Bij Beneluxspoor is hierin concessie gedaan door een kant met 60 cm praktisch vrij te maken en de andere kant wel vast te leggen bij de directe aansluiting op de blackbox (waardoor je een stuk dieper in de module in kan komen rijden en zo de "rechte" lijn breekt). 30 cm is immers nog niet eens 2 rechte rails, dus met een boog en tegenboog erin (waar je liever een stukje recht tussen hebt i.v.m. omklappen van nemschachten en risico op onsporing) heb je dus altijd al een deel in het zicht liggen (even uitgaande van een Nederlandse, relatief vlakke, baan).
Zeker als je ook nog 9 cm van de rand af moet blijven.
Verder zou ik opnemen in de wensen/eisen van de blackbox dat bij een baan met bovenleiding een stroomafnemervanger moet worden gemonteerd in
Bij de stroomafnemers blijvend, worden er nog wensen/eisen opgenomen voor banen waar niet met stroomafnemers gereden wordt? Een lok met stroomafnemer is vaak hoger dan een lok onder, dus bij tunnels/bruggen e.d. loop je ook daarmee weer een risico. Is er dus een soort profiel van vrije ruimte?
@ RonaldK :
Zou je niet overstappen naar onze club ? O:-D :D
Ik ga hier eens serierus over nadenken.
@ Ben :
Maar je bracht ons wel tot een conclusie :
De remvertraging zal dus per deelnemende loc geregeld moeten worden. Daartoe zullen we zorgen dat we op elke bijeenkomst waar locs moeten rijden een Programmeerspoor aanwezig is van minimaal 2 meter lengte, met daarin de rem- en stopsectie en de gebruikte remmodule.
Maar begrijp ik het goed dat ik jou dan kan noteren voor 2 hoekmodules van 60 x 60 ?
Leuk idee!Dat is best te doen als je er ruimte voor hebt ;)
Als ik klaar ben met mijn studie (nog ongeveer 10/12 weken :D ) ga ik eerst mijn baan afbouwen en dan wil ik wel gaan kijken of ik van het zomer een mooie module kan gaan bouwen. Zit op dit moment te denken aan een dubbele luchtspoormodule, eventueel uitbreidbaar met een brug (Hef!?) erin.
Helaas kan ik de 25e april er niet bij zijn :| Iets met een hardloopwedstrijd ;)Hoi Gerrit,
Maar ben je de gaten voor de sporen niet vergeten? ;)
Dat is jammer man, want je kunt ze dan zien hoor en het is zeker zo, dat het altijd gezellig is daar in Gent :thumbup:
Maar waarom zeg je die hardloopwedstrijd dan niet af? :D
Als je dat doet heb je misschien wel een medaille misgelopen, maar misschien ook de bezemwagen >:-D
Opbouwen van een modulebaan is leuk, maar hoeft in de ogen van ons team ook geen dagdeel te duren.
Nu zal de situatie in den beginnen wel even wennen zijn, dat was bij de buren ook al zo, en weet haast wel zeker dat wij daar ook doorheen moeten.
Want zo groot zijn de verschillen niet, en een nieuwe baan moet je ook eerst testen in zijn geheel.
Vergis je niet in de tijden er gaat veel tijd in zitten. Een dagdeel ben je zo verder. Vooral met jullie systeem van extra elektronica in de bakken. Voor de meeste mensen met modules zal die test pas komen op de eerste beurs en fouten opsporen kost eenmaal veel tijd.Wij begrijpen niet waarom extra electronica de opbouwtijd verlengd. Kwestie van stekkers in elkaar steken. Verder hebben we een protocol opgesteld om een module te testen alvorens hij in de "formatie" komt, dus op testrijdagen is iedereen welkom op beurzen ed. alleen technisch goedgekeurde modules. Dus daar verwachten wij geen extra problemen.
De baan wordt pas echt getest op een beurs. Dan moet het op eens 2 of 3 dagen werken. En de ruimte :) Niemand had voor ons een ruimte van 25 meter lang beschikbaar :)Wij ook niet Ronald, momenteel zitten we op 13,5 meter incl. een 2e eenvoudige keerlus (zonder scenery ed.).
Wij begrijpen niet waarom extra electronica de opbouwtijd verlengd. Kwestie van stekkers in elkaar steken. Verder hebben we een protocol opgesteld om een module te testen alvorens hij in de "formatie" komt, dus op testrijdagen is iedereen welkom op beurzen ed. alleen technisch goedgekeurde modules. Dus daar verwachten wij geen extra problemen.
Verder is het zo dat alvorens wij zo ver zijn om aan een beurs deel te nemen, we diverse keren bij elkaar zijn geweest om alles op te bouwen en te testen. En als laatste noodrem : we kunnen een module technisch "overbruggen", dus als er 1 problemen geeft hoeft dat niet ten koste te gaan van opbouwen en rijden.
gewoon kwestie van correct te kunnen beginnen met een blanco module om later een correct 3d beeld te kunnen bekijken.
Waarbij ik me af vraag wat je in hemelsnaam met Wintrack moet als je een modulebakkie met 120cm rail gaat maken. Hoe moeilijk kan het zijn?
Dat is niet met mij geweest, want ik stond niet op de beurs
Je hebt met mij staan te babbelen, maar ik zal het je vergeven :-)
Ik heb net zo'n beetje alle draadjes over de 3rail module baan zitten lezen en heren, dat ziet er verdraaide doordacht uit. Zo goed zelfs dat het begint te kriebelen om ook met een module aan de slag te gaan.Moet je juist met een module beginnen. Kun je prima op oefenen.
