Dit is natuurlijk het 3-railforum waar het eigenlijk maar om één echt populair merk gaat, Märklin. Nu er een tweede aanbieder van zeer hoogwaardige metalen modellen is bijgekomen zullen velen hier er op zijn minst nieuwsgierig naar zijn, of er zelfs al een model van hebben aangeschaft. Echte Märklin die-hards zullen toch even een mentale drempel moeten nemen om ook een ander merk een plaats in hun gewaardeerde collectie te laten innemen. Althans zo ging het bij mij. Het is geen Márklin, wordt in China gemaakt, je hebt simpelweg geen historische/emotionele band met het merk opgebouwd.
Daarom leek het me leuk om iedereen die er over denkt om toch over te gaan tot de aanschaf van een ESU model, of er al een gekocht heeft, zich hier kan melden om je gedachten over de eventuele aanschaf met ons te delen, en als het eenmaal zo ver is gekomen, hier je ESU lok aan iedereen kan laten zien.
Ik denk dat dit merk zondermeer de aandacht van alle M* eigenaren verdient, de modellen zijn dusdanig mooi, dat het zonde is als je het niet de nodige aandacht geeft simpelweg omdat het geen M* is.
Eerder dit jaar heb ik de BR 151 in turkoois/beige aangeschaft. En enkele maanden geleden heb ik de BR 215 in TEE kleuren aan de collectie toegevoegd. Met beide modellen ben ik zeer tevreden. Des te langer ze hier (probleemloos) rondrijden, des te tevredener ik er over ben. Van de aanvankelijk aanwezige schroom omdat het een ander merk is, is bij mij eigenlijk niets meer aanwezig. En daarnaast hoop ik dat deze voor M* serieuze concurrentie voor M* aanleiding is om nog mooiere en technisch volmaaktere modellen te gaan maken. En het lijkt er op alsof met o.a. de nieuwe krokodil dat wel een beetje waarheid wordt. Een win-win situatie dus :thumbup:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sLnLuaUUS90OhahbjJyVMuGhNmEZ9qgSK0EKX6QdBoDY=/http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=24973.0;attach=30769;image)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,srkuY5DTqb8bKfQr06PfAyBqS4OiIzFN60_y5DvYlKpE=/http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=24973.0;attach=30763;image)
En hier de twee ESU modellen tesamen in actie:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMYqVqY8x8tZmMng5aC-ZsTEaGiHr96Z4OyZvli7lfb4=/http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=24973.0;attach=30773;image)
En ook de DB V60 in de klassieke DB kleur rood ziet er zeer fraai uit. Wie weet wat het nieuwe jaar allemaal gaat brengen op ESU gebied. B)
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 december 2012, 18:02:39
Dit is natuurlijk het 3-railforum waar het eigenlijk maar om één echt populair merk gaat, Märklin.
Bassie,
Als je even de zoekfunctie gebruikt zie je al topic's met besprekingen over de verschillende Esu modellen die er al zijn of nog komen. :thumbup:
Gr, Ben.
Medeforummers,
Ik heb dus de BR218 in oudrood. Ben hier zeer tevreden mee. Ik heb inderdaad als eerste ook diverse Marklin modellen gekocht, echter toen mij door de
modelspoorwinkel in Papendrecht op het Esu model werd gewezen, ging ik om. De functies, het geluid, kortom het geheel zoals de loc ook reed, deed mij
overgaan de koop ervan. Tot dusverre tot volle tevredenheid. Evenals de besturing via de Ecos 2.
De besturing via het railcomprotocol loopt lekker soepel. De loc meld zich binnen 3 seconden aan.
De locs als zodanig zijn een aanrader voor iedereen. Ze kosten wat, maar dan heb je wat.
Mijn eigen opinie: Als ik nog een locomotief zou kopen, zou het er zeker een van Esu zijn.
Mvg
Arie
Hoi Allen,
Ik had al snel een BR 215 in oud-rood. Daarna nog 1 in creme/blauw. Nu een class 66 van HGK en een V60.
De oud-rode is al bijna versleten van het vele rijden, maar functioneert nog steeds erg goed.
Groet,
Bert
ik heb sinds vandaag de class 77van ESU op mijn baan staan en het is een top machine. Ik was er zo van onder de indruk dat ik mijn dealer heb gebeld en wil al de uitvoeringen van deze machine. Ik rijd nu met de grijze rond de zwarte staat al apart. Alleen ik las in de folder dat je het geluid van de stationsomrpen kan veranderen naar NL klopt dat?
Citaat van: loc6400 op zaterdag 08 december 2012, 23:22:47
ik heb sinds vandaag de class 77van ESU op mijn baan staan en het is een top machine. Ik was er zo van onder de indruk dat ik mijn dealer heb gebeld en wil al de uitvoeringen van deze machine. Ik rijd nu met de grijze rond de zwarte staat al apart. Alleen ik las in de folder dat je het geluid van de stationsomrpen kan veranderen naar NL klopt dat?
