Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Gertjan H op donderdag 23 mei 2013, 17:17:44

Titel: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Gertjan H op donderdag 23 mei 2013, 17:17:44
Nadat ik mijn ontwerp in fasen bij baanplan ontwerpen heb geplaatst en dit plan met waardevolle tips heb aangepast, komt het moment van daadwerkelijke uitvoering.
Hoewel er nog nauwelijks iets te zien is en de railbouw ook nog wel even zal duren (ga straks eerst nog met vakantie),
toch vast een topic geopend en de eerste plaatjes van de tafel.
Dit is dan gelijk een test of de foto's zo geplaatst kunnen worden.

groet, Gertjan
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: wila op donderdag 23 mei 2013, 18:24:56
Hallo Gertjan,

Je gaat het groots aanpakken, zeg.
Een mooi begin en maakt nieuwsgierig naar meer😉.

Succes en geniet van elke stap!

Gr. Wim
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Gertjan H op donderdag 23 mei 2013, 18:33:45
Nu ik een begin maak en verwijs naar het ontwerp is het misschien ook handig om de link te plaatsen.
Bij deze:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42437.0
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Gertjan H op donderdag 23 mei 2013, 18:36:07
@Wim,
Nu, het valt wel mee, maar het is op dit moment wel de grootste ruimte die ik beschikbaar heb.
Had in mijn eerdere huis een prachtige grote zolder, waar ik een grote U vormige baan had.
Maar die kwam dan ook nooit af................
Dus nu maar wat bescheidener  :) proberen.

groet, Gertjan
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Pjedro op donderdag 23 mei 2013, 21:15:38
Hoi Gertjan,

Gaaf dat je begonnen bent met bouwen!
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden wat nu je baanplan is, en misschien nog wel belangrijker heb je het baanplan kunnen inlezen in je wintrack.
je zou nog wat laten horen over de niet zichtbare stukken van je plan.

Geen probleem natuurlijk, als je mijn plan niet gaat gebruiken of misschen maar een paar deeltjes ervan. Het is jouw baan, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Ik ga je zeker volgen. Dus bij deze heel veel plezier en succes met bouwen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Alexander VL op donderdag 23 mei 2013, 21:18:21
Ik volg de bouw ook mee. Altijd leuk
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Gertjan H op donderdag 23 mei 2013, 22:34:55
Ha Peter,
Nee, helaas is het me niet gelukt de *.tra's te openen. Hij opent ze wel, maar ik krijg ze niet in beeld (slechts 1 lijn van de onderkant van de korte L-poot). Wel een preview vlak voor openen (dat kleine scherm met zwarte lijntjes).
Andere tra bestanden via het forum lukken trouwens wel (maar niet elk bestand).
Dus ik weet het even niet meer :help:.
Maar niet getreurd: ik heb de aanpassing in het schaduwstation gezien: wissels net andersom, dus in de bocht beginnen.
Scheelt toch weer een lengte rail, dus ga ik toepassen.
Ook je aanpassing voor het kleine doorgangsstation ga ik proberen, mits dit goed komt met de hoogte.
Nogmaals dank voor je aanpassingen.

groet, Gertjan
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Pjedro op donderdag 23 mei 2013, 23:56:49
Hoi Gertjan,

Jammer dat het met geen van de bestandjes gelukt is.
Ik kan alleen nog adviseren om de demo versie van wintrack 11 te downloaden.
Ik weet zeker dat je dan de bestandjes wel kunt bekijken en aanpassen. Alleen opslaan en printen zal niet lukken.
Dan kun je in ieder geval het baanplan heel goed bekijken en eventueel in je eigen bestand aanpassen.

Ik stuur je nog even een mailtje met de knelpunten zodat je die ook kunt zien.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 25 mei 2013, 10:50:00
Vanmorgen even gewerkt aan een lade voor de bediening. Dus nu ook maar eens gezocht naar de treinspullen.
Mijn IB blijkt in het verleden behoorlijk in de zon te hebben gestaan.. B).
Paar foto's:
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Dirk-Jan op zaterdag 25 mei 2013, 12:03:51
Even een opmerking over de zon  B). Het is misschien een idee, nu je er nog goed bij kunt, om rolgordijnen om te hangen. Je ziet wat de zon kan doen met je IB. Kan je voorstellen wat er gebeurt met je treinen en huisjes. Ik heb op mijn treinenkamer het rolgordijn ook altijd dicht. Ramen en een modelbaan is eigenlijk geen goede combi.

Dirk-Jan
Titel: Re: L baan: van ontwerp naar bouw
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 25 mei 2013, 12:48:47
Ha Dirk Jan,
Gordijnen is zeker een idee en ook een must in deze kamer. Mijn vorige baan stond in een eerder huis op de zolder. In de voorgevel zat een hoog raam waar ik nooit en gordijn voor had. De zon kon lang niet de gehele baan ' raken'  maar wel de plek waar de bediening stond, vandaar de verkleuring.
Nu heb ik een groot raam op het westen (zie ook de foto's) waar ik zeker de zon zal moeten weren.

groet, Gertjan
Titel: Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Bericht door: Gertjan H op zondag 14 december 2014, 22:57:47
Dit topic heeft lang stil gelegen. Reden: ik ga toch naar een andere ruimte (op zoldertje van de garage).
Er is in een ander dradje om foto's gevraagd, dus bij deze. Er is nog erg weinig trein te zien. Deze foto's zijn van afgelopen winter/voorjaar.
Ze geven alleen een beeld van de isolatie. Ik zal binnenkort wat overzichtsfoto's maken.

Titel: Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Bericht door: basjuh1981 op maandag 15 december 2014, 07:27:58
De isolatie zit er goed op :thumbup:

De basis is gelegd voor een mooi baantje  :D
Titel: Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Bericht door: pjotterke op maandag 15 december 2014, 22:20:02
Mooi ruimte ben benieuwd waartoe dit gaat leiden , notificatie alvast aangezet. Gelukkig meer mede modelspoorders in de buurt van de Weerribben...  Pfff dacht al ben toch niet de enige....  :D

Peter
Titel: Re: L baan: toch maar U (op zolder)?
Bericht door: Dirk-Jan op maandag 15 december 2014, 22:25:53
 :thumbup: Ziet er goed uit. Goed plan om daar op de garagezolder verder te gaan. Is toch een soort van privé zoldertje, kan je mooi je gang gaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Suc6.

