Op het Stummi Forum ontdekte ik in een topic iemand die zijn slepers voorziet van een dun laagje koperplaat, waardoor hij stiller zou worden, zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=112714.
Ik ben benieuwd of iemand in Nederland hier ervaring mee heeft, ik ben o.a. benieuwd naar de slijtage van de koperstrip.
Groet, Anne W
Ik had dat draadje ook gelezen over het verzolen van sleepschoenen.
Geen idee of het werkt, maar het gaatje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21402.0) is in ieder geval dicht
Ik opteer toch voor een fluister sleper van Roco.
grt Piet.
Eigenlijk zou een stripje zwarte tape, geplakt op de bovenkant van de sleper, al verschil moeten maken.
Net als antidempingsplaatjes in auto's.
Ik ga het eens uitproberen en als het hoorbaar is , laat ik het weten.
Grtz Tony
Hi,
Is er enige ervaring met slijtage van dit stripje koperplaat/brons) op de sleper ?
Zelf monteer ik al jaren t.b.v. betere stroomgeleiding een draadje (rode draadje op de foto) aan de sleper (tussen loopvlak en veertje)
Extra voordeel is dat de sleper minder ratelt op de puco's.
groet
Harald
Het is geen koperplaat maar fosforbrons.
http://www.stayathome.ch/Wartung.htm#Schleifer
Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 15 augustus 2014, 12:24:19
Het is geen koperplaat maar fosforbrons.
Dat is niet persé nodig Ben.
Fosforbrons heeft verende eigenschappen en die zijn in dit geval niet echt nodig.
Gewoon dunne koper of messing plaat doet het net zo goed en zijn makkelijker verkrijgbaar dan fosforbrons.
Maar ik blijf er bij een echte fluistersleper is mi. beter.
Ik heb er nu twee geprobeerd de Brawa 2225 voor kleine ruimtes, zoals bij een Roco Sik
En de Roco 40500 en 40501 als je wat meer ruimte onder de lok hebt.
Onder mijn Artitec modellen zitten volgens Artitec de fluisterslepers van Märklin, maar die maken een best potje herrie.
Dat vind ik geen oplossing.
grt Piet.
Juist de verende eigenschap is van belang. Je wilt immers altijd contact met de puko.
Roco heeft dat evenals de Silensio van Brawa.
Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 15 augustus 2014, 14:19:19
Juist de verende eigenschap is van belang. Je wilt immers altijd contact met de puko.
Ja maar niet met een verende schoen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sf5cYrzD7BMS-51WFeIB2DQuJcLI-xLUOf4RU6eOThJA=/http://i39.photobucket.com/albums/e168/wisselstromer/DSC02991.jpg)
Dit is het onderdeel dat voor het veren zorgt(vergeet de pijlen) de schoen moet star zijn.
Zodat ie in de lengterichting iets kan kantelen, zou hij over de lengte veren dan kan bij het berijden van een wissel kortsluiting tussen de puko's en de wisseltong onstaan.
grt Piet.
Ik lees het al, er is geen ervaring met deze constructie, komt op mijn "to do" lijst voor komende herfst.
Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op vrijdag 15 augustus 2014, 23:34:33
Ik lees het al, er is geen ervaring met deze constructie, komt op mijn "to do" lijst voor komende herfst.
Succes Anne, houd ons op de hoogte.
grt Piet.
Je kunt ook een versleten sleper eronder zetten. Onder het laagje (ik denk) chroom, zit namelijk een laagje messing.
Roy
Volgens mij heeft een versleten sleper juist een slecht contactvlak.
De nieuwe Märklin sleper hebben een iets gebolde sleperschoen van dunner materiaal, dat dus eigenlijk hetzelfde doet als wat hierboven is beschreven.
Ik heb echter zelf nog niet getest of de nieuwe slepers ook echt stiller zijn.
Het lijkt me wel dat de koper- of fosforbronzen strip sneller vuil wordt dan het veel hardere chroom op de schoen van de originele sleper.
Onder de nieuwe E93 zit weer een "klassieke" sleper.
Althans volgens de afbeelding in Stummi ===> klik (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=56753)
Wim, die foto's in dat Stummis topic laten een zelf gebouwde E93 zien. ;)
Waarschijnlijk heeft een E94 als basis gediend.
Sorry Ad, niet goed (i.e. alles) gelezen. :oops: :oops: :oops:
Dan maar dit voorbeeld uit Stummi, zie de derde foto. Da's toch duidelijk de "klassieke", zonder die uitstekende haak.
Inmiddels heb ik een testje gedaan met een oudere sleper met daarover heen geplakt een stuk koperband van Busch, resultaat na enige tijd rijden is dat het contact met de puko's ook niet optimaal blijft.
Ik ben een paar weken geleden een andere test begonnen, het beschilderen van de bovenkant van de puko's op bepaalde notoire "stroomgebrek" plaatsen, natuurlijk zijn dat plekken waar de treinen langzaam rijden, met Busch geleidende verf, ik heb nu twee stukken gedaan en tot op heden nog geen stroomstoringen gehad.
Groet, Anne W
Ik ook test op dat gebied paar loc's met dun metaal stripje voorzien werkt goed super stil .
stripje is 0,03 dik alleen solderen beetje lastig , zal is kijken of ik ergens messing van 0.03 bij de baas kan vinden .
in mijn topic staan paar foto's van sleper eerste kolom .
Ik heb al een maand met zo'n 6 loc's, voorzien van een messingstripje, gereden als proef. Heb het er bij 4 loc's weer onderuit gehaald, alleen de BR44 (3047) en V200 (3021) met de korte slepertjes doen het er prima op. De rest met langere slepers stoort op een aantal wissels (bochtstand) en ontkoppelrail. Kan niet direct een oorzaak aanwijzen, wel een constatering. Ik rij met M-rail dus ik ben ook benieuwd naar K- en C-rail ervaringen. Overigens, de slijtage aan de stripjes is minimaal. Ga m'n overige loc's met korte slepers nog wel proberen en ook op een aantal wagonslepers, want die zijn echt vrij luidruchtig.
Groet Frank