Hallo, voor degene die een helix willen maken, ik heb een aantal fotos die het misschien makkelijk maken.
Ze zijn van mijn eigen helix.Zoals je kan zien is deze helix gemaakt met de bekende pen en gat verbindingen. Geen lijm nodig.
Veel plezier ermee. :)
Groeten, richard
Dit is een imposante constructie. :thumbup:
Daar sluit ik me graag bij aan, erg mooi !! :thumbup: :thumbup:
:) Dat ziet er indrukwekkend uit, jij bent wel handig met hout. :thumbup: :thumbup:
Ga je de poten nog vast zetten op de vloer met een hoekijzertje, want ik zie er een paar een beetje scheef staan?
Dirk-Jan
Alvast bedankt voor de complimenten.
Alle poten worden in de lengterichting met elkaar verbonden, ook in de dwarsrichting.
op de plaats waar de helix komt, helemaal links in de hoek komen nog extra poten vanwege het gewicht. Op de 2e foto is trouwens te zien hoe klein de ruimte is die ik tot beschikking heb, vandaar de helix om 2 niveaus te maken.
Trouwens, het hoogteverschil is 51 cm, de tussenruimte tussen de rotaties (de doorrijhoogte) is 9 cm. Plaatmateriaal is 8mm.
Groeten, richard
Mooie start van je baan, Richard !
Op de foto's wordt flink aan het spoor getimmerd en het maakt nieuwsgierig naar het vervolg....
Grtz Tony
Trouwens, op foto 2 zijn achterin 2 groene rollen te zien, dat is ondervloer isolatie voor laminaat, slechts een paar millimeter dik, de onderkant is wit en die gebruik ik als geluidsdemping voor onder de rails.
Groeten, richard
Hallo luitjes,
Even een update van de werkzaamheden vandaag.
Voor het eerst geprobeerd mezelf te leren solderen. O jee. :D
Op zich ging dat prima, het resultaat zie je op de foto, de helix is nu van 1 stroom punt per omwenteling voorzien.
morgen komet er een mooie kabelgoot bij om alle draadjes netjes naar beneden te voeren en aansluitbaar te maken voor de ringleiding.
Groeten, Richard
Indrukwekkend en leerzaam bedankt voor de foto's Richard. :thumbup:
Hallo,
De volgende update!
Alle kabels zijn aangesloten op de verdeelplaatjes, waar later de ringleiding op eindigt.
Ik heb ook een extra latje aan de binnenzijde geplaatst zodat de diverse omwentelingen in hoogte vast blijven zitten, gewoon een extra veiligheid.
Nu nog de helix van de werksteunen af halen en op z'n plaats leggen, vast schroeven en (voorlopig) klaar.
Richard
Mooi afgewerkt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
ik weet dat dit topic al 120 dagen oud is ;) maar toch een vraagje... Waarom bij elk verdieping een stroomvoorziening?
Mmmm lekker ding ... Hier kijk ik verder naartoe want binnenkort is het mijn beurt :)
Citaat van: Keesoldscool op zaterdag 19 november 2016, 18:58:26
Hoi DJoA,
Elke verbinding tussen twee railstukken heeft een bepaalde contactweerstand. Een rail met straal van 50 cm is meer dan 3 m lang en heeft 12 verbindingen, dus ook twaalf keer contactweerstand. Contactweerstand leidt op zulke afstanden tot vermogensverlies en dat los je op door de rails aan te sluiten op een ringleiding, waarvoor hier waarschijnlijk gekozen is - uit praktische overweging lijkt mij - voor elke omwenteling.
Allemaal vanuit dezelfde voeding? :)
Het is mooi gemaakt maar ik denk dat het met draadeinden makkelijker te maken is dan al die losse stukjes hout op maat te zagen en pen gat verbindingen te maken. Waarom deze keuze gemaakt?
Net wat je gewend bent denk ik.....pen en gat is simpel te maken , vooral als je een hulp stuk gebruikt....altijd goed.
En ik ben geen timmerman , en werk zeker niet 100 procent netjes , maar mijn helix in aanbouw komt niet met draad einden maar met latjes met schroef duimen (zeg maar haken) en met schroefoogjes op de plank van de helix.
Ik blijf het nu eenmaal met hout mooier vinden , maar zo heeft ieder zijn smaak toch niet waar.
Zijn oplossing met halve stukken gezaagt , vind ik ook mooi.
Ik heb het met gezaagde stukken (dun multiplex) gedaan die je op elkaar moet lijmen , maar ook daar zat het toch af en toe niet helemaal lekker.....zo hebben we allemaal wat...... :D
Zijn oplossing vind ik stukken mooier en minder arbeids intensief. Top dus.
Mvg: Alex
Hoi Alex, heb je ergens een beschrijving van de bouw van jouw helix?
Dit is wel een heel gewichtige helix (en ook mooi uitgevoerd).
Voor de lichtgewichten onder ons wiki wil ik even wijzen op een alternatief ontwerp bij de buren (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221699197.html#msg3221699197), bestaande uit plexiglas.
