijken wat het probleem is. Bij de E1100 haden de licht contacten kortsluiting gemaakt met het ijzeren frame. Regelaar kaduuk dus vervangen en extra isolatie aangebracht. De BR23 wil niet reageren, het is mij onduidelijk waarom.
De TEE RAM is er mee gestopt, lijkt een programmeer probleem te zijn. Een van de 2 regelaars is naar MFX overgestapt en nu is er een konflikt. Met enige moeite beide weer op DCC gekregen en de trein opnieuw een snelheidskurve afgenomen, rijdt weer top.
Na de in het vorige berichtje beschreven 'ongemakken', verder gegaan met de uitbouw van Mare. Het einde van het jaar nadert en dus moet het budget erdoor gejaagd worden en de uitvoerders die de infrastruktuur aanleggen moeten hun eindejaars bonussen optimaliseren. De industrie vlakte is daarom gisteren bouwrijp gemaakt en opgelevert. Ook is er een nieuw voorstel voor de spiraal van de neven baan. 2 lussen in de spiraal wordt wel erg hoog en dus probeert Mare er met een ovaal in 1 lus te zijn. Ook is in dit nieuwe plan een brug over de 2 hoofdsporen nodig die een van die bedrijven geheel toevallig in voorraad heeft. De proefopstelling is op de fotoos te zien. Een identiek tweede exemplaar is ook beschikbaar, maar die kunnen ze er met geen mogelijkheid in verwerken.
Een doorkijkje laat ook een nieuw lokje in het eerste schaduwstation zien, mogelijk komt die jullie bekend voor.
Verder wens ik alle 3 (en 2!)railers een goede rutsch in 2017!
Flink en dapper bezig, Hans :thumbup:
Lekker door bouwen en foto's plaatsen :P
Gaat helemaal goed komen !
En een goed nieuw jaar gewenst ook !
Grtz Tony
Hans,
Mooie vorderingen je klimspiraal ziet er goed uit. :)
Goed dat je de Ram Tee weer in orde heb gekregen. :thumbup:
@Tony, ik ga inderdaad rustig verder met bouwen. 2016 was niet ons beste jaar, soms was het gitzwart. Gelukkig hebben we altijd elkaar gehad. 2017 moet wel beter worden. Ik heb in elk geval wel genoten van jouw draadje en de velen verhaaltjes in een zeer stemmige setting. Ik reageer niet veel maar volg Veel draadjes waaronder die van jou intesief.
@Michel, langzaam komt er een einde aan de ruwbouw (jammer!). Ik ben ook erg blij dat de TEE RAM het weer doet, deze set heeft een speciaal plaatsje met veel herrinneringen. Ik had 2 sets, maar een is in de loop der jaren verdwenen. Geen idee waar of hoe die uit de collectie verdwenen is. Graag zou ik ook de 2 Northlander versies op de baan gehad, maar gezien de prijzen zal dat wel een wens blijven. Dan denk ik dat er eerder een F7 Alaska gaat komen. Past totaal niet in mijn setting, maar als baasje van 3 poolhonden waaronder 1 Alaskan Malamute (avatar) zal ik de aantrekkingskracht niet lang kunnen weerstaan
Zo, maar weer eens een update uit Maare.
Ik was ooit begonnen met de naam Mare, maar dat kwam omdat er een a gevlucht bij het opzetten van dit draadje. Ik wilde het zo laten, maar heb toch besloten de gebruikelijke dubbele a te gebruiken.
Deze update is stand begin 2017.
De regionale baan is met 1 bocht gerealiseerd en gaat met een brug over het hoofdspoor. Ik vind het baantje nu wel wat kort dus er gaat nog weer een lus terug komen en dan komt het kopstation boven de nu zichtbare lus.
Paar mooie stappen gemaakt, Hans :thumbup:
2017 is goed begonnen ;)
Grtz Tony
Tony, bedankt voor je bezoek aan mijn bouw draadje.
Eigenlijk was dit de status op 1 jan, inmiddels zijn we weer iets verder.
De ruwbouw is nu klaar. Alleen nog wat spoor aanleggen en aansluiten op de voeding, de terugmelders, valbeschermers en de wissels aansluiten.
In de linker lus (bij de kleine brug) komt het Maare zelf te liggen.
-Hans:
Mooie baan, :thumbup: wat heb je als ondergrond voor de rails gebruikt?
Jørg, dank je wel. Ik heb 3mm kurk gebruikt. Bij eBay Duitsland een rol van dat spul gekocht.
:thumbup: