Omdat ik met een baanplan bezig ben en sommige mensen negatief hoor praten over de R1 bochten, ben ik benieuwd wat nou echt de problemen zijn met deze bochten...
Kunnen jullie mede forumleden mij jullie ervaringen prijsgeven :help: :help:
Misschien hebben meer mensen die een baan aan het tekenen zijn hier ook nog iets aan.
Alvast bedankt
Het enigste dat ik weet is dat wagons/treinen boven de 23 (cm?) problemen kunnen krijgen met boch mogenlijk zelfs ontsporing ;)
Hopelijk helpt dit al iets :D
Mvg
Frank
Van bepaalde locs en wagons is bekend dat ze het niet redden op R1. Inderdaad de wat langere, i.h.a.
Of het wel of niet echt oogt, is dus niet van belang: of het wel of niet ontspoort wel.
Hoi.
Het nadeel van r1 bochten zijn dat bijv langere rijtuigen er niet zo mooi door heen rijden.
Of ze kunnen ontsporen.
Of de grootere loks er met erg veel moeite er door gaan.
Dus het licht er aan met wat voor loks en rijtuigen je van plan bent te gaan rijden.
groet Tony
Citaat van: brietdijk op zondag 30 december 2012, 11:12:45
Omdat ik met een baanplan bezig ben en sommige mensen negatief hoor praten over de R1 bochten, ben ik benieuwd wat nou echt de problemen zijn met deze bochten...
De ontsporingen met lange rijtuigen komen hoofdzakeleijk doordat de buffers in krappe bogen achter elkaar haken.
Bij het teruglopen naar rechte rails duwen ze elkaar dan de baan uit.
Daarom als je lange rijtuigen hebt houd dan R2 als minimum boog.
grt Piet.
Doordat je buffers zo dicht tegen elkaar komen krijg je problemen op het moment dat je gaat stijgen/dalen.
Ze haken dan onder elkaar en trekken dan zo de rijtuigen uit de rails.Of de speling op de koppeling is te weinig waardoor een wagon van de rails wordt gedrukt.
Geldt natuurlijk voor de langere wagons/rijtuigen.
R1 bochten zijn leuk voor gebruik op kleine oppervlaktes met korte wagons.
Dus eigenlijk voor speel/beginners banen.Veel rails op een kleine oppervlakte.
Iedereen mag ze uiteraard gebruiken.Er zitten alleen wat beperkingen aan.
Dus waar mogelijk gewoon niet gebruiken en een grotere radius gebruiken.Of geen 1:87 materiaal kopen. ;)
Robin
Met M-rails wordt de keus in bochten wel erg beperkt als je geen R1 gebruikt :)
bedankt voor de snelle reacties. Ik ben met een baanplan bezig en wil zoveel mogelijk gebruik maken van R2 of groter.
Nu ik weet wat de echt de problemen zijn kan ik er rekening mee houden. Tot nu toe heb ik in mijn plan geen R1 bochten gebruikt, jammer dat het zoveel meer ruimte kost...
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40514.0 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40514.0)
Je kunt er voor kiezen alleen met korte wagons te rijden. ;)
En hoe zit het met de bochtwissels, deze wil ik toch wel graag gebruiken? Ik weet uit het verleden dat ik problemen had met een kraanwagon, deze ontspoorde op de M bochtwissels. Nu ga ik over op C rails.
Ik rijd met c-rails hier thuis en bij mij zitten er best veel R1 bochten in mijn baan ook in afdalende stukken. Ik rijd alleen nederlands met diversen class 66/77 en de icr rijtuigen en bij mij ontspoort er nooit iets op mijn baan.
Citaat van: loc6400 op zondag 30 december 2012, 12:22:43
Ik rijd met c-rails hier thuis en bij mij zitten er best veel R1 bochten in mijn baan ook in afdalende stukken. Ik rijd alleen nederlands met diversen class 66/77 en de icr rijtuigen en bij mij ontspoort er nooit iets op mijn baan.