Nou, je kan dit in het Belgisch veranderen, niet in het Nederlands.
jammer dacht ook in NL. Ik rijd zelf volledig nl daarom deze vraag.
Ja, ik vind het ook een domper. Komt vast door die Belgische importeur.....
ach als dat het einigste is wat er scheelt aan de loc vind ik het meevallen verder is het gewoon een top machine daar blijf ik bij.
Zonder twijfel een paar stappen hoger dan M* !
En sinds ik de CV47 gevonden heb kan ik dat M4-gedoe mooi uitschakelen.
Dat is wel nodig op een CS1R want die laat dat allemaal voor gaan en je hebt dan niks te zeggen over je eigen spullen.
Om nou die M4-decoder uit te schakelen in de CS1R voert wel ver door. Hmmm, toch maar eens over nadenken.
Hier rijden nu twee Esu loc,s rond en ik ben erg te spreken over de kwaliteit en de vele functies.
Ook de BR 215 staat op mijn verlanglijst.
Ik las net dat je de stations mededeling van Duits op Belgisch kan zetten, kan iemand vertellen hoe je dit moet doen en geld dit voor alle modellen ?
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 december 2012, 08:04:04
Ik las net dat je de stations mededeling van Duits op Belgisch kan zetten, kan iemand vertellen hoe je dit moet doen en geld dit voor alle modellen ?
Heb je al in de gebruiksaanwijzing gekeken? Daar staat het namelijk in. >:-D :D
Hfdstk 4.2.2.:
(https://files.3rail.nl/tinypic/2mg8bh5.jpg)
Gr, Ben.
Hallo Ben,
Natuurlijk had ik niet in de handleiding gekeken >:-D
Ik las het en dacht hoe doe je dat, bedankt voor jou snelle reactie vanavond ga ik het gelijk proberen.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Peter,
Kan je beter de BR218 nemen, zit nl een beter turbogeluid in dan de BR215.
Mvg
Arie
Citaat van: Spoorman op zondag 09 december 2012, 08:45:59
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 december 2012, 08:04:04
Ik las net dat je de stations mededeling van Duits op Belgisch kan zetten, kan iemand vertellen hoe je dit moet doen en geld dit voor alle modellen ?
Heb je al in de gebruiksaanwijzing gekeken? Daar staat het namelijk in. >:-D :D
Hfdstk 4.2.2.:
Dat staat inderdaad gewoon in het boekje.
Wat betreft dat Nederlands, dat zit er niet in, het is echt Belgisch.
Hoi medeforummers,
heb inderdaad de cv waarde 48 op 1 gezet, echter hij blijft Duits galmen. Weet iemand een oplossing
Hoi,
Ik heb de ECR class 77 van ESU :D
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 14:32:05
Hoi medeforummers,
heb inderdaad de cv waarde 48 op 1 gezet, echter hij blijft Duits galmen. Weet iemand een oplossing
Je moet na het programmeren even de spanning van de baan halen. Na 5 seconden mag ie weer aan en dan slaat ie andere taal uit.
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 december 2012, 18:02:39
Nu er een tweede aanbieder van zeer hoogwaardige metalen modellen is bijgekomen zullen velen hier er op zijn minst nieuwsgierig naar zijn
Bassie, Brawa maakte al metalen 3-rail modellen, toen ESU daar nog niet eens aan dacht... :idea: ;)
Citaat van: nobody op zondag 09 december 2012, 16:28:06
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 december 2012, 18:02:39
Nu er een tweede aanbieder van zeer hoogwaardige metalen modellen is bijgekomen zullen velen hier er op zijn minst nieuwsgierig naar zijn
Bassie, Brawa maakte al metalen 3-rail modellen, toen ESU daar nog niet eens aan dacht... :idea: ;)
Dat geloof ik onmiddelijk, alleen vond ik dat ESU wel een dergelijk topic verdiende. Het is ook vanuit mijn Eigen invalshoek, de M* hobbyist die er ook een 'ander' merk bijneemt, geschreven. Als ik Brawa als ander merk erbij had genomen had ik daar een topic over gemaakt. Alleen Brawa is volgens mij hoofdzakelijk stoomspul en ESU maakt moderner spul.
Volgens mij heeft ESU met de modellenkeuze wel een (enorme) lacune in het modellenaanbod van de fabrikanten blootgelegd, te zien aan hoe de ESU modellen ontvangen worden. Het maakt ook dat deze groep mensen erg uitkijkt naar nieuwe ESU modellen, en dat kunnen we in dit topic allemaal fijn bespreken.
Citaat van: Bassie op zondag 09 december 2012, 16:46:07
Alleen Brawa is volgens mij hoofdzakelijk stoomspul en ESU maakt moderner spul.
Dat ben ik niet met je eens. Zie ===> klik (http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven.html)
Citaat van: Bassie op zondag 09 december 2012, 16:46:07
Volgens mij heeft ESU met de modellenkeuze wel een (enorme) lacune in het modellenaanbod van de fabrikanten blootgelegd, te zien aan hoe de ESU modellen ontvangen worden.
