Hallo allemaal,
Ons museum vraagt om bekendheid. We zitten namelijk erg krap met medewerkers, we hebben 3 vaste machinisten voor 250 dagen per jaar. Mensen die tijd over hebben en zich geroepen voelen om een aantal keer voor machinist te spelen, kunnen zich aanmelden bij onze voorzitter. decauville_nl [at] yahoo.com Dit houdt een paar dingen in:
Voordat de dienst begint aanwezig zijn.
Vriendelijk zijn tegen de meerijdende mensen. (Dit staat hoog in het vaandel!)
Verantwoordelijk omgaan met het materieel
Aan het eind van je dienst de trein weer netjes wegzetten.
Werkplaats afsluiten
Mocht je een dag ingeroosterd staan maar wegens omstandigheden niet kunnen, meld je dit tijdig bij de voorzitter of bij andere machinisten, onder het motto: The train must go on! 8)
Dus, mensen die niks te doen hebben op sommige dagen en dan achter de geraniums zitten, dit is leuk!
Voor foto's, info ed. kunt u terecht op www.decauville.nl
Groetjes Wesley
Edit Gerard: mailadres aangepast
Het is misschien verstandig om even een linkje plaatsen naar de site van Decauville Spoorweg Museum, zodat eventuele geïnteresseerden eerst eens kunnen zien wat dit museum is, waar het staat en ook wat meer info over het museum zelf kunnen zien.
zou dit het linkje zijn?
http://www.decauville.nl/
Cees
Jammer het zover weg is voor mij. Ik rijd wel eens op het echte spoor met railvoertuig maar smalspoor zou ook wel tof zijn.
Citaat van: Cees B op vrijdag 05 oktober 2012, 23:31:44
zou dit het linkje zijn?
http://www.decauville.nl/
Cees
Het lijkt er wel op hè.
Excuses, het is hetgoede linkje.
Een nieuw verschijnsel op deze pagina is het Lokdossier. Bij dit onderwerp geven we informatie over onze locomotieven. Hierdoor krijgt u een goede indruk waarvoor ons materieel in vroeger tijden werd gebruikt. Het Lokdossier komt iedere maand met een andere locomotief.
DSM lok 497: Brigadelocomotief.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdUDZ1NEJTCQgCrYGPGse0lk8nhdAoL7DiQxedpMikI8=/http://imageshack.us/a/img843/894/3354483591ffa20fc5e0o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/843/3354483591ffa20fc5e0o.jpg/)
Deze locomotief is in 1915 gebouwd door Henschel & Sohn te Kassel. Zij heeft dienst gedaan bij de Deutsche Heeresfeldbahn. Deze eenheidslocomotieven waren bedoeld voor het transport van munitie, materialen en manschappen achter de linies in de Eerste Wereldoorlog. Van dit type locomotief worden tussen 1905 en 1919 circa 2500 stuks gebouwd.
Onze Brigadelok heeft waarschijnlijk dienst gedaan in Frankrijk. Na staking van de vijandelijkheden in Europa is de loc, samen met nog een hele partij zusterloc's als herstelbetaling naar Engeland geleverd. In de 20er jaren worden de Feldbahnloc's gekocht door een Portugese Planter en naar donker Afrika verscheept. Een andere bron meld dat de loc's direct vanuit Frankrijk naar Afrika zijn verkocht. Onze loc werd daar als No.9 ingezet op de uitgestrekte plantagesporen van de Sena Sugar Estates, aan de oevers van de Zambesi in Moromeu, Mozambique. Ze wordt hier van allerlei overbodige tierenlantijnen ontdaan, zoals de zanddommen....
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,swzu-ALuWeDlEsTn600ksq5ptorCtiX7mjONp63vPEAc=/http://imageshack.us/a/img255/104/largesena52.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/255/largesena52.jpg/)
De loc op de Sena spoorlijn
Rond 1975 doen de communisten een greep naar de macht en stopt de burgeroorlog alle produktie. De enorme fabrieken raken in verval.
In 1998 wordt Sena 9 samen met een grote partij ander 'Feldbahns' en engelse locjes naar Engeland gehaald door verzamelaar van stoomtractoren P. Court. Hij moet ook de loc's overnemen als hij de bij de Sena ruim aanwezige antieke stoomtractoren wil kopen. De locomotieven worden gestald in een oude groeve in Warwickshire. Vandaar worden de locs over heel Engeland en naar Duitsland en Zuid-Afrika doorverkocht. No. 9 wordt samen met Sena No.1 gekocht door een particulier in Cornwall waar No.9 een kommervol bestaan in de open lucht leidt.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUeavWENpiPPVLSNP6lcY2N4dpGsUv9HHmpf1C7Riphw=/http://imageshack.us/a/img43/7776/large10088211.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/43/large10088211.jpg/)
De loc in Engeland
No.1 wordt verkocht aan de Penhryn Railway Group en de No.9 aan ons Decauville Spoorweg Museum.
