3railforum
Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: Hans Biere op maandag 17 september 2007, 20:59:04
-
Hallo mede In- en Outsiders,
Sinds afgelopen week ben ik de trotse bezitter van bovengenoemde set! Ik kocht deze set op nostalgische gronden. Vroeger, meer dan 20 jaar geleden onderhand, fotografeerde ik deze imposante treinen, 25 tot 30 wagens en meestal getrokken door een NS 1300 of 1600, in het eggie. Het was, bij doorkomst te Naarden-Bussum, een pracht gezicht! En ja, ik kan het niet laten dit te vermelden, vaak in het gezelschap van (de toen nog "kleine") Martijn (Acido) de Vries. Oh, wat was dat een mooie tijd.
Omstreeks die tijd, we hebben het over de begin jaren 80 van de vorige eeuw, moet Roco ook ooit begonnen zijn met het produceren van de VAM-wagens. In mijn "mottenballenvloot" vond ik een Roco VAM-wagen met bedrijfsnummer 5669 126-2. De wagen verkeert in uitstekende staat maar de originele verpakking en officieël catalogusnummer heb ik helaas niet meer. Mocht er iemand zijn die mij (één van) beide kan geven: ik ben dankbaar!
Tussen het laatst genoemde model en de set zit een, voor mij, belangrijk technisch verschil.
Vraag aan de "Roco-kenners" onder ons: de set 45933 is compleet met kortkoppeling uitgerust; mijn "mottenballetje" niet, hoewel het daar ogenschijnlijk wel op is voorbereid. Is er de mogelijkheid om mijn "5669 126-2" technisch gelijk te maken aan "de set" uiteraard met na te bestellen orginele Roco onderdelen? Zo ja, graag nummers van die onderdelen en dan graag ook de tip waar die eventueel te bestellen zijn.
Alvast dank voor de reacties, tips en eventuele oplossingen!
Waarom dit alles? Ja, iedereen maakt wel is een foutje. Ik was altijd nogal "merk (M*) vast" en heb toen mijn intentie om dan "maar" op z'n minst voor Roco VAM-wagens een uitzondering te maken toch weer laten varen. Daar heb ik nu dus spijt van. Dat moge duidelijk zijn.
Dus: dankbaar neem ik tips of aanbevelingen aangaande dit onderwerp met graagte in ontvangst!
-
Dag Hans,
Voor zover ik weet heeft Roco voor Nederland verschillende importeurs gehad, dus ik zou jouw vraag over de kortkoppeling rechtstreeks aan de fabriek mailen.
(Ik heb inmiddels een aantal fabrikanten rechtstreeks aangeschreven en ik krijg altijd keurig antwoord).
En ff noninfo: ik heb ook een setje Roco VAM-wagons achteruit laten leggen bij m'n leverancier om ongeveer dezelfde reden als jij. In Olst reed/stopte 's avonds (Voor zover ik me kan herinneren rond 19:00 uur) ook altijd een VAM-trein en bleef daar altijd geruime tijd staan wachten, maar dan met meerdere goederendiesels ervoor. (Ik heb ze echter nooit zien rijden met een 1300 of 1600 ervoor).
Succes met het in ere herstellen van je 'oude' VAM-wagon :-)
Met vriendelijke groet,
Tom
-
maar dan met meerdere goederendiesels ervoor. (Ik heb ze echter nooit zien rijden met een 1300 of 1600 ervoor).
Hallo Tom,
Leuk, dank voor je reactie. Als ik nog even verder mag "doordraven":
Ja, ik maakte er in mijn eerste bijdrage geen melding van maar met "goederendiesels ervoor" en dan bedoel ik met name 2400/2500 kwamen ze OOK in Naarden-Bussum. Met wagens van Crailo naar Naarden-Bussum, vervolgens kop maken te Naarden-Bussum en op naar Amersfoort. Dit waren "slechts" korte treinen. De "lange" 4711- expressen uit Amsterdam Westhavens en ongeveer een uur later uit Haarlem (bestaande uit wagens uit Haarlem zelf Hillegom en Zandvoort) kwamen dus getrokken door een 1300 of 1600 in de avonduren door. Die uit Haarlem vrijwel altijd met een uit de 8- / 900 serie komende 1600 die daarvoor met leeg ICR materieel uit Zandvoort aan Zee te Haarlem was aangekomen. Het ICR materieel zou te Haarlem tot de volgende ochtend "overstaan"; de lok pakte, na enig rangeerwerk met het ICR materieel, de reeds op een midden spoor gereedstaande VAM-trein op. Dit tafereel heeft zich jaren achtereen afgespeeld. Ik zal het nooit vergeten. Zo vaak heb ik dit graag gezien.
De uit Amsterdam Westhavens afkomstige VAM-trein maakte een stop te Amersfoort om de eerder aangekomen wagens uit Crailo / Naarden-Bussum "op te pikken" en de weg naar Wijster te vervolgen.
De "Haarlemse 4711" maakte de rit Haarlem-Amsterdam CS-Amersfoort-Wijster VAM vrijwel "non-stop".
-
Hoi Hans,
Mooie set wagons die VAM wagens.
Je had ook nog een oudere versie waarbij beide loskleppen even lang waren.
Jouw versie heeft een kantelmechanisme geloof ik.
Ik zag ze vroeger vaak van en naar Den Helder komen en gaan, ik woonde toen in Anna Paulowna, vlak bij het spoor.
Veelal getrokken door een 2200 of 2400.
Je had ook nog een oranje versie VAM wagen, heeft ROCO die ook?
-
Je had ook nog een oranje versie VAM wagen, heeft ROCO die ook?
Hallo Ad,
Het enige dat ik weet is dat Roco aardig wat varianten op de VAM-wagen in de loop der jaren heeft uitgebracht.
Wat dat betreft verricht ik nu veel zoekwerk en hoop op (veel) tips van de Roco (VAM :lol:) kenners onder ons!
-
Van de Roco VAM-wagens ken ik alleen de groene, witte, gele en blauwe versie.
Alleen zijn ze bij mij inmiddels donker groen, wit, geel en blauw geworden 8).
-
Alleen zijn ze bij mij inmiddels donker groen, wit, geel en blauw geworden 8).
Hallo Gerard,
Dit is toch echt een typisch geval van te weinig water geven. Die arme ongelukkigen moeten toch al wel een behoorlijk tijdje droog staan als ik dit zo lees. Die moet je toch echt wat beter verzorgen, Gerard! Ik heb sterk de indruk dat je ze aan het verwaarlozen bent. Foei! Je zou er af en toe ook eens tegen moeten praten. Het schijnt echt te helpen :!:
Er is goede hoop dat als je mijn wijze raad opvolgt alles wel weer bijtrekt! :mrgreen:
-
Van de Roco VAM-wagens ken ik alleen de groene, witte, gele en blauwe versie.
Alleen zijn ze bij mij inmiddels donker groen, wit, geel en blauw geworden 8).
Staan ze in het donker dan, Gerard? :P
-
Hans,
Als je het catalogusnummer van je wagen weet, dan is het nummer van het oude kortkoppelsetje erbij te zoeken. Die speciale ombouwsetjes verkoopt Roco al lang niet meer (er waren er tientallen), maar je vindt ze soms nog wel op beurzen of op internet. Ik zal vanavond eens in mijn verzameling oude catalogi kijken.
Als het model inderdaad was voorbereid, dan zou het goed kunnen dat een en ander technisch nooit meer is veranderd en dat Roco later alleen het kortkoppelmechaniek standaard is gaan plaatsen. Je kunt zelf proberen of het mechaniek van een nieuwe wagen zonder meer op de oude wagen past. Zo ja, dan kun je gewoon de betreffende onderdelen in de winkel bestellen.
groet,
Henk
-
Ik heb sterk de indruk dat je ze aan het verwaarlozen bent.
Juist niet Hans, ik heb ze van een extra verflaagje voorzien :D, in ons jargon ook wel weatheren / vervuilen genoemd :wink:.
