Goedemiddag,
Eindelijk ter vervanging van de oude 6021/6050 de Tams Master Control geïnstalleerd, na wat aanloopprobleempjes rijden nu de eerste treinen!
Echter nog 2 problemen zijn nog op te lossen.
In Itrain kan ik nog niet in het schakelbord de wissels omgooien, het gaat om 3 marklin k83-decoders, wat moet ik veranderen in de TMC?
Bovendien zijn er paar oude Marklinlocs die nog niet willen gaan rijden, wat moet er nog veranderd worden in de TMC?
Ik ben benieuwd?
vr.gr.
Niek
Goedemiddag,
Plotseling doen de wissels het!!!!!
vr.gr.
Niek
Beste Niek,
Je moet in de Tams aangeven op welk systeem je loks rijden, begin maar eens met Motorola 14 stappen, daarna kun je kijken of Motorola 27A of 27B werken, bij de laatste twee goed kijken of je bij elke stap een snelheidsverandering ziet, het hangt erg af van welke decoder er in de lok zit.
Als je loks hebt met MFX/M4 decoders dan is er ook nog een procedure om 128 stappen te rijden, maar de Tams "leest niet in".
Staat allemaal netjes in de handleiding van Tams vermeld.
Groet, Anne W
in het menu kan je kiezen welke loc welk protocol heeft MM of DCC en het aantal rijstappen
Verders dien je in wisseldecoders het aantal decoders en protocol aan te geven
Anders even een PB
Goedemiddag,
Het opvallende is dat een paar oude locs met naderhand ingebouwde decoders niet willen rijden, ook het licht wil nog niet aan gaan.
Wie o wie?
Vr.gr.
Niek
heb je die ook in de tams aangegeven
anders kan je op 14 stappen dcc met sommige decoders riden
en dan ineens na een 2e loc niet meer
je zal echt elke loc aan moeten geven en het protocol en de stappen waarop de decoder staat
En niet te vergeten: het juiste adres. 8o
Albert.
Goedemorgen,
Ik heb vanochtend de signaalpauze Motorola-format lang gemaakt, in de handleiding staat dit nuttig kan zijn als er problemen zijn met de locs met Motorola I decoders.
En zowaar ook de zeer oude locjes beginnen te rijden!!!!!
Mannen, bedankt voor de moeite!
vr.gr.
Niek
Goedemorgen,
Nog een vraagje voor de ervaren TMC-rijders en natuurlijk ook de andere rijders.
In de handleiding staat dat bij gebruik van de Marklin-boosters (bij mij 6015/6017) de kortsluitpol. op positief moet staan, staat ook standaard ingesteld, echter dan geeft hij bij het opstarten de boodschap kortsluiting en dan doet niets het.
Nadat ik het op negatief heb gesteld, doet alles het naar behoren.
Is dit goed en kan dit geen kwaad?
Ik hoor het graag.
vr.gr.
Niek
Beste Niek,
Als je hem op negatief hebt staan en je maakt bewust een echte kortsluiting, schakelt de centrale dan af, zo ja, o.k., zo nee, dan weer terug naar positief.
Bij de Tams kun je de "gevoeligheid" instellen, zet hem eens op een hoge waarde en test dan eens met inschakelen en een echter kortsluiting.
Groet, Anne W
Dag Anne,
Bij negatief schakelt de centrale en de boosters niet af.
Bij positief schakelt de centrale en boosters niet in, geeft de boodschap short en kortsluiting en de baan is dan uiteraard niet te gebruiken.
vr.gr.
Niek
Dag Anne,
Bij negatief de gevoeligheid veranderd van 100 naar 10, schakelt bij kortsluiting nog steeds niet uit!
vr.gr.
Niek
Zit de draad naar de booster niet verkeerd om
Dag Nero,
De laatste booster is een 6017 en dan zit de draad op zijn kop in de TMC in tegenstelling tot de 6015!
vr.gr.
