Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Fredi op maandag 22 december 2014, 10:47:36

Titel: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Fredi op maandag 22 december 2014, 10:47:36
Omdat het ontwerp nu toch wel al voldoende gerijpt is kan er stilaan met de bouw begonnen worden.
Het ontwerp zelf (en de eventuele wijzigingen tijdens de bouw) is daar te volgen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53681.0

Gestart is een groot woord, we zijn nog niet gestart met bouwen maar ik ben wel gestart met afbreken wat er toch nog in de weg stond.
Waar het M-rail baantje moet komen lagen nog restanten van mijn spoor 0 testbaan: langeduurtest met Koploperbesturing, terugmelding volgens het Mon principe http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0,   Edits booster op 30V, aangepaste motoren, enz... Deze testen zijn na meer dan een jaar afgerond naar volle tevredenheid, dus was het testbaantje overbodig.
Alle ervaring zal gebruikt worden in een grote spoor 0 baan.
De Mon-terugmelding zal wel ook toegepast worden op de h0 Simbaan omdat ze perfect werkt en een flexibiliteit bied waar je anders op een M-rail baan maar kunt van dromen: nu mag de hele baan eerst perfect gelegd worden en nadien kunnen de terugmeldcontacten tot op de millimeter nauwkeurig aangebracht worden waar gewenst, al is het op een wissel.

Het ligt er voor het moment zo bij, maar daar komt wel snel verandering in.

Titel: Re: De Simbaan - wisselboosters
Bericht door: Fredi op maandag 22 december 2014, 12:03:44
Deze ontbraken nog op de groepsfoto, de wisselboosters die zeker weer zullen gebruikt worden om de M-wissels digitaal 100% betrouwbaar om te zetten, niks meer dan een paar hulprelais per wissel, eentje voor elke spoelhelft.
De schakeldecoders moeten enkel de kamrelais doen trekken, de relais schakelen op hun beurt de wisselspoel, met wat je maar wilt, bij spoor 0 minstens 24V AC, maar ook bij M-wissels mag het wel de volle 16V wisselspanning zijn, dan doen ze zoals vanouds luid 'tsak tsak' dat het een lieve lust is.
Titel: Re: De Simbaan - wisselboosters
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 22 december 2014, 14:51:57
Hoi Fred,

Ik meld me aan als volger, altijd interessant wat je post  :thumbup:!

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: De Simbaan - wisselboosters
Bericht door: Fredi op maandag 22 december 2014, 16:37:35
Bedankt voor het compliment William, ik doe mijn best.
Voor onconventionele modelbaan techniek moet je hier zijn :-)
Maar mijn oplossingen zijn wel altijd super eenvoudig, ik blijf het KISS principe trouw.
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 10:44:48
Gisterenavond was de kleinzoon op bezoek en we hebben wat oude spullen opgegraven die we zullen nodig hebben voor de Simbaan.
En dat viel niet mee. Ik vind van alles, waarvan ik toch vermoed dat ik het moet hebben, niet meer terug.
Anderszijds vind ik allerhande waarvan ik totaal niet meer wist dat ik het had.
Ik namelijk kom uit een heel zwart gat, een periode van 100% geheugenverlies en zit voor de rest van mijn dagen met een hersenletsel.
En dat gecombineerd met 10 -tallen dozen verspreid over het hele huis waar oude treinspullen in zitten, soms al meer dan 30 jaar, maken het er natuurlijk niet makkelijker op om alles weer bijeen te krijgen.

Maar er is al heel wat bruikbaars bijeen gevonden, wellicht voldoende om het nodige voor het baantje uit te sorteren.

Het ligt er nu zo bij:
Titel: Re: De Simbaan - unboxing 2
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 10:49:56
En er zit leuk spul tussen, soms nog bijna fabrieksnieuw.
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 23 december 2014, 10:51:35
Hoi Fred,

Ga je met de blauwe trafo's aan de slag, of toch maar witte? Ik heb al eens een decoder opgerookt door test te rijden met een blauwe trafo...

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 11:32:09
Dag William,

Ik was eigenlijk helemaal niet van plan nog met trafo's te werken, de opzet was digitiaal handbediend met de CS1R voor de kleinzoon en Koploper besturing voor mij.
Maar nu ik al die oude spullen terug zie waarvan ik zelfs niet meer wist dat ik ze had groeit toch het gevoel dat er weer analoog zal moeten gereden worden ook.
'k Heb heel wat oude analoge locs opgegraven die ik zeker niet wil digitaliseren, ze hebben vroeger heel goed analoog gereden en zullen dat nu na een revisie zeker nog doen.
Ik kan toch geen decoder in een eerste revisie DA800 met plastieken gaan kap inbouwen? Dat zou bijna heiligschennis zijn.
Maar ik wil hem wel weer zien rijden.
Dus zal het baantje nog een extra mode krijgen, analoog bedrijf. Toch gedeeltelijk.
En dat moet dan zeker met de blauwe trafo's, en eigenlijk zijn zelfs die al veel te nieuw, maar ze zijn nog zo mooi dat ik ze zeker bij de baan wil opstellen. Neen, witte worden het zeker niet!
Decoders zullen niet opgerookt worden hoor, ik zorg er wel voor dat de primaire spanning netjes 220V AC bedraagt, dan is de uitgangsspanning ook nog altijd zoals jaren geleden.
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: BR 66 op dinsdag 23 december 2014, 11:35:58
Fraai hoor Fred.... :thumbup:

Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Tony op dinsdag 23 december 2014, 11:41:32

Hoi Fred !

Leuk project, waar je aan gaat beginnen  :thumbup:
Als ik naar de uitgepakte dozen kijk, kan ik bijna de geur van het oude Märklinspul ruiken....heerlijk !
Op ontdekkingstocht in je eigen huis  :P

Benieuwd waar het toe gaat leiden.....grtz Tony
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 11:48:35
Ja, er zit echt wel fraai spul tussen, 'k zal nog een paar fotootjes plaatsen: een nog hele mooie 7051 kraan in oude grijze doos bijvoorbeeld (voor de doos alleen al vragen ze tegenwoordig een kapitaal), en een leuke bel in het originele doosje, en bovenleidingmasten in een heel oud doosje, 'k ben bijna zo gelukkig met alle oude doosjes als met wat er in zit :-)
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Laenderbahn027 op dinsdag 23 december 2014, 11:53:31
Hoi Fred,

Die bel ken ik nog wel uit oude brochures! Heb me altijd al eens afgevraagd hoe die zou klinken, dus een youtube-filmpje (of eenvoudig een audio-file) in de toekomst wellicht? Wanneer de tijd rijp is :-).

Voordeel van deze bovenleidingsmasten: het zigzag-patroon is typisch Epoche I-II, kwam ik op een gegeven moment achter. Ik heb er dus ook een paar liggen voor mijn elektrische Epoche-I-speeltjes. Leuk man!

Groet,
William
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: BR 66 op dinsdag 23 december 2014, 11:54:28
 In jou huis heb jij echt wel (misschien te) veel opbergruimte.

Zie veel mooie 'oude' spullen geschikt voor een museum?
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 11:59:03
't Ja, wat wil je, ik heb de laatste 50 jaar niks meer weggedaan, toch niet dat ik weet.
Titel: Re: De Simbaan - unboxing
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 12:07:14
Citaat van: Tony op dinsdag 23 december 2014, 11:41:32
Benieuwd waar het toe gaat leiden
Ik ook :-) Zeker al tot analoog rijden, dat kan niet anders.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 23 december 2014, 11:53:31
Heb me altijd al eens afgevraagd hoe die zou klinken, dus een youtube-filmpje (of eenvoudig een audio-file) in de toekomst wellicht?
Als ik het bijhorende contactrailtje ergens kan vinden maak ik een testopstelling, 't filmpje moet toch een beetje op wat lijken. Dus nog even geduld.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 23 december 2014, 10:51:35
Ik heb al eens een decoder opgerookt door test te rijden met een blauwe trafo...
Ik heb daar een 1kW regelbare trafo voor, die kan ik instellen tussen 0V en de ingansspanning (oorspronkelijk zelfs veel meer dan de ingangsspanning maar ik heb intern de ingangsspanning aangelegd op de hoogste tap van de trafo omdat ik nooit meer spanning nodig heb maar altijd minder) en die zal ik netjes op 220V instellen met de blauwe trafo's er achter.
Titel: Re: De Simbaan - eerste opzet
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 13:47:50
Er zal dus al met zekerheid analoog moeten kunnen gereden worden, en dit op het gedeelte dat ook zal mogen gebruikt worden door mijn kleinzoon, dus alle zichtbare sporen vooraan en een omloopspoor achteraan in de coulissen.
Alle verborgen opstelsporen zullen in- en uitschakelbaar gemaakt worden met relais, inschakelen (met OC32) zal enkel kunnen vanuit Koploper.
De andere sporen worden omschakelbaar gemaakt, analoog of digitaal.
Dat alle verborgen opstelsporen uitschakelbaar zijn zal het voordeel opleveren dat we ons bij manuele besturing analoog of digitaal met de CS1R niks hoeven aan te trekken van het verborgen opgesteld materiaal en ook geen conflicten kunnen krijgen met eventuele dubbele adressering. Het moet voor mijn kleinzoon eigenlijk monkeyproof zijn.

De bouw zal starten met het gedeelte dat analoog/digitaal zal kunnen gebruikt worden, dus alle grijze (zichtbaar) en lichtgrijze (verborgen) sporen onderaan: tekening 1
Later wordt alle vrije ruimte achter de coulissen opgevuld met zoveel mogelijk opstelsporen (oranje); 't zal niet mooi zijn, maar enkel functioneel, 't is toch niet zichtbaar en bovendien, 't doet geen zeer want alle materiaal is ruim voldoende beschikbaar: tekening 2

En als dat alles naar voldoening werkt komt de bovenbaan er op waar, op uitdrukkelijk verzoek van de kleinzoon, uiteindelijk toch wat oude bruggen in verwerkt zullen worden: tekening 3, maar dat wordt nog niet voor morgen of volgende week.   
Titel: Re: De Simbaan - eerste opzet
Bericht door: MatthiasD op dinsdag 23 december 2014, 16:10:41
Dat is een mooie verzameling materiaal, daar moet je toch zeker iets heel moois van kunnen maken :thumbup:
Waarom moet de wissels apart met relais geschakeld worden? Geven de wisseldecoders niet genoeg stroom/spanning door? Ik schakel mijn wissels in het schaduwstation met schakelrails en dat gaat prima, ouderwets klakklak zoals je schrijft :D
Titel: Re: De Simbaan - eerste opzet
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 16:26:07
Citaat van: MatthiasD op dinsdag 23 december 2014, 16:10:41
Waarom moet de wissels apart met relais geschakeld worden?
Het moet niet perse, maar ik heb toch ondervonden dat oudere wissels het heel wat beter doen als ze de volle 16V AC krijgen ipv ze rechtstreeks aan te sluiten op een decoder uitgang.
En de relais heb ik hier op de plank, dus het kost niks, behalve een beetje moeite, maar dat is het mij zeker waard.
Titel: Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 16:35:11
Hoe kan het anders, ik had niet anders verwacht, er is al iets dat dienst weigert bij de eerste testen.
Maar 't is wel een vreemde panne, bij een 5128 die heel goed schakelt doet 1 van de 4 wisseltongen niet meer mee omdat er blijkbaar een stukje veerstaal weggesmolten is! Meer dan een stompje en een bolletje gesmolten metaal rest er niet.
Nu ligt het veerstaal natuurlijk aan de massa via de tong die het aandrijft, maar wel altijd ver genoeg van de puko's waar het sluiting zou kunnen mee maken.
Wat er ooit gebeurd is kan ik mij totaal niet herinneren, maar er is nu wel al werk aan de winkel: een ragfijn stukje veerstaal vinden voor de herstelling. Met wat ik liggen heb van mijn servo's zal ik niet veel kunnen aanvangen, dat is 10x te dik.
Titel: Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Bericht door: Einte op dinsdag 23 december 2014, 17:18:35
Hallo Fred,

Ik dacht dat die wissels onverwoestbaar waren, dit heb ik nog nooit gezien.

Ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen.

Suc6 er mee  :D

Gr Einte
Titel: Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Bericht door: RoelMarklin op dinsdag 23 december 2014, 17:55:40
Hallo Fred,

Wat een prachtige collectie heb je jarenlang verborgen weten te houden. En dan de staat waarin het verkeert. Prachtig. Ben zelf ook een M-rails analoog rijder.

Raar probleem van je Engels wissel. Heb ik nog nooit gezien. Ik heb het probleem dat de vering van die draadjes niet meer zo goed werkt waardoor niet alle tongen netjes omlopen.

succes! Ik blijf je volgen.

groeten,
Roel
Titel: Re: De Simbaan - eerste (vreemde) panne
Bericht door: Fredi op dinsdag 23 december 2014, 17:59:13
't Heeft zeker met wegsmelten te maken gehad, er is geen breuk maar een bolletje gesmolten metaal over...
Reparatie is simpel, stukje veerstaal van de juiste lengte er weer in zetten is een fluitje van een cent, als ik er heb van de juiste dikte, en daar moet ik nu naar op zoek, bij voorkeur kaalplukken van een of ander oud toestel natuurlijk, daarvoor hou ik altijd alles bij, maar jammer genoeg is wat ik al gevonden heb dikker en daardoor veel te stroef.
'k Heb ondertussen nog een andere 5128 opgegraven, dus heb ik er genoeg voor wat ik wil uitleggen, maar 't spreekt voor zich dat deze ook weer in orde moet komen.
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: Fredi op woensdag 24 december 2014, 13:50:52
De kleinzoon is weer eens op visite geweest en we hebben samen als try out het zichtbare gedeelte uitgelegd, en 't ziet er volgens ons niet slecht uit.
De perronsporen zijn ruim voldoende lang en er is plaats zat voor de perrons, zowel in het station onder als in de halte van de bovenbaan.
Bij de volgende sessie wordt een (voorlopige) kartonnen achtergrond en kartonnen dak boven het zichtbare gedeelte gezet om te zien hoe het geheel werkt in een kijkkast.
Ook het goederenstation moet er dan nog bijgelegd worden en we kunnen misschien ook al wat papieren gebouwen plaatsen: station, lokverzorging, goederenloods, watertoren, seinhuis en de echte kranen.
Zo ligt het er nu bij:
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: Laenderbahn027 op woensdag 24 december 2014, 13:56:37
Heerlijk :-)!
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: blauweengel op woensdag 24 december 2014, 14:18:42
Prachtige oude spullen heb je daar Fredi. :thumbup:
Ben benieuwd hoe alles word.

Tony
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: Fredi op woensdag 24 december 2014, 14:41:22
Ik ben enkel verantwoordelijk voor de techniek, de aankleding moet door een 10-jarige gebeuren, verwacht er maar niet te veel van :-)
Momenteel is de kleinzoon enthousiast, maar hoeveel tijd zal hij hieraan willen of kunnen besteden, je acht het niet voor mogelijk wat die tegenwoordig allemaal te doen hebben.
Mijn vrije tijd in mijn kinderjaren bestond uit buitenspelen als het goed weer was en Mecano en Märklin als het slecht weer was, maar daar is nu wel een en ander bij gekomen.
Maar kun je met die oude Märklin spullen eigenlijk iets verkeerd doen? Ik denk het niet, het wordt misschien niet veel meer dan een tapijtbaan, maar daar hou ik ook wel van.
En wie weet begin ik zelf niet aan de scenery, maar die kans acht ik heel klein want dat interesseert mij eerlijk gezegd in de verste verte niet. Misschien dat dit nog net haalbaar is, veel moet er niet op komen, 't is maar een station, een goederenstation en een stukje vrije baan met een stopplaats, weinig gebouwen en voor de rest veel bomen, dat moet ik misschien wel doen, maar eerst de kans geven aan de jeugd, we zien wel wat het wordt.
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: RoelMarklin op woensdag 24 december 2014, 16:16:10
Hallo Fred,

het ziet er prachtig uit  :thumbup:

fijne kerstdagen.

groeten,
Roel
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: Tony op woensdag 24 december 2014, 20:56:54

Hoi Fred !

Dit project wordt steeds leuker !
Heel mooi, dat je je kleinzoon de ruimte geeft, om de scenery in te vullen  :thumbup:
Dat zijn voor hem ervaringen , die er toe doen.

Grtz Tony
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: Gertjan H op woensdag 24 december 2014, 23:21:37
Hi Fredi,
Dat het ooit zover zou komen dat er daadwerkelijk een begin met bouwen wordt gemaakt, geweldig. :thumbup:
Hoop dat er nog wel ook mooie baanontwerpen blijven komen.
Wat een geweldig spul allemaal, en originele verpakking. Alleen foto's van al dat materiaal zijn al een feest om naar te kijken.

Je zou nog kunnen overwegen om op bijv de ' bovenbaan'  digitaal te gaan rijden en onder analoog (of omgekeerd).
In elk geval: fijne feestdagen.

groet, Gertjan
Titel: Re: De Simbaan - try out
Bericht door: Fredi op donderdag 25 december 2014, 11:23:01
Iedereen bedankt voor de duimpjes en ook iedereen prettige feestdagen toegewenst!

'k Vind het eigenlijk een beetje vreemd dat die oude spullen zoveel emoties teweeg brengen en blijkbaar niet alleen bij mij.
De DA800 bijvoorbeeld, die heb ik als jonge tiener destijds 2de hands gekocht van mijn zakgeld, voor een habbekrats alleszins want veel zakgeld werd er niet gegeven toen.
Niemand wilde dat plastieken ding ten andere hebben, na een jaar of zo voelde Märklin zich al gedwongen de kap in metaal te maken en kijk nu eens wat ze voor de plastieken eerste versie geven; bij mij stond het tussen oude rommel op zolder. En straks mag hij weer rijden, gewoon doen waarvoor hij ooit gemaakt was.

En omdat hij zowel op de bovenbaan als op de onderbaan zal mogen rijden, net als mijn andere analoge loks ga ik er toch voor zorgen dat zowel boven als onderbaan digitaal/analoog omschakelbaar zullen zijn.

Voor wie graag plaatjes kijkt heb ik er hier nog wel een paar:
Titel: Re: De Simbaan - unboxing 2
Bericht door: Fredi op donderdag 25 december 2014, 11:26:17
En nog een paar, al was het maar voor de doosjes want die zie je niet zo vaak meer:
Titel: Re: De Simbaan - unboxing 2
Bericht door: Fredi op donderdag 25 december 2014, 11:47:11
En dit gaan we gebruiken als ontvangstgebouw in het station, ooit bedoeld voor spoor 0, maar zoals vroeger gebruikelijk was, zoveel te klein gemaakt dat het beter past bij h0 dan bij 0.
Enfin beter is niet het goede woord, eerder even slecht, maar de kleinzoon geeft er geen zier om.
Titel: Re: De Simbaan - unboxing 2
Bericht door: BR 66 op donderdag 25 december 2014, 13:02:11
Fred,

Mijn god wat heb jij veel verzamelt in de loop van de jaren.
En zo mooi gehouden.  :thumbup:

Wacht in spanning de rest van de bouw af.
Titel: Re: De Simbaan - unboxing 2
Bericht door: MatthiasD op donderdag 25 december 2014, 13:28:30
Wie wat bewaard die heeft wat..erg mooi  :thumbup:
Titel: Re: De Simbaan - unboxing 2
Bericht door: Fredi op donderdag 25 december 2014, 14:01:36
'k Heb wel spijt van alle doosjes die ik heel vroeger gebruikt heb om er gebouwen verhoogd op te zetten in een berglandschap. Vroeger was het courant alles wat beschikbaar was te gebruiken als sokkel. In oude tijdschriften en boeken zie je dat heel vaak, ik was zeker niet de enige die dat toepaste.  Er waren immers geen bouwmarkten om snel eens een plaat PU schuim te halen of zo, we moesten ons behelpen met wat we in huis hadden, en dat waren dikwijls de kartonnen verpakkingsdoosjes. En bij het slopen van de bergen als aan een nieuwe baan begonnen werd gingen de doosjes dan verloren.
Gelukkig is een en ander toch bewaard gebleven want 't zijn nu net al die oude doosjes die ik het leukste vind aan wat ik allemaal terug vind tussen mijn oude spullen.
Titel: Re: De Simbaan - 5128 hersteld
Bericht door: Fredi op donderdag 25 december 2014, 17:40:40
Het weggesmolten stukje veerstaal van mijn defecte 5128 DKW heeft een niet metrische diameter, zo iets tussen 0,25 en 0,3 mm.
Gelukkig heb ik hier een setje reserve snaren van een elektrische gitaar waarvan 1 snaar 0,011 inch oftewel 0,278 mm dik is.
't Is dus al gefikst.
Toch makkelijk zo een en ander op de plank te hebben liggen.
Titel: Re: De Simbaan - Zichtbaar gedeelte ligt vast
Bericht door: Fredi op maandag 29 december 2014, 11:34:12
Vastliggen in de zin dat er bepaald is hoe het er moet gaan uit zien, want alles ligt natuurlijk nog los.

Het goederen en post station is nog wat uitgebreid om nog meer speelmogelijkheden te creëren voor de kleinzoon, dat wordt zijn domein.
Het station is voor de rest ongewijzigd gebleven.

Een tekeningetje hoe het er aangekleed zou kunnen uitzien en en paar foto's hoe het er nu bij ligt (wat later niet zichtbaar blijft is gemaskeerd):
Titel: Re: De Simbaan - Zichtbaar gedeelte ligt vast
Bericht door: MatthiasD op maandag 29 december 2014, 11:45:39
Dat ziet er goed uit, komen er kruiswissels bij die Hosentrager of blijven dat vaste kruisingen?
Titel: Re: De Simbaan - Zichtbaar gedeelte ligt vast
Bericht door: Fredi op maandag 29 december 2014, 12:45:11
Dat blijven vaste kruisingen.
'k Heb maar 3 Engelse wissels van de 5200 serie en die zitten nu al op de 3 plaatsen waar ze strikt nodig zijn.
En in het zich wil ik enkel materiaal van de 5200 serie gebruiken. 5100 serie is voor de schaduwstations.
In het goederenstation kunnen we zoals het nu ligt ook overal bij en maakt het rangeren nog wat leuker.

