Uit het fotoarchief van mijn broer Ben Wiskerke.
(https://files.3rail.nl/tinypic/ke7uwo.jpg)
SNCF 141R 420
(https://files.3rail.nl/tinypic/2n6cgol.jpg)
CSD 498 022
(https://files.3rail.nl/tinypic/156z2c5.jpg)
CDS 475 179
(https://files.3rail.nl/tinypic/2lo4yeg.jpg)
PKP Pt47 112
(https://files.3rail.nl/tinypic/2njy5n6.jpg)
03 1010 + 52 3879
(https://files.3rail.nl/tinypic/m8lnao.jpg)
3440 City of Truro
(https://files.3rail.nl/tinypic/28bxukj.jpg)
NS 3737
(https://files.3rail.nl/tinypic/250mt93.jpg)
23 023
(https://files.3rail.nl/tinypic/90xdte.jpg)
EM2 lok (ex NS1502) + SBB 2978 + CSD 475 179 + 498 022
Arnhem 8-8-1989 op de terugweg richting Emmerich
Groet
Hans Wiskerke
mooie foto's! bedankt voor het plaatsen!
Toppie! Komen er nog meer?
Citaat van: Gerard op zaterdag 01 december 2012, 22:05:30
Toppie! Komen er nog meer?
Ik ben net klaar met 10 avonden scannen B) Ja dus want het wordt geloof ik wel op prijs gesteld :D
Alles staat trouwens al grotendeels op mijn Flickrsite http://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/ (http://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/)
Zeker, ziet er tof uit!
Toen kon dat nog gewoon, al die stoomtreinen. Zal straks wel anders zijn met het 175 jarige bestaan... :(
Groetjes Daniël
Weer mooie platen Hans!! Leuk om te zien, nieuwsgierig naar de volgende rij!
Grt, JW
Mijn broer heeft helaas geen betere foto gemaakt van deze zeer fraaie Belgische stroomlijnlok.
Ik was destijds niet meer zo in treinen geinterresseerd en heb alleen een foto in Zevenaar genomen van de speciale trein die mijn broer in Arnhem maakte.
Mijn interesse in treinen is sinds een paar jaar weer helemaal terug en ik ben weer net zo fanatiek als toen ik een tiener was in de jaren 70 :D
NMBS 12004 + NS 2200
(https://files.3rail.nl/tinypic/v7w5l3.jpg)
de 3737 :O geweldig
Mvg Danny
De SBB 2978 (Goliath) was er ook. Helaas een wat minder kwaliteit foto
(https://files.3rail.nl/tinypic/33m287m.jpg)
Je broer heeft zijn best gedaan :thumbup:! En daarmee heeft hij jou weer aan het werk gezet :eek:.
(Niet dat wij daar bezwaar tegen hebben :mrgreen:.)
Citaat van: NS-Daniel op zaterdag 01 december 2012, 22:16:22
Zeker, ziet er tof uit!
Toen kon dat nog gewoon, al die stoomtreinen. Zal straks wel anders zijn met het 175 jarige bestaan... :(
Groetjes Daniël
Ik denk ook dat het in 2014 wel een stuk minder zal zijn :(
Weer iets om te volgen..
Top gewoon
Groet,
Guusv
Hoi Hans
In een woord prachtig meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer graag. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Tony
Na het zien van deze foto's kan ik me ook weer herinneren dat ik daar geweest ben. Ik was toen 7 dus het was een beetje weggezakt.
Ik vind wel dat je hele mooie foto's plaatst, ook die waarvan jij zegt dat ze wat "minder" zijn.
Groeten Dennis
Omdat mijn broer destijds vrij reizen had van de NS (tja dat is makkelijk :P) ging hij ook minstens één keer per jaar Europa in met een collega van de NS. Dat was een mcn en dat is natuurlijk wel makkelijk als je dat tegen een collega in het buitenland kunt zeggen.
Hierbij wat foto's uit juli 1979 in Taragona (Spanje). Dit waren sterk verkleurde foto's die ik maar in zwartwit heb gescand.
(https://files.3rail.nl/tinypic/a40y0l.jpg)
RENFE 269 095 + Talgo
(https://files.3rail.nl/tinypic/2v1soq8.jpg)
Talgo rijtuigen
(https://files.3rail.nl/tinypic/32zujgh.jpg)
RENFE 7640
(https://files.3rail.nl/tinypic/2nimosw.jpg)
RENFE 269 507
(https://files.3rail.nl/tinypic/vxj036.jpg)
RENFE 7678
Groet
Hans
Prachtige foto s weer Hans
groet Tony
Complimenten voor jou & je broer :thumbup: :important:
Leuke foto's!
