Gister in Houten een prachtige br 141 van Marklin hamo (dus 2 rail) gekocht.
Dus eigenlijk een 3034.
Die moet (uiteraard) weer 3 rail worden (gewoon analoog,digitaal is niet aan mij besteed.
Dus permanentmagneet eruit,printje met diodes weg en relais erin.
Nou zit ik alleen even met de wielen,die zijn natuurlijk geisoleerd,is daar iets voor om die weer ongeisoleerd te maken? (drupje soldeer op de as en het wiel??) nog nooit eerder gedaan namelijk.
Hij rijdt al wel inmiddels.
Uiteraard had ik m ook 3 rail kunnen kopen (lagen er ook zat) maar voor 3 tientjes een vrijwel nieuwe loc kon ik niet laten liggen natuurlijk.
Wielafstand op 14 mm, tussen de flenzen, brengen. De wielen hebben, als 't goed is, sleepcontacten. De draden van de
linker- en rechter contacten verbinden volstaat dan.
De middensleper wordt dan verbonden met de draad van de (voorheen) plus wielsleper.
dat klopt,maar waar de wielcontacten zaten zit nu de middensleper dus dat kan ik niet meer kwijt op de originele wijze.
Zijn de wielen aan beide zijden of aan één zijde geïsoleerd?
Gr, Ben.
Aan een zijde
Draadje leggen tussen as en isolatie?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47476.msg846189#msg846189
Gr, Ben.
Of isolatie overbruggen met geleidende lak.
Ik vrees dat dat er uit brandt Wim. Maar het is te proberen.
Gr, Ben.
Als de lak verbrandt, kun je de lijm proberen ===> klik (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588328/)
Gewoon een wielstel omdraaien.
Magneet hoeft er toch niet uit? Zet er gewoon een decoder in voor DC motoren. ;)
Wielstel draaien is wat lastig als er een tandwiel aan zit.
Gr, Ben.
Klopmaar dat zal slechts aan één zijde van de loc zijn. Tenzij deze op alle assen is aangedreven wat ik niet geloof.
Soms is reageren niet meer zo zinvol. Ik laat het hier dan ook maar bij in dit topic. :D
Gr, Ben.
Och Ben, Olaf gelooft kennelijk dat het draaistel van een Hamo BR 141 maar één aangedreven as heeft... ;)
Wielstel omdraaien heeft niet veel zin,wielen blijven geisoleerd.
Kan wel eens proberen om het met een vertind draadje te overbruggen.
En een decoder?? Ik rij analoog (als ik ruimte voor een baan zou hebben)en zeker met zo'n klassiekertje (oud gebakje) vindt ik dat ie gewoon zn bokkesprongetje hoort te maken.
Wim,
De loc heeft twee draaistellen waarvan in één de motor zit. Wie is er nu ....
Een draaistel heeft twee wielstellen. Draai je er één om, heb je van beide zijden massa van één wiel op zo'n draaistel.
Een decoder kan je ook analoog gebruiken. Tja, als je een bokkesprong wilt. :D
Is het niet mogelijk de draden van de contacten, op je wielen met elkaar door te verbinden?
Bij Roco modellen kan dit ook, waarom dan niet bij een Hamo model?
M.v.g.
Hans V200.0
omdat de 2 wielen van het motordraaistel van de ene rail stroom afnemen en verbonden zijn met het chassis,en de 2 wielen van het loopstel de andere rail via slepers,maar die komen te vervallen i.v.m het monteren bij de middensleper.
En ik wil geen decoders omdat ik nog (heel oldschool) met blauwe trafo's werk,zodoende gaan de decoders dan niet lang mee. En tsja,het sprongetje geeft zo'n ouwetje wel karakter,en dat is waar het mij bij deze loc om gaat.
Misschien had je toch maar beter een 3-rail versie gekocht....(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ss5B_oVsfUT_r__sgmQ6PSX888O5j4WAx2JCOl1Kf_J0=/http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley40.gif)
Okay dat kan, dan zit de massa dus al op 1 kant, maar waarom zet je die andere kant daar niet gewoon bij?
Je assen hoeven niet meer geïsoleerd te worden, en je sleper gaat toch apart ;)
Als je namelijk de andere geïsoleerde kant vergeet, heb je maar massa op 1 zijde.
Beter is het om de massa gewoon op alle assen te hebben B)
Maar helaas zitten er ook een aantal antislipbanden eronder, dus daar valt je massa al in het niet.
M.v.g.
Hans V200.0
@ kappa,dat had een idee geweest,Alleen in deze staat (vrijwel nieuw) vindt je ze maar zeer zelden.
En zeker voor deze prijs had ik hooguit een zeer zwaar bespeeld exemplaar kunnen halen.
Maar inmiddels heb ik de bedrading netjes gesoldeerd,en aangepast zodat ie nu ook wisselend met de rijrichting is en het rijden valt niks tegen,sterker nog,hij rijdt uitstekend,hij neemt nu stroom van de rails op 4 wielen,en dat blijkt voldoende,dus voorlopig laat ik het zo.
Iedereen bedankt voor het meedenken! :thumbup: