Introductie
Ik ben al een tijdje lid van dit forum en door heel veel topics over baanbouw, computerbesturing, etc. te lezen de nodige kennis opgedaan. Ik rijd Nederlands NS materieel (personen en goederen) op C rails.
Eind december vorige jaar heb ik mijn bestaande baan afgebroken omdat ik een schaduwstation wilde, zodat je de treinen niet hun ?eeuwige rondjes? zag rijden. Daarnaast wilde ik de besturing met de computer doen, maar wel met de mogelijkheid om ook nog ?met de hand? te rijden. Bij mijn oude baan reed ik maximum 5 treinen tegelijk met 2 Mobile Stations 1 en de wissels werden bediend met de bekende drukknopkastjes.
In januari ben ik begonnen van mijn nieuwe baan en nu 5 maanden later ben ik vrijwel klaar met de ruwe baanbouw en is het na al het geconsumeer van informatie via dit forum tijd om een kijkje van mijn vorderingen te geven. Tijdens de bouw heb ik steeds foto?s gemaakt.
Ik zal in een paar bijdragen met een aantal foto?s de voortgang laten zien van achtereenvolgens: het baanplan de bouw van de onderbouw, het schaduwstation, besturing en de zichtbaan.
Het baanplan
Na wekenlang te hebben gestoeid met baanontwerpen (via Anyrail) ben ik uiteindelijk tot een definitief (wat is definitief?) ontwerp gekomen van een zichtbaan en een schaduwstation.
Het schaduwstation bevatte 5 doorgaande sporen, maar tijdens de bouw heb ik dat uitgebreid naar 6 sporen. Er was ruimte voor en je kan er nooit genoeg hebben! De sporen liggen diagonaal over de tafel om zo lange sporen te krijgen. De lengte van de sporen ligt tussen de 1,88m en 2,29m.
Vanuit het schaduw station loopt het dubbelspoor (stijg- en daalspoor) via een klimovaal en een lange helling naar de zichtbaan. De totale lengte van klimovaal en helling is 10,4 meter.
Voor de zichtbaan heb ik gekozen voor stations sporen diagonaal over de tafel om zo genoeg lengte te krijgen. Verder is er een doodlopend goederenspoor waar straks een loods moet komen en ook nog een doorgaand spoor langs het goederenspoor, waar bijvoorbeeld een posttrein kan stoppen.
Aan de achterzijde loopt een soort paradespoor over een fly-over die de tunnelbak kruist. Het geheel moet straks voorzien worden van een stedelijke bebouwing.
In het baanplan sluiten een aantal rails niet helemaal aan, maar de werkelijkheid is passend.
De secties in de blokken zijn gekleurd: groen voor detectie, oranje voor remmen en rood voor stoppen.
Volgende keer: de onderbouw
Dirk Jan de Roo
Als extra nog het baanplan van het schaduwstation inclusief klimovaal
De onderbouw
De afmetingen van mijn baan zijn 3,60m x 1,22 m. Voor het onderstel heb ik (net als bij mijn vorige baan) gekozen voor een metalen frame van Ikea . Het is het onderstel van een conferentietafel en een bureau, zodat mijn tafel uit 2 stukken bestaat van resp. 2,00mx1,22m en 1,60mx1,22m. Deze 2 stukken zitten met slotbouten aan elkaar.
Zoals de foto?s laten zien heb ik in de buizen houten pluggen geslagen met daarop een plaatje multiplex en wielen (Action). Vervolgens een houten frame op het metalen frame vastgezet. Aangezien de kamer is voorzien van vloerbedekking heb ik in een later stadium een aantal transparante vloerbeschermingsplaten (zoals onder bureaustoelen) via Marktplaats op de kop getikt en die neergelegd zodat het geheel makkelijk heen en weer kan worden gereden en ik dus overal eenvoudig bij kan komen.
Hoi Didero
Je hebt al aardig wat werk verzet zo te zien.
Dat ziet er al goed uit zo.
Tony
Het schaduwstation
Op het frame heb ik op de plaatsen waar de rails komen MDF plaat gelegd.
Via het forum had ik gelezen dat voldoende ruimte tussen schaduwstation en zichtbaan niet onbelangrijk was. Daarom heb ik een hoogte verschil met de zichtbaan van 28 cm zodat ik overal goed bij kan.
Het plan was om een ronde klimspiraal te maken, maar halverwege kwam ik erachter dat ik niet genoeg hoogte kon winnen om over het schaduwstation te komen, dus heb ik de klimspiraal maar ovaal gemaakt. Daarmee win ik voldoende hoogte met een aanvaardbaar stijgingspercentage (2,8% op het stijgspoor en 3,1 % op het daalspoor). Doel was om in de klimspiraal en het schaduwstation met geheven pantografen te rijden zodat ik niet allerlei draadconstructies hoefde te maken om de pantografen te vangen. De uitloop van het klimovaal is een lange rechte helling naar voorbeeld van de uitgang van de HSL tunnel bij Leiderdorp. Het hellingpercentage bedraagt daar 2,8%
Voor het stijgspoor heb ik bochten R3 gebruikt en voor het daalspoor R2.
Schaduwstation (vervolg)
Waar mogelijk heb ik onder de wissels uitsparingen uitgezaagd om eventueel wisselaandrijvingen te vervangen. Ik heb overigens in de afgelopen 4 jaar nog nooit problemen met wisselaandrijvingen gehad, maar je weet maar nooit! Ook heb ik overal valbescherming aangebracht.
Ik heb gekozen om alle rails te detecteren, dus overal de dremel in gezet en draden gesoldeerd voor de terugmelders. Als isolatie heb ik de bekende blauwe platen gebruikt en de rails heb ik op de kritische punten (bochten, wissels, klimovaal) vastgezet met het lijmpistool.
Je gaat ertegenaan.
Ik wens je veel succes met de opbouw van je baan!!
Groetjes Stephanie.
Zeer netjes!
Veel plezier met de bouw
Groet
Willem
Hallo Didero,
Je gaat voortvarend te werk zeg! Snel in een paar maanden tijd. Goed dat je het zo overdacht hebt en weet wat je wilt. Inderdaad, het is nooit af. Ik heb laatst ook weer een aanpassing aan het ontwerp gedaan, omdat het praktisch toch net iets anders uitpakte.
Een overdenking: op de laatste foto zie ik de houten staanders. Kunnen de treinen daar ongeschonden langs? Ze staan erg dicht op de rails. En de eerste zit vlak na een bocht. De langere wagons zullen daar tegenaan schuren. Misschien even uitproberen?
Succes verder. Ik volg het met belangstelling!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Stephanie,Willem, Ferdi,
Dank voor de complimenten.
Ferdi,
Sommige kolommen staan inderdaad dicht langs de rails en in de loop van de bouw heb ik er inderdaad 1 moeten aanpassen om een botsing te vermijden. Verder geeft het nergens problemen en er is uitgebreid proef gereden.
Dirk Jan
Hallo Didero,
Dat is al een prachtige onderbouw, goed overdacht.
Blijf je zeker volgen.
Gr.
Piwie.
Voeding & Besturing
De rails-voeding komt van de Intellibox en onder het schaduwstation lopen de ringleidingen voor stroom, massa en licht. Alle bekabeling is netjes opgehangen in boekbinders, waarvan inmiddels zo?n 40 meter onder de tafel is bevestigd met naar schatting zo?n 320 meter kabel (vooral de terugmelders leveren dikke bossen kabels op).
Voor de besturing is de baan opgedeeld in 20 blokken. Ik hanteer 3 terugmelders per blok zodat ik indien nodig een blok van 2 kanten kan berijden. Al met al zijn er een kleine 60 terugmelders aangesloten. Voor de terugmelders heb ik gekozen voor 4 RoSoft S88-n, inclusief de diode truc, waarvan de eerste in de rij een Loconet terugmelder is voor de aansluiting met de centrale.
Voor de wisseldecoders is de keus gevallen op Digirails (DR4018). De wisseldecoders zijn aangesloten op een aparte voedingsbron (een 50 jaar oude Temsi transformator die in de jaren zestig gebruikte om mijn M rails baan te besturen).
Voeding & Besturing (vervolg)
Na alle discussies over computerbesturing op het Forum te hebben gevolgd heb ik gekozen voor Intellibox Basic centrale en iTrain. Ik heb me eind vorig jaar direct opgegeven voor de iTrain cursus bij Hobby in Praktijk. De planning daarvan was april.
Omdat ik eind februari al klaar was met het leggen van de rails in het schaduwstation en verder wilde met de bovenbouw heb de proefversie van iTrain aangeschaft. Onder het motto van ?al doende leert men? heb ik eerst een proefbaantje gemaakt en daar iTrain op uitgeprobeerd. Toen dat lukte (mede met hulp van het iTrain forum) heb ik de stap genomen om mijn schaduwstation aan te sluiten met een keerlus op een deel van de zichtbaan. Wonderwel lukte dat zonder grote problemen en ik kon automatisch 6 treinen laten rijden van en naar het schaduwstation via de tijdelijke keerlus op de zichtbaan.
De iTrain cursus begin april was voor mij meer een fijne bevestiging dat ik op de goede weg was, terwijl Tom (Tomhas) mij nog wel een aantal interessante tips heeft gegeven. Inmiddels hangt er een oude PC (weggevertje van een kennis) onder de treintafel en het werkt alles naar behoren.
Hallo Didero,
Ziet er weer allemaal goed uit, ja ook een digitale baan vraagt om veel kabeltjes.
Gr.
Piwie.
Hallo Didero,
Ik ga zondag naar de iTrain cursus. Het is mij nog niet gelukt om automatisch te rijden. Ben benieuwd.