Volgens mij ken ik Ben; hij werkt(e?) bij een onderhoudsfirma in de regio Arnhem/Nijmegen.
Groet,
Ronald
Citaat van: Ronald op zondag 02 december 2012, 15:28:19
Leuke foto's!
Volgens mij ken ik Ben; hij werkt(e?) bij een onderhoudsfirma in de regio Arnhem/Nijmegen.
Groet,
Ronald
Klopt Ronald,
Ben werkte eerst voor de NS bij de bovenleiding, maar die taken zijn nu uitbesteed aan particuliere firma,s. Het personeel is door deze firma's overgenomen. Hij woont in Arnhem en is werkzaam i.v.m. het onderhoud van de bovenleiding (ook o.a. de Betuweroute).
Groet,
Hans
Kijk, dan is het wereldje toch klein.
Ik heb stage gelopen bij dat bedrijf, heb toen ook met Ben gewerkt. Niet wetende dat hij ook treinfanaat was.
Groet,
Ronald
In 1994 is mijn broer samen met een NS mcn naar Noorwegen en Zweden gereisd. Hij heeft meegereden met een 5200 ton ertstrein van Kirona naar Narvik. Daar ben ik toch wel jaloers op 8o Toen was hij al overgestapt op filmen en heeft hij helaas maar weinig foto's gemaakt.
SJ Dm3 1224 juli 1994.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2ch6zag.jpg)
SJ Dm 1224
(https://files.3rail.nl/tinypic/2agp91e.jpg)
Wordt vervolgd.
Als je het over monsters hebt... Mooie plaatjes :thumbup:.
Landeck juli 1973
(https://files.3rail.nl/tinypic/t71mki.jpg)
ÖBB 1670.21
(https://files.3rail.nl/tinypic/2lvxnpe.jpg)
ÖBB 1670.22
(https://files.3rail.nl/tinypic/2h331ag.jpg)
ÖBB 1670.101
(https://files.3rail.nl/tinypic/3486ezt.jpg)
ÖBB 1180.10
Markante ÖBB loks. Bedankt. :thumbup:
Mooie platen geweldig.
Tony
Heb je nog fotos van de NS657?
Citaat van: wesleycockerill op dinsdag 04 december 2012, 20:18:58
Heb je nog fotos van de NS657?
Nee wel van nummers in de buurt, maar niet specifiek de NS657.
SNCF BB 7003 Hengelo 22-10-1976. Van Amsterdam richtung Enschede mit Plan W rijtuigen.
Dit was een testrit i.v.m. de aankoop van de NS1600 serie.
(https://files.3rail.nl/tinypic/9asn69.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/11qpeg9.jpg)
Groet
Hans
Erg mooie foto's weer Hans! Die OBB loks zijn ook erg leuk om te zien!
Leuke oude foto s weer hans.
Tony :thumbup:
Hoi Hans,
Leuk dat de oude foto's / dia's weer boven komen. Pracht exemplaren! :thumbup: Heb hier vol genot weer even teruggelezen.
groet,
Michiel
Vrijdag heb ik toch maar een goede negatief/scanner gekocht. Dit omdat mijn broer alle negatieven nog heeft en de scans daarvan een zeer hoge kwaliteit hebben.
Niek Opdam gebruikte een Epson V700 om mijn dia's te scannen, maar uit testverslagen bleek dat de Epson V500 het ook heel goed doet en die kost maar 1/3 van de V700.
Ik ben al een paar dagen aan het scannen en het resultaat is echt geweldig. Ik zie eigenlijk geen verschil met de V700. Ik kan nu rustig en in een hogere resolutie dan Niek had gedaan mijn archief nog eens doorlopen.
Hierbij vast een paar voorbeelden van verbeterde scans van de orginele negatieven.
De Lutte (Bentheim-Oldenzaal) 1974.
(https://files.3rail.nl/tinypic/105xouw.jpg)
DB 220 uit de richtung Bentheim in de mist.
(https://files.3rail.nl/tinypic/pow0y.jpg)
DB 220 028 Bentheim 1975 (de bovenleiding wordt net aangelegd).
(https://files.3rail.nl/tinypic/2ahy0l0.jpg)
NS 1009 Hengelo 1972
(https://files.3rail.nl/tinypic/6ie4at.jpg)
DB VT11.5 601 München Hbf 1973
Groet
Hans
Mooie Foto s weer Hans.
Hier kan ik echt van genieten. :P
Tony
Hele mooie foto's, vooral die van de 1009 :thumbup:.
Mooie scans Hans, zeker met die nieuwe scanner.