De opzet van het baantje is dat er enkel materiaal gebruikt wordt dat voor handen is, er wordt zeker niks bij gekocht.
Titel: Re: De Simbaan - Kleine aanpassing goederenstation
Bericht door: Fredi op maandag 29 december 2014, 16:10:31
Toch de kruisingen in het goederenstation nog eens herbekeken, en aangepast.
Ik heb nog een 5206 tegenboog die ik te kort had gevonden in mijn voorraad M-rails en nu heb ik 1 kruising kunnen laten vervallen en het wissel kunnen verplaatsen waardoor het opstelspoor dat er op aan sloot nu direct bereikbaar is.
Nog eens een plaatje hoe het nu ligt met een legende wat het allemaal moet voorstellen.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 08:33:53
Omdat ik heel veel klein rollend materiaal in vitrines en dozen heb had ik gedacht dat allemaal te kunnen inzetten op dit kleine baantje, maar er is eigenlijk heel wat van dat spul (nieuw dan natuurlijk) bij dat niet deftig rijdt op de oude M-rails.
Het probleem zit hem eigenlijk enkel in de wissels, daar komt het om de haverklap tot ontsporingen of er kan zelfs helemaal niet over gereden worden, de wielen draaien door, de sleper werkt (te veel) als rem.
Verder testen brengt aan het licht dat het op C-rails eigenlijk niet veel beter is, wel geen ontsporingen maar ook daar zijn de puko's van de wissels dikwijls niet te nemen hindernissen voor materiaal met wielen zonder antislipbandjes (die op klein materiaal dikwijls worden weggelaten wegens contactproblemen).

Ik wil eigenlijk aan die locjes (vooral railbusjes en kleine treinstellen) niks veranderen dus gooi ik het over een andere boeg, ik ga het baanontwerp drastisch aanpassen, alhoewel, aan het zichtbare gedeelte verandert er niks.

Er zijn toch 2 volledig gescheiden banen, onder en boven.
Onder verandert er niks, dat wordt het domein voor alles dat overal over geraakt, en daar heb ik nog genoeg van.
Bovenaan worden het 2 parallelbanen zonder ook maar 1 wissel. De noodzaak om met keerlussen volgens het dogbone principe te rijden was daar toch al minder, er moeten vooral 2 kolentreinen rijden, in de ene richting geladen, in de andere richting gelost, dus dat kan blijven. En tussenin zullen de kolentreinen afgelost worden met het klein grut dat nu gedoemd zal zijn zinloze rondjes te rijden, maar omdat er heel wat na elkaar op de baan passen, en er dubbelsporig gereden wordt hoop ik dat er genoeg afwisseling zal zijn en de verveling om er naar te kijken dan ook niet te snel zal toeslaan.
Als er bovenaan af en toe in het zichtbare gedeelte een trein passeert is dat voldoende, er zal onderaan genoeg te doen zijn.
Dit lijkt mij een goede compromisoplossing tussen wat ik wil en wat er mogelijk is.

Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Einte op dinsdag 30 december 2014, 08:43:56
Hallo Fredi,

Dat is raar, de wissels zouden goed moeten zijn ook de oude,
bij mijn baan is er alleen een probleem als de wissels niet goed omgezet worden.
Dat scheelt aan het weer, temperatuur etc.
Dat de wisseltong ergens halverwege blijft hangen, omdat de veer bv. niet sterk genoeg is  8o
Of dat de spoel een beetje verbogen is, of vies van binnen.
De lantaarn kan ook veel weerstand bieden bij draaien, en de wisseltong ook.
Een drupje olie helpt soms op die punten, en grafiet poeder in de spoel, heb ik niet gedaan.
Maar dat hoorde ik van iemand.

Misschien kun je wat met die informatie  :) succes er mee.

Gr Einte
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 09:45:44
Dag Einte,

Het probleem zit hem niet in het wissel zelf, ik zet ze om met de volle 16V wisselspanning (zie vroeger in dit draadje), dat gaat perfect.
Met Märklin locs kan er dan ook probleemloos over gereden worden.
Het ontsporen is met Liliput, Brawa, Brekina, ... en ook niet altijd en overal, maar teveel om er nog plezier aan te hebben. Daar zitten ten andere duidelijk geen Märklin-profiel wielen onder.
Ook het sleperprobleem is er niet met Märklin materiaal maar wel met van origine 2-rail materiaal waar ze doodleuk een sleper onder kletsen om er een 3-rail versie te kunnen van verkopen.
Lees er bijvoorbeeld de testresultaten van de nieuwste Brekina VT95/VB140 maar eens op na, die geraakt over geen enkel wissel, of het nu M,K of C is.

Maar ik kan leven met de nu toegepaste compromis oplossing, het probleem is wel niet opgelost maar wel omzeild.
En ik wil elk model dat ik aankoop ergens probleemloos kunnen laten op rijden, dit baantje moet ook mijn testbaan worden in afwachting dat er een grotere modelbaan (bij) gebouwd wordt (waar ik ook dit principe zal op toepassen, een trajectje waar alles kan op rijden, zonder wissels).
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Jurrien op dinsdag 30 december 2014, 10:30:13
Wie ben ik? Maar ik zou dan daar waar het mogelijk is märklin wielen er onder zetten. Op den duur gaat het toch echt irriteren wanneer je in principe niet kunt rijden zoals je zelf wilt. Kun je niet eens met een onwillige loc naar een forumlid bij jou in de buurt, om er samen eens naar te kijken?

vr.gr.
Jurrien
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Spoorman op dinsdag 30 december 2014, 10:32:20
Citaat van: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 09:45:44

Lees er bijvoorbeeld de testresultaten van de nieuwste Brekina VT95/VB140 maar eens op na, die geraakt over geen enkel wissel, of het nu M,K of C is.


Dat gold ook al voor de oude: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15073.msg636436#msg636436

Het beste blijf je bij Marklin om min of meer betrouwbaar op je oude rail te rijden. Maar dat wist je al denk ik.

Gr, Ben.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Har op dinsdag 30 december 2014, 10:32:37
Hallo Fredi, ik vind dat je geweldig bezig bent met al je klassieke Märklin spullen. Ik geniet ervan en net als jij ben ik ook een antieke dozen freak. Je laat me zelfs voor de zoveelste keer twijfelen over de opbouw van mijn baan. Doe ik het nu consequent op de ouderwetse manier met m rails en alles wat daar qua uitstraling bij hoort of de "nieuwere manier" met c en k rails en de meer gedetailleerde opbouw die daar bij hoort?

Ik lees over ontsporingen op m-wissels. Dat het heb ik getracht in te dammen door mijn wielassen goed op maat te brengen en de wissels op allerlei onregelmatigheden te controleren. Soms laten puko's zich tpv het hartstuk nog een beetje naar beneden drukken. Ook slepers van materieel laten zich nog wel een beetje bijbuigen want die blijven met het gaatje in het midden nogal eens hangen aan puko's 

Maar toch ondanks alle voorzorgsmaatregelen is er toch soms een ontsporing. Ik heb bijvoorbeeld een trek-duwtrein die pendelt over een kruising heen. De stam is voorzien van slepers voor de verlichting. In zeker 20 % van de ritjes ontspoort het spul. Dat wil je niet. Het moet consequent goed gaan. Nu lees ik van jou dat het met c rail nauwelijks beter gaat.  En hoop ik eigenlijk dat het met k rail wél beter gaat omdat ik op k-rail zou willen overstappen.

Ook wil ik je wijzen op het topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.0 als je eens plaatjes van antieke spulletjes wil plaatsen.

Ik wens je veel test en speelplezier toe. Samen met je kleinzoon.

mvg Harry.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: nobody op dinsdag 30 december 2014, 10:38:52
Mijn baantje bestaat uit Märklin metalen rails en wissels. Ook dubbele kruiswissels (Engelsmannen).
Mijn locomotieven rijden er zonder problemen overheen. Oók die van Brawa, Fleischmann, Roco en Liliput.
Voorwaarde is wél, dat de rails zorgvuldig zijn gelegd. Eventuele knelpunten dienen in de infrastructuur te worden gezocht en
niet verweten worden aan de drie-rail modellen van andere fabrikaten.
Sterker nog: Ik koop bij voorkeur locomotiefmodellen van de voornoemde merken.


Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 12:37:22
Iedereen bedankt voor de reacties en het mee denken!

Voor wie mij volgt moet het wel al duidelijk geweest zijn, ik weet mijzelf meestal wel te behelpen, vaak op onconventionele wijze (beroepsmisvorming na 30 jaar actief in engineering en prototyping, zowel elektrisch, elektronisch, mechanisch als optisch) en maak er een erezaak van alle problemen zelf te verhelpen als de oplossing bekend is of om er oplossingen voor te bedenken.

Het is natuurlijk leuk dat er hulp opduikt van alle kanten, maar dit moest niet echt als een vraag naar hulp opgevat worden, maar meer als een verslaggeving van de opgedane ervaring. Of als waarschuwing voor wie minder goed beslagen op het ijs komt. Ik weet maar al te goed hoe ik hier (voor een deel) een oplossing zou kunnen aan geven.

Versta dit aub niet verkeerd!
Tips worden altijd ter harte genomen! En hoog gewaardeerd!
En altijd grondig overwogen waardoor ze mij soms op nieuwe nieuwe ideeën brengen, maar, dit naar Jurrien toe, iedereen moet van mijn spullen af blijven :-)

Maar ik hou het in dit geval bij mijn oplossing: een apart baantje voor de onwilligen :-)
Want anders blijf je bezig, wat geweldig leuk om doen is, maar ik heb momenteel andere prioriteiten en 't heeft eigenlijk geen zin, ik zie ook de nood niet in dat alles overal moet kunnen rijden, tenzij je baan zo opgebouwd is dat er plaatsen zijn waar alles altijd over moet, maar dat probeer ik in het ontwerp al te vermijden. Ik wil dat zelfs niet, dus het probleem is er wel maar is veel minder hinderlijk dan het lijkt.
Er zijn verschillende manieren om problemen aan te pakken, bijvoorbeeld 100% oplossen (een bezigheid op zich) of een workaround uitwerken (spaart veel geld en tijd).

Ik hou mij zelf al jaren bezig met aanpassen van allerhande materiaal, meer voor de fun dan voor de noodzaak en weet dat je er beter kunt voor kiezen je in bepaalde gevallen gewoon neer te leggen bij de feiten dat het nooit 100% goed komt.

Momenteel en eigenlijk al de laatste jaren gaat mijn interesse naar het weer rijvaardig maken van antiek spoor O materiaal, dit baantje is een tussendoortje om mijn kleinzoon gelukkig te maken en om mijn oud materiaal weer eens te kunnen opstellen. En al wat er van nieuw materiaal tussendoor kan rijden is meegenomen maar absoluut niet noodzakelijk.
Komt daarbij dat we materiaal kunnen kiezen uit een wel heel ruime verzameling, er zit genoeg tussen dat wel goed rijdt.
Het doen rijden mag weer niet de hoofdzaak worden, daardoor heb ik jarenlang al het andere moeten missen en nu wordt het echt tijd dat ik mij nog eens aan het bouwen zet, dat beloof ik mijn kleinzoon al zo lang, ik mag hem niet nog eens teleurstellen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker waar ik met dit verhaal naar toe wil en voelt niemand zich hier door miskend, want nogmaals: alle tips en opmerkingen zijn welkom!