Goed bezig, man!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Hoi Ferdi,
Leuk dat je zondag naar de iTrain cursus gaat. Ik heb het handboek 2 keer doorgelezen en als je vervolgens stap voor stap te werk gaat dan valt het best mee. Een proefbaantje om uit te proberen is heel leerzaam. Ik heb ook veel gehad aan het iTrain-forum. Ook daar kan je veel van opsteken en hulp krijgen.
Succes!
Dirk Jan
De zichtbaan
Voor de zichtbaan heb ik gekozen om het station diagonaal over de tafel te leggen, om zo de nodige spoorlengte te krijgen. Om maximaal gebruik te maken van de (toch beperkte) breedte heb achterlangs een paradespoor op een fly-over gelegd (een beetje zoals vroeger het spoor tussen Rotterdam Blaak en Centraal maar dan in een moderne uitvoering), die op die manier de tunnelbak kruist en zo naar het hoofdstation leidt. Dat betekende wel dat ik vanaf de fly-over met R1 bochten aan het werk moest, maar uiteindelijk werkt het wel en later zullen gebouwen die bocht aan het zicht onttrekken.
Dit is de situatie van vandaag (15.06.2013).
Als volgende week de laatste 2 wisseldecoders binnen zijn, kan ook het proefrijden op de zichtbaan volledig worden afgewerkt. De detectie werkt al, maar de besturing met iTrain en de test met routes per trein moet nog worden uitgetest. Als dat allemaal achter de rug is moet ik nog de remvertraging gaan instellen, zodat alle treinen netjes op de juiste plaats tot stilstand komen. Daartoe moet ik nog wel van 2 locomotieven de decoders vervangen.
Ik twijfel nog over de aanleg van bovenleiding op de zichtbaan. Het is wel zo realistisch, maar aan de andere kant heeft het ook weer nadelen. Voorlopig staan de pantografen omhoog (met een dun draadje om de hoogte af te stellen).
De volgende stap wordt natuurlijk de aankleding van de baan. Het ballasten van de rails, het ontwerp van de stedelijke bebouwing (ik heb al een aantal flats) en de overige scenery.
Er liggen dus nog een heleboel uitdagingen om de komende winter mee verder te gaan. Een modelbaan is eigenlijk nooit af en overal (inclusief dit forum) doe je weer nieuwe inspiratie en ideeën op die je graag wilt toepassen op je eigen baan.
Dirk Jan
Dit ziet er indrukwekkend uit! Je bent er erg handig in om snel resultaten te boeken!
Hallo Dirk Jan,
Net jou topic ontdekt en ik heb met genoegen alles gelezen, de hoogte tussen het schaduw station en de bovenzijde van de baan 28 cm. Is erg prettig je kunt er nu makkelijk bij.
Je kunt goed merken dat je veel gelezen hebt en dit in de praktijk gebracht :thumbup:
Je materiaal is geweldig helemaal mijn smaak.
Het rijden met Itrain gaat jou wel lukken en anders kun je Tom ( has ) altijd om raad vragen.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Begint er steeds indrukwekkender uit te zien :thumbup:
Tony
Hallo Dirk Jan,
ich sag es auf deutsch. Eine sehr gute und saubere Arbeit. Das gefällt mir sehr. Wenn der Landschaftsbau so gut wird wie das andere, dann hast du eine prächtige Modellbahn.
Weiter so und schöne Grüße
Hans :twisted: :twisted: :twisted:
Netjes!
groeten Dylan
Hallo Dirk-Jan.
De baanbouw ziet er prima uit en de bouw vordert lekker snel! :P
Mooie lange lengtes en mooie wisselstraten, het rijden zal dan ook veel plezier geven.
Veel succes en plezier met de baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Iedereen bedankt voor de complimenten en de leuke reacties.
Dirk Jan
Hallo Dirk Jan, ziet er goed uit allemaal! :thumbup:
Vooral alle wissels op foto 86 ziet er mooi doordacht uit.
Dat moet een imposant gezicht zijn als de treinen hier door heen rijden.
En je overweegt nog bovenleiding , het maakt het geheel wel mooier, maar ja, het is effe een klusje. (en wat eurootjes)
Je hebt in ieder geval meer verstand van al die elektronica dan die andere Dirk-Jan hier op het forum :-)
Dirk-Jan
Hallo naamgenoot (met - streepje),
Dank voor je complimenten. Ik zie dat we bij elkaar in de buurt wonen.
De bovenleiding zal zeker realistischer staan, maar ik moet me er nog in gaan verdiepen.
Ik denk dat ik een boek aanschaf om te zien hoe en waar je welke masten moet plaatsen, afspannen etc. lijkt me erg ingewikkeld.
Dat verstand van elektronica valt erg mee, ik ben een Alfa man en voor mijn werk heb ik me ook daar nooit mee bezig gehouden. De meeste kennis heb ik op dit forum opgedaan en zoveel elektronica zit er nou ook niet in, want ik heb alle decoders etc. gekocht.
Dirk Jan
Hoi Dirk-Jan,
Vanavond ook voor het eerst even naar je modelbaan gekeken. Ik moet zeggen, het ziet er allemaal erg mooi uit! :)
Mijn eerste gedachte bij de foto's was ook, dat sommige paaltjes wel erg dicht op de rails staan. Maar dat is dus blijkbaar geen probleem. Ik heb zelf K-rails en het valt me op dat bij een bepaalde bocht de rails soms nog wel eens een paar millimeter opschuiven als er veel locs over hebben gereden. De rails ligt bij mij nog niet vast - ik weet niet hoe dat bij jou is - maar misschien is het wel iets om ook op jouw baan in de gaten te houden.
Veel succes met de verdere bouw!
Groet, Marc
Hoi Marc,
Bij mij heb ik de rails op kritieke plaatsen, zoals in bochten, hellingen en wissels met een druppeltje hete lijm aan de ondergrond vastgezet. Zo ligt de rails wel vast, maar kan die toch weer makkelijk worden losgemaakt en heb je niet het nadeel van schroeven waardoor de geluidsisolatie weer minder wordt. Je kunt het goed zien op foto 72 bij de bochtrails.
Dirk Jan
Ja, ik zie het. Dat is natuurlijk een mooie oplossing! :thumbup:
Groet, Marc
Je bent een hele fraaie baan aan het bouwen!
Mvg Frans
Hoi Dirk Jan.
Vanmorgen je baan bewonderd en ik moet zeggen top. :thumbup:
Het rijden is een geweldig gezicht met iTrain.
Nu verder met de aanplanting en bebouwing.
Hier kan je nog jaren plezier mee hebben.
Ik hou nu je topic in de gaten.
Mvg, Evert.
Heb ook even stilletjes zitten genieten van deze baan in aanbouw.
iTrain heb je al behoorlijk voor elkaar nu nog de scenery maar dat gaat vast en zeker ook goed komen.
Inderdaad een leuk project met ong. de afmetingen van mijn baan. Ik denk dat bovenleiding zeer zeker een aanvulling is op je zichtniveau. Het verhoogd de "getrouwheid" van je baan enorm. Ik pas Sommerfeldt bovenleiding toe, er is ook NL materiaal verkrijgbaar. "Panto-touwtjes" gebruik ik ook, scheelt een hoop gedoe op de niet zichtbare delen van de baan.
Evert, Tom, Kees,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal weer eens verder gaan met mijn verslag over de voortgang van mijn baan. In mijn vorige verslag heb ik de fly-over over het uitrijspoor van het schaduwstation laten zien (zie foto 1 hieronder). Toch zat het me niet lekker omdat ik nog wat stalen boogbruggen etc. in M rails had liggen en dat wilde ik niet ongebruikt laten.
Dus de fly-over weer weggehaald en een manier gevonden om 3 boogbruggen in te passen (voor 4 had ik net te weinig ruimte). Het gevolg was wel dat de oversteek over het uitrijspoor verder kwam te liggen en ik daardoor gedwongen was om bovenleiding toe te passen om de pantografen onder de brug door te leiden. Om de zaak passen te krijgen moest in nog 2 viaductdelen door zagen en aan elkaar passen door aan de onderkant 2 stalen strippen te lijmen. Hoewel er een behoorlijke slinger in zit rijden de treinen er zonder problemen overheen. Ik vind het een wat "Hollandser" aanblik hebben.
Dirk Jan
Scenery
Nu de baanbouw vrijwel klaar is heb ik me op de scenery gestort. Ook hierover weer heel veel op dit forum gelezen en de nodige weetjes op gedaan.
Ik ben begonnen met het afwerken van de hellingen met hardschuim en gips voor het talud. Dat heb ik geverfd met de inmiddels bekende verf van de a*tion en daarna met mijn zelf gebouwde grassmaster (naar voorbeeld van Wille-Jan, w67) de eerste poging gedaan om een helling van gras te voorzien. Ik was niet ontevreden over het resultaat. Ook heb ik het water onder de brugdelen gemaakt met blauw karton en plastic imitatie water wat ik nog had liggen van een vorige baan.
Daarna begonnen aan een slootje d.m.v. houtlijm, dat moet nog worden ingekleurd waarna ik het weer van houtlijm moet voorzien tezamen met riet (van de witkwast) en daarna aflak. Jullie zien genoeg ideeën te vinden op dit leerzame forum.
Dirk Jan
Ik heb inmiddels de smaak van scenery te pakken en nu ik toch bezig was met het maken van een sloot gelijk maar begonnen aan het maken van knotwilgen naar het idee en voorbeeld van iTom.
Ze zijn inmiddels geverfd en komende zondag ga ik even naar de Open Dag van de Alkmaarse modelspoorclub want daar staat Jaap Vriend en dan kan ik het nodige groen kopen om de knotwilgen af te werken.
Ik kijk al uit naar de scenery workshop bij HIP eind november.
Dirk Jan
Goed bezig met de scenery.
Wat ik wel jammer vind is dat de brugpijlers op het water staan en niet er in.
Snap wel dat het lastig is maar als je water maakt met pijlers dan horen die ook in het water te staan.