Ook de lange rijtuigen niet? Weet niet hoe lang die van jou zijn?
Hoi, gebogen wissels heb ik niet meer. Op deze wissels vaak ontsporingen. Met R1 heb ik met geen enkel treinstel of loc problemen. Zie YouTube matje-marklin. Gr Matje
Ik heb veel , zeg maar een boel meegebogen wissels , en ik heb ook veel korte maar ook veel lange rijtuigen en heel veel R1.
Heb nooit geen problemen.
Zou zeggen kijk is naar onderstaand filmpje van mij....hier zitten korte en lange wagens bij door R1 en met gebogen wissels.
http://youtu.be/_rR4gwvEN98
Mvg: Alex
nooit geen is altijd wel
Yep, dat klopt helemaal :P
Citaat van: johanhe2 op zondag 30 december 2012, 14:32:12
nooit geen is altijd wel
En zeker te weten van niet......
Bij jou dan wel , bij mij dus niet.....nooit .....never.....
Dan ben ik zeker een uitzondering ...... maarja mannen ..... jullie hebben daar dus een slechte ervaring mee.
Ik dus totaal niet , anders had ik het wel anders aangepakt.
Het filmpje zegt volgens mij genoeg.
Lukt dit bij jullie niet , kijk dan alles is goed na , want dan klopt er iets dus niet.... :P
Mvg: Alex
Hallo Brietdijk,
het rijden met R1 bochten zal doorgaans geen problemen geven, ook de bochtwissel is R1.
Ga je echter merkvreemde rijtuigen gebruiken zoals Wijbe aangeeft met wagons van 30 cm. of langer (verkoopt Marklin niet) kan het wel problemen geven.
Probeer wel S bochten te vermijden.
Een spiraal in R1 is wel wat klein en je krijgt al snel een hoog stijgingspercentage.
Marklin M rail 5120 wel vermijden, hier rijdt veel materieel niet doorheen.
Controleer bij je kraanwagon de wielafstanden en de gangbaarheid van de koppelingen.
met vriendelijke groet,
Walter
Citaat van: Hero op zondag 30 december 2012, 11:44:09
..... Je kunt er voor kiezen alleen met korte wagons te rijden .....
Ik heb 2 'Ringen' waar individueel de rijstellen los van elkaar kunnen draaien. Grote wagons (personen) buiten (dus R2), goederen (en kleinere stoomlocs) binnen.
'Works like a charm' (alleen die rottige PIKO Railion die dus inderdaad met de buffers de boel laat craschen, heeft nergens respect voor :D ).
Groeten,
Jan
Zolang je met Marklin rijtuigen rijdt, zijn er totaal geen problemen met R1.
Ook roco enzo kan je in 1:100 krijgen en die geven ook geen probleem.
Zelf heb ik een spiraal van R1, alleen deze wordt wel alleen omhoog bereden.
De neergaande is R2. Dit is omdat inderdaad buffers dan in elkaar kunnen gaan haken als je R1 gebruikt.
Vooral mijn ketelwagons hadden dit euvel.
Maar sinds ik R2 gebruik geen enkel probleem meer. Wel gebruik ik C-rails.
Maar het mooiste is natuurlijk R3 en groter.
En dan ook alleen maar slanke wissels gebruiken.
Dit is iets wat ik zelf ook graag wil, alleen is mijn budget hiervoor niet toereikend >:-D.
Groeten Sander
Citaat van: brietdijk op zondag 30 december 2012, 12:44:13
Citaat van: loc6400 op zondag 30 december 2012, 12:22:43
Ik rijd met c-rails hier thuis en bij mij zitten er best veel R1 bochten in mijn baan ook in afdalende stukken. Ik rijd alleen nederlands met diversen class 66/77 en de icr rijtuigen en bij mij ontspoort er nooit iets op mijn baan.