 
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 13:15:17
Citaat van: nobody op dinsdag 30 december 2014, 10:38:52
Mijn baantje bestaat uit Märklin metalen rails en wissels. Ook dubbele kruiswissels (Engelsmannen).
Mijn locomotieven rijden er zonder problemen overheen. Oók die van Brawa, Fleischmann, Roco en Liliput.
Voorwaarde is wél, dat de rails zorgvuldig zijn gelegd. Eventuele knelpunten dienen in de infrastructuur te worden gezocht en
niet verweten worden aan de drie-rail modellen van andere fabrikaten.
Sterker nog: Ik koop bij voorkeur locomotiefmodellen van de voornoemde merken.
Wim, ik koop ook bij voorkeur locomotieven van de genoemde merken, hoe zou ik er anders aan geraakt zijn.
Maar ik ben er mij goed van bewust dat ze heel anders geconstrueerd zijn dan de oude en zelfs nieuwe Märklin modellen, soms zitten er wielen op van een gans ander profiel, en dat weet jij maar al te goed. Sterker nog, in sommige handleidingen staat expliciet dat ze niet kunnen gebruikt worden op M-rails. Tegenwoordig mikt men, en dat begrijp ik, toch vooral op C-rails.
Ik geloof best dat al jouw locomotieven overal over rijden maar dat zegt geenszins dat alle locomotieven tout court overal over rijden, ik veronderstel dat je toch niet alles hebt dat er bestaat.
En met goed gelegde rails kom je er zeker niet altijd, het eerder genoemde Brekina model heeft zeker ook bij Brekina zelf nooit over een 3-rail wissel gereden, dat model is te licht of de sleper veert te hard of alle 2 samen en daar heeft iedereen last van en kan niet opgelost worden met de rails beter te leggen. Wel op een andere manier, maar dit is wel een fout van Brekina en dat mag gezegd worden, dat heeft niks met onterechte verwijten te maken. En zo heb ik er nog van Brekina, mooie modellen maar over een wissel geraken ze echt niet.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 13:18:22
Citaat van: Har op dinsdag 30 december 2014, 10:32:37
Ook wil ik je wijzen op het topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42405.0 als je eens plaatjes van antieke spulletjes wil plaatsen.
Ik wens je veel test en speelplezier toe. Samen met je kleinzoon.
Bedankt en ik laat zeker nog wel wat zien in het gemelde topic, dat is beloofd.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 13:22:21
Citaat van: Spoorman op dinsdag 30 december 2014, 10:32:20
Dat gold ook al voor de oude: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15073.msg636436#msg636436
Het beste blijf je bij Marklin om min of meer betrouwbaar op je oude rail te rijden. Maar dat wist je al denk ik.
Het verbaast mij niet dat je hetzelfde hebt vastgesteld, Brekina gooit er soms echt met zijn pet naar (alhoewel sommigen dat niet willen geweten hebben of gelukkig voor hen nog niet ondervonden hebben).
Maar ze maken leuke modellen die ik wil hebben en nu ook eens wil laten rijden en dat zal best en gemakkelijkst lukken op een baantje zonder wissels. Ik kan er wel mee leven.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: nobody op dinsdag 30 december 2014, 13:55:38
Fredi, ik maakte slechts gewag van het feit dat de loc's van die andere merken op mijn baantje probleemloos rijden.
Heb geen ervaring met rail modellen van Brekina.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 14:24:46
Wim, ik geloof je, laat daar geen twijfel over bestaan, en ik neem aan dat je ook zo een Brekina goed kunt doen rijden, wat extra gewicht is misschien al voldoende.
Maar ik ga er mij zelf, nu toch niet, mee bezig houden. Misschien ooit wel als ik er weer tijd voor heb (of wil maken).
Ik heb ondertussen alweer een andere nukkige loc van een C-rail testbaan gehaald die perfect vlak ligt en met splinternieuw materiaal is opgebouwd, een Rivarossi BR58 die een Engels wissel vooruit niet kan nemen, in 100% van de gevallen loopt de voorloop as er uit. En neen, ik heb de wielen nog niet op de correcte afstelling gecontroleerd (niettegenstaande de schuifmaat bij de hand ligt) want ik moet in mijn definitieve baan toch geen ondingen zoals Engelsmannen, ik los enkel nog problemen op waar ik last van heb, maar ik ben wel niet blind en niet te beroerd om dat te melden, andere kopers kunnen maar gewaarschuwd zijn. Niet iedereen koopt een loc in de veronderstelling dat er nog moet aan gesleuteld worden om hem goed te doen rijden (denk ik toch).
En al bij al heb ik die problemen toch veel minder met originele Märklin locs, maar die moet ik al lang niet meer, veel minder mooi dan de andere genoemde merken en veel te duur door alle prullaria die er in steekt en ik voor niks nodig heb, maar ze ontsporen wel minder. En ze geraken wel overal over. Dat moet gezegd worden.
Titel: Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Bericht door: Tony op dinsdag 30 december 2014, 14:56:25

Helemaal duidelijk, Fred  :thumbup:

Grtz Tony
Titel: Re: De Simbaan - Laatste aanpassingen goederen- en poststation
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 17:24:16
Bij het testrijden is gebleken dat er nog wat kleine aanpassingen aan het goederen- en poststation konden gebeuren.
Met een overgebleven 5200 wissel is een extra laad- en losspoortje (freiladegleis) gelegd naast het opstelspoor van de postwagons, direct aan de straatkant.
En de beschikbare ontkoppelrails zijn zo geplaatst dat op elk spoor afgekoppelde wagons kunnen achtergelaten worden.
Ik denk dat het nu wel definitief vast ligt, en anders veranderen we het nog maar een keer.
Beter kan misschien nog, maar 't blijft wel de bedoeling enkel met het beschikbare materiaal te werken en niks bij te kopen.
Titel: Re: De Simbaan - Laatste aanpassingen goederen- en poststation
Bericht door: Einte op dinsdag 30 december 2014, 17:36:15
Hallo Ferdie,

Ik zie dat je hier en daar 2 korte railtjes aan elkaar zet tussen de wissels in.

Ik zou daar een lange rails voor gebruiken en die op maat slijpen, rijden je treinen een stuk soepeler  :)
dan hobbelen ze niet erg  8o

Bij dat engelse wissel zitten ook van die 2 stukjes, als je ze er uit kan halen zou ik dat doen, dan rijden de treinen een stuk mooier.

Gr Einte
Titel: Re: De Simbaan - Laatste aanpassingen goederen- en poststation
Bericht door: Fredi op dinsdag 30 december 2014, 17:40:58
Daar zijn we het volkomen over eens Einte, ik ben van plan alle klein grut er uiteindelijk uit te gooien, maar voorlopig zijn we nog aan het passen en schuiven en had ik al direct beginnen slijpen dan had ik hier wel al heel veel afval gehad :-)
Er moet trouwens nog een sortering gemaakt worden van alle beschikbaar materiaal om er het beste uit te halen want wat ik heb varieert van winkelnieuw tot compleet opgeroest. Als alles ligt zoals gewenst wordt het netjes uitgetekend, afgebroken en wordt de onderbouw opnieuw gelegd, nu gebruik ik de oude 0-rail testbaan ondergrond, maar de vezelplaat gaat er af en wordt vervangen door multiplex en een geluidsabsorberende plaat.
We zijn dus nog wel even bezig.
Titel: Re: De Simbaan - Onderbaan naar 5200
Bericht door: Fredi op woensdag 31 december 2014, 15:10:17
Omdat de Simbaan behalve als speelbaan voor mijn kleinzoon en experimenteerbaan voor Koploper ook nog moet dienen als testbaan is het wel aangewezen dat er zoveel mogelijk materiaal kan op rijden zonder allerhande problemen.
Bovenaan is er een oplossing gevonden om alles dat graag ontspoort of dat niet goed of helemaal niet over wissels geraakt te laten rijden, maar er is verder nog de beperking dat er nergens kan gereden worden zonder over R1 bogen te moeten passeren, en ik heb wel wat materiaal dat echt niet door R1 geraakt.
Bovenaan is er geen diepte genoeg voor R2, dus moet dat onderaan gebeuren.
Het zichtbare gedeelte was al volledig in 5200, dus R2 uitgewerkt, dus dat kan allemaal behouden blijven.
Maar in het schaduwstation was er veel opstelruimte gecreëerd door R1 boogwissels te gebruiken, dus die moeten er uit.
Dat kost 2 opstelsporen voor getrokken treinen, maar het rijden volgens het dogbone principe met de 2 gekruiste keerlussen kan behouden blijven.
En daar staat weer tegenover dat er nu met materiaal kan gereden worden dat minimum R2 nodig heeft, enfin toch een rondje, want het blijft beperkt tot een ovaal, maar puur om het materiaal te testen en eens los te rijden om de zoveel tijd is dat voldoende.
Dan blijft er theoretisch nog materiaal over dat en niet over wissels geraakt en niet door R1, maar dat heb ik bij mijn weten niet. En als ik het ooit heb zijn dat de problemen waarmee ik mij nog ga bezig houden om ze op lossen, je kunt immers niet alles voorkomen.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op donderdag 08 januari 2015, 14:54:39
Op de Simbaan zal alles door elkaar mogen rijden, analoog, digitaal, DC of AC, 2 rail of 3 rail, in alle mogelijke combinaties.
Enfin, toch op een deeltje van de baan.
Dat de bovenbaan zou bestaan uit een simpel dubbelsporig ovaal was al beslist omdat ik teveel materiaal heb dat niet goed over wissels rijdt.
Dat wordt nog aangevuld met materiaal dat niet door R1 bogen geraakt, en dan rest er ook nog wat 2 rail materiaal.
Alles bij elkaar veel te veel om allemaal aan te passen of om om te bouwen, en je bent nooit klaar want er komt steeds bij. 
Dus zal het een bovenbaan moeten worden bestaande uit C-rails met minimum R2 bogen, daar rijdt alles op dat ik heb en nog zal bij kopen, zonder enige aanpassing.

En al wat goed op M-rails en wissels rijdt mag beneden rijden.

Nu wil ik bovenaan wel met Koploper rijden, dus heb ik er voor gezorgd dat alles daar door elkaar kan rijden.
Omdat de proefbaan nog in M-rails ligt en het lastig rijden is met 2-rail materiaal op M-rails heb ik mij voorlopig beperkt tot analoog en digitaal 3 rail door elkaar.
Maar als test is dat voldoende, als dat werkt, werkt al de rest ook.

En het werkt uitstekend, in het filmpje zie je een oude analoge DA800 in blok rijden met een recente digitale Hollander onder controle van Koploper: http://youtu.be/Z94cw8lklvk

Hoe het werkt? Dat wil ik wel eens verder uit de doeken doen als er interesse voor is, maar verwacht geen rocket science, neen dit is, zoals altijd bij mij, volledig volgens het KISS principe :-)

Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op donderdag 08 januari 2015, 15:17:14
Het eerste tipje van de sluier zal ik al oplichten, meer dan een paar extra relais, bovenop wat je al nodig hebt om te rijden met Koploper, komt er echt niet aan te pas.

Per blok heb je nodig:
1 relais om de analoge rijstroom te onderbreken voor de analoge locs
1 relais om het blok om te schakelen tussen digitaal of analoog
1 relais om het blok om te schakelen tussen 2 en 3 rail

En dat is echt alles. Voor analoog/digitaal heb je dus al voldoende aan 2 relais per blok, op mijn testbaantje 10 relais voor 5 blokken.