Knotwilgen gaan ook goed komen, je ziet het, het is geen kwestie van kunnen maar van doen. :thumbup:
Tom,
Je hebt gelijk met de brugpijlers. Ik moet ze nog uitsnijden.
Dirk Jan
Dat gaat goed, zeg. Leuke baan en scenery maken is ook geen probleem, zie ik.
Gras is zeker goed gelukt, toch ook maar eens zo een grasmaster proberen te maken.
Gr.Wim
Goed bezig inderdaad. Ik heb ook zo'n strooier (van W67 gekocht, ik was lui...). Ik vind jouw gras mooier overeind staan dan ik voor elkaar krijg. Welk merk vezeltjes gebruik jij?
Kees,
Ik had ook zo'n strooier gemaakt naar voorbeeld van Willem Jan (met de cacao strooier). Ik vond dat iets te langzaam gaan, dus heb ik ook nog een strooier met het bekende theezeefje gemaakt. Dat werk wat sneller omdat de zeef iets minder fijn is dan die van de cacaostrooier.
Ik gebruik vezeltjes van Noch, in dit geval een mengsel va 2 mm en 6 mm. De 6 mm vezels zijn Noch07102
groet,
Dirk Jan
Dirk Jan, je kan ook om de brugpijlers wat fijn grind en zand doen, vaak zie je dat er rondom wat grond aanwezig is.
Of je kan er wat lijm omheen doen als golfjes die ontstaan omdat ze langs en tegen de pijlers stromen.
Uitsnijden moet wel heel precies en ik denk dat ze er dan niet in staan want daar zijn ze niet lang genoeg voor vogens mij.
Tom,
Ik heb ze inmiddels uitgesneden en dat is goed gelukt met een heel scherp afbreekmesje. Ik heb er iets hogere pijlers ingezet (had ik nog liggen) zodat de hoogte hetzelfde is gebleven.
De tip van grind/zand om de pijlers of met houtlijm wat golfjes maken is zeer welkom en ga ik zeker gebruiken.
Weer wat geleerd dus, bedankt!
Dirk Jan
ik zie deze baan nu voor de eerste keer en ik vind het erg mooi worden en dat in zo'n korte tijd :thumbup:
ik denk dat ik hier nog veel van kan leren en blijf dit dus ook zeker volgen. :)
Groetjes Rens
Hoi Dirk-Jan,
in spanning w8ten we nu op de foto's van deze "verzonken"pijlers.
Dat zal er geweldig uitzien.
succes
Mooie baan. Ik heb een vraagje. Ik ben ook met mijn bezetmlders bezig heb jij er diodes ingebouwd of niet?
Ceess,
De pijlers zijn inmiddels verzonken, maar de lijm moet nog een paar dagen drogen. Dan volgen de foto's
Loc6400
Ik gebruik bezetmelders van Rosoft met ingebouwde diode-truc. Werkt erg gemakkelijk en is niet veel duurder.
Dirk Jan
Zoals beloofd de foto's van de "verzonken" pijlers n.a.v. de tips van iTom.
Ook de knotwilgen zijn inmiddels gereed. Morgen ga ik ze op hun plek zetten in het weiland langs de sloot.
Mooie knotwilgen Dirk Jan :thumbup: :thumbup:
Tony
Ziet er allemaal goed uit hoor.
Als alles rondom de pijlers droog is zou ik het wel een beetje bewerken met wat grijze, bruine en groene verf zodat het echt lijkt dat er al jaren water overheen spoelt.
Knotwilgen doen het prima, leuk hè en lekker makkelijk om er zo een heel zwikkie te maken.
Hoi Dirk-Jan,
Dat ziet er prima uit. :arrow: :thumbup:
Vandaag het gras voor het weiland gestrooid, wat wild gras er tussen gezet en de knotwilgen hun pleje aan de sloot gegeven. Verder wat schapen toegevoegd.
Al met al ben ik redelijk tevreden over mijn eerste scenery resultaat. Ik ga het nog leuk vinden ook.
Alleen kom je hierdoor niet aan rijden toe.
Hierbij wat foto's van het resultaat.
Dirk Jan
Kijk hier wordt ik nou blij van.
Het ziet er allemaal heerlijk Hollands uit.
Je zou over het weiland nog heel licht wat gele fijne turf kunnen strooien wordt het net even wat levendiger, zeg maar de paardeblommen in de wei.
Alleen het slootje mag nog wel een make-over.
Het is echt te blauw, haal er sterk verdunde bruine acryl over zodat het blauw wat minder wordt, misschien eerst de zijkanten nog met een klein beetje groen en daarna het met water verdunde bruine acryl.
Niet echt verven maar meer vegen.
De schapen mogen ook wel een beetje viezer hoor, lijkt nu net of ze door de wasstraat zijn gelopen, beetje met dunne beige verf behandelen maar de koppen niet, die mogen wel wit blijven.
Dirk Jan wat heb jij een goed baanplan opgezet .
Ziet er geweldig uit,ook de omgeving wordt al erg mooi
Maar moet je niet eerst bovenleiding maken?????
Groeten Marklinman
Tom, Marklinman,
Bedankt voor jullie reacties.
Tom,
De sloot ziet er op de foto blauwer uit dan in wekelijkheid, maar ik heb inmiddels wat verdund bruin acrylverf aangebracht.
Ook de kudde schapen is inmiddels door de spuitcabine gedreven.
Marklinman,
Ik ben van plan bovenleiding aan te brengen. Heb afgelopen weekend iemand van de Alkmaarse modeltreinclub ontmoet die zelf heel mooie Nederlandse bovenleiding (op maat) maakt.
Ook zit ik nog te dubben over het ballasten van de rails. Enerzijds is het wel zo natuurgetrouw, anderzijds wordt plastic railbedding vervuild a.g.v. de ballast. Ik overweeg daarom om dun plakband langs de C rails te plakken en dan te ballasten. Heb al wel geëxperimenteerd en ziet e goed uit. De scenery was mijn eerste probeersel, dus nu moet de bovenleiding en het ballasten eerst gebeuren. De scenery bouw kan natuurlijk wel doorgaan op ander plaatsen dan direct langs de rails.
Dus nog genoeg te doen.
Dirk Jan
Ik doe de C-rail ook ballasten, zet er eerst schilderstape tegen aan, wel een goeie kwaliteit nemen anders laat het te snel los.
Heb je later een probleem dan haal je het ballast er makkelijker vanaf dan vanaf het kunststof.
Op het schilderstape smeer ik eerst een laagje donkerbruine acryl vermengd met wat dunne houtlijm.
Daarna ballasten met mooie fijne korrel.
wat is de afmeting van jouw tafel
Gr wiebrand
Wiebrand,
Op pagina 1 omder "Onderbouw" wordt gesproken over
"De afmetingen van mijn baan zijn 3,60m x 1,22 m."
Gr.
Remco
Ziet er zeer goed uit Dirk Jan.
Tony
leuke baan Dirk-jan :D
Wiebrand,
Remco heeft jouw vraag inmiddels beantwoord.
Tony, Treinfanaat,
Dank voor jullie reactie.
Dirk Jan
Hallo Dirk Jan.
Bijzonder leuk om zo'n prachtig Nederlands landschap en scenery te zien ontstaan! :thumbup:
Hopelijk zien we nog meer van deze prachtige updates verschijnen.
Veel succes en plezier met de bouw van deze mooie Nederlandse baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
had er overheen gekeken zag ik.
hoeveel cm stijg je nog na de spiraal,stijgt je in de bocht ook nog
Vind het een heel mooi idee zo ,een klimspiraal en toch nog de volledige oppervlakte kunnen gebruiken voor je boven baan.
Wiebrand,
Na de laatste bocht van de klimspiraal stijgt het rechte spoor tot halverwege de bocht op zichtniveau ongeveer 10 cm over een lengte van 3,40 meter, dus een hellingspercentage van ca. 2,8%.
Dirk Jan
goede dag Dirk jan
Ik wilde vragen hoe hoog u de afstand tussen de spiralen zijn,ben bezig dat stuk na te maken als u het niet erg vind.
In het schaduw station maakt u geen gebruik van bovenleiding alleen vanuit de tunnelbak naar de hoofdbaan.
Met detectie spoor bedoeld u dat er maar een draad naar de bezetmelder gaat in dat betreffende blok?.
vgv. wiebrand
Wiebrand,
Leuk, dat mijn baan jou inspiratie geeft.
De hoogte tussen de spiralen varieert tussen de 10,5 en 14 cm. Het minimum is echt 10,5 als je met geheven pantografen wilt rijden. Vergeet ook niet dat de dikte van de isolatie onder de rails ook moet worden meegerekend. Op bijgaande foto's zie je dat het op het stuk met de kleinste afstand net gaat (gewoon uitproberen). Bij de uitgang van de spiraal naar de tunnelbak heb ik de eerste masten op een blokje hout gezet zodat ze hoog genoeg staan om de pantograaf "te vangen" (zie foto). Overigens heb ik de hoogte van de pantografen beperkt d.m.v. een zwart draadje
De detectie van de sporen zijn inderdaad de (groene) draden naar de bezetmelders (3 per blok).
Dirk Jan
bedankt voor de toelichting.
het vastzetten met lijm, laat zeker wel sporen achter als je de boel wil veranderen.
maar als je spijkerd helpt de isolatie ook niet meer.
wiebrand
Als je met hot glue lijmt, kun je de rails makkelijk losmaken van de isolatie (blauw van Gamma). De lijm laat ook redelijk makkelijk van de rails los.
Dirk Jan
met welk hout heb je de val bescherming gemaakt in de spiraal.
vgv wiebrand
Mijn laatste update was van november, dus het is weer eens tijd om te laten zien waar ik de afgelopen maanden zoal mee bezig ben geweest.
Ik heb mijn baanplan enigszins veranderd door het goederstation te verleggen.
