Op een modelspoorbaan naar Nederlands voorbeeld hoort natuurlijk ook een draaiorgel.
Een deel van dit project is al afgerond, maar het leukste het bouwen van het model zelf moet nog gedaan worden.
Wat is er allemaal al gedaan:
- informatie verzamelen over het (na) te bouwen draaiorgel.
- tekeningen gemaakt op schaal van het model. vanaf foto's.
- proefmodel bouwen. Proefmodel is draaiorgel op transport.
Het uiteindelijke model zal hetzelfde draarorgel zijn, maar dan in de uitvoering zoals hij op een plein muziek staat te spelen.
Het proefmodel is vooral gemaakt om te kijken of de verhoudingen van het model correct zijn.
Voor nu laat ik alvast de foto's van het proefmodel zien. De bouw van het uiteindelijke draaiorgel zal ik stap voor stap vastleggen.
(https://lh6.googleusercontent.com/-x5fL7gSLxcM/UvZHYJ6LpAI/AAAAAAAAESA/16QZuDOJJJE/s640/P1020846.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-EODEQqVeA_A/UvZHYOmDj2I/AAAAAAAAER8/761FO3Y6wCw/s640/P1020847.JPG)
Inspiratie voor het proefmodel komt van het volgende youtube filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=LjqToZICkhI
De bouw van het orgel zal een lange termijn project worden welke ik tussendoor af en toe wat werkzaamheden aan zal doen en dan weer een update zal plaatsen in dit topic.
Ik ben zeer benieuwd heb zelf een nep orgel gemaakt welk alleen van voren bekeken moet worden
Gr Ed
Ik ben ook al heel lang van plan om zoiets te gaan bouwen, ik ga dit topic dus volgen.
Via internet heb ik al verschillende "frontjes" verzameld, nu zoek ik nog een chassis, liefst één-assig.
Gerard,
wiking heeft ooit (en misschien nog wel) een boot met een assige trailer gehad en ook een zweefvliegtuig op een enkel asser
misschien iets om te zoeken?
Gr Ed
Bedankt voor de tip :thumbup:, ik ga eens op zoek.
Ik heb ze alle twee zal wel even kijken of ik ze kan vinden zo gauw en een foto maken
en zover ik weet zit een van de twee nog in ziijn doosje heb ik gelijk de nummers voor je
Gr ed
Dat zou helemaal geweldig zijn. Alvast bedankt voor de moeite.
ik heb ze gevonden
het zweefvliegtuig is van busch de andere weet ik niet
foto's zijn onderweg
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,srTqTiuHI_zzBtEgGfmyRI6YBOGqA4cTjXyKpD-mrJdc=/http://i1225.photobucket.com/albums/ee398/edflameling/20140326_124133.jpg) (http://s1225.photobucket.com/user/edflameling/media/20140326_124133.jpg.html)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBMKlEkWdfAo64NjlTLpCFRUedD_gHjNFR3SzrVv_JKs=/http://i1225.photobucket.com/albums/ee398/edflameling/20140326_124150.jpg) (http://s1225.photobucket.com/user/edflameling/media/20140326_124150.jpg.html)
ik hoop dat je er wat mee kan
voor de duidelijkheid het nummer is van Busch
gr Ed
Hartstikke bedankt voor de foto's en de cat.nrs :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Als zelf maken niet lukt: DRAAIORGEL (http://www.vissertoys.nl/pierement-draaiorgel-miniatuur)
En anders hier kijken voor een zelfbouw: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48971.0
Als basis een WIKING aanhangwagen nr 897.
Grt, Ronald.
Die eerste is een boot trailer zo te zien van wiking
samen met eenboot maar die heeft mijn zoon ergens verstopt op de baan en kon hem zo gauw in de puinhopen niet vinden
Gr Ed
succes met zoeken
Citaat van: Ronald69 op woensdag 26 maart 2014, 12:52:37
Als zelf maken niet lukt: DRAAIORGEL (http://www.vissertoys.nl/pierement-draaiorgel-miniatuur)
Bedankt, maar of dit een H0 is betwijfel ik, gezien de afmetingen.
