Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: Ronald69 op donderdag 09 oktober 2014, 11:35:12

Titel: Van 03 132 naar 03 1076
Bericht door: Ronald69 op donderdag 09 oktober 2014, 11:35:12
Nieuwe loc die vroeg om een verbouwing, Fleischmann 4103:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6sz9hntRLFHK6aJ7ZcJMyAn4WxjA6X89PxqRlKjBEmc=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0792_zps85c17e7b.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0792_zps85c17e7b.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,slC4loAdIjaCEhzTr1eoHiJToS_A3ymmg3haxDdw4UC4=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0790_zpsb64833af.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0790_zpsb64833af.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sj6E6i8nz9kWfjKvYoGx6-B412iLu6CdL1qn4LyVT-CI=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0789_zpsfa0ea5e1.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0789_zpsfa0ea5e1.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ssfYDHALUn7y3EfJexZrq4W5yYdjWx4i-bSkCTeDdvSc=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/b31-031076_zpscb578f96.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/b31-031076_zpscb578f96.jpg.html)
Het origineel:
Im September '66 neigte sich die Zeit der 03.10 unwiederbringlich dem Ende zu - Insidern war das sehr wohl bewusst und veranlasste sie zu erhöhter Aktivität. Eine Art persönliche Abschiedstour war die Reise des viel zu früh verstorbenen Manfred van Kampen nach Brilon Wald am 10.09.66. Dort wurde u.a. 03 1076 vor D398 abgelichtet, bevor es auf dem Führerstand zurück nach Hagen ging.

En zo is hij geworden:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdF_vdXOrmlGSkacClLz7l_0VhZ73bHiqZUKiRqfo6G0=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0821_zps1383ef9e.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0821_zps1383ef9e.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGLjceRHkvTSaGYVWLvX8T7AdsBLtXzWVA76ZiKPWA2U=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0824_zpsdfa268e9.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0824_zpsdfa268e9.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sltiXsGgWu-aI4xkKIIrB8hcgcMNG5VdrwE5l0KFE-qQ=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0818_zps0fb4dd79.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0818_zps0fb4dd79.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sm7rbOh6Gdubewr9D8cp6p4wFa0pgtC6e-luMDsyc1b0=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0822_zps0b7adcfe.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0822_zps0b7adcfe.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4DQsVsJ7mub9q_mZJNA6oTsjDPrMhR7ScVmxO7BMyQc=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0820_zps2bd33a73.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0820_zps2bd33a73.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDV5wFgfR646EQqVFVsXYJe-iY_8yjk3EtHlNHliXHmw=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0823_zps13c491af.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0823_zps13c491af.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGDtjrkt2n8SeRkBeMaczPjqfm0gzwnvY2nd5QOGlPs0=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0819_zps38576f0a.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0819_zps38576f0a.jpg.html)

Wat is er veranderd?
1. Eerst de loc zeer sterk vervuild zoals deze rondreed in zijn nadagen.
2. Na diverse foto's te hebben bestudeerd moest er op de tender deksels geplaatst te worden.
3. Dichte voorste loopas.
4. Derde cilinder.
5. Messingschildjes van  Gaßner  (http://www.gassner-beschriftungen.de/) en waterslides.

Grt, Ronald.

Titel: Re: Van 03 132 naar 03 1076
Bericht door: Kappa op donderdag 09 oktober 2014, 21:43:37
Hoi Ronald,

Je loc ziet er mooi geweatherd uit, netjes gedaan. :thumbup:
Ik ben geen expert, maar volgens mij had de 03.10 na ombouw eind jaren 50 een andere ketel en omloop gekregen.
Ook waren de zandkasten van de ketel naar de omloop verhuisd en waren de schuine vlakken aan de voorkant verdwenen.
Je kunt dit goed zien op de foto.
Titel: Re: Van 03 132 naar 03 1076
Bericht door: Ronald69 op vrijdag 10 oktober 2014, 00:18:20
Ad, dank je wel.
Klopt, maar dan had ik het model compleet moeten verbouwen.
Zie het maar als een verbouwing met een knipoog.
En hij is zo weer terug te bouwen naar zijn oorspronkelijke staat.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Van 03 132 naar 03 1076
Bericht door: Kappa op zaterdag 11 oktober 2014, 00:29:14
Hoi Ronald,

Je hebt in ieder geval een exclusieve stoomlok.
Veel plezier ermee.