Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Gerard op zaterdag 22 april 2006, 00:35:58

Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op zaterdag 22 april 2006, 00:35:58
Onderstaande tekst vond ik op een internetsite. Voor de meesten onder ons zal er niet veel nieuws instaan, maar ik vond het toch de moeite waard. Doe er je voordeel mee.
(Bron: BeneluxRail.)

Onderhoud van de modelspoorbaan
Over het schoonmaken van rails is al veel gediscussieerd. Iedere methode heeft zijn eigen voor- en nadelen. Op hoofdlijnen zijn de volgende mogelijkheden te onderscheiden:
·  railgum
·  doek met reinigingsmiddel
·  railreinigingswagons in verschillende uitvoeringen
Dé methode om rails te reinigen is er niet. Al naar gelang de persoonlijke situatie en voorkeur zal men uiteindelijk toch voor een bepaalde methode kiezen. Eén ding werkt zeker niet en dat is de rails schoon rijden.

Railgum is een blokje van zacht materiaal waarmee de rail schoon gegumd wordt. Een nadeel is dat het kleine krassen achterlaat waar zich weer vuil in gaat ophopen. Verder zullen er kleine restanten van de gum achterblijven tussen de rails. Na het gummen is de rails wel weer schoon. De rails van spoor Z is te kwetsbaar om een behandeling met de railgum goed te kunnen doorstaan.
Doek met reinigingsmiddel is een andere methode. Als reinigingsmiddel kan spiritus, wasbenzine, alcohol, contactspray etc. gebruikt worden. De niet pluizende doek wordt bevochtigd met het reinigingsmiddel, vervolgens wordt de bovenkant van de rails met de doek schoongemaakt. Nooit het reinigingsmiddel rechtstreeks op de rails gieten of spuiten!
Contactspray, spiritus en alcohol en wasbenzine lossen het vuil op. Contactspray laat na het vervliegen een laagje achter op de rails dat weer vuil aan trekt. Dit is op te lossen door na het schoonmaken nog even met een droge doek na te poetsen.
Let op: wasbenzine tast kunststof aan! Dus niet zo veel gebruiken dat het op de bielzen terechtkomt. SR 24 (Herkat) SR 24 is railreinigingsolie en wordt gemaakt door Herkat. Ook hier blijft na het verdampen een laagje achter op de rails. Koper- of zilverpoets kunnen ook gebruikt worden om de rails weer grondig te reinigen en te polijsten. Let wel op! Voor losse rails is er geen probleem. Je smeert het in, poetst het uit en spoelt het overtollige poetsmiddel er weer af. Op een vaste baan krijg je het poetsmiddel, dat ook met bielzen, zijkanten rails, etc. in aanraking is gekomen er niet meer af.
Let er wel op dat de ruimte waarin je werkt voldoende geventileerd is. De dampen van de middelen zijn vaak ongezond en sommige middelen tasten de kunststof bielzen of de verf waarmee de rails verouderd is aan.
Railreinigingswagon
Een aantal fabrikanten levert railreinigingswagons. Hierin is ook weer een aantal varianten te onderscheiden:
·  wagons met railgum
·  wagons met poetsvilt in combinatie met een reinigingsmiddel
·  stofzuigers
·  railslijpwagons
De eerste twee varianten hebben de effecten zoals die al eerder beschreven zijn. De ?stofzuiger?variant poetst de rails niet maar werkt als een echte stofzuiger en neemt dus stof en andere losse rommel mee die tussen de rails ligt. De railslijpwagons bevatten een roterend element waarop verschillende soorten slijp- en polijstborstels gemonteerd kunnen worden. Het grote voordeel van railreinigingswagons is dat ze op plekken kunnen komen waar je zelf moeilijk bij kunt. Er zijn ook modellen die zelfs de bovenleiding mee reinigen.


