3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren => Topic gestart door: DB BR85 op donderdag 03 januari 2013, 10:31:16

Titel: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: DB BR85 op donderdag 03 januari 2013, 10:31:16
Beste allemaal,

Wie kan mij vertellen weat het verschil is tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716. Ik begrijp daar tot nu toe nog weinig van:D

Gr. Dirk
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Wasmi op donderdag 03 januari 2013, 10:36:04
qua maatvoering zijn ze identiek, alleen hebben de 2272/73 bewegende puntstukken en een complex mechaniek, wat storingsgevoelig is, en de 22715/6 hebben een vast puntstuk, zonder extra mechaniek. Deze zijn in bedrijf betrouwbaarder.

Walter
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: DB BR85 op donderdag 03 januari 2013, 10:37:26
Ah kijk,

Nu is het duidelijk:D

Bedankt.

Gr. Dirk
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Jan22 op dinsdag 05 februari 2013, 18:10:59
qua maatvoering zijn ze identiek, alleen hebben de 2272/73 bewegende puntstukken en een complex mechaniek, wat storingsgevoelig is, en de 22715/6 hebben een vast puntstuk, zonder extra mechaniek. Deze zijn in bedrijf betrouwbaarder.

Citaat
Nu is het duidelijk

Nee helemaal niet. Er zijn nog vijf andere verschillen:
       

ad 1. de te korte (of ontbrekende) strijkregel bij alle k-wissels (voorbeeld HAG-forum):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/m2261_strijk.jpg)

ad 2. niet-polariseerbare 22715, 22716 wissels met zaagsnede (voorbeeld Hosenträger met Engelse wissels (Mad Menno) (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg326868#msg326868)):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/m22715_isol.jpg)

ad 3. de missende puko (PUnt-KOntakt) bij 2272/3 (voorbeeld Moba (http://moba-tipps.de/zuege.html) onder hoofdstuk 9):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/m2271_spiek.jpg)

Er staan op dit forum (maar ook elders online, zoals bij stayathome.ch (http://stayathome.ch/K-Gleis_Weichen.htm)) allerlei concrete voorbeelden om het beweegbare puntstuk (hartstuk) te vervangen door een vast hartstuk, of door het doortrekken van de spoorstaven tot een punt, of door het laten etsen van een puntstuk (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40310.msg734783#msg734783). In al die gevallen moeten zelf strijkregels worden geplaatst. Die moeten circa 3.5-4 cm  lang zijn (7-10 bielzen lang).

Als je en een spijker plaatst, en het hartstuk wijzigt en strijkregels plaatst en al dan niet iets doet aan de polarisatie dan zijn deze wisseltypes even betrouwbaar en onderling uitwisselbaar. Ik zou zelfs zeggen: de oude (2272/73) zijn dan betrouwbaarder dan de nieuwe.

edit:
ad 4 ontbrekende puko's bij de oude slanke wissels 2272-2273
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17125.msg372500#msg372500
Foto Mad Menno uit bijbehorende tekst
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/m2272_puko.jpg)]

Het lijkt me informatie voor in de k-rails 3-rail wiki. Bij andere wissels speelt iets soortgelijks. Zo zijn er meegebogen wissels oude stijl en nieuwe stijl in de 2200 serie met drastisch verschillende specs, maar met het zelfde cataloguis-nummer. En dat is eigenlijk erger, want misleidend.

edit: wisseltong-verschillen toegevoegd; wat hierbij staat geldt ook voor het verschil tussen oude en nieuwe slanke kruiswissels (alle verschenen onder catalogusnummer 2275).
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Jan22 op zondag 21 december 2014, 16:45:53
Wat me zelf interesseert is, hoe ermee omgegaan wordt.

Bij een aantal modelbanen ben ik speciaal gaan letten op de gebruikte slanke wissels, en welke aangebrachte voorzieningen zichtbaar zijn:

1. de MOBA-puko zie ik nooit. Dat doet vermoeden dat alle slanke wissels standaard zijn gepolariseerd voor 3-rail gebruik.
Bijna alle banen die ik in 2013 en 2014 bekeek, waren gedigitaliseerd, en omdat digitaal rijden veel gevoeliger is voor kortsluiting dan analoog, denk ik dat tentoonstellingsbanen robuuster zijn beveiligd.

2. De langere strijkregel (het HAG-advies) zie ik soms wel, maar zeker niet altijd.
Omgebouwde 2272 wissels herken je vooral aan het doe-het-zelf hartstuk (hetzij bijgepunt, hetzij doorgetrokken en bijgevijlde spoorstaven), aan de freesnaad bij de wisseltong, en aan het feit dat ze vrijwel volledig geballast zijn.

