Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken => Topic gestart door: marklintim op donderdag 27 juni 2013, 07:47:54

Titel: Bovenleiding
Bericht door: marklintim op donderdag 27 juni 2013, 07:47:54
Hallo allemaal,
Ik heb laatst voor m-rail bovenleiding gekocht.
Niet gebogen.
Ik heb 1 stukje waar de loc niet op bovenleiding rijdt 1 draad.
Bij de rest rijd hij wel
Gedaan:
Schoommaken met wasbenzine draad en pantograaf.
Omschakelen.
Het is loc 3326 en bovenleiding paal 7009 1 met aanstluitdraad,
Draden 7019
M.V.G.
Tim
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: Kermit65 op donderdag 27 juni 2013, 09:41:06
Hoi Tim,

Dat euvel herken ik. Bleek uiteindelijk dat de draad toch niet zo goed contact maakte als ik dacht en ik heb de draad vervangen op dat stukje.
Om alles nog meer bedrijfszeker te maken heb ik verdeeld over de hele baan destijds (ik rij inmiddels digitaal en dan is de bovenleiding functieloos) meerdere aansluitmasten gebruikt. Daarna ging alles prima!

Groet,

Richard
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: frenkievee op donderdag 27 juni 2013, 09:58:41
Hallo Tim,

Je schrijft dat je draad en pantograaf hebt schoongemaakt. Heb je ook aan de uithouders aan de masten gedacht? Als je net twee masten hebt, die de electriciteit niet goed doorgeven, werkt het niet.....
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: marklintim op donderdag 27 juni 2013, 12:44:57
Hallo Richard,
Ik heb 8 masten en 6 rijdraden, 1 draad doet het niet en de rest wel
Aks ik een andere draad gebruik precies hetzelfde op dezelfde plek.
Ik zal de masten eens schoonmaken als het niet wekt koop ik meerdere aansluitmasten.
Ze hebben dezelfde prijs.
M.V.G.
Tim
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: marklintim op vrijdag 05 juli 2013, 16:02:52
Hallo allemaal,
Ik heb wat ontdekt!
Ik heb de drager van de aansluitmast schoongemaakt en de draad maar de draad op de aansluitmast doet het niet alleen die draad de rest helemaal spurgoed.
Draad vervangen helpt niet.
MVG,
Tim
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: Kermit65 op zondag 21 juli 2013, 17:53:55
Ik weet dat het warm is maar ook na vier keer herlezen kan ik er nog niet helemaal wijs uit worden. Hoe zit het nu met die draad? Want die ben ik even kwijt.  ;)
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: fnieste op zondag 21 juli 2013, 18:08:48
Dat is het mooie aan deze hobby. Je blijft leren en iedereen beleeft er op zijn eigen manier plezier aan. Moeilijk uit te leggen ;)
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: rovanko op zondag 21 juli 2013, 22:24:45
Hallo,

Ook ik heb moeite met te begrijpen wat er aan de hand kan zijn. toch waag ik een poging om te helpen.

a) Hoe kan je vaststellen dat de stroom van de ene bovenleidingdraad naar de volgende bovenleidingdraad gaat:

neem/koop een goedkoop multimetertje met een wijzer, schakel dat metertje in de stand Ohm (doormeten van een stroomkring) en kijk dan als je de beide stiftjes (de rode en de zwarte) tegen elkaar houdt of de wijzer van het metertje geheel uitslaat. Als dat het geval is dan weet je dat het metertje werkt.

Vervolgens hou je bijvoorbeeld het rode stiftje tegen de ene aan de bovenleidingmast bevestigde bovenleidingdraad en tegelijkertijd het andere stiftje (dat is dan het zwarte stiftje) tegen de andere ook aan dezelfde bovenleidingmast bevestigde bovenleidingdraad. In die situatie moet - als de stroomkring gesloten is - de wijzer van het multimetertje geheel uitslaan. Zo niet dan is er geen contact tussen beide bovenleidingdraden.

b) Hoe kan je het contact tussen beide bovenleidingdraden alsnog tot stand brengen:

begin nu eerst met bijvoorbeeld het rode stiftje van het multimetertje een van de bovenleidingdraden aan te raken en tegelijkertijd het andere stiftje tegen de metalen bovenleidinghouder van de mast. Als het mulitmetertje dan uitslaat is er elektrisch contact tussen de bovenleidingdraad en de bovenleidinghouder van de mast. Als het metertje niets doet dan is er geen elektrische verbinding tussen de stroomdraad en de bovenleidinghouder van de mast.

