Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: dakdak op woensdag 05 februari 2014, 17:58:17

Titel: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op woensdag 05 februari 2014, 17:58:17
Hallo allen,

Ik zit erover te denken om mijn in 2012 gebouwde (vrij krakkemikkige) tafel af te breken en opnieuw op te zetten op een stevigere manier. Ik heb een tafel van 3 m bij 1,25 m waar ik aan alle kanten ca. 50cm ruimte heb - ik kan dus om de hele tafel heenlopen. Ik wil dit momenteel niet veranderen. Op de afbeelding hieronder zie je mijn momenteel erg simpele baanplan.

Ik wil graag een schaduwstation aanleggen en dus een extra niveau inbouwen. Ik heb hiervoor een Gleiswendel in gedachten die ik via Ebay kan aanschaffen (ik ben zelf echt niet handig in het bouwen hiervan). De Gleiswendel zou dubbelsporig zijn (R1 en R2 bochten) en 25 cm gaan dalen (2,5 bochten). De buitenmaat is 98 cm en de binnenmaat is 60 cm. Het plan is om deze Gleiswendel rechtsboven aan de buitenkant van de tafel te plakken (zie afbeelding). Een Gleiswendel met slechts 1 spoor kan echter ook als het niet anders kan.

Rechtsboven op de tafel zit momenteel ook een berg en die wil ik daar graag houden (zie ook afbeelding). De berg kan niet verplaatst worden omdat anders de "achterkant" zichtbaar wordt en dat wil ik liever niet. Bovendien heeft dit te maken met restricties die mijn wederhelft mij op heeft gelegd m.b.t. het gebruik van de kamer. :-)

De baan heet Liamtal (vernoemd naar mijn overleden zoontje) en moet een Duitse "Kleinstadt" voorstellen in de heuvels van zuid-Duitsland. Ik hou van scenery en heb vrij veel huizen- en wegenmateriaal dat ik graag uiteindelijk een plaats wil geven in het geheel, dus ik wil geen baan hebben die vol ligt met rails.

De puzzel: hoe maak ik hier een mooi baanplan van dat ik als beginner makkelijk kan opbouwen en waar ik toch rijplezier mee kan beleven? Ik heb zelf al zitten klungelen, maar ik kom er niet echt uit en weet niet of dit uberhaupt haalbaar is. Bijvoorbeeld: komt het goed met de Gleiswendel als de helft ervan uitsteekt buiten de randen van de tafel en de helft niet, of komt de boel dan klem te zitten?

Ik weet niet of bovenstaande voldoende informatie voor jullie is om een voorstel te doen; als niet, stel dan gerust alle vragen die je hebt.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: keeszondag op donderdag 06 februari 2014, 09:11:55
Hoi, als ik er naar kijk denk ik dat je, gelet op de "preconditions" van de wederhelft, de spiraal onder de tafel moet bouwen. Je kunt bovenaan dubbelspoors de tunnel in en daar de spiraal aansluiten. Het station zou je dan kunnen veranderen in een kopstation en de berg naar die kant nog wat uitbreiden. Als je een keerlus maakt op het schaduwniveau komen je treinen ook weer terug. Ik heb er verder nog niet uitgebreid op gestudeerd, maar er zijn natuurlijk ook nog andere aanpassingen mogelijk om rond rijden weer mogelijk te maken.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op donderdag 06 februari 2014, 13:01:12
Ha Dennis
Er zijn technisch zeker mogelijkheden voor het toepassen van de spiraal, zelfs binnen je huidige tafelframe.
Je zou zelfs enkelsporig kunnen werken, door het doodlopende spoortje links achter door te trekken naar rechts achter en gelijk ook te zakken. Hierdoor kom je al onder het tafelniveau uit en kan de spiraal mogelijk in z'n geheel in die hoek worden gezet waar je hem al had gepland (onder de tafel ipv deels er uitstekend).
Waar je wel mee zit is de routing. Wanneer je ' beneden'  bent in je schaduwstation, neem ik aan dat dit tevens een keerlus is. Dan kom je dus in ongekeerde richting terug op je hoofdbaan. Je zult dus op je hoofdbaan ook ergens een keermogelijkheid moeten maken, of een dubbele keermogelijkheid in je schaduwstation.

groet, Gertjan
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op donderdag 06 februari 2014, 15:53:36
Hoi Kees en Gertjan,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Kees, ik weet niet of een kopstation mijn voorkeur heeft - de meeste treinen die ik heb kunnen niet zomaar gaan duwen, helaas. Ik moet dus waarschijnlijk een keermogelijkheid voorzien op de hoofdbaan, zoals Gertjan al aangeeft.

Gertjan, jij ziet inderdaad wat ik ook al zag: dat derde spoor kan uitgebreid naar beneden zakken. Dan is het allemaal echter eensporig en moeten treinen dus langer wachten voordat ze naar beneden/boven kunnen en bovendien heb ik geen flauw idee hoe ik de berekeningen moet maken om dit allemaal goed te laten uitkomen en hoeveel spiraal ik dan nog nodig heb.

Ik heb zelf nu zitten experimenteren met het aansluiten de Gleiswendel rechtsboven aan het dubbele spoor in de berg, maar het probleem is dat er van onderen ook nog een spoor naar boven loopt en daar is het me maar moeilijk gelukt om die zonder problemen aan te sluiten. Het dubbele spoor op de spiraal moet dan in de berg enkelsporig worden zodat ik dat onderste spoor kan laten invoegen, waarna er nog een wissel komt om weer dubbelsporig uit de berg te komen. Het wordt daardoor een beetje een clusterf*ck in de berg qua wissels.