Staan ze in het donker dan, Gerard? :P
Is jouw vraag nu ook beantwoord, Ad?
-
Ff offtopic: Tja, het weatheren van de VAM-wagons. Je kunt ze eigenlijk niet schoon rond laten rijden op je baan :-)
-
Je kunt ze eigenlijk niet schoon rond laten rijden op je baan :-)
Ik zou niet weten waarom niet. Je kunt toch "spelen" dat ze net door de wasstraat zijn gehaald? :mrgreen:
-
Geweldig spul, die VAM wagans! Thuis rijd ik met een DKM 2400 + 2400 als dummy met daarachter 9 VAM-wagens, 7 Compost, 1 Recycling en 1 Potgrond. Erg gaaf!
Laten we even voor alle zekerheid een misschien opkomend misverstandje uit de wereld helpen. Voor het afvalvervoer zijn tot de komst van de hedendaagse afvalcontainers op containerdraagwagens, twee soorten afvalwagens geweest, namelijk de oude afvalwagens met gelijke deuren aan beide kanten van de wagen, en de afvalwagens type Takkls met twee kantelcontainers. Roco heeft deze afvalwagens uitgebracht voor H0. De oudere type afvalwagens zijn in N-schaal te koop.
Roco heeft van de Takkls alle VAM wagen varianten uitgebracht. Dit waren:
VAM Compost = groen
VAM Potgrond = geel met bloemen
VAM Reclycling = Groen / geel diagonaal gestreept
VAM Regam gas uit afval = Wit
VAM 60 jaar = blauw (jubileumwagen voor 60 jaar VAM)
VAM Compost met GFT sticker = groen, iets lichter dan VAM compost en naast de tekst Compost staat een gele ronde sticker met iets van GFT erin
VAM = Lichtgroen met grote letters VAM
Van diverse VAM wagens heeft Roco ook meerdere series uitgebracht, ook met verschillende artikelnummers.
Hans, volgens mijn gegevens is jouw VAM Compost met wagennummer 126-2 geproduceerd in de periode van 1986 en 1987 en heeft het artikelnummer 46229. Het vervelende van dit artikelnummer is dat er veel meer wagens (wel allemaal de VAM Compost) onder dit nummer zijn uitgebracht.
Bij mijn weten zijn alle VAM wagens altijd voorzien geweest van een NEM schacht. Als dat daadwerkelijk zo is, kun je heel makkelijk je koppeling uit de schacht trekken en er elke andere willekeurige koppeling terugplaatsen. Kun je missdchien een fotootje maken van de onderzijde van de wagen, dan kunnen we goed zien hoe de constructie eruit ziet.
Groet,
Jeroen
-
Je kunt ze eigenlijk niet schoon rond laten rijden op je baan :-)
Ik zou niet weten waarom niet. Je kunt toch "spelen" dat ze net door de wasstraat zijn gehaald? :mrgreen:
Hans, dat klopt, maar je kunt ook doen alsof ze die wasstraat al een tijdje niet van dichtbij hebben gezien :(, en dat is dus bij mij het geval.
Bij mijn weten zijn alle VAM wagens altijd voorzien geweest van een NEM schacht. Als dat daadwerkelijk zo is, kun je heel makkelijk je koppeling uit de schacht trekken en er elke andere willekeurige koppeling terugplaatsen.
Dat is bij mijn VAM-wagens in elk geval wel zo. Ik heb de R*-koppelingen vervangen door M*-koppelingen.
-
Roco kortkoppelingen zijn ook een must voor deze wagens. Het koppelt strak en je rijdt nagenoeg buffer aan buffer, geweldige uitvinding die NEM schachten en kortkoppelingen!
Jeroen
-
Roco kortkoppelingen zijn ook een must voor deze wagens. Het koppelt strak en je rijdt nagenoeg buffer aan buffer, geweldige uitvinding die NEM schachten en kortkoppelingen!
Jeroen
Met M*-koppelingen rij je ook buffer aan buffer. Daarom heb ik de R*-koppelingen vervangen, omdat er door de R*-koppelingen teveel speling tussen de buffers zat.
-
Ja, ik ben alleen totaal niet happig op de Marklin kortkoppelingen, ook niet op die universele roco kortkoppeling. Ze ziujn erg lomp en komt snel tegen buffers aan. Vandaar dat ik mijn treinen liver voorzie van roco kortkoppelingen (het smalle type) of fleischmann kortkoppelingen.
Maar goed, daar is ook al een ander draadje over :mrgreen:
Ik ben heel benieuwd of de VAM wagen van Hans ook kortkoppelingsschachten heeft.
Jeroen
-
Een nem-schacht (NEM 362) met kortkoppeling betekent nog niet kortkoppelen. Van kortkoppelen is alleen sprake als er ook nog een kortkoppelmechanisme achter zit.
Met name veel locs hebben wel een nem-schacht, maar geen mechanisme en koppelen dan ook absoluut niet kort.
En in de overgangsfase werden door allerlei merken wagentjes geleverd waar de oude koppeling gewoon was vervangen door een nem-schacht zonder dat er een kortkoppelmechanisme aan was toegevoegd, ook door Roco.
Maar goed, vanavond zal ik aan de hand van de oude catalogi proberen uit te zoeken hoe dat met de oude VAM-wagens zit. Kan ik aan mijn vrouw laten zien dat het bewaren van al dat 'oud papier' toch echt heel nuttig is. :mrgreen:
-
Kun je missdchien een fotootje maken van de onderzijde van de wagen, dan kunnen we goed zien hoe de constructie eruit ziet.
Hallo Jeroen en andere "meedenkers",
Dank voor de reacties!
Hier de foto: dus "Zoek de verschillen en kleur de plaatjes!". :)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKmSnounafrYMSNA1jSRpxkxM6WTOwPC8-u41rrQ8xZM=/http://album.zoom.nl/public_images/5723/wDNi4j.jpg)
Boven het oude model, onder een model uit de recente set.
Verschillen zijn m.i. duidelijk te zien; de koppelinghouders zijn zo te zien sowieso totaal verschillend. De houder van het oude (bovenste) model ligt er bovendien los op en wordt door het draaistel op z'n plaats gehouden.
Ik ben zeer benieuwd naar verdere reacties c.q. tips.
-
Hans,
Ik heb het even opgezocht. Het oorspronkelijke catalogusnummer van de VAM-wagens was 4368 (Roco heeft de nummering rond 1980 veranderd in 5-cijferige nummers). Daarbij hoorde een kortkoppelombouwsetje 4597 later 40229 genummerd. Dat was een echt kortkoppelsetje met koppelhouder en veertje. Op het plaatje in mijn catalogus ziet dat veertje er anders uit dan bij de huidge versie. Het is een draadveer en geen spiraalveertje.
Het zou dus het gemakkelijkste zijn als je dat ombouwsetje te pakken kon krijgen. Zoals al eerder gezegd levert Roco die setjes niet meer, maar vind je ze soms bij beurshandelaren die in onderdelen doen en op internet. Regelmatig googlen op Roco 4597 en Roco 40229 en vroeg of laat heb je beet.
Het lijkt er overigens op dat alleen het veertje is veranderd. De koppelhouder kun je denk ik zo omwisselen. Ze liggen allebei los. Dan moet je alleen een haakje maken om het veertje te verankeren. Geen heksentoer lijkt me.
groet,
Henk
-
Geen heksentoer lijkt me.
Henk, dat lijkt me ook niet.
Hartelijk dank voor je opzoekwerk. Ik waardeer dit zeer en ga er onmiddelliijk achter aan!
-
Geen dank Hans.
Ik zag overigens net dat mijn laatste zinnen misschien wat onduidelijk zijn. Ik bedoelde ermee te zeggen dat de kortkoppelonderdelen die Roco in de huidige VAM-wagens gebruikt, misschien ook wel in het oude wagentje zijn te passen. Je kunt het allicht proberen.
