In 1977 kreeg de Duitse bouwfirma Heitkamp van de Saoedische spoorwegen de opdracht om een gedeelte van het spoor tussen Dharan naar Riad te vernieuwen. Om deze taak uit te kunnen voeren, nam Heitkamp uiteindelijk zeven V200-locs (220 021, 024, 046, 069, 054 en 006, 035 ) van de DB over, waarbij de laatste twee als plukloc in Nürnberg bleven.
Op 28 oktober 1978 ontspoorden de locs 024 en 046 samen midden in de woestijn. Op het 'Drehscheibe-Forum' was daar al een draadje over, maar nu er zijn opnieuw foto's opgedoken van deze ontsporing. Verder is in het tweede draadje ook te zien hoe betere luchtfilters tegen het woestijnzand gemonteerd worden.
Linkje 1 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5781466,5781466#msg-5781466)
Linkje 2 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6590878)
Groet, Marc
Ps. In het 'Eisenbahn Journal Extra' (1/2011) over de V200 is op blz. 90 nog iets meer te lezen over de inzet van de V200-locs bij Heitkamp.
Wat is DSO toch een geweldige site. :)
Wow! Wat een fantastische beelden van iconen van de DB in de woestijn. Echt super dat je dat hier gedeeld hebt!
Graag gedaan! :)
Het historische gedeelte van het Drehscheibe-Forum (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/index.php) is inderdaad een schatkamer voor liefhebbers van de voormalige 'Bundesbahn'. In principe kun je bijna elke dag wel een linkje naar dat forum hier neerzetten, omdat er weer iets heel interessants te zien is. Het loont echt de moeite om daar regelmatig even te kijken. Omdat ik weet dat er hier veel V200-liefhebbers op het forum zitten, is het natuurlijk ook geen moeite om even zo'n snel zo'n linkje aan te maken.
Groet, Marc