Een belangrijk punt was het aanleggen van bovenleiding. Dat vond ik wel nodig bij mijn Hollandse baan, hoewel ik de pantografen met een draadje heb vastgezet zodat ze de bovenleidingdraad niet raken.
Het oude type bovenleiding draden van M* vond ik te grof , dus mijn plan was de bovenleiding draden van Viessmann te gebruiken. Wat me tegenstond was dat ik, gezien de hoeveelheid benodigde masten, mijn spaarvarken moest gaan uitwringen.
Na wat uitproberen heb ik besloten 2e hands masten van M* oud model aan te schaffen en deze geschikt te maken. Dat scheelde me 80% kosten.
Op bijgaande foto's kun je zien dat ik van de oude masten de uithouder heb afgeslepen. Het bovenste haakje heb ik zoveel mogelijk recht gebogen. Beide heb ik voorzien van een stukje krimpkous en vervolgens heb ik ze grijs geschilderd.
Door de krimpkous blijven de haakjes van de draden prima op hun plaats.
Zo heb ik een deel van de baan, waar ik niet meer bij hoef te komen i.v.m. scenery voorzien van bovenleiding.
Ondertussen ben ik ook bezig geweest met de scenery, maar daar zal ik een apart verslagje van maken.
Dirk Jan de Roo
Mooi Dirk Jan!
Heb je nog wat meer foto's hoe het eruit ziet? Hoe bevestig je de rijdraden nu aan de masten?
Is misschien ook wel wat voor m'n eigen baan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Ferdi,
Viessmann heeft bovenleiding die met haakjes aan de mast wordt vastgezet.
Die klem ik dus om de krimpkous op de uithouder. Blijft prima zitten.
Bijgaand nog wat foto's
Groet,
Dirk Jan
Dat ziet er prima uit Dirk Jan :thumbup:
Bovenleiding maakt een baan kompleet :)
Mvg,
Peter Degeluidsman.
Prachtig Dirk Jan,
Dank voor de extra foto's!
Goede oplossing. Past mooi bij een Hollandse baan.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
In de afgelopen maanden ben ik naast het aanleggen van (een deel van) de bovenleiding bezig geweest met de aankleding inclusief verlichting van de baan.
De baan heeft een oppervalk van 3,60 bij 1,22m en wordt diagonaal doorsneden door de stations sporen. Aan de rechterkant is plaats voor het station en een stads aankleding die ik wil kunnen wisselen met een meer dorps karakter. Daarvoor ga ik wisselmodules maken zodat ik al naar gelang de wens de stad voor een dorp kan inruilen. Ook zal ik dus 2 stationsgebouwen wisselen. Dat is echt een project voor de langere termijn.
Aan de andere kant van het station ben ik bezig met de goederenterminal.
Onder de stations sporen loopt een tunnel die de 2 helften verbindt. Rechts komt de stad en links is de goederenterminal.
Met de goederenterminal schiet ik al aardig op, hoewel de detailaankleding nog niet af is en ook de Preissertjes heb nog niet in grote getale de weg naar de baan gevonden!
In een "verloren" hoekje van de baan heb ik een camping gemaakt (wel gehorig naast de tunnelbak!)
Het volgende deelproject is het aanleggen van de bovenleiding en de verlichting in het station en de aankleding van station en perron.
Overigens rijden de treinen (7 stuks) volledig automatisch d.m.v. iTrain en zijn de locomotieven geijkt. Met de fine tuning van de exacte stop-locaties ben ik nog bezig.
Bijgaand wat foto's als impressie
Dirk Jan
Mooie update Dirk-Jan.
Baan ziet er echt Hollands uit, goederen overslag is lekker vol.
De crisis is daar al voorbij zo te zien. :)
Prachtige foto's van een prachtige baan. :thumbup:
Vanaf nu ga ik je baan in de gaten houden Dirk-Jan.
Wauw, van hout naar een mooie baan met mooie scenery. Je hebt er nog een volger bij.
Je hebt de ruimte die je hebt goed benut, vind ik :thumbup:.
groeten Martin
Hoi Dirkjan,
Ik heb genoten van de foto,s wat een top scenery, het lijkt allemaal zo eenvoudig maar dat is het natuurlijk niet.
Ik zag nog een aantal gebouwen die bij mij ook nog ergens liggen en op de zolderbaan zeker boven tafel komen.
Mvg,
Peter Degeluidsman.
Hoi Dirkjan.
Ik was je topic een beetje kwijt, maar zie hier een geweldige update.
Na mijn bezoek aan jou is er wel veel verandert, een geweldig idee
om verwisselbaar scennery te maken en zo je baan een ander aanzicht te
geven.
Ik blijf je zeker volgen nu.
Mvg, Evert.
Hallo Dirk Jan !
Vandaag eens je topic goed bekeken, goed en mooi werk geleverd :thumbup:
Echt Nederlandse sfeer en mooi ruimtelijk van opzet.
Je zou het nog wat 'viezer' kunnen maken, het ziet er allemaal nog erg nieuw en fris uit.
Maar misschien is dat ook wel de bedoeling.
Ben benieuwd hoe je verder gaat, je hebt er een volger bij :P
Grtz Tony
Dank voor jullie complimenten.
Evert,
Ja het was alweer een tijdje geleden en de update heeft even op zich laten wachten. Was druk bezig en wilde het linkerdeel eerst afronden.
Tony,
Ja het ziet er inderdaad nog nieuw en vers uit. Er moeten nog wat langere graspollen in de pperken, het wegdek moet nog worden vervuild en uiteraard veel Preissertjes en nog meer auto's, fietsers etc.
Dirk Jan
mooie baan geworden veel scenery ben ongeveer met dezelfde baan bezig ,maar ga niet zo snel ben nog aan het stoeien met de helling naar de bovenbaan.
lig nu even stil met de zomer vakantie.
nog bedankt voor de tips die je gegeven had.
Mooie baan op zo'n klein oppervlakte. Efficient met rails & scenery! Leuk
Inmiddels zijn een aantal weggevallen (PB)foto's van post # 74 weer aangevuld.
Ik zag dat ik al heel lang geen updates heb gegeven, wel lees ik wekelijks alle draadjes die verschijnen
Ben de afgelopen 3 jaar heel druk geweest voor mijn werk (bij NS- Moderniseringsbedrijf - Haarlem) en daardoor nauwelijks iets aan mijn baan heb gedaan.
Ondertussen is er nog wel "iets" gebeurd; zo zijn de perrons verder "aangekleed", de bovenleiding bij de stations-sporen geplaatst en is de DDM en de Traxx binnengekomen.
Inmiddels werk ik i.v.m. aanstaande AOW nog maar 2 dagen per week, dus weer tijd om aan de slag te gaan met mijn baan.
Dus binnen niet al te lange tijd zal ik weer een update geven.
Dirk Jan
-Dirk-Jan:
Mooie update, :thumbup:
Goed dat je je weer kan bezighouden met de hobby.
Zo, zo, Dirk Jan, dat was weer een tijdje geleden.
Updates zien er goed uit, had ook niet anders van je verwacht natuurlijk ;)
Je gaat een mooie toekomst tegemoet, nu nog 2 dagen in de week werken en dan binnenkort 340 vakantie dagen en 25 snipperdagen, kan het van harte aanbevelen.
Hoe gaat het met iTrain, rijdt de baan al volledig met iTrain.
Kijk alweer uit naar je volgende update, nu niet meer zolang wachten hoor.
Tom,
Alles rijdt volledig met iTrain (ook automatisch). Ook de seinen worden aangestuurd door iTrain.
Zo zie dat de cursus destijds zijn vruchten heeft gehad. Wel moet ik nog de tijd nemen om ook de posities te gaan inregelen, maar dat komt!
Ondertussen loop ik ook wel weer te denken aan een kleine uitbreiding, maar dat is nog niet concreet.
Dirk Jan
Dirk Jan
Mooie foto's en gewoon lekker rustig verder doen met de hobby :) :thumbup: :thumbup:
Hoi Dirk Jan,
Als ik het goed zie, zijn er -naast nieuw materieel- ook reizigers bij gekomen :thumbup:
Met nog 2 dagen per week werken, bouw je mooi geleidelijk af :P
Grtz Tony
Tony,
Die kwamen natuurlijk op het nieuwe materieel af en lege treinen brengen voor mijn werkgever niets op ;)
Dirk Jan
Ik heb de afgelopen maanden lopen dubben om mijn huidige baan af te breken. Natuurlijk de nodige twijfel vanwege al het werk wat er in zat. De reden was dat ik langere treinen (loc + 6 rijtuigen) wil laten rijden en mijn huidige perronsporen en de sporen in het schaduwstation laten dat niet toe. De afgelopen maanden heb ik tientallen ontwerpen gemaakt (en weer weggegooid) totdat ik twee weken geleden een ontwerp had wat aan mijn eisen voldeed. Die eisen waren: langere treinen, geen spiraal, maar een paradespoor omhoog en het gebruik van de oude metalen M-bruggen. Dat laatste uit nostalgische gevoelens, want ik heb er nog een paar uit de vijftiger jaren. In mijn nieuwe ontwerp (wat ik al via dit forum heb gedeeld en suggesties heb gekregen) komt dat allemaal mooi bij elkaar. Dus toen was de (sloop) kogel door de kerk! De afgelopen dagen heb ik alles gedemonteerd en schoon gemaakt. Wel een ervaring dat alles wat je in jaren hebt opgebouwd in 3 dagen is verdwenen.
Maar goed, ik kan met een schone lei beginnen. De eerste fase is het uitbreiden van de tafel met een extra gekoppeld onderstel (Ikea bureau) op wielen zodat de baan in z'n geheel verrijdbaar is, net als de oude baan. Dan kan ik overal rondom goed bij.
Uiteraard zal ik jullie, van tijd tot tijd, met een verslag op de hoogte houden. Bijgaand nog wat foto's van de sloop.