CiteerEn anders hier kijken voor een zelfbouw: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48971.0
Als basis een WIKING aanhangwagen nr 897.
Dat topic ken ik, daar kreeg ik het idee om ook een draaiorgel te gaan bouwen. En daarom heb ik via Google en Wikipedia verschillende frontjes gedownload.
Ik heb gisteren op Houten een aanhangertje gescoord die hoogstwaarschijnlijk de basis gaat vormen voor mijn draaiorgel:
(https://files.3rail.nl/tinypic/2ishxnc.jpg)
Een kleinere aanhanger kon ik niet vinden, ik zal het hier dus mee moeten doen.
Gerard,
je kan nu in elk geval van start ik ben heel benieuwd
Succes
Ed
Leuk project :thumbup:
Ik ben benieuwd!
(Overigens: vanwege het gewicht en het feit dat ze achter een auto gehangen worden en met enige snelheid worden vervoerd zitten ze vaak op een tandemasser!)
Dat ik een 2-assige aanhanger heb is puur toeval; het was de eerste die ik tegenkwam en meteen maar gekocht.
Als ik aan het project begin open ik een topic in dit board.
Ik kijk uit naar het begin van je projectje Gerard. :P
Wegens omstandugheden kan het nog even duren voor ik eraan begin, maar wat in het vat zit...
Grappig. Ik zie dit draadje nu pas. ik reis zelf met dit soort dingetjes, maar dan wel een maatje groter. Als ik met een orgfeltje op pad ga is het direkt 32 ton GWV.
Vic
Die van jou staat dus op een vrachtwagen. Dat noem ik geen 'dingetje' meer :eek:.
We hebben twee combinaties van 19 meter/32 ton elk
[slik]
niet bang worden, wij hebben allemaal een groot rijbewijs met ervaring.
Bovendien rijden we het meest buiten Nederland
Pfieuw.
Goedemorgen,
Even een welgemeend advies tbv het gebruik van de tandemasser autoambulance voor een orgel. Uiteraard is het niet verplicht om het op te volgen. In het verleden, zeg vanaf 1970-1995 was het gebruikelijk om een orgel vast op een aanhanger te plaatsen. Tegenwoordig gebeurd dit uiteraard nog steeds.
Echter vanaf net voor de eeuwwisseling is er langzaamaan begonnen om wat orgels terug te plaatsen op een houten 3-wielige duwwagen. Deze orgels worden uit een hang naar nostalgie op de oude wijze " geexploiteerd".
Als een dergfelijk orgel vervoerd moet worden gaat die compleet met duwwagen op een autoambulance of machinetransporter. Bij gebruik van een autoambulance wordt er alleen een gootje voor het neuswiel gelegd, Een machinetransporter heeft een vlakke dichte laadvloer. Dit zijn altijd tandemstellen.
In de praktijk wordt dus een zwaartepunt wat bij een orgel al hoog is nog eens extra verhoogd, wat resulteert is een combinatie die niet te rijden valt en niet op fatsoenlijke wijze met het verkeer kan meekomen. (Er zijn hampelmannen die met een zielig busje ervoor naar zuid-duitsland of zelfs Frankrijk of Italie rijden) Maar dit is voor de modelbaan natuurlijk niet van belang.
Er zijn leuke scenes te bedenken, bv het op- of aflieren van het orgel.
Kijk maar eens op de sites van de diverse musea in Nederland. Ik weet niet of links mogen maar google maar eens op het orgelmuseum in Utrecht of Haarlem. Deze mensen zullen ook altijd medewerking verlenen waar het extra informatie betreft, bv foto's en/of afmetingen.
Let wel: Het is typisch Nederlands om een orgel op deze wijze te vervoeren. Een orgel op zich is niet Nederlands. Denk bij de bouw van een 3-wielige duwwagen aan de duwboom!
Veel succes en ik zie tzt hier graag wat plaatjes
m.vr.gr.
Vic
Ps: Als je meer over ons wilt weten dan svp even googlen op "Victory on Tour" Er zijn wat sites en een FB plus veel info op youtube