Dirk-Jan
Titel: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 16 december 2014, 12:46:04
Alvast vooruitlopend op het ontwerp heb ik een vraag. Ik denk dat er een plek op mijn baan komt waar 2 lagen boven elkaar lopen, precies op een zichtplek.
Ik wil daar dus beide sporen/lagen kunnen zien, maar dat voelt wat gekunsteld aan (bijv onderste laag in palissaden-achtige tunnel) . Zijn er mede spoorders die deze situatie op hun baan al hebben aangelegd? komt zoiets ook in werkelijkheid voor?

gr Gertjan
Titel: Re: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: Lee op dinsdag 16 december 2014, 13:30:24
Hoi GertJan,

In werkelijkheid weet ik niet of het voorkomt.
Maar moet dat dan?
In werkelijkheid rijden de treinen geen rondjes.
In werkelijkheid zijn de afstanden veel groter, de bergen hoger en regent het vaker...
Op mijn baan zijn wel vier lagen in zicht.
Ik neem graag een loopje met de werkelijkheid en geniet daarvan.
Ik doe lekker alles wat in werkelijkheid niet kan. Ik ben de baas op mijn treinenkamer. (Alleen daar :-))
Maar ik besef dat veel modelspoorders de werkelijkheid nastreven.
  In dat geval, Oké. Vergeet dan deze onzin maar.
     Gr.  Leo
Titel: Re: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: rscosworth op dinsdag 16 december 2014, 15:48:27
In tegenstelling tot mn plaatsgenoot Lee ben ik zo iemand die waarheid nastreeft  :D

Is dit wat:
http://m.telegraaf.nl/binnenland/article/22701106/brabant-kiest-voor-verdiept-spoor-vught2
Titel: Re: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: Dirk-Jan op dinsdag 16 december 2014, 16:00:27
Lee heeft 4 lagen, ikzelf heb er 2. Waarom? Omdat het kan.
Mijn modelbaan is mijn wereld, mijn realiteit en mijn fantasie.
Je moet gewoon lekker doen wat je leuk vind, het is jouw spoorbaan.
De realiteit is buiten, momenteel koud en nat. Daar hebben de treinen en medewerkers veel te verduren, dat willen we toch niet nabouwen?
Als je twee lagen gaat bouwen, hou wel voldoende ruimte tussen de lagen om overal goed bij te kunnen.
Kijk maar eens rond in het topic van Lee of van mij, twee heel verschillende visies op het meerdere lagen concept.

Dirk-Jan
Titel: Re: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 16 december 2014, 16:33:23
Hi Dirk Jan Lee en rscosworth,
Dank voor jullie snelle reacties.
Gelukkig kan een ieder op z'n eigen baan doen wat hij wil en het is ook erg goed dat het hier getoond wordt. Met name de verschillende insteken maken het interessant.
Ik vind de opstelling van zowel Lee als DirkJan heel bijzonder en het werkt ook goed, om op meerder niveau's een eigen landschap e.d te ontwikkelen zonder dat deze niveau's een directe samenhang hebben. Alleen wil ik het in mijn ontwerp toch anders doen, nl 1 baan met wel verschilende niveau's die echter 1 geheel vormen en dus met elkaar verbonden zijn (zowel het traject als het landschap).
Nu wil ik op een bepaald stukje 1 baan op zeg maar niveau 0 laten rijden (in zicht, maar bijvoorbeeld door een 'open' tunnel ) met direct daarboven een baan op niveau 1 die recht boven 0 rijdt (in elk geval ongeveer max 1 meter).
Als er foto's van deze werkelijkheid zijn zou dat mooi zijn.
Anders hoeft e.e.a inderdaad niet geheel conform de werkelijkheid te zijn, maar dan vroeg ik me af of iemand deze specifieke situatie toevallig op zijn/haar baan heeft gemaakt.

groet, Gertan
Titel: Inrichting zolderruimte
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 03 februari 2015, 19:13:28
Intussen verder gewerkt aan de afwerking van de zolderruimte annex treinkamer.
De vloer ligt er in, het luik is omgezet en de gipsplaten afgewerkt en geschilderd.
alleen de CV moet nog worden aangesloten.
Intussen begonnen met de rechterkant v/d treintafel. Door het schuine dak valt de netto ruimte toch tegen.
Het schaduwstation komt nu op 50 cm van de vloer, wil ik nog enige breedte overhouden voor de ' bovenplaat'.

Hierbij nog 2 foto's.

groet, Gertjan
Titel: Re: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: Tjoekedoris op dinsdag 03 februari 2015, 20:00:41
He Gertjan, absoluut een hele mooie ruimte hoor.
Als je dat vergelijkt met die van mij. Poeh, daar kan je echt iets leuks in zetten. Succes met de bouw.
Titel: Re: Paradetraject in 2 lagen
Bericht door: rvooyen op dinsdag 03 februari 2015, 20:25:06
Ziet er goed uit Gert-Jan.

Hoe zal je banenplan nu zijn voor deze zolderopstelling?

Groeten,

Robert
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 03 februari 2015, 21:32:11
Hoi Martin,
Dank, de ruimte is aan 1 kant beter dan de slaapkamer die ik eerst voor ogen had (en waar de foto's van het frame eerder dit draadje genomen zijn), want ik hoef hier o.a. niet bij een kast of een raam.  Ook denk ik dat ik meer oppervlak kan benutten, maar het schuine dak geeft toch snel een kleiner oppervalk op werkhoogte.

@Robert: plan is een U vormige baan. Heb nog niet een definitief plan, omdat ik eerst moest bekijken hoeveel effectieve breedte ik zou hebben ivm het schuine dak (en de ruimte die daar nog is afgegaan door de isolatie en gipsplaten).
Op 0-niveau valt het me mee. Ik kan een breedte aanhouden van 118 cm voor het schaduwstation (in beide poten van de U).