Als er geen elektrische verbinding is maak dan de "ogen" aan het uiteinde van de bovenleidingdraad goed schoon. Neem daarvoor liefst een dun rond vijltje dat in de "ogen" aan het eind van de bovenleidingdraad past en beweeg dat vijltje dan in de beide ogen zodanig dat eventuele vuiligheid of roest aan de binnenzijde van de "ogen" goed wordt verwijderd.

Als je dat gedaan hebt bevestig je de bovenleidingdraad weer aan de mast. Daarna ga je opnieuw controleren of de wijzer van het multimetertje nu wél uitslaat. Zo ja, dan is er electrisch contact ontstaan tussen de bovenleidingdraad en de mast.

Nu doe je precies hetzelfde met de andere bovenleidingdraad net zolang tot daar (blijkens het multimetertje ook een elektrisch contact is ontstaan). 

c) nu bevestig je beide bovenleidingdraden aan de mast. Normaalgesproken moet er in ieder geval dan tussen de beide bovenleidingdraden via de metalen mastuithanger elektrisch contact zijn. Mocht dat tóch niet het geval zijn druk dan de beide bovenleidingdraden waar ze om de mastuithanger zijn bevestigd goed tegen elkaar aan. Helpt dat niet dan zijn de uiteinden van de beide stroomdraaden ter hoogte van de "ogen" sterk vervuild of geroest. Maak die dan schoon met schuurpapier en probeer het opnieuw. Haal het schuurpapiertje dan meteen ook even over de uithanger van de mast, dan moet alles "schoon" zijn.

Het is een lang verhaal en ik begrijp dat je pas 13 jaar oud bent. Ik hoop dat je voor een paar Euro een multimetertje hebt gekocht, want dat heb je bij een elektrische modelbaan gewoonweg altijd nodig, er is altijd wel iets dat je elektrisch moet doormeten om te weten of een stroomkring gesloten is.

Succes toegewenst!

Rob
   
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: marklintim op maandag 22 juli 2013, 00:01:46
Hallo allemaal,
Rob ik zal eens kijken naar tip 1 en 2 van u!
Ik heb het ooit in een tasje meegenomen als het niet werkt zou de draad dan verbogen kunnen zijn?
Of maakt dat niet uit? De lok die onder de draad rijdt is een 1631 NS artikelnummer 3326
Zou het ook aan de pantografen van de lok kunnen liggen?

MVG,
Tim

P.S. Als iemand het niet begrijpt spelling is niet mijn sterkste kant!
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: huub op maandag 22 juli 2013, 16:46:43
Mooi uitgelegd door Rob, alleen die meter met een draaispoelinstrument, die krijg je nergens meer of het moet voor een hoog bedrag zijn.
De goedkope, digitale metertjes (Nou schiet me te binnen waarom die niet in het verhaal voor komen  :D) koop je al voor een paar euro en voldoen prima voor de metingen aan de modelbaan.

In de stand weerstandsmeting kan je zien wat een kortsluiting inhoudt door de twee pennen tegen elkaar aan te houden.
De meter moet dan nul Ohm aangeven (of daar heel dichtbij liggen).
Tussen de verschillende draden meten moet ook een vrij lage weerstand opleveren, anders is het niet goed.

Een tip: een meter waarop je fatsoenlijk 1 Ohm nog kan aflezen is handig hier.
Nog een tip: ALLE spanningen moeten uit staan voor je weerstandsmetingen gaat uitvoeren, de meter kan anders kapot gaan !!!!
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: nobody op dinsdag 23 juli 2013, 10:54:18
Voorbeeld redelijk goedkope analoge multimeter ===> klik (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/120123/)
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: marklintim op dinsdag 23 juli 2013, 12:48:09
Wim bedankt,
Maar het is niet nodig wij hebben een stuk of 8 in huis ikzelf heb er 2
Maar toch bedankt!
Groeten,
Tim
Titel: Re: Bovenleiding
Bericht door: marklintim op donderdag 10 oktober 2013, 22:27:48
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik het probleem opgelost!
Op de lok zit een mooi laagje dat maakt GEEN contact met de bovenleiding!
Als ik er een klein beetje vanaf haal dan scheurt hij als een tierelier over de baan op bovenleiding!!! :P
Ik heb een extra zetje pantografen besteld
Iedereen bedankt voor het meedenken!!!!! :P
Met Vriendelijke Groet,
Tim