Dirk Jan
Hoi Dirk Jan,
Ik heb het draadje van je even op mijn gemak doorgelezen, wat ben jij een kunstenaar, zo mooi dat je die scenery maakt.
Jammer dat je de bestaande baan in 3 dagen hebt afgebroken, maar ik begrijp je wel om met langere treinen te gaan rijden.
Ga zo door
Gr Rien
Dirk-Jan
Wat zonde om al dat mooie werk af te breken, en je gaat met volle goede moed er tegen aan en weer een mooie baan bouwen.
Ik weet ook hoe het voelt als alles is afgebroken, maar daarna weer met frisse moed verder.
Er komt vast en zeker weer iets nog mooiers voor terug.
Na de sloop van mijn baan afgelopen week, heb ik maar gelijk een doorstart gemaakt.
Het verrijdbare onderstel van mijn vorige baan is nog prima bruikbaar en wordt deze week uitgebreid met een extra onderstel dat ik via MP voor een mooi prijsje op de kop heb getikt.
Het baanplan was al klaar en vandaag heb ik het op ware grootte uitgeprint. Dat betekent dat ik vervolgens 167 A4 'tjes aan elkaar moest plakken. Op deze manier kan ik goed zien hoe alles straks op het tafelframe past.
Volgende stap wordt het halen van de platen voor het schaduwstation en het zaagwerk wat daar bij hoort.
Dirk Jan
Dirk Jan,
Goed bezig. :thumbup:
Het kost wat inkt en papier en wat plakband maar zo heb je wel een goed beeld hoe het gaat leggen straks. :)
Blijf je vorderingen met plezier volgen.
Groet Michel
Je laat er geen gras opgroeien :D , gelijk weer opbouwen.
begin ziet er al goed uit!!
Gr Ed
Zo dan, zeker niet stil gezeten en tja, er gaan gras over laten groeien zou ik zeker even mee wachten.
-Jan:
Prima werkwijze zo, :thumbup:
Op ware grote heb ik ook gedaan in WT zowel voor de spanten als de volledige baan, kan je gelijk de sporen er op leggen.
Hoi Dirk-Jan.
Altijd weer jammer wanneer een mooie baan afgebroken "moet" worden.
Maar ja, soms moet je wel wanneer je nieuwe ideeën of wensen hebt en daarna wordt het altijd weer wat mooier.
Veel plezier en succes met de wederopbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest het frame van mijn oude baan aan te passen.
Er is een extra onderstel gekoppeld aan de bestaande en het frame is aangepast aan de maten voor de nieuwe baan.
Alles is stevig gelijmd en geschroefd en makkelijk verrijdbaar.
Tot slot de 1 op 1 print van het schaduwstation erop gelegd om te bepalen waar de platen voor de rails moeten komen. Ik dub nog tussen 4 mm of 8mm mdf plaat; het heeft geen gewicht te houden dus ik nijg naar 4 mm.
Ik twijfel ook nog over de onderlaag voor de geluiddemping. De vraag is of ik net als voorheen de bekende dunne blauwe platen ga gebruiken of de groene ondervloerplaten zoals de Geluidsman ze ook gebruikt heeft.
Dirk Jan
Hallo Dirk-Jan,
Het begin ziet er al stevig en goed uit.
Gr.
Piwie.
De eerste contouren van het schaduwstation zijn er. Voor de geluidsdemping had ik bij mijn vorige baan de bekende blauwe platen gebruikt (3 mm). Ik wilde echter wat meer demping, maar de groene platen van 7 mm vond ik weer te dik en ook moeilijker te verwerken. Al zoekend vond ik bij de K***tum grijze platen van 5 mm. Die aangeschaft en gelijk maar in het schaduwstation neergelegd. Daarna de rail er weer op om de passing te bekijken.
Volgende stap wordt het aanleggen van de klim over paradespoor (voorzijde) naar het zicht niveau.
Dirk Jan
Hallo Dirk Jan,
Je bent al weer lekker aan het opbouwen. Ben benieuwd hoe het allemaal wordt.
M.vr.gr. Erwin
Goed bezig.. ik blijf je volgen..
Dat ziet er veel belovend uit, ga zo door en je kunt als snel weer gaan rijden.
Gr.
Piwie.
Erwin, Henk, Piwie,
Dank voor jullie reacties.
Omdat ik deels (50%) gepensioneerd ben kan ik lekker meters maken, dus de opbouw gaat tot nu toe best snel. Het is echt weer om binnen aan het werk te gaan.
Ben nu bezig met het aanleggen van het stijgspoor (Paradespoor) en het aanbrengen van valbeschermers.
Zodra ik het stijgspoor naar het zichtgedeelte af heb, ga ik de bezetmelders van het schaduwstation aansluiten, net als het aansluiten van de wissels op de wisseldecoders. Dat moet natuurlijk wel secuur, want anders ben ik achteraf meer tijd kwijt aan het zoeken naar storingen.
Hou jullie op de hoogte.
Groet,
Dirk Jan
Dirk-Jan
Dat ziet er veel belovend uit, de start is goed gemaakt.
Het schaduwstation is erg mooi, kan je ook wat treinstellen op kwijt.
Als ik ooit dan zeg ik ooit opnieuw begin wil ik ook wel voor 2 verdiepen gaan, maar eerst even dit baantje tot een mooi einde brengen en genieten.
Dirk Jan,
Je schaduwstation ziet er goed doordacht en gebouwd uit. :)
Zelf gebruik ik groene platen van 5 mm verkrijgbaar bij de Hornbach zijn inderdaad wat moeilijk te bewerken maar met een goed scherp stanleymes(je) lukt het aardig om ze in vorm te snijden.
Succes met je verdere bouwwerkzaamheden. :thumbup:
Weer even een korte update.
In de afgelopen weken heb ik de wissels van het schaduwstation aangesloten op de wisseldecoders (DR4018) en dat werkte direct weer goed. Alle rails zijn inmiddels ook weer verbonden met de ringleiding. Daarna waren de terugmelders aan de beurt. Ik gebruik per blok 3 melders en sluit ze aan op de Rosoft S88's. Bij het testen kwam ik toch nog wel een paar valse meldingen tegen. Bleek om enkele ongeknipte rails te gaan en ook een paar isolatoren zaten niet op de goede plaats.
Naast de valbeveiliging in het schaduwstation heb ik de parade baan voorzien van plexiglas valbeveiliging, in de bochten 5 cm en op het rechte stuk 3,5 cm. Bijgaand enkele foto's van de vorderingen.
Nu ben ik alles (blokken, terugmelders, wissels etc.) aan het invoeren in iTrain. Als dat voor elkaar is maak ik op de zichtbaan een tijdelijke lus om te kunnen proefrijden.
Dirk Jan
Citaat van: Didero op zaterdag 24 maart 2018, 11:23:35
Daarna waren de terugmelders aan de beurt. Ik gebruik per blok 3 melders en sluit ze aan op de Rosoft S88's. Bij het testen kwam ik toch nog wel een paar valse meldingen tegen. Bleek om enkele ongeknipte rails te gaan en ook een paar isolatoren zaten niet op de goede plaats.
Heel herkenbaar; had ik ook last van maar uiteindelijk alles opgelost.
Het is al weer bijna 2 jaar geleden dat ik op dit forum iets over mijn baan heb geschreven. In die tijd is er wel activiteit geweest, maar zoals meestal als je met pensioen gaat, kom je tijd te kort om alle leuke dingen te doen die je je hebt voorgenomen.
Ook qua modelbaan heb ik niet stil gezeten. Uiteindelijk was ik (halverwege) de bouw van mijn baan begin 2019 toch niet tevreden en dan rest er maar één ding: Afbreken.
Tot nu toe was mijn baan steeds verrijdbaar, wat heel handig is, maar uiteindelijk dat toch ging tegen staan. Daarnaast wilde ik een baan maken , waarvan het maaiveld op grotere hoogte lag zodat ik er makkelijk staand bij kon en er ook zonder al teveel acrobatiek onder kon kruipen. Je wordt tenslotte ouder en strammer 😊
Ik ben vorig voorjaar(2019) opnieuw begonnen en ondanks een heel lang zomerreces vorder ik gestaag. Als uitgangspunt geldt voor mij dat ik gewoon treinen automatisch wil laten rijden zonder allerlei rangeerbewegingen. Dat is een bewuste keuze omdat vooral ook mijn plezier wil halen uit het maken van de scenery. Dat is niet mijn specialiteit, maar ik leer veel van de voorbeelden die ik op het forum zie langskomen.
In de komende dagen/weken zal ik mijn d.m.v. een inhaalslag mijn vorderingen van het afgelopen periode plaatsen.
Groet,
Dirk Jan
Dag Dirk Jan,
Dat is een moedige beslissing die je genomen hebt maar wel een goede!
We zien je inhaalslag graag tegemoet.
Henk
Het baanontwerp
Voor het baanontwerp heb ik een aantal wensen op papier gezet. Ik wil een Hollands landschap, want ik rij met Nederlands materieel. Tevens wil ik lange treinen (5-6 wagons) op de stations-sporen kwijt. Uit nostalgische overwegingen wil ik metalen M-rails bruggen gebruiken. Daarvan stammen er nog een paar uit de late jaren vijftig, toen mijn vader mijn eerste spoorbaantje aanlegde. Ik heb geen behoefte aan rangeren etc., Ik rij C-rails en stuur alles aan met een IB Basic centrale die gekoppeld is aan een PC met iTrain, zodat ik automatisch kan rijden. Dat betekent dus bezetmelders (Rosoft) in de hele baan. Ook wil ik met treinen laten rijden met de pantografen omhoog en de baan voorzien van bovenleiding op het zichtbare gedeelte. In de klimspiraal moet dus voldoende hoogte zijn om zonder bovenleiding met geheven pantografen te rijden. In praktijk betekent dat een tussen afstand van 10 cm tussen de omlopen.