Gezien ervaringen uit het verleden, wil ik nu 20 cm vrije ruimte tussen laag 0 en laag 1. Hierdoor kom ik wel verder naar voren door de hoek van het dak. Zoals het er nu naar uitziet heb ik effectief op laag 1 ongeveer 80 cm breedte + 10 cm extra met onvoldoende hoogte tbv bovenleiding.
Wel zijn beide poten 450 cm lang, dus lengte is er volop.

Uitgangspunt wordt het ontwerp uit een oud Marklin banenboek van Gernot Balcke. Ik gebruik plan 3 met kopstation als basis, alleen gaat het station volledig op de schop.
Voordeel van een kopstation is, dat ik alle cirkels/bogen op niveau 0 kan houden dus daar waar ik een grotere radius kan plannen.

Binnenkort komt het nieuwe plan onder het onderwerp 'Baanplannen'.

groet, Gertjan
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: basjuh1981 op woensdag 16 december 2015, 17:43:03
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 03 februari 2015, 21:32:11
Uitgangspunt wordt het ontwerp uit een oud Marklin banenboek van Gernot Balcke. Ik gebruik plan 3 met kopstation als basis, alleen gaat het station volledig op de schop.
Voordeel van een kopstation is, dat ik alle cirkels/bogen op niveau 0 kan houden dus daar waar ik een grotere radius kan plannen.

Binnenkort komt het nieuwe plan onder het onderwerp 'Baanplannen'.
Die is herkenbaar O:-D :D

Hoe staat het inmiddels met je baanplan?
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 22 december 2015, 11:46:08
Hoi Bas,
De ruimte is inmiddels te gebruiken (alleen het luik moet nog worden afgewerkt). Ik heb ook al wat geëxperimenteerd met de tafel. De 50 cm is te doen, maar wel het minimale.
Door het schuine dak moet ik 10-15 cm uit de kant blijven, maar wordt de 2e laag ook nog eens smaller. Heb de exacte maat nog niet.
Ben aan het stoeien met het kopstation. Ik was niet zo tevreden over het origineel. eigenlijk wil ik voor de kopsporen een aantal opstelsporen maken waar je 'omheen'  kan rijden, maar dat wordt allemaal weer vrij groot.
Gisteren nog eens gekeken naar het originele plan. misschien past dit met een kleine aanpassing toch. Ga er deze ' vakantie'  mee aan het stoeien. Zal foto's maken.

groet, Gertjan
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: wila op woensdag 23 december 2015, 20:58:46
Hoi Gertjan,

Dat noem ik nog eens een mooie ruimte.
Ben benieuwd , wat hier verder voor mooie dingen staan te gebeuren!
Succes!

Gr.Wim
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: peterke33 op woensdag 23 december 2015, 21:37:03
Hoi Gertjan,

Das een mooie treinkamer dat je hebt gemaakt, wens je alvast heel veel plezier.



Groeten

Peter
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: Gertjan H op maandag 28 december 2015, 14:41:14
Zoals aangegeven heb ik ontwerp 3 uit Gernot Balcke's boek gebruikt om na te bouwen.
De ruimte is klaar en ik heb een deel van de tafel opgezet.
Met M rails test ik nu de mogelijkheden van het station (wordt uiteindelijk K, M rails alleen voor schaduwstations); er zijn 2 problemen: het schuine dak en een spant dat ontweken moet worden.
Beide zaken beperken de mogelijkheden van overname van het oorspronkelijk ontwerp, maar is misschien via een aanpassing toch op te lossen.

gr. Gertjan
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: op maandag 28 december 2015, 14:44:55
-Gertjan:
Begin ziet er al heel goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: wimpie op maandag 28 december 2015, 15:49:59
Kun je een baanplan plaatsen?
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: Gertjan H op maandag 28 december 2015, 16:05:10
Het baanplan is nog niet helemaal over genomen (komt uit het boek van Gernot Balcke).
Het is een groot kopstation, met een klein doorgangsstation. Origineel is het een M-baan. De afmetingen moet ik ook aanpassen, want door het schuine dak wordt mijn tafel op het station niveau smaller (lees: te smal).
Het station heb ik intussen geplaatst onder 'Baanplannen ontwerpen;  van L naar U . Kopstation Balcke [\url].
(http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42437.msg1038798#msg1038798)
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: peterke33 op maandag 28 december 2015, 19:05:32
Gertjan,


Mooie plaats heb je daar, het begin is er al  ;)  :thumbup:


Groeten en succes verder.

Peter
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: Jan22 op woensdag 25 januari 2017, 22:32:13
Je dak zit op iets meer dan 60 graden t.o.v. de vloer, dus per 10 cm stijging raak je minder dan 10cm ruimte kwijt onder het dak, per kant. Als je basis op +50cm ligt ben je op +70 cm in totaal dus iets minder dan 40 cm breedte kwijt. Dat is nog te overzien. En planbaar.
Titel: Baanplan in de ijskast?
Bericht door: Gertjan H op zondag 05 maart 2017, 19:10:51
@Jan, had je aanvulling gemist. Dat klopt idd ongeveer. Het is altijd jammer dat er iets af gaat, maar het is te overzien.

Maar helaas denk ik dat de bouw niet verder zal gaan. Ik ga mijn huis verkopen; makelaar is al geweest. De zolderkamer 'oogt'  beter als er weinig op staat. Maar als het mij te lang gaat duren maak ik vast wel een tijdelijke opstelling in de vorm van een testbaan i.o.d.