Niek
Hoe bedoel je
zit de draad op zijn kop
Als de stekker goed zit
de bruine draad links
en op de booster ook
ook in de tams aangeven welk protocol deboosters hebben
Beste Niek,
Heb je bij "positief" de gevoeligheid flink verminderd?
Tja, de verbindingskabels, ik weet door mijn ervaring met de Raptor en de Tams, dat je de stekker op z'n kop in de centrale moet steken, dit in tegenstelling tot een LDT DB2 booster.
Groet, Anne W
Goedenavond,
Volgens mij zitten de kabels goed, 3x marklin booster 6015 met platte kabel naar beneden, 3x marklin booster 6017 met platte kabel naar boven, ook in de TMC.
Morgen zal ik opstarten met positief en gevoeligheid naar 10.
Al met al is dit geen ideale situatie, als de kortsluiting niet werkt.
Vr.gr.
Niek
sluit de boosters 1 voor 1 aan,en controleer tussentijds
op de tams stekker draden naar boven
op de booster van de booster afwijzend
Beste Niek,
Ik sluit me 100% aan bij het advies van Nero, sluit de boosters één voor één aan en ga niet verder met de volgende booster voor de eerste naar behoren werkt.
De kabelvolgorde: de standaard kabel die LDT meelevert met de LDT booster heeft een zichtbare witte ader, op de LDT booster staat bij de stekkerlijst een witte stip en dan moet je zorgen dat het witte adertje bij de witte stip zit, als je de LDT aansluit op een Tams of een Raptor, dan zit die witte stip op de booster, als je er "vanachter" tegen aankijkt, rechts en dat witte adertje moet op de centrale ook rechts zitten.
Ik weet dat het bij de Märklin booster precies andersom is, dus zit als het ware, de witte stip op de booster links, kijk eens of de ader van de bandkabel die in de centrale rechts zit, in de booster links uit komt (alles vanachter gezien, dus tegen de aansluitkant van de centrale/booster aankijken)
Als je één booster aan de praat hebt, dan de rest van de boosters verder ook zo aansluiten, ik ben wat betreft verschillende aansluitingen van de 6015 en 6017 niet op de hoogte.
Dan heb ik ook nog even in het Tams boek gebladerd, de Märklin type boosters hebben een positieve kortsluitmelding nodig, de gevoeligheid is instelbaar tussen 10 en 1000 milliseconden, zet hem eens op 500 milliseconden.
Als je dan alle 6 boosters kunt inschakelen dan kun je eventueel de tijd weer verkorten, lukt het niet, dan de tijd langer maken.
Op zich is een tijd van 1 seconde niet erg, de maximale stroom is niet erg groot.
Succes, groet, Anne W
Dag Anne en Nero,
Eerst geprobeerd positief met 10 en 500, niet gelukt.
Vervolgens de achterste booster 6015 als eerste afgekoppeld en meteen raak, positief en 10 en een gemaakte kortsluiting werkt nu ook.
Ga nu kijken naar de achterste booster voor de 72750 (1X) en 3x K83.
Ik houd jullie op de hoogte!
Alvast bedankt voor het meedenken en moeite.
Fijne dag.
vr.gr.
Niek
Goedemorgen,
Het zit in een van de K83?
vr.gr.
Niek
Goedenavond,
Bij boosterinstelling positief op de TMC is er kortsluiting, nadat ik de 3x K83 heb afgekoppeld van de booster 6015 wordt de kortsluiting opgeheven.
Bij boosterinstelling negatief op de TMC, wat niet de bedoeling is bij Marklin, komt er geen kortsluiting voor en blijft alles in bedrijf.
Dit is en blijft voor mij een raadsel?????
vr.gr.
Niek
Beste Niek,
Als er kortsluiting optreedt alleen als er een "gebruiker" aangesloten wordt dan zit er een probleem in die gebruiker, check de aansluitingen eens op correctheid, bruin en rood, goed, draai ze dan eens om, dat zou wel vreemd zijn overigens.