Ik moet zeggen dat ik me steeds meer begin te realiseren hoeveel eenvoudiger het allemaal zou zijn als ik in NL woonde, want dan was er vast nu al iemand langsgekomen om me te helpen... Gaat iemand toevallig binnenkort richting Kentucky?? ;-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Spiky op donderdag 06 februari 2014, 16:41:33
Hi Dennis,

Over het algemeen wordt uitgegaan van een maximale stijging van 3%, dwz dat je na een meter spoor 3 cm naar boven gaat. Voor de spiraal met dubbelspoor doe je deze berekening voor het spoor waarop de treinen omhoog rijden. Het mooiste is natuurlijk als beide niet boven de 3% uit komen.

Kan je voor de baan de het hoogte verloop van de sporen aangeven?

Hans
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op donderdag 06 februari 2014, 18:49:23
Hi Dennis,

En in aanvulling op het verhaal van Hans, het beste is het om met het buitenste spoor te gaan stijgen en aan de binnenkant dalen.
Het buitenste spoor heeft de grootste radius en zal dus ietsje vlakker verlopen tov het binnenste spoor.

In de bijlage een twee tal mogelijkheden de eerste is met de spiraal half buiten de tafel. Niet zo'n mooie oplossing vind ik dat, omdat je problemen krijgt met het doorgaande spoor.
Hoewel als je die vanaf het wissel laat stijgen moet ook dit net kunnen.
In de 2e oplossing gaat het doorgaande spoor om de spiraal heen.

Kijk maar of je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Peter
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: keeszondag op donderdag 06 februari 2014, 19:10:34
Kentucky? Daar helemaal? Hooguit kom ik in the windy city and surroundings, op bezoek bij mijn broer!
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op donderdag 06 februari 2014, 19:17:16
Bedankt voor jullie reacties! Hans, de enige stijgingen en dalingen zitten hem in de spiraal, voor de rest leg ik alle rails vlak. Met Gertjan's oplossing (derde baan buiten de tafel om laten zakken) kom ik dus slechts op 9 cm uit, uitgaande van 3 cm per meter zoals jij aangaf. Dan heb ik dus nog net iets meer dan anderhalve spiraal nodig voor de resterende 16 cm. Ik twijfel toch wel aan deze oplossing.

Peter, bedankt voor je uitleg en tekeningen! Ik vind jouw tweede oplossing behoorlijk elegant. Het zal wat puzzelen worden met de berg (nu vastgelijmd op een stuk MDF) maar ik denk dat het me moet lukken om aan de onderkant een stuk weg te zagen zodat de spiraal erin verborgen kan worden.

Ik heb dan nog wat praktische vragen over de installatie van de spiraal, maar dat komt t.z.t. wel (het ding moet helemaal uit Duitsland komen en ik heb hem nog niet eens besteld).

Hebben jullie nog ideeën voor het baanplan op het zichtniveau en hoe ik de ruimte in het schaduwstation kan maximaliseren (en toch toegang kan houden tot de baan)?
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op donderdag 06 februari 2014, 19:18:47
Citaat van: keeszondag op donderdag 06 februari 2014, 19:10:34
Kentucky? Daar helemaal? Hooguit kom ik in the windy city and surroundings, op bezoek bij mijn broer!

Is maar een uurtje of zes rijden van de Windy City, hoor... voor Amerikaanse begrippen is dat niets! ;-) En als je langskomt, geef ik je gratis onderdak (we hebben een luxe gastenslaapkamer) en een toer van Louisville zo je dat wilt. :-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op donderdag 06 februari 2014, 19:28:33
Hi Dennis,

Met welke rail ga je je baan eigenlijk bouwen?
C - K - M rail?
En je tafel afmetingen zijn 3 meter bij 1,25 meter?
Dat is wel makkelijk om te weten, om een eventuele goede aanpassing en of tips te geven.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op donderdag 06 februari 2014, 19:40:39
Uitsluitend c-rail en ja, de tafel is 3 m bij 1,25 m.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op donderdag 06 februari 2014, 23:21:16
Ha Dennis,
Mijn oplossing ging ervan uit dat alles wat je reeds getekend had op plaatniveau hier zou blijven liggen.
door met het enkelspoor 3% of 9 cm te dalen kom je met het begin van de spiraal precies onder de bestaande baan uit
en kun je vandaar verder dalen naar het gewenste onderste niveau.
Maar de oplossing van Peter is ook prima, omdat het sporenplan op de tafel veranderd is. Zelf vind ik het omleggen vna
het rondgaande spoor buiten de spiraal (rechter oplossing) beter dan de linker. Dit kan welm maar vraagt bouwtechnisch meer,
omdat het rondgaande spoor nu dwars over de spiraal loopt en gelijk blijvend moet stijgen, anders kom je niet aan het gewenste hoogteverschil
en ik vind het nu zelfs nog wat krap.
Dus rechteroplossing van Peter  :thumbup:.

gr Gertjan
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op zaterdag 08 februari 2014, 03:28:10
Hoi Dennis,

