Stichting 3rail Forum

Overige Spoorzaken => Station Grootspoor => Topic gestart door: Jurrien op dinsdag 01 oktober 2013, 09:21:10

Titel: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Jurrien op dinsdag 01 oktober 2013, 09:21:10
Bij het Overijsselse Olst is dinsdagmorgen brand uitgebroken in een passagierstrein.
Daardoor ligt het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer stil. Dat meldt de NS.

Alle passagiers zijn uit de trein gehaald. Er zijn geen gewonden gevallen.

Wat de oorzaak is van de brand is nog onduidelijk. De brandweer is met groot materieel uitgerukt om het vuur te bestrijden.
"Het vuur is ontstaan in de locomotief, die zich achteraan de trein bevond. De trein is vervolgens bij een woonwijk tot stilstand gebracht, zodat de pasagiers naar een station konden lopen."

De brandweer is met groot materieel uitgerukt om het vuur te bestrijden. Rond 09.45 werd het sein brand meester gegeven. Herstelwerkzaamheden aan het spoor zullen naar verwachting tot 11 uur dinsdagavond gaan duren.

Er was sprake van enorme rookontwikkeling, die tot ver in de omtrek was te zien. De politie heeft omwonenden geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden.

Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van meer dan een uur. Omreizen kan het best via Utrecht Centraal of Amersfoort, laat de NS weten.

bron:KLIK (http://www.nu.nl/binnenland/3589594/brand-in-passagierstrein-bij-olst.html)
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Rutger op dinsdag 01 oktober 2013, 11:00:38
De brand zou in de locomotief zijn geweest. Dan zal het ongetwijfeld om een 1700-loc gaan.
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: IJsengel op dinsdag 01 oktober 2013, 11:04:08
Er rijden toch geen getrokken treinen op dat traject?
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: MCN op dinsdag 01 oktober 2013, 11:07:29
Zeker wel, de trein van Zwolle naar Roosendaal vv, of te wel de 3600 serie.

Voor de nummer freak onder ons, het gaat om loc 1747.

Raymond.
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: RMW op dinsdag 01 oktober 2013, 12:10:14
Foto van RTL Nieuws:

Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Sebas op dinsdag 01 oktober 2013, 12:40:35
http://www.zie.nl/video/algemeen/Brand-in-passagierstrein-bij-Olst/m1mz7wafrw2i

Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Rutger op dinsdag 01 oktober 2013, 13:36:20
Citaat van: MCN op dinsdag 01 oktober 2013, 11:07:29
Zeker wel, de trein van Zwolle naar Roosendaal vv, of te wel de 3600 serie.

Klopt, die treinserie rijd met VIRM, ICM en getrokken mat.

Citaat van: MCN op dinsdag 01 oktober 2013, 11:07:29
Voor de nummer freak onder ons, het gaat om loc 1747.

Dank u. :)
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Bahnhof Kloten op dinsdag 01 oktober 2013, 16:17:29
Het was de 3629 naar Roosendaal
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: kiezel op dinsdag 01 oktober 2013, 16:25:14
Hm die bovenleiding ziet er ook niet meer helemaal fris uit...
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Kappa op dinsdag 01 oktober 2013, 16:53:08
Weer een 1700 lok minder.
Aangezien het overschot zal deze wel op de schroot belanden.
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: mDDM op dinsdag 01 oktober 2013, 21:09:58
Is die gebroken bovenleiding nu het gevolg of de oorzaak van de brand?
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Baanloos op dinsdag 01 oktober 2013, 22:18:30
En buiten dat: wat kunnen de oorzaken zijn die een E-loc in brand zet?
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: timtrein op dinsdag 01 oktober 2013, 22:47:27
Feitelijk natuurlijk alles, van een brandende peuk tot iets dat opspat tot een neerstortend vliegtuig. Oorzaak - gevolg is inderdaad een interessante, we lezen vast wel een keer wat het geweest is.
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Rutger op dinsdag 01 oktober 2013, 23:27:44
Ik weet het niet zeker, maar ik gok dat de bovenleiding de oorzaak is. Als ik de plaatjes bekijk dan denk ik namelijk niet dat de brand onder de draad heet genoeg is geweest om de bvl. te laten doorsmelten. Maar nogmaals: het is slechts een vermoeden.
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: lesley001 op woensdag 02 oktober 2013, 11:02:13
Via Somda:
CiteerDe loc (1747) schijnt in Zwolle al een ATB storing te hebben gehad, daar is toen een storingsmonteur bij geweest, er is toen ook een brandlucht geroken maar de loc is toen gewoon weggestuurd.

De 1747 staat nu bij NedTrain in Haarlem. De TD stam is overgenomen door een andere 1700 en gisteren al vertrokken vanuit Haarlem richting 't oosten.

Groeten, Lesley
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: mat-60 op woensdag 02 oktober 2013, 11:39:35
Citaat van: Rutger op dinsdag 01 oktober 2013, 23:27:44.........maar ik gok dat de bovenleiding de oorzaak is.......

Bovenleiding is pas geknapt na stilstand trein, breuk zit namelijk boven de lok. Is gekapt, niet door hitte van de brand, immers deze was daar zeker niet warm genoeg voor, zoals Rutger ook al aangeeft, maar door een door kortsluiting veroorzaakte zeer hoge stroomloop, nog voordat een beveiliging, bv snelschakelaar van de lok of onderstation bovenleiding, aansprak.
Oorzaak van het incident zat dus in de lok.
Daarom was de schade aan bovenleiding ook beperkt tot een "nette" breuk, en alweer snel hersteld in de namiddag.

Gr mat 60
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Frako op woensdag 02 oktober 2013, 14:16:09
Citaat van: mDDM op dinsdag 01 oktober 2013, 21:09:58
Is die gebroken bovenleiding nu het gevolg of de oorzaak van de brand?

Ik denk eerder een te lange zeer hoge stroomdoorgang door een storing in de loc, als de rijdraad zacht wordt schiet ie uit elkaar, er staat nl 1000kg  trek op per draad.

Het afspanwiel heeft 2 trommels, voor de draad en voor de gewichten, die verhouding is 1:4, er hangt 500KG aan, dus er staat totaal 2ton trek op de rijdraden, en we hebben hier 2 rijdraden, dus 1000kg per rijdraad.

8o
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: mat-60 op woensdag 02 oktober 2013, 16:52:44
Citaat van: Frako op woensdag 02 oktober 2013, 14:16:09
...........Ik denk eerder een te lange zeer hoge stroomdoorgang door een storing in de loc, als de rijdraad zacht wordt schiet ie uit elkaar, er staat nl 1000kg  trek op per draad...............

Weinig nieuw inzicht, stond ook al in post erboven.............> ;)
Titel: Re: Brand in trein bij Olst
Bericht door: Rutger op donderdag 03 oktober 2013, 00:14:32
Citaat van: mat-60 op woensdag 02 oktober 2013, 11:39:35
...door een door kortsluiting veroorzaakte zeer hoge stroomloop, nog voordat een beveiliging, bv snelschakelaar van de lok of onderstation bovenleiding, aansprak...

Helder verhaal. Zo zie je maar weer: soms lijkt iets heel duidelijk maar is er toch nog een andere mogelijkheid. :D