(https://myalbum.com/photo/G5CTp5KqHTri/360.jpg)
ontwerp schaduwstation
(https://myalbum.com/photo/QmsbZWudNDSo/360.jpg)
ontwerp zichtbaan
Dirk Jan
Ambitieus plan, daar gaan nog vele leuke uurtjes werk in zitten en zeker straks met de scenery maar dat is aan jou wel toe vertrouwd.
Tom,
Dank.
Ik ben al behoorlijk ver, de baan ligt, iTrain is getest.
Deel van de scenery is ook al klaar. Ben nu o.a. bezig met de bovenleiding. Ik vorder gestaag en het zomereces laat door de corona nog even op zich wachten. Genoeg te doen nog. Komende dagen/ week post ik verdere updates.
Groet,
Dirk Jan
Dirk Jan,
Citaat van: Didero op maandag 16 maart 2020, 12:34:47
Ook wil ik met treinen laten rijden met de pantografen omhoog en de baan voorzien van bovenleiding op het zichtbare gedeelte. In de klimspiraal moet dus voldoende hoogte zijn om zonder bovenleiding met geheven pantografen te rijden. In praktijk betekent dat een tussen afstand van 10 cm tussen de omlopen.
Als de pantografen geen weerstand meer hebben van de bovenleiding gaan ze verder omhoog staan en heb je mogelijk aan de 10 cm niet genoeg.
Een goed oplossing hiervoor is de pantografen met visdraad vast zetten.
Een tweede voordeel is dat je de pantografen een millimeter onder de bovenleiding kunt plaatsen waardoor het lijkt alsof ze er tegen aanzitten.
Hierdoor ontstaat er geen slijtage aan je pantografen.
Henk
Henk,
Alle pantografen zijn inderdaad met een draadje vastgezet en blijven net onder de bovenleiding.
Dat had ik al bij mijn vorige baan gedaan.
Bedankt voor het meedenken.
Dirk Jan
Het frame is in L vorm, dat vast staat aan de muur en waarvan het maaiveld op 1,10m is en het schaduwstation op 0,80 m, zodat er een mooie 30 cm tussenruimte overblijft. De poot van de L is 4,65 m en de voet is 2,85 m. Bij de kimspiraal is de breedte 1,10, maar door het mangat in de klimspiraal is alles goed bereikbaar Dat geldt ook voor de keerlus van het schaduwstation, ook daar zit een mangat. In de hoek van de L zit een mangat op maaiveld niveau, waardoor ik ook helemaal in de hoek kan komen. Door de hoogte van het schaduwstation op 0,80m kan je er goed zittend onder werken aan bedrading etc. Op de plek waar geen mangat zit is de tafel van 2 kanten goed bereikbaar.
Voor het tafelframe kon ik mooi al het hout van mijn vorige baan gebruiken.
(https://myalbum.com/photo/8aZTnvHvvsh6/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/BtjfaJUeMjPq/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/pbcMikRhWZEL/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/X3ukeswvhZci/540.jpg)
Op het latten frame ligt MDF plaat. Als geluidsisolatie gebruik ik PU celrubber ondervloer voor laminaat. Dat ligt langs de randen vastgelijmd.
(https://myalbum.com/photo/asHcxwNcYvDU/540.jpg)
De klimspiraal is een ovaal en telt 2,5 omloop; door aan beide kanten 2 rechte rails toe te voegen krijg ik voldoende hoogte tussen de lagen.
(https://myalbum.com/photo/LwyNvKCbvw9r/540.jpg)
Aan de muurzijde heb ik over de hele lengte een U-profiel gelegd; daarin kunnen later de panelen voor de achtergrond worden geschoven. Die kan ik er in schuiven, maar er ook weer makkelijk uithalen om ze te schilderen of bij te werken afhankelijk van de scenery die er voor komt.
(https://myalbum.com/photo/rgzogs29eXya/540.jpg)
De open ruimte tussen schaduwstation en de zichtbaan wordt afgesloten met panelen, zowel om het schaduwstation aan het oog te onttrekken en om het stof een beetje buiten te houden. Sommige panelen kan ik vervangen door plexiglas panelen.
(https://myalbum.com/photo/MTEDcYXWu9Mb/540.jpg)
Tot zover, morgen een update van de baanbouw
Dirk Jan
Slim en strak gebouwd.
Dat idee van die aluminium profielen voor de achtergrond is natuurlijk weer een briljant idee. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
@citaat
:) Nou, inderdaad, zo simpel maar je moet er maar opkomen, echt een perfect idee.:roll:
En naamgenoot zonder streepje, de tafelbouw ziet er heel gelikt uit. :thumbup:
Dirk-Jan
De hele baan is in dubbelspoor uitgevoerd en alle blokken zijn voorzien van terugmelders (Rosoft) , de wissels en seinen stuur ik aan met Digikeijs 4018 decoders. De terugmelders en wissel/seindecoders zijn op 2 plekken gegroepeerd.
(https://myalbum.com/photo/fXRnBfyXsRxb/540.jpg)
Het schaduwstation telt 7 opstelsporen, waarvan er 3 zolang zijn dat ik er 2 treinen kwijt kan, dus in totaal 10 opstelposities.
(https://myalbum.com/photo/8r9ezNhoWWCc/540.jpg)
Het hellingpercentage van de klimspiraal naar boven is 2,9% , naar beneden is dat 3,3%. Vanaf het moment dat de trein uit de klimspiraal komt rijdt deze in een soort tunnelbak tot aan het maaiveld. Aan de buitenkant is de klimspiraal voorzien van plexiglas val beveiliging van 4 cm.
(https://myalbum.com/photo/5RMveJfAUQZq/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/HByn7xWyNjsb/540.jpg)
De opening van de klimspiraal wordt afgesloten met een afneembaar deksel. Daarop is als scenery een camping/bungalowpark gepland.
(https://myalbum.com/photo/6m6kY2Rrisd4/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/eTSjiaW3nQgV/540.jpg)
De opritten naar de brug over het station zijn gebouwd op (straks onzichtbare) houten pijlers. Voor extra geluiddemping is er tussen de pijler en het hout een laagje schuimrubber geplaatst.
(https://myalbum.com/photo/zFzLQrNNBuu3/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/n95wavJMy2uR/540.jpg)
Tot zover.
Dirk Jan
De brug over de stations-sporen bestaat uit dubbelspoor met elk 3 brugdelen. Omdat deze sporen diagonaal liggen, was het niet mogelijk om de standaard brugpijlers te gebruiken. Om toch voldoende stevigheid te krijgen heb ik bij een bevriend metaalbedrijf 2 profielen laten maken en laten spuiten in dezelfde kleur als de bruggen. De profielen zijn voorzien van isolatiemateriaal, waarna de bruggen erop zijn geplaatst. Later zullen voor het zicht nog pijlers (diagonaal) worden neergezet.
(https://myalbum.com/photo/FzfnkjifrSFv/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/kRpFsHeVAzse/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/5Ga8yUsr9895/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/UKZDUcTLahYV/540.jpg)
Uiteraard is er uitgebreid proef gereden met iTrain gekoppeld aan een IB basic.
(https://myalbum.com/photo/zktyyYgz9s6h/540.jpg)
Na de nodige terugmeldprobleempjes( een paar niet geïsoleerde rails, etc.) te hebben opgelost, is de baan rij-technisch klaar.
Alleen een aantal seinen en de bovenleiding moeten nog worden geplaatst.
Tot zover,
Dirk Jan
Mooie oplossing Dirk Jan. :thumbup:
Zoals ik al eerder meldde, heb ik langs de muurkant een aluminium profiel gelegd om achtergrondpanelen in te schuiven.
In de hoek van de L-vorm heb ik vast paneel geplaatst. Dit is van triplex wat ik heb nat gemaakt en langzaam heb gebogen.
(https://myalbum.com/photo/yqbmnFheGVba/540.jpg)
Aan de bovenzijde heb ik ook een profiel vastgezet.
(https://myalbum.com/photo/pUNoAfH9KP6P/540.jpg)
Daarna heb ik de andere panelen van een verlopende laag blauw voorzien en daar waar ik weet dat het maaiveld gras zal zijn heb ik een laagje groen aangebracht.
Nu kunnen de panelen er zo worden ingeschoven. Voor de verbinding tussen de panelen gebruik ik kunststof H profielen, die gelijk zijn mee geschilderd.
(https://myalbum.com/photo/GhcRJdK9Wfyk/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/GhcRJdK9Wfyk/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/vspWNJhR374h/540.jpg)
Later als de scenery klaar is kan ik de panelen er uit halen en naar behoefte van meer details voorzien.
Dirk Jan
Nu de baan rij technisch klaar is kan ik gaan beginnen aan de afbouw.
Daarbij werk ik van achter naar voren, zodat de kans op beschadiging zo klein mogelijk is.
Ik begin met het ballasten van de rails. Ik bescherm de C-rails d.m.v. doorzichtig dubbelzijdig plakband {van de W*bra).
(https://myalbum.com/photo/weiCaNS7DBa4/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/3ypXe8Zrtgeq/540.jpg)
Daarna strooi ik de ballast en lijm het met verdunde houtlijm. Ik gebruik daarvoor een pipet zodat ik nauwkeurig kan werken.
(https://myalbum.com/photo/2vzas5zzs828/540.jpg)
Deze Nederlandse bovenleiding portalen maak ik uit de bouwpakketten van Sommerfeldt. De portaaldelen lijm ik met metaallijm omdat ik dat makkelijke vind als solderen. Nadat ze in kleur zijn geschilderd zijn ze klaar voor plaatsing op de baan.
