Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: Georges op zondag 15 februari 2015, 15:55:10

Titel: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op zondag 15 februari 2015, 15:55:10
Mijne heren,

Ik heb een apart spoor met een begin en eindstation wat langzaam omhoog loopt. In dit traject heb ik 2 aansluitrails liggen ter voorkoming van stroomverlies. Aan de baanlengte kan het volgens mij niet liggen want deze is slechts 5 meter. Als ik naar boven rij en ik wil de lok omschakelen dan weigert deze. Ik heb dit probleem met meerdere kleine lokjes zoals de 3029, 3018 en 3002 en niet als ik op een vlakke baan rij. Wat is de oorzaak?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: PietB op zondag 15 februari 2015, 16:22:53
Ananloog - digitaal, wat rijd je?
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op zondag 15 februari 2015, 16:34:56
Ik rij analoog met een 10 VA.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Wim op zondag 15 februari 2015, 16:41:06
Toch maar een extra draadje ter plekke aanleggen ?  :D
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: bigboynl op zondag 15 februari 2015, 17:03:47
Misschien een extra trafo gebruiken? Op de foto zie ik al 2 loks, een TEE treinstel met binnenverlichting en 8 wissels met verlichting. Reken maar met 10 VA per lok en minstens 1 VA per lampje als vuistregel. Dan heb je met wat op de foto staat al zo'n 40 VA nodig.  Het schakelen lukt niet omdat de spanning voor het omschakelrelais niet hoog genoeg wordt.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: PietB op zondag 15 februari 2015, 17:04:00
Inderdaad, want ergens zul je een behoorlijk spannings verlies hebben.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op zondag 15 februari 2015, 17:11:47
Voor de verlichting van seinen, wissels en huisjes heb ik een lichttrafo 40VA en op de 2 binnenbanen en heb ik 2 30VA trafo's dus hebben geen invloed op de aparte baan. Als ik ergens op dat aparte traject stroomverlies zal hebben kan dit dan liggen aan de brugdelen want het schakelen op het beginstuk gaat goed of hoe kan ik het testen?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: nobody op zondag 15 februari 2015, 17:15:51
Het testen van de spanning tussen middengeleider en rail kun je doen met een voltmetertje.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: bigboynl op zondag 15 februari 2015, 17:19:01
Dan heb je genoeg trafo's :)

Waarschijnlijk heb je toch teveel spanningsverlies over het hele traject. Zoals Wim al schreef: een extra draadje naar het eind van de baan kan geen kwaad. Meestal is een rood draadje naar de middenleider voldoende. Als helemaal zeker van je zaak wilt zijn moet je een rode en een bruine draad van je trafo naar het einde van je spoor trekken.

Of toch een 30 VA trafo gebruiken...
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op zondag 15 februari 2015, 17:35:16
Ik heb het traject getest met een 30 VA en dat ging al een stuk beter maar nog niet perfect. Ik ga de rails aan een nadere inspectie leggen en dan horen jullie het.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op maandag 16 februari 2015, 15:23:56
Ik heb de rails doorgemeten en de trafo op max gezet. Resultaat is dat op het hele traject 16 volt gemeten wordt dus daar ligt het niet aan. Wat kan het nog meer zijn?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: fredrans op maandag 16 februari 2015, 15:59:30
Probeer met een beetje wasbenzime de rails eens te reinigen op de helling. Misschien zit er veel "rubber" op van de slipbandjes. Met een voltmeter prik je door het rubberfilter heen.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op maandag 16 februari 2015, 16:22:27
Ik heb dan geen wasbenzine gebruikt maar de hele rails met een schuurspons schoongemaakt. Maakt dat wat uit?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: PietB op maandag 16 februari 2015, 16:27:46
Citaat van: Georges op maandag 16 februari 2015, 15:23:56
Ik heb de rails doorgemeten en de trafo op max gezet. Resultaat is dat op het hele traject 16 volt gemeten wordt dus daar ligt het niet aan.
Het ging toch om het niet willen omschakelen?
Dat gebeurt niet met 16 volt.
Hoe hoog is de spanning bij het omschakelen, gemeten met de loc op de rails (belast dus)?
En hoeg hoog is de spanning bij het omschakelen op een deel waar de zelfde loc wel omschakelt(ook belast gemeten)?