De treinen blijven dus nog even ingepakt, maar komen er zeker weer een keer uit.
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: basjuh1981 op zondag 26 november 2017, 22:14:26
Heb je de treinen al kunnen uitpakken?
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 16 december 2017, 22:25:52
Sterker nog, alles dat al uitgepakt was is weer ingepakt  :O. Ik zal binnenkort de laatste foto's plaatsen. Ik heb intussen mijn huis verkocht en heb alles in de opslag.
Heb nu een tijdelijk onderkomen, maar heb een nieuw huis op het oog (in ver gevorderd stadium) met zowel een souterrain als een gigantische zolder op de losstaande garage.
Weet nog niet waar ik de toekomstige baan zal plannen. Plannen volgen zeker!
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte
Bericht door: basjuh1981 op zondag 17 december 2017, 12:53:32
Ik wacht wel af :thumbup:  :)
Titel: Re: Baanplan in nieuwe ruimte: baan afgebroken
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 23 december 2017, 23:08:21
De baan is inmiddels geheel ingepakt en opgeslagen. De ruimte er omheen (lees: het gehele huis) is inmiddels verkocht.
Nu op zoek naar nieuwe ruimte (ook weer met huis er omheen  :-)).
Hierbij nog de laatste foto's van het afbreken van een baan die eigenlijk nog maar net in opbouw was (maar waarvan ik wist dat dit nooit voltooid zou worden).
Titel: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Bericht door: Gertjan H op vrijdag 29 december 2017, 15:46:31
Intussen worden de contouren van een nieuwe woning steeds duidelijker. Het mooie is dat er veel keus is tav eventuele treinruimtes.
Ik heb 2 opties:
- in het huis (souterain)
- op zolder van de schuur.

Voordeel van de eerste ruimte is dat ik gewoon 'binnen' ben en de ruimte al verwarmd is en ook nog redelijk van afmetingen (ruim 5 meter x 3.8).
De zolder is echter een droomruimte van ruim 9 x 4.4 meter (vloeroppervlak, ik moet even kijken wat de netto bruikbare breedte kan zijn ivm schuin dak), maar moet nog wel worden afgewerkt en verwarmd.

Gelukkig kan ik nog even nadenken over het geheel, want verhuizing is pas in het voorjaar en dan moet eerst de woonruimte worden aangepakt. Maar dan eindelijk na 13 jaar weer volledig aan de slag met deze hobby.

Kom dus zeker terug in het ontwerp topic.


Goede jaarwisseling iedereen en een trein-rijk 2018!
Titel: Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Bericht door: Jongslog op vrijdag 29 december 2017, 20:38:53
Leuk nieuwe plannen! Ruimte kun je nooit genoeg hebben voor de treinbaan dus dat wordt de zolder. Maar dan is constante verwarming wel een must. Een wateraansluiting is ook superhandig als dat mogelijk is. Jammer dat de toegang niet vanuit huis is, dus ook een koffiezetapparaat installeren :).
Misschien valt de keuze te maken op bais van het type baan dat je wilt maken. Lang en smal op zolder of een U-vorm in het souterrain. Luxeproblemen!
Titel: Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Bericht door: Degeluidsman op zaterdag 30 december 2017, 06:39:52
Ik zou ook voor de zolder gaan GertJan, de ruimte opknappen en voorzien van een kachel en dergelijke.
Schuine daken zijn altijd lastig, dat heb ik hier ook, maar als je eenmaal bezig bent komen er vanzelf oplossingen voor.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Volledig nieuw plan in ontwikkeling
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 30 december 2017, 14:37:17
Dank voor de reacties. Naast water lijkt me stroom wel een eerste vereiste  >:-D. Volgens mij zijn er nog geen stopcontacten.
Water is wel in de garage (beneden).
Ik denk dat mijn voorkeur ook uitgaat naar de garagezolder, vooral omdat hier lange trajecten mogelijk worden , ik de 2120 bochten (R1 K-rails)  zoveel mogelijk kan vermijden en voor het eerst slanke wissels kan toepassen (die ik nog niet eens bezit, dus dat wordt gelijk weer investeren; omdat deze wissels standaard geen aandrijving hebben denk ik er over om ze met een servo te bedienen, maar moet me daar eerst in verdiepen).

Daarnaast wil ik nog 2 opties bekijken:
1. baan langs de randen met vrije ruimte in het middel
2. tafel in het midden van de ruimte, zodat je er volledig omheen kunt lopen. Vraag is hoe breed dit kan worden, ook ivm schuine dak.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar 1, maar ik moet nog beginnen met ontwerpen.


Titel: U-vorm of T vorm?
Bericht door: Gertjan H op maandag 11 januari 2021, 22:26:42
Het heeft even geduurd voordat ik hier weer iets plaats. Wel ben ik in mijn topic :https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42437.msg770323#msg770323 intussen verder gegaan met ontwerpen.

Maar afgelopen vrije periode ben ik bezig geweest om de toekomstige treinenruimte geschikt te maken, door o.a. de staanders te verplaatsen waar ik last van had en een extra houten vloer te leggen (en tevens wat elektra aan te leggen). In eerste instantie was ik van plan om een U-baan te maken (zie bovengenoemd topic), maar zoals ik al eerder in gedachten had: ik zou ook kunnen gaan voor een T-baan met mogelijk rechts een smal en lang schaduwstation op 60 cm hoogte onder het schuine dak (of evt ook nog links, maar dan alleen met kopsporen). Bijgevoegd een foto van de ruimte en een tekening hoe dit zou kunnen worden.

Voordeel van deze T vorm is: een prima bereikbaarheid van met name de centrale middenpoot (van 2 kanten benaderbaar), maar nadeel: minder lengte. Wel meer mogelijkheden voor een 'speelser' verloop.
Bij een eerste vingeroefening blijkt dat ondanks de toch mooie oppervlakte er toch weer ruimtegebrek is voor wat ik wil (of ik wil teveel....).
Waar zit ik bij de T-baan aan te denken: Op de middenpoot van de T een doorgangsstation met rangeerterrein en evt kleine haven. Op de bovenkant van de T op een hoger niveau een kopstation. Aan rechter kant een lang en relatief smal schaduwstation (en ook onder het doorgangsstation een schaduwstation) en aan het einde van het smalle schaduwstation een klein lokaal station.