Onderhoud van de lok
Na verloop van tijd worden locs vuil, stoffig en lopen minder goed of zelfs niet meer. De loc is dan toe aan een onderhoudsbeurt.
Tips
·  Gebruik heel weinig olie, één druppeltje is genoeg. Regelmatig smeren is beter dan één keer paar jaar de loc overmatig te smeren.
·  Wees altijd voorzichtig en gebruik geen geweld.
·  Zorg voor een handleiding van de loc.
·  Zorg voor een opgeruimde onderhoudsplek. Een lok bestaat uit kleine onderdelen die gemakkelijk kwijtraken tussen andere rommel.
·  Berg je loc op als je hem langere tijd niet gebruikt (bijv. zomermaanden, vakantie, etc.).
·  Hou ook de rails schoon.
·  Gebruik NOOIT slaolie!
Oliën
Als de loc een drupje olie nodig heeft druppel dit dan op die plaatsen waar olie thuishoort en niet zomaar in de wilde weg. Zo van: "Hé, dit moet draaien dus daar kan olie op". Olie hoort niet op de elektrische onderdelen zoals, koolborstels, stroomafnemers etc. Een oliespuit hoort niet tot de uitrusting van de modelspoorder. Voor locs is een klein druppeltje genoeg. Regelmatig smeren is beter dan één keer paar jaar de loc overmatig te smeren. Olie wel de lagers en de tandwielen. In de handleiding staat ook aangegeven waar de olie thuishoort.
Klein onderhoud
Het klein onderhoud bestaat uit het schoonmaken van de wielen, heel misschien één drupje olie en eventueel afstoffen. Het schoonmaken van de wielen kan het best met een schoon (niet pluizend) doekje en wat reinigingsmiddel (wasbenzine, alcohol, spiritus). Wees echter wel voorzichtig: belettering, verf etc. kunnen aangetast worden door het schoonmaakmiddel. Hetzelfde geldt voor de antislipbandjes.
Groot onderhoud
Stof en vuil kruipen ook onder de kap en in de motor. Verder slijten de koolborstels en hopen olie en vet zich op. De eerste stap is het zorgvuldig demonteren van de loc. De handleiding van loc is hierbij handig, omdat daar in te vinden is hoe één en ander in zijn werk gaat. Het lastigste is het openen van de kap. De wijze waarop de kap bevestigd is verschilt van loc tot loc. Soms is het gewoon een kliksysteem waarbij je moet weten waar je "kracht" moet zetten om de kap los te kunnen trekken. Bij andere locs is de kap gewoon vastgeschroefd en bij weer andere locs moet je eerst bepaalde onderdelen verwijderen om de kap los te krijgen. Kortom begin niet zomaar te rukken en te trekken maar zoek eerst uit wat de procedure is. Gebruik echter nooit geweld!
Een complete onderhoudsbeurt bestaat uit:
* Het vervangen van de koolborstels.
Koolborstels slijten en na verloop van tijd gaat het afgesleten spul op plekken in de motor zitten waar het niet thuishoort, zoals de lamellen van de collector. Te veel smeren leidt tot vette koolborstels waardoor de koolborstel niet droog slijt maar in combinatie met olie en vet een vette koek vormt. In extreme gevallen zorgt dit laatste ervoor dat de koolborstel klem komt te zitten en niet meer goed zijn werk kan doen. In het ergste geval ontstaan vonken, kan er kortsluiting ontstaan en kan dit zelfs leiden tot een kapotte decoder voor de digitale rijders. Alleen vervangen van de koolborstels is niet voldoende. Maak ook de koolborstelhouder schoon en vetvrij. Let er op dat bij het vervangen van de koolborstels geen veertjes etc. wegspringen. Monteer altijd nieuwe koolborstels en plaats nooit oude vette koolborstels terug. Er zijn enkele motormodellen waarbij de koolborstels niet vervangen kunnen worden.
* Het reinigen van de wielen en stroomafnemers.
De wielen en stroomafnemers kunnen voorzichtig met een doekje en wasbenzine worden gereinigd.
* Het reinigen van de motor.
Voor wat betreft de "klassieke ringmotoren" is het schoonmaken van de motor een eenvoudig klusje. Als tenminste de demontage goed gelukt is. In de meeste gevallen volstaat het om de motor een etmaal te laten weken in een schoon badje wasbenzine. Controleer of de motor goed schoon is en of er geen troep is achtergebleven tussen bijv. de lamellen van de collector. De motor mag pas gemonteerd worden als deze goed droog is. De wasbenzine verwijdert alle olie en vet dus opnieuw smeren van lagers etc. is nodig. Mocht het echt hardnekkig vuil zijn dan kan motor gereinigd worden met een hard borsteltje (tandenborstel) en tandpasta of CIF. Eventueel kan alleen glasvezelborsteltje/-potlood gebruikt worden.
* Het reinigen van de kap.
Bij het schoonmaken van de kap mogen geen agressieve reinigingsmiddelen gebruikt worden omdat deze de lak en belettering kunnen aantasten. De kap kan schoongemaakt worden met een schone droge doek, een zachte kwast of een busje perslucht. Let bij het gebruik van perslucht er op dat de kleine onderdelen er niet afgeblazen worden. Een andere manier is de kap schoonmaken met een lauw sopje dat je vervolgens zachtjes afspoelt met lauw water. Wees voorzichtig omdat niet alle sopjes en lak en/of belettering goed samengaan.
* Monteren en in bedrijf nemen.
Tenslotte de loc weer in elkaar zetten (en hopen dat je niets overhoudt). Voordat je de loc weer in gebruik neemt is het verstandig even een testrit uit te voeren. Rijdt de loc soepel zonder vreemde geluiden dan kan hij weer in bedrijf genomen worden. Mankeert er toch nog iets aan de loc, dan deze weer demonteren en kijken of er niets is misgegaan tijdens de montage.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Huib op zaterdag 22 april 2006, 10:05:02
Een goed artikel Gerard.Maar welke merken hebben een railreinigingswagen in het programma met wielstellen voor Marklin.Ik weet dat marklin er wel eentje heeft gehad of nog in het programma zit maar dan moet je een jaar of 5 a' 10 lid zijn van insider,en aangezien ik nog maar 2 jaar lid ben kan ik niet genieten van de railreinigingswagen.