Dat valt wel mee. Er zijn vele rijders zoals ik die niets met sound hebben en die laten de Esu's al snel links liggen.
Gr, Ben.
Brawa heeft ook flinke diesels:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,so-g0InvyU0lKcfloSDquLUoi7mE-ajT7UQ37KWAMzDM=/http://imageshack.us/a/img594/6615/brawahkb.jpg)
De Herfelder Kreisbahn diesel met bedrijfsnummer HK 320 30 (er is ook de DB versie in rood - bloedmooi).
Willy
Jongens, ik zou zeggen start een Brawa topic, lijkt me de moeite waard.
Omdat ik jouw bewering weerspreek?
Wim,
Dat jij niet van Esu modellen houd, wil niet zeggen dat andere mensen dat niet hebben. Neem nu allen de manier waarop Esu zijn modellen inpakt voor het vervoer
nou nou dat is niet mis.
En er zijn genoeg mensen die wel van sound houden, dus Brawa modellen zijn best mooi, maar hoofdzakelijk stomers, hetgeen juist Esu nou niet doet.
Mvg Arie
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 18:12:02
Wim,
Dat jij niet van Esu modellen houd, wil niet zeggen dat andere mensen dat niet hebben.
Hoe weet je dat ik niet van ESU modellen zou houden? Je trekt wel erg snel conclusies. 8o 'k Vind de V60, bijvoorbeeld, prachtig.
En Brawa maakt buiten stoomloks veel meer... Zie ===> klik (http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven.html)
Wim,
Zo kwam het althans over, sorry als ik mij vergis. Echter ik ben helemaal leip van Esu.
Mvg
Arie
Huub,
Dat CV adres omzetten naar 1, geldt dat dan ook voor een BR218. Ik krijg het gevoel dat dit alleen voor de Class 66/77 geldt.
Mvg
Arie
Ik moet het nog proberen om het geluid om te zetten met CV 48
ik heb een BR151 en de Class77, morgen avond eens proberen.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Citaat van: nobody op zondag 09 december 2012, 17:52:05
Omdat ik jouw bewering weerspreek?
Nee hoor, maar dit topic is vooral bedoelt om het over ESU te hebben, en niet merk a vs merk b.
En om dan toch nog even op jouw opmerking in te gaan:
Brawa 80 stoomloks, 14 e-los (allemaal oud) en 37 diesels, waarvan slechts 1 moderne lok. Dus ja, Brawa maakt hoofzakelijk stoomloks en ander oud spul. Gelukkig hebben we allemaal een andere voorkeur en is er voor ieder wat wils.
En ik meen oprecht dat Brawa een Eigen topic verdient.
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 18:49:30
Huub,
Dat CV adres omzetten naar 1, geldt dat dan ook voor een BR218. Ik krijg het gevoel dat dit alleen voor de Class 66/77 geldt.
Mvg
Arie
Nee hoor, dat is in alle ESU-decoders zo.
Maar het mooiste is als je het leest in het bijbehorend boekje.
grv Huub
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 december 2012, 20:07:04
Ik moet het nog proberen om het geluid om te zetten met CV 48
ik heb een BR151 en de Class77, morgen avond eens proberen.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Peter, ik heb dit ook een paar keren gedaan maar het werkt niet direct.
Onlangs heb ik even de spanning van de baan gehaald en na 5 seconden of zo er weer op gezet.
Werkte daarna wel.
Zeg maar uit/aan :)
grv Huub
Dank voor de tip Huub,
Jullie lezen wel of het gelukt is.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
ESU aanschaf loc - nee hoor , heb al een mooie class66 , hoef even geen ESU loc.
Wel heb ik al een tijdje een verlanglijstje.
Zou graag willen zien dat ESU meer geluids fragmenten beschikbaar steld voor NL modellen.
Dan zouden ze meer geluids decoders verkopen dan nu het geval is.
Mvg: Alex die de ESU rijders heel veel suc6 wensen bij het omzetten van de taal. :thumbup:
Huub,
Ik heb zowel DCC als Motorola CV geprobeerd echter ik krijg geen Nederlands erop. Waarde 1 natuurlijk
Wat doe ik verkeerd?
Misschien een domme vraag maar ik weet het gewoon niet meer. Ik heb als bediening een Ecos 2.
Mvg
Arie
Ja die esu gasten maken mooie spullen, als ze ooit eens met een mooi klein liefst historisch rond 1900-1930 stoomlokje komen, is vast de eerste voor mij....
Rob
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 21:52:28
Huub,
Ik heb zowel DCC als Motorola CV geprobeerd echter ik krijg geen Nederlands erop. Waarde 1 natuurlijk
Wat doe ik verkeerd?
Misschien een domme vraag maar ik weet het gewoon niet meer. Ik heb als bediening een Ecos 2.
Mvg
Arie
Nou, die ECOS is bijna het zelfde als mijn CS1R...
Je zet de lok op het programmeerspoor (alleen natuurlijk),
dan ga je naar het menu Instellingen2 en in de linker kolom kies je prog DCC
dan kies je Mode programmeerspoor, CV 48 en Waarde 1
vervolgens druk je op schrijven en dan gebeurt het......