Groet, Anne W
Hoi Niek,
Probeer dit eens!
Hinweis zum Betrieb mit dem Booster LDT DB2:
Wird dieser Booster im reinen DCC-Betrieb eingesetzt, erzeugt er häufig bereits beim Einschalten eine Kurzschlussmeldung. Diese Fehlmeldung können Sie verhindern, indem Sie grundsätzlich eine aktive Lok im Motorola-Format ansteuern (ggf. eine Phantom-Lok).
Grt Rieske
Goedemorgen,
Op advies van Rieske heb ik gemaild naar Tams, onderstaand hun reactie:
Hallo,
wenn Sie an der MasterControl einen Märklin-Booster angeschlossen haben,
muß die Einstellung der Kurzschlußmeldung positiv sein.
Wenn Sie beim Anschluß eines Weichendecoders eine Kurzschlußmeldung
bekommen, so muß der Weichendecoder geprüft werden.
Wenn der Weichendecoder mit dem gleichen Trafo versort wird, mit dem
auch die Booster versorgt werden, kann das der Grund sein.
Weiterhin kann es daran liegen, das die beiden Eingangskabel, welche vom
Booster zum Weichendecoder kommen, verpolt sind. Hier können Sie zum
Testen, mal beide Pole umtauschen.
Mit freundlichem Gruß
Torsten Kalbe
Ik heb alle kabels nagelopen, zitten goed, ik durf nu niet zo goed wat te ondernemen omdat anders misschien de boel verpest wordt, wat moet ik nu precies doen????
Alvast bedankt!!!!
vr.gr.
Niek
Zet al je trafo's eens in dezelfde fase.
Ff bij de buren geleend, zie hier hoe je dit kunt doen.
http://www.beneluxspoor.org/bnls/fase.jpg
Grt Rieske
Als je leest geeft tams al aan ?positief ?
de boosters zijn toch LDT en geen marklin
dus zoals het nu zit is het goed
anders zit er een probleem in de laatst aangesloten unit waar de kortsluiting ontstaat
Het gaat niet om een booster van Märklin of LDT of een ander merk, het gaat over het type aansluiting, 5 polig, wordt wel Märklin aansluiting genoemd, heeft positieve kortsluitmelding of 3 polig, wordt wel CDE aansluiting genoemd, heeft negatieve kortsluitmelding.
Het lijkt me raadzaam om alle trafo's die iets aan de apparatuur of de baan voedt te controleren op "fasegelijkheid", baat het niet het schaadt zeker niet.
Groet, Anne W
De fase maakt toch niet uit met digitaal
De trafo ligt niet direct aan de baan,maar via een booster die er een digitale spanning op zet
En bij meerdere boosters merk je niets van fase
Je hebt immers geen echte plus of min meer
Goedemiddag,
Het wordt voor mij steeds raadselachtig!
Ik heb nog even nagedacht, bij positief ziet de TMC de kortsluiting bij de 3x K83 via marklin-booster 6015 en bij negatief ziet de TMC de kortsluiting over het hoofd!
vr.gr.
Niek
Goedemiddag,
Inmiddels de 3 K83 afgekoppeld, begonnen met bij de eerste K83 de wissels weer aan te sluiten en bij de vierde aangesloten wissel weer kortsluiting, wissel functioneert normaal, bedrading gecontroleerd, blijft een raadsel, ik heb dit in mijn lange marklin-tijd nog nooit meegemaakt, zo'n lange storing.
Wie heeft de gouden tip?
Iets veranderen in de instellingen van de TMC?
vr.gr.
Niek
Als ik het bovenstaande allemaal lees en nu zie dat je bij het heraansluiten kortsluiting krijgt, zou ik het volgende doen :
a. alle k83's een voor een aansluiten met wissels en kijken wanneer kortsluiting optreedt.
b is het steeds dezelfde wissel die kortsluiting geeft, zou ik die eens helemaal uitpluizen
c. als het steeds dezelfde k 83 is die kortsluiting geeft, zou ik die vervangen of het kortsluitgevende contact niet gebruiken.