Maar ik ben op zoek naar meningen: U-vorm of T-vorm (en waarom).

gr. Gertjan
Titel: Re: U-vorm of T vorm?
Bericht door: Hitmaan op dinsdag 12 januari 2021, 08:57:05
Je ruimte ziet er goed uit, maar waarom 4 extra staande balken midden in je zolder.
Ik ben geen bouwkundige, maar is dit niet wat overkill. Normaal gesproken houd de balken aan de zijkant je dak wel omhoog. Of jij hebt iets van 1000 kilo op je dak liggen.
Titel: Re: U-vorm of T vorm?
Bericht door: Rudibeer op dinsdag 12 januari 2021, 09:30:20
 @citaat @citaat

Vanwege het zadeldak en de lengte van de zolder lijkt mij de W vorm de beste optie met de buitenste 2 poten smal vanwege de bereikbaarheid aan 1 kant maar wel lang.
De binnenpoot breder omdat je eromheen kan lopen maar wel waarschijnlijker korter.
Hoe groot of breed de ruimte ook is, uiteindelijk loop je toch tegen beperkingen aan. :D

mvg,

Ruud
Titel: Re: U-vorm of T vorm?
Bericht door: Gertjan H op dinsdag 12 januari 2021, 10:40:37
Er zijn al eerder opmerkingen geweest over de staanders (zie mijn topic op Banenplannen ontwerpen). Ik heb er met verschillende deskundigen over gesproken, maar niemand durfde het aan om helemaal geen staanders te gebruiken (pannen dak, sneeuw en relatief lichte constructie spanten). De staanders hebben nu steeds op andere plaatsen gestaan. Ik heb ze nu naar een plek gezet waarvan ik denk dat ze goede steun geven en ik er weinig last van heb. Daarnaast wilde mijn wederhelft geen risico lopen door ze totaal weg te laten  >:-D.
Ze stonden eerst veel ongelukkiger (op de spanten is nog een beetje te zien waar ze zaten).
Op de nu bijgevoegde foto is de ruimte te zien die ik zou kunnen benutten bij de keuze voor een U-baan, dan wel waar een eventueel smal schaduwstation zou kunnen komen.

@Ruud: een middenopstelling is idd nu als optie naar voeren gekomen ivm de bereikbaarheid. Om een U toch aantrekkelijk te houden is een breedte van ongeveer een meter wel minimaal om een beetje station te kunnen leggen, maar eigenlijk weer net te breed om goed bij te kunnen. Het blijft toch lastig : een goed compromis vinden....
Titel: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Gertjan H op woensdag 01 december 2021, 11:58:42
Eindelijk is het zover. De nieuwe treinen ruimte is zover afgewerkt dat de bouw kan starten. Niet dat ik het tempo aan ga houden die vele anderen hier laten zien, want het is 1 van de hobby's.

Ben aan het stoeien met de juiste tafelhoogte (ook ivm schuin dak). Mijn eerste test is:
Schaduwstaton op 55 cm. Ik kan daar nog goed onder komen
Basisniveau (tov schaduw dus +1) op 80 cm. Dat is een hoogte waar je op een stoel goed overzicht op hebt, maar voor staand werk mogelijk wat laag?

gr. Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: basjuh1981 op woensdag 01 december 2021, 14:10:29
Niet te vlug hè. Straks staat jouw baantje eerder dan die van mij >:-D :D
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Gertjan H op woensdag 01 december 2021, 14:23:58
 @citaat
Geen paniek Bas,  ik had al een disclaimer opgenomen  :D.

Zowel het afwerken van de zolder als het ontwerpen van het baanplan heeft even  (..) geduurd; ik verwacht niet dat het bouwen een andere weg in zal slaan :-) :-(

gr. Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 01 december 2021, 15:48:08
@GertJan, 80cm is wel errug laag, ik zou opteren voor een meter of zelfs wat meer. Het "kijkt" veel mooier, maar ik snap dat het schuine dak je in de weg zit naarmate het hoger wordt.

Gr, Ben.
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: 1200Blauw op woensdag 01 december 2021, 16:03:24
Citaat van: Gertjan H op woensdag 01 december 2021, 11:58:42
Eindelijk is het zover. De nieuwe treinen ruimte is zover afgewerkt dat de bouw kan starten. Niet dat ik het tempo aan ga houden die vele anderen hier laten zien, want het is 1 van de hobby's.

Ah, mijn tempo dus. De goede basis is er, dus doe gestaag voort! :) :thumbup:
Overigens heb ik hetzelfde probleem met de dakspanten en de helling. Mijn baan is daarom ook vrij laag.
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Degeluidsman op woensdag 01 december 2021, 16:35:41
Het is hobby en geen aangenomen werk, laat je dus niet gek maken en bepaal zelf je tempo ( als de treinen met de kerst maar rond rijden  :D )

Je hebt een mooie ruimte om lekker in te bouwen, ik ga het op de voet volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Wico op vrijdag 03 december 2021, 00:12:29
Citaat van: Gertjan H op woensdag 01 december 2021, 11:58:42
Ben aan het stoeien met de juiste tafelhoogte (ook ivm schuin dak). Mijn eerste test is:
Schaduwstaton op 55 cm. Ik kan daar nog goed onder komen
Basisniveau (tov schaduw dus +1) op 80 cm. Dat is een hoogte waar je op een stoel goed overzicht op hebt, maar voor staand werk mogelijk wat laag?

gr. Gertjan

Lekker dat je nu met je baanbouw kunt beginnen :thumbup:. Een hoogte van 80 cm lijkt me inderdaad aan de lage kant. Ik heb ook te maken met een schuin dak, maar bij mij is de tafelhoogte 90 cm + 4 cm XPS plaat en dat werkt erg prettig.