Daarna haal je de spanning van de baan voor minimaal 5 seconden.
Dan weer aan natuurlijk en als je nu drukt op F11 dan wordt er ineens Belgisch gebrabbeld.
Dat doet ie niet als je direct op F11 drukt !
succes
Hoi!
als het gaat over esu modellen vind ik de Class 66/77 prachtig!
die komt er nog wel denk ik als m'n spaarvarken weer wat dikker is!
gr Wally
Hallo almal
Ek beskou die Klas 77 as my eerste keuse. Ek glo ek sal in 2013 een aankoop, ek weet net nie watter kleur nie.
Beste groete
Marius
mijn eerste class 77 rijd al mooi zijn rondjes en hij is voor mij voor 100% goedgekeurd nu maar hopen de andere 5 variante snel op mijn baan verschijnen.
Vanavond bezig geweest om de station mededelingen in het Nederlands / Belgisch te zetten.
Bij de Class 77 ging dit binnen een paar seconden :) maar de BR 151 krijg ik niet veranderd.
Ik had de decoder nog voorzien van de laatste firmware naar dit mocht niet baten.
Is het iemand al gelukt om de BR151 wel in een andere taal te zetten ?
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Pssssst peter, heb je al in dat boekje gekeken? Ik heb er net een snel diagonaal doorheen gelezen en ik kon bij de cv's niks vinden over het weizigen van de stationsomroep.
Met vriendelijke groet,
Leon
De BR151 is een een duitse loc...... Dus of daar franse en nederlandse omroepen opzitten.
Verder wat Leon zegt:
RTFM (Read the facking manual) :mrgreen: >:-D
Citaat van: Wijbe op dinsdag 11 december 2012, 09:10:10
RTFM (Read the facking manual)
And
"Return To Friendly Manners"Willy
Hoi Willy,
Er had nog een smilie bij moeten staan. Nu staat het er iets te onvriendelijk. :oops:
Maar de strekking is duidelijk Wijbe. :thumbup:
Gr, Ben.
Marius.
Het is net welke kleur jij het mooiste vind nietwaar.
Als je er een koopt , dan wel gelukkig met je eigen keuze.
Mvg: Alex
Het boekje zit in de doos en die zit weer in een andere doos onder de baan, dus nee ik heb het boekje niet gelezen :oops:
Mvg,
Peter / degeluidsman.
De ESU sound van de class 77 op de site van ESU heeft inderdaad de optie.
Ik heb hem geinstalleerd op een sound decoder (geeft aan geen M4) maar installeerd alles vrolijk.
Heb dit gisteren gedaan , en de instelling zoals hier boven opgegeven cv waarde , en inderdaad een aardige Vlaamse dame zet nu alles in het Nedelands.....top dus....zo staat het ook omschreven op de ESU site bij speciale files voor speciale typen locs.
Dit opent natuurlijk meer mogelijkheden voor de bezitterd van "oudere Class types" ..... :thumbup:
Beetje expirimentern ermee , en je kunt een paar mogelijkheden toepassen.
Mvg: Alex
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Nee, zoals ik al zei komt er Belgisch uit, geen Nederlands !
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Ja hoor jij wel. :D
Volgens mij praat een Belg geen Duits - Engels of wat anders , maar voor mij praten ze soms beter Nederlands dan ik...... :D
Mvg: Alex
Hoi allen,
Ik heb nog een aantal keren geprobeerd de BR218 Belgisch te laten praten dmv CV48 op 1 te zetten, echter zonder resultaat.
Stop er maar mee, lukt toch niet.
Mvg
Arie
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Hallo allemaal!,
En ik maar denken dat de Class 77 (net zoals zijn voorganger de Class 66)
goederentrein locomotieven zijn. Maar waarom moeten die stationsnamen afroepen? Om de bestuurder als enig levend wezen op de trein te wekken met de mededeling dat hij met zijn sleep goederenwagens op de plaats van bestemming op het goederenemplacement is gearriveerd? Nogmaals het is maar een vraagje hoor! Wie helpt me uit de droom? ;)
Groetjes,
Rob
Zover ik het weet is het een achtung guter zug fahrt langs gleis 1
Arie.
Als je bij ESU op hun download site kijkt ( http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-4/loksound-v40-oem/ ) , en dan bij genearatie 4 decoders , zie je de optie:
LokSound V4.0 - Lokspezifische Geräuschdateien
Hier komt de Class77 voor , daar klik je op Klangbeispiel / Funktionstabelle
Hier kun je dus alle geluiden horen die een loc in zich heeft van ESU.
(helaas nog niet bij alle locs is het geluid te horen).
En uiteraard een tabel , waar alle betekenissen worden uitgelegd.