met vriendelijke groet: Huib
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op zaterdag 22 april 2006, 10:53:31
Huib,

Van het merk "Lux" zijn er mooie reinigingswagens.
Er is er een met een roterende borstel en er is er een met een stofzuiger.
Zowel voor drie-rail als twee-rail, enz.

Ze zijn wel een beetje aan de prijs maar dan heb je wel wat.

Ik zal eens zoek naar informatie voor je en als ik deze gevonden heb plaats ik de link nog even in dit bericht.

Zoals beloofd:
http://www.totaltrain.nl/

Even zoeken en bladeren, sucses.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: kroas op zaterdag 22 april 2006, 12:53:49
Beste Huib,

Heel toevallig heb ik gisteren van Marklin een eenvoudig railreinigingswagentje gekocht. Deze werkt door middel van twee viltjes en een gewichtje die je rails schoon poetsen. Ook zitten er nog vier reserve viltjes bij.
Ik heb het geprobeerd en het werkt heel behoorlijk.
Dit wagentje is voor iedereen te koop (je hoeft dus geen insider-lid te zijn) en is verkrijgbaar onder nummer 46042. Kijk maar eens in de database op marklin.nl.
Ik heb het bij modeltreinexpress gekocht voor 23 euro. Alleen beetje jammer van de hoge verzendkosten. Die bedragen 7,50 euro.

Groetjes Lennart
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op zaterdag 22 april 2006, 13:23:18
Ik heb ook nog zo'n dingetje staan.

