Ik heb een oude marklin trafo 30 VA nr 6117 gekregen waarvan het lichtsnoer volledig uitgedroogd is. Ik wil dit vervangen en zie de oude bedrading bruin en zwart is. Tegenwoordig is dit toch blauw en zwart? Wie geeft mij advies?
Groeten Georges
Hoi Georges,
Denk dat je je antwoord in dit draadje kunt vinden. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37833.0 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37833.0)
Daar staat een link naar een website van een forumlid met foto's.
Voor jou trafo zal dat eender zijn denk ik.
Mvg,
Johan
Hallo Johan,
Bedankt, dit is nuttige informatie.
Groeten Georges
Hoi Georges,
Misschien wil je nog een keer een foto mailen van de transformator als die weer in ere is hersteld?
We zijn voor de wiki nog op zoek naar een foto van transformator 6117.
Mvg,
Johan
De foto's zijn duidelijk. Ik twijfel alleen over de kleuren. Ik heb nl zwart en blauw draad. Waar komt dan de zwarte of maakt dat niets uit? De foto van de revisie ga ik nog maken maar dan moet ik het wel goed doen.
Groeten Georges
Georges,
Een 2 aderig dubbel geisoleerd snoer, en de kleur???
Dus bv wit van buiten met 2 gekleurde aders erin.
GEEN aardverbinding maken, zoals wel wordt genoemd / voorgesteld in het gelinkte verhaal.
De trafo is volgens symbool dubbel geisoleerd, bepaalde genormeerde constructie, dan is een aardraad aanbrengen not done!
Loopt het stopcontact via aardlek schakeling? niet verwarren met randaarde.
Cees
Hallo Cees,
Inderdaad gebruik ik een wit rond snoer zonder aarde met kleuren blauw en zwart. Maakt het wat uit welke kleur waar komt?
Groeten Georges
Georges,
Nee. Wanneer de stekker van de stofzuiger in het stopcontact steekt maakt het ook niets uit, links of rechts om.
Het in fase zetten is een eenmalige controle indien je de stekkers in een stekkerdoos laat zitten, en deze centraal uitschakeld. Voor het in fase zetten draai je de stekker om.
Cees
OK, de IN FASE zetten procedure ken ik nu. Ik heb al heel wat geleerd dankzij dit forum. Bedankt tot de volgende keer :-).
Groeten Georges
Hallo Johan,
Het is helemaal gelukt. In de bijlagen zitten de foto's.
Groeten Georges
Netjes in beeld gebracht, Georges! :thumbup:
Al met al weer Wiki-waardig ... :wink:
Groeten,
Erik.
Ik mis een foto: de bevestiging van de kap op de grondplaat. Bij mijn blauwe zat de kap vast met een soort klemmen. DAt gaf heel wat gewroet om dat open te krijgen.
Hoe was dat bij jou, Georges?
Zo spannend was dat niet want het was de schroevendraaier op de lipjes zetten en een beetje draaien en hij zat weer vast. Hierbij de foto.
Groeten Georges
Georges, ik zou de lipjes wat meer torderen, licht je niet bij optillen de metalen kap van het frame.
Met een radiotang (schuine bek tang) buig/richt je eenvoudig de lipjes.
Cees
Ik ga er vanuit dat je de paarse draad weer aan de "schuiver" knop hebt gesoldeerd :important:
Citaat van: Jan22 op maandag 02 februari 2015, 00:38:27
Ik mis een foto: de bevestiging van de kap op de grondplaat. Bij mijn blauwe zat de kap vast met een soort klemmen. DAt gaf heel wat gewroet om dat open te krijgen.
Hoe was dat bij jou, Georges?
Bij sommige trafo's zijn in de gaatjes van de lipjes nog holnieten gemonteerd.
Dan is het inderdaad wat "gewroet"om ze los te krijgen.
Cees, ik zal de lipjes nog meer verdraaien ondanks dat het heel vast zit. Bedankt voor de tip.
Groeten Georges
Ik heb de popnageltjes gewoon uitgeboord en niet terug geplaatst omdat ik ze niet heb. Was vrij simpel.
Groeten Georges
Hallo Jaap,
De paarse draad heb ik weer aan de schuiver gesoldeerd. Kon daar geen foto van maken.
Groeten Georges
:thumbup: :thumbup:
Citaat van: Georges op dinsdag 03 februari 2015, 21:45:10
Ik heb de popnageltjes gewoon uitgeboord en niet terug geplaatst omdat ik ze niet heb. Was vrij simpel.
Groeten Georges
Georges,
Geluk gehad dan.
De "popnageltjes" :warning: Holnietjes willen nogal eens meedraaien met je boortje.
Dan wordt het gewroet met een tangetje om de niet vast te houden en daarnaast je boormachinetje te bedienen. :(
Voor beginnelingen: begin hier beter niet aan!
(Moet toch even gemeld worden)
Ik vind het een top prestatie.
Een beginneling wordt al afgeschrikt door de namen van het gereedschap dat nodig is om de kap eraf en erop te zetten. Ooit was ik zo'n beginneling en dacht alleen maar: lukt het niet met tang A, dan moet het maar met tang B. Want dat ding moet open kunnen. Open ging makkelijk. Dicht was iets lastiger.
Een ander had 'm weg gepleurd. Er zaten al gaten in de mantel van het snoer. Eigenlijk meer gaten dan snoer (de hamsters waren ooit ontsnapt).
Mijne heren,
Veel dank voor de complimenten. Ik ben zeker geen techneut maar iemand van de administratie. Ik zal dan zeker veel geluk gehad hebben :-) . Mijn moto = niet geschoten is ......... en weggooien kan altijd nog.
Groeten Georges
Ik had ook zoiets. Het netsnoer was helemaal vergaan, het rubber was net drop en plakte aan mijn handen. Jek! Is nu vervangen door een oud stofzuigersnoer.
Molly w,
:offtopic:Een oud stofzuigersnoer wil wel inwendige draadbreuk vertonen. Door de oprolautommat en verharding van koper door de leeftijd komt wel een een breuk voor.
Cees
Citaat van: Cees B op woensdag 18 februari 2015, 21:30:05
Molly w,
:offtopic:Een oud stofzuigersnoer wil wel inwendige draadbreuk vertonen. Door de oprolautommat en verharding van koper door de leeftijd komt wel een een breuk voor.
Cees
Oeps. Vergissing. Blijkt geen stozuigersnoer te zijn. Had niet gecheckt toen ik reageerde. Ik dacht dat t was. Het is een gewoon zwart glad snoer. Maar goed, was dat t wel geweest, dan zat er geen draadbreuk in. Trouwens nog nooit meegemaakt met de stofzuiger.