Wissel de 1e en de 3e K 83 eens om
Sluit de wissels weer 1 voor 1 aan
Heb je weer de 4e wissel sluiting ,zit het in de wissel
verwissel de wissel met een andere wissel(de bedrading)en kijk of er dan nog sluiting bij de 4e aangesloten wissel is
zo niet zit het op zeker in de wissel
zo ja dandenk ik de bedrading
als het over is met de zelfde wissel zit het zeker in de K 83 , en zal het met de laatste wissel weer sluiting geve
Beste Niek,
Inderdaad eerst uitzoeken of het in de K83 zelf zit of in de wissel, toevallig nog ergens een lichtaansluiting zitten die ook aan de rails ligt?
Groet, Anne W
Goedemiddag,
Alles nog een keer nagelopen, steeds slechts een wissel aangesloten op de k83, uiteindelijk werken alle k83 en wissels, echter zodra ik de 2e wissel, willekeurig, aansluit gaat TMC op short! en kortsluiting.
Wat te doen?
vr.gr.
Niek
wissel2 nakijken !!
Goedemiddag,
Het gaat niet om wissel 2.
Ik heb elke wissel afzonderlijk aangesloten en ze doen het allemaal, echter zodra ik 2 wissels tegelijk aansluit gaat de TMC op Short! en kortsluiting.
Het lijkt wel of de booster of trafo 2 wissels tegelijk niet aan kan of is de TMC zo gevoelig of moet er iets in de instellingen van de booster in de TMC worden gewijzigd?
vr.gr.
Niek
Heb je in tams het aantal wisseldecoders op 3 (of zet ze op 8) gezet
Protocol dcc
K83 en DCC gaan niet samen.
Gr, Ben.
Dan op motorola
maar het aantal gewoon op 8 zetten
Anders beginnen met de 1e wissel op 5 te nummeren
dus de 1e 4 overslaan
ik gebruik 4 roco decoders
1 lenz decoder
en 3 digirails decoders
de tams heeft de rare eigen schap dat de 1e 4 niet willen werken ,dus begonnen met 5
toen wilde ze niet verder na 3 decoders
heel vreemd maar het is zo
1e wissel dus als 5 opgeven
dan steeds 1 wissel erbij
Je geeft nu aan dat de 2e wissel al een probleem geeft,en eerder de 4e wissel
als je een decoder vol maakt steeds 1 erbij
zit de sluitin dan in de 4e wissel?
als je dan wissel 5 erop aansluit ipv 4
zit de sluiting dan in 5 of niet
en (ik kan deze decoders niet)
maar als je 8 wissel op de decoder kan aansluiten ,moet je dit als 2 decoders opgeven
Citaat van: niek op dinsdag 11 maart 2014, 22:00:25
Volgens mij zitten de kabels goed, 3x marklin booster 6015 met platte kabel naar beneden, 3x marklin booster 6017 met platte kabel naar boven, ook in de TMC.
Pull up weerstand tussen de lijn en Vcc.
Mvg,
Peter
Beste Niek,
Staat er wat in de Tams handleiding over het gebruik van MM of DCC voor de wisseldecoders, ik zal dinsdag op de clubbanen eens nakijken waar de Tams centrales op staan, decoders weet ik al, Edits en LDT.
Groet, Anne W
Als de tams is geupdated zal er ook MMII in staan
Anders gewoon met verschillende instellingen proberen
Goedemiddag,
In aansluiting op verhaal van Nero vraag ik mij af of de wisselconfig. goed staat:
Wisselformat 1- 4: MM
voor mijn 3x K83 met totaal 12 wissels
vr.gr.
Niek
Ik bedoel wisselformat!
eerste bericht was toch volledig!
Hoi Niek,
Kijk eens bij booster config # staat daar je instelling op MM?