(https://myalbum.com/photo/MWeFbmJX7vc7/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/MJAGbtWcdWEu/540.jpg)
wordt vervolgd,
Dirk Jan
vervolg:
De zijkanten van de hellingen op de zichtbaan worden dichtgemaakt met XPS plaat en daarna afgewerkt met Scuptamold. Voor mij was dit de eerste keer dat ik hiermee werkte (afgekeken van iTom). Ik moet zeggen dat het zeer prettig werkt, je kunt het erg lang verwerken en is uiterst licht vergeleken met bijvoorbeeld gips. Ook het later plaatsen van bijvoorbeeld bomen hierin is makkelijk.
(https://myalbum.com/photo/kgsmwynbzucS/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/CbcnykiE5Hfu/540.jpg)
Het gras strooi ik met behulp van een grassmaster. De bomen langs het spoor heb ik zelf gemaakt. Ik heb de pluimen van de Vlinderplant geknipt , gedroogd, met lijm in gespoten en vervolgens in een bus met foliage gestopt. Flink schudden en klaar is kees. Wel nog even met haarlak bespoten. Met een klein boortje gaatjes gemaakt in het talud en de bomen geplant. Op die manier worden de treinen enigszins aan het zicht onttrokken.
(https://myalbum.com/photo/949CtBjvxzJd/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/aNzH9Pg2BD4x/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/BNaoJWBPveL6/540.jpg)
tot zover,
Dirk Jan
Super update Dirk Jan :thumbup: :thumbup:
De bovenleidingsmasten van Sommerfield maken het wel af, geweldig om te zien.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Tjonge jonge jonge. Telletje, jongens, ik bouw even een baan. Zo klaar! 8o
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Peter, Bas
Dank voor de complimenten.
Bas,
Dit is wel een serie updates van het werk sinds vorig jaar Maart.
Ben bijna op de status van nu.
Groet,
Dirk Jan
Uiteraard mogen in een Hollands landschap een molen en slootjes niet ontbreken.
Omdat de molen natuurlijk wel wind moet vangen zijn de bomenrijen daar onderbroken.
(https://myalbum.com/photo/ftfFzojBp9u5/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/RN9URKGtPRCq/540.jpg)
De slootjes maak ik met behulp van houtlijm op een geschilderde ondergrond en daarna kleurloze lak.
(https://myalbum.com/photo/uRpXPAhTT8jD/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/vYUETxrHtAi5/540.jpg)
wordt vervolgd,
Dirk Jan
Dirk Jan,
Je bomen van de vlinderstruik vindt ik er realistisch uitzien.
Henk,
Ik vond ook dat het er wel mee door kan. Ben wel benieuwd of het ook op de lange termijn goed blijft.
Ik heb ook nog geëxperimenteerd met de bloem van een Hortensia.
Na droging heb ik alle kleine bloemblaadjes er af gehaald en daarna met lijm bespoten en foliage aangebracht.
Dan krijg je zo hele mooie oude boom die je wel eens op een dorpspleintje ziet.
(https://myalbum.com/photo/hkbvJ6Th4Wrr/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/BuKHuRqnBSXc/540.jpg)
Groet,
Dirk Jan
@citaat
Mijn zoon heeftvlinderstruiken in zijn en tuin en ik hortensia's. :-)
Op mijn baan zitten in het bovenste niveau 2 mangaten, die moeten worden afgedicht, maar die in geval van.... wel weer weggenomen kunnen worden. Eén kan ik met een 3 hoekige plaat dichtmaken. Daarop kan de scenery worden aangelegd.
Het grote mangat van de klimspiraal is afgedicht met de plaat die ik er destijds heb uitgezaagd. Die rust op een 5 tal staanders en is aan de zijkant voorzien van multiplex dat een zelfde verloop heeft als de daling van de spiraal.
(https://myalbum.com/photo/6m6kY2Rrisd4/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/eTSjiaW3nQgV/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/sSBQEz3nijNx/540.jpg)
Dit leek me een mooie plaats om een camping met vakantiehuisjes in aanbouw op te maken. Uiteraard wel voorzien van een geluidswal, zodat de campinggasten niet teveel in de herrie recreëren.
Tevens een klein zwemmeer met strandje. ook een kiosk en terras zijn in het plan opgenomen.
(https://myalbum.com/photo/fEXRK8ViBgg6/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/fWipZTDiALHC/540.jpg)
De nog "droge" vijver
(https://myalbum.com/photo/UVnBr3UKsRz4/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/moLQwu5fb2CY/540.jpg)
De houtlijm van de vijver neemt nog even droogtijd.
(https://myalbum.com/photo/pND4VmK66hg8/540.jpg)
Nog even een luchtfoto!
Het hele paneel van de klimspiraal kan makkelijk worden uitgenomen.
Tot zover,
Dirk Jan
Om te zorgen dat de zgn. "spoorlopers" geen kans krijgen heb ik, daar waar het spoor op maaiveld-niveau, loopt een hekwerk a la Prorail gemaakt.
Ik heb stroken horrengaas van 1,8 cm geknipt en deze groen gespoten.
(https://myalbum.com/photo/CWiEDbghQuV3/540.jpg)
De staanders zijn gemaakt van cocktailprikkers.
(https://myalbum.com/photo/mzwgohm8yxZD/540.jpg)
Vervolgens de staanders langs het spoor in voor geboorde gaatjes gestoken en de strook horrengaas er aan gelijmd.
(https://myalbum.com/photo/BMyVzwUR6CMp/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/gokysyYvCXHV/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/reMdY3uukoT9/540.jpg)
wordt vervolgd,
Dirk Jan
Dit is de laatste van een reeks updates.
Ook het andere mangat is nu ingericht met een tankstation en een supermarkt. In de toekomst komt er nog een fastfood restaurant bij. Een deel van de wegen is geschilderd met schoolbordenverf gemend met een beetje wit om het diepe zwart er uit te halen.
(https://myalbum.com/photo/5Hxh784ibVdJ/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/3Jw3ZqLjcfKc/540.jpg)
Onder het spoor is een tunnel gemaakt en de wegmarkering is voor een deel aangebracht. De detailafwerking is nog lang niet klaar, maar dat komt later.
(https://myalbum.com/photo/u4dgBetJ9Pob/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/YT5UVZRJYs47/540.jpg)
Tot hier ben ik in precies 1 jaar gekomen en daarmee is de update compleet!
De volgende stap is het maken van de bovenleiding in het zichtbare deel van de klimspiraal tot aan het stations complex. De bouwpakketten heb ik net binnen gekregen dus daar kan ik me de komende weken mee vermaken, terwijl ik ook nog bezig ben met het bouwen van het station.
De vorderingen daarvan verschijnen t.z.t. ook in dit topic.
Groet,
Dirk Jan
Afgelopen week ben ik druk geweest met het monteren van de bovenleiding portalen. Een kwestie passen, meten zagen, lijmen en schilderen. Dat moet allemaal in etappes want het lijmen gaat stap voor stap en ondanks dat ik met snellijm voor metaal werk, heeft het toch steeds droogtijd nodig om goed uit te harden. In schilder de masten eerst met een grondlaag en daarna worden ze mat afgelakt.
(https://myalbum.com/photo/FwnfqbcHd7C2/540.jpg)
Ook het plaatsen is een nauwkeurig werkje. Ik buig de bovenleiding niet met de bocht mee, maar werk met rechte lijnen. Dat betekent wel dat je, met de bocht van de klimspiraal, continue moet passen met een loc met pantograaf of de lijn goed is. Hoewel ik niet met de pantograaf tegen de bovenleiding aanrijd, moet het wel realistisch blijven.
(https://myalbum.com/photo/Hhg3thWyd9Na/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Z83Px8Way9fc/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/53N3HZHrvQCy/540.jpg)
Tot slot nog een overzichtsfoto van de klimspiraal. Hierna kan de afneembare kap met scenery er weer op om alles af te sluiten
(https://myalbum.com/photo/nm2yNv7xooRH/540.jpg)
Dirk Jan
@citaat Kijk, dat is toch een prachtig mooi resultaat.
Precisiewerk wat tijd en geduld kost maar wat wel iets moois oplevert. :thumbup:
Tom, Wim,
Dank voor het compliment
Bijgaand nog een foto van de in-/uitgang van de klimspiraal met de afdekkap er op.
(https://myalbum.com/photo/if7naxKTckUg/540.jpg)
Dirk Jan
Dirk Jan,
De bovenleidingen en masten zien er prachtig uit en zijn mooi en strak aangelegd en geven je/een baan net dat beetje extra.
Kom maar op met de volgende update dan kan ik weer genieten.
Groet Michel
Dit is eer een mooie update Dirk Jan.
Ziet er prachtig uit!
B) Erg mooi, heel erg mooi. :thumbup:
Het lijkt me een hele klus, maar het resultaat is er wel naar, bijzonder realistisch. :thumbup:
Dirk-Jan
Dirk Jan,
Ik zat nog even je ballast te bewonderen ik vind de kleur erg mooi bij de c-rails passen welk merk en nummer gebruik jij als ballast ?
Ik heb al vele merken bekeken maar de één is te zwart de ander weer te (licht) grijs.
Groet Michel
@citaat
Daar ben ik dus ook benieuwd naar....
Michel, Wim,
De ballast die ik gebruik komt van Jaap Vriend en is formaat H0. Los is de kleur lichtgrijs, maar na het indruppelen met verdunde houtlijm krijgt het de donkere kleur.
Jaap staat op diverse beurzen, maar je kunt het ook rechtstreeks bij hem krijgen. Kijk even op dit forum met de zoekfunctie.
Groet,
Dirk Jan
Dank je wel voor je antwoord Dirk Jan.
Ik ga er achteraan want deze is na het opdrogen zeer fraai van kleur wat mooi bij de c-rails past.
Groet Michel
Citaat van: Didero op vrijdag 10 april 2020, 14:29:11
Tom, Wim,
Dank voor het compliment
Bijgaand nog een foto van de in-/uitgang van de klimspiraal met de afdekkap er op.