Maar het oorspronkelijke setje op de kop tikken is natuurlijk mooier, vind ik. :) Zo heeft Roco het ten slotte bedoeld en enige eer kunnen we het merk wel gunnen. Roco heeft de modelspoorwereld aan het kortkoppelmechaniek gebracht. Tante M*, ome F* en de neefjes L*, Riv* en J* vroegen zich rond die tijd nog af wat die nieuwlichterij nou eigenlijk te betekenen had. :wink:
groet,
Henk
ps Dit is het setje trouwens. (http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=695&entity=18414) Het plaatje ten minste, ik heb geen idee wat ze nou precies aanbieden. 40335 was een ander setje, maar zag er ook anders uit dan op dat plaatje. :?:
-
Roco heeft de modelspoorwereld aan het kortkoppelmechaniek gebracht. Tante M*, ome F* en de neefjes L*, Riv* en J* vroegen zich rond die tijd nog af wat die nieuwlichterij nou eigenlijk te betekenen had. :wink:
Ja Henk, de eerlijk gebied mij te zeggen dit met je eens te zijn. Vooral Tante M* was destijds erg traag met het brengen van KK op haar modellen.
Ik heb eigenlijk nog één vraag: hoe is het gesteld met al die vele andere ROCO VAM-varianten? Hebben die een koppeling ala mijn "oude" model of ala de recente set of is het allemaal divers?
Nogmaals dank Henk voor al je opzoekwerk en adviezen. Het is me allemaal helemaal duidelijk hoe mijn "oudje" eventueel technisch gelijk te maken aan de recente ROCO VAM-set. Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk om te doen. Dus nu ga ik op zoek naar de onderdelen en de andere varianten. Ik houd je op de hoogte als ik daar voortgang mee boek!
-
Ik heb eigenlijk nog één vraag: hoe is het gesteld met al die vele andere ROCO VAM-varianten? Hebben die een koppeling ala mijn "oude" model of ala de recente set of is het allemaal divers?
Ik denk dat we alle varianten wel hebben gehad. Dus de oude wagentjes zonder KK, omgebouwde oude wagentjes en wagentjes met het huidige mechaniek. Ik heb hier één VAM wagentje uit een productie van een jaar of 15 geleden en dat heeft al het huidige mechaniek. Maar ik heb geen idee sinds wanneer de wagens standaard van een kortkoppelmechaniek werden voorzien.
-
Hans,
Ik las in je berichten dat je nu op zoek gaat naar alle VAM wagen varianten. Ik wil je bij deze nog even een tip mee geven, het staat je uiteraard vrij om te doen wat je ermee wilt........
Als je verzamelaar van modellen bent, dan zijn zoveel mogelijk varianten van de VAM wagens natuurlijk erg leuk. Maar als je een realistische VAM trein wilt laten rijden, bedenk dan wel dat het hoogstzelden voorkwam dat alle varianten in een trein mee reden. Kijk maar eens goed op foto's van deze treinen. Verreweg de meeste wagens waren VAM Compost en er reden meestal maar een enkele variant mee. Vandaar ook dat ik van mijn 9 VAM wagens, 7 Composten heb en een Potgrond en 1 Recycling.
Succes en veel plezier met je VAM bakken!
Jeroen
-
Hans en Henk,
Ik kwam in een Roco catalogus 1988/89 een overzicht van kortkoppelingen nog een nummer tegen n.l. 40335, die zou ook moeten passen op je VAM wagen. Het gaat hierbij om een kortkoppeling met voorontkoppeling. De andere genoemde nummers zijn zonder deze voorontkoppeling. Bij het googelen kun je dus 3 nummers zoeken.
-
Kijk maar eens goed op foto's van deze treinen. Verreweg de meeste wagens waren VAM Compost en er reden meestal maar een enkele variant mee. Vandaar ook dat ik van mijn 9 VAM wagens, 7 Composten heb en een Potgrond en 1 Recycling.
Jeroen,
Bedankt voor de tip. Ik heb van deze treinen ook nogal wat dia's dus ik weet er alles van. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de treinsamenstellingen van destijds. In de meeste gevallen inderdaad alleen maar "groen en VAM Compost".
-
Bij het googelen kun je dus 3 nummers zoeken.
Hallo Jajekra,
Dank voor de tip! Ik neem het nummer mee bij m'n speurwerk.
-
Kijk eens aan.
Dat setje werd dus aangeboden op die Zweedse link die ik eerder gaf. Voor wel 2,49 euro geloof ik. Een paar euro verzendkosten erbij en de wagen van Hans kan kortkoppelen.
-
Beste Hans/Henk
Geen dank graag gedaan. Ik heb een foto van het overzichtje weet alleen niet hoe ik die hier geïmporteerd krijg.
Sorry dat mijn bericht niet heb afgesloten met "met vriendelijke groet"dan had je mijn naam geweten. JaJeKra is de afkorting van Jaap en Jelly Kramer
Met vriendelijke groet.
Jaap
-
Hans,
Kijk hier eens
http://cgi.ebay.de/Roco-40335-H0-2x-Kupplung_W0QQitemZ150160534588QQcmdZViewItem
-
Kijk hier eens
Hallo Jaap,
Bedankt voor de tip! Deze ga ik proberen.
-
Ik zie dat je hebt toegeslagen Hans. :D
Wat is het toch een geweldig medium, dat internet.
-
Ik zie dat je hebt toegeslagen Hans. :D
Inderdaad Henk. Ik dacht er maar geen gras over te laten groeien want ik heb het gevoel dat deze onderdelen zeldzaam beginnen te worden.
-
We zijn benieuwd hoe het verder gaat Hans.
Alvast één tip. Intertijd maakte Roco de nem-schachten altijd wat krap. Een profikoppeling krijg ik alleen in zo'n oudere schacht als ik de zwalustaart van de koppeling een paar keer langs een vijltje haal.
Zet dus de koppeling (Märklin neem ik aan) eerst in de schacht, voordat je de koppelboom definitief onder het model plaatst. Als het mechanisme eenmaal is geplaatst, dan is het wat lastiger om kracht op de schacht uit te oefenen (als dat nodig zou zijn).
-
We zijn benieuwd hoe het verder gaat Hans.
Ik laat van me horen als het zover is. En bedankt voor de tips weer!!
-
Volgens mij waren de roco 4597 en roco 40229 nog niet helemaal NEM 362. Vandaar dat de schacht wat krap is met de latere NEM 362 kortkoppel koppen van roco. Nr. 40335 is van de datum dat ROCO officieel over ging naar de NEN norm zou dus moeten passen zonder te hoeven vijlen. Bij de oude roco kortkoppelingen schachten van voor 1988 moet ik ook de märklin koppen wat dunner vijlen. Bij de latere typen is dat niet nodig.
-
Hallo Alle Tipgevers,
De set 40335 is gisteren keurig netjes bij mij bezorgd! Ook de Märklin koppeling uit 7203 past probleemloos dus zonder vijlen te plaatsen.
Echter, jammer doch helaas werd er geen montage handleiding meegeleverd. Deze koppeling werkt met een andere "veersysteem" als tegenwoordig gebruikelijk (spiraalveer). Ik zit me "wezenloos" te puzzelen hoe het onderdeel dat kennelijk voor veer door moet gaan te bevestigen.
Als je de onderdelen (ijzerdraadjes) plaat neerlegt hebben ze de vorm van een uitgedeide letter "G".
Voor verdere tips, of bijbehorende handleing, houd ik mij zeer aanbevolen.
Ik had niet verwacht dat het bevestigen van de onderdelen zo ingewikkeld kon zijn. Maar ja, zoals in veel gevallen zal het weer een kwestie zijn van "je moet het even weten". :oops:
-
Hallo Hans,
De gebruiksaanwijzing van de roco kortkoppelingen staat afgedrukt op de bodem van de de verpakking.
Ik heb je een PBtje gestuurd met de een pdf file van de bodem van mijn Compostwagen nr. 3468. Bouwjaar van voor 1988/89
-
De gebruiksaanwijzing van de roco kortkoppelingen staat afgedrukt op de bodem van de de verpakking.