Zoals beloofd het sporenplan van de rechter oplossing.
Ook het wintrack bestand erbij voor versie 11 ook met de demo in te lezen.
Mocht ik nog meer voor je kunnen betekenen dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op zaterdag 08 februari 2014, 20:29:22
Dank je, Peter! Op basis van jouw idee heb ik geprobeerd het geheel verder uit te werken in SCARM. Niet alles past momenteel, maar ik vraag me sowieso iets af over de spiraal: passen daar wel treinen onderdoor als ik deze onder het zichtniveau leg? De spiraal zakt volgens mij nl. slechts 1,5 cm op het moment dat hij de plaat op zichtniveau kruist (en de berg eindigt) en daar kan natuurlijk geen trein onderdoor. Of zie ik dat verkeerd?
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 08 februari 2014, 22:12:15
Hi Dennis,
Dat hangt af hoe je dit uit gaat voeren. In het voorliggende omtwerp is geen sprake van een tafel ter hoogte van de spiraal.
De spiraal begint direct te zakken na de wissel/kruiswissel en na 1 hele wending moet hij ongeveer 85 mm zijn gezakt.
Het is al met al nog wat krap en met de binnenbaan kom je waarschijnlijk net niet aan de 3%, tenzij je bij het kruisen van het
bovenliggende spoor aan 8 cm voldoende zou hebben.
'Boven de spiraal'  zijn dus geen sporen en ook geen afdekplaat. Pas na 1 hele ronde is sprake van een bovenliggend spoor.

Groet, Gertjan
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op zondag 09 februari 2014, 21:27:50
Ik denk dat ik het gewoon zal moeten testen... ofwel de berg past wel, of niet. Ik kan daar weinig aan doen.

Hieronder twee plannen voor het schaduwstation, afhankelijk van waar de draaiing eindigt zijn er verschillende mogelijkheden om de rails te leggen. Helaas weet ik ook hier niet wanneer de spiraal de bodem bereikt (de eerste rail geeft aan waar ik denk dat de spiraal eindigt). Bij het tweede plan zal een klein stukje plank extra moeten gebruiken omdat het schaduwstation er net een paar rails buiten valt, maar daarvoor heb ik de ruimte en in ruil daarvoor heb ik wel 5 sporen i.p.v. 3.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit allemaal redelijk frustrerend vind werken, vooral om de rails overal passend te maken. Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande ideeën vinden.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op zondag 09 februari 2014, 22:56:38
Hoi Dennis,

Dat schaduwstation moet toch beter kunnen, keurig binnen de tafel blijven.
Kijk hier eens na. De kleine stukjes die passen op de getekende manier, maar het kan zijn dat het net niet uit komt in real life.
Past het net niet helemaal, dan is het een kwestie van kijken of je het met de verschillende rail stukken passend krijgt.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op maandag 10 februari 2014, 00:24:57
Aanvullund op het plan van Peter; je kunt  dus in 1.5 wendingen aansluiten (of 2.5 , 3.5 of daar een veelvoud van, afhankelijk van hoever je naar beneden wilt)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op maandag 10 februari 2014, 02:01:11
Bedankt weer, jongens!  :thumbup: :thumbup:

Peter, ik weet niet hoe je dat uit je mouw geschud hebt, maar mij lukte dat niet. Misschien komt het doordat jij precies weet wat voor functie al die kleine passtukjes hebben? Vooral daarmee zit ik nl. erg vaak ernaast (en doe veel "trial and error" om het passend te maken). Ik vind het in ieder geval erg bijzonder dat je me daarbij wil helpen, ontzettend bedankt!!!

Ik heb overigens slechts 125 cm ter beschikking over de breedte (niet 140 cm zoals in jouw tekening), dus die R5 zal er waarschijnlijk niet inpassen. Maar dan nog ziet dit er stukken beter uit dan wat ik in elkaar gezet had. :-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op maandag 10 februari 2014, 02:29:36
Hoi Dennis,

Hou het maar op ervaring. Maar wintrack helpt me ook als ik er zelf niet helemaal uit kom om het passend te krijgen.
Maar meestal lukt het me wel.
Gewoon onthouden R2:
   24230 = hele bocht
   24215 = halve bocht
   24207 = kwart bocht.
   24224 = tegen bocht van de wissel
   24206 = bocht om met 24224 weer een hele bocht 24230 te maken.
voor de R1 geldt hetzelfde alleen daar zijn geen 24206 en 24224 van.
verder kun je de geometrie goed onder de knie krijgen door veel te proberen.
2 maal 24192 de tegen bocht van de slanke wissels geeft bijna dezelfde hoek als de 24224. Alleen de radius is veel groter.
Maar daar kan je dan ook weer erg leuke dingen mee doen.

Ja, als je maar 125 cm hebt dan gaat de R5 bocht 24530 niet lukken, maar de 24430 moet dan weer wel lukken.
De binnen bocht is het kortste spoor op deze manier maar toch nog 3,60 meter en het spoor met de 24430 is ruim 4,2 meter.
Als je dit goed regelt kun je de sporen in 2 blokken verdelen zodat je meer treinen kunt stallen.

En euh.... Dennis, geen dank, graag gedaan! We zijn hier op het forum om elkaar te helpen. Volgende keer leer ik weer wat van jouw!

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op maandag 10 februari 2014, 16:04:57
Dank je Peter. Ik heb met jouw voorbeeld nog wat zitten klungelen en ik krijg er iets uit dat er zo uitziet; niet perfect volgens SCARM, maar ik denk wel dat ik het passend kan krijgen. Wat denk jij hiervan?
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op maandag 10 februari 2014, 17:37:45
Hoi Dennis,

Ziet er goed uit toch! Die kleine stukjes die net niet passen, daarmee kom je wel mee weg.
Gewoon uitleggen de baan en waar nodig is kun je een klein beetje mee buigen.