F1-Fahrgeräusch
F2-Horn (hoch)
F3-Rauchgenerator
F4-Führerstandlicht
F5-Licht aus FS1
F6-Licht aus FS2
F7-Spitzensignal BE / FR
F8-Rangierlicht DE / FR / BE
F9-Horn (tief)
F10-Nothaltsignal
F11-Bahnsteigsansage DE / NL / FR (abhängig von CV48)
F12-Kurve / Weichensensor aus
F13-Kupplungssound
F14-Führerpult
F15-Rangierlicht NL
F16-Luftpresser
F17-Bahnhofsdurchsage DE / NL / FR (anhängig von CV48)
F18-Achtungssignal kurz (hoch)
F19-Achtungssignal kurz (tief)
F20-Sanden
F21-Rangiergang
F22-Diesel Fahrstufe auf
F23-Diesel Fahrstufe ab
Deze lijsten staan bij elke loc , en kijk ook van welk merk ze zijn , enkele locs komen namelijk meerdere malen voor.
Zo zie je dat die mogelijkheid er bij jou loc helaas niet bij zit om de taal aan te passen.
Mvg: Alex
Rob:
Heb ook nog nooit luidspreakers onder een loc in het grootspoor gezien .... :D
En al staat die loc , of rijd ie , en je hebt meerdere locs weet je toch vaak niet welke loc welk geluid geeft.
Jij wel , maar een vreemde die even je baan komt bezichtigen vraagt zich toch af wie welke loc dat mooie geluid maakt.....of je moet maar 1 loc hebben , ja dan houd het op..... :D
Er zijn meer mogelijkheden met een geluids decoder dan alleen om hem in een loc te plaatsen...beetje duur , maar toch.
En voor de fun is het helemaal niet verkeerd toch...... :D
Mvg: Alex
Alex,
Bedankt voor het uitzoeken. Zover had ik nog niet gezocht. Nogmaals dank
Mvg
Arie
Arie.
Geen dank man.
We zijn hier om het elkaar makkelijk te maken , en wat de een niet weet , weet de ander weer wel.
En hier lees je bij meerdere verschillende merken wat ze wel , en wat ze niet kunnen.
En scheeld je de volgende keer weer wat werk.... :D
Mvg: Alex
Citaat van: rovanko op woensdag 12 december 2012, 23:22:22
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Hallo allemaal!,
En ik maar denken dat de Class 77 (net zoals zijn voorganger de Class 66) goederentrein locomotieven zijn. Maar waarom moeten die stationsnamen afroepen? Om de bestuurder als enig levend wezen op de trein te wekken met de mededeling dat hij met zijn sleep goederenwagens op de plaats van bestemming op het goederenemplacement is gearriveerd? Nogmaals het is maar een vraagje hoor! Wie helpt me uit de droom? ;)
Groetjes,
Rob
Nog nooit in Duitsland geweest zeker ;).
Als er een doorgaande (goederen)trein langs de perrons komt wordt dat omgeroepen. Had ik nog niet meegemaakt.
De ander is als de trein vertrekt. Er staat miss wel eens een goederentrein stil in het station op de middelbaar.
Uit de droom geholpen ;) ?
de zwarte Claas, en daarna alle andere :P
Good day all members
So eventually i decided to purchase the black MRCE Class 77 locomotive. The loco arrived here at the tip of Africa last week. Unfortunately the locomotive was not fastened to the carry cradle, inside the packaging, so during transport it was slightly damaged. :(
Also the operating manual is only in German. :( It does appear as though the people at ESU have still not realised that the whole world does not speak German. Do any of you know whether an English manual can be downloaded somewhere? The loco has part number 31051.
Thank you for your assistance.
Regards
Marius
Deze manual is wel beschikbaar in het Nederlands.
http://www.esu.eu/nc/download/betriebsanleitungen/esu-engineering-edition/?tx_esudownloads_pi1[language]=NL
Ik overweeg een esu lok te kopen, maar ik zou graag eerst willen weten of iemand
ervaring heeft of de esu loks op k rails ook goed rijden en dan met name de v60.
mvg Frans
De ESU V60 wordt pas volgend jaar geleverd... :)
@nobody, dank, ja dat klopt,
maar zijn er ervaringen met andere esu loks op k rails?
Ik heb m'n vraag een beetje verkeerd gesteld, sorry.
Frans
Class 77 heeft geen probleem met K rail ( op zowel 2 als 3 rail uitvoering )
ook de puco's op de wissels zijn geen ramp .
hi
ik heb nu al de BR151 en de BR215 rijden redelijk goed
maar ik heb nu al enkele problemen gehad met de BR151
panto motor was kapot en nu werken al mijn lichtjes niet meer en heel soms branden ze voor een moment
+de panto komt terug niet mooi naar beneden
en bij de BR215 als ik die rookgenerator aanzet begint die direct op volle toeren te draaien voor een lange tijd
(dit kan bij het het opstarten van het motor geluid maar niet als die gewoon staat te draaien
verder vind ik de loks zeer mooi zijn afgewerkt en leuke functie's
Ik ben bang dat ik de ESU lok aan mij voorbij laat gaan. Tijdens de trekkracht meting op de gastendag liet de ESU Br 151 niet veel of liever heel weinig trekkracht zien.