En de rest? Zit allemaal in Koploper :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 07:00:39
Als afgeleide van mijn geslaagde testen om met alles door elkaar te rijden loopt nu een test om louter analoog te rijden met Koploper, zelfs zonder centrale.
En je hebt er enkel 1 relais per blok voor nodig, aangestuurd met een OC32 en een HSI-88 met om het even welke terugmelderkaart om te weten waar de locs zijn, Koploper doet al de rest.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Laenderbahn027 op vrijdag 09 januari 2015, 08:09:55
Hoi Fredi,

Jij mag dit dan "KISS" noemen, voor mij is het al behoorlijk wat "SMB" (Steve Miller Band, verwijzend naar hun single "Abracadabra"). Desalniettemin, mooi om te zien dat het werkt en dank voor het delen!

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 09 januari 2015, 08:44:58
Dag Fred.

Machtig mooi Old Skool Märklin-spullen hab je daar :thumbup: Werkelijk prachtig :thumbup:
Tof dat je een combinatie van analoog, digitaal en 2- en 3-rail hebt kunnen maken op een relatief simpele manier.
Toch vraag ik mij af - als je niet zo van de scenery bent maar meer van het rijden - waarom je dan de rekenmachine laat rijden en dat niet zelf doet?  :eek:

Groeten,

Erik.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:06:55
Ha, toch een paar die (durven?) reageren :-)
't Ja, onbekend is onbemind zeker en er zal nogal wat ongeloof heersen of het wel waar is, vooral dat rijden met Koploper zonder centrale, maar 't is nog geen 1 april en het is dus echt waar.
Nochtans is rijden met Koploper vast en zeker ook interessant voor analoge rijders en het vraagt (enkel analoog) maar een minimale investering, een of meerdere OC32ers en een HSI-88 met 1 of meerdere terugmelderkaarten en je bent vertrokken. Zonder centrale, zonder locs te moeten ombouwen. 't Klinkt inderdaad bijna te mooi om waar te zijn hé.
Maar dat is nu net KISS, hoe beter je het probleem begrijpt, hoe simpeler de oplossing die uit de bus komt. En dat stuit vaak op ongeloof of lichte teleurstelling, zo van, waarom hebben we daar zelf niet aan gedacht?

En het klopt Eric dat ik het helemaal niet voor scenery heb, behalve in 't echt dan natuurlijk, ik woon midden in de prachtige natuur, ik moet dat dus niet in huis proberen halen.
Maar ik heb het anderzijds ook niet zo op op veel rijden, 't gaat hem mij meer op de manier waarop er gereden wordt, ik ben een techneut in hart en nieren en kan het niet laten allerhande te bedenken en uit te proberen.
Mijn hele beroepsloopbaan ben ik in engineering en prototyping altijd (goed) betaald geweest om allerhande simpele oplossingen te bedenken voor ingewikkelde problemen, maar nu ik het hier allemaal gratis presenteer is er precies veel minder interesse, zo van toch maar liever ingewikkelde oplossingen voor simpele problemen :-)
Maar wat niet is kan nog komen, misschien wekt dit toch bij bepaalde mensen interesse op en daar is het hem mij om te doen, wat ik uitprobeer en waar andere nut kunnen van hebben delen met de gemeenschap.

En William, het is helemaal geen Abracadabra, het kan toch niet eenvoudiger? Ik vind, als doorwinterd elektronicus, dat er hier vaak wel veel straffere Abracadabra gepresenteerd wordt :-)

Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Nieuwenhuis op vrijdag 09 januari 2015, 12:34:36
Dag FrEd.

Nou mijn interesse als elektrotechnicus heb je hoor  :thumbup:

Citaat van: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:06:55
... ik woon midden in de prachtige natuur, ...
Ach, woon je ook in Twente ...  ;) :-) :-)

Groeten,

Erik.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:53:31
Neen, ik woon niet in Drente, jammer genoeg zelfs in het verkeerde land, maar gelukkig ook wel mooi :-) En maar een paar kilometer van de grens, dus dat valt nog wel mee :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:54:36
Even mee kijken over mijn schouder naar 2 locs die analoog rijden, bestuurd door Koploper en zonder centrale: http://youtu.be/sg-OaO_RPWY
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Spoorman op vrijdag 09 januari 2015, 13:00:32
Citaat van: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:06:55

't Ja, onbekend is onbemind zeker en er zal nogal wat ongeloof heersen of het wel waar is, vooral dat rijden met Koploper zonder centrale

En dat stuit vaak op ongeloof of lichte teleurstelling, zo van, waarom hebben we daar zelf niet aan gedacht?


Al heel wat jaartjes geleden reed HCCM al met Koploper, analoog en zonder centrale. In die zin is wat je doet niets nieuws maar wel leuk om weer eens te laten zien. :)

Gr, Ben.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 13:02:31
Ja Ben, maar ze haalden er wel wat meer (zelfgebouwde) elektronica bij dacht ik.
Ik laat zien dat het op een heel eenvoudige manier kan met standaard componenten, dat is de bedoeling.
En reden ze ook met digitaal, analoog, 2 en 3 rail door elkaar zonder iets aan te passen?
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Spoorman op vrijdag 09 januari 2015, 13:43:43
Uiteraard werd er zelf geknutseld, er was immers nog weinig te koop.

Wil je meer over blok of trein gestuurd rijden neem eens contact op met die club.

http://www.hccm.nl/besturing.html

Gr, Ben.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 13:46:02
Ik ben tevreden met wat ik nu heb, 'k zie niet in wat de HCC daar zou kunnen aan toe voegen, of beter nog, er van af doen, want ik gebruik nagenoeg niks :-) En het werkt perfect, meer moet dat toch niet zijn?
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Spoorman op vrijdag 09 januari 2015, 13:48:01
Heel goed. Belangrijk is dat je zelf tevreden bent.

Gr, Ben.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 13:51:35
't Belangrijkste is voor mij dat het perfect werkt en eenvoudiger is dan om het even wat dat ik tot hiertoe gezien heb, daar is het mij om te doen. En dan ben ik pas tevreden :-)
En heb je nog eenvoudiger gezien dan hoor ik het graag, ik hou wel van nieuwe uitdagingen, slaafs kopiëren  van wat al 100 keer vertoond is is aan mij niet besteed, ik zoek het liefst allemaal zelf uit.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Spoorman op vrijdag 09 januari 2015, 13:56:57
Er zijn er niet zo veel die en 2rail, en 3rail, en analoog en en digitaal door elkaar heen en geautomatiseerd rijden. In die zin ben je welhaast uniek?

Perfect zou het zijn als je analoge lok netjes kan remmen en optrekken?

Gr, Ben.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 14:04:20
Zo moeilijk lijkt mij dat niet, maar ik heb er eigenlijk geen behoefte aan, mijn bedoeling is nu net dat de oude analoge loks rijden zoals ze het deden in hun jeugdjaren.
Met de uitgangen van de OC32 is meer te doen dan een relais te schakelen, je kunt het PWM signaal gebruiken om er de snelheid mee te regelen zoals we vroeger deden met PWM regelaars op de analoge baan.
Maar ik denk niet dat ik mij daar ga in verdiepen. Maar je weet nooit.

Wat de HCC betreft, ik volgde die in de jaren 80, ik stond ooit op het punt hun besturing na te bouwen, maar toen werd alles digitaal en ben ik direct begonnen met Edits en met mijn eigen besturingssoftware te maken.
Maar het ongebruikte boekje van de HCC heb ik nog altijd (op mijn bureau liggen) ;-)   Ja, ik ben er al een tijdje mee bezig. Maar sinds dan op mijn eigen, zeg maar niet conventionele, manier
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 14:31:06
En nu we het toch over lang vervlogen tijden hebben, even een paar plaatjes tonen uit mijn eigen allereerste Windows besturingssoftware, ergens halfweg de jaren 90. Er was niks om van af te kijken, er was commercieel niks op de markt (of ik wist er niet van, iets in DOS heel misschien?), Koploper was er nog (lang) niet, er was geen internet. En al zeg ik het zelf, ik vind het er nog altijd niet slecht uit zien voor iets van 20 jaar geleden dat toen helemaal zelf bedacht werd ;-) Misschien moet ik dat wel weer gaan gebruiken :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 09:29:49
Voor het rijden met alles door elkaar ontkom ik natuurlijk niet aan de keuze van de terugmeldingen.
Nu zal het er bij mij nogal hybride aan toegaan, een duidelijk beste keuze is er dan ook niet (lijkt mij).

Onderaan zal er gereden worden op M-rails, dus daar wordt het hooguit analoog en digitaal 3-rail door elkaar. 2-rail op M-rails lijkt mij zelfs te hoog gegrepen :-)
Dat wordt massadetectie, zonder twijfel, want aangezien ik geen materiaal wil aanpassen wil ik daar kunnen schakelen op de eerste (standaard stroomgeleidende) as, ongeacht of de sleper zich vooraan of achteraan de trein bevindt. Van alles is daarvoor bruikbaar, standaard M-contactrails, zelfgemaakte contactrails, lichtsluisjes, of het metaalfoliestripje. Dit laatste geniet mijn voorkeur omdat het om het even waar kan aangebracht worden, zeker voor in het schaduwstation, je ziet er toch niks van. In het zichtbare gedeelte neig ik meer naar de standaard M-contactrail met de stekertjes er in natuurlijk, maar die plaats je dan weer niet echt waar je wil. We zien nog wel, 't gaat niet over een mega grote baan, zelfs aanpassen achteraf is niet zo erg als het ene toch beter geschikt lijkt dan het andere. De positie van de terugmeldingen lijkt mij wel iets beter te moeten gepland worden voor analoge locs dan voor digitale, maar misschien lukt doorrijden op tijd ook wel met Koploper (van geijkte analoge loks die centimeters doorrijden zal het wel  dromen blijven :-)), ik heb het nog niet geprobeerd, we zijn immers nog maar aan het testen.

Bovenaan worden het C-rails, dus daar moet echt alles door elkaar kunnen rijden, enfin, in het geval van de Simbaan zal het achter elkaar zijn, want het wordt een ovaal ingedeeld in een blok of 6. Zelfs zonder wissels, speciaal voor alle onwillige locs die hier of daar anders problemen hebben. Daar moet echt alles dat ik heb (h0 uiteraard) kunnen rijden. Dat wordt mijn testbaan voor nieuw en onderhouden materiaal en het showbaantje voor al wat eens uit de vitrine mag/moet.
En het wordt eenrichtingsverkeer gestuurd met Koploper. Keren zou in principe ook voor analoge locs mogelijk zijn door omkeren van de polen voor DC of door het geven van een overspanningspuls voor AC (zoals op automatische analoge AC pendelbaantjes destijds), maar daar ga ik mij dus niet mee bezig houden omdat ik er geen behoefte aan heb. 't Wordt een carrousel waar de treintjes braafjes na elkaar hun rondjes zullen rijden, een soort dynamische vitrine. Je moet ook geen problemen oplossen die er niet zijn.
Bovenaan zal het wel, gezien mijn slechte ervaring met massadetectie voor kleine 2-rail DC lokjes, voor 2-rail stroomdetectie worden (lichtsluisjes in het zichtbare gedeelte zie ik liever niet), daar speelt de plaats van de sleper al helemaal geen rol en of de stroomtrekkende as nu vooraan of achteraan de trein zit ook niet echt, want het gaat steevast om (heel) klein grut, waardoor ze dan ook niet in 3-rail verkrijgbaar zijn of waren en ik ze toch perse wilde hebben en nu wil laten rijden; we hebben het dan over loktractors, draisines en dergelijke. Een sporadische DC lok met sleep moet dan maar met de stroomtrekkende assen vooraan rijden. Je kunt niet alles hebben, wat nu zal moeten kunnen lijkt mij al genoeg, en bovendien, ik kan leven met compromisoplossingen, in ben een Belg :-)   
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Laenderbahn027 op zondag 11 januari 2015, 10:28:37
Fred,

Je schrijft alleen h0, maar de mogelijkheden zijn nog groter. Wat dacht je van de vaak schitterende Engelse locs, schaal 00, of materiaal à la Minex (Marklin) en Magic Train (Fleischmann) of de Bachmann locs (is dat niet 0e?)? Wel zorgen dat dan de tunnelingangen groot genoeg zijn  B). Top idee, misschien ga ik hier zelf ook wel een gedeelte van overnemen. Het broeit...  ;). Je bent een inspirator voor me, dank daarvoor en ga zo door  :thumbup:!

