Hallo,
Net een 3055 teruggekregen van 'groot onderhoud' bij een winkel. Anker schijnt vervangen te zijn. Na een hoopvolle paar eerste minuten waarin de loc mooi z'n rondjes liep ging het mis. Omschrijven is altijd lastig maar ik houd het maar op een onregelmatig raspend, gierend geluid waarmee de loc zich een weg baant. Duidelijk iets loos. Snelheid is weg en ik heb hem maar weer in de doos opgeborgen.
Iemand een idee wat het kan zijn?
v. groeten,
Gert-Jan
Oh ja, het is dus een oude analoge loc.
Jaha, even olie toevoegen.
Op de bekende punten een paar drupjes olie
teunis
OK bedankt!
vgr,
Gert-Jan
Jawel, en het slaat dan vooral op de punten waar het anker gelagerd is.
Je kan het hier zien (maar hier hoeft het nou net niet meer gesmeerd te worden omdat er een echt lager in zit).
Klinkt de loc zoals deze?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4oyEi3PFCIE
als dat zo is, moet de motor uitgelijnd worden.
dus kap eraf, motor schoeven iets losdraaien en dan laten rijden, liefst op blokken zodat alleen de motor en de wielen draaien.
dan tijdens het draaien van de motor voorzichtig de schroeven weer vastdraaien.
wat ik wel vreemd vind, is dat ze niet ook de voorplaat van de motor vervangen als ze een anker vervangen,
met deze loc als voorbeeld had ik ook alleen het anker vervangen.
nu zowel een nieuw anker en voorplaat gemonteerd, en deze rijd weer als een nieuwe.
groet Winno
Mijn ervaring met dat knisperende geluid was vaak dat er olie op verkeerde plekken IN de motor zat. Hele anker onder enzo.
Groet,
Maarten
Naar mijn mening, komt dit alleen door een uitgesleten lagergaatje in het schildje. (dat deel, waar de koolborstels in zitten). Als het asje 1,5mm is, en het gaatje is bijvoorbeeld 1,7mm of nog groter geworden, dan gaat het anker rondtollen in het gat, wat dit geluid veroorzaakt.
hier zijn 2 oplossingen voor. óf het schild vervangen, óf kogellager plaatsen. (zoals op de foto van huub)
Roy
Ik heb dit gillend geluid ook wel eens gehad, bleek de asjes in het motorblok te zijn. Dus niet van t anker. de loc was ook geheel nieuw dus van slijtage kon t niet zijn.
zopas een lok met dezelfde kuren gehad. schoongemaakt in een wasbenzine bad, ja de hele lok excl. decoder en overige elektra, tussen de assen kwam veel vastgekoekt olierest vandaan. en nu het belangrijkste: het nieuwe anker met een glasvezelpotlood ECHT glad geschuurd. in elkaar gezet en geolied op de bekende plaatsen nieuwe koolborstels. en hij rijdt als een trein.
suc6
Je kunt heel eenvoudig testen waar het geluid vandaan komt.
Haal de kap er af en laat de motor draaien, met de wielen los van de rail.
Regel de snelheid op totdat het gierende geluid optreedt en doe dan een klein drupje olie op de ankeras.
Als gierende geluid stopt op het moment dat je de olie aanbrengt, dan weet je waar het probleem zit.
Je kunt dan meteen bepalen, of het probleem in het lager van het motorschild, of in die van het motordraaistelchassis zit.
Dat is een goed tip, Ad. :thumbup:
die moet ik onthouden.
groet Winno
LS
Volgens mij zou je terug moeten naar de winkel want die heeft hem "groot"onderhoudsbeurt gegeven toch?
Normaal ga je toch ook naar de winkel.garage oid terug als iets niet in orde is na reparatie.
Ik zou er zelf niet aan zitten klooien want de lok is toch niet voor niets naar de winkel gebracht.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom de winkelier de lok zo heeft meegegeven want bij een testrondje zal de winkelier dat toch ook moeten hebben gemerkt?
tip voor niks vraag altijd het vervangende oude onderdeel terug .
gr Koos
Kennelijk weer een vraagsteller opgegaan in de rook van een oververhitte rookgenerator. :-) :thumbup:
gr koos