Ook de lange rijtuigen niet? Weet niet hoe lang die van jou zijn?
Ik heb op mijn baan een stam met loc 1855 en daarachter 8 icr rijtuigen (26,4 cm) en nog een stam 1702 met daarachter 8 ick rijtuigen (26,4 cm per rijtuig) en al die twee stammen rijden probleemloos rond.
Een advies: bij het gebruik van R1 en meegebogen wissels is één ding heel erg belangrijk: de rails en wissels heel netje leggen en vastzetten, zodat er geen bobbels, holtes of kleinere radiussen als R1 ontstaan (en goed het profiel van de vrije ruimte in de gaten houden)
Groet, Anne W
Citaat van: brietdijk op zondag 30 december 2012, 12:12:24
En hoe zit het met de bochtwissels, deze wil ik toch wel graag gebruiken? Ik weet uit het verleden dat ik problemen had met een kraanwagon, deze ontspoorde op de M bochtwissels. Nu ga ik over op C rails.
Nu je overgaat op C-rails, is eigenlijk alleen van belang hoe die rijden. Kennelijk goed.
Toch wil ik een langs breken voor meegebogen metaalrails wissel. Als je die wissel zo legt dat deze deel uitmaakt van een grotere radius, dan rijden zelfs de langste wagons er probleemloos doorheen ( ik heb ervaring met 30 cm wagons van lilliput, en de schaalgetrouwe lima treinstellen). Leg je ze zo krap mogelijk, dan gaat het soms fout omdat de buffers met de koppeling verstrikt raken.
Van de kraanwagon herinner ik me dat de handleiding in de doos waarschuwde voor te krappe sporen.
Bij M-rails zijn er trouwens grotere sporen dan alleen 5120, 5100 en 5200. Er bestaan M-rails voor radius III en IV, maar die zijn in Nederland zelden te koop.
Citaat van: loc6400 op zondag 30 december 2012, 20:45:11
Citaat van: brietdijk op zondag 30 december 2012, 12:44:13
Citaat van: loc6400 op zondag 30 december 2012, 12:22:43
Ik rijd met c-rails hier thuis en bij mij zitten er best veel R1 bochten in mijn baan ook in afdalende stukken. Ik rijd alleen nederlands met diversen class 66/77 en de icr rijtuigen en bij mij ontspoort er nooit iets op mijn baan.
Ook de lange rijtuigen niet? Weet niet hoe lang die van jou zijn?
Ik heb op mijn baan een stam met loc 1855 en daarachter 8 icr rijtuigen (26,4 cm) en nog een stam 1702 met daarachter 8 ick rijtuigen (26,4 cm per rijtuig) en al die twee stammen rijden probleemloos rond.
Je moet de problemen ook pas verwachten met wagons van 30 cm en langer.
Hier ging het mis met de rijtuigen van 33,3 cm.
Een optie was de buffers in te korten.
Maar toen er toch een verhuizing aankwam gewoon besloten niet meer als een R1deel per bocht te gebruiken.
In mijn baan zitten nog een paar bochtwissels.Dat gaat gewoon goed.
Dank allen.. Ik ga de R1 wel gebruiken, maar wel zo min mogelijk. Dit ivm de ruimte die de R2 en groter in bebslag nemen en zeker met dubbelspoor. Mijn tafel wordt een L-vorm met de maten 290x290x122. Zou eventueel in de toekomst nog een U-vorm kunnen worden.
Citaat van: johanhe2 op zondag 30 december 2012, 14:32:12
nooit geen is altijd wel
Volgens mij bedoelt hij: nooit niet geen, want hij heeft geen baan met zonder R1. ;)
Citaat van: Hero op maandag 31 december 2012, 14:06:09
..... Een optie was de buffers in te korten .....
:oops: 'k heb ze (
spontaan) afgebroken en er nooit meer een probleem mee gehad :-)
Ik zie al iedereen heeft verschillende ervaringen met de R1 bochten.