Groeten,
Wico
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Gertjan H op vrijdag 03 december 2021, 18:19:24
OK, in elk geval al 2 personen die hebben aangeraden om hoger te maken. Ik ben ter plaatse aan het puzzelen en ik zie een mogelijkheid om op 90 cm te gaan zitten. Moet nog even exact bekijken wat dit betekent voor met name de spanten, maar ik denk dat het een goed compromis gaat worden.

gr. Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Tony op zaterdag 04 december 2021, 01:05:47
Hoi Gertjan,

Ik weet niet hoe lang je bent, maar zou naar zeker naar 90-100 cm hoogte gaan.
Ik ben 1.85 mtr en heb 1 baan op 104 cm en een op 110 cm, waarbij het laatste mij eigenlijk het beste bevalt.
Geen helikopterview, maar meer preiserzicht en prettig om aan te werken.
Bij zo'n steil dak als het jouwe, maakt dat qua ruimteverlies weinig uit.

Grtz Tony
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Narwal op zaterdag 04 december 2021, 11:14:23
Hallo Gert-Jan,

Mooi dat je weer lekker aan het bouwen gaat! :thumbup:

Jouw dilemma met hoogte van de baan, schuine kap, overstekende staanders en balken herken ik bijzonder goed. O:-D Ik heb dezelfde afwegingen moeten maken. (zie de eerste pagina van mijn topic) Ik wilde perse een achtergrond, een sporenplan op diverse niveaus, schaduwstations en ik moet ook nog overal bij kunnen komen.

De hoogte van de achtergrond bepaalde tevens de hoogte van mijn onderbouw: hoe hoger de achtergrond en daaraan ook gekoppeld de onderbouw, hoe smaller de beschikbare ruimte voor rails. Het blijven altijd concessies. Je moet de wensen van jouw sporenplan ook meenemen in de planning van de hoogte van jouw baan. Uiteindelijk ben ik er natuurlijk wel uitgekomen al wordt het natuurlijk nooit zo praktisch als in een lekker grote ruimte zonder ramen en alleen maar rechte wanden. Bij mij is het niveau van de onderbouw ongeveer 75cm. Het niveau van het laagste zichtbare spoor 84cm en van het hoogste zichtbare spoor 106cm. De rest zit daar tussen in.

Als ik op straatniveau wil genieten zit ik op een stoel. Soms wil ik de helikopter view en dan ga ik staan. Tijdens werken aan de baan zijn eigenlijk alle hoogtes op een bepaald moment of klusjes onhandig. :? (het lekkerste werk je aan een werktafel waar je goed kunt zitten, maar daar bouw je geen baan! >:-D)

Succes met puzzelen!

Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: 1200Blauw op maandag 06 december 2021, 12:49:23
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 01 december 2021, 16:03:24
Overigens heb ik hetzelfde probleem met de dakspanten en de helling. Mijn baan is daarom ook vrij laag.

Afgelopen weekend was de rolmaat in de buurt, dus maar even nagemeten. Mijn schaduwstation staat bovenzijde op 55cm boven de vloer. Anders kon ik niet mer R5 uit de voeten. Voor wat het waard is.
Oorspronkelijk was de bedoeling alle bedrading op niveau schaduwstation, dus naast en onder de rails, aan te leggen, maar daarvan ben ik afgestapt toen ik digitaal ging. Onder de tafel liggend kan ik overal goed bij. Voor het bereiken van een ontsporing is het vaak kruipdoor-sluipdoor, maar voorlopig ben ik daarvoor nog lenig genoeg. Achteraf zou ik dat wel anders doen denk ik.
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Gertjan H op maandag 06 december 2021, 14:16:33
@ Tony: ik ben een stukje korter: 180 cm.

De hoofdbaan (basisniveau) ligt nu op 92 cm (incl dikte plaat). Hoger ga ik niet, want dan kom ik te ver naar voren en krijg ik last van de staanders.

@1200Blauw: het schaduwstation staat nu op 60 cm (en tussen de lagen dus nu ruim 30 cm). Ik heb gisteren een eerste tafel(frame) gezet en ik kan er idd prima onderdoor en overal bij. Voordeel was dat dit deel nu een behoorlijk eind van de schuine kant af staat (ivm het onder het spant door kunnen rijden) waardoor ik nu ook aan de achterkant bij het schaduwstation kan.

gr. Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....bouwen maar
Bericht door: Wico op maandag 06 december 2021, 15:23:08
Hoi Gertjan,

Dat gaat erg op mijn situatie lijken. Bij mij basisniveau op 94 cm en (kruip)ruimte achter de schaduwstations om in geval van nood ook bij de achterkant te komen :thumbup:. Ik heb tussen de drie schaduwstations 20 centimeter, maar dat is eigenlijk te laag om overal makkelijk bij te kunnen. Die 30 cm bij jou is dus een goede keuze.

Groeten,
Wico
Titel: Eerste test met de tafelhoogte
Bericht door: Gertjan H op woensdag 08 december 2021, 11:19:51
Nav de gegeven adviezen heb ik een eerste proefopstelling gemaakt die goed lijkt te bevallen. Vanaf mijn stoel moet ik nog wel even wennen aan de iets hogere tafel, maar staand werkt het prettig. Ik kan er ook prima onderdoor. Hoe de hoogte tussen de lagen uit gaat pakken moet ik nog ervaren.
Titel: Re: Zolder klaar.....start tafelbouw
Bericht door: ACTS.zuid op woensdag 08 december 2021, 11:54:04
Haal het schaduwstation naar voren zou ik zeggen, dan kun je er van twee kanten bij.

Gr, Ben.
Titel: Re: Zolder klaar.....start tafelbouw
Bericht door: Gertjan H op woensdag 08 december 2021, 12:40:07
Het is op de foto niet helemaal goed te zien, maar aan de achterkant is nog ruimte. Ik heb het al geprobeerd, maar als er ontsporingen op de achterste opstelsporen plaatsvinden kan ik er bij.

In dat voorste vrije deel is ook nog de lange op/afrit naar het schaduwstation gepland en heb ik betere werkruimte om straks alles onder het station te monteren. Het is idd wel weer een compromis.



Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Gertjan H op donderdag 06 januari 2022, 12:30:02
Afgelopen dagen wat vaker bezig geweest met de bouw. Eerst een test met de bekende blauwe isolatieplaten (die tegenwoordig volgens mij groen zijn geworden...).
Het zijn gemakkelijk te bewerken platen, maar ik ben benieuwd naar het geluidsniveau
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Gertjan H op donderdag 06 januari 2022, 13:47:27
En ook gelijk even de rails uitgelegd. Moest nog wel wat aanpassen. Ben ook nog aan pionieren met het juiste foto-formaat. Vond de vorige toch wat groot.
Misschien is deze beter.

gr. Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Wico op donderdag 06 januari 2022, 15:00:08
Gertjan,

Ik vond het eerste foto formaat juist wel prima, want dan zien we veel details :P. Zelf plaats ik zonder problemen foto's van 1200 x 675 (16:9 verhouding).

En lekker gevoel is dat hè om de eerste rails te leggen :).

Groeten,
Wico
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: antonv op donderdag 06 januari 2022, 15:59:05
Citaat van: Gertjan H op donderdag 06 januari 2022, 12:30:02
Eerst een test met de bekende blauwe isolatieplaten (die tegenwoordig volgens mij groen zijn geworden...).
Mijn ervaring is dat deze platen weinig efficiënt zijn met M-rails. Ze zijn bedoeld om contactgeluiden van boven naar onderkant te onderdrukken maar zijn eigenlijk te hard waardoor ze veel geluid van de bovenkant reflecteren en ze dus weinig helpen tegen het metalen gerammel.
Met de zachte groene vezelachtige platen had ik een veel beter resultaat, alles rijdt zonder enig gerammel, die reflecteren bijna niets maar geven dan weer vezeltjes af...
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Ludo1957 op donderdag 06 januari 2022, 22:27:22
Citaat van: antonv op donderdag 06 januari 2022, 15:59:05
Citaat van: Gertjan H op donderdag 06 januari 2022, 12:30:02
Eerst een test met de bekende blauwe isolatieplaten (die tegenwoordig volgens mij groen zijn geworden...).
[...]
Met de zachte groene vezelachtige platen had ik een veel beter resultaat, alles rijdt zonder enig gerammel, die reflecteren bijna niets maar geven dan weer vezeltjes af...
De groene platen zagen met een metaalzaagblad geeft veel minder vezels en vervolgens een laagje lijm aanbrengen op de zaagvlakken garandeert een vezel-vrije toekomst.
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Degeluidsman op vrijdag 07 januari 2022, 09:21:00
Hoi GertJan,

Over het algemeen zegt de kleur van de isolatie platen niet zoveel, iedere fabrikant heeft weer iets anders en er is geen standaard voor.

Het zal altijd geluid reduceren en je kunt altijd een testje doen dan weet je wat het doet.

Ik vind de eerste foto ook een beter formaat hebben  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Einte op vrijdag 07 januari 2022, 17:10:15
Hallo GertJan,

Mooi begin, denk toch wel dat de dikke groene vezelplaten minder herrie maken dan deze,
spreek uit ervaring.
De draden van het schaduwstation kun je ook in de groene paar leggen in sleuven.

Zie mijn topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.msg1309411#msg1309411)

Misschien wel een idee  :)
Ga dit weer volgen.

Gr Einte
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Gertjan H op zaterdag 08 januari 2022, 14:12:37
@ Peter (Degeluidsman): de opmerking over de groene platen van mij komt voort uit het feit dat de blauwe platen niet meer zijn te krijgen bij een bekende bouwmarkt met een G. Die hebben nu groene platen (van dezelfde dikte en mogelijk van dezelfde  :thumbdown: kwaliteit....).
Gezien de andere opmerkingen en aanbevelingen (dank Anton en Einte) stap ik toch maar over naar de dikkere groene vezelachtige plaat.

Wil nog wel even horen hoe dit op blauw gaat klinken, maar ik heb nog geen aansluitingen gemaakt. Dat dus nu eerst maar eens doen (@Wico: ja dan liggen niet alleen de eerste rails, maar kan ook eindelijk een eerste trein gaan rijden).

gr Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Lobomotion69 op zaterdag 08 januari 2022, 16:13:27
Citaat van: Gertjan H op zaterdag 08 januari 2022, 14:12:37
maar kan ook eindelijk een eerste trein gaan rijden.


En die gedachte geeft dan meteen weer nieuwe energie, toch.
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: BeerBot_3000 op zaterdag 08 januari 2022, 17:00:27
Dag GertJan,

Proefrijden lijkt mij inderdaad ook het beste. Ik zelf had op mijn vorige baan groene platen van de HB ofja kwam op rol. Dit beviel mijn wel. Enige nadeel daarvan was dat deze dus ook meteen weer bol gingen staan als er niks op lag. Je hoorde wel geluidsverschil maar moet er ook geen wonderen van verwachten.

De groende vezelplaten die genoemd worden heb ik zelf geen ervaring mee maar geloof best dat deze beter dempen. Mijn ervaring was het toch zo dat op het moment dat je de rails gaat ballasten daar het meeste geluid vandaan komt. Voor mijn huidige baan die ik aan het bouwen ben heb ik daarom wederom voor de isolatie van de HB gekozen alleen niet op rol maar in pakket. Deze heb ik nog niet geprobeerd maar zoals de vorderingen nu lopen hoeft dat niet al te lang meer te duren voordat ik daar aan ga beginnen.
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Lobomotion69 op zaterdag 08 januari 2022, 17:21:42
Vroeger had je zachtboard, dat was verkrijgbaar in platen van de bekende maat 120 x 240 en gewoon in houtkleur. Daar werden plafonds van gemaakt en door mij al in de zestiger jaren als ondergrond van mijn modelbaan gebruikt. Isoleerde het geluid prima. tegenwoordig heb je die groene vezelplaten in de maat 60 x 120, dat is in principe hetzelfde materiaal. Vanwege brandveiligheid mag het niet meer voor plafonds worden gebruikt maar de dempingswerking op je modelbaan is nog steeds erg goed.
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Jan22 op zaterdag 08 januari 2022, 19:01:55
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 08 januari 2022, 17:21:42
tegenwoordig heb je die groene vezelplaten in de maat 60 x 120, dat is in principe hetzelfde materiaal.
Bij mij zijn die platen 59x80 en 60x120,
maar wat het verschil maakt is niet de verkrijgbaarheid  in lengte x breedte
maar de dikte: 5, 7 of 10 mm dikte.

De dikte bepaalt de geluidsreductie in decibels (een logaritmische schaal).
Met kurk en rubber is dat niet anders.

De dikte van het materiaal typeert de reductie die met dat specifieke materiaal is te behalen
op een standaard veronderstelde ondergrond. Het type materiaal (samenstelling) bepaalt de aankoopprijs.

Als je kijkt naar sites over geluidisolatie en geluiddemping, dan zie je dat er twee waarden worden genomen:
eentje voor luchtgeluiden en eentje voor contactgeluiden. Llin iets zegt over de gemiddelde reductiewaarde in de lage tonen, Lw zegt iets over het gemiddelde in de hoge tonen. Er zit altijd een verschil van 11 dB tussen beide waarden. Dus 10 dB Llin is 21 dB Lw. Als een waarde > 13 db, dan is het vrijwel een Lw-waarde.

Er is een 10 dB grenswaarde in Nederland, ingesteld in de jaren '80: de 10 dB contactgeluidreductie norm, gebaseerd op het effect van kamerbreed tapijt op contactgeluiden. Sinds 2021 zijn de geluidsnormen in Nederland verder aangescherpt. Gehorigheid is een issue in dichtbevolkte landen.

Stel je wilt weten wat 7 mm groene vezelplaat (zachtboard) voor jou betekent: dan kijk je b.v. bij een leverancier naar 7mm platen (https://www.floormade.nl/product/groene-ondervloerplaat-7-mm/) en zie je een Llin=8 dB waarde staan.

Wil je een hogere Llin, b.v. 12 en een dunnere laag (b.v. 6mm) dan kom je uit op duurder materiaal (https://devriesparketshop.nl/winkel/heat-blok-6mm/), of op goedkoper maar meer brandbaard of meer vergasbaar materiaal.

Accepteer je een dikkere laag, dan zit je b.v. op kurk of zachtboard van een cm dik om hetzelfde te bereiken.
Is prijs belangrijk dan zul je gaan voor het zachtboard. Het dikste zachtboard is nog altijd stukken goedkoper dan het dunste folie (3 mm), eps of xps. Maar het heeft nadelen: het is onder andere niet vochtwerend maar wel vochtabsorberend (verf, lijm).


Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Gertjan H op woensdag 12 januari 2022, 16:08:34
Dank voor alle reacties tav de isolatie. De dunne platen reduceren idd niet veel geluid.  Ik heb 1 pak staan en wil nu eens kijken of 2 platen op elkaar iets meer reduceren (volgens de formule van Jan Willem wel).
De rest doe ik dan wel met de groene vezelplaat, inclusief de bijbehorende tip over de vezels.

@Wico: de eerste rails liggen en de eerste 2 locs hebben zelfs een stukje gereden (bij mij nog nooit eerder want pas de laatste jaren aangeschaft), maar de M-rails vonden de lange rustperiode geen goed plan, want de loc's haperen nogal. Moet eerst dus aan het schoonmaken (en uiteraard ook meer aansluitpunten maken; had voor de test nog maar 1 draadje gebruikt....).

Wordt vervolgd dus.

Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: ROMiJo op donderdag 13 januari 2022, 14:40:11
Hoi Gertjan,
Ook in jouw topic weer de vraag over isolatiemateriaal onder de rails; blijft een lastig item want (?) er zijn veel topics over te vinden. Ook mijn topic begint zo ongeveer met dat onderwerp en ik dacht ik deel mijn ervaring met je ;)

Jaren geleden ben ik begonnen met van die blauwe platen onder de C-Rails. Toen de hobby jaren had stil gelegen en ik weer op nieuw begon, wist ik eigenlijk zeker dat ik dat niet meer wilde. Belangrijkste redenen waren dat de geluidsreductie mij tegenviel (maar dat is 'op gevoel' en niet gemeten), maar ook dat ik het materiaal te zacht vond. Bij mijn nieuwe baan ben ik begonnen met XPS-platen (voor test). Ook die bevielen niet: ook hier weinig verschil tussen rijden op XPS of rijden direct op het hout. Deze opmerking van Luc: 'ik heb 4mm kurk geplaatst en dan het verschil gemeten met een decibelmeter. Het verschil was 6dB, wat echt wel veel is.' gaf mij vertrouwen in kurk. Meten is weten tenslotte. Ik heb de test nog een keer uitgevoerd met kurk en dat klonk al een stuk beter. Daarnaast is het materiaal wat harder en komen er niet spontaan deuken in. Wat mij overigens ook opviel, was dat treinen op populieren multiplex een stuk minder herrie veroorzaken dan spaanplaat :)

Succes met je keuze!

Gr,
Rob.
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Gertjan H op donderdag 17 februari 2022, 10:29:25
Omdat ik nog blauwe platen over had heb ik ze dubbel gelegd. Het helpt idd wel (iets), maar het blijven M-rails  >:-D.

Ik heb intussen de dikkere groene viltachtige platen op voorraad staan, dus daarmee dan maar de andere poot van de U. Zichtdelen komen op kurk (maar dat is K-rail).

gr. Gertjan
Titel: Re: Zolder klaar.....test isolatieplaten en schaduwstation
Bericht door: Tony op donderdag 17 februari 2022, 13:09:41
Met zacht schuim ( wat in kussens zit bijv. )  in de holle ruimte van de rails reduceert het geluid nog meer, Gertjan.
Is op de markt vaan te koop.
Misschien heb je wel ergens iets liggen om het uit te proberen.
Met repen stof zou het ook al moeten werken.
Zelf houd ik wel van het extra geluid van M-rail  :P

Grtz Tony
Titel: Re: Zolder klaar.....testen maar
Bericht door: Jan22 op donderdag 17 februari 2022, 16:54:24
Als je bij de baan van Einte kijkt, zie je ook zachtboard in stroken tussen de rails. Dat dempt ook.