We worden hier op onze wenken bediend. :D
Hier wat plaatjes uit Bentheim. Vooral de eerste opname vind ik persoonlijk erg geslaagd (veel op te zien).
Ik heb begrepen dat de 110 356 pas in november 1977 deze kleur kreeg. M.i. is de foto eind 1977 of begin 1978 genomen want het Stellwerk staat er nog.
Destijds kwamen de Duitse loks vanaf Rheine met gestreken pantograaf binnen en werden weggesleept door een Köf.
DB 110 356 Bentheim (nog zonder Bad)
(https://files.3rail.nl/tinypic/xqf2px.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/3u6n8.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2n1rsk1.jpg)
Groet
Hans
heerlijk die nostagie terug zien.
Wederom weer geweldig....ook het spoor van en naar Hengelo-Bentheim
Groet,
Guusv
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hans is die 110 nu beige-(TEE)rot of beige-turkoois?
PS, bij het zoeken naar meer foto's van deze lok kwam ik je bijdrage op DSO (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6208090,6208376) tegen.
En deze bijdrage bij DSO (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,2924742) waaruit blijkt dat de lok beige-turkoois was.
volgens mij is dat oceaan-blauw.
(kwam ik tot voor kort ook nog wel eens tegen bij schadeplekken van de IC-Berlijn tegen :))
mvg,
Robin
Dat was weer even heerlijk wegdromen en genieten van vroegah! :thumbup: :thumbup:
Mvg Gert
(https://files.3rail.nl/tinypic/21osnet.jpg)
NS 1137 Emmerich
(https://files.3rail.nl/tinypic/dxif5g.jpg)
DB 103 151 Emmerich 9:23 = TEE Beethoven
(https://files.3rail.nl/tinypic/34qqrv4.jpg)
Rechts 2x NS2200 en op de achtergrond NS1100.
(https://files.3rail.nl/tinypic/35bi0k4.jpg)
DB 112 308
(https://files.3rail.nl/tinypic/2s0o0me.jpg)
DB 110 442
(https://files.3rail.nl/tinypic/2lwluad.jpg)
NS 1211
(https://files.3rail.nl/tinypic/148f33o.jpg)
2 x NS 2200 Emmerich
(https://files.3rail.nl/tinypic/25tb0i9.jpg)
4 x NS2200
(https://files.3rail.nl/tinypic/23lnpm9.jpg)
4 x NS2200 met kolenwagens richting Nederland
(https://files.3rail.nl/tinypic/2gtqb0p.jpg)
4x NS 2200 Babberich, richting Zevenaar. Dit zou ik graag zelf hebben gezien :-(
(https://files.3rail.nl/tinypic/1q1w6r.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/s2t8qc.jpg)
NS 1110 Babberich richting Zevenaar. Maar 3 rijtuigen? TEE Beethoven?
Groet
Hans
Weer heerlijke opnamen. En weer erg bedankt voor het plaatsen :important: :thumbup:
Geweldige opnamen Hans, erg leuk om te zien! (jaja, ik had ook op de :thumbup: gedrukt, maar als die functionaliteit weer verdwijnt......)
Wat een heerlijke foto's weer en lekker scherp ondanks de leeftijd van de plaatjes .
Vooral de duitse plaatjes heerlijk oude kleurstelling :thumbup:
Wat is dit weer mooi om te zien.. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Top hoor, de 103 maar ook de 112
Mooie foto's! :thumbup:
Vooral die 4 x NS2200 met kolenbakken (meestal 30 stuks), wat een geluid was dat als die voorbij kwamen.
Eerst de motoren van de locs en daarna het geluid van de wielen vooral als ze leeg terugkwamen. :D
Helaas dat zulke foto's niet meer te maken zijn bij Babberich met de geluidschermen die er tegenwoordig staan. :(
De TEE reed in de laatste jaren inderdaad maar met 3 rijtuigen.
Mooie foto's, zeker die van de 1211. :thumbup:
Gr. charlie
Prachtige foto s weer echt Top vooral de 103.
Tony
Citaat van: Charlie op zondag 13 januari 2013, 21:41:21
Mooie foto's, zeker die van de 1211. :thumbup:
Gr. charlie
Jaja Charlie, de sentimenten komen weer boven, echt gave foto.
Heb het modelletje ergens op zolder in de doos!
Gr. Fred.
Bedankt voor de mooie foto's! Altijd een genot om dit terug te kijken. :thumbup:
Doet me ergens aan denken: Ik kan me bijna niet voorstellen dat we bij NS150 in 1989 geen foto's gemaakt hebben (al was ik zelf toen pas 9 jaar oud). Bij m'n moeder thuis ligen nog tassen vol foto's om eens uit te zoeken. Misschien zit daar ook wel wat leuks tussen om hier te plaatsen. :)
Citaat van: blauweengel op zondag 13 januari 2013, 21:50:33
Prachtige foto s weer echt Top vooral de 103.
Ja, die eerste van de 103 spreekt mij ook het meest aan. Maar ook de anderen mogen er zijn. Dank voor plaatsen :thumbup:
VT 11.5/601 011 + 016 Arnhem 18-10-1987.
(https://files.3rail.nl/tinypic/i5taug.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2mo1d3c.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/14m40v5.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2805bgz.jpg)
Groet
Hans
Hoi Hans
Prachtige foto s vooral de bovendste. :thumbup:
Tony
Mooi die foto's van het vroegere ns
Die TEE VT 11.5 kwam hier voor het 150 jarig jubileum mits ik het goed heb? :)
In ieder geval erg stoere foto's en wat is het een prachtige treinstel!
*Edit de titel niet goed gelezen.. ja dus.. :-)
Ik zag hem in de jaren '60 vaak rijden op het traject Arnhem - Utrecht of staan op Utrecht CS.
Het is en blijft een imposant treinstel.
Citaat van: Antal op vrijdag 01 februari 2013, 14:33:09
Die TEE VT 11.5 kwam hier voor het 150 jarig jubileum mits ik het goed heb? :)
In ieder geval erg stoere foto's en wat is het een prachtige treinstel!
*Edit de titel niet goed gelezen.. ja dus.. :-)
Nee dit was in 1987 en valt dus onder " + foto's archief Ben Wiskerke ".
Sjee Hans, het wordt gewoon een feest om hier te kijken!! Prachtige scans, aarschijnlijk ook heel goede negatieven of foto's anders was de achtergrond niet zo prachtig scherp.
Overigens, de kleur is niet turquoise (spreek uit tur-qu-wase... wat hier al gauw turkoois werd) het is oceaan-blau met beige. In het grote boek van "Die Geschichte der Eisenbahn" is dat allemaal terug te vinden omdat dat boek net uit kwam na de kleurwisselingen.
Voor wie er wat aan heeft...:D
grt, JW
Citaat van: fasca op zondag 02 december 2012, 20:48:24
In 1994 is mijn broer samen met een NS mcn naar Noorwegen en Zweden gereisd. Hij heeft meegereden met een 5200 ton ertstrein van Kirona naar Narvik. Daar ben ik toch wel jaloers op 8o
ja, staat bij mij ook op het verlanglijstje. Lapland! en deze mooie ertslijn!
We gaan weer verder 8) In mei 1990 ging mijn broer naar Wolsztyn en op de heenweg was hij ook in Berlijn-Schöneweide.
(https://files.3rail.nl/tinypic/28wcdup.jpg)
52 8087
(https://files.3rail.nl/tinypic/kcymft.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/23tnhj5.jpg)
Heizlok 41 1125
(https://files.3rail.nl/tinypic/2cnfsjs.jpg)
Heizlok 41 1303
Wikipedia: Früher wurde Dampf vom Kessel der Zuglok in die Heizungen der Wagen geführt, die keine eigene Energieerzeugung hatten. Dafür wurden alte, teilweise nicht mehr im Streckendienst zugelassene Dampflokomotiven angefeuert. Auch anstelle von Kraftwerken wurden Heizlokomotiven verwendet, etwa um die Räumlichkeiten der Bahnbetriebswerke zu heizen, um warmes Wasser für die Duschen zu liefern oder Wohnungen / Fabriken mit Wärmeenergie zu versorgen.
In den 1980er Jahren spezialisierte sich in der DDR das Ausbesserungswerk Meiningen auf den Umbau von Lokomotiven zu Heizloks (Dampfspendern, provisorischen mobilen Heizanlagen) und stationären Heizanlagen, besonders bei den Baureihen 41, 44, 50 und 52.
War eine Dampflokomotive nur noch als Heizlok vorgesehen, wurde an ihr nur eine vereinfachte Revision durchgeführt. Teilweise wurde alles, was nicht zum Heizen benötigt wurde, von dem Fahrzeug abgebaut (z. B. Kuppelstangen, Steuerung oder Zylinder). Bei vielen Lokomotiven wurde der Mischvorwärmer stillgelegt und durch eine zweite Strahlpumpe ersetzt. Einige Loks der Baureihe 44 verloren deshalb im RAW Meiningen ihr komplettes Innentriebwerk. Auch bekamen nur die zum Heizen benötigten Baugruppen wie der Kessel eine vollwertige Untersuchung.