Kijk daarna eens bij wissel config # staat daar wisselformat 1- 4:MM?
Als je de 1 in 'n 5 # veranderd staat er dan wisselformat 5- 8MM? En wat staat er als je de 5 in 'n 9# veranderd?
Even voor de duidelijkheid:
Druk op 0 ga naar instellingen met draaiknop druk op # ga naar wissel config druk op # staat daar alle wissels Motorola? Draai de knop tot je ziet staan wisselformat 1- 4: MM druk op # je kunt nu de 1 wijzigen in 5,9,13,17 iedere keer plus 4. Als je hier tussentijds aan de knop draait wijzig je het protocol MM of DCC. Denk dat hier jouw probleem zit.
Overigens staat bij MSG alles op Motorola MM
Succes Rieske
Dag Rieske,
Als ik het verander in 5-8 MM , als ik daarna weer inschakel staat ie weer op 1-4 MM
Wat begrijp ik verkeerd of doe ik verkeerd?
vr.gr.
Niek
Heb je n pb gestuurd
Goedemiddag,
Ondanks de enorme hulp van iedereen lukt het nog steeds niet!
Bij boosterconfig. neg. geen probleem, bij positief short! en kortsluiting.
Wie o wie?????
vr.gr.
Niek
als je de 5 intoest wel op OK drukken
En dat elke keer
Goedenavond,
Zelfs andere booster en trafo gebruikt!, geen resultaat.
vr.gr.
Niek
waar woon je
iemand met een tams die m wil proberen op zijn baan
ik woon in amsterdam
je mag langs komen
Beste Niek,
Ik wil ook wel een keer langskomen met dat vaak verguisde apparaat van mij, dus waar woon je?
Groet, Anne W
beetje zitten zoeken
Als de laatste wissel word aangesloten heb je sluiting??
heb je al de draden gewisseld op dat moment en weer getest
Op een duits forum gelezen dat als er 1 verkeerd zit het niet gaat werken en (lijkt voor sommige centrales)op sluiting
Goedemiddag,
Bedankt voor jullie aanbod!
Ik ga nog wat proberen en dan eerst eens Tams mailen.
Bedankt voor jullie moeite tot nu toe.
vr.gr.
Niek
Waarom geef je de Tams geen reset?
Gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Grt Rieske
Dag Rieske,
Heb ik ook al gedaan!
vr.gr.
Niek
Ook de draden gewisseld bij sluiting
Ik blijf toch anders denken aan een defecte wissel ,of bedradings fout
Dag Nero,
Ik sluit steeds willekeurige wissels aan!
Wacht morgen op reactie van Tams.
vr.gr.
Niek
Goedemiddag,
Inmiddels ben ik weer wat verder.
IK heb de oude 6021 heeft ingezet i.p.v. de TMC, alles perfect, bewijs dat alles in orde is.
Vervolgens de TMC er weer erin, alle rode en groene stekkers weer in de k83 gestopt, geen probleem.
Vervolgens de gele stekker van de 1e wissel erin gezet, geen probleem, vervolgens wissel omgezet, kortsluiting.
Dit gemeld bij Tams.
Wordt vervolgd!
vr.gr.
Niek
Er zit in het menuu dacht iik een instelling om de wissel polariteit te veranderen
weet zo even niet waar ,maar kan daar + en _ omzetten
Ik denk dat het komt door de montage op de wissel zelf
Ik heb dat ook met FL aandrijving op sommige wissels
Dan is de aandrijving verbonden(contact overdracht) met de voetplaat en die maakt dan met de tongen contact op de plaat
pool omkeren heeft dan effect
denk als de aandrijving los van de wissel zit de sluiting over is
Goedemorgen,
Wie weet waar ik dat kan vinden in het menu van de TMC?
vr.gr.
Niek
onder instellingen
Let op dat je niet echt de polariteit wisselt
Weet oolk niet of dit met M werkt
heb je al getest met een losse wissel aandrijving
Dag Nero,
Dat is nou juist de clou!