grt Piet.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op maandag 16 februari 2015, 16:31:07
Daar kom ik handen bij te kort want ik heb 2 meetstifjes die ik op de rails druk en hoe kan ik dan nog omschakelen?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Wim op maandag 16 februari 2015, 16:32:52
je kan ook de veertjes van het omschakelrelais wat slapper zetten
zodat ze vroeger omschakelen...
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: nobody op maandag 16 februari 2015, 16:36:21
Georges: Krokodillen klemmen over de stiften plaatsen en die klemmen aan middengeleider en rail bevestigen... ;)
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op maandag 16 februari 2015, 16:41:50
Hallo Wim,

Dat van die klemmen is een idee maar hoe kan ik de meetwaarde aflezen als de trafo een eind verder staat? Ik denk dat ik mijn vrouw erbij betrek :-).

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: nobody op maandag 16 februari 2015, 16:43:09
Die afstandsbediening lijkt me een goede mogelijkheid. ;)
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op maandag 16 februari 2015, 16:47:14
Ik ben blij dat je het met mij eens bent :-).
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: PietB op maandag 16 februari 2015, 17:20:41
Citaat van: Wim op maandag 16 februari 2015, 16:32:52
je kan ook de veertjes van het omschakelrelais wat slapper zetten
zodat ze vroeger omschakelen...
Slecht advies:
Dan loop je de kans dat de loc op volle snelheid ook omschakelt, met enorme ontsporingen tot gevolg.

Kom nou mannen, waar blijft de modelspoorders inventiviteit?
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,syqxA61Z5vvl-Bry6MrEp6HyOckPgEOtcOzgfMuD6DpY=/http://www.hobby-treinen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1024x768/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/1/5131_m-rails_aansluit_rails.3.jpg)Bron www.hobby-treinen.nl
Twee draadjes en je kunt de meter er op aansluiten.

grt Piet.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Wim op maandag 16 februari 2015, 17:40:57
slecht advies ?

ik probeer iemand te helpen met een omschakelingprobleem
op een bovenstukje van zijn baan.
je kan het veertje natuurlijk met beleid wat verstellen,
daarom zijn de veerhouders van zacht messing gemaakt.

als jij het beter weet,
vooral, be my guest !  O:-D
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Spoorman op maandag 16 februari 2015, 17:51:42
Best wel ingewikkeld dat analoog rijden.

Piet bedoelt vast dat het oprekken van het veertje symptoombestrijding is. :) Meerdere lokjes hebben het probleem zo te lezen dus ligt de oorzaak bij de baanspanning.

Gr, Ben.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Wim op maandag 16 februari 2015, 17:57:05
...heb ik ook al een oplossing voor aangedragen... ;)
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: NL-modelspoor op maandag 16 februari 2015, 19:44:48
Leuke vraag. Ga ik volgen. Heel herkenbaar.
Ik ervaar hetzelfde probleem met analoge locs met een omschakelrelais. Wanneer ze een helling oprijden en je wil van richting wisselen doen ze het vaak niet. Echter wanneer ze naar beneden rijden dan werkt het in mijn geval vaak weer wel. Het lijkt wel een zwaartekracht probleem. Op de vlakke delen van de baan hebben de locs geen problemen om van richting te wisselen.

In in mijn geval bedien ik de baan analoog met een 6647 en is het C-rail.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Spoorman op maandag 16 februari 2015, 19:51:01
Bij klimmen is er meer stroomafname dus zal de spanning wel dalen. En dan zal het relais niet schakelen.

Oplossing zal zijn meer trafo vermogen of meer aansluitingen als je voldoende vermogen hebt.

