Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: Grensgeval op vrijdag 31 oktober 2014, 17:46:23

Titel: Spersein
Bericht door: Grensgeval op vrijdag 31 oktober 2014, 17:46:23
Even een simpel vraagje: in welke situaties wordt een spersein gebruikt? Waar op de spoorbaan?
Titel: Re: Spersein
Bericht door: RoelMarklin op vrijdag 31 oktober 2014, 19:44:52
als uitrijsein van een kopspoor.
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Cees B op vrijdag 31 oktober 2014, 20:43:37
Jeroen,
Het is een sein welke m.n. in Duitsland in gebruik was. Als in/uit rij sein op een rangeer gebied.
Ze hebben geen betrekking op het hoofdspoor. Hij kan wel staan naast een arm/daglicht sein waarbij het spersein betrekking heeft op de hoofdrijbaan verlaten. Je hebt dat een stop-tonend hoofdsein en een schuinstaand spersein waarbij een loc de hoofdbaan in/uit gaat. bv. een loc wissel.
Cees     
Titel: Re: Spersein
Bericht door: VT601 op vrijdag 31 oktober 2014, 21:06:58
In principe gaat het hier om een sein dat een rangeerbeweging toestaat. Bij de balk horizontaal betekent het 'stop voor rangeerdeel'. De balk schuin betekent 'voorbijrijden voor rangeerdeel toegestaan'.
Het sein kan gebruikt worden in combinatie met het hoofdsein. En stoptonend hoofdsein mag bij een 'voorbijrijden toegestaan' dan toch worden voorbijgereden.

John
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Anne W op vrijdag 31 oktober 2014, 23:01:31
En het spersein (is rangeersein), moet met het hoofdsein meeschakelen.......

Groet, Anne W
Titel: Re: Spersein
Bericht door: M75 op zondag 02 november 2014, 03:46:26
Wat is het nu:

En het spersein (is rangeersein), moet met het hoofdsein meeschakelen.......(Anne)
Of: En stoptonend hoofdsein mag bij een 'voorbijrijden toegestaan' dan toch worden voorbijgereden. (VT 601)

Graag wat meer duidelijkheid.
Ik weet het namelijk niet.

Rob
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Anne W op zondag 02 november 2014, 10:00:40
Beste Rob,

Voor niet rangerend verkeer geldt: mag alleen de seinen passeren als het hoofdsein en het spersein op "veilig" staat.

Voor wel rangerend verkeer geldt: mag de seinen passeren als het hoofdsein op "onveilig" staat en het spersein op "veilig".

Mocht de rangerende trein na het spersein op het hoofdspoor blijven dan mag dat niet verder als tot een bord "halt für Rangierfahrten".

Groet, Anne W
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Heniusz op zondag 02 november 2014, 10:01:12
Rob,

Het spersein is alleen voor rangeerbewegingen, het hoofdsein, dat voor treinbewegingen geldt, blijft dan "stop" tonen.
Bij daglichtseinen is dat dan enkel rood i.c.m. een duo wit diagonaal  i.p.v. dubbel rood.

Groet, Henk.
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Anne W op maandag 03 november 2014, 00:00:08
Een collega-modelspoorder stuurde me de volgende link met het ultieme bewijs:

http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/14%20aug%202013/IMG_6229kopie_zps69cfc0be.jpg

Ik heb daarna aan hem gevraagd hoe het eigenlijk zit met hoofdlichtseinen en een los daarvoor geplaatst lichtspersein, het antwoord was dat dat spersein dan ook op veilig moet schakelen, net als bij de mechanische seinen.

Groet, Anne W


Titel: Re: Spersein
Bericht door: M75 op maandag 03 november 2014, 14:44:20
Heren,

Het is me nu duidelijk.
Dank.

Rob
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Jan22 op dinsdag 04 november 2014, 00:39:09
Hoi Rob (M75),

Leuk om te zien dat je nog op het forum actief bent. :thumbup:

Een fan
Titel: Re: Spersein
Bericht door: Jan22 op zaterdag 08 november 2014, 10:12:45
Citaat van: Anne W op vrijdag 31 oktober 2014, 23:01:31
spersein (is rangeersein)

Dat dacht ik ook, tot ik het stukje van Harry las:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg518765#msg518765

Het kan goed zijn dat Zwitsers het anders deden dan Duitsers.
In ieder geval hebben ze andere seinbeelden.

Volgens Harry verbied het Afsluitsein(Spersein) het wegrijden van een doodlopende spoor.
Wegrijden is toegestaan als de balk van het spersein schuin staat.
Volgens Harry staat het Rangeersein rangeren toe, of verbied het.
Er zijn dus minimaal twee soorten seinen.

Aardig van de bijdrage van Harry is, dat hij uitlegt hoe je het afsluitsein kunt voorzien van LEDS.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg530776#msg530776



Al bladerend liep ik nog op tegen een draadje waar Johan de R. op reageert over modernere rangeerseinen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32015.msg570947#msg570947