Hallo Jaap,
Dank voor je reactie! Ik heb het geheel, dus verpakking en al nogmaals uitvoerig van A tot Z bekeken. Nergens een montage handleiding te bekennen.
Zou het kunnen zijn dat alles op een misverstand berust en dat het door mij bestelde (c.q. gekochte) in het geheel niet op mijn VAM-wagen past?
Zou mij echt niet uitmaken hoor. "Een buil" heb ik mij hier sowieso niet aan gevallen en kan hier, eventueel, een ander een plezier mee doen?
-
Hallo Jaap,
Bedankt! Ik heb de handleiding van je ontvangen. Desondanks lukt het niet. Als ik denk "het boeltje" op z'n plaats te hebben gaat de koppeling niet lekker heen en weer en lijkt gewoon vast te zitten.
Ongetwijfeld is hier sprake van een "gebruikersfout". Toch stop ik er even mee want de door jou gestuurde handleiding maakt veel duidelijk maar lost bij mij nog niets op. Ik blijf het proberen en eens zal het kwartje vallen... :oops:
-
Hallo Hans,
Mijn reactie was misschien niet heel duidelijk. De gebruiksaanwijzing van de kortkoppeling is afgedrukt op de bodem van de verpakking van de wagon en niet bij het setje kortkoppelingen. Het is inmiddels al lang geleden dat ik nieuwe wagons heb gekocht dus hoe het nu is weet ik niet, maar bij Roco was het gebruikelijk dat de wagons zonder kortkoppel mechanisme werden uitgeleverd. Ergens op de verpakking was dan een aanwijzing welke kortkoppeling paste en hoe die gemonteerd moest worden.
Als het goed is heb je nu per e-mail een afdruk van de gebruiksaanwijzing binnen.
-
Hallo Hans,
Ik heb je nog een mailtje gestuurd.
-
De gebruiksaanwijzing van de kortkoppeling is afgedrukt op de bodem van de verpakking van de wagon
Hallo Jaap,
Dat zou best kunnen maar is zoals ik al eerder opmerkte, helaas ook niet meer in mijn bezit. Inmiddels ben ik met jouw toegezonden handleiding aan de gang gegaan.
Het lijkt erop dat ik "eruit" ben maar toch heb ik het gevoel dat het niet echt lekker zit. De posistie van de veer steekt naar mijn idee zeer nauw maar daar heb je na dat alles op z'n plaats zit helaas geen zicht meer op. Maar dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Als het draaistel eenmaal weer gemonteerd is ben je "het zicht" kwijt en ben je aangewezen op testen met de hand. Naar links gaat gewoon soepel naar rechts, ja dat lijkt stroever te gaan c.q in de praktijk onder de buffer te blijven hangen. En dat aan beide zijden. Dus het gevoel dat ik e.e.a. toch niet goed heb gemonteerd blijft mij achter volgen.
Toch heel veel dank voor je tips en hulp Jaap! Ik ben in ieder geval een stuk wijzer wat dit betreft en het zal uiteindelijk allemaal best goed komen.
Met de "spriraalveren" waar de modellen vandaag de dag mee uitgerust zijn gaat het een stuk simpeler en soepeler. Maar ja, we zijn sindsdien ook wel zo'n 20 to 25 jaar verder. Ook met de techniek. :wink:
-
Hallo Hans,
Ik kan me herinneren dat bij andere beschrijvingen van dit type veertje de aanwijzing staat dat je het uiteinde daarvan met een tangetje iets omhoog met buigen zodat hij niet in de bodem blijft haken. Alleen de laatste 3mm is voldoende. Misschien helpt het. Verder is het zo dat bij deze kortkoppelingen er altijd een verschil is tussen L/R. Heb ik hier ook ervaren. Dit komt omdat je naar een kant het veertje dichter bij de basis moet belasten cq uittrekken "kracht X arm" heet geloof ik deze wijsheid.
-
Alleen de laatste 3mm is voldoende. Misschien helpt het. Verder is het zo dat bij deze kortkoppelingen er altijd een verschil is tussen L/R. Heb ik hier ook ervaren. Dit komt omdat je naar een kant het veertje dichter bij de basis moet belasten cq uittrekken "kracht X arm" heet geloof ik deze wijsheid.
Hallo Jaap,
Gezien je uitleg en de toegezonden afbeeldingen waarop duidelijk te zien is dat het veertje aan het uiteinde is omgebogen, blijkt dus dat het bij mij toch goed is gegaan. Verschil L/R is gezien jouw uitleg ook verklaard dus ook hier hoef ik verder niets achter te zoeken.
De laatste mm zal ik ook naar boven ombuigen. Ik heb dan het onderdeel conform de handleidingen ingebouwd.
Nogmaals heel veel dank voor de tips en adviezen aan allen in dit draadje die dan toch uiteindelijk tot het voor 99% technisch gelijkmaken van mijn "mottebal" met de set 45933 hebben geleid!
En nu heb ik dus 4 (set 45933 en mijn "mottebal") groene VAM-Compost wagens. Nu op naar het verzamelen van de overige ooit door ROCO uitgebrachte wagens!
-
Hallo Hans,
Veel succes met je setje. Leuk dat het voor 99% gelukt is. Komt dat oude archief van mij nog eens van pas. Ik heb net gezien dat de "mottebal" uitvoering uit 1976 moet komen zo ongeveer. Dat is tenminste de eerste keer dat ik hem tegenkom in een Roco catalogus.
-
Vandaag kwam de wagen voor het eerst voor een proefrit uit het "Ausbesserungs Werk" en hier volgt het verslag:
de wagen heeft uitgebreid proef gereden achter een M* 1600.
Omdat de 1855 met een sleep ICR toch al een tijdje stond te "niksen" heb deze lok voor deze gelegenheid in gedachten maar even omgedoopt tot 1655. In de "goeie ouwe tijd" zal ook deze lok heus wel is een VAM-trein hebben getrokken. :lol:
Wisselstraten en de krapste bogen op mijn baan (K-rail 222. serie) werden bereden. Alles probleemloos! Aanvankelijk vreesde ik dat de buffers van lok en wagen elkaar zouden raken en daardoor de wagen uit het spoor zou worden gedrukt maar dat gebeurde niet. Ook het "vasthaken" van de wagenkoppeling (M* 7203) onder de buffers gebeurde niet.
Kortom, de wagen is "geslaagd voor het toelatings-examen". :!:
-
Hallo Hans,
Veel succes met je setje. Leuk dat het voor 99% gelukt is. Komt dat oude archief van mij nog eens van pas. Ik heb net gezien dat de "mottebal" uitvoering uit 1976 moet komen zo ongeveer. Dat is tenminste de eerste keer dat ik hem tegenkom in een Roco catalogus.
Aangekondigd op de Neurenbergbeurs van 1976 in ieder geval, samen met de SIK.
Maar die eerste versie was nogal lichtgroen van kleur met in grote letters VAM er op. In ieder geval veel lichter van kleur dan latere versies en dan het recente setje.
-
Hallo HenkV,
De eerste aankondiging van Roco in de vorm van een zwart-wit foto van het 1:1 model toont ook een eerdere uitvoering van de compost wagons van VAM. De zijwanden zijn dan uit een stuk. Ik weet niet of deze ook zo door Roco zijn uitgebracht.
-
Die eerste uitvoering is door Roco in schaal n uitgebracht. Vind je ook in je verzameling oude catalogussen. :D
In H0 heeft Roco alleen maar de tweede variant uitgebracht.
De eerste variant is later door Euromodel als bouwset in H0 uitgebracht. Euromodel was de naam waaronder Philotrain kunststof modellen wilde leveren, maar volgens mij is het bij die ene bouwset gebleven.
-
Maar die eerste versie was nogal lichtgroen van kleur met in grote letters VAM er op. In ieder geval veel lichter van kleur dan latere versies en dan het recente setje.