Foto: Nedertalbahn (Zutphen, 20 dec. 2014)
slank wissel oude-stijl, omgebouwd met langere strijkregels, en een vast hartstuk
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-9.jpg)

Foto: Nedertalbahn (Zutphen, 20 dec. 2014)
slank wissel oude-stijl, omgebouwd met langere strijkregels, en een vast hartstuk
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-015.jpg)

Foto: Nedertalbahn (Zutphen, 20 dec. 2014)
slank wissel oude-stijl, niet omgebouwd, met beweegbaar hartstuk:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-022.jpg)

3. de nieuwere wisseltypes 22715-22716 zijn standaard geballast, de oude (niet-verbouwde) wisseltypes 2272 met beweegbaar hartstuk zijn meestal vrijwel niet geballast. Oude-stijl wissels liggen op de ballast, in plaats van erin.

Een frappant geval in de M-Track baan (in het echt komt dit veel voor);
Het afslaande (dode spoor) is niet meer bereikbaar; de helft van de wisseltong ontbreekt:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-023.jpg)
Duidelijk is hier een detail-eigenschap te zien van de oude-stijl slanke wissels: de ingefreesde wisseltong....

M-Track 20 dec 2014, Zutphen; Wissel met uitgerukte tong:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-024.jpg)
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Wim op zondag 21 december 2014, 17:07:46
Hoi Jan,
bedankt voor je duidelijk en mooi overzicht  :thumbup: :thumbup:

Ik heb de Moba-puko ook nooit ergens gezien,
die oplossing vraagt om moeilijkheden, want,
wat is de juiste hoogte ?, dit luistert ontzettend nauw.
nogmaals, door strak en vlak wissels leggen komt dit bijna niet voor,
ik heb daardoor nooit problemen met slanke wissels,
maar wel met kruiswissel 2275 !
wat een onding is dat en heb deze overal verwijderd.
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Jan22 op zondag 21 december 2014, 17:20:12
Goed dat je daar over begint. Die 2275. Daarover is veel geschreven in dit forum, en erbuiten.
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53789.msg937107 (de slanke lijn in k#).

In de Niedertalbahn liggen er vele, en in de M-track baan die gisteren en vandaag in Zutphen was, liggen er ook vele. Ik heb er met mijn neus boven op gestaan: ze werken allemaal voortreffelijk. Ook met Roco materiaal. En volgens mij is daar een simpele verklaring voor: 3-rail polarisatie is, en blijft, de meest robuuste aanpak die ik ooit ben tegen gekomen, rond 2000 op een website die niet meer bestaat.

Maar als ik het de mensen bij de banen ernaar vraag, dan weten ze het niet. Zij zijn de rijders op demo-dagen, en de bouwers van die segmenten, dan zijn dan weer andere leden (die afwezig zijn).
Dat is op zich positief, vind ik.
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Hans V200.0 op zaterdag 24 januari 2015, 12:42:02
Goh die laatste foto (20-12  2014) van een oude M-trackbaan?

Die vraagt om ontsporingen ook al is het rechterspoor niet meer bereikbaar :warning:

Het zou beter zijn als dat rechterspoor zijn positie zou verwisselen met het recht doorgaande spoor, en wel dat het rechterspoor weer bereikbaar is en het recht doorgaande niet meer ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Jan22 op dinsdag 27 januari 2015, 00:06:17
oude M-trackbaan?
Het grappige is dat die wissel gewoon blijft werken; hij is open te rijden door de wielen die voorbij komen, en daarna veert de overgebleven tong gewoon weer terug. (Uiteraard reden ze op dat stukje nooit achteruit, hoefde ook niet, de trein reed daar naar een keerlus).
Nu heb ik zelf een keer wisseltongen uit zo'n wissel getrokken (en er weer in gezet na schoonmaak), dus het verbaast me niet dat een wissel met een tong minder ook nog gewoon werkt.
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Hans V200.0 op dinsdag 27 januari 2015, 02:22:16
Hoi Jan,

Dat is ook zo, maar als je terug rijdt (wat ik niet wist dat niet gebeurt) ontspoort de handel wel of bij het berijden vanuit die richting dus naar de wissel toe.

Dan heb je een waardeloze wissel, maar als ie alleen maar zo wordt bereden zoals jij aangaf werkt ie nog wel ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Titel: Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Bericht door: Jan22 op dinsdag 06 december 2016, 11:10:48
Links naar foto's aangepast. O:-D