18 201 (met aandrijfwielen van 2.30 meter :shock: ) op bezoek in Nederland oktober 1991 richting Amsterdam.
Dit i.v.m. 60 jaar NVBS.
(https://files.3rail.nl/tinypic/28aj429.jpg)
In Zutphen
(https://files.3rail.nl/tinypic/2vdh16p.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2wnd92w.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/343ku9f.jpg)
Groeten
Hans Wiskerke
Bedankt voor de foto's. :thumbup:
Wat een machtige machine, die 18 201 :)
Hallo Hans,
Mooie foto's van die br18. Zie ik nou goed dat daar twee tenders achter hangen? Weet iemand hoe dat in z'n werk ging? Moest de stoker extra ver lopen? Of werd er ergens langs de lijn van tender gewisseld (dus de lege achteraan geplaatst)
Groeten Dennis
Ik heb me eens laten vertellen dat een 2e tender alleen maar water bevatte en dat het water d.m.v. een leiding -al dan niet via de normale tender- naar de ketel werd gepompt.
Citaat van: d.vanaalst op donderdag 28 februari 2013, 23:25:39.........Moest de stoker extra ver lopen?........
Nee, want de 18 201 is een oliestoker !
Dan zat er in de 2e tender misschien alleen maar olie?
In Duitsland is trouwens een vereniging die standaard een personenrijtuig achter de stoomloc heeft hangen. Daar zit o.a. een extra watertank ingebouwd.
Hallo Hans,
Schitterende foto´s in dit draadje. Leuk om te zien. Heb zelf de 18 201 in Amsterdam gezien.
Groeten,
Marcel
Citaat van: Gerard op donderdag 28 februari 2013, 23:29:53
Ik heb me eens laten vertellen dat een 2e tender alleen maar water bevatte en dat het water d.m.v. een leiding -al dan niet via de normale tender- naar de ketel werd gepompt.
Hoi Gerard,
Het klinkt inderdaad wel logisch om de tweede tender met water te vullen, water kun je immers overpompen. Is er in zo'n geval meer ruimte voor kolen in de eerste tender?
Los van het feit dat het een oliegestookte machine is (geworden?) Iets wat ik trouwens ook niet wist, dank voor deze info.
Groeten Dennis
Die tweede tender is er speciaal achter gehangen voor de manifestatie in Utrecht. Het kan zijn dat deze wel meer gebruikt werd, maar de loc hoefde zo minder op de lokale brandweer te leunen voor de langere ritten. Voor zover ik weet zat er in de tweede tender ook gewoon extra stookolie.
Grt, JW
Misschien dat in nederland de gewenste stookolie niet voorhanden was, en daardoor de loc maar voldoende meenam voor de hele trip?
Roy
Ik zag net foto's van Luxumbourg en de opmerking van Gerard dat daar niet zo veel van is.
Hier opnamen van juli 1974
Bij de eerste foto op de achtergrond een fraaie ronde lokloods.
(https://files.3rail.nl/tinypic/dfjb45.jpg)
CFL 108 + SNCF BB-16020
(https://files.3rail.nl/tinypic/34rxb2o.jpg)
CFL 1602
(https://files.3rail.nl/tinypic/fxfo20.jpg)
SNCB 257
Groet
Hans
Citaat van: fasca op maandag 04 maart 2013, 22:59:19
Ik zag net foto's van Luxumbourg en de opmerking van Gerard dat daar niet zo veel van is.
En toen dacht jij: "Daar zal ik eens wat verandering in brengen." :thumbup:
De loc op de 1e foto ken ik (ik heb er vroeger een Jouef-model van gehad), maar is het treinstel op die foto een Luxemburgs treinstel?
Ja dat is een CFL treinstel en kennelijk iets speciaals. Ik kreeg op mijn Flickr site de volgende opmerking: De Dietrich motorwagen
EDIT Ad: Citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik kende dat stel helemaal niet, maar als het iets speciaals is, is dat ook niet zo verwonderlijk.
Stond er heel toevallig ook bij waarom dat stel zo speciaal is?
Nee dit antwoorde hij: Prachtig dat je deze De Dietrich motorwagen nog gezien hebt !
Ik heb er zelf ook nog Diascans van in kleur die zoek ik wel even op. Ik vind het een zeer apart soort art deco treinstel.
EDIT Ad: Citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
Dat klinkt alsof dit (één van) de laatste was die op dat moment nog in dienst was.
Voor de CFL De Dietrich motorwagens, zie alhier: http://www.rail.lu/materiel/cfl100.html
Bedankt voor het plaatsen van de link :thumbup:.