Hallo alle Tipgevers,
Oordeel, voor zover mogelijk, zelf.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2KNwXsPNx5hxp4IL7M9x6Kx84M1DVuNsUEMUvtwRv9A=/http://album.zoom.nl/public_images/5723/ofQneF.jpg)
Links mijn "mottebal", rechts de wagen uit de recente set. Op de foto is kleurverschil naar mijn idee nauwelijks te zien; bij daglicht lijkt de "mottebal" ietsjes lichter groen. Ik kan er heel goed vrede mee hebben: je moet het weten anders zie je het niet.
Ook de opschriften: vrijwel identiek, slechts op een klein detail na.
Wagens koppelen met de M* 7203 soepel.
-
Ziet er keurig uit Hans, en wat komt er nu voor te staan?
Jeroen
-
Ik zie eigenlijk geen kleurverschil. Tussen het groen dan.
Je hebt een wat latere versie Hans. Kennelijk heeft Roco het model tot ver in de jaren tachtig zonder kortkoppelmechaniek gemaakt.
De oudste versie ziet er zo uit.
Afkomstig van de onvolprezen site NSinmodel
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s0fjDBVQZzgJiBr8SOzjEP26FFpuOki8v33wnlsNDIzg=/http://nsinmodel.com/roco/46223.jpg)
-
Ziet er keurig uit Hans, en wat komt er nu voor te staan?
Hallo Jeroen,
Ik denk o.a. deze:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,syHngiOg_95mjj0UL3xgPdjxZaNSS4sP_q2W_kUdhMvg=/http://album.zoom.nl/public_images/5723/0YDKsm.jpg)
Maar het kan ook een van de andere zijn: 1601, 1607, 1631, 1637 (?), 1650, of 1652. Een lok uit de 6400 of 1200 serie zou denk ik ook nog wel kunnen, (hoewel, een VAM-trein met een 1200 ervoor heb ik zelf nooit gezien :cry:). Ook een 1100 zag ik nooit als trekkracht voor de VAM. Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dat in werkelijkheid ook nooit is vertoond. Voor het zelfde geld heeft een ander die combinaties wel gezien. In dat geval hoor ik dat natuurlijk graag! Voorlopig zal het bij mij dus in veruit de meeste gevallen een 1600 zijn.
-
Een NS 1000 kan ook Hans.
-
De tweede generatie VAM-wagens zijn van 1970 ofwel tien jaar eerder dan de 1600'en.
Ga er maar vanuit dat alles wat NS in de jaren 70, 80 en 90 aan locs op de rails had wel eens voor een VAM trein heeft gestaan.
-
Een NS 1000 kan ook Hans.
Da's heel mooi ook. Met een 1300 heb ik ze ook (heel vaak) gezien. Maar helaas in model niet te realiseren voor mij. Of Tante M moet een aanval van werklust krijgen. Hoop op de één of andere manier nog altijd dat Tante de 1300 gaat maken. Hopen op een "1000" zou niet van realisme getuigen denk ik. Maar ja.......
-
De tweede generatie VAM-wagens zijn van 1970 ofwel tien jaar eerder dan de 1600'en.
Ga er maar vanuit dat alles wat NS in de jaren 70, 80 en 90 aan locs op de rails had wel eens voor een VAM trein heeft gestaan.
Ja, inderdaad Henk. Dat moet haast wel. Je redenatie lijkt me geheel en al juist. Maar ja, ik behoor tot de categorie die kort na 1980 de hobby (weer) hebben opgepakt. Ik heb wat dat betreft helaas "een gat" van ongeveer de jaren 1970-1980.
-
Electrotren heeft een hele mooie geel-grijze 1300 Hans en die is in de drierailversie nog in de aanbieding ook. Of zeg ik nou iets lelijks? :wink:
-
Electrotren heeft een hele mooie geel-grijze 1300 Hans en die is in de drierailversie nog in de aanbieding ook. Of zeg ik nou iets lelijks? :wink:
Parrrrrdon? :lol: Nee hoor, Henk. Dat doe je niet. Op advies van Brigitte kocht ik onlangs de Roco "Vos"-diesel. Een bijzonder mooi model wat mij, ook qua loopeigenschappen niet heeft teleurgesteld.
Voor dit jaar is mijn "lokomotieven budget" op. Zeker na de presentatie van Tante d'r Herfst-neuheiten. Als ik nu naar mijn Minister van Financiëen ga om een 1300 wordt het echt crisis... :lol: :lol: :lol:
-
Of er komt een nieuw kabinet. Heb je weer meer kans :wink: :mrgreen:.
-
Of er komt een nieuw kabinet.
Dat kan ook. Maar daarin zal voor mij naar ik vrees dan geen plaats meer zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. :lol:
-
Wie breekt betaalt, zeggen ze niet voor niets in de politiek. :lol:
-
Of er komt een nieuw kabinet.
Dat kan ook. Maar daarin zal voor mij naar ik vrees dan geen plaats meer zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. :lol:
Dan moeten we maar niet op een crisis aansturen, dat lijkt me een stuk beter.
-
Hallo Hans,
dit jaar duurt nog maar ongeveer 3 maanden.
Dus je bent al over de helft. :lol: :lol: :lol:
Maar we kunnen niet alles meteen kopen soms moeten we gewoon 'bezuinigen'sparen.
Ik vind die Vam wagens wel erg leuk uitzien!!
En zie het verschil zelf ook niet heel erg.
En ja niet elke wagon is toch ook precies hetzelfde in kleur sommige zijn gewoon iets verkleurt door de zon in het echt dan. ;)
Dus ik vind ze perfect!
Groetjes Antal.
-
En ja niet elke wagon is toch ook precies hetzelfde in kleur sommige zijn gewoon iets verkleurt door de zon in het echt dan. ;)
Dus ik vind ze perfect!
En zo is het Antal. Je hebt helemaal gelijk en zo zie ik het ook. En ja, het jaar is bijna om en dan kunnen we ons weer gaan verheugen op (hopenlijk) nieuwe en mooie modellen.
-
Hoi Hans,
Ga rustig je gang met ervoor zetten wat je maar wilt, alleen heb ik mijn twijfels over de 1637. Maar een geel grijze 6400 kan ook rustig. Misschien een 2400 een idee, die komt van Roco uit. Hoe dan ook, 1100, 1200, 1600, 6400 (geel/grijs) allemaal prima te doen!
Veel succes en plezier ermee!
Jeroen
-
alleen heb ik mijn twijfels over de 1637.
Hallo Jeroen,
Ik dus ook. Vandaar mijn (?) achter de 1637 :wink:
-
Heey Hans,
Als ik zo brutaal mag zijn om er misschien antwoord te geven op die vraag die je aan Jeroen stelt.
Dit omdat het een rode NS cargo lok is en volgens mij die wagens er niet meer waren toen de lok in het rood reed.
Ik durf het niet zeker te zeggen maar ik denk dat dit het is waaorm het niet echt kan nou ja als je aan realistische treinen houdt.
Groetjes Antal.
-
Als ik zo brutaal mag zijn
Antal, dit vind ik niet brutaal. Ik zie dit meer als mee denken of er over mee praten en vind dat prima!
Jeroen, en ik zijn het wat dit betreft denk ik eens. We vragen ons inderdaad het zelfde af als wat jij doet. Heeft de "echte" rode 1637 "NS/Cargo" ooit met VAM-wagens gereden zoals Roco die in model heeft uitgebracht?
Wij beiden, en nu ook met jou erbij, denken van niet. Maar ja, je weet het natuurlijk nooit. Vandaar dat ik het ook "in de groep gooi".
Bedankt voor je reactie!
-
Kijk eens hier op de site van Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/Lok1600.htm), scroll naar beneden en bewonder de rode 1637 in aktie, zelfs met reklame op de zijwanden.
-
Kijk eens hier op de site van Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/Lok1600.htm), scroll naar beneden en bewonder de rode 1637 in aktie, zelfs met reklame op de zijwanden.
Jaaaaaaaaaaaaaa Gerard, deze site ken ik ook heel goed. Mooie foto's inderdaad. Ook van de rode 1637. Maar.... :cry: zonder VAM-trein. :cry:
-
Ik denk ook dat de VAM-trein en de 1637 in 2 verschillende tijdperken vielen :(.