Het was voor een lok met zo'n prijskaartje beschamend.
gr. Aad
daar kan ik je geen ongelijk in geven heb het zelfde voor met mijn br151
Ook bij mijn BR 151 is de panto motor al kapot geweest, maar is onder garantie hersteld.
Verder pakt hij de wissels niet soepel, hij bonkte er overheen. Op advies de wielen iets verder uit elkaar gezet, pakt de gewone wissels nu wel maar alleen de driewegwissel, daar heeft hij moeite mee. Van het rechte stuk van de wissel de bocht in gaat goed maar vanuit de bocht naar het rechte stuk met daarachter een andere wissel, daar bonkt hij ook overheen en pakt niet het juiste spoor.
Het is wel een mooie loc met geweldige functie's.
Gr, Ad
De ESU BR V60 815, Art.nr. 31060 is besteld via m'n treinenboer.
Plaatje, bron: ESU
hallo,
mijn leverancier heeft hem morgen binnen , zojuist een mail gehad. :D :D :D :D :D :D
joop
Joop, laat ons je bevindingen z.s.m. weten (a.u.b.) :important:
hallo nobody
zal morgenmiddag er wat over vertellen.
joop
'k Hoop dat m'n aanstaande V60 beter voldoet dan ===> klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44061.msg863365#msg863365)
vandaag de V60 opgehaald en meteen op de baan , is echt een superlok weer van esu.
alle functies werken zoals het hoort en de mijne is dus goed.
ook de telex koppelt goed af en aan.
dus de problemen die bij hierboven aangegeven zijn heb ik geen last van.
ben er super tevreden mee en was het wachten waard.
joop
Fijn te vernemen, Joop :important:
Pak van m'n hart. ;)
'k Wens je veel plezier van je nieuwe aanwinst.
dank je wel nobody.
de mijne kwam uit lelystad.
is bij hun gewoon op voorraad zag ik.
joop
Zolang het maar tijdperk 3/ begin 4 is wil ik ze allemaal wel hebben, ze bouwen bij ESU heel erg mooie loc's. Alleen die prijzen zijn zo verdomde hoog, maar ooit als ik het geld er voor heb zou ik er best eens één gaan kopen denk ik.
Op het Stummi-forum verschijnen nu berichtjes dat ESU de uitlevering van de V60 stop heeft gezet: Klik (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=82359&start=250#p1143657).
Groet, Marc
Ook op het ESU forum staat hier een bericht over, de uitlevering is stop gezet i.v.m. kwaliteitsproblemen.
Voor diegenen, die een ESU account hebben, pagina 2 het vijfde antwoord. (http://www.esu.eu/forum/forenuebersicht/topic//v_60-2//1/) Tot dusver heb ik nog geen reactie vanuit ESU zelf gezien.
Rob
Ik hoorde vandaag dat Esu de Gravita gaat uitbrengen full sound. Ik ga deze vergelijken met de Gravita van Brawa. En ga dan het mooiste model aanschaffen en miss wel allebij.
Hello everyone
My first ESU loco was the Class 77. Now I decided to buy another ESU loco, this time the Gravita 10BB (MRCE). Originally i did order the Brawa version, but decided to cancel the Brawa as I like metal construction more. So now the wait until 2nd quarter to see what this loco is going to be like. It is also has a lower in purchase price than the Brawa "digital EXTRA" version, 23 Euro cent, >:-D.
Groete vanuit Suid Afrika
Voor wat plaatjes van de ESU Gravita: klikkie doen. (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1033:esu&catid=138&Itemid=384)
Rob
Mooi ding die gravita. Ben benieuwd als ik die in het echt zie of ik hem aanschaf.
Beetje afgaand op de prijzen van de andere modellen, dan mag je wel op ?400,= gaan rekenen. ;)
Ik vind de Klaas 66 Captrain een pracht ding, maar als ik ik dan het prijskaartje van ?375,= zie, dan springen mij de tranen al in de ogen, zonder dat ik mijn knip open. ;) :-(
Rob
Citaat van: nobody op donderdag 30 januari 2014, 14:39:10
De ESU BR V60 815, Art.nr. 31060 is besteld via m'n treinenboer.
Bij de treinenwinkel besteld, omdat ik enigszins verontrust door de negatieve berichten over de V60 op diverse fora,
daar de loc kan proefrijden en goed kan inspecteren.
Mocht er iets mis zijn: Retour fabriek.
Pas betalen wanneer een goed product geleverd wordt. :idea:
Kijk..... Dat bedoel ik nou, heeeeeeel verstandig :D :D
Walter
Citaat van: Robtrein op maandag 03 februari 2014, 19:51:02
Ik vind de Klaas 66 Captrain een pracht ding, maar als ik ik dan het prijskaartje van ?375,= zie, dan springen mij de tranen al in de ogen
Alle meningen tellen en hoewel ik zeker geen ESU lokkie's fan ben vind ik die prijsstelling nou niet bijzonder hoog in relatie tot wat je er voor krijgt.
Gr, Ben.
