3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Scenerybouw => Topic gestart door: staal op dinsdag 13 mei 2014, 13:49:44

Titel: Kromme delen
Bericht door: staal op dinsdag 13 mei 2014, 13:49:44
Hallo,

Zoals bekend ben ik gek op "huisjes bouwen" En ik koop dan regelmatig oude huisjes. Nu ben ik het het Stadthaus van Leer bezig (Kibri) maar die is erg krom (je zal net zien; de twee sier-voorzijden wijken erg veel), ik was al begonnen met de delen in het warme water te leggen voordat ik er aan begon. Nu zijn de delen geweatherd middels Vallejo en kunnen eigenlijk niet meer in het water.
Heeft iemand andere tips om die delen weer recht te krijgen?

Vincent
Titel: Re: Kromme delen
Bericht door: Alex 0850 op dinsdag 13 mei 2014, 13:56:56
Hoi Vincent

Misschien iets met een haarfohn

Groetjes Alex
Titel: Re: Kromme delen
Bericht door: staal op dinsdag 13 mei 2014, 15:31:37
Bedankt voor de tip heeft wel geholpen, hoe zou je dit kunnen oplossen in het vervolg voordat je begint met bouwen/weatheren?
Titel: Re: Kromme delen
Bericht door: nobody op dinsdag 13 mei 2014, 16:22:16
Voordat je begint, alle onderdelen checken en eventueel herstellen met behulp van warm water en/of de föhn... :idea: ;)
Titel: Re: Kromme delen
Bericht door: vriend op woensdag 14 mei 2014, 13:14:07
Staal,
Maak de kromme delen warm met water/fohn en leg ze op een vlakke plaat met gewicht hier weer boven op.
Tijdens het afkoelen behouden ze dan hun juiste vorm,
Zorg bij het bouwen dat je dan de nodige versteviging schotjes inbouw dan blijft het geheel mooi recht.
Succes
Titel: Re: Kromme delen
Bericht door: Simon BR39 op woensdag 14 mei 2014, 13:51:46
Voor een andere geïnteresseerde :p
Hoe voorkom je dan bijv. bij een dak, dat het profiel wordt 'weggedrukt' door iets zwaars?
Of hoeft het niet zo warm te worden?


Simon
Titel: Re: Kromme delen
Bericht door: vriend op vrijdag 16 mei 2014, 19:01:40
Simon,
Je moet zorgen dat het water waar je het onderdeel in doe niet laat koken natuurlijk,
Dus als volgt te werk gaan, eerst het water op temperatuur brengen goed hand warm, vervolgens
het onderdeel er in onder dompelen en op temperatuur laten komen.
Als het onderdeel warm genoeg is (dus even uit proberen) dan op een vlakke plaat leggen en aan drukken met iets zwaars, dik boek is dan al voldoende.
Vervolgens geheel laten af koelen en op een vlakke plaat bewaren dan blijft het vlak.
Groeten Jaap