Maar toch wilde ik je de rode 1637 niet onthouden.
-
Maar toch wilde ik je de rode 1637 niet onthouden.
En dat waardeer ik ook! Bedankt. Zeer attent van je!
-
Hallo,
Deze loc is voor het rode tijdperk gewoon geel geweest als 1637, dus ik denk dat die ook wel VAM treinen heeft getrokken. Alleen jammer dat dan daar weer geen foto van is :(. We zullen het nooit zeker weten.
Marcel
-
Deze loc is voor het rode tijdperk gewoon geel geweest als 1637, dus ik denk dat die ook wel VAM treinen heeft getrokken.
Ik zal m'n dia-archief er als ik wat ruimer in de tijd kom te zitten is op nagaan. Maar de 1637 in de gele uitvoering voor een VAM-trein? Da's voor mij geen vraag; eerder een weet. Daar is geen foto of dia voor nodig om dat te bewijzen.
De gehele serie, 1601 t/m 1658, was tot "de scheiding" universeel inzetbaar. Lok 1637 "Amersfoort" maakte daarop geen uitzondering.
-
Klopt.
Maar dat is ook de discussie niet, want de Marklin loc is de NS Cargo uitvoering.
Maar het zou mij heel sterk verbazen als de rode 1637 nog met de Takks heeft gereden, volgens mij reden namelijk toen de VAM afzetcontainers al.
Jeroen
-
Klopt.
Maar dat is ook de discussie niet, want de Marklin loc is de NS Cargo uitvoering.
Geheel en al juist.
-
Voor de liefhebbers, lees net dat Harlaar eigen nummer variant van de VAM wagens bij Roco heeft laten maken en dat deze leverbaar zijn.
http://www.modeltreinen.nl/index1.htm
-
Voor de liefhebbers, lees net dat Harlaar eigen nummer variant van de VAM wagens bij Roco heeft laten maken en dat deze leverbaar zijn.
http://www.modeltreinen.nl/index1.htm
Hoi Brigitte,
Dankzij een tip op het "Beneluxrail-forum" die ik afgelopen zaterdag daar zag heb ik (uiteraard) direct actie ondernomen. Als het goed is, is "mijn" set onderweg.
Toch bedankt voor de tip!
-
Hans, leuk dat jou set al onderweg is. Die zien we dus binnenkort wel bij Nieuwe Aanwinsten verschijnen 8)
-
Hans, leuk dat jou set al onderweg is. Die zien we dus binnenkort wel bij Nieuwe Aanwinsten verschijnen 8)
Brigitte, zie PB.
-
Hallo allen,
En er komt, na de "Harlaar set" (http://www.modeltreinen.nl/), nu nog een verder vervolg bij MTE. Zie onderstaand bericht dat ik vandaag kreeg:
Geachte klant
Modeltreinexpress komt exclusief met een set van 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond uit, het voorlopige bestel nummer van deze set is R11222 de juiste prijs is helaas nog niet bekend ( ook nog geen foto ) maar zal zo ongeveer gelijk zijn als de huidige VAM set. Bestellen kunt u deze set via onze website (http://www.modeltreinexpress.nl/sqlsite/startpagina1.asp?taal=nederlands&Submit=STARTEN). Voer het nummer rechts boven in en klik op zoeken of kijk bij Roco Exclusief Modeltreinexpress.
Edit: overbodig te zeggen dat ik alvast een set bij MTE heb besteld!
-
wanneer zijn de bekende vam-wagens definitief uit dienst gegaan?
ik neem aan dat er wel een "overloop" periode is geweest, voordat ze volledig overgingen op de afzetcontainers?
-
wanneer zijn de bekende vam-wagens definitief uit dienst gegaan?
Helaas heb ik wat dat betreft geen idee. Ik heb die periode (helaas) duidelijk gemist. Je zou het ook in dit (http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=6198.msg99794#new) draadje kunnen proberen. Daar zit wat de "VAM" betreft ook heel veel kennis en kunde zoals ik zelf al heb gemerkt.
-
Edit: overbodig te zeggen dat ik alvast een set bij MTE heb besteld!
Tevens overbodig om te melden dat ik nu toch ook een VAM set ga bestellen :mrgreen:
-
Tevens overbodig om te melden dat ik nu toch ook een VAM set ga bestellen :mrgreen:
Misschien wordt het nu toch de hoogste tijd om een soort van "VAM-Liefhebbers(sters)" forum of vereniging op te gaan richten? :lol: :lol: :lol:
-
Edit: overbodig te zeggen dat ik alvast een set bij MTE heb besteld!
Tevens overbodig om te melden dat ik nu toch ook een VAM set ga bestellen :mrgreen:
Nou ja,Dan meld ik het ook maar even dan dat ik een set heb laten bestellen :D.
Marcel
-
Edit: overbodig te zeggen dat ik alvast een set bij MTE heb besteld!
Tevens overbodig om te melden dat ik nu toch ook een VAM set ga bestellen :mrgreen:
Als de bestelling die ik net bij MTE geplaatst heb binnen is, heb ik in totaal 11 VAM-wagens :D.
-
Als de bestelling die ik net bij MTE geplaatst heb binnen is, heb ik in totaal 11 VAM-wagens :D.
Je hebt toch wel beloofd dat je ze goed zult verzorgen hé? En niet zult vervuilen dus.... :lol: :lol: :lol:
-
Edit: overbodig te zeggen dat ik alvast een set bij MTE heb besteld!
Tevens overbodig om te melden dat ik nu toch ook een VAM set ga bestellen :mrgreen:
Mee too........ 8)
-
Als de bestelling die ik net bij MTE geplaatst heb binnen is, heb ik in totaal 11 VAM-wagens :D.
Ik 18 :shock:.
Marcel
-
@Hans,
Bedankt voor de link.
Henk-Jan.
-
Als de bestelling die ik net bij MTE geplaatst heb binnen is, heb ik in totaal 11 VAM-wagens :D.
Je hebt toch wel beloofd dat je ze goed zult verzorgen hé? En niet zult vervuilen dus.... :lol: :lol: :lol:
Hans, ik beloof jou (en de wagens niks) :wink:, maar ik hou er nu eenmaal van om de waarheid zoveel mogelijk te benaderen, dus ik vrees het ergste... :wink:
-
Geachte 3railcollega's,
Ik heb afgelopen zaterdag het bestelde setje Roco 45933 VAM-wagons opgehaald. Ik ben er best blij mee, maar ik vraag me af of ze er 'geweatherd' mooier uit zien.
Mag ik dit door Hans gestartte draadje gebruiken om alle forumleden uit te nodigen om foto's van hun juist wel/juist niet (Inclusief motivatie) geweatherde VAM-wagons te plaatsen?
Indien wel geweatherd: Graag uitleggen hoe je dat gedaan hebt.
Ik ben heel benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Mag ik dit door Hans gestartte draadje gebruiken om alle forumleden uit te nodigen om foto's van hun juist wel/juist niet (Inclusief motivatie) geweatherde VAM-wagons te plaatsen?
Indien wel geweatherd: Graag uitleggen hoe je dat gedaan hebt.
Nou Tom, ik heb op dit forum niets te vertellen maar jouw vraag lijkt mij hier toch wel aardig te passen. En ik weet bijna zeker dat er iemand is die je graag op weg gaat helpen.
Hè Gerard? :lol:
-
Deze vraag van Hans kan ik niet negeren :wink:, maar ik heb mijn VAM-wagens als volgt geweatherd:
1. donkergrijze verf met wasbenzine verdund en daarmee de hele bak ingesmeerd
2. laten drogen (+/- 5 minuten)
3. met een brede penseel gedoopt in schone wasbenzine licht van boven naar beneden strijken
4. laten drogen, klaar
De wielstellen en het frame heb ik met een mengsel van roestbruine en zwarte verf behandeld. Gewoon licht kwasten met een middelgroot penseel.