Gr, Ben.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: NL-modelspoor op dinsdag 17 februari 2015, 07:08:20
Misschien heel eigenwijs. Maar je schakelt toch om vanuit stilstand. Dan schakelt de spanning toch alleen het relais?
Ik zal binnenkort eens de proef doen met een directe aansluiting op de helling. Kijken of dat beter gaat.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Spoorman op dinsdag 17 februari 2015, 07:36:58
Geen idee, ik weet niet hoe jij omschakelt. Maar met zwaartekracht heeft het weinig van doen. :D
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: PietB op dinsdag 17 februari 2015, 10:11:47
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 17 februari 2015, 07:08:20
Misschien heel eigenwijs. Maar je schakelt toch om vanuit stilstand. Dan schakelt de spanning toch alleen het relais?
Neen dat is niet waar, ook tijdens het sturen van de puls is de motor (kort) aangesloten.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s7ZqxZwOJ7SEAf4nrLvD4eKQKMY332EIvNmhBfgtYm1Y=/http://i1299.photobucket.com/albums/ag74/pietbos1/Image1_zpsd55b8c90.png) (http://s1299.photobucket.com/user/pietbos1/media/Image1_zpsd55b8c90.png.html)
afbeelding geleend van Märklin publicatie Aandrijftechniek.
Globale werking:
Puls komt op de sleper te staan, en gaat via de smoorspoel naar het knooppunt(Hoofdsoldering) pijl linksaf het relais in en door de relaisspoel naar massa.
Maar ook vanaf het knooppunt naar rechts het anker in, door het anker en via één van de veldwikkelingen naar de kontakten van het relais, waar door middel van de 'wip' verbinding met de massa wordt gemaakt.
Dat relais is een wat onbeholpen manier van omschakelen maar werkt al sinds de vorige eeuw naar tevredenheid van hele volkstammen.
Het geheim zit hem in de 'wip' als het releais bekarachtigd wordt word de wip niet alleen van het ene veld contact naar de andere gezet maar ook enigsinds van de contacten gelicht zodat er geen stroom door de motor loopt.

Als je nou om verkeerde redenen* met het veertje gaat pielen dan kan het omschakel effect ook bij maximale baanspanning spontaan optreden.
En daar waarschuwde ik voor.
De veerspanning afstellen is in dit geval dus een slecht advies.

grt Piet.


)* een verkeerde reden om met de veerspanning te gaan experimenteren is:
Op één deel van de baan is om wat voor reden dan ook de baanspanning of de stroomsterkte te laag om betrouwbaar te kunnen omschakelen.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: hvanschaik op dinsdag 17 februari 2015, 14:04:50
Het feit dat er genoeg spanning aanwezig is (16 Volt gemeten) wil niet zeggen dat er genoeg STROOM aanwezig is. Onbelast - dus alleen het voltmetertje op de rails - kan er best 16 Volt aanwezig zijn, maar wanneer er een beetje overgangsweerstand in de rails zit - roest, vuil, lengte vanaf het aansluitpunt - kan het heel goed zijn dat die spanning flink inzakt onder belasting. Je moet de omschakelspanning meten terwijl je probeert om te schakelen, dus met de lok op de rails, alleen dan krijg je een juist beeld van de situatie. Succes, Hans.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op dinsdag 17 februari 2015, 17:45:25
OK, dankjewel.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: PietB op dinsdag 17 februari 2015, 18:22:53
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 17 februari 2015, 14:04:50
wil niet zeggen dat er genoeg STROOM aanwezig is. Onbelast - dus alleen het voltmetertje op de rails - kan er best 16 Volt aanwezig zijn,
....
dus met de lok op de rails, alleen dan krijg je een juist beeld van de situatie
Had ik in antwoord #14 ook al geschreven Hans, maar daar is hij niet verder op in gegaan.
Nu ook niet, hij bedankt wel, maar van je suggestie zul je niet veel horen vermoed ik.


grt Piet.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: loc1200 op dinsdag 17 februari 2015, 18:44:08
Gewoon een zwaardere transformator gebruiken, (compenseert verliezen)
Dikker draad, (minder verliezen)
Schone rails. (minder verliezen)
Veerspanning van mechanisch relais verminderen.
of loc voorzien van electronisch relais.

Gr. Marcel
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Spoorman op dinsdag 17 februari 2015, 18:47:17
Of je stopt er een decodertje in. Minder afhankelijk van variaties in de baanspanning en de cruisecontrol is handig bij analoog de klimspiraal op en af rijden.

Gr, Ben.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Cees B op dinsdag 17 februari 2015, 20:48:28
Georges, je maakt een paar foutjes!
Het meten van een spanning zoals jij omschrijft is onbelast meten. Bij een "weerstand--slecht contact" meet je zodoende geen spanningsverlies, bij vermogens vraagi s dit wel aanwezig!
Je hebt het over 5 meter baanlengte, dit betekent om de 8 railtjes, ca 1 meter de rijspanning en massa herhalen waarbij de voedende draaden voldoende dikte hebben, min 0.75 kwadraat.( zwart schakeldraad huis installatie)
De 10VA trafo, heb ik al meer gezegd, is voor een klein lokje en geen verlichte rijtuigen in deze kring.
Cees
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 10:17:50
Beste heren,

Ik heb jullie aangegeven dat ik onbelast een meting had gedaan en dat dit achteraf niet de juiste manier blijkt te zijn. Een nieuwe meting heb ik nog niet kunnen doen omdat ik geen meter heb want deze had ik eerder geleend. Dus zodra ik deze weer heb ga ik jullie hierover informeren.