Met vriendelijke groet,
peter
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: elma5482 op maandag 10 februari 2014, 23:25:42
dennis

hier een alternatief dat beter past en minder kleine stukjes en zonder wat vreemd bochtenverloop door 24206

cees
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op maandag 10 februari 2014, 23:38:41
Bedankt Cees! Ik zal eens moeten kijken wat er straks allemaal past (de spiraal komt nogal specifiek uit, dus hopelijk past jouw aanpassing van Peter's plan). Het zou zeker makkelijker zijn om minder passtukjes te gebruiken, dat scheelt een hoop geld!

Ik heb vandaag iig de spiraal besteld, dus hopelijk dat ik die over een week of twee in huis heb. In de tussentijd heb ik vandaag al mijn rails eens geïnventariseerd en de oude baan afgebroken. Nu moet al het scenery nog voorzichtig ergens opgeborgen worden; dat gaat een hoop tijd kosten. En dan moet de oude tafel nog uit elkaar gehaald worden... dit wordt echt een langetermijnplan. :-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op dinsdag 11 februari 2014, 14:59:42
Ik heb nog eens aan de planning van de bovenbouw gesleuteld en kwam op het volgende uit. De realiteit zal straks moeten leren of dit past, maar ik vond het wel redelijk geslaagd.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op woensdag 12 februari 2014, 11:32:05
@Cees, 

Ik heb wel commentaar op je oplossing. De sporen komen uit een spiraal, die op wisselafstand van elkaar liggen. Jouw aansluiting naar het schaduwstation klopt dus niet.
Om te bereiken dat het wel klopt, moet je ook hier met tussenstukjes gaan werken. Dat is nu eenmaal zo met C-rail. Het maar als je durft te zagen in je rails, dan zijn die tussenstukjes helemaal niet zo giga duur.
Dan haal je uit een rail meerdere stukjes, alleen even goed op de aansluitingen letten. Maar je moet wel durven natuurlijk.
Verder klopt de aansluiting van de binnenste lus niet. Misschien met schuiven van de rails. Ik heb het even neer gelegd, maar mij lukte het niet, om een redelijke verbinding te maken voor dat binnenste spoor. Dus zonder dat je duidelijk ziet dat de rails gedwongen worden. Ik snap dat het goed bedoeld is, maar deze oplossing is het dus niet helemaal.  ;)

@Dennis,

Waar is nu je station gepland? Nog steeds onder, links van de 3 opstelsporen?
Overigens is het daar wel een beetje krap met de spiraal sporen.
Wat ga je overigens rijden? Duits, Zwitsers, Nederlands of gewoon Amerikaans?

Met vriendelijke groet,
Peter.


Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op woensdag 12 februari 2014, 11:58:05
Beste Dennis,

Ik heb je sporenplan eens bekeken en de oplossing voor het schaduwstation met spiraal is al uitgekristalliseerd. Dat is goed uitvoerbaar. Maar je zichtbare station is een ander verhaal. Dat kan beter. Je hebt nu 2 sporen en een stel opstelsporen die niet echt overtuigen. Dit komt o.a. door je keerlus die noodzakelijk is, maar jouw ruimte enorm
verdeeld. Waarom situeer je je station niet zelf in een keerlus?  Dan heb je die aparte keerlus helemaal niet nodig.

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: elma5482 op woensdag 12 februari 2014, 13:36:14
Dennis, Peter,

Enkele korte opmerkingen, die ik in andere topics ook al heb aangegeven:
a. elk software programma heeft afwijkingen waardoor het kan zijn dat het ontwerp wel past maar het werkelijke plan niet
b. ik gebruik geen kleine stukjes maar de zaag. overigens haal je maar één stukje uit een volledige rail i.vm. de aansluit/verbindingsstukken. praktisch betekent het dat er een stuk tussen uitgaat. een rail 20172 is nog altijd goedkoper dan de losse kleine stukjes en kan op elke gewenste maat worden gezaagd. na het zagen overblijvende tussenstukjes kun je wel gebruiken om standaardrails te verlengen: standaardrail doorzagen en tussenstukje invoegen.

Voor wat betreft de aansluiting op de spiraal: het onderste spoor kan worden verlegd door en invoegen van een S-bocht (met recht tussenstuk) direct na het wissel. Het buitenste spoor van de spiraal verleggen kan ook door het toepassen van een railstuk met een grotere boogstraal (R3, 5 of 5)

Cees
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op woensdag 12 februari 2014, 15:24:31
Hallo allen,

Bedankt voor jullie input!

Peter, ja, het station blijft onderaan, maar in het nieuwe designplan heb ik slechts 2 sporen. Ik weet dat dat weinig is, maar anders kreeg ik die bochten aan de linkerkant niet goed op de baan. Drie sporen zou wel idealer zijn natuurlijk. Voor wat betreft zagen: dat ga ik niet doen met rails, ik ben simpelweg niet echt handig aangelegd en dit is zo al meer dan genoeg "leerervaring". :-) Ik heb sowieso al een paar passtukjes (zelfs een 206) en over het algemeen kan ik hier in de VS, als ik geduldig ben, af en toe een goede deal scoren op een hoop rails. Ik zit nu te azen op de grotere bochten (330 en 430), want die heb ik nog niet.

Mijn plan is om vooral Ep V te gaan rijden, vooral Duits maar ook (om nostalgische redenen) wat Nederlands. Hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42713.0) kun je mijn materieel vinden (alhoewel: de Railpool loc heb ik verkocht en in plaats daarvan rijdt er nu een prachtige BR150 met telex rond).

Martin, ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maar ik ben wel erg nieuwsgierig. Hoe plaats ik het station midden in een keerlus?