Van Antal kreeg ik nog de tip om ze daarna 2 weken in de Kliko te laten liggen om de stank van deze wagens na te bootsen, maar dat ging me iets te ver :D :lol: :P.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGiM1mvAqItbQe6aEHRIwl7QkClg9GY8dgS6ERbGwBi0=/http://Files.3rail.nl/gerard/1.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sNsZmNL2HHIQ4ouPO6ODoEPamlqwrtLJJs_cDZ5Ga3e4=/http://Files.3rail.nl/gerard/2.jpg)
Met dank aan Walter die de foto's heeft geplaatst.
-
wentink occ had afgelopen zaterdag erg veel van deze wagons er staaan witte / gele /de groene/groen met geel enz enz enz ik wist niet eens dat er zoveel van waren
wel leuk om te zien
groet robert
-
Van de VAM wagens zijn vele versies geweest, alleen realiseer je wel dat (als je het netjes wilt dopen) je met veel kleurvarianten, je jezelf een beperking opleg voor de inzetbaarheid. De meeste kleurvarianten zijn namelijk van begin jaren 90. Dus wil je in een oudere periode rijden, dan zul je je moeten beperken tot de Compost, Reclycling en Potgrond. Welke versies zijn er geweest?
VAM Compost (Donkergroen)
VAM Potgrond (Geel met bloemen)
VAM Reclycling (Donkergroen-geel gestreept (diagonaal))
VAM Compost GFT (Iets lichter groen, met naast het VAM Compostlogo een gele ronde sticker met GFT erop)
VAM Regam gas uit afval (Wit)
VAM 60 (Jubileumwagen voor 60 jaar VAM, blauw)
VAM (lichtgroen met grote letters VAM)
Merk nog op dat veel modelspoorders alle varianten in een trein mikken. Erg leuk, maar totaal niet realistisch. Meesatal kwamen er maar een paar kleurvarianten voor in een trein. De VAM treinen waren dus hoofdzakelijk voorzien van VAM Compost wagens, later kwamen daar meer GFT's bij.
Jeroen
-
Een zwart/wit foto van een VAM-trein vind je in "Het Grote Nummer" topic: klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3474.msg86990#msg86990), weliswaar een ander type VAM-wagens, maar toch VAM :).
-
Hallo allemaal,
Het was ook heel stomtoevallig bij het zoeken van foto's
"Het Grote Nummer" topic: Nummer 1004.
Henk-Jan.
-
hey jeroen
bedankt voor de info stond erbij afgelopen zaterdag maar snapte het niet helemaal (ze zijn wel erg mooi) heb toch maar niks meegenomen
nu weet ik wat ik heb laten staan en dat terwijl ik net een soort grofvuil / gemeente werken heb gemaakt heb op de baan en eigenlijk nog een paar wagons nodig heb voor achter mijn taurus
nu ik dit weet toch maaar eens over nadenken en misschien toch even een mailtje naar wentink occ doen
bedankt voor de info
groet robert
-
VAM wagens achter je Taurus????????
Hmmm, da's nieuw! :D
Ik weet niet van welke maatschappij die loc is, maar zou je dan niet eerder afvalwagens van dat land erbij zoeken? VAM wagens hebben in ieder geval nooit achter een Taurus gehangen........ Maar goed, gelukkig is in model mogelijk wat in het echie niet gebeurde. Alleen overweeg goed wat je doet, persoonlijk zou ik dan naar andere afvalwagens uitkijken, als die er zijn trouwens......
Een 6400 of 1600 of binnenkort de 2400 van Roco is misschien ooik een idee voor de VAM wagens.
Succes!
Jeroen
-
ach ze maken mij de ... niet lauw hoor
ik let daar niet zo op ik denk dan
neem 1 mooie loc zonder wagons !!!!!
EN KOOP MOOIE WAGONS :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
groet robert
(en misschien dat er een maatschappij die loc van mij ziet met die vam wagons en denkt ...das muchte ich ja auch mal probieren :D :D
-
Nou dat laatste gaat een beetje lastig, bijna allke VAM wagens zijn gesloopt.........
Jeroen
-
er staan er in Wijster voor de nog 2 als een soort standbeeld
voor de VAM
Groeten Martin
-
zie je wel een taurus met vam wagons kan in de maak :D :D
groet robert
-
Ja en de STAR en de VSM hebben er ook nog een paar............
Denk alleen niet dat die wagens voor commercieel gebruik beschikbaar komen...
Jeroen
-
Nou dat laatste gaat een beetje lastig, bijna allke VAM wagens zijn gesloopt.........
Jeroen
:shock: Was er dan geen vuilnis meer......... :?: :lol:
-
Je had ook nog een oranje versie VAM wagen, heeft ROCO die ook?
Ik heb hier een voorbeeld gevonden:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCnKeEwcGs33kyxYsNabxM0IeoJSNwE8mjG-uqWGqYQE=/http://www.rolandrail.net/special/vam_vamora018_zvt_140481.jpg)
Vam-wagen 057 5 018 in het vrolijke oranje met "Vamora pot-aarde"-opschrift staat op 14 april 1981 in Zandvoort. ©Jaap Jansen 1981
http://www.rolandrail.net/special/special016.htm (http://www.rolandrail.net/special/special016.htm)
-
deze lag volgens mij ook bij wentink :o :D
groet robert
-
Je had ook nog een oranje versie VAM wagen, heeft ROCO die ook?
Ik heb hier een voorbeeld gevonden:
<foto>
Vam-wagen 057 5 018 in het vrolijke oranje met "Vamora pot-aarde"-opschrift staat op 14 april 1981 in Zandvoort. ©Jaap Jansen 1981
http://www.rolandrail.net/special/special016.htm (http://www.rolandrail.net/special/special016.htm)
Als jullie goed opletten, is duidelijk te zien dat dit een ander wagentype is dan de VAM van Roco. Dit wagentype is namelijk de voorloper van de Roco VAM wagens. Toen de VAM wagens die Roco levert vanaf 1970 op de baan kwamen, heeft men de kleur oranje niet meer toegepast. Ook de tekst Pot-aarde veranderde. De wagen werd geel, kreeg vier bloemetjes in plaats van twee per zijkant en de tekst werd: VAM Potgrond. Deze wagen heeft Roco uitgebracht.
Geen oranje exemplaar dus!!!!!! LET OP!!!!!!!!!!!!!!! In N-schaal is de oranje er denk ik wel, omdat Roco in N schaal juist het oudere type heeft uitgebracht!
Jeroen
-
Nou dat laatste gaat een beetje lastig, bijna allke VAM wagens zijn gesloopt.........
Jeroen
:shock: Was er dan geen vuilnis meer......... :?: :lol:
Voor hen die de ontwikkelingen niet helemaal volgen: de VAM wagens zijn vervangen door platte wagens met afzetcontainers.
Jeroen
-
Voor hen die de ontwikkelingen niet helemaal volgen: de VAM wagens zijn vervangen door platte wagens met afzetcontainers.
Deze zijn dat dus:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,saPpXKfHb6Vew1uq4WXvJoIvX972DGRV84z-XJeKELv0=/http://img474.imageshack.us/img474/9412/l1010412ca3.jpg)
Foto genomen te Leiden Centraal om 06.55 uur :shock:
Groetjes,
Marcel
-
Deze zijn dat dus:
Als jullie goed opletten, is duidelijk te zien dat dit een ander wagentype is dan de VAM van Roco. Dit wagentype is namelijk de voorloper van de Roco VAM wagens.
Hallo Jeroen, hallo Marcel,
Goed werk!!! Als dit zo doorgaat kunnen we van dit topic straks zeggen dat het een mooi op zich zelfstaand "VAM-naslagwerk" is geworden. Zowel in model als in het grote voorbeeld!
-
Foto genomen te Leiden Centraal om 06.55 uur
Vanochtend vroeg :wink:?