Voor de massa maak ik al gebruikt van bruin elektradraad als ringleiding. Ook dit advies heb ik overgenomen.

Op het begin van de stijging ligt een aansluitrail. Op advies heb ik er nog een toegevoegd op 15 rails (= 270 cm) verder op. Daarna liggen er nog 6 rails. Dus nog eentje toevoegen.

Op dit traject rijden alleen kleine lokjes zonder verlichting zoals ik al eerder heb aangegeven. Die andere loks met verlichting enzo staan op een andere gescheiden baan met andere trafo's. Zoals ik ook aan heb gegeven heb ik er al een 30VA op aangesloten gehad en dat ging al beter maar nog niet naar de zin.

Dus samengevat, eerst weer een meter lenen en dan weer meten want meten is weten. Eerder kan ik jullie niet verder informeren.

Groeten Georges

Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 17:14:57
Ik heb opnieuw op meerdere plaatsen met een 10VA in het traject gemeten. 1e keer omschakelimpuls zonder lok op de rails score overal rond de 27. 2e keer met lok op de rails score overal rond de 25. Dat weten wij nu en nu?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: loc1200 op woensdag 18 februari 2015, 17:43:20
Je bedoeld 25 volt?

In principe moet voor een klein stoomlocje 10 VA toereikend zijn.
Maar heb je ook de weerstand wel eens gemeten over je spoel en motor?
In warme en koude toestand? Want dan kan je een betere vergelijking maken.

Maar wat je nou uiteindelijk wilt...

Het is de bedoeling dat je de relais goed afstelt.
En dat is voor elke lok weer anders, en zoek je een compromis tussen de lengte van de bokkesprong en de maximaal gewenste snelheid. Ik ga er vanuit dat je niet op volle snelheid je bergtraject berijdt. Dus kan je het relais zodanig instellen dat bij een iets afgenomen schakelspanning deze toch goed functioneert.

Succes.

Marcel
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Wim op woensdag 18 februari 2015, 17:49:27
He Marcel,
daar denkt PietB heel anders over... ;)
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 17:52:49
Hallo Marcel,

Ik ben geen electrotechneut maar er is me verteld dat ik de stand van het golfje moet gebruiken en dat leverde deze scores op. Ik ga ervan uit dat het dan volt is.

Je andere opmerking over bokkesprongen begrijp ik niet want op de vlakke baan rijden ze allemaal geweldig zonder bokkesprongen. Tav de berg op moet ik idd bijna vol gas naar boven. Is dit een indicatie voor iets?''

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: bigboynl op woensdag 18 februari 2015, 18:28:39
Klinkt toch als veel weerstand en spanningsverlies over het hele traject. Probeer eens de trafo aan te sluiten bij het einde van je bergtraject, met een zo kort mogelijke draad. En dan maar eens kijken waar het schakelen nog goed gaat. En dat proberen met een 10VA en 30 VA trafo. Veel succes!
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Rene1968 op woensdag 18 februari 2015, 19:07:11
10VA zou voldoende moeten zijn, heb in mijn jeugd (vorige eeuw, lol) veel aparte banen uitgelegd met lange lengte en slechts 10VA als trafo weinig tot geen problemen gehad met omschakelen. Wat betreft bovenstaand denk ik dat de trein het makkelijkst omschakelt als hij stil staat, vandaar dat een trein op een helling omhoog lastiger omschakelt dan omlaag. Met een 6600 zou het makkelijker moeten gaan.

Zou in ieder geval niet te weinig aansluitrails maken, misschien ook één aan het eind bij je stootblok (misschien heb je die daar al, kon het in de hoeveelheid tekst niet terugvinden.


