Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: i_m_johny op zondag 30 december 2012, 19:53:53

Titel: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: i_m_johny op zondag 30 december 2012, 19:53:53
Ben bezig met de 2-rail module (met C-Rails als basis).

Ik wil een 2-Rail Mehano Thalys een stijgingsgraad van 7 centimeter hoogteverschil binnen 2 meter lengte laten stijgen (en dalen).

(later wordt deze waarschijnlijk omgebouwd naar Digitaal).

Iemand ervaringen met dit treinstel?

Groeten,

Jan
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: dragonfire1982 op zondag 30 december 2012, 21:50:52
uit eigen ervaring denk ik dat het niet gaat werken.

ik rij zelf namelijk 2rail en heb er ook een helling in zitten en die gaat per meter 5cm omhoog dat gaat nog goed (ook met langere trein) maar denk dat 7cm net te stijl word en dat door het gewicht van de wagons de wielen gaan slippen .

maar je kunt altijd een proef stukje leggen met een stuk rails en dan proberen
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: Wijbe op zondag 30 december 2012, 21:59:46
Heeft dat treinstel geen anti-slipband?
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: Jessendelft op zondag 30 december 2012, 22:01:13
7cm binnen 2 meter is een stijgingspercentage van 3.5%. 5cm in 1 meter is 5% stijgingspercentage.
Als de 5% lukt waarom dan niet de 3.5%?

Grtzz Jesper/Jessendelft
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: dani op zondag 30 december 2012, 23:51:22
volgens mij kan die dat perfect aan.
Ik heb zelf een Thalys van Mehano met daarin een LoPi4 decoder en een slepertje er onder zodat hij op 3 rail rijdt en die neemt zonder probleem een helling van 4 percent
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: Brenner op maandag 31 december 2012, 01:10:23
In volle vaart zo'n helling nemen zal nog wel gaan, maar optrekken vanuit stilstand waarschijnlijk niet.
Ik zou er niet aan beginnen.

Cor
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: Willem E op maandag 31 december 2012, 12:08:07
Er zijn 2 (of meer?) uitvoeringen van de Mehano Thalys: een hobby uitvoering uit de startpakketten en een profi-uitvoering. Laatste heeft meer detaillering en anti-slipbandjes.
De eerste zal eerder en meer last hebben van gebrek aan grip en dus meer moeite met hellingen.
Mijn Mehano Hobby-Thalys loopt prima (ook R1!) maar er zijn in dit forum ook andere ervaringen.
Als ik ooit nog eens assen met antislipwielen kan verkrijgen zal ik deze zeker gaan gebruiken.

Maar waarom leg je geen testbaantje aan met de gewenste helling en test e.e.a. uit?

mvg.
Willem E.
Titel: Re: 2-Rail Mehano Thalys en maximale stijgingsgraad?
Bericht door: dani op maandag 31 december 2012, 13:55:43
Als je er een decoder in bouwt die op de juiste manier de motor aanstuurt dan lukt dat wel, hoor , ook optrekken op de  helling.
Kwestie van even dat extra beetje startspanning op je motor bij het aanlopen om de inertie (en dat extra beetje zwaartekracht) te overwinnen en hij is er vandoor.

Een ESU LoPi 4  doet dit wonderwel bij pmijn (hobby serie) Thalys.   De helling vanuit mijn schaduwstation neemt zo'n 4,3 % en die neemt hij zonder morren.   Wel is het zo dat bij afwezigheid van antislip bandjes, hij in  "trek mode" (motor in de eerste bak vooraan de trein ) durft slippen en in "duw" richting (motorback achteraan) gewoon goed loopt.

Zoals Willem hier boven al aanhaalt... even testen.   Meten is Weten.   Ik doe dat thuis gewoon met een los stukje  plank met daarop een aantal rechte M rails.  De helling daarvan kan ik gewoon "instellen" door er aan de ene of andere kant wat onder te leggen, een boek, kartonnetje, balkje, of noem maar op.  Het plankje is 1m50 lang (8 stuks 5106 en 2 stootblokjes) en je kan hem dus niet op volle snelheid laten rijden (de Thalys zelf is zowat een kleine meter lang) maar 't is wel voldoende om even te testen of hij "aanzet" en of eventueel de wielen doorslippen.