De polariteit dient bij Märklin op positief te staan en bij negatief is alles perfect in orde, maar dat is nou juist niet de bedoeling omdat de TMC dan niet uitschakelt bij een kortsluiting op de baan.
vr.gr.
Niek
Goedenavond,
Nog een laatste proefje gedaan.
Alle wissels in bedrijf.
Kortsluitingpolariteit negatief : geen kortsluiting.
Kortsluitingpolariteit positief : kortsluiting.
Kortsluitingpolariteit positief en kortsluitgevoeligheid op uit: geen kortsluiting, maar dat is niet de bedoeling want als er een echte kortsluiting op de baan ontstaat wordt dan niet opgemerkt.
Wie het weet mag het zeggen!!!!!
vr.gr.
Niek
ik heb m ook op uit staan
heb je de schakeltijd al eens proberen te verlengen
Als de wissel zeg 2 sec schakelt ,zet dan de tijd op 3 sec
dan heb je 1 sec speling tot de kortsluit beveiliging er in komt
nadeel van ingeschakelde beveiliging is ,als er een trein met klimmen en veel verlichte wagons en wat schakel pulsen naar de decoder deze ook sluiting aangeeft en uit schakelt
Beste Niels,
Zoals beloofd heb ik de handleiding van de Tams een keer doorgespit:
de "Kurzschluss-Polariteit" moet op positief staan, hoofdstuk 6.4.
zet de "Kurzschluss-Empfindlichkeit", hoofdstuk 6.4 op 1000 msec (=1 seconde), dan moet het 1 seconde duren voordat de Tams uitschakelt.
referend aan bijdrage #38 van Ben:
zet de "Datenformat für alle Magnetartikel-Decoder" op Motorola, ook hoofdstuk 6.4
nu zendt de Tams zowel Motorola als wel DCC uit, als ik Ben zijn bijdrage interpreteer als "Motorola en DCC kan zo wie zo niet samen op een K83", dan is het een kwestie van naar een winkel gaan en een Viessmann 5211 kopen en het daarmee proberen.
Als laatste, nogmaals, ik denk dat er een ander mens een keer bij je moet komen kijken, twee zien meer als één.
Groet, Anne W
probeer
instellingen
OK
MM signaalpauze
Korr (1.5ms)
dan naatr
booster config
ok
kortsl pol
negatief (mm)
ok
dan zou het moeten werken
wel je boosters en decoders allemaal op MM zetten
ook je locs controleren
die kan je per loc op dcc of mm zetten
Beste Nero,
Kortsluitmelding op "negatief"?
Beste Niels,
Ik heb vanavond nog even zitten googlen op de verschillen tussen de 6015 en de 6017 en daar kwam ik tegen dat de dipschakelaars achterop ook invloed zouden hebben op de kortsluitmelding, ik kon alleen gene handleiding in google vinden, heb jij er nog één, zo ja, check dan eens of waar is wat ik gelezen heb en zo ja, of ze goed staan.
Groet, Anne W
anne
in de handleiding van tams staat echt
dcc op positief en mm negatief
data verkeer en kortsluit melding gaan bij dcc(FL roco en verder alle 2 rail meest over 5 draden en bij M over 3 draden
Beste Nero,
Bei Verwendung Märklin**-kompatibler Booster muss die
Kurzschluss-Polarität auf ?positiv?, bei Verwendung DCCkompatibler
Booster auf ?negativ? eingestellt werden.
Rechtstreeks gekopieerd uit http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/MasterControl_DE_1_4_6.PDF
Verder de "M" aansluiting is 5 polig, de CDE aansluiting is 3 polig
Groet, Anne W
OK
jammer dat M geen dcc aankan dan
er staat alleen MM op negatief
niet of het wel of geen M compatible is
dus doen wat er staat
MM negatief
Beste Nero,
Het type kortsluitmelding, positief of negatief, heeft niets met DCC te maken, maar alles met welke, een beetje gestandaardiseerde, aansluiting de booster aangestuurd moet worden, dus het hangt van het gekozen merk booster af, niet of het een Motorola of DCC booster is.
