Ik heb een loc, BR 151 ESU, die wipt bij een gebogen wissel iets omhoog bij het afslaan naar links. Al mijn andere locs doen dit niet en gaan goed door de wissel heen. De Br 151 doet dit ook alleen maar bij deze wissel. Hoe ik het ook bekijk en voel, er is niets aan de wissel te zien.
Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
Gr, Ad
Betreft 't een meegebogen wissel?
Zo ja, heb je meerdere meegebogen wissels in je baan?
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de loc wat moeite heeft met het hartstuk.
De ESU loks hebben wielassen met een afstand tussen de wielflenzen van 14,1 mm.
Dit als compromis, daar deze locs op zowel 2- als op 3 rail banen moeten kunnen rijden.
De Märklin afstand tussen de flenzen is 14 mm.
Hallo Wim, het is inderdaad een meegebogen wissel. Ik heb het idee dat hij op het driehoekje in de wissel iets oplicht (hartstuk)? Is hier iets aan te doen?
Gr, Ad
Rijd je op C-rails?
Jan Willem, ik rijdt inderdaad op c rails.
Gr, Ad
Dan houd ik me er verder buiten, want die heb ik niet.
Controleer eerst eens de afstand tussen de wielen. Niet meer dan 14mm mag het zijn.
Hoi,
om deze reden heb ik alle (vier stuks) gebogen wissels van Marklin C-rail vervangen door rechte wissels. Diverse locomotieven van verschillende merken liepen uit deze gebogen wissels.
groet Matje
Het eerste wielstel, zowel voor als achter, zit 14,4 mm uit elkaar. Bij de tussenliggende wielstellen is deze maat 14 mm.
Is dit i.v.m. de geluidscensors? Geluiden in de bochten en wissels.
Gr, Ad
Ad,
Dit weleens gelezen , zie link, en geprobeerd , je weet het nooit , bij mij was het eureka.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31564.0
Gr, Jan
edit: tickvaud hersteld
14,4 is echt te veel, terugbrengen naar 14,0 lost je probleem op.
Walter
Walter, kan dit bij deze loc en hoe gaat dat in zijn werk? I.v.m censors?
Gr, Ad
Ad, ik heb deze lok zelf niet en kan je daar dus niet op antwoorden.
Walter het probleem is opgelost. De wielafstand naar 14 mm gebracht en nu is alles in orde, je kunt de wielen over de asjes verschuiven. De flens van het wiel botste op het driehoekje (hartstuk) in de wissel.
Dit gebeurde bij een andere wissel ook, hij deed dit als je de wissel van een kant inreed, vanaf de andere kant was er niets aan de hand. :thumbup:
Bedankt voor de tips.
Gr, Ad
Mooi zo, goed gedaan!