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 10:49:39
Dag William,

Leuk dat het je ook aan het denken zet.
En bedankt om er mij aan te herinneren dat ik hier inderdaad ook nog ergens wat Engelse OO 2-rail DC loks heb liggen, ik was dat helemaal vergeten, ik zal ze echt moeten zoeken.
Dat lijkt misschien vreemd, maar ik heb het wel al gezegd, ik kom uit een heel zwart gat met 100% geheugenverlies en zit voor de rest van mijn dagen met een hersenletsel (en beschadigd zenuwstelsel, maar dat is in dit verband minder erg, dat doet alleen veel zeer) opgescheept waardoor ik eigenlijk alles opnieuw moet ontdekken, meestal door een of andere trigger, zoals dit nu :-)
Magic Train en Minex heb ik (zeker?) niet en daar ga ik ook niks voor voorzien op de Simbaan, h0 en 00 lijkt mij als genoeg :-)
En van Bachmann heb ik enkel h0, deze reus, die ik maar niet omgebouwd krijg naar digitale 3-rail :-) Samen met de klassiekers die ik niet wil ombouwen mijn drijfveer voor waar ik, en wie weet straks ook jij,  nu mee bezig ben ;-)
 
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Jan22 op maandag 12 januari 2015, 20:15:24
Citaat van: Fredi op zondag 11 januari 2015, 09:29:49
Dat wordt massadetectie, zonder twijfel, want aangezien ik geen materiaal wil aanpassen wil ik daar kunnen schakelen op de eerste (standaard stroomgeleidende) as, ongeacht of de sleper zich vooraan of achteraan de trein bevindt. Van alles is daarvoor bruikbaar, standaard M-contactrails, zelfgemaakte contactrails, lichtsluisjes, of het metaalfoliestripje.
In de Duitse Miba-special nummer 1 (goed zoeken, is op internet te vinden als pdf) staat een niet zo heel erg KISS blokbesturingsschema op basis van wieldetectie. Men gebruikt daarin voor de bezetmelding 2 NE555 bouwstenen en een NAND-gate (flipflop). Daarmee, beschrijft de auteur, kun je de rijrichting uitlezen.
In Marklin Magazine 1987, nummer 6, staat en soortgelijke benadering, maar dan op basis van een Schmitt triggrr en een NAND-poort, ook om de rijrichting vast te stellen. Het grote verschil daartussen zul je wel kennen. Ik begrijp uit je verhaal dat je afziet van zulke ic-bouwstenen, en alleen met relais wilt werken?
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 07:00:33
Jan, bedankt voor de verwijzingen naar de oude tijdschriften, ik ga dat zeker eens bekijken, maar puur uit algemene interesse, ik weet nu wel al zeker dat ik het niet ga toepassen omdat het allemaal niet meer nodig is als je Koploper gebruikt, die doet alle logica voor jou puur softwarematig, Koploper onthoudt waar welke trein is en vanuit welke richting hij daar gekomen is en waar hij naar toe kan of mag. En je moet dan ook niet meer allerhande hulpschakelingen op de baan zelf gaan bouwen en onderhouden.
Zonder Koploper is het al een kleine heksentoer om te weten in welke richting een trein rijdt, maar het wordt pas echt gek als je een eloc altijd onder de draad wilt houden, goederentreinen van rond de perrons, getrokken treinen van de kopsporen en noem maar op. In Koploper is dat allemaal een fluitje van een cent.
Ik gebruik enkel nog relais als schakelversterker op de uitgangen van de OC32 om met de OC32 zowel digitale, analoge AC of of analoge DC rijspanning per blok in of uit te schakelen.
Op de relais na aan de uitgangen van de OC32, daar ontkom je niet aan, heb ik dus geen enkele andere hardware component meer nodig. Echte PLC sturing zeg maar.

Het instellen van de logica doe ik gewoon op mijn bureautje achter de vaste PC met een goed scherm, voor het rijden gebruik ik een afgedankte notebook die braaf uitvoert wat ik aan mijn bureau allemaal heb bedacht. Op mijn oude dag moet ik ook een beetje aan mijn gemak denken :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 13 januari 2015, 08:20:14
Citaat van: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 07:00:33
Op de relais na aan de uitgangen van de OC32, daar ontkom je niet aan, heb ik dus geen enkele andere hardware component meer nodig. Echte PLC sturing zeg maar.

Dat is voor mij een uitspraak om uit nieuwsgierigheid toch maar eens het programma te downloaden ...  :eek:

Groeten,

Erik.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 08:58:24
Je hoeft als kennismaking ook echt niks anders te doen dan Koploper te downloaden (gratis) en te installeren.
Er is in eerste instantie helemaal geen nood aan een HSI-88 of OC32, je maakt Koploper gewoon wijs dat die er zijn. Koploper kan draaien zonder effectieve communicatie met de randapparatuur.
In Koploper kun je alles simuleren, je ziet dan ook werkelijk dat de treinen zich op het scherm verplaatsen van punt A naar punt B en welke uitgangen van de OC32 zouden actief worden.
Er is zelfs een mogelijkheid de terugmeldingen te simuleren wat natuurlijk nodig is om enige beweging in Koploper te krijgen, die verstuurt een trein ergens naar toe en wacht dan op een terugmelding om te weten of en wanneer die trein daar daadwerkelijk aan komt.
En dat kan allemaal knusjes achter je bureau :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 13 januari 2015, 09:26:49
Dag Fred.

Citaat van: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 08:58:24
Je hoeft als kennismaking ook echt niks anders te doen dan Koploper te downloaden (gratis) en te installeren.
Da's inmiddels gedaan - de eerste stap is genomen! :wink:
Nu begint de worsteling c.q. ontdekkingsreis  met nieuwe software ...  :confused:

Groeten,

Erik.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 09:41:22
Succes!
En vergeet niet dat er al heel wat beginnershandleidingen geschreven zijn voor Koploper die het leerproces toch wel heel wat kunnen inkorten, echt intuïtief zit het allemaal niet elkaar, het kan ook veel te veel dat je waarschijnlijk, en voor analoog zelfs zeker, nooit zult nodig hebben.
Je begrijpt dat ik hier natuurlijk geen cursus Koploper wil van maken, maar voor iemand met basiskennis wil ik natuurlijk wel de nodige stappen toelichten om analoog te rijden, want Koploper zelf gaat er inderdaad wel van uit dat je met het digitale spul rijdt, toch op de manier dat ik het gebruik in mixed mode. Ik sluit niet uit dat het helemaal anders kan dan wat ik er mee doe, zoals gezegd de mogelijkheden zijn talrijk, en het zou zelfs leuk zijn moest iemand hetzelfde doen met een hele andere benadering. Ik ga mij meer concentreren op rijden met alles door elkaar, maar voor de pure analoge rijder zijn misschien andere wegen te bewandelen. Aan jou om ze te ontdekken :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 10:17:06
Citaat van: Jan22 op maandag 12 januari 2015, 20:15:24
In de Duitse Miba-special nummer 1 (goed zoeken, is op internet te vinden als pdf)
'k Heb niet heel hard moeten zoeken, 'k heb al dat MIBA spul op een DVD, het artikel ligt hier al naast mij. Samen met de bedenksels van de HCC destijds en FrEd zou FrEd niet zijn als ik er niks anders zou bij betrekken, dus nog wat boekjes erbij waar ik destijds de mosterd heb gehaald en nog steeds een plezier zijn om te doorbladeren (enfin, voor lunatics zoals ik :-))
Ja, bij mij rijden de treinen al veel langer computergestuurd dan er digitale treinen zijn :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 10:26:28
Het boekje "De Digitale Trein" is bij mij de basis geweest voor de automatisering van mijn "impulsbreedband gelijkstroom" Märklin baan, tot het moment dat ik de laatste bladzijde had gelezen (u hebt nu een gesoldeerde computer, een echte computer is handiger maar vereist een programmeur).

In 1988 ben ik verhuisd, heb een Edits centrale gebouwd en ben met Trainbrain aan de slag gegaan.

Groet, Anne W
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 10:46:09
Anne, hoewel we op heel veel vlakken niet goed te lijken te synchroniseren doet het mij wel veel plezier in jou een zielsverwant te ontdekken die hier ook al zo lang en gedreven mee bezig is :-)
Edits was ook mijn eerste zelfbouwproject om met de eerste digitale treintjes te rijden. Ik heb nog alles, de Edits booster is nu wel omgebouwd om gestabiliseerd 30V te leveren aan mijn omgebouwde antieke spoor 0 treintjes.
Als tussenstap, tussen wat in de getoonde boekjes staat heb ik nog mijn baan bestuurd met opeenvolgend Z80 Eurologkaarten, zelf te programmeren in Z80 assembler , een 8052 Basic board dat al kon geprogrammeerd worden in een soort Basic en een Sinclair Spectrum met zelfgebouwde ADC/DAC's, zowel in Z80 assembler als in Basic te programmeren.
En ja Ben, als je mee leest, de analoge treintjes trokken al in 1983 traag op en remden netjes af met behulp van DAC's :-)
Hierbij een voorbeeld van dergelijk Spectrum programma uit een boekje van destijds, dat ook dan al natuurlijk niet klakkeloos werd nageaapt maar heel ruim werd aangepast tot alles deed wat ik wilde :-)
Those where the days, wat is het op vandaag allemaal saai aan het worden, 't is al allemaal 1000 keer geprobeerd en getoond, herkauwen van wat decennia geleden allemaal bedacht werd, enfin, 't meeste dan toch, er valt gelukkig hier en daar nog een witte vlek te vullen :-)
'k Wordt hier voorwaar zwaar nostalgisch van...
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: MatthiasD op dinsdag 13 januari 2015, 13:34:21
Hoi Fred,
Al is een groot deel van wat je hier neerzet over de besturing van de modelbaan chinees voor mij, vind ik het toch wel interessant.
Als ik het goed begrijp gebruik je koploper als vervanger van de seinen die normaal gesproken de sporen van spanning voorzien of onderbreken? En dit wordt aangestuurd aan de hand van pulsen die van de schakelrails of contactrails (alufolie) komen?