Voorbeeld: een Raptor met een LDT DB2 booster, deze booster heeft alleen maar een 5 polige "M" - type aansluiting, de Raptor heeft ook zo'n aansluiting en de booster levert dus bij kortsluiting een positieve melding aan de centrale.
Ik stel de Raptor in op puur DCC (in tegenstelling tot de Tams, kan dat met de Raptor), de LDT DB2 booster heeft daar geen problemen mee en daarmee verandert de polariteit van de kortsluitmelding niet.
Nog een voorbeeld: aan de Raptor komt nu een Lenz booster te hangen, deze booster heeft alleen een 3 polige "CDE" - type aansluiting, de Raptor heeft ook zo'n aansluiting en de booster levert dus bij kortsluiting een negatieve melding aan de centrale.
Ik stel de Raptor nu in op puur Motorola, de Lenz booster heeft daar geen problemen mee en daarmee verandert de polariteit van de kortsluitmelding niet.
Dus ik begrijp niets van jouw adviezen, maar ik leer graag, dus kopieer net als ik "jouw" stukje uit de Tams handleiding in dit topic.
Groet, Anne W
Goedemiddag,
Ik heb nu echt alles geprobeerd.
De TMC staat nu op positief en kortsluitgevoeligheid op uit.
Daarmee functioneert alles naar behoren, alleen bij een echte kortsluiting op de baan wordt de TMC niet uitgeschakeld.
Ik zoek dus nu nog iemand met ervaring daarmee en zal een nieuw draadje openen.
Dus dit draadje gesloten en iedereen vreselijk bedankt voor de vele moeite!!!!!!!!!!!
vr.gr.
Niek
Beste Niek,
Wat bedoel je met kortsluitgevoeligheid op uit?
Groet, Anne W
zie pagina 6.12
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/242117-an-01-nl-ZENTRALE_MASTER_CONTROL.pdf
Dag Anne,
Je kunt kiezen tussen uit of een tijd van 5ms tot 1000 ms.
Maar bij welke tijd dan ook het werkt niet.
vr.gr.
Niek
Beste Rieske,
O.K., dank je wel, heb ik overheen gelezen.
Beste Niek,
Er zit iets heel fout (achteraf heeft in de techniek alles een logische verklaring) bij je waar je geen oplossing voor krijgt "op afstand", dus nogmaals, waar woon je, zodat er iemand bij je kan komen kijken.
Op zich is een uitgeschakelde kortsluitmelding niet heel erg, omdat de booster toch wel maatregelen neemt, het vereist oplettendheid, omdat bij Maaspoortbaan van de MSG/Den Bosch de boosters ver weg zitten van de bedieningsplaats, hebben ze bij de bedieningsplaats een paneeltje gemaakt met 4 ledjes (4 boosters) en aangesloten op de uitgangsklemmen van de boosters.
Als alle boosters naar behoren werken, branden alle ledjes, als er één uitgaat, is er kortsluiting.
Groet, Anne W
Groet, Anne W
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/MasterControl_DE_1_4_6.PDF
dit is rechtstreeks bij tams
wat jij hebt heb ik ook gehad
en wat bedoel je met de tams schakelt niet uit
de tams blijft gewoon aanstaan
alleen de boosters worden uitgeschakelt,en dan nog alleen de booster die sluiting heeft
op mijn baan gebeurt het soms dat de bovenbaan sluiting heeft en stopt met rijden
het schaduw station blijft dan gewoon rijden
zie de handleiding seite 6.19
Dag Nero,
Alle boosters gaan in een keer eruit en op de TMC staat in het schermpje Short! Kortsluiting.
vr.gr.
