Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Bespreking Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: 10103 op zondag 29 september 2013, 17:31:29

Titel: Bespreking: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: 10103 op zondag 29 september 2013, 17:31:29
Sinds afgelopen vrijdag draait de nieuwe E 50 (37852) van Märklin zijn rondjes bij mij thuis op de modelbaan. Het leek me leuk om mijn eerste ervaringen met deze loc met jullie te delen. Misschien dat enkele van jullie daar ook nog iets aan hebben.

De 37852 is de vijfde variant die Märklin van de E 50/BR 150 uitbrengt. Eerder verschenen al de:

* 39500: E 50 045, groen, periode III, SDS-motor, gele verlichting, eenvoudige geluidsfuncties (ventilator en hoorn) en niet-uitschakelbare sluitlichten.

* 39501: 150 084, blauw/beige, periode IV, SDS-motor, warmwitte verlichting, dezelfde geluidsfuncties maar met uitschakelbare sluitlichten.

* 29500 (megaset): E 50 047; groen, periode III, klokanker-motor, warmwitte verlichting, dezelfde geluidsfuncties en niet-uitschakelbare sluitlichten.

* 37851:150 124, verkeersrood, periode V, nieuwe hoogvermogensmotor, warmwitte verlichting, één geluidsfunctie (alleen de hoorn), uitschakelbare sluitlichten en telexkoppeling.

Uiterlijk
Märklin heeft zijn best gedaan op het uiterlijk van deze loc. De lak zit er echt heel fraai op. Zelfs op uitvergrootte foto?s zie je amper foutjes. Heel mooi! De grijze bies rondom is strak gespoten en de nummers en verdere details zijn ook mooi weergegeven. Vanaf locnummer 042 kregen de E 50?s dubbele lampen en de zogenaamde ?Doppel-Düsen?-ventilatieroosters. Die zitten dus ook netjes op deze uitvoering. Ook de kenmerkende, ongelijke verdeling van de vensters en roosters aan de zijkanten is correct uitgevoerd: aan de linkerzijde: r-v-r-r-r-r-v-r, en aan de rechterzijde: r-r-v-r-r-v-r-r.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/01.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/02.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/03.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/04.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/05.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/06.jpg)

Motor
In deze uitvoering zit de moderne hoogvermogensmotor, die via twee kardanassen en tandwielen de assen aandrijft. De motor is stil, maar toch hoorbaarder dan de vrijwel geluidloze SDS-motoren. Op de afstelling van de motor heb ik niets aan te merken. Zonder schok zet de loc zich vanaf stilstand in beweging en blijft heel mooi soepel rijden bij lage snelheden. Ik heb tot voor kort ook de 39501 met SDS-motor gehad en de nieuwe motor rijdt volgens mij zelfs nog een tikje vloeiender bij rangeersnelheden. Erg goed dus!
Van elk draaistel worden de twee buitenste assen aangedreven. De middelste assen kunnen via veertjes een beetje in hoogte bewegen, waardoor het gewicht van de loc dus vooral op de buitenste, aangedreven assen drukt. De loc beschikt over vier anti-slipbandjes. Op het voorste draaistel zitten ze beide rechts, achter allebei aan de linkerkant.
Om de trekkracht te testen heb ik de loc samen met zeven ?Schwerlastwagen? (vijf zes-assers, twee vier-assers) en zeven Fal/Fad-kolenwagons de hellingen van mijn baan opgestuurd. Dat verliep zonder zicht- en hoorbare problemen. Ik denk dat de loc nog wel meer wagons aan kan, maar voor mij is dit goed genoeg. Overigens willen in sommige bochten de locbuffers aan de achterzijde nog wel eens tegen de koppeling aankomen. Het gaat echter goed als je er voor zorgt, dat het platte haakje van de lockoppeling bovenop het haakje van de wagonkoppeling komt te liggen.