Maar ik kan er niet helemaal blij mee zijn, maar ieder zijn mening.
De viltjes zijn gauw verzadigd.
Maar voor een tussentijdse oplossing is het wel wat.

En naar mijn mening, als je regelmatig je baan gebruikt zal het wel meevallen wat betreft vuile rails.
Ook hangt het wel een beetje af van welk type rails je gebruikt.

Ik heb een baan van c-rails en wat het vervuilen betreft vind ik het wel meevallen.

Maar goed dat is mijn ervaring.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op zaterdag 22 april 2006, 13:58:31
Huib, MTE heeft ook railreinigingswagens en stofzuigerwagens in het assortiment: www.modeltreinexpress.nl
Kijk onder "Lux".

Riny schreef:
CiteerIk heb ook nog zo'n dingetje staan.
Maar ik kan er niet helemaal blij mee zijn, maar ieder zijn mening.
De viltjes zijn gauw verzadigd.
Maar voor een tussentijdse oplossing is het wel wat.
Riny, die viltjes kun je uitwassen (alleen zou ik dat niet in de wasmachine doen  :roll: ). Maar je hebt wel gelijk dat het een tussenoplossing is.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Huib op zaterdag 22 april 2006, 18:53:39
Hartelijk bedankt voor de informatie.Helemaal top zo'n forum.... :)
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: AlbertJan op zaterdag 22 april 2006, 21:56:25
Gerard.
Bedankt voor deze informatie, ik was net van plan om e.e.a. schoon te gaan maken maar wilde hier eerst informatie over opzoeken.
Bespaart mij weer veel zoektijd, ik ben hier niet zo bedreven in! :roll:
AlbertJan.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Herman05 op zondag 23 april 2006, 10:21:59
Hoi Allemaal,

Zelf heb ik een reinigingswagon van Roco, ook dat werkt gewoon op een Märklinbaan. Ben wel van plan om naar de Märklinuitvoering te gaan kijken. 2 werken er nou eenmaal beter dan 1.

@gerard
Bronvermelding is wel zo netjes. Zeker wanneer je een hele lap tekst copieert.

Groeten,
Herman
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riender op zondag 23 april 2006, 10:44:53
Riny , welke heb je staan , wil je er evt vanaf en zo ja wat kosttie ?
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op zondag 23 april 2006, 11:10:58
Hallo Riender,

Ik zal even een mail sturen met foto en voorstel.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op zondag 23 april 2006, 18:36:22
Herman05 schreef:
Citeer@gerard
Bronvermelding is wel zo netjes. Zeker wanneer je een hele lap tekst copieert.
Herman, je hebt gelijk. Ik was dit helemaal vergeten te vermelden. Deze tekst komt van BeneluxRail. Ik heb het nu ook bij de tekst gezet. Sorry.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: M - rail op zondag 23 april 2006, 18:59:40
goedendag allen,


zoals al gezegd,het merk "lux" is een goede
maar wat ik begrepen heb, behoorlijk aan de prijs
werd laatst aangeboden op marktplaats ,en ging weg voor zo rond de 95 euro.

wat ook kan met deze is het binnen werk omdraaien, en dan is hij geschikt voor de bovenleiding.
tja ,hoe het dan zit met het opzuigen.....

gr. Frans
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op zondag 23 april 2006, 19:33:00
Voor het zuigen moet je een andere wagon hebben. De wagon waar jij het over hebt is voor het slijpen van de rails (en eventueel de bovenleiding).
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op maandag 24 april 2006, 11:13:38
Ik las net in het Spoorwegjournaal 2/2006 (pagina 83) dat Lux dit jaar een nieuw type wagen gaat uitbrengen voor het drierailsysteem van Märklin.