Heb sinds begin dit jaar de BR 215 in TEE kleuren, alleen nog niet mee gereden. Baan nog niet klaar, beter gezegd nog geen definitief ontwerp. Al ruim 2 jaar bezig met ontwerp maar nog steeds niet tevreden. Beschikbare ruimte is op zolder met schuine kanten helaas. Voordeel flizo trap komt op 1/3 deel op de zolder kan dus helemaal rond gaan rijden.
mvg Frans
Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 februari 2014, 17:01:26
Alle meningen tellen en hoewel ik zeker geen ESU lokkie's fan ben vind ik die prijsstelling nou niet bijzonder hoog in relatie tot wat je er voor krijgt.
Ik ben het met Ben eens (dat komt wel vaker voor).
Ik heb 1 stuks ESU-lok (class 77) en daar kan M* een puntje aan zuigen :P
Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 februari 2014, 17:01:26
Alle meningen tellen en hoewel ik zeker geen ESU lokkie's fan ben vind ik die prijsstelling nou niet bijzonder hoog in relatie tot wat je er voor krijgt.
Ben,
In dat opzicht heb je gelijk, zeker als je dit gaat vergelijken met andere merken. Maar ik doelde meer op de prijs voor een herrie loc/trein in het algemeen, maar dat kwam er niet helemaal uit. Tsja soms is het lastig om dingen in het Nederlands te moeten verwoorden. ;)
Rob
Ik zit ook te azen op een v60 van ESU.. Maar veel berichten rondom deze loc verontrusten me. Een enkele uitzondering daargelaten. Ik wil voor 330 euro géén stotterloc.
Voor helderheid heb ik me aangemeld op het ESU-forum. Kennelijk buigt zich de één of andere commissie over mijn toelating, hetgeen een paar dagen geduld vergt. Wat is de huidige stand van zaken over die V60?
Anders koop ik v100 van Brawa. Ook zéker niet te versmaden.
mvg Harry
Huidige stand van zaken omtrent de V60 is dat deze terug gehaald is door ESU en zodra alles verholpen deze weer uitgeleverd wordt aan de winkels (Duitsland). Maar zoals het op elk forum toegaat, er wordt harder geschreeuwd dan dat er wat aan de hand is en dat is jammer.
Je moet een stevige prijs betalen en dan mag je verwachten dat het product goed, dat is ons goed recht. Maar om nu alles en/of fabrikant tot aan de grond af te branden, omdat er helaas het een en ander verkeerd is gegaan, gaat mij te ver, tenzij het structureel gebeurd. Je hebt alleen jezelf ermee. Aan de ene kant lopen we te schreeuwen om modellen met herrie, maar aan de andere kant lopen we te schreeuwen als er een klinknagel te weinig opzit. Op deze manier krabt een fabrikant zich wel eens achter z'n oortjes voordat hij modellen gaat uitbrengen.
Gelukkig ben ik maar een simpele ziel, die hier geen verstand van heeft en alles verkeerd ziet. ;) :D
Rob
Citaat van: Robtrein op donderdag 06 februari 2014, 10:29:10
Huidige stand van zaken omtrent de V60 is dat deze terug gehaald is door ESU en zodra alles verholpen deze weer uitgeleverd wordt aan de winkels (Duitsland). Maar zoals het op elk forum toegaat, er wordt harder geschreeuwd dan dat er wat aan de hand is en dat is jammer.
Gelukkig ben ik maar een simpele ziel, die hier geen verstand van heeft en alles verkeerd ziet. ;) :D
Rob
Rob, :offtopic:
Je zelfkennis is perfect, :P :D, maar eerlijk gezegd je hebt helemaal gelijk. :thumbup:
Ok Rob.. Dank je wel.
Het is géén kinderspeelgoed meer en er wordt een stevige prijs voor gevraagd. Dan mag het gerust goed zijn.
Imagoschade is door een producent snel opgelopen. De tam-tam werkt daar stevig aan mee.
Dit is niet alleen bij modeltreintjes zo maar in iedere branche. Dus een aanbieder hoort zijn zaakjes voor elkaar te hebben én te zorgen voor een goede after-sales. Het valt zéér toe te juichen dat ESU de v60 terug haalt en daarmee blijkt geeft serieus met
het product bezig te zijn.
Ik wacht alles even rustig af.
mvg Harry
Berichtje van ESU, aangaande de V60, van vanmorgen 11.21uur op het ESU forum. Ook hier kwam de vraag hoe lang het zou gaan duren voordat de loc's terug komen:
Alle Loks die zu uns zurück kommen, werden zunächst komplett gutgeschrieben und zu einem späteren Zeitpunkt erneut versendet. Wir können derzeit noch keinen exakten Termin für die Wiederauslieferung benennen, gehen Sie jedoch von einem Zeitraum von 3 - 6 Monaten aus. Es hängt auch von der Version ab. Einige Farbvarianten sind kaum von Problemen betroffen, andere stärker.
Beachten Sie auch unsere FAQ-Einträge (http://www.esu.eu/support/faq/engineering-edition/db-v60/) zur V60.
Rob
Impressie van de V60.
Jammer dat het geluid wat schel is.