Cees, ik ga straks, als de spiraal binnen is, gewoon rails leggen en wel kijken wat wel en niet past. Ik hoop het aantal benodigde passtukjes te minimaliseren en daar zal jouw suggestie absoluut waardevol blijken. Ik ben hartstikke blij met alle tips die jullie me allemaal geven, dat zal het een stuk eenvoudiger maken om hier in Verweggistan mijn baan op te zetten. :-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op woensdag 12 februari 2014, 17:39:08
Hallo Dennis,

Bijgaand een snelle schets van wat ik bedoel. Je kunt natuurlijk ook je station langs je tafelrand in plaats van diagonaal situeren, maar dat vind ik persoonlijk wat minder speels.
Wel zou je misschien daardoor langere perronlengtes kunnen creëren. In beide situaties ben ik uitgegaan van meegebogen wissels. Je moet maar eens kijken of het
binnen de railsymmetrie mogelijk is. Misschien heb je er wat aan. Succes.

Tjoekgroet

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op donderdag 13 februari 2014, 14:07:03
Hoi Martin,

Bedankt voor de moeite en je uitleg! Ik heb een tijdje getest in SCARM, maar het lukt me niet om de sporen lang genoeg te maken (ze lijken de anderhalve meter niet te halen). Daarnaast vind ik dat dit mijn dorpje wel heel erg in twee stukken snijdt, wat ik ook niet supergeslaagd vind. Hoewel ik nog even door blijf gaan met testen, blijf ik dus waarschijnlijk bij het sporenplan dat ik al heb.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op donderdag 13 februari 2014, 22:29:55
Hi Dennis,

Deelt het in je oorspronkelijk plan je dorp dan niet in 2-en?  Daar loopt toch ook je keerlus dwars over de baan.  Kun je eens uitschetsen wat je bedoeld en hoe je de scenery had uitgedacht?
In jouw plan vindt ik zo op het eerste gezicht geen ruimte voor stationsporen.  :?

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op vrijdag 14 februari 2014, 16:26:15
Dank voor jullie reacties.

Moskoviet, dat is me momenteel te ingewikkeld met alle andere zaken die ik ook nog wil doen, maar ik begrijp het voordeel. Misschien op mijn volgende baan. :-)

Martin, klopt, maar dan is het maar 1 klein spoor dat ik makkelijk kan voorzien van een spoorwegovergang; daardoor zullen de twee helften van het dorp alsnog redelijk goed verbonden zijn. Met twee of meer sporen is dat een stuk minder.

Ik heb nog geen vast plan van de scenery, maar ik kan me voorstellen dat ik aan de rechterkant van de keerlus de 'ingang' van het dorpje maak (dat is op mijn huidige baan ook zo) met wat randgebouwen zoals een Aldi, een tankstation en wat losstaande huizen, gevolgd door het centrumpje met het station en plein, oudere en hogere binnenstadsgebouwen, een pub en hotel met Biergarten en tot slot de overweg. Aan de linkerkant dan nog wat andere huizen alsof je het dorpje weer uitrijdt en daarnaast een kleine boerderij.

Het station wil ik toch het liefst "onderaan" de tafel plaatsen, maar als er nog een extra spoor in te passen zou zijn (voor een totaal van 3) van zo'n 1,5 meter lengte dan zou het wat mij betreft helemaal goed zijn. Die opstelsporen zijn voor mij meer een leukigheid dan een noodzakelijkheid, dus als die eraan zouden moeten geloven dan vind ik dat niet erg. Misschien moet ik met meegebogen wissels gaan prutsen om die derde baan mogelijk te maken?!
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op vrijdag 14 februari 2014, 16:50:24
Hi Dennis,
Het is uiteraard ook een kwestie van smaak, maar ik ben het wel met voorgaande inzenders eens: je station wordt beperkt door de zichtbare keerlus, je scenery staat nu in het binnenste van een cirkel opgesteld en daardoor ziet het geheel er uit als de vele Marklin baanontwerpen uit de boekjes uit de jaren 70 en 80. Op zich uiteraard niets mis mee, maar als je de nieuwere aanpak hier op het forum bekijkt is er veel meer mogelijk door af te stappen van het idee dat treinen zichtbaar in rondjes moeten rijden en alle scnery zich binnen dat rondje af speelt.
Ik weet niet of het met bereikbaarheid te maken heeft, maar het idee van een diagonaal station geeft:
1. meer lengte (rails)
2. meer diepte (visueel)
3. is minder statisch

Keerlussen e.d. (i.e. alle bogen) moeten zo veel mogelijk uit het zicht liggen, omdat deze vaak een afbreuk doen aan de natuurlijke weergave (buiten alle andere consessies die al gedaan moeten worden).
Je zou eens kunnen kijken of er vanuit het ontwerp van Peter geen mogelijkheden zijn om de keermogelijkheid ook onder de tafel te plaatsen als onderdeel van je schaduwstation (dubbele keermogelijkheid). Het geeft veel meer rust bovenop de tafel en meer mogelijkheden om daar andere dingen te doen.
Verder bedoelt Moskoviet dit niet ingewikkeld: Je plaatst gewoon een ' afdekking'  boven een deel van je ontwerp (met uitstek boven bochten) en creeert daar je dorp/stad etc.

greot, Gertjan
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op vrijdag 14 februari 2014, 23:03:46
Hallo Dennis,

Ik probeer toch nog een poging. Omdat ik van huis uit eigenwijs ben, post ik bijgaand nog even een variant op de schets. Niet om jouw eigen wens de grond in te boren, maar om
je een ander perspectief te laten zien zoals het ook zou kunnen. Doordat het station hoger ligt kun je in plaats van een overweg een onderdoorgang voor een weg maken. Het dorp aan de linkerkant situeer je een beetje hoger dan aan de rechter kant, deels boven de sporen die in de tunnel verdwijnen. Daardoor creëer je diepte en spanning in je baan. Succes verder.