Citaat uit het artikel:
Citeer"Hiervoor is onder de wagen in een derde middelste draaistel een poetsblokje opgehangen dat via een micromotor tijdens het rijden een heen en weergaande schurende beweging maakt."
Einde citaat.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Jurgen op maandag 24 april 2006, 14:26:44
Ik heb onlangs een Lux railrainigingsset gekocht waarbij de 2 wagens aan elkaar gekoppeld zijn met slechts 1 decoder. Voor het Märklin systeem natuurlijk.
Ik heb hem meteen ingezet op mijn baan, afmetingen 2,4 m op 1,2 m. Het vuil dat daar afgekomen is, tjonge, dat kan je je niet voorstellen. Het verschil is wel duidelijk merkbaar, mijn rails blinken terug als nieuw.  :D
Het spijtige is wel dat de decoder na 1 dag hard werken al stuk was. De hele set is dus terug naar Duitsland.  :(

Trouwens, Gerard, ik heb dat ook ergens gelezen van die nieuwe wagen. Alleen denk ik dat het niet zoveel nut gaat hebben. Maar ik heb het natuurlijk nog niet kunnen uittesten. Miscchien dat ik dan nog van gedacht verander.  :wink:
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: M - rail op maandag 24 april 2006, 17:27:59
inderdaad Gerard

dat zijn 2 verschillende wagons
ik dacht dat ze beide deden,dus zowel slijpen als opzuigen meteen

thnx voor de info

gr Frans
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op maandag 24 april 2006, 19:08:53
Jurgen schreef:
CiteerAlleen denk ik dat het niet zoveel nut gaat hebben.
Jurgen, waarom denk je dat? Ik denk juist van wel. Ook de middengeleider wordt wel eens smerig van bijvoorbeeld de olie uit de loc's (en treinen). Dus een beetje schuren zou wel eens nut kunnen hebben, denk ik.

Frans schreef:
Citeerik dacht dat ze beide deden,dus zowel slijpen als opzuigen meteen
Jammer genoeg niet, maar in hetzelfde artikel las ik dat Lux wel komt met zo'n wagen voor de schaal H0e. Daar hebben wij helaas niet zoveel aan... :(
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op maandag 24 april 2006, 20:55:42
Het poetsen van de pucco's (middenrail-contacten) is eigenlijk niet echt nodig.

Als je treinen regelmatig rijden houd het sleepcontact(schoen) deze pucco's goed genoeg schoon.
Het grootste probleem is de aanslag op de wielen en de daarbij komende vervuiling van de spoorstaven.

Stof en olieresten zijn de grootste boosdoener op de spoorstaven.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Mark op maandag 24 april 2006, 22:42:38
Klik hier (http://www.keuterman.nl/content/view/47/71/) voor meer info over LUX[/url]
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Jurgen op dinsdag 25 april 2006, 14:04:58
Wel Gerard, met mijn slijpwagen werd ook al een heel deel vuil van mijn middengeleider meegekuist. Die topjes blinken ook terug.
Daarom denk ik dat het niet veel verschil gaat maken met die wagen voor de middengeleiders. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Zoals ik reeds zei, ik heb het nog niet kunnen testen.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op dinsdag 25 april 2006, 16:11:51
Jurgen, het is me duidelijk wat je bedoelt.
We zullen even moeten afwachten of er "testen" komen in de modelspoorwegbladen over die nieuwe Lux. Afhankelijk daarvan en van de prijs (ik blijf een Hollander natuurlijk   :wink:   ) zal ik beslissen over de aanschaf van die nieuwe wagen.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: GiGiDag op vrijdag 18 augustus 2006, 12:13:54
Wat voor olie kan ik het beste gebruiken om de loc's te olie-en?
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op vrijdag 18 augustus 2006, 12:28:33
Je kunt gewone naaimachine olie gebruiken maar ook de SR24 Modellbahnolie van Märklin.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: GiGiDag op vrijdag 18 augustus 2006, 12:30:52
naaimachine olie zat ik ook al aan te denken.
Maar ik denk vraag het even voor ik het erin doe.
Bedankt voor het antwoord.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op vrijdag 18 augustus 2006, 13:08:56
Graag gedaan.
Alleen, je moet er wel spaarzaam mee omgaan.
Dus NIET teveel.