Geluid
In vergelijking met de vorige varianten heeft Märklin hier de grootste winst behaald. Er zit nu een echte sounddecoder in waarvan je ook het volume kunt aanpassen. Een hele verbetering want bij mijn overige eenheids E-locs staat het geluid veel te hard, waardoor je het amper gebruikt.
Het ?bedrijfsgeluid? van de loc heeft mooie details. Zo hoor je bij stilstand de loc eerst mooi opstarten. Als je daarna aan de snelheidsregelaar draait, blijft de loc vervolgens nog even staan. Je hoort eerst nog druklucht ontsnappen, de loc twee keer schakelen en dan pas gaat ie van zijn plek weg. Dit vind ik zelf erg mooi gedaan! Tijdens het rijden onderweg hoor je van tijd tot tijd opnieuw druklucht ontsnappen of de ventilator kort aanslaan. Als je versnelt of vertraagt maakt de loc weer die typische schakelgeluiden en gaan de motoren ook hoorbaar harder of zachter werken. Het is dus geen monotoon gezoem.
Er zitten verder nog een hele rits geluidjes op (een lang en een kort fluitsignaal, geluid van het aankoppelen van wagons, het piepen van de remmen, druklucht laten ontsnappen, ventilator aan, het strooien van zand, de compressor en een nog onbestemd klakgeluidje)  die je aan en uit kunt schakelen. Normaal ben ik niet zo?n fan van al die geluiden in mijn locs, maar hier is het goed gedaan en ik vond het ook leuk om nu de hele tijd met het geluid aan rond te rijden.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/07.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/08.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/09.jpg)

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/10.jpg)

Verlichting
De loc heeft de gebruikelijke warmwitte verlichting zoals alle moderne Märklin-modellen die hebben. De verlichting aan de voor- en achterzijde is apart in- en uitschakelbaar en kunnen ook in de rangeerstand gezet worden (wit licht aan beide zijdes). Helaas lekt bij het frontlampen een beetje licht door de rode sluitseinen. Ik zal nog eens gaan kijken hoe ik dit kan oplossen. Aan de achterzijde zie je bij ingeschakelde sluitlichten gelukkig geen lichtlekkage bij de frontseinen.
Een verder minpuntje van de verlichting heeft te maken met de periode III-uitvoering van de loc. In tegenstelling tot bij de periode IV- en V-varianten zitten hier aan de voorzijdes nog van die roosters waarop men kon staan om bijvoorbeeld bij de ruiten(wissers) te komen. Uit het spleetje waar deze roosters ingeklikt zijn, lekt nu ook wat licht. Met een simpel stukje donker karton is dat echter makkelijk te verhelpen. Dat heb ik aan de binnenkant tussen de lichtgeleiders geschoven.

Conclusie
Afgezien van de twee schoonheidsfoutjes bij de frontverlichting kan ik eigenlijk geen verdere minpunten aanwijzen bij dit model. De loc ziet er echt prachtig uit, rijdt prima, heeft een mooi geluid en ook nog eens voldoende trekkracht. Wat mij betreft een aanrader voor alle Periode III-spoorders.

(https://www.kostenitz.eu/webfotos/MT/BE/E50%20058/11.jpg)

Groet, Marc
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: FILIPI op zondag 29 september 2013, 17:41:54
Hoi,

Het is zeker een prachtig lok, met een echt sound decoder.
Veel plezier ermee.
Filipi
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: Wim op zondag 29 september 2013, 17:46:52
Mooi verslag !
Vwb de antislipbanden hebben ze het eindelijk nu eens goed gedaan,
ieder draaistel alles aan 1 kant,
zodat het niet elkaar tegenwerkt in de bocht.

Zitten de tandwielen echt in het midden
van het draaistel of aan de zijkant?
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: 10103 op zondag 29 september 2013, 18:30:58
Hoi Wim,

De tandwielen van de aangedreven assen zitten iets uit het midden in het draaistel, aan de kant van de antislipbandjes.

Groet, Marc
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: Wim op zondag 29 september 2013, 18:38:06
Maw,
het is de soort aandrijving uit de hobbylok's.
alleen met 4 ipv 2 antislibanden
en een veel betere motor en decoder

heb ik het goed ?
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: d.vanaalst op zondag 29 september 2013, 18:55:53
Mooi verslag van een hele mooie machine! Dank voor het schrijven.

Groeten Dennis
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: 10103 op zondag 29 september 2013, 18:58:45
Dat weet ik niet Wim, want ik heb zelf geen Hobby-locs.
De aandrijving is volgens mij echter wel hetzelfde zoals bij al mijn SDS-locs en daar heb ik er nog geen enkel probleem mee gehad.

Groet, Marc
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: Bassie op zondag 29 september 2013, 20:25:38
Mooie review! Ik kan jouw bevindingen dan ook volledig onderschrijven. De lok is echt super gedetailleerd, zit goed in de lak en ziet er werkelijk schitterend uit! Een imposante verschijning, deze zes-asser, zeg maar de koning van de Duitse eenheids-loks.