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op vrijdag 14 februari 2014, 23:41:37
Ik ga dit allemaal maar eens rustig overdenken... de mogelijkheden zijn eindeloos en er zijn overal keuzes te maken, dat merk ik in ieder geval. Af en toe krijg ik het idee dat mijn plannen van een simpele baan zouden kunnen uitgroeien tot een baan met 7 niveaus, 6 bergen, 11 en een halve tunnel, 22 bruggen en 13x meer rails dan ik me kan veroorloven... als het aan jullie ligt in ieder geval. ;-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op zaterdag 15 februari 2014, 12:49:28
Ha Dennis,

Ik begrijp dat het materiaal een beetje een blokkade is en ik respecteer je standpunten. Het is geenszins de bedoeling je een idee op te dringen, maar het neemt niet weg dat je je ontwerp zo kunt maken dat je het eenvoudig later kunt uitbreiden. Het idee van Moskoviet is daarom zo gek nog niet. Leidt je dubbelsporige spiraal via een wissel naar een enkelsporige baan in een keerlus op het zichtbare deel van je baan. Wellicht kun je later de baan veranderen naar een dubbelsporige baan.
Dan hoef je niet opnieuw een heel plan te ontwikkelen en kun je de baan stapje voor stapje opbouwen en toch rijden.

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op zondag 16 februari 2014, 17:17:23
Hier een baanplan-idee gebaseerd op jullie suggesties. De kortste stationsbaan (de middelste) is hier slechts 137 cm lang, wat ik persoonlijk erg krap vind. Bovendien komen alle treinen van onderen het station binnen en ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Het alternatief bij dit baanplan zou zijn dat ik de klimspiraal "verkeerdom" gebruik (de buitenring om naar beneden te gaan i.p.v. de binnenring). Op- of aanmerkingen? Ik hoor het graag! :-)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 16:33:19
Dennis,

Je mailadres is niet bekend in je profiel en kan dan geen bijlage meesturen, dus via deze manier mijn plan.

Je kan het bestand downloaden en dan uitvergroten.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_QOLg4It6V-rncFfYf3V-9qXlEDucS-Epgrs7xjjV3I=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/modelbouw/Schaduw_nummers_zps4dea3bb8.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/modelbouw/Schaduw_nummers_zps4dea3bb8.jpg.html)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op maandag 17 februari 2014, 17:36:37
Haha, dit heeft te maken met de meegebogen wissels... ik wil kijken of ik die in mijn plan kan inpassen en daarvoor had ik Barry gevraagd om zijn baanplan, want hij heeft dit in zijn baanplan ook gedaan. Nu beter begrijpbaar??  :D
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 18:45:38
Wil anders wel een plan voor je maken met het idee als in je laatste plan.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 19:09:28
Is dit idee wat, is gebaseerd op jou laatste plan?

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sPQYOI0bcO_1sxwwwxPmGzCuQTMIzEfCrpq6lDxrueKU=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/modelbouw/PlanschaduwDennis_zpse6f8cbc6.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/modelbouw/PlanschaduwDennis_zpse6f8cbc6.jpg.html)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op maandag 17 februari 2014, 19:34:19
Beste allen,

Het sporenplan van Barry ziet er goed uitgewerkt uit, precies zoals Dennis het heeft ontworpen. De diagonale sporen doen het ook prima en zijn lekker lang gemaakt.
Het jammerlijke van deze opstelling is alleen, dat alle treinen maar van 1 richting, nml. van links naar rechts het station binnen rijden. Dat vind ik persoonlijk een beetje achterlijk en zou dat zelf
niet willen.

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op maandag 17 februari 2014, 19:38:21
Barry, super!  :thumbup: :thumbup: Ik ga dit nu ook even in SCARM proberen te zetten. Alleen zit ik nog met wat Martin al aangeeft: de treinen komen verkeerd om het station binnen. Is er iets te doen met de wissels helemaal bovenaan waardoor de treinen vanaf de buitenring van de spiraal het station in komen rijden en via de binnenring wegrijden (=naar het schaduwniveau rijden)? Of zelfs tweerichtingsverkeer op het station?
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op maandag 17 februari 2014, 20:14:30
Hallo Dennis,

Ik heb nog even gekeken, maar dat kan je alleen oplossen door in de spiraal, net voordat je boven komt en de rechtse wissels van je station beginnen, meegebogen wissels te plaatsen van de buitenboog naar de binnenboog.
Er kan zich nu echter een ander probleem voordoen, omdat ik niet zeker ben of je met het spiraal genoeg hoogte wint of zakt om onder de stationsporen door te kunnen gaan.
Ik heb daarover sterk mijn twijfels.

Tjoekgroet,

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 21:02:16
Ik ben het eens met de reacties op mijn tekening. Ik weet echter niet of Dennis links of rechts gaat rijden en of zijn spiraal al zijn vaste plaats heeft. Als nog niks definitief is zou ik het ook compleet anders doen.

Dennis wil jij dit nog even toelichten? Dan wil ik nog wel eens achter de tekentafel gaan zitten. :)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op maandag 17 februari 2014, 21:31:10
Het stijgingsprobleem zou misschien opgelost kunnen worden door de bovenste wending van het spiraal zo groot te maken, dat deze onder de linkse wisselstraat van het station
door schiet. Dan komt alles dus een niveau naar boven, wat volgens mij geen probleem is. Verder kost het meer rails, omdat het spiraal met aantal wendingen volgens mij al is aangeschaft en
de laatste wending zelf moet worden gemaakt.