Succes.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: GiGiDag op vrijdag 18 augustus 2006, 13:17:09
dat heb ik hierboven al kunnen lezen.
Ik heb het boekje van de loc's dus ik weet waar ik het moet toepassen.
Volgens het boekje.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Davy op vrijdag 18 augustus 2006, 13:20:20
Wel maar 1 kleine druppel gebruiken. Zelf heb ik een analoge lux stofzuiger voor mijn baan. Ook digitaal werkt hij goed. Je moet hem natuurlijk niet de baan laten staan. Goedkoopste oplossing is van Noch om je rails mee te poetsen.

Zie onderstaande link
http://www.noch.com/

Vul daarin het nummer in 60157 en voila.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op vrijdag 18 augustus 2006, 13:48:44
Davy,

Ik heb deze in het verleden ook gebruikt maar ik kan er geen strakke plasser van krijgen.
Op het moment dat je eens even achteruit wilt rijden (op M -rail) wordt de wagon omhoog gedrukt.

Goed dat je eraan gedacht hebt, ik was het hele ding alweer vergeten.

Maar oke, ik snap je bedoeling, je geeft alleen door wat er voor mogelijkheden zijn.
De keuze is aan de mensen.
Titel: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Jurgen op zaterdag 19 augustus 2006, 16:10:27
Bij C-rails heb ik geen problemen met die Noch-dingen. K-rails heb ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar echt veel helpt dat ding toch niet hoor.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op woensdag 27 september 2006, 10:12:04
Ik heb inmiddels de LUX stofzuiger (wagon) besteld.
Ik had een meevallertje dus ik dacht kom, nu maar gelijk kwaliteit aanschaffen.

Ik ben benieuwd wanneer hij binnen komt.

Ook ben ik van plan om de LUX "borstelwagon" aan te schaffen alleen ik kan hem onder H0 nergens vinden, alleen in de N uitvoering, en nee die werkt dus niet.

Is er misschien iemand op de hoogte waar ik info kan vinden ?

Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op woensdag 27 september 2006, 14:24:16
Riny, kijk eens bij www.modeltreinexpress.nl en dan verder onder Lux.
Via die site ben ik ook aan de info gekomen, al heb ik ze ergens anders gekocht.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: cup-druc-han op woensdag 27 september 2006, 15:03:57
Moet je zo'n lux "stofzuiger" ook vaak legen of kan je er wel een paar rondjes mee zuigen?
dan wel als je de baan ong. 1 keer per week gebruikt, en niet de hele zomer laat "verstoffen"
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op woensdag 27 september 2006, 16:01:55
Je kunt rustig een paar rondjes over de baan rijden en zuigen, want het vuilreservoir is niet al te klein. Je zal zien dat er toch redelijk wat stof van je baan afkomt (praktijkervaring) na ongeveer een weekje niet rijden.
Het beste is natuurlijk om de wagen meteen na gebruik leeg te maken.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: RenevKl op vrijdag 29 september 2006, 10:24:27
Ik heb veel gelezen over het schoonmaken van de rails. Alcohol, gummetje, wasbenzine etc etc. Er werd aangegeven dat het belangrijk is dat er geen olie/vet laagje wordt achtergelaten maar dat er ook geen minuscule groefjes in de rails mogen komen (kan vuil in gaan zitten). Mijn vraag is nu of de LUX slijpwagen niet van die kleine groefjes achterlaat?, iemand ervaring hiermee?.
Of is het beter gewoon met de hand te poetsen (doekje met alcohol bv)

Bedankt Rene
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Riny op vrijdag 29 september 2006, 11:41:32
Rene,

Ik heb sinds kort de slijp en stofzuigerwagon van LUX.
Op jouw vraag betreffende groefjes door toedoen van de LUX slijpwagon is het antwoord, Nee.