Ik was bij uitkomst van de lok al erg onder de indruk, en heb inmiddels drie kleurvarianten op de baan staan en ben daar erg blij mee.
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: 10103 op zondag 29 september 2013, 21:13:13
Bedankt Bassie!
Goed om te lezen dat jij dezelfde ervaringen hebt met deze loc. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de eerste eigenaar was hier op het forum, want ik had er tot nu toe nog niets over gelezen of van gezien. Hij is ook inderdaad een stukje groter dan de E 40 of E 10, dat valt wel meteen op als je ze naast elkaar op de baan hebt staan. Ik zal het zelf beperken tot alleen deze groene variant, maar mocht Märklin ooit nog eens de allereerste versie met enkele lampen en 'Schweiger'-ventilatieroosters uitbrengen... Ja, dan...  :)

Groet, Marc
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: Bassie op zondag 29 september 2013, 21:38:40
Ik beperk mezelf ook in wat ik aanschaf, maar bij deze lok was dat simpelweg niet mogelijk. Hij is gewoon te mooi  :mrgreen:
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: h0_miessie op zondag 29 september 2013, 22:03:01
Mooie foto's met een goed verslag van een schitterende loc bedankt Marc.
Veel plezier ermee. :thumbup:
En mijn verlanglijst van loc's die ik graag wil hebben wordt langer en langer en langer.
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: 10103 op zondag 29 september 2013, 22:48:23
Bedankt Michel!
Tsja, dat probleem met die lange verlanglijst had ik ook. Er worden nu eenmaal teveel mooie modellen gemaakt en ergens zou je ze allemaal wel willen hebben. Sinds een tijdje probeer ik echter mijn baantje naar één periode (III) en één land (Duitsland) te modelleren en dat scheelt echt een hoop. Het aanbod wordt een stuk beperkter en daardoor behapbaarder. Dat sommige mooie locs dan niet meer op mijn modelbaan passen is jammer, maar er zijn nog meer dan genoeg modellen die er bij zouden kunnen. Verder merk ik dat het leuk is om je steeds verder te verdiepen in die ene periode. Niet alleen voor wat betreft de locs en wagons uit die tijd, maar ook in de seinen, auto's, motoren, reclameposters, kleding... etc.  :)

Groet, Marc   
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: Kappa op zondag 29 september 2013, 23:20:00
Hoi Marc,

Mooie loc en een goed verslag.
Zelf heb ik de groene 150 uit de megaset 29500.
De vereenvoudigde verlichting heb ik, met enkele smd componenten, ge-upgrade naar die van de 37852.
Er komt tzt nog een sound decoder in en dan is ze gelijk aan de 37852.

De aandrijving is eigenlijk net als bij de SDS uitvoering, met cardanas met wormwiel en tandwielen uit het zicht, iets uit het midden op de wielstel assen.
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: Dutch op maandag 30 september 2013, 21:17:56
Mooi om te zien dat je zo je passie op het forum zet! Mooi verslag en wat 'n mooie loc!!

Groetjes ;)
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: 10103 op maandag 30 september 2013, 22:28:16
Ad, ik had op het Stummi-forum gelezen dat jij je E 50 inderdaad al had aangepakt voor wat betreft de verlichting. Zo'n ingreep gaat echter mijn vaardigheden te boven, zodat ik erg blij was met deze nieuwe versie. Gelukkig zitten die uitschakelbare sluitlichten inmiddels zo'n beetje standaard op alle nieuwe Märklin-locs.

Arjan, ik vind het altijd interessant om dit soort besprekingen van anderen te lezen. Nu was ik zelf weer eens in de gelegenheid om zoiets te doen, dus dan moet het ook maar gebeuren.
Maar het is ook leuk om te doen hoor. ;) :)

Groet, Marc
Titel: Re: Märklin E 50 058 (37852)
Bericht door: v200 op woensdag 09 oktober 2013, 20:23:18
Proficiat met je nieuwe aanwinst.
Bedankt voor je post, en mooie foto's.
Heb het artikel met plezier gelezen.
Het is een prachtige lok, zeker in vergelijking met mijn BR 151 030 - 4.
En in de oorspronkelijke groene kleur, vind ik hem zeker het mooist.

Groet,

Ron.