Martin
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 22:07:51
Ik las ergens dat Dennis Duits gaat rijden en dus rechts gaat rijden, neem ik aan. Mocht het spiraal nog geen vaste plaats hebben dan is dit ook nog een optie.
Er kunnen relatief lange treinen parkeren en heeft een keerlus die niet gehinderd wordt.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sFfYWB_BM2WnzUms7iFDGLd7fm1WQNyl1GMv9ZdloFcY=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/modelbouw/PlanDennis2_zps2897c48c.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/modelbouw/PlanDennis2_zps2897c48c.jpg.html)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 22:28:45
En als we dan toch bezig zijn  :P :D

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sJCEsnWG38V0DviVmDfK2rmQqA7s7ZZ-OhMj19XAtawI=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/PlanDennis3_zpsfd297371.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/PlanDennis3_zpsfd297371.jpg.html)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 23:06:37
Om het vorige plan niet helemaal te verpesten door mijn 2de plan, heb ik het eerste plan in spiegelbeeld gezet.
Stiekem toch een leuk plan geworden al zeg ik het zelf  :P :D.

Totaal plaatje
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s9Poa7Dr_cbSiP1xewT8xt6DnCwMuun72WpvHVuWm1pA=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/Plan_Dennis_Totaal_zps3ca25eb8.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/Plan_Dennis_Totaal_zps3ca25eb8.jpg.html)

Schaduwstation
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sx1K7IeAY4wvYEeEfPqxQZVoXNCLx83VTcN4SJyt5ORI=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/Plan_Dennis_Schaduw_zps0ed57428.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/Plan_Dennis_Schaduw_zps0ed57428.jpg.html)

Bovenste niveau
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,su0WexA_vmR5Cb1IbIu-ypLfrW2MfoB7e-gQj-cAoNhM=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/Plan_Dennis_Station_zps1cb3337c.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/Plan_Dennis_Station_zps1cb3337c.jpg.html)

Ben benieuwd wat je er van vind...
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op maandag 17 februari 2014, 23:15:13
Hoi Barry,

In Duitsland rijden de treinen rechts net zoals in Nederland!

Met vriendelijke groet,
Peter
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 23:19:35
Citaat van: Pjedro op maandag 17 februari 2014, 23:15:13
Hoi Barry,

In Duitsland rijden de treinen rechts net zoals in Nederland!

Met vriendelijke groet,
Peter

Sorry heb het hersteld, foutje van mij haha. Maar in het plan heb ik het goed gedaan :D
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Tjoekedoris op maandag 17 februari 2014, 23:25:17
Hi Barry, zo te zien is er principieel niets veranderd. Het schaduwstation behoefde volgens mij niet aangepast te worden. Verder kun je nog steeds het station maar van 1 zijde berijden.
Je kunt inderdaad wisselen van baan , maar dat is helemaal onder in de spiraal. Lijkt me niet logisch, want de beide sporen van het spiraal worden zodoende in 2 richtingen bereden.
Ik zou dan de 2 meegebogen wissels naar boven halen, vlak bij het station en dan van buiten naar binnen, zodat de rijrichtingen (linksom- of rechtsom is niet relevant) van het spiraal blijft zoals het bedoeld is. Verder is het probleem van de doorgang van het spiraal onder het station niet opgelost. De sporen zijn volgens mij domweg te weinig gezakt. Tenzij je het station in dezelfde hellinggraad van het spiraal legt.
Dat laatste is niet echt fraai te noemen, want dan rollen losse opgestelde wagons vrolijk in het rond als zijnde een rangeerhelling en een knik in het station kan ook niet.
Je kunt dit alleen oplossen door de laatste wending van het spiraal groter te maken en deze gedeeltelijk langs de 2 sporen te leiden, alvorens onder het station door te duiken.

Tjoekgroet,

Martin

Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: brietdijk op maandag 17 februari 2014, 23:38:54
Martin,

Je hebt gelijk, had er in de snelheid van het maken van dit plan er niet opgelet.
Deze kleine aanpassing lost al wat op. Verder was dit plan maar iets om een idee te krijgen. :D

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,scQkzditeLx1ckYzm_5Ci_TKeQayZNmnII-WSANWaYWU=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/modelbouw/Plan_Dennis_Station2_zps36954220.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/modelbouw/Plan_Dennis_Station2_zps36954220.jpg.html)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sq8LOeGn0msPo9hUXUHuFfBbsuoZRsNcr6sb-6qu-1o4=/http://i1285.photobucket.com/albums/a594/brietdijk/modelbouw/Plan_Dennis_Schaduw2_zpsf8988b8c.jpg) (http://s1285.photobucket.com/user/brietdijk/media/modelbouw/Plan_Dennis_Schaduw2_zpsf8988b8c.jpg.html)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Pjedro op dinsdag 18 februari 2014, 00:01:10
Barry,