Ik kan zelf onder de loeplamp geen krasjes of groeven waarnemen.

Tot zover mijn antwoord.

Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Gerard op vrijdag 29 september 2006, 12:08:19
Ik heb ook zo'n wagen en ik kan de ervaring van Riny alleen maar bevestigen. Er staat wel ergens geschreven dat er een roterend staalborsteltje onder de slijpwagen zit, maar daar moet je niet van schrikken. Het klinkt erger dan het is. Er is bij het ontwerp duidelijk rekening gehouden met de gevolgen van evt. krassen in de spoorstaven.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Janus op maandag 23 oktober 2006, 02:35:16
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een doodgewone wetsteen (goedkoop en in elke goede bouwmarkt te halen) circa 4 Euro.
Verder je aspunten smeren met motorolie sw40 deze is dikker dan naaimachine-olie en loopt dus niet makkelijk uit op de rails en "koekt" de koolstof uit de motor niet makkelijk op de rails en wielflenzen, dit kost dus weer minder tijd met schoonmaken zo'n 2maal per jaar is dus voldoende.
Verder kun je met de "kruimeldief" met plinthulpstuk je baan aflopen wat overigens niet ten koste gaat van de scenery,ik pas dit systeem al ruim 25jaar toe dat wil niet zeggen dat ik hierin vastgeroest zit maar tot nu toe ben ik niets tegengekomen wat even goed is.........ook niet wat aan wagons met "schuurpapier" op de markt is gezet
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben

Mvrg
Janus
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: minirailz op zondag 09 september 2007, 17:20:51
hallo daar

ik heb zelf ook een vuilprobleem.
mijn baan ligt nog op de vloerbeddeking en is elke week hartstikke vuil.
ik ga er dan met de zachte kant van een schuurspons overheen en daarna met de stofzuiger.
Een half uur werk, waarin ik liever speelde.
Mijn budget is (veel) te klein voor een lux wagen, die van marklin ben ik wel in geintereseerd maar dat moet wel passen in je omgeving tijdperk enz.
Niet dus.Deze wagen is dus een last option
heeft er iemand andere ideen/ervaringen of producten die<?100 zijn?

Dennis
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: joostboudewijns op zondag 11 november 2007, 16:08:01
hallo ik zit ook met een probleem heeft te maken met het ''vuil'' probleem.
voor mijn nieuwe baan heb ik een hele partij C-rails gekocht nu is het probleem dat de middenleider geverfd is en niet goed contact maakt met de sleepcontacten.
nou is een railslijp wagen te duur voor mij en alles een beetje schuren is geen optie want dan ben ik nog 10 jaar bezig.
heeft iemand een oplossing hiervoor?
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: AlbertJan op zondag 11 november 2007, 16:40:09
Hallo Joost.
Citaat van: joostboudewijns op zondag 11 november 2007, 16:08:01
nu is het probleem dat de middenleider geverfd is en niet goed contact maakt met de sleepcontacten.
nou is een railslijp wagen te duur voor mij en alles een beetje schuren is geen optie want dan ben ik nog 10 jaar bezig.
heeft iemand een oplossing hiervoor?

Op zich is dit zeker een probleem wat noodzakelijk opgelost dien te worden.
Met de minste kosten en een beetje moeite kun je deze toch het beste met een railgum schoon poetsen!
Door te rijden wordt de middenleider (puco's) alleen op het uiterste topje schoon gereden en met de railgum is het heel eenvoudig om met een paar halen een stukje van de zijkant mee te nemen.
Zelf heb ik vrijwel al mijn C-rails (meer dan 1000) op deze manier onder handen genomen en dan ook gelijk de railstaven gedaan.
Even wat werk maar het resultaat is verbluffend.
Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Tighfield op zondag 11 november 2007, 16:53:06
Inderdaad, ik sluit me helemaal bij AlbertJan aan. Het is een voortreffelijke methode en garandeerd probleemloos rijden. Ook zijn de wielen op deze wijze, dus met de railgum prima schoon te krijgen en te houden. Een natuurlijk regelmatig de stof/kruimelzuiger langs de baan. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.

