3rail Forum
Modelbaanbouw & Scenery => Zelf- en verbouw projecten allerlei => Topic gestart door: Firstborneagle op zondag 30 november 2014, 09:02:48
-
Gister een nieuw woord geleerd: Heizlok 8o
Ondanks ik al tijden(aan en af) aan een BW werk, en hiervoor al tientallen afbeeldingen had gegoogled,
Had ik nog nooit van een heizlok gehoord en nog nooit (bewust) gezien.
Nu ik weet wat het is,beginnen de ideen meteen te borrelen....... Eens kijken wat ik heb staan....welke lok....
Gisteravond een transportband overgenomen van de voercooperatie (die hadden er toch 2)
Een handje vol kolen, personeel en een lok die voor de maatvoering dienstdoet (kan later altijd nog vervangen worden door een sloper)
Bij deze de eerste foto's,
Vriendelijke groet Arend.
-
leuk idee.
eens wat anders dan een museumspoor... :thumbup:
groet Winno
-
Leuk idee :thumbup: Voor diegenen die nog niet bekend zijn met het fenomeen heizlok hierbij wat meer info: foto heizlok (http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet4342.shtml) en omschrijving heizlok (http://de.wikipedia.org/wiki/Heizlokomotive), helaas alleen in het Duits.
-
Gister een nieuw woord geleerd: Heizlok 8o
:D Ik dus vandaag, ik dacht eerst aan de Heizerlok, maar dat is dus weer wat anders.
Dat forum is toch een onuitputtelijke bron van info :thumbup:
Hieronder de Heizerlok;
Dirk-Jan
-
Deze heizlok komt naast de lokloods te staan om de loods lekker warm te maken tijdens open dagen en andere bijzonderheden.
In een zoektocht naar trappetjes dit hekje gesloopt......
Het resultaat tot nu toe......
klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31297.msg853273#msg853273) hier voor de link naar mijn BW in aanbouw
Groet Arend
-
Kleine tip:
Kolen zijn wel een beetje royaal qua grootte.
En zo gauw de kolen het verzamelpunt / vultrechter op de band verlaten ligt het er een evenwijdige hoeveelheid op.
Dus niet na de eerste 2 cm smaller laten worden.
Verder ziet het er leuk uit.
Gr. Marcel
-
In Nederland is dit fenomeen ook bekend als verwarmingslokomotief. Hiervoor werden oude stoomloks gebruikt, maar ook vandaag de dag gebeurt het nog met e-loks bijvoorbeeld op Watergraafsmeer.
Groeten,
Roel
-
Bedankt voor de tips :thumbup: alleen laten de kolen zich niet zo makkelijk meer verwijderen 8o
De kolen zijn idd wat aan de grote kant maar ach, het zijn dezelfde die ik bij de kraan gebruik, op een afstandje valt het gelukkig minder op :D
Vanmiddag nog even lekker doorgeknutselt,
Groet Arend
-
:) Je hebt je dag goed besteed. :thumbup: Van wat ik zo zie, word het een erg leuk stukje scenery.
Dirk-Jan
-
Dank je wel Dirk-Jan.
Ik heb de installatie vanavond nog even geweatherd en op het BW gezet.
Tijdens het fotograferen kwam er toevallig een 1100 langs. Ik kon deze ook nog snel even op de foto zetten ;)
Opmerkingen en aanvullingen blijven welkom!
Vriendelijke groet Arend
-
Strak gedaan!
Nog een vraagje: vaak zie je bij die bouwpakketten (of in jouw geval zelfbouw) deze installatie en een transportband, maar hoe kregen ze die hitte dan
in de gebouwen? Voldeed een simpel pijpje daaraan, of zat r meer achter?
-
De warme stoom wordt via een pijpleiding naar de te verwarmen objecten gevoerd. Je kunt het qua principe vergelijken met stadsverwarming.
-
Is mooi gemaakt Arend en staat zo goed naast de loods. De transportband is prachtig van kleur na de weathering en ja de kolen vallen niet echt op. Wel aparte kolen gedompeld in de Mascarpone saus >:-D
In ieder geval leuk om dit soort zelfbouw projecten te volgen :thumbup:
Groet,
Ronald
-
Leuk geworden je projectje Arend foto 2 waar hij in gebruik is vind ik van grote schoonheid. :thumbup:
-
Hoi Arend,
Je hebt een leuk projectje onder handen.
Als je het echter wilt laten lijken moeten eigenlijk de drijfstangen worden verwijderd.
In ieder geval de zuigerstangen en de aandrijfstang naar het direct aangedreven wielstel.
De koppelstangen mogen blijven.