Groet,

René
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Cees B op woensdag 18 februari 2015, 20:14:47
Georges,
Het meten van 25 volt met loc op de baan is riant voldoende om het omkeer relais om te schakelen, oplossing; veerspanning van relais iets verlagen. relais moet schakelen bij ca 21 volt.
Het bijna uitgeregeld staan van de trafo kan betekenen dat er ergens een weerstand, elektrisch zit in rijspanning en/of massa. Dit is echter tegenstrijdig met de 25 volt die je meet met lok op de baan.
Je zou ook eens de trafo uitgang en baanspanning kunnen meten onder dezelde omstangheid, lok op de baan.
Cees
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Wim op woensdag 18 februari 2015, 20:42:48
veerspanning verlagen ?
volgens PietB is dat een slecht advies... B)
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 21:13:44
Hallo Cees,

Stel dat ik de veerspanning verlaag en ik wil later weer op de binnenbanen rijden, moet ik de veerspanning dan weer verhogen. Erg lastig als je steeds wilt wisselen van trein en baan.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Cees B op woensdag 18 februari 2015, 21:35:24
Georges,
Er zit wat regel breedte in, omkeer relais bekrachtigt<>vol gas rijden.
De door jou gemeten 25 volt en nog niet omschakelen staat het relais in veerspanning te strak.
Cees
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 22:01:02
Ik ga het morgen proberen.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Weatherman 69 op woensdag 18 februari 2015, 22:28:36
Misschien een overbodige vraag maar heb je het al geprobeerd met alleen het logje op de baan en verder helemaal niets? Ik weet niet of ook de wissels ook via de zelfde transformator gevoed worden dan zal ik die ook even spanningsloos maken.. Probeer dan nog eens of het lokje niet schakeld.... In principe zal hij het dan wel doen.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 22:34:24
Hallo Robert,

Ik denk dat het een overbodige vraag is want het gaat juist over stand-alone baantje zonder wissels of wat anders, zie hiervoor mijn beginvraag.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Weatherman 69 op woensdag 18 februari 2015, 22:56:55
Aha  dus weer niet goed gelezen.. :D
Dan zou ik eerst proberen zo dicht mogelijk bij de aansluit rail proberen te schakelen.
Als hij het daar doet, dan heb je een probleem met de overgangsweerstand tussen de verschillende rails..
In principe is een 10VA trafo genoeg voor een lokje.
Robert
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 23:09:27
Wat is een overgangsweerstand?
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Anne W op woensdag 18 februari 2015, 23:22:53
Beste Georges,

De weerstand die de stroom ondervindt tussen twee stukken rails, hoort eigenlijk "0" te zijn, maar kan door ouderdom, oxidatie, vuil, verbuiging enz. hoger als "0" zijn en het kan in de middencontacten en in de rails zitten.

Een overgangsweerstand van ca. 25 Ohm (en dat is weinig), slokt, bij een stroom van 1 Ampère, de omschakelspanning van 24 Volt al op.

Mijn advies is om uit te zoeken op welk stuk rails de lok nog wel omschakelt en dan de verdere rails aan te sluiten op twee koperdraden die naar je transformator gaan, let op: dus niet alleen middencontacten maar ook de rails.

Groet, Anne W
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Weatherman 69 op woensdag 18 februari 2015, 23:24:32
Overgangsweerstand, treedt op bij elke verbinding tussen twee elektrisch geleidende delen. Dus op iedere koppeling tussen twee railsen heb je een overgangsweerstand. Hoe beter de verbinding, hoe kleiner de overgangsweerstand.. Door de overgangsweerstand ontstaan er spanningsverlizen. Waardoor je vermogen afneemt. Hierom maken digitale rijders gebruik van een ringleiding.. Om de zoveel rails een aansluit rail plaatsen verkleind het spanningsverlies....
Dus op de aansluit rail is de overgangsweerstand het laagst.. Als je trein(en) hier niet omschakeld, dan ligt het of aan de aansluit rail of aan de trafo..
Succes
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 18 februari 2015, 23:32:02
Hallo Anne,

Ik ga jouw advies opvolgen. Heb nog een vraag die ik eerder heb gesteld echter zonder antwoord. Ik heb de brugdelen met een schuursponsje van de bouwmarkt schoongemaakt en heb op sommige plekken wellicht te hard geschuurd waardoor er nu een koperkleur door komt. Is dit een oorzaak?