Maar ik zal ze toch blijven gebruiken.
Tony
Hoi,
Ook ik gebruik R1 bochten, zelfs op mijn spiraal, maar dan wel als neergaande baan. Totaal geen problemen.
Dus ik zie niet in waarom je geen R1 bochten zou gebruiken.
Mvg
Arie
Citaat van: i_m_johny op maandag 31 december 2012, 15:35:18
Citaat van: Hero op maandag 31 december 2012, 14:06:09
..... Een optie was de buffers in te korten .....
:oops: 'k heb ze (spontaan) afgebroken en er nooit meer een probleem mee gehad :-)
De buffers afgebroken neem ik aan ipv de bochten :-)
Citaat van: Jan_Willem op maandag 31 december 2012, 14:19:56
Citaat van: johanhe2 op zondag 30 december 2012, 14:32:12
nooit geen is altijd wel
Volgens mij bedoelt hij: nooit niet geen, want hij heeft geen baan met zonder R1. ;)
Nu moeten we gaan nadenken haha ;-)
Nou nee he , daarvoor zitten we hier toch op een forum.....dat doen jullie toch voor ons....ja doei .... als ik daar nog ook is aan moet denken....zeg.... :D
Mvg: Alex
Citaat van: Hero op maandag 31 december 2012, 14:06:09
Je moet de problemen ook pas verwachten met wagons van 30 cm en langer.
Hier ging het mis met de rijtuigen van 33,3 cm.
Een optie was de buffers in te korten.
Hallo,
dat koppelingen gaan haken kan voortkomen uit het gebruik van Marklin kortkoppelingen, bv. bij Roco kortkoppelingen zijn een fraktielanger waardoor het probleem minder snel ontstaat,
met vriendelijke groet,
Walter
Bij mijn C-rails gaat bijna alles door de R1-bogen en meegebogen wissels. De 1300-loc van Elektrotren ontspoort op de binnenboog van de slanke wissels als er tegen de punt in gereden wordt. Bij de meegebogen wissels raken in de afbuigstand de plan D-rijtuigen de wissellantaarns. De Roco NS DE 1002 remt merkbaar af in buitenbogen van de meegebogen wissels en R2-bogen. Mijn K-baan bouw ik om naar 2241-, 2251-bogen en slanke wissels.
Citaat van: wissels op woensdag 02 januari 2013, 12:20:41
Citaat van: Hero op maandag 31 december 2012, 14:06:09
Je moet de problemen ook pas verwachten met wagons van 30 cm en langer.
Hier ging het mis met de rijtuigen van 33,3 cm.
Een optie was de buffers in te korten.
Hallo,
dat koppelingen gaan haken kan voortkomen uit het gebruik van Marklin kortkoppelingen, bv. bij Roco kortkoppelingen zijn een fraktielanger waardoor het probleem minder snel ontstaat,
met vriendelijke groet,
Walter
Walter,
Roco wagons worden doorgaans met Roco koppelingen geleverd. Maar dat kon jij natuurlijk niet weten waar ik mee rondrij. ;)
Kan voor anderen wel de oplossing zijn.
Veel van mijn materiaal kan volgens de fabrikant niet door R1 dus gewoon rekening mee gehouden met het nieuwe ontwerp. Zal niet voor niets op de doos staan.
Gr. Robin
Ik had in het verleden met m rails alleen problemen met een kraanwagon van fleischmann. Wagans van een kleine 30 cm was geen probleem. Ik denk dat wagons van derden dan ook de meeste problemen geven. Maar als ik jullie ervaringen lees is het eventueel op te lossen met andere koppelingen of aanpassen van buffers.
Tsja, als je een nieuw plan maakt gewoon r1 weglaten als het mogelijk is. Anders moet je je materieel aanpassen..... Of dat nauw de bedoeling is.