Beste mensen, zijn dit allemaal schakelrails?
De bovenste zijn zg. Contactrails. Deze geven een contact tegen massa ongeacht de rijrichting.
De onderste zijn Schakelrails en worden met de sleper geactiveerd, waarbij de rijrichting WEL gesignaleerd word.
Ook deze schakelt tegen massa.
John
Dank u!
Naast de afgebeelde rails is er ook een halve gebogen schakelrail 5200 serie en een halve contactrail van oorsprong om een overweglicht te laten knipperen, werkt ook prima voor melding.
De schakelrail is erg gevoelig voor stabiele werking, kunnen niet tegen overbelasting, sein en wissel gelijk hierdoor laten schakelen is funest.
In het andere draadje van je genoemde rail heeft ook 1/1 rail met contactbus, ook voor de overweg.
Cees
de lange rechte kan evengoed een aansluitrail zijn.Zit er een gleufje in één van de rails is het een kontaktrail.Zoniet is het een aansluitrail.Kan ook gelden voor de bovenste (weet niet of in Mrail er gebogen aansluitrails waren).
Een aansluitrail heeft geen onderbrekingen in een der rails.
Een contactrail heeft twéé onderbrekingen in één der railstaven.
Het stukje rail tussen de onderbrekingen, maakt via de wielstellen, contact naar massa.
Met Märklin 5115 (recht) en 5116 (gebogen) kan je de geïsoleerde, dus schakelende, sectie bovendien verlengen. Wordt gebruikt om een overweg langer gesloten te laten.
mvg Harry
Dus..met 2 door jou eerder genoemde 5107 stukjes met daar tussen 1 of meerdere 5115/5116 stukjes, kan je een lange schakel sectie maken.
Bij digitaal/pc gebruik kan je dat gebruiken als terug/bezet melding.
mvg Harry
Rectificatie:
5107 is géén schakelrail zoals ik boven aangaf.
Er kan wél met de stukjes 5115/5116 een lange schakelsectie worden gemaakt.
5107 is gewoon een halve raillengte.
mvg Harry
Duidelijk weer. Dat krijg je als je partijen opkoopt, dan weet je niet wat het allemaal is of wat het kan/doet. Vroeger heb ik al die spullen natuurlijk niet gehad. Gaat een hele nieuwe wereld voor me open. Wat ik wel opvallend vind is dat ik nu meerdere ontkoppelrails heb, maar dat er nooit een lichtmastje bij zit. Voortaan op beurzen eens snorren.
Citaat van: bellejt op dinsdag 03 februari 2015, 09:39:29
de lange rechte kan evengoed een aansluitrail zijn.Zit er een gleufje in één van de rails is het een kontaktrail.Zoniet is het een aansluitrail.Kan ook gelden voor de bovenste (weet niet of in Mrail er gebogen aansluitrails waren).
Aansluitrail met aansluitbussen bestonden/bestaan bij mijn weten niet. Die hadden altijd draad. Bestaat ook in boogvorm.
Mvg, Willem