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Cees B op donderdag 19 februari 2015, 07:38:19
Georges,
Het schuren met een schuurspons is de achterdeur uit!!
groeven op de railstaaf en "slijpsel in de tandwielen loc.
Een gloed kleur kan van het bindmiddel zijn welke in het schuursponje is gebruikt of zeep zoals een brillo spons.
Voor jou situatie alleen eventueel een railgum gebruiken als een doek met wasbenzine het niet redt.
Cees
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Anne W op donderdag 19 februari 2015, 08:11:45
Beste Georges,

Er zijn op dit moment hele goede ervaringen met het gebruik van Automatic Transmission Fluid (ATF) op de rails, en bij Märklin ook op de puntcontacten/sleper, wellicht helpt dat ook als je te veel geschuurd hebt.

Groet, Anne W
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op donderdag 19 februari 2015, 10:00:06
OK, weer wat geleerd. Bedankt voor de tip.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: molly w op donderdag 19 februari 2015, 11:13:10
Door overgangsweerstand wordt bijvoorbeeld ook de stekker van de stofzuiger of ander stroomvretend apparaat warm. Bij elke overgang van het ene stuk metaal naar het andere is er overgangsweerstand. Volgens mij is de stelling dat de weerstand tussen goed aangesloten rails 0 ohm zou moeten zijn, een theoretische situatie. Er is altijd overgangsweerstand. Hoe langer het baanvak, des groter het spannings- of vermogensverval.
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: bigboynl op donderdag 19 februari 2015, 11:41:36
Ik denk net als Molly W dat het probleem zit in de teveel weerstand in het gehele traject.

Nog een paar vraagjes zodat wij meer informatie krijgen om je verder te helpen:
- waar zitten je aansluitrails precies?
- heb je rail voor rail geprobeerd waar de loks nog wel schakelen en waar niet meer?
- en als ze niet meer schakelen, hoe ver zit je dan van je aansluitrails vandaan?
- heb je al geprobeerd om de aansluitrails te verplaatsen naar een plek waar de loks niet meer schakelen?

Als de loks wel schakelen op andere delen van je baan zou ik niet gaan rommelen met de instelling van de veertjes. Uit het verleden weet ik dat het zo mis gaat en dan schakelen de loks al op 16V (in volle vaart dus).
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op donderdag 19 februari 2015, 14:50:37
Beste Hans en Cees,

Ik heb inmiddels de trafo ook doorgemeten op impulssterkte met lok op de baan en deze kwam ook op 29 volt. Ik heb weer een paar andere loks gepakt zoal 3029, 3022 en een tm800 en dit ging goed weliswaar dat de trafo bijna op vol staat om omhoog te kunnen rijden maar het schakelen ging goed. Ik heb de 3018 nog eens extra schoongemaakt en deze reed ook al beter maar schakelt niet altijd. Nadere inspectie leerde dat de schakelschuif niet altijd om wil. Met een druppel rookvloeistof ging het al beter.

De vragen Hans laat ik nog onbeantwoord omdat ik vannacht op vakantie ga en nog zaken te regelen heb. Volgens mij ligt het voornaamste probleem aan de soepelheid van de loks en wellicht toch de veerafstelling en de sterkte van de trafo om omhoog te kunnen rijden.

Tot de volgende keer. Berichten ga ik op vakantie volgen.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Freak op donderdag 19 februari 2015, 16:19:09
Overgangsweerstand
Bij de overgang van het ene naar het andere metaal (of andersoortige geleider) treedt er meestal een extra weerstand op. Deze weerstand is afhankelijk van de betreffende materialen, maar vooral van de mechanische contactdruk. Dat is de kracht waarmee de materialen op elkaar gedrukt worden. Tot op zekere hoogte geldt: Hoe groter de kracht, hoe kleiner de weerstand.

Meten van kleine weerstanden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohmmeter

Kort gezegd wil je de lage (overgangs)weerstanden meten zul je gebruik moeten maken van een 4-puntsmeter met klevinprobes.


Mvg,
Peter
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op donderdag 19 februari 2015, 16:51:05
Hallo Peter,

Ik heb de info doorgenomen maar dat gaat mij allemaal boven mijn pet ondanks dat het interessant is. Wat ik nu kan is volt meten met een multimeter waar 2 snoeren aan zitten.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Baanloos op donderdag 19 februari 2015, 17:08:09
Maken we het niet al te ingewikkeld door hier direkt een kleine cursus elektrotechniek aan te koppelen?
De invalshoek van Bigboynl is denk ik beter waarbij ik nog aanvul:

Misschien heb je een iets te steile overgang vanaf totaal vlak naar omhoog; een knik in dit traject.
Op de foto ben ik bijna geneigd te zeggen dat je 1e rail die je gebruikt voor trajectstijging al geknikt is,
maar kan gezichtsbedrog zijn. De middengeleiders maken dan geen optimaal contact
Bij oudere gebruikte M-rails buigen de contactlipjes vaak waardoor minder contact (ja grotere weerstand dus)
Kijk waar de locs nog goed omschakelen en waar het misgaat: die rails moet je dus controleren.