Je zegt dat je het in het plan wel goed gedaan hebt, maar dat is niet waar.
Het onderste spoor van het schaduwstation, daar staat bij "doorgaand spoor terug naar boven.
Dat spoor sluit aan op het binnenste spoor van de spiraal.  Dat is dus links rijdend en niet rechts rijdend.
Verder heb je nu dus in het binnenste spoor de stijging naar boven, beter is het als de stijging in het buitenste spoor zit, die radius is groter dan de binnen boog.
Sorry, maar het klopt dus nog steeds niet.
Haastige spoed is zelden goed!!  :D.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 18 februari 2014, 00:04:33
Ha Dennis,
Ben je er nog bij, of haak je af  :P.
Ik zou terug grijpen op het plan van Peter in post #12. Alleen vraag ik me af waarvoor het doorgaande, rondlopende spoor dient?
Wanneer je van dat idee af zou stappen, kan de gehele baan (en m.n. de spiraal) naar rechts opschuiven en heb je links meer lengte voor o.a. je station.
De kruising aan het begin (of eind) van de spiraal geeft je al een mogelijkheid om linksom dan wel rechtsom te gaan.
Je zou ook kunnen kiezen om deel 2 van de hondebot ergens aan de andere kant van het station te situeren.

groet, Gertjan
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op dinsdag 18 februari 2014, 01:54:08
Ja, ik ben er nog! (Wie had dat gedacht?!  :P ) Ik ben al jullie ideeën op me aan het laten inwerken... ik had vooraf geen idee dat er zoveel mogelijk was met mijn baan, dat is in ieder geval duidelijk! En nogmaals: mijn dank voor al jullie input is groot, het geeft me veel om over na te denken. Ik denk dat elk berichtje ons weer dichter in de buurt brengt van een mooi baanplan.

Ik moest een tijdje winnen aan het "schuine" station, maar ik moet toegeven dat ik het toch wel langzamerhand begin te waarderen, zeker nu er meer specifieke oplossingen worden geboden qua rails. Het doorgaande spoor, onderaan verdubbeld, had ik willen houden zodat ik de treinen ook eens een andere kant uit kan sturen dan het station en ook omdat ik ze dan direct voor me langs kan laten rijden, zodat ik ze bij het langsrijden nog eens van dichtbij kan bekijken (dat doe ik nl. eigenlijk best vaak).

Of ik links of rechts ga rijden: eigenlijk maakt het me niks uit. Op mijn huidige baantje reed ik met alle materieel alle kanten op. Zo superrealistisch hoeft het voor mij niet te zijn: als het goed in het baanplan past, vindf ik het prima.

Trouwens, heel langzaam begin ik ook af te stappen van de beperking van de bestaande berg, die mijn wederhelft met veel moeite heeft gemaakt. Ik zou hem echt dolgraag in het baanplan willen houden, maar als het niet past dan moet ik niet concessies gaan doen aan mijn baanplan. Hierdoor krijg ik ook meer vrijheid om de spiraal te plaatsen, wat natuurlijk weer hele andere mogelijkheden geeft (zoals Barry's plan). Misschien overschat ik hierbij de kunde van mijn twee linkerhanden, maar dat zien we t.z.t. dan wel weer. Ik ga er maar vanuit dat het me wel lukt om waar nodig tunnels e.d. te zagen zonder dat de boel meteen instort.

De spiraal die ik wil is inderdaad al besteld en ik ga er zelf geen wijzigingen op aanbrengen of zaken aan toevoegen; dat ligt buiten de "scope" van mijn project. Ik bouw hem alleen maar op de baan. Het is een R1+R2-spiraal met 2,5 wendingen en dat is dus een constant in mijn baan.

Het is wel belangrijk om op de hoogte van de baan en de spiraalrails te letten en hier extra ruimte in te passen. Ik heb hier geen kaas van gegeten, dus ik hoop echt dat jullie me hier kunnen helpen.

Barry, ik vind je baanplan heel mooi; het baanplan spiegelen kan alleen niet helemaal, want die dubbele baan op het zichtniveau komt dan aan de verkeerde kant van de tafel te liggen en zal daardoor niet zijn doen kunnen dienen (nl. dat ik de treinen van heel dichtbij kan bekijken). Ook is het, zoals hierboven al gezegd, cruciaal dat ik zeker weet dat mijn treinen door de spiraal kunnen qua hoogte.

Gertjan, waarom verkies jij Peter's plan boven Barry's? Heb je hiervoor specifieke redenen? En wat is "deel 2 van de hondebot"? Sorry, maar deze terminologie ken ik helaas niet. :-)

Ter afsluiting: ik blijf nadenken over alle voorstellen (ook toekomstige zo jullie die hebben) en zal hier uiteindelijk van maken wat voor mij het leukst en meest haalbare is. Jullie zijn in ieder geval allen supergeweldig dat jullie me van zoveel advies willen voorzien! :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: dakdak op woensdag 19 februari 2014, 22:53:43
Zijn jullie allemaal zo onder de indruk van mijn vorige bericht??  ;)
Titel: Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bericht door: Gertjan H op donderdag 20 februari 2014, 20:40:49
Ha Dennis,
Natuurlijk durven we nog wel  :D, zit alleen niet elke dag op het forum....
Het deelplan van Pjedro/Peter (je ziet slechts de spiraal en de aansluiting op de bovenbaan), heeft mijn voorkeur, omdat de spiraal (net) voldoende kan zakken voordat het het bovenliggende spoor kruist en omdat je vanuit een omkeerbeweging via de kuiswissel boven gekomen direct naar de juiste baan kunt rijden.

Een hondebot slaat op de vorm van de baan. Eigenlijk is het een recht traject met 2 keerlussen op het eind (waardoor de vorm op een bot lijkt). Dit kan zowel enkelsporig (zie plaatje) als dubbelsporig worden uitgevoerd. Bij dubbelsporig is het eigenlijk een cirkel die in het midden is platgeslagen. naar elkaar toe is geknepen.

groet,
Gertjan