Het doet me altijd denken aan zo'n verjaardagskaart waar, als je die open doet, zo'n elektronische versie van "lang zal-die leven'' uit komt.
http://www.youtube.com/watch?v=MJeQQgen-bw
Leuke video. Geluid is schel. Kan ook liggen aan de microfoon van de videorecorder.
En ont- en aankoppelen met wagen met beugelkoppeling:
Hoe gebeurt dit met de Märklin kortkoppeling?
Wim,
Helaas moet ik het antwoord op je vraag schuldig blijven, aangezien het ook maar een door mij "geleend" videootje is.
Deze Loc heb ik niet in mijn bezit. Dus nog géén praktijkervaring. Helaas.
mvg Harry
En nu maar hopen dat Esu door de kwaliteitsproblemen met de V60 (ook) niet in de financiële problemen raakt...
Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op vrijdag 07 februari 2014, 10:38:59
En nu maar hopen dat Esu door de kwaliteitsproblemen met de V60 (ook) niet in de financiële problemen raakt...
Ik denk niet dat het voortbestaan van ESU hierdoor al in gevaar komt. Als dat zo zou zijn, dan zouden ze al langer in moeilijk vaarwater moeten verkeren, en dat beeld strookt helemaal niet met de enorme golf aan ontwikkelingen waar ESU ons mee blijft verrassen. En ook de zeer volwassen manier waarop er met problemen wordt omgegaan door de levering te stoppen totdat de kwaliteit op orde is, wekt bij mij vertrouwen.
Als het ze echter niet lukt om de kwaliteitsproblemen de baas te worden, dan hebben ze echt een serieus issue, maar zo ver is het nu nog lang niet.
(Hoewel het wel past bij het 'standaard' verhaal van samenwerken met Chinese partners. In het begin doet die partner uitstekend zijn best om je kwaliteit te leveren, maar als de volumes omhoog gaan lukt het ze vaak niet om dat vol te houden en gebeuren dit soort dingen. De keten is lang, en tijdig bijsturen lukt niet. Oplossen kan lastig en taai zijn. Het wisselen van een Chinese leverancier als gevolg hiervan komt wel voor.) Voorlopig heb ik nog alle vertrouwen in ESU.
Omdat ik dacht dat de automatische koppeling van de v60 gewoon met een spoel werkte, is het voor mij een plezierige ontdekking
dat deze koppeling met een motor wordt bediend.
..Of wisten jullie dat al..?
die V60 hat eine motorische Kupplung mit Endabschaltung. Es gibt daher keinen Dauerstrom. Strom fliesst nur, während die Kupplung mittels kleinem Glockenankermotor bewegt wird. Der Motor schiebt eine Schubstange (Zahnstange) von links nach rechts und drückt damit den entsprechenden Haken nach unten. Daher kann auch nur jeweils eine Kupplung gleichzeitig abgesenkt werden. Die Mittelposition wird mittels eines berührungslosen Hall-Sensors ermittelt. Die Elektronik stoppt dann den Motor.
Insgesamt sind in der V60 3 Motoren verbaut:
1x 8mm Glockenanker als Fahrmotor
1x 6mm Glockenanker für die Kupplung (mit Getriebe)
1x 6mm Glockenanker für den Raucherzeuger
mvg Harry
Wie kan mij vertellen wat voor motoren (merk en type) ESU gebruikt in hun modellen. Ik wil mogelijk de V200 aanschaffen maar vind de prijs nogal hoog. Als dit wordt verklaard door een betere motor dan die Märklin gebruikt dan vind ik dat niet zo heel erg. Ik hoor het graag van jullie.
gr. Henk
Van de ESU site: "5-poliger schräg genuteter Hochleistungs-Motor mit geräuschoptimiertem Kommutator mit zwei Schwungmassen".
Over 't merk wordt niet gerept.
Zie de tech.info van ESU ,
http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/baureihe-v200-in-h0/
Gr, Jan
ok deze dingen had ik inderdaad ook al gelezen, maar vooral de kwaliteit van de motor vind ik interessant bij een dergelijke uitgave.
Wie heeft er ervaring met de ESU locs.
gr. Henk
Deze wil ik jullie niet onthouden:
Deze stonden op mijn wensenlijstje :P :
http://www.youtube.com/watch?v=CHiZczS5cEk
Sinds een aantal weken bekend met dit merk, en wat maken ze geweldige treinen :thumbup:. Afgelopen zaterdag heb ik de eerste mogen ontvangen van 2 stuks die ik gekocht heb. Ben nu in het bezit van de rode (cargo) BR151. Van de week ga ik een class 77 van de Ruhrtalbahn afhalen. Ik denk dat ik van deze fabrikant nog de nodige loc's ga kopen >:-D
Mvg Martijn
Hallo,
mijn nieuwste aanwinst, een ESU class66 HGK uitvoering :thumbup:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIz0hp8GA7LP1FLefIawd1AiwCh1jz1gutqRGxvMC6Xw=/http://www.mijnalbum.nl/Foto550-GCE4LCVX.jpg)