Om zoiets mooi te kunnen realiseren zal ik eerst de kunsten van een elektrostaat onder de knie moeten krijgen.In de moduleclub zitten ook 2 man die met een elektrostaat kunnen "toveren'. Maar als ik die foto bekijk moet je ook leren bomen maken ! :D
Als je deze (http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke_Hannover%E2%80%93W%C3%BCrzburg) Duitstalige Wikipedia pagina bekijkt zijn er voldoende "module-genieke" stukken op deze lijn die nagebouwd kunnen worden. Ik wil relatief makkelijk (zeg ik nu heel dapper, hahaha) beginnen door iets te gaan maken zoals op deze (http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke_Hannover%E2%80%93W%C3%BCrzburg#/media/File:ICE_1_at_Diekholzen_changeover.jpg) foto.Die zouden wij best graag tussen onze modules hebben staan !
Zoals Alphons al zegt moet ik inderdaad met mijn plannen ook hoognodig aan de slag met hoe ik realistische bomen fabriceer. Dat lijkt mij dus een heel behapbare "stap 1".
23 mei bij Hobby in Praktijk, cursus bomen maken ! Klikkie (http://www.hobbyinpraktijk.nl/agenda/)Leuk zo'n cursus, maar er is zoveel op het internet te vinden, dat ga ik eerst zelf uitvogelen. NU is de tijd om zeeschuim te planten, dus eens kijken of we dat op kunnen kweken.
Ik wil er alleen voor waken dat ik nu toezeg met zo'n module te komen en dat het vervolgens een eeuwigheid duurt voordat er daadwerkelijk iets geleverd/gepresenteerd gaat worden. Dat vind ik gewoon niet netjes richting de modulebouwers die wel al actief aan het bouwen zijn.
Met andere woorden maak gewoon niet de fout je lat te hoog te leggen direct aan de start, maar start gewoon met een lagere drempel.
PaT,
je kan nog naar Gent als je wil en de modules in real bekijken en discussiëren met je collega module bouwers.
Tot zaterdag
Grts
Johan
Nog meer goed nieuws
Met Patrick zitten we nu op 8 modulebouwers en een totaal van 18,6 meter lengte.
We moeten aan een hoekmodule, anders kunnen we nergens binnen !! :D
Want juist deze man kijkt via de scoop naar het MFX signaal, en zodoende weet hij wat er nodig is, om er een booster voor te maken ;)
Hoe ver zijn jullie allemaal met de modules?
1. Bouwtekening
Helaas begrijp ik de tekening van de blackbox niet: de achterzijde is 60 cm breed, waar de voorzijde een heel stuk smaller is. Is dit omdat de naastliggende module eenzelfde blackbox heeft, maar dan omgekeerd? Dient de achterwand niet gemonteerd te worden? Is het type hout ook voorgeschreven?
4. Grote bogen
Zijn er al plannen om te gaan werken met grotere bogen (straal min. 1000 mm)? Dat geeft altijd een mooi gezicht, maar is wellicht wat lastiger met de friesen... Ik denk dat het voor mij een stap te ver is; wanneer ik overga tot een module, wordt het spoor iig recht toe, recht aan (hooguit met Peco flex en andere puko's, als experimentje :-)).
1. Bouwtekening
De black box is om precies te zijn 59,1 diep en 30 cm breed, en wordt met de achterwand van 59,1 x 60 dwars op de module gemonteerd. Doordat je buurman ook iets dergelijks heeft, ontstaan een gat tussen de modules van 60 cm breed, wat weer afgedekt wordt met een plaat van 60 x 60. Als de modules opgesteld staan, is de achterwand gemonteerd.
Het type hout is niet expliciet voorgeschreven, maar alle modules zijn gemaakt van 9, 12 en 4 mm dik multiplex. Dat willen we graag zo houden.
2. Shopping list
Rails, scenery en seinen zijn de eigen keuze van de modulebouwer, als er maar op K-rails is afgewerkt in de black box; deze komen derhalve niet voor op een shoppinglist.
Alles wat technisch nodig is om de modules met elkaar te verbinden is bij de moduleclub te koop. Een complete module incl. alle technische materiaal kan aangeleverd worden.
3. Kosten
Heb ik per PB opgestuurd
4. Grote bogen
Nee, zijn geen plannen voor. Is binnen de netto modulemaat van 60 x 120 nauwelijks te realiseren. Op een van de keerlussen wordt K2241 gebruikt. Deze heeft een straal van 553 mm.
Alphons
1. De 60x60 plaat die op de tekening staat, is derhalve een losse plaat die alleen gemonteerd wordt wanneer de module compleet gemonteerd is?
4. Snap ik, maar dan kom je op andere maten uit dan 60 x 120...
Was die naamswijziging naar Grumpy toch nog ergens goed voor.
Was die naamswijziging naar Grumpy toch nog ergens goed voor. Alphons 1 en Alphons 2 schiet natuurlijk niet op!
De blackboxen worden die apart meegenomen of hangen die uiteindelijk vast aan de module ? Is me niet helemaal duidelijk. :(Blackboxen zijn los van de module.
Hoe groot is een module in transportmodus ?Uitgaande van een standaard module is het de bodem van de bak 120x56x15 met je bebouwing er op.
Of het deze maand wordt of in maart want ik heb volgende week ook nog een verjaardag en jullie beginnen vroeg, en zo'n verjaardag eindigt bij ons meestal ook vroeg in de ochtend
Gebeurt er nog iets aan de modulebaan ?
... in Lent geweest.Denk dat je twee dingen door elkaar haalt, er is een stamtafel in Lent maar deze foto's zijn gemaakt in Raamsdonksveer.
Hartstikke leuk en gezellig.Leuk om te horen.
... in Lent geweest.
........ deze foto's zijn gemaakt in Raamsdonksveer.
Inderdaad bedankt dus aangepast.
groet
Harald