Bengalie , ook bij de buren de volgende Helix http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59384.0
En die heb ik gepoogd na te maken.....foto's komen er tzt op.
Alleen de hoeken kwamen bij mij niet zo mooi uit als daar op de tekening.
Maar ook op het 3 rail forum zijn inmiddels zeer geslaagde helixen van dit type gebouwd .
Mvg: Alex
Beste Bengali,
Deze helix staat te koop dus als je de moeite van het maken wilt besparen kan ik je wel helpen.
Mvg,
NYC
Alex,
Dank je wel.
Er is bewust voor hout gekozen uit stevigheid en uit persoonlijke voorkeur.
Ook ik vind hout mooier dan draadeinden.
NYC
Richard
Je helix ziet er mooi uit, met hout werken is heel mooi :)
Zo haal je handen of armen niet open, aan draadstangen wel. :)
Hout is prachtig.
Een draadstang voorbeeld op dit forum, foto uit het draadje van Rolf (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53544.msg1107702#msg1107702) heeft een totaal eigen sfeer.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4myugtBsy3Y5IUi5y3xjjcHU5XFqb92Ih646e6Sa1v0=/http://www.gerresheim.nl/Pictures/Baan-okt16.jpg)
Ik heb vroeger ook met draadstangen gebouwd, maar altijd met een dopje bovenop, want de staander einden kunnen gemeen zeer doen (aan hand of oog) als je ze niet afdekt. Bij een draadje van Arjan Mooldijk kun je zien dat hij bij de bovenste laag de stang in het hout laat eindigen, in plaats van erboven. Dat scheelt ook weer hand-, oog- en wagonsschade. Een slangetje om de draadstang heen per verdieping blijkt ook handig om je wagons heel te houden.
Zeker mooi gemaakt zoals op de foto hierboven.
Alleen geen valbeveiliging aanwezig , voor zowel de binnen als aan de buitenzijde.
Hoop dat ie dit snel gaat aanpassen , het loop altijd is een keertje fout.
En dan heb je een boel schade waar je geheel niet op zit te wachten.
Maar nogmaals hij ziet er :thumbup: uit met zowel draadeinden als met hout..... :D
Mvg: Alex
Hoi Richard,
Tja zoiets kant en klaar kopen geeft niet dezelfde voldoening als er zelf aan te knoeien tot het goedkomt.
Daarnaast zal ik ook moeten zien hoe ik alles in elkaar pruts aangezien de helix bij mij de ingang van de vitrine zal worden.
Toch bedankt voor het voorstel
Hoi Kees,
Als valbeveiliging gebruik ik, afgedankte lamellen.
Deze zijn 9 cm breed. Ik snij ze in de lengte doormidden en niet ze vast.
Citaat van: ceess op zondag 20 november 2016, 15:33:28
afgedankte lamellen. 9 cm breed.
Klinkt als die oude geribbelde verticaal hangende kwantum lamellen.
Gave tip. Je niet ze vast, waarop precies?
Hallo Jan Willem, nee het zijn geen geribbelde maar gladde lamellen.
Ik niet ze vast op de zijkant van de spiraal. De klimspiraal heeft een dikte van 10 mm.
Citaat van: DJoA op zaterdag 19 november 2016, 19:54:16
Allemaal vanuit dezelfde voeding? :)
In principe wel, allemaal vanuit dezelfde ringleiding (of bij blokgestuurd, elke laag=blok vanuit een eigen relais).
Wat Kees als reden geeft, kun je ook zo uitbeelden: een auto stast met een wiel op een brandslang.
De kans is groter dat de slang scheurt voor het wiel, dan dat de brandweerman nog een forse straal kan produceren met het slangeinde.
Anders gesteld: de ringleiding loopt vanaf de trafo met een dikke slang rond de treintafel. De aftakking naar elke helix-ronde is dunner. De lengte van de hele helix werkt als dat autowiel op de brandslang.
Hoi
De foto in reactie #22 is indrukwekkend maar waarom zou je zo veel lagen willen hebben de treinen zie je meer niet dan wel? Ik, persoonlijk, zou hier niet (nooit?) voor kiezen, heeeeeel veeeeel rail en wanneer zie je de treinen, alleen op het bovenste stuk.
Of je moet natuurlijk zoveel materiaal hebben dat je het anders niet kwijt kan natuurlijk
Neemt niet weg dat ik het een geweldig stukje werk vindt. :thumbup: :thumbup:
Peter
Citaat van: pjotterke op dinsdag 14 februari 2017, 17:15:01
waarom zou je zo veel lagen willen hebben
Dat heb ik me bij de foto in reactie #22 ook afgevraagd, vooral bij een enkelsporig traject.
Op zolderbanen (kleine zolders) is een spiraal een onding. Je hebt er rechte muren voor nodig, en oude daken lopen meestal schuin. Maar stel je hebt de ruimte: waarom dan zo?
Bij een standaard spiraal gaat het meestal om een hoogte-overbrugging die op geen andere manier realiseerbaar is. Maar bij zo'n spi
traalcomplex vraag je je af of er ooit nog iets bovenop komt.