Een apart verhaal vormt het transport van de locomotief vanuit Cornwall naar Harskamp. Zeer dankbaar zijn wij alle betrokkenen voor de fantastische inzet tbv het transport van de locomotief. Dit werd geheel verzorgt door de transportgroep DVVO van de Nederlandse Krijgsmacht die de loc ophaalden in Engeland, en ter plekke het hijsen en het transport naar een overlaadpunt hebben geregeld. In Harskamp nam de Genie uit Wezep het hijsen voor haar rekening.
Dit alles is voor ons van onschatbare waarde en zonder deze inzet zou verwerving van de locomotief door ons museum vrijwel niet mogelijk zijn geweest.
Na inspectie bleek de lok in een betere staat dan we dachten. Een interessant idee is om de lok in haar Sena toestand te bewaren. Bedrijfsvaardige renovatie zit in de planning voor deze lok. Inspectie van de ketel moet uitwijzen of deze nog bruikbaar is.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,soHRd1DMSiOW2yOzzBKhq8S3-U5uG3SJs_M5CnfOCV5o=/http://imageshack.us/a/img43/6811/large1009182.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/43/large1009182.jpg/)
Opgelet! Zaterdag 20 oktober laatste museumdag van 2012 bij DSM!!!
Op 20 oktober houden wij onze laatste museumdag van dit jaar. Met een 2 tal personentreinen en een aantal demonstratietreinen rijden wij tussen 11.00 en 16.00 weer over het museumpark van het ISK.
Op deze dag ishet mogelijk om de anders niet toegankelijke werkplaats te bezoeken
Hopelijk tot ziens in Harskamp!
Sinds een aantal weken word onze O&K MV2 voorzien van een nieuw verfje. De staat was matig te noemen. Nadat de kap geplamuurd is werd gisteren de eerste verflaag aangebracht.
(https://lh6.googleusercontent.com/-ezDWLvt0zlY/UIm2QpC2UxI/AAAAAAAAATM/PKv1XoF281c/s640/DSCN2207.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-HRqiLAusQc8/UIm2bkX7BMI/AAAAAAAAATc/CkoWXPnerwg/s640/DSCN2214.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-w3f7m7SMlnc/UIm2NV6J38I/AAAAAAAAATE/OhWKlCLP7fQ/s640/DSCN2199.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-MiXkwWLQBsI/UIm2V7hRziI/AAAAAAAAATU/LFm5dZ-4miM/s640/DSCN2211.JPG)
Foto''s Arnoud Bongaards
Ziet er goed uit.
Tony
mooi gelukt zeg
mvg danny
Danku,
De loc is nog niet klaar, het frame krijgt nog een nieuwe verflaag, en er komt nog een fabrieksplaat op ;)
Op stoomgebied zijn we lekker bezig. Inmiddels word aan alle 3 de stomers gewerkt. Onze nieuwe medewerker Bob houdt zich bezig met de HFB 498 (zie artikel hierboven). Alles rustig aan, het is een meerjarenproject O:-D. Onze medewerker Johan houdt zich bij hem thuis bezig met de Henschel Fabia en onze Dinky Toy, de 400mm stoomloc die van Lauby's Baumschul Gartenbahn komt. Die laatste is bedrijfsvaardig.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdq1ASxSllHUaBKtNtgpqboHKt6nFFCe1F3bPU4JwHj0=/http://img11.imageshack.us/img11/350/lbgbahn.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/11/lbgbahn.jpg/)
Dinky Toy
Aan de Henschel Fabia zit nog veel werk. Deze loc is door het autotron vernield... Men bouwde er een motor in en vernielde hiermee de ketel... Maar als we zo doorgaan hebben we over 15 jaar 3 stoomlocs op de baan :D. Maakt niet uit, er zit geen haast in, we zijn al blij dat er wat gebeurd.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVRPHKSTQiq6175NpB3jRI52C9ZFuLLnlPIlTXOlZaqw=/http://img402.imageshack.us/img402/3233/fabiaxi.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/402/fabiaxi.jpg/)
de Henschel Fabia
Ook aan de dieselvloot word hard gewerkt. Onze O&K RLC1 die als bouwpakket in de collectie kwam, word weer opgebouwd. Verwachting is dat de loc dit jaar en ook volgend jaar niet af komt O:-D
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMpTCADziJerk43xU9FVS1sVN6vZu7yyuTnmHRnqn1Kw=/http://img32.imageshack.us/img32/5675/rlc1f.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/32/rlc1f.jpg/)
Daarnaast zijn we bezig met een bijzondere loc, de Semi Moes uit belgie. Een aparte loc, dat zie je wel ;). Maar daarom niet minder bijzonder!
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sj648Wgm-Y--QZzNGdD5MkxRVdxjOUvkpbRsKlNAhVfA=/http://img7.imageshack.us/img7/1369/moesx.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/7/moesx.jpg/)
Dat was de update van deze week. Sinds kort zijn wij ook actief te volgen op Facebook. Hier ook een wekelijks verslag van werkzaamheden, aankondigingen evenementen ed.
Groetjes
Leuke update.
