Hallo ben beginneling
en nu vroeg ik mij af wat de oude rail met midden geleider wissel of gelijk stroom is
ik vraag dit of je ook andere merken treinen er op kan laten rijden
m.v.g. Ruud
Het maakt niks uit of je er wissel- of gelijkspanning op zet.
Het verschil zit 'm in 2- of 3-rail en zo te lezen heb je 3-rail-rails, zoals de meesten op dit forum.
Een heleboel merken maken ook treinen voor 3-rail, je kan dat controleren aan de sleper die onder de lok moet zitten.
Ze worden ook (vreemd genoeg) aangeduid met de term AC.
grv Huub
Dat ze worden aangeduid met AC is niet zo vreemd.
Märklin heeft altijd wisselspanning (AC) gebruikt en is tevens de bekendste producent van 3-rail
mvg
marklinr63a
Het is wel vreemd.
Als je een appel koopt staat er toch ook niet dat het een banaan is.....
Kortom, die fabrikanten maken er een potje van met hun ac en dc. Hierdoor zetten ze ontzettend veel mensen op het verkeerde been.
Bij analoog verkeer zit in iedere Marklin loc een rijrichtingsrelais om de rijrichting om te schakelen. Dit relais schakelt als je de trafo een puls van een hoge spanning laat geven. De Marklin trafo geeft wisselstroom (AC) af, maar het werkt net zo goed op gelijkstroom. In een analoge Marklin trafo zit geen gelijkrichter.
Bij DC wissel je de rijrichting om door + en - om te wisselen.
Tegenwoordig met digitaal werkt het helemaal anders en is AC/DC het verschil tussen 3-rail of 2-rail ofwel met en zonder sleper. Officieel moeten AC modellen aangepast zijn voor Marklin rails dus hogere flenzen en afwijkende ruimte tussen de flenzen.
Groetjes
Henk
Yep, allemaal waar wat jullie schrijven :)
Ik probeerde een gemakkelijke manier te vinden die duidelijk aangeeft of je een lok wel of niet kan gebruiken.
Het duidelijkste kenmerk vind ik de sleper of het sleepcontact; daarmee is onmiddelijk bekend of je er iets mee kan doen of niet.
Je hebt wel puko's of je hebt ze niet.
grv Huub