Ik ga in ieder geval Koploper downloaden en er even naar kijken
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 14:03:30
Ik doe eigenlijk wel meer met Koploper, maar wat je daar zegt is wel de essentie. Dat zijn de inputs en de outputs van het systeem. Dus naar hardware toe is het dat inderdaad. Relais aansturen en terugmelders inlezen. En dummy seinen aansturen, en wissels zetten, en noem maar op, dat komt er natuurlijk wel allemaal bij.
Maar er zit natuurlijk heel veel meer achter, je moet wel iets meer doen dan dat je met digitale treinen rijdt; alle logica moet je in Koploper doen, Koploper houdt wel bij welke trein waar is en waar hij naar toe mag/moet, dit is altijd zo in Koploper, maar hier komt bij dat je Koploper moet wijs maken dat een analoge loc moet rijden of moet stoppen.
Je moet dummy locs aanmaken in Koploper opdat Koploper iets zou kunnen doen naar locs toe, ze doen rijden of stoppen.
Normaal doet Koploper een digitale loc rijden door de snelheidsinformatie door te sturen naar een digitale centrale die dat dan op de rails zet opdat het bij de betreffende loc zou toekomen. Dat werkt analoog natuurlijk niet... Ik heb dat opgelost met dummy locs gecombineerd met logische acties en speciale acties, je komt er wel achter wat dat allemaal inhoudt als je Koploper leert kennen. Logische acties hebben als uitkomst dat iets waar of niet waar is, speciale acties daarmee kun je op basis van de uitkomst van een logische actie bijvoorbeeld een uitgang van de OC32 mee aansturen, bijvoorbeeld een relais aan of af.
Het is bij analoog rijden dan ook aan jou om slim gebruikt te maken van de logische acties om op basis van waar een trein zich volgens Koploper zou moeten bevinden en hoe hij zich moet gedragen er voor te zorgen dat de juiste relais gestuurd worden.
Er zijn een hele trits logische acties voorgedefinieerd in Koploper waar je handig gebruik van kunt/moet maken, zoals 'Lok staat stil', je vinkt dan aan welke loc, of 'Lok rijdt van blok 1 naar blok 2' waarbij je selecteert welke blokken het zijn, enz. De uitkomsten van die logische acties kun je weer combineren in een andere logische actie, bijvoorbeeld 'Lok A staat stil' en 'Lok A is in Blok 3'. Het stilstaan houdt in dat Koploper snelheid 0 stuurt naar de dummy digitale loc.
Enfin, dat is zowat in het algemeen hoe ik het doe, maar ik acht het zeker voor mogelijk het op een heel andere manier ook te doen is.
Van mijn systeem weet ik ondertussen dat het werkt, de analoge treinen rijden hier effectief rond gestuurd door Koploper, dus dat zit wel goed. Maar het kan misschien wel beter of eenvoudiger (in Koploper dan, want naar hardware toe lijkt dit mij wel het absolute minimum).
Ik denk dat je er niks van begrepen hebt, maar dat geeft niet, eenmaal je Koploper leert kennen en je leest dit eens terug zul je vast wel begrijpen wat ik hier allemaal zit uit te kramen :-)


Citaat van: MatthiasD op dinsdag 13 januari 2015, 13:34:21
Ik ga in ieder geval Koploper downloaden en er even naar kijken
PS: ik wil je zeker niet ontmoedigen, in tegendeel ik zou het leuk vinden als je hier iets mee doet, maar ik wil je wel waarschuwen, met 'er even naar te kijken' geraak je er wel niet, 't vraagt best wat tijd om Koploper te doorgronden en eenmaal je het door hebt is het ook wel verslavend omdat er steeds weer andere dingen mee te bedenken zijn. Trek er dus toch best maar wat meer tijd voor uit.
Het mag ook niet de bedoeling zijn dat ik dit hier verder in cursusvorm begeleid, ik geef met plezier het framework waarbinnen het moet lukken om resultaat te boeken, de verdere afwerking naar de eigen baan en wensen toe zal op eigen initiatief moeten gebeuren.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:01:35
Beste Fred,

Mijn systeem was gebaseerd op één impulsbreedband regelaar per blok, en die kwam uit het boekje:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMsGFiocsYWSZBaFlAzOFsEWFnKbRioTkuAiWiTYVuIQ=/http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/540/C8UeWb.jpg) (https://imageshack.com/i/f0C8UeWbj)

alle blokregelaars kregen hun frequentie van één frequentie "maker", de breedte van de pulsen, dus de snelheid van de loks was afhankelijk van het spanningsniveau van een elco per regelaar, dit spanningsniveau werd geregeld door drie transistoren:

bij groen sein: toevoer van spanning

bij rood sein: afvoer van spanning, dit ging via de rails van het blok, dus pas als er echt een trein in het blok was, afvoer was verbonden met een geïsoleerde railstaaf en een trein verbond die railstaaf met de massa rail (komt bekend voor, het heet nu massadetectie)

dan was er nog een derde transistor die, als ik me goed herinner, een verbinding maakte naar de condensator van de volgende blokkaart, maar dat weet ik niet echt zeker meer.

de transistoren werden, via een partijtje elektronica  gestuurd door de logische poorten, e.e.a. afhankelijk van de toestand van het volgende  blok.

Bij het opzetten van dit systeem was ook een partijtje logisch denkwerk nodig, dus daar heb ik later veel nut van gehad.

En ja, ik ben geen elektronicus, ik snap de werking van e.e.a., dus waren de b.g. transistoren heel erg te groot gedimensioneerd.

En ja, dit systeem had ook aangestuurd kunnen worden door de huidige computerprogramma's met de nodige digitale apparatuur er achter.

Groet, Anne W
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:06:01
Beste Matthias,

Als je niet digitaal rijdt dan kan ook het Dinamo systeem een optie voor je zijn, kan ook door Koploper bestuurd worden.

Groet, Anne W
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 17:06:34
Anne, bedankt voor het melden, dat is een boekje dat is destijds gemist heb, ik ken het niet.
Ik weet weeral iets waar ik ooit eens moet zien aan te geraken :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:10:55
Beste Fred,

Het is een hoofdstuk over rijden, impulsbreedband en fase aansnijding en een hoofdstuk over hoogfrequente verlichting, als je iets wilt hebben dan scan ik het wel in.

Groet, Anne W
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 17:12:33
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:06:01
Als je niet digitaal rijdt dan kan ook het Dinamo systeem een optie voor je zijn, kan ook door Koploper bestuurd worden.
Ik ken het Dinamo systeem niet, maar is dit qua opzet niet ingewikkelder (of uitgebreider) en misschien ook (heel wat) duurder dan enkel een OC32 en HSI-88 met terugmelders?
En kun je misschien eens toelichten waar het voordeel precies in zit ten opzichte van wat ik hier toepas?
Ik stel mij voor dat je wat minder moet goochelen met logische acties en speciale acties binnen Koploper, want ik hou Koploper eigenlijk een beetje voor de gek met treinen die er niet zijn, maar wat staat daar dan weer tegenover wat betreft complexiteit aan hardware en prijs?
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 17:18:53
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:10:55
Het is een hoofdstuk over rijden, impulsbreedband en fase aansnijding en een hoofdstuk over hoogfrequente verlichting, als je iets wilt hebben dan scan ik het wel in.
Anne, ik weet niet waar ik dit aan verdiend heb, ik schop nogal dikwijls wat wild in het rond, maar je zou mij daar inderdaad een groot plezier mee kunnen doen.
Maar wacht er nog even mee, want er begint mij iets te dagen dat ik er misschien toch ergens fotocopies zou kunnen van hebben.
't is al een paar keer gezegd, ik ben veel kwijt aan herinneringen maar die komen soms terug bij een bepaalde trigger en er broebelt nu toch iets naar boven.
Het originele boekje zal ik wel niet hebben, dat zou bij de andere moeten staan in de boekenkast, maar ik heb in de loop der jaren met fotocopies mijn verzameling wel wat uitgebreid, 't zou er ergens kunnen tussen zitten. Ik ga er meteen naar op zoek!
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 13 januari 2015, 19:23:30
Het boekje "De Digitale Trein" is bij mij de basis geweest om destijds te gaan voor een analoge baan zonder transistors. Ik begreep er toen helemaal niets van. Dankzij de vele datasheets die tegenwoordig online te vinden zijn, begrijp ik het nu wel. Ik had dat boekje wel tot het eind gelezen. Dus die ene zin is me niet ontgaan: u hebt nu een gesoldeerde computer, een echte computer is handiger maar vereist een programmeur,. Ik ben programmeur, maar geen elektronicus. En ik maak al genoeg computeruren. Dus ik ging voor analoog om vierkante ogen te vermijden.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 20:52:11
Beste Fred,

Ik heb 20 jaar in de verkoop gezeten, als ik daar elke "onvriendelijke" klant op de zwarte lijst had gezet dan had ik er niet veel overgehouden,  het is productiever om gewoon te blijven doen en te ontdekken welke wensen ze hebben, die te vervullen en ze daarmee vriendelijker te krijgen, daarom verdien jij het, dus het zit gewoon in mijn karakter.

Dinamo: komt uit dezelfde stal als de OC32,, dus bij Leo van Perlo vandaan, er rijden nogal wat n-baners mee omdat die nog wel eens een probleem hebben met het monteren van een decoder, zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1910.

Groet, Anne W

Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op woensdag 14 januari 2015, 06:35:41
Citaat van: Jan22 op dinsdag 13 januari 2015, 19:23:30
Ik ben programmeur, maar geen elektronicus. En ik maak al genoeg computeruren. Dus ik ging voor analoog om vierkante ogen te vermijden.
Jan, op vandaag moeten we niet meer programmeren om onze treinen te besturen, er zijn genoeg slimme oplossingen die al zo geprogrammeerd zijn dat je ze direct kunt gebruiken (en misbruiken) door enkel wat te parameteriseren (leken zeggen daar ook al programmeren tegen). Koploper (en misschien andere die ik niet ken) biedt hier wel de leuke mogelijkheid van logische acties waar je als programmeur vast veel leukere dingen weet mee te verzinnen dan een niet programmeur, zeker naar analoog rijden toe. Maar je moet er inderdaad wel voor aan de computer zitten, dan begrijp ik wel dat je kiest voor een pure hardware oplossing, 't is eens wat anders ;-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op woensdag 14 januari 2015, 06:39:57
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 20:52:11
Ik heb 20 jaar in de verkoop gezeten, als ik daar elke "onvriendelijke" klant op de zwarte lijst had gezet dan had ik er niet veel overgehouden,  het is productiever om gewoon te blijven doen en te ontdekken welke wensen ze hebben, die te vervullen en ze daarmee vriendelijker te krijgen, daarom verdien jij het, dus het zit gewoon in mijn karakter.
Ik heb nooit in de verkoop gezeten, 'k zou daar niet voor deugen :-) Bij mij is het altijd puur technisch gebleven. Maar 'k heb wel in mijn beroepsloopbaan veel gewerkt voor lastige klanten, en dit is geen reden om lastig te zijn natuurlijk, maar ik heb met de meest lastige klanten altijd de beste samenwerking gehad en ben er mee tot de mooiste resultaten gekomen. Zoals je zegt, je moet alles zijn tijd geven en door de ruwe bolster kunnen kijken. In ieder geval bedankt voor het begrip.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op woensdag 14 januari 2015, 06:48:58
Citaat van: MatthiasD op dinsdag 13 januari 2015, 13:34:21
Als ik het goed begrijp gebruik je koploper als vervanger van de seinen die normaal gesproken de sporen van spanning voorzien of onderbreken? En dit wordt aangestuurd aan de hand van pulsen die van de schakelrails of contactrails (alufolie) komen?
Ik wil hier nog eens op terug komen.
Ik gebruik inderdaad de seinen niet meer om de treinen er mee te doen stoppen of rijden, maar ik hou mij dan zelf ook bezig met rijden van alles door elkaar. De analoge locs zijn bij mij zeker in de minderheid, dus pas ik een volledig digitale omgeving aan naar de uitzondering analoog. Ik heb dus een relais nodig om een analoge loc te doen stoppen. De digitale wil ik natuurlijk niet doen stoppen of rijden met stroomonderbreking, dus moet ik bepalen welke loc waar is om het relais al dan niet te gebruiken.
Maar als je puur analoog rijdt en je hebt al Märklin seinen met stroomonderbreking op de baan kun je ook de seinen sturen met Koploper en ze zelf de stroom laten onderbreken. Dan wordt alles wel heel veel eenvoudiger, want je moet niet met logische acties bepalen of er een analoge of digitale loc in het blok is en of hij moet stoppen of niet, hij zal vanzelf stoppen door de stand van het sein dat bepaald is door Koploper.  Dit wordt een heel ander, veel eenvoudiger verhaal dan in mixed mode rijden.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op woensdag 14 januari 2015, 07:11:23
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 20:52:11
Dinamo: komt uit dezelfde stal als de OC32,, dus bij Leo van Perlo vandaan, er rijden nogal wat n-baners mee omdat die nog wel eens een probleem hebben met het monteren van een decoder, zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1910.
Ik heb het (vluchtig) eens bekeken, maar als ik het goed heb is het toch wel heel wat complexer dan wat ik hier voor stel. En als je ooit toch decoders gaat inbouwen ben je je investering kwijt. Een OC32 en een HSI-88 komen wel altijd nog van pas. Ik loopt er dan ook niet warm voor. Maar het is inderdaad een mogelijkheid om met Koploper te rijden zonder locs te moeten ombouwen. En om met alles door elkaar te kunnen rijden. En om een vangnet te hebben als je zelf vastloopt, er is een gebruikersgroep, want ik ga hier geen helpdesk oprichten voor waar ik nu mee bezig ben, maar dat is dan weer zo simpel en ligt zo dicht bij standaard Koploper gebruik dat dit eigenlijk niet zou mogen nodig zijn.
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Bericht door: Fredi op woensdag 14 januari 2015, 07:33:08
En nu moet ik weer (dringend) naar de essentie van de Simbaan: die was en is nog altijd met mijn oude spullen een speelbaantje bouwen voor mijn kleinzoon, die dit weekend op visite komt (en niet blij zal zijn met hoe het er nu bij ligt).
Ik heb mij weer zoals altijd laten verleiden door de techniek en heb mij volledig uitgeleefd in uitproberen van alle mogelijke bedenksels, maar beloofd is beloofd, de kleinzoon krijgt zijn baantje.
Alles dat er nu ligt wordt dan ook weer opgebroken en vervangen door wat er echt moest komen. En de testen moeten maar even in de ijskast.
Het verhaal van rijden met alles door elkaar krijgt zeker een vervolg, maar nu toch maar eerst zorgen dat er ook een baantje is waar überhaubt op kan gereden worden...

Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: Anne W op woensdag 14 januari 2015, 10:35:28
Beste Fred,

Mocht je er niet uitkomen met je "oude spullen", ik heb hier nog een doos staan met oud, maar kompleet, Märklin spul voor mijn twee, tweeling, buurjongetjes, maar die hebben inmiddels al modern Märklin spul gekregen.

Succes, groet, Anne W
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: Fredi op woensdag 14 januari 2015, 11:58:33
Dag Anne,

Dat is een heel mooi gebaar, maar laat ons zeggen dat ik ook al een beetje overcompleet ben met oud spul :-)
Ik zal dus maar beter passen om het hier nog een beetje overzichtelijk te houden.
Maar ik denk dat er hier wel liefhebbers genoeg te vinden zijn die nog wel iets extra kunnen gebruiken, het oude spul is nog wel in trek.
Toch hartelijk bedankt voor het aanbod!
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: MatthiasD op woensdag 14 januari 2015, 22:21:56
Ik zal je niet langer van je werk afhouden Fred, wel heel erg bedankt voor deze uitleg :thumbup:
Ik heb wel digitale locs, maar die worden nu ook gewoon analoog gestuurd, dat zou ik bij een eventuele ombouw van de baan ook blijven doen. Analoge locs (heb ik ook) ombouwen heb ik geen zin in >:-D
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: Fredi op vrijdag 16 januari 2015, 07:08:05
Deze avond komt de kleinzoon op visite en we gaan nog eens een andere opzet voor de Simbaan uitleggen vooraleer er definitief aan te beginnen, zonder keerlussen deze maal, voor het dogbone rijden moet dan eventueel later maar een doorsteek gemaakt worden naar een aanpalende kamer waar nog plaats zat is. Op wat nu getekend staat en er achter ligt wordt het voor getrokken treinen (zonder omrijden of locwissel) enkel rondjes rijden, maar wel met veel afwisseling door een schaduwstation dat er achter ligt, en door veel keertreinen te gebruiken kan er ook mooi over en weer gereden worden. Tussendoor laten we er dan maar eens eentje zijn rondje rijden.
Onderaan M-rails, bovenaan C-rails.
De bovenbaan is nu naar de voorkant van de kijkkast gebracht en moet over een stenen viaduct lopen. 
't Is aan de kleinzoon om te kiezen wat het uiteindelijk wordt.
Het idee van een kijkkast blijft, de oranje omlijning stelt de achtergrondplaten voor. De bovenkant wordt volledig dicht gemaakt. Enkel de voorkant aan de blauwe lijn blijft open als venster op de baan.
Hier gaan we dit weekend mee aan de slag. Details kun je zien bij de banenplannen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53681.msg947273#msg947273
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: Fredi op zondag 18 januari 2015, 16:33:55
Het ligt er nu zo bij.
Wat het uiteindelijk wordt is nog niet beslist, wie weet wordt het nog iets helemaal anders :-)
Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 19 januari 2015, 11:49:51
Dag Fred.

Daar heb je heel mooi materieel staan! :thumbup:

Groeten,

Erik.

Titel: Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bericht door: Fredi op woensdag 21 januari 2015, 13:36:09
Bedankt Eric, ik ben er ook wel tevreden mee :-)

Ondertussen blijft het passen en schuiven, test rijden en aanpassen...en botsen op heel veel materiaal dat hier of daar niet goed op rijdt, of erger nog, dat helemaal niet rijdt. En 't zijn nooit de oudjes die het laten afweten, die rijden altijd, die staan allemaal al 50 jaar gesmeerd met naaimachine olie, neen, 't zijn altijd de nieuwere waarvan er vele compleet vast staan, verhard vet is meer regel dan uitzondering.
Er staan er dus al heel wat aan de kant voor een grondige onderhoudsbeurt. Zo weet je altijd wat gedaan :-)
Titel: Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Fredi op maandag 26 januari 2015, 07:48:51
Het baanplan is nu definitief, 't is een mix geworden van wat ik er in wil en van wat mijn kleinzoon er in wil, een compromisoplossing die uiteindelijk niet ideaal is maar waar iedereen zich kan in vinden en natuurlijk binnen de grenzen van wat mogelijk is.

Er is uiteindelijk gekozen voor het gebruik van 100% M-rails. Wat er nu niet kan op rijden moet dat dan maar doen op een andere C-rail testbaan die in plaats van er bovenop er naast zal gelegd worden (we hebben tenslotte in totaal 8mx5m beschikbaar). En er is bij het testen meer dan genoeg materiaal gevonden dat overal op rijdt, vooral oude Märklin en nieuwe Piko.

Ik wilde de oude metalen bruggen er in, en die komen vooraan om het zicht in de kijkkast wat interessanter te maken (alles wordt enkel van vooraan zichtbaar), niks saaier dan in 1 oogopslag alles gezien te hebben. En de paradebaan is enkelsporig geworden.

Achteraan de kijkkast is als verbinding tussen onder en bovenbaan een lokaallijntje toegevoegd waar nog wat oude bruggen in zitten in het hellend gedeelte en een oude mechanische overweg waar het nog vlak is, om de stationsomgeving te verbinden met de virtuele wereld er achter, virtueel, want er wordt op de baan behalve spoorweg gerelateerde bebouwing verder niks van scenery voorzien, dat zal mijn kleinzoon allemaal op de achtergrondplaten schilderen die dienen  als afscheiding tussen station en schaduwstation.
De verbinding tussen onder en boven is enkel en zonder keerlussen, er wordt toch maar met wat railbusjes op gereden.

Het speelgedeelte is voor de kleinzoon zoveel mogelijk naar buiten gebracht, de rangeersporen liggen allemaal aan de voorkant van de baan, door de verhoogde paradebaan afgescheiden van de stationsporen.

De plaatjes tonen en vertellen de rest van het verhaal.

En omdat ik hier veel te veel van mijn kostbare tijd verdoe en er zo van bouwen van de Simbaan en het uitproberen van wat ik de laatste tijd allemaal bedacht heb op technisch vlak op die manier niet veel in huis zal komen, om nog niet te spreken van mijn andere hobby's die nu op standby staan, heb ik besloten het forum (een tijdje?) te verlaten. Met pijn in het hart, want 't interesseert mij heel erg, maar 't is teveel een domper op mijn creativiteit en inventiviteit, je kunt ten slotte maar 't een of 't ander doen, en op mijn oude dag denk ik soms dat er mij misschien wel niet zo heel veel tijd meer rest om nog allemaal te doen wat ik van plan ben...
Titel: Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Dirk-Jan op maandag 26 januari 2015, 07:57:59
 :) Veel succes met de bouw en we wachten het rustig af.
Het baanplan ziet er goed uit. :thumbup:

Dirk-Jan
Titel: Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Laenderbahn027 op maandag 26 januari 2015, 08:54:07
Zonde dat je (weer) vertrekt, maar ik begrijp het wel.

Verzoekje: blijven je topics met de plaatjes nu wel bestaan? Hopelijk wel, is lees ze altijd graag nog eens door :-).

Met vriendelijke groet,
William
Titel: Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Nieuwenhuis op maandag 26 januari 2015, 09:38:50
Dag FrEd.

Citaat van: Fredi op maandag 26 januari 2015, 07:48:51
Er is uiteindelijk gekozen voor het gebruik van 100% M-rails.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :wink:

Ik hoop dat je af en toe nog wel wat foto's van de bouw hier laat zien ...

Groeten,

Erik.
Titel: Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Tony op maandag 26 januari 2015, 17:55:14

Hallo Fred !

Ik denk dat ik het wel snap, het forum slokt ongemerkt veel tijd op en als die je kostbaar is.........
Af en toe (eens per maand ofzo) wat foto's,  is ook een mogelijkheid.
Dat kost je dan een uurtje en je houdt toch nog contact.

Wat je ook doet, ik wens je nog veel tijd om van je hobby's te genieten  :P

Grtz Tony
Titel: Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Bericht door: Nieuwenhuis op dinsdag 27 januari 2015, 09:55:58
Jammer dat Fred vertrokken is ...  :confused:

Groeten,

Erik.