(https://myalbum.com/photo/if7naxKTckUg/540.jpg)
Dirk Jan
Prachtig hoor 👏🏻
Dirk Jan,
Vandaag komt de eerste zending aan met het door jouw gebruikte mooie ballast.
Bedankt voor het advies hiervan.
Groet Michel
Michel,
Da'smooi, succes ermee.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Dirk Jan
Op mijn Nederlandse baan ben ik bezig met de inrichting van het hoofdstation.
Daarbij ga ik ook seinen plaatsen. Op onderstaande foto is te zien dat er 7 seinen moeten komen (1A,B;2A,B;3A,B en 4A). De vraag is of dat de normale hoofdseinen moeten zijn of dat het ook dwergseinen kunnen zijn. Ik weet van dwergseinen dat de maximale passeer snelheid 40 km is. Aangezien de treinen bij vertrek door de wisselstraat moeten rijden ze toch met beperkte snelheid (alleen niet bij 1B en 2A waar rechtdoor wordt gereden). Er rijden overigens ook doorgaande treinen door het station (oa. goederentreinen) over spoor 1 en 2, dus 1B en 2A zouden in ieder geval hoofdseinen moeten zijn.
Graag jullie expertise.
Met vriendelijke groet,
Dirk Jan de Roo
Misschien heb je hier iets aan.
https://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm
Tom,
Dank, ik had deze ook al gelezen, maar dat geeft nog geen uitsluitsel.
Hierin staat ook te lezen dat een groen dwergsein overeenkomt met een groen knipperend hoofdsein.
In de besturing met iTrain krijgt het afbuigende verkeer op een wissel een groen knipperend licht, dat zou dus overeenkomen met een groen dwergsein.
Groet,
Dirk Jan
Het is al weer een tijd geleden dat ik de vorderingen van mijn baan heb gemeld, dus maar weer eens een update. In de zomer ligt het werk aan mijn baan altijd stil en dat was ook afgelopen jaar, ondanks corona, net zo.
Mijn doel voor deze winter is het aanleggen van het station, dus perrons met verlichting, bovenleiding en seinen. Op dit moment is het linkerdeel van het station vrijwel klaar.
De perrons zijn gemaakt, de bovenleiding portalen zijn gemonteerd, geschilderd en geplaatst en de rijdraden zijn gemonteerd.
(https://myalbum.com/photo/xbVb2oikcssd/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Wp5frUvBSs5V/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/jwvWHRCPnZH4/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/MAuabcdTopbH/540.jpg)
Ook de uitrijseinen zijn geplaatst en aangesloten en alles werkt naar behoren
(https://myalbum.com/photo/i5nnz8QfvtHX/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/5URthTJMUeBp/540.jpg)
Hierna is het rechterdeel van het station aan de beurt. Daar moeten ook de rijdraden onder de brug worden aangelegd.
Tijdens het wachten op het drogen van lijm en verf van de portalen, kan ik wat tijd besteden om hier en daar alvast wat straatverlichting te plaatsen
Genoeg te doen dus.
Dirk Jan
Prachtige update Dirk Jan. :thumbup:
Dit gedeelte van het station legt er schitterend bij mooie ballast en de seinen en de strakke perrons maken het plaatje helemaal compleet.
Ben benieuwd naar je straatverlichting.
Succes met de verdere scenerywerkzaamheden.
Groet Michel
De aanleg van de bovenleiding en seinen van de rechterzijde van het station is afgerond.
Daarmee is de ruwbouw van het stationsgebied klaar.
In de volgende weken moet de afwerking en aankleding worden aangepakt maar daarvoor moet ik eerst nog kaartautomaten en stationsmeubilair aanschaffen.
De reizigers liggen ook al klaar om het stations te betreden.
(https://myalbum.com/photo/feKqRe7vbov7/540.jpg)
De rechterzijde van het station
(https://myalbum.com/photo/nSSbkxsEVjRP/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/iLPQTMeisqxh/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/bnJB9Ccnr3Gj/540.jpg)
En nog even de linkerkant
(https://myalbum.com/photo/dEdRuEswowJE/540.jpg)
Ondertussen zijn ook de boogbruggen voorzien van bovenleiding
(https://myalbum.com/photo/EFVAFjmLCk5v/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/JnmUut9tcCER/540.jpg)
Daarmee zijn de belangrijkste werkzaamheden voor deze winter afgerond.
Volgende winter moet aan de rechterkant van de baan een stad met hoogbouw worden aangelegd
En deel van de flats heb ik al, maar ik moet nog op zoek naar meer.
(https://myalbum.com/photo/fdZG82cW5F9H/540.jpg)
Dirk Jan
Dat ziet er allemaal weer strak uit, mag je best trots op zijn. :thumbup:
Dirk Jan,
Prachtige vorderingen zijn er gemaakt en het station is een lust voor het oog geworden.
Als de scenery op de perrons aan aangebracht dan zal het kijkplezier alleen maar meer worden want wat preisertjes en stationsmeubilair en alles wat daarmee te maken heeft zijn altijd een aanwinst voor de perrons die sfeer verhogend zijn.
Ook ben ik benieuwd naar de woonwijk met de diverse flats die daar gebouwd / neergezet gaan worden.
Groet Michel
Mooi hoe je de rails "wegstopt" in die bedding; goeie tip ook :thumbup:
Hoi Dirk-Jan, wat een mooi geheel :favorite: ik hoop ooit in de buurt te komen van jou scenery.
De bovenleiding maakt het geheel af, zijn deze van Sommerfeldt?
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter,
Dank voor het compliment.
De bovenleiding portalen zijn van Sommerfeldt. Bij de portalen die meer dan 2 sporen overspannen vind ik de bijgeleverde horizontale dragers te kort, dus heb ik langere (U profielen) van Conrad gebruikt.
De rijdraden zijn Viessmann.
Mvgr,
Dirk Jan
@citaat
Dank voor de info, ik vind deze portalen toch wel het mooiste wat er voor de Nederlandse baan te koop is.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Heerlijke baan, Dirk Jan :thumbup:
Vooral de bruggen bekoren mij !
Daar denderen de treinen lekker ouderwets overheen.
Het echte treingeluid :P
Grtz Tony
Tony,
Ja, inderdaad dat geluid. En voor mij ook een beetje nostalgie. De oudste brug heb ik al sinds eind jaren 50.
Dirk Jan
Ik zie dat het al weer bijna een jaar geleden is dat ik hier iets gepost heb. Over het algemeen ben ik alleen in de winterperiode tussen November en Maart bezig met mijn treinenhobby. Deze keer kwam ik er, door alle andere leuke bezigheden, eigenlijk pas begin Januari weer toe om iets aan de baan te doen. Op de laatste foto van post 158 was te zien dat ik het rechterdeel van de baan nog moet invullen. Ik ben begonnen met het aanbrengen van de resterende bovenleidingsportalen en daarna het ballasten.
(https://myalbum.com/photo/Y6Wr9cR7nLxe/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/pQyGJbsDANKh/540.jpg)
Ook de taluds heb ik voor een groot deel al afgewerkt met muurdelen en scuptamold. Ook de weg tegen de achtergrond is aangelegd en op diverse plekken is begrassing en begroeiing aangebracht. Omdat dit deel van de baan dicht langs de randen van de tafel loopt heb ik de acryl valbeveiliging geïntegreerd in het talud.
(https://myalbum.com/photo/jvX6xv5Qu5K2/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/m4uWJxiagYPh/540.jpg)
Nu ben ik bezig met het aansluiten van lantarenpalen lang de wegen.
(https://myalbum.com/photo/jKTDLLYfTD3x/540.jpg)
Ook moet er nog het nodige worden afgewerkt aan de taluds.
(https://myalbum.com/photo/KBNfXegPPxkf/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Mpy3U3LhykPP/540.jpg)
Ik doe het op mijn gemak, er is geen haast bij, het blijft tenslotte hobby :)
Groet,
Dirk Jan
Hoi Dirk-Jan,
Alweer een jaar geleden 8o
Het blijft prachtig om naar te kijken, dit zijn echt voorbeelden voor mij om heerlijk bij weg te dromen.
Ik hoop dat we dit voorjaar nog een update krijgen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Hallo Dirk Jan,
Het is al even stil, was benieuwd hoe het er nu uitziet.
M.vr.gr. Erwin
Hoi Erwin,
Ja, ik zag dat ik al bijna 2 jaar niets geplaatst heb. Klopt ook wel, want er is sinds mijn laatste post niet veel aan de baan gedaan. Ik werk er ook alleen aan in de wintermaanden. Wel af en toe de treinen laten rijden.
Druk gehad met andere hobbies en bezig met het schrijven van een boek. Dat laatste is nu af, dus er komt weer wat meer tijd voor de modelbaan.
Zodra ik weer enige vorderingen hebt gemaakt, plaats ik dat natuurlijk weer.
Groet,
Dirk Jan
Gaan we hier nu een boekbespreking houden?
Waarom niet?
Wil je dat?
pffff wat een gezeik om niks :P
Niks? hoho het gaat om een boek he. Dat is literatuur en niet niks. 8)
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in het boek Dirk Jan.
Dit is bovendien jouw topic, waarin je mag schrijven wat je wil.
Misschien gaat het boek wel over treintjes.
Groot of klein.
Wat een reacties. Ik zal jullie snel uit de droom helpen.
Ik heb een autobiografie geschreven en daar komen natuurlijk ook treintjes in voor, maar zeer beperkt.
Wees gerust het wordt niet het Boekenweek geschenk van 2024 en is alleen bestemd voor de familiekring.
Verder ga ik er niets over zeggen!
groet,
Dirk Jan
Citaat van: Didero op maandag 22 januari 2024, 19:09:53Verder ga ik er niets over zeggen!
Bedankt voor je spreekbeurt! :P