Niek
kan je eens een tekening maken hoe je alles hebt aangesloten
heb je een programmeer rail liggen en aangesloten en hoe als je die hebt
en anders waar woon je zodat iemand in de buurt een blik kan werpen/helpen
of bij iemand langs gaan
Ik vond dit in de Uhlenbrock FAQ:
Problem/Frage:
Wenn die Intellibox mit einem Märklin 6017 Booster betrieben wird, erscheint nach dem einschalten der Anlage die Fehlermeldung:
"--Kurzschluss Booster--".
Hinweis:
Fall A - Sie benutzen nur Motorola-Decoder
es ist wahrscheinlich, dass Sie, obwohl Sie nur Motorola-Decoder benutzen, doch zumindest einmal eine DCC-Lok "zum ausprobieren" aufgerufen haben.
Dies hat zur Folge, dass die Intellibox automatisch die Sonderoption 25 auf den Wert 1 und die Sonderoption 907 auf dem Wert 5 gestellt hat. Das bedeutet, dass beim Anschalten der Anlage ab jetzt auch ein DCC-Signal mit ausgesendet wird, welches vom Booster 6017 als Kurzschluß interpretiert wird.
Lösung:
Bitte Sonderoption 25 zurücksetzen auf Wert = 0
Bitte Sonderoption 907 zurücksetzen auf Wert = 1
Falls trotzt dieser Änderung immer noch eine Kurzschluss- Fehlermeldung entsteht, verändern Sie bitte auch den Wert der Sonderoption 36 auf einen größeren Wert als die Werkseinstellung von 20 z.B. auf den Wert 100.
Hinweis:
Fall B - Sie fahren auch im Mischbetrieb mit DCC-Decodern.
Lösung:
die Sonderoption 901 ist wahrscheinlich nicht - laut Intellibox Handbuch - erhöht worden. Die Sonderoption 901 sollte auf den Wert 3 bis 5 gesetzt werden.
Falls trotzt dieser Änderung immer noch eine Kurzschluss- Fehlermeldung entsteht, verändern Sie bitte auch den Wert der Sonderoption 36 auf einen größeren Wert als die Werkseinstellung von 20 z.B. auf den Wert 100 .
Ebenso am Märklin Booster die DIP-Schalter 1 und 2 auf "on" stellen.
Wat het betekent moet een IB gebruiker maar vertellen, wij hebben op de testbaan van de MSG/Den Bosch de combinatie Tams/6017 gehad, op die baan word ook met 3-rail DCC loks gereden, geen probleem.
Groet, Anne W
wat heeft een intellibox met tams
Buiten de protocollen ,werkt dit niet gelijk
Ik wil best helpen
maar blijf dan bij tams,en haal niet elke centrale die hij niet heeft erbij
Dat wekt alleen maar verwarring
wacht op een tekening hoe wat aangesloten is
de tams veranderd niet zomaar vanzelf instellingen
Van de intellibox verwacht ik dit ook niet????
en van andere ook niet
Goedemorgen,
PROBLEEM GELUKKIG EN EINDELIJK OPGELOST!!!!!
Oude situatie:
6015 6015 6015 6017 6017 6017 TMC
K83
Nieuwe situatie:
6017 6015 6015 6017 6017 6015 TMC
K83
Ik heb dus de 6015 verwisseld met de 6017 en het probleem is opgelost, staat nu op positief en 100ms en merkt ook een echte kortsluiting op de baan op.
Kennelijk is de combinatie K83/6015 of TMC/6017 geen gelukkige keuze!!!
Tenslotte heb elk nadeel zijn voordeel, ik weet nu precies om te gaan met de TMC.
Mannen, ontzettend bedankt voor jullie VELE moeite!!!!!!!
vr.gr.
Niek
Beste Niek,
Gefeliciteerd, heel mooi, nu hoor ik nog graag van één van onze echte deskundigen wat de verklaring is van dit fenomeen en als alles goed loop leer je niet veel, dat komt pas als het niet loopt zoals je denkt dat het zou moeten lopen.
Groet, Anne W
:thumbup: O.K