Stichting 3rail Forum

Overige Spoorzaken => Station Grootspoor => Topic gestart door: Jan22 op maandag 02 september 2013, 23:23:56

Titel: Zwitserland - Grindwagens (spoorgrind)
Bericht door: Jan22 op maandag 02 september 2013, 23:23:56
Dit draadje is een onderdeel van

Zwitserland:
Brig (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46349.0), Delémont (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46273.0), Filisur (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68674.0),Göschenen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68522.0), Ins (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=91848.0), Kerzers (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90049.0), Luzern (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68538.0), St Ursanne (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46338.0), Vitznau-Rigi (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68516.0), Wiesen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68685.0)
BLS treinwagons (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46358.0), Graan wagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45700.0), Kies wagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45704.0), Makies AG Gettnau (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68446.0), Tunnelventilatorwagens (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68515.0),Tractors (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68599.0),
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68468.0), Bovenleiding (SBB 4 generaties) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73493.0), Reform Muli (scenery) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68505.0), Postauto merken (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68560.0)

Italië:
Como (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68748), Milano-Centrale (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68739), Opgeheven lijnen (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56620)

(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/te2-2.jpg)
In de jaren '80 kocht ik van Liliput een stuk of 8 van deze wagens voor grindtansport.
Liliput levert ze sinds kort weer, nu per set van twee, met kortkoppeling. Vroeger met beugelkoppeling.

Op de Gotthard-lijn heb ik ze nogal eens gezien. Komen ze elders ook voor?
Titel: Re: Grindwagens in Zwitserland (II)
Bericht door: Jan22 op zaterdag 05 oktober 2013, 19:18:10
Deze wagons komen vooral voor in de buurt van lijnen waaraan actief gewerkt wordt, maar lang niet overal, want bijvoorbeeld de Zentralbahn  (https://de.wikipedia.org/wiki/Zentralbahn)(Brünigberg-Haslibahn) en de Chemins de Fer du Jura (CJ) (https://de.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_fer_du_Jura) hebben eigen 2-assige grindwagens. Ook SBB en BLS hebben 2-assers in gebruik voor grind. Die 2-assers zag ik o.a. in Zürich en St-Gallen. Maar waar bleven al die 4-assers dan?

Na veel rond toeren trof ik die aan in Romont (Lausanne-Fribourg), twee stuks zonder tractie.
En in Biasca (6 stuks zonder tractie). Dus veel wijzer ben ik er niet van geworden.

Zie dit draadje voor de verklaring: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=28469.msg911342#msg911342
Titel: Re: Grindwagens in Zwitserland (II)
Bericht door: oosterom op maandag 07 oktober 2013, 18:33:31
Goede middag Jan Willem,

Liliput levert 2 losse wagons en wel de nummers 222305 en 222306. Ik heb deze ook alleen de lading vond ik erg plastic en heb hier echt grind in gestrooid ziet er nu super uit en mag op een Zwitserse baan niet ontbreken.

groeten Martin,
Titel: Re: Zwitserland - Grindwagens (II)
Bericht door: Jan22 op maandag 07 oktober 2013, 20:49:57
De lading van de oudere serie is ook erg plastic-achtig, en ik heb op forums allerlei foto's gezien van mensen die de lading hadden beplakt met hun eigen ballast.
Erger is dat de kleur van de plastic lading van de oude versie meer lijkt op antraciet dan op de grijswitte breukstenen die SBB, CJ, CB en BLS gebruiken voor het ballasten van het spoor.
Titel: Zwitserland - Grindwagens: 2-assers
Bericht door: Jan22 op donderdag 10 oktober 2013, 17:32:19
Twee-assers lijken meer in gebruik dan 4-assers.

Bij St-Gallen stonden wat mensen een spoor te belasten:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/st-gallen2.jpg)

Men stortte het grind zo hoog tussen de rails dat het met de voeten moest worden verspreid
(dat zie je hier gebeuren):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/st-gallen1.jpg)

Soortgelijke 2-assers trof ik aan in het hele land op de SBB-sporen.

In Delémont stonden deze 2-assers van de CJ:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/delem_schrotter_cj.jpg)
Titel: Re: Zwitserland - Grindwagens (spoorgrind)
Bericht door: Frotter op donderdag 10 oktober 2013, 18:03:42
Citaat van: Jan22 op donderdag 10 oktober 2013, 17:32:19

In Delémont stonden deze 2-assers van de CJ



Roco heeft deze in NL uitvoering. Andere decals erop en je hebt je CJ karren.

(https://files.3rail.nl/tinypic/flk0ts.jpg)
Roco 47530 / 44038

Gr, Ben.
Titel: Re: Zwitserland - Grindwagens (spoorgrind)
Bericht door: Jan22 op vrijdag 11 oktober 2013, 09:01:50
Citaat van: Frotter op donderdag 10 oktober 2013, 18:03:42
Andere decals erop en je hebt je CJ karren.
Yep.

Zat net in een oude Roco-catalogus uit '83/'84 te kijken, en het viel me op hoeveel modellen in 1:1 nog bestaan (in Brig, Zofingen, Dietikon en Delémont, ouder, natuurlijk geweatherd), dat geldt vooral bij wagens voor vloeistoffen (olie, alcohol), poederstof, erts, cement en grind.
Sommige daarvan zou je vanaf tijdperk VI een SBB-Cargo huisstijl kunnen geven, maar de meeste zijn niet van SBB-Cargo maar volgens opschriften op de wagons van producenten (food-concerns).
Titel: Re: Grindwagens in Zwitserland (II)
Bericht door: mat-60 op vrijdag 11 oktober 2013, 11:27:45
Citaat van: Jan22 op zaterdag 05 oktober 2013, 19:18:10
..........want bijvoorbeeld de Central Bahn (Brünigberg-Haslibahn) hebben eigen 2-assige grindwagens.........

Das ook wel logisch, immers deze lijn is smalspoor.
Titel: Re: Grindwagens in Zwitserland (II)
Bericht door: Jan22 op vrijdag 11 oktober 2013, 12:42:37
Citaat van: mat-60 op vrijdag 11 oktober 2013, 11:27:45
Citaat van: Jan22 op zaterdag 05 oktober 2013, 19:18:10
..........want bijvoorbeeld de Central Bahn (Brünigberg-Haslibahn) hebben eigen 2-assige grindwagens.........

immers deze lijn is smalspoor.
Ja, dat is logisch, net als de wagons van de RhB, die hebben ook eigen 2-assige grindwagens.

Bij CJ ligt dat complexer. Een deel van de Jura heeft smalspoor, en een deel niet.
In het deel wat het niet heeft, rijdt meestal SBB of BLS, maar ook weer niet altijd.
Dat zal met de geschiedenis en de vele fusies te maken hebben.