Voor die simpele controle heb je eigenlijk geen Ohm of Voltmeters nodig hoor Georges.
Fijne vakantie!
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op donderdag 19 februari 2015, 17:14:58
Kijk daar wordt ik weer gelukkig van. Wellicht heb je gelijk en is het stijgingspercentage te hoog en idd de 1e rails gaat met een knik maar daar zijn geen problemen want de aansluitrails komt daarna. Zal er na de vakantie werk van maken. Ook al ga je niet met vakantie toch fine dagen als ik in Konigsleiten zit.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op donderdag 05 maart 2015, 16:26:18
Even een terugkoppeling. Ik heb inmiddels bovenaan in de bocht een wissel gelegd zodat er 2 sporen naar het station gaan. Ik heb verder rails voor rails naar boven toe steeds geschakeld en tot de wissel gaat het goed, daarna lukt het niet meer. Heb tevens per rail de capaciteit door gemeten en deze was over het hele traject gelijk. Dus ik ga de wissels nu nader inspecteren.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Baanloos op vrijdag 06 maart 2015, 16:11:12
Wat voor wissel heb je gelegd George?
meegebogen? geef eventueel catalogusnr.
Controleer de metalen contactlip van de middengeleider eens.
Bij sommige wissels iets korter dan bij normale rails.
Vroeger ook mee zitten kxxxt-hannesen.  (Zelfcensuur voor de jonge 3-railforummers)
Drijft je soms tot wanhoop!
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: bigboynl op vrijdag 06 maart 2015, 19:34:55
Eventueel wissel tijdelijk vervangen door andere rails. Rechte stuk van een wissel door een 5106, gebogen stuk door een 5100 of 5206. Een meegebogen wissel is een 5100 of een 5129 (70mm recht) en een 5100. Veel succes!
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Baanloos op zaterdag 07 maart 2015, 08:39:45
Georges,

Het belangrijkste is een traject zorgvuldig te leggen: dus zonder knikken, railassen en middengeleiders die wel/niet contact maken.
M-rail is daar nogal gevoelig voor.
Ik sorteerde ze destijds al volgt:
- Nieuw ongebruikt
- 2e hands, in goede conditie.
- slechte conditie: roest, middenleider-contactlipje slap of gebogen, railassen verbogen: deze gebruikte ik hoogstens als laatste op een opstelspoor..
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op zaterdag 07 maart 2015, 21:54:57
De wissel die ik gebruik is een 5119 met een 5100 bocht welke voorzien is van aansluitdraden die ik er zelf op gesoldeerd heb. De gebruikte rails zijn allen in een zeer goede conditie zonder roestvorming. Ga morgen weer eea uitproberen.

Groeten Georges
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Cees B op zondag 08 maart 2015, 19:35:14
Georges,
Het kan zijn dat de middenleider dicht tegen massa ligt waarbij je een kruip stroompje of bijna sluiting hebt door wissel tong en sleper. De puko's steken niet hoog genoeg.
Hierbij vormt de sleper de "kortsluit"brug.
Cees
Titel: Re: Omschakelen lukt niet
Bericht door: Georges op woensdag 11 maart 2015, 22:02:53
FF feedback,

Vandaag weer bezig geweest met het traject en het gaat nu redelijk. Ik heb de hele opgang 2 cm verlaagd en de loks nog eens nagekeken. Sommige wielen liepen door de oude olie niet echt soepel. Ik heb dit verholpen met wat rookvloeistof er op te druppelen en daarna weer olie. Volgens mij is de grootste boosdoener het stijgingspercentage en moet de trafo op max om kruipend de berg op te rijden en blijft er te weinig vermogen over om te schakelen. Met ter tijd ga ik hierop een zwaardere trafo zetten.

Voor mij is dit nu genoeg en bedankt ik jullie voor de inbreng en het geduld.

Groeten Georges