-
Dag Hans,
Om dit topic als naslagwerk te completeren zou er eigenlijk vermeld dienen te worden dat er een aantal varianten op de VAM-wagons hebben bestaan (In de zin van kleuren en teksten), maar dat er in al die wagons slechts één bepaald materiaal werd vervoerd:
Huisvuil :-)
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Foto genomen te Leiden Centraal om 06.55 uur
Vanochtend vroeg :wink:?
Nee,
Dat was toen ik naar Sascha ging in de vakantie in augustus. Niet vanochtend :P.
Marcel
-
Geachte 3railcollega's,
Ik had in dit topic de vraag gesteld hoe de VAM-wagonbezitters hun wagons hebben 'geweatherd'.
Ik heb alleen van Gerard antwoord gehad. Mag ik hieruit concluderen dat de overige VAM-wagonbezitters hun wagons 'stralend-van-nieuwheid' over hun modelbaan laten rijden?
Ik heb mijn wagons, in afwachting van alle reacties, alvast een beetje ingepoederd met Artitec roestkleur-poeder.
Graag jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Hoi,
Mijne zijn nog zo groen als gras. Maar ik heb ze ook pas en als ik iets ( laat ) weatheren, moet de loc(s) ook onder handen genomen worden ;). Anders ziet het er niet uit :?.
Marcel
-
Mag ik hieruit concluderen dat de overige VAM-wagonbezitters hun wagons 'stralend-van-nieuwheid' over hun modelbaan laten rijden?
Wat mij betreft mag je deze conclusie trekken. Mijn lokomotieven en wagens worden NIET geweatherd. Hoe mooi ik de resultaten van anderen die dit wel doen ook vind! Ik kies ervoor mijn modellen, kwa uiterlijk, in de orginele staat te houden.
-
Foto genomen te Leiden Centraal om 06.55 uur
Vanochtend vroeg :wink:?
Nee,
Dat was toen ik naar Sascha ging in de vakantie in augustus. Niet vanochtend :P.
Marcel
Tsja, er stond geen datum bij. Dus ik kon dit inkoppertje niet voorbij laten gaan :D.
-
Nou,
Verder is het tegenwoordig nog donker rond dat tijdstip, maar blijkbaar leef jij dan nog niet :P :P.
Marcel
-
Nou,
Verder is het tegenwoordig nog donker rond dat tijdstip, maar blijkbaar leef jij dan nog niet :P :P.
Marcel
Op mijn leeftijd en in mijn situatie mag dat :D :D :D.
Maar nu terug on topic.
-
Maar nu terug on topic.
Ja, ja, heelgoed. Een beetje "off topic gaan" in een door mij gesticht topic? Hoe durven jullie.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Ja, ja, heelgoed. Een beetje "off topic gaan" in een door mij gesticht topic? Hoe durven jullie.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ach ja, die jeugd hè :wink:. En ik voel me nog jong genoeg om er bij te horen :D.
-
Ach ja, die jeugd hè :wink:. En ik voel me nog jong genoeg om er bij te horen :D.
Anders ik (gelukkig) wel. :D
-
Dag Hans,
Om dit topic als naslagwerk te completeren zou er eigenlijk vermeld dienen te worden dat er een aantal varianten op de VAM-wagons hebben bestaan (In de zin van kleuren en teksten), maar dat er in al die wagons slechts één bepaald materiaal werd vervoerd:
Huisvuil :-)
Met vriendelijke groet,
Tom
Van huisvuil kun je geen compost maken, dus ik neem aan dat er ook veel "groen" afval werd vervoerd ipv alleen maar huisvuil. :roll:
-
Geachte 3railcollega's,
Ik kom nog ff terug op het 'weatheren' van de VAM-wagons:
Ik ga de onderstellen van de VAM-wagons in ieder geval 'besmeuren' met echte roest.
Hierover loopt een ander topic: klik hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5833.msg92975#msg92975).
Ik had een tijdje terug al een leuk artikel gevonden over de historie van de VAM-wagons: klik hier (http://www.stadskanaalrail.nl/mat/vam.htm).
Kennelijk werd in alle wagons, ondanks de verschillen in kleur en bedrukking, alleen maar huisvuil vervoerd. Al staat dat er niet expliciet.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
leuk om te lezen
bedankt voor de info
groet robert
-
Ik had een tijdje terug al een leuk artikel gevonden over de historie van de VAM-wagons: klik hier (http://www.stadskanaalrail.nl/mat/vam.htm).
Kennelijk werd in alle wagons, ondanks de verschillen in kleur en bedrukking, alleen maar huisvuil vervoerd. Al staat dat er niet expliciet.
Hallo Tom,
Prima artikel, goed gevonden!Past naar mijn idee ook prima in dit draadje.
Dank voor de link!
-
Geachte 3railcollega's,
Ik had in dit topic de vraag gesteld hoe de VAM-wagonbezitters hun wagons hebben 'geweatherd'.
Ik heb alleen van Gerard antwoord gehad. Mag ik hieruit concluderen dat de overige VAM-wagonbezitters hun wagons 'stralend-van-nieuwheid' over hun modelbaan laten rijden?
Ik heb mijn wagons, in afwachting van alle reacties, alvast een beetje ingepoederd met Artitec roestkleur-poeder.
Graag jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Tom
Ik heb een serie foto's in een foto-album geplaatst: klik eens hier (http://www.mijnalbum.nl/Album=ZBD77XVD) en hou je neusgaten dicht :D.
-
ziet er super gaaf uit gerard zijn dat jou wagons ???
complimenten
groet robert
-
Ja Robert, die VAM-wagens zijn van mij.
-
ze zijn echt super mooi
zo wil ik er ook wel een paar op mijn baan
complimenten
groet robert
-
Hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5479.msg86903#msg86903) kun je lezen hoe ik het gedaan heb. Ik wens je vast veel succes.
-
dank je gerard voor de super info op deze manier kun je natuurlijk ook nog vele andere wagons vies maken
het ziet er echt heel erg gaaf uit en nogmaals mijn complimenten
groet robert
-
Hans, speciaal voor jou nog een laatste weetje voor 2007 :D MTE VAM set foto's van 1:1 modellen staan nu op de MTE website en de levering staat in de planning voor april/mei 2008!
-
Hans, speciaal voor jou nog een laatste weetje voor 2007 :D MTE VAM set foto's van 1:1 modellen staan nu op de MTE website en de levering staat in de planning voor april/mei 2008!
Dank je wel Brigitte, ik waardeer dit zeer. Fijne jaarwisseling en een Gelukkig en Gezond 2008!!!
-
Heey,
Hier nog een bezitter van de set.
Ben er enorm blij mee en ga nu voor een leuk vam treintje sparen.
Nu ga ik ze nog niet verweren maar later misschien wel.
Groetjes Antal.
-
In aansluiting op het hier eerder door Gerard met foto's uitgelegde weatheren van VAM wagons met verdunde verf, hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4056.msg134549#msg134549 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4056.msg134549#msg134549) wat foto's van toepassen krijt-methode op VAM wagons.
Op zich denk ik dat ik voor de VAM wagons ook voor de verdunde verf oplossing ga, hoewel het krijten ook mooi ging (zeg er bijna net zo uit als foto's van Gerard, maar dan nog weg te halen/te veranderen), tot aan het fixeren met vernis.
Onderstellen van Gerard zijn VAM's zijn wel veel mooier denk ik dan wat mij in eerste instantie met krijten lukte.
Groet, Hajo
-
even naar die foto's gekeken
zien er goed uit hoor
groet robert
-
even naar die foto's gekeken
zien er goed uit hoor
Ook dit draadje eens bekeken lag al een tijdje onder het stof :mrgreen:
Ik moet wel zeggen het zijn geweldige foto's van die VAM wagen.
-
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sRBwlQB3du58Dh1BsCI3Co_pqVNbNa5KXQKXirFK2fRs=/http://i646.photobucket.com/albums/uu186/spinfield/151879761.jpg)
Zo staat hij heden ten dage in Wijster. (foto van Google Earth)
-
Gaaf,
Mooi die foto had ik nog niet gezien.
Bedankt voor het plaatsen. :wink: