Hallo,
Ik wilde gisteren bij mijn Märklin 1200 (art. nr. 3161) de koolborstels vervangen.
Maar ik kreeg ze er niet uit, ik had wel de veertje enzo los gehaald maar het lukte met een pincet niet om ze eruit te krijgen.
Weet iemand hoe ik het anker van dit model loshaal zodat ik ze er van binnenuit los kan halen??
BVD
MVG
BVD
De twee schroefjes van het motorschild losvijzen.
Dan komt alles vanzelf los.
Groeten uit Antwerpen.
Die 2 schroefjes had ik al los maar het anker zit nog steeds vast.
Groeten uit Amstelveen
Neem éérst de complete motor-draaistel samenstelling uit het loc frame.
Dit doe je door de draden van de motor lost te halen en de koppelhaak plus het draaistel-raam dat om de wielen heen zit los te halen.
Dan kun je het loopwerk een beetje kantelen en naar voren uit het frame schuiven.
Alleen op die manier is het motor schild lost van de motor te halen.
Opm:
als je koolborstels vast zitten dan is je loc ernstig vervuild, maak hem goed schoon voor je hem weer in elkaar zet.
Reinig de collector met bv. een glasvezelpen.
En haal de antislip bandjes van de wielen en leg de motor zonder schild en anker een nachtje in een wasbenzine badje.
Daarna kun je de motor met een penseeltje schoon wassen evenals het motorschild.
De zaak weer in elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde.
Monteer nieuwe anti slip bandjes en koolborstels als laatste.
Doop een cocktailprikker in de olie en smeer de draaipunten van de tandwiel en wiel assen.
Motor draden aansluiten, moet je eens kijken hoe lekker je 1200 weer zoemt.
grt Piet.
Het anker zit bij de LFCM motoren vast met een borgring.
De ankeras is daarbij voorzien van een sleufje, waar de ring in borgt.
Je moet dus eerst de ring loshalen, door aan de dichte kant een dun schroevendraaiertje in de inkepingen, aan de binnenzijde van de ring, te plaatsen en dan de schroevendraaier een beetje draaien, waardoor de ring van de as wordt getrokken.
Wel voorzichtig, want de ring schiet zo weg.
Houd er een (liefst witte) doek tegen, aan de kant waar het ringetje heen kan schieten.
Als je de koolborstels moet vervangen geeft eigenlijk al aan dat de loc een grondige schoonmaakbeurt verdient. Want waar is namelijk het 'stof' van de koolborstel gebleven?
Citaat van: PietB op maandag 02 februari 2015, 10:19:39
Neem éérst de complete motor-draaistel samenstelling uit het loc frame.
Dit doe je door de draden van de motor lost te halen en de koppelhaak plus het draaistel-raam dat om de wielen heen zit los te halen.
Dan kun je het loopwerk een beetje kantelen en naar voren uit het frame schuiven.
Alleen op die manier is het motor schild lost van de motor te halen.
Opm:
als je koolborstels vast zitten dan is je loc ernstig vervuild, maak hem goed schoon voor je hem weer in elkaar zet.
Reinig de collector met bv. een glasvezelpen.
En haal de antislip bandjes van de wielen en leg de motor zonder schild en anker een nachtje in een wasbenzine badje.
Daarna kun je de motor met een penseeltje schoon wassen evenals het motorschild.
De zaak weer in elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde.
Monteer nieuwe anti slip bandjes en koolborstels als laatste.
Doop een cocktailprikker in de olie en smeer de draaipunten van de tandwiel en wiel assen.
Motor draden aansluiten, moet je eens kijken hoe lekker je 1200 weer zoemt.
grt Piet.
Welke olie kan ik het best gebruiken??
Citaat van: Kappa op maandag 02 februari 2015, 20:03:41
Het anker zit bij de LFCM motoren vast met een borgring.
De ankeras is daarbij voorzien van een sleufje, waar de ring in borgt.
Je moet dus eerst de ring loshalen, door aan de dichte kant een dun schroevendraaiertje in de inkepingen, aan de binnenzijde van de ring, te plaatsen en dan de schroevendraaier een beetje draaien, waardoor de ring van de as wordt getrokken.
Wel voorzichtig, want de ring schiet zo weg.
Houd er een (liefst witte) doek tegen, aan de kant waar het ringetje heen kan schieten.
Ik hoor het al dat dat niks voor mij is. Ik ben namelijk bang dat ik het sloop. Maar na een tijdje met die loc bezig te zijn geweest heb ik de koolborstels toch los weten te krijgen.
Citaat van: Wijbe op maandag 02 februari 2015, 20:19:20
Als je de koolborstels moet vervangen geeft eigenlijk al aan dat de loc een grondige schoonmaakbeurt verdient. Want waar is namelijk het 'stof' van de koolborstel gebleven?
In de motor. Er zaten allemaal draadjes in. Dit is volgens mij de eerste keer in 30 á 35 jaar dat die loc een onderhoudsbeurt krijgt. De loc was namelijk van mijn vader en ik denk niet dat hij ooit die loc open gehad heeft.
Citaat van: Kappa op maandag 02 februari 2015, 20:03:41
Het anker zit bij de LFCM motoren vast met een borgring.
Niet bij deze Ad.
Althans niet bij die twee die ik heb, maar je weet het bij Marklin tenslotte nooit. :D
Citaat van: matthijspc op maandag 02 februari 2015, 22:09:04
welke olie kan ik het best gebruiken??
Gewone motorolie gebruik ik.
grt Piet.
Citaat van: Wijbe op maandag 02 februari 2015, 20:19:20
Want waar is namelijk het 'stof' ?
Dat zat ik mij ook al af te vragen bij de antieke HAG-lok onderaan mijn bericht: waar zijn je koolborstels toch gebleven? 8o
Uiteraard kwam ik daar pas achter toen hij niet meer reed ....
Maar dat komt later nog wel eens. Hij staat ergens nu achter de houtvoorraad. :-(
Citaat van: PietB op dinsdag 03 februari 2015, 01:33:46
Citaat van: Kappa op maandag 02 februari 2015, 20:03:41
Het anker zit bij de LFCM motoren vast met een borgring.
Niet bij deze Ad.
Althans niet bij die twee die ik heb, maar je weet het bij Marklin tenslotte nooit. :D
Piet, die heb je toch omgebouwd met een 5 polige motor (DCM)?
Ik had het over de LFCM. ;)
Hoi Matthijs.
Citaat van: matthijspc op maandag 02 februari 2015, 22:09:04
Ik hoor het al dat dat niks voor mij is. Ik ben namelijk bang dat ik het sloop. Maar na een tijdje met die loc bezig te zijn geweest heb ik de koolborstels toch los weten te krijgen.
Je kunt dan het beste eens een goedkope (sloop)loc kopen en deze eens helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Daar kun je niets aan vernielen en je leert héél veel door te demonteren en weer te monteren.
B.v. een 3000, 3029 of 3090, deze zijn goedkoop te koop (5-15 Euro) en (bijna) altijd weer rijdend te krijgen.
(Wel opletten dat ze compleet zijn en rijden! :P)
Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 februari 2015, 08:39:51
Piet, die heb je toch omgebouwd met een 5 polige motor (DCM)?
Ik had het over de LFCM. ;)
Nee Ad dat is mijn Geel - Grijze 1212, die blauwe beestjes staan nog op de rol om omgebouwd te worden.
grt Piet.
Piet, kijk dan nog maar eens goed, want ze horen er wel op te zitten.
Zonder de borgring kunnen de koolborstels tussen anker en motorschild worden getrokken, omdat de afstand binnenkant motorschild tot de collector te groot wordt.
Zit daar dan geen opvulbusje o.i.d. tussen zodat deze ruimte niet te groot is.
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 februari 2015, 22:12:57
Piet, kijk dan nog maar eens goed, want ze horen er wel op te zitten.
Hoi Ad,
wijs eens aan op de tekening wat je bedoelt, ik ken dat veertje wel dat zit op de motor van mijn 3048 BR01
(https://files.3rail.nl/tinypic/29w3ji1.jpg)Bron: marklin.de (exploded views)
Maar niet op de 3055 of 3161
grt Piet.
Nummer 25 Piet.
Gr. Charlie
Nog nooit in een 3025 of 3161 tegen gekomen Charlie.
Maar ik kan me best voorstellen dat Matthijs daar last van heeft.
grt Piet.
Citaat van: PietB op woensdag 04 februari 2015, 00:27:48
wijs eens aan op de tekening wat je bedoelt
Piet, op de explosie tekening staat de borgring aangeduid met nr 25, afgebeeld net boven de achterkant van linker koolborstel.