Groetjes,

Tighfield :D
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: joostboudewijns op maandag 12 november 2007, 14:19:01
hee bedankt voor jullie reacties.
is er toevallig ook een waggon met zoeen railgum in het midden te koop?
want het word wel erg veel om met de hand schoon te maken.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: roerijzer op maandag 12 november 2007, 17:42:11
ja een roco clean bijv.
maar je hebt ze ook van marklin
maar ik heb me laten vertelen dat die van roco beter zijn

mvg ronnie 8)
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Ricejuh op maandag 12 november 2007, 17:58:22
leuke tips, maar ik had laatst geen olie in huis dus en aangezien mijn opa kwam had hij natuurlijk een idee 8)
je hebt namelijk NIETS nodig.
alleen je mond.
namelijk:
kap eraf
bij de motor dat stangetje wat rond draait beetje spuug opdoen en ze rijd (tijdelijk) weer wat beter 8)

Citeer
ja een roco clean bijv.
maar je hebt ze ook van marklin
maar ik heb me laten vertelen dat die van roco beter zijn

mvg ronnie 

mag ik weten van wie?

Groetjes

Maurice
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: roerijzer op maandag 12 november 2007, 18:16:04
van mijn handelaar waar ik mijn spullen koop
die zij dat he bete is want dit is een heel stuk onde de wagon en de marklin heeft 2 blokje dus dan doethij de wissels ook
en hij is goedkoper
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Johnnytrein op maandag 12 november 2007, 18:50:28
De Märklin railreinigings wagen doet alleen de 2 rails en doet niks met de pukos.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: roerijzer op maandag 12 november 2007, 19:01:55
klopt en de roco op de wissels wel
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Ricejuh op maandag 12 november 2007, 19:50:26
Citaat van: roerijzer op maandag 12 november 2007, 18:16:04
van mijn handelaar waar ik mijn spullen koop
die zij dat he bete is want dit is een heel stuk onde de wagon en de marklin heeft 2 blokje dus dan doethij de wissels ook
en hij is goedkoper

ja en net als ik gister op msn vertelde mijn opa is er niet tevreden over...

Groetjes

Maurice
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: Henk op maandag 12 november 2007, 20:14:08
Ik heb zowel een Roco-Clean als een Marklin (klein wagentje).
Beide functioneren niet goed.

Roco-Clean met standaard blok komt niet over de wissel heen, want hij loopt vast op de puntcontacten die daar iets omhoog lopen. Na wegsnijden van de middelste stukje om ruimte te creeren voor de puko's is er mee te rijden. Gebruik wel een sterke loc met bij voorkeur een vaste trekhaak. De wagen rolt zo moeilijk dat de koppeling gewoon uit de NEM schaft getrokken wordt.

Het kleine Marklin wagentje blijft helemaal niet op de M-rails. Haakt heel snel bij een van de railstaven en staat dan meteen dwars.  Dit is nog slechter als de Roco.

Met de hand (railgum en stofzuiger) is nog het beste.

De Lux stofzuigerwagen voldoet ook, als het niet te vuil is.

groetjes
Henk.
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: roerijzer op maandag 12 november 2007, 20:47:54
ow mijn  clean komt er wel over heen
heb u mrail dan klopt het wat u zegt
Titel: Re: Onderhoud rails en locomotieven
Bericht door: jonkhout op woensdag 20 februari 2008, 01:49:01
hoi
heb onlangs en roco clean aangeschaft en me treinen rijden beter over het spoor .
Groeten Dennis