Ik blijf het volgen :thumbup:
Tony
Hallo allen
Ons rijseizoen is weer voorbij. Met ongeveer 250 dagen denk ik dat we mogen terugkijken op een geslaagd jaar. Vooral het zomerweekend werd goed bezocht. In samenwerking met het museumpark ISK kwamen er zo'm 3000 bezoekers naar het park.
Goed, een mooi plaatje, en in April rijden we weer. ;)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2fuRI8uPvivCs5yr5yt3p29F-C5_AifCunfPnRIBrbM=/http://img248.imageshack.us/img248/1307/60226707136facfee10eb.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/248/60226707136facfee10eb.jpg/)
Als je echt meer naamsbekentheid aan deze vorm van de hobby wil geven dan mag je dat dan ook wel op andere forums uitdragen. Wie weet levert het nog wat op ook.
SK
Weet je er nog meer dan NMLD, Beneluxspoor en Kiplore.de? Daar zitten we al
Hierbij deel 2 van het Lokdossier.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sHpJE2g6ZRUJLkHO2ZpCTaPyP9yruuaPxXEW7OJ_hBi4=/http://img18.imageshack.us/img18/5404/bartje.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/18/bartje.jpg/)
Deze maand is loc nr. 12, "Bartje" aan de beurt. Deze Diema DS30/1 is in 1955 gebouwd door de Diepholzer Maschinen Fabrik. De serie DS30 heeft een gewicht van 6 ton en een vermogen van 37.5 PK. Ze werden ...voorzien van een 3 Diema motor. Echter, veel locs van Diema werden later voorzien van een Deutz motor. Ook deze. Ze is voorzien van een 3 cillinder luchtgekoelde 4takt Deutz dieselmotor met cardanaandrijving.
Deze 3 cilinder diesellocomotief van het type 30DS werd in 1955 gebouwd. De loc werd met een spoorwijdte van 550 mm geleverd aan IVB te Zwolle die de loc weer doorzond naar de Staatsmijn Hendrik. De Hendrik te Brunssum, die van 1915 tot 1963 in productie was, leverde voornamelijk gasrijke vetkolen voor de cokesproductie. In 1963 werd de Staatsmijn Hendrik geïntegreerd met de Staatsmijn Emma.
De loc heeft een verzwaard motorkapfront en achterschot zodat ons vermoeden is dat ze met mijnhoutwagens gerangeerd heeft op de bovengrondse mijnsporen van de Hendrik. Door het verzwaarde plaatwerk konden de wagens geduwd worden zonder koppelstang door de loc direct tegen de -over de lorrie uitstekende- boomstammen te duwen. Ook is de cabine iets versmald en verlaagd, mischien vanwege een krap vrije ruimte profiel op de mijn.
Daarna is de loc verkocht aan Steenfabriek 'De Rietschoof' te Aalst-Nederhemert waar ze ongetwijfeld voor het vervoer van klei heeft dienstgedaan en de daar aanwezige Henschel stoomlocomotief afloste. Ook de Henschel belande in de collectie en is nu onze stoomloc 43. Jaren later duikt de loc op bij machine handel Aarts te Ammerzoden. Hier is de loc geheel gereviseerd en krijgt de naam 'Bartje'
Tot slot koop HAK pijpleidingen de loc en gebruikt haar bij een werk in het Westland. Nadat we eerst al een tweetal schamellories hadden verkregen konden we een aantal jaren geleden ook de loc in bruikleen van HAK overnemen en in Elst komen ophalen. Het is met 30pk de sterkste diesel in de collectie.
HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN
Bijzonder aan deze loc is toch haar bovengrondse mijn-verleden. De locomotief is uiterlijk en innerlijk in een mooie staat bewaard en is dienstvaardig. De loc blijft in haar huidige staat geconserveerd. Samen met de twee bijbehorende Hak schamelwagens voor het vervoer van buizen vornt de loc een 'ensemble'.
Jouef maakte ook de smalspoor Decauville lokjes en rijtuigen in HOe. Voor degenen die dit na willen bouwen. :)
Klopt, die hebben we ook in de collectie :D. Het model dan, de echte helaas niet.
Leuk klein lokje bartje.
Tony
Klein??? :?
Ding weegt 6 ton, heeft 37.5 PK en dus is ie niet KLEIN 8)
Hallo. Gisteren weer werkdag op de Harskamp. Arnoud is druk bezig geweest. Ook is ie aan het proberen stickers na te maken. Mocht iemand een afbeelding van een goede sticker hebben horen we dat graag:
Citaat van: ArnoudWerken aan de renovatie van de MV2 thuis achter de computer.. :D De vergane sticker achterop wil ik namaken. Een eerste probeersel stemt hoopvol. Moeilijk wordt de afbeelding van de heimachine links op de sticker.... (welke afbeelding van welke heimachine?? :| Ja precies...)
Citaat van: wesleycockerill op vrijdag 05 oktober 2012, 21:02:35
Hallo allemaal,
Ons museum vraagt om bekendheid. We zitten namelijk erg krap met medewerkers, we hebben 3 vaste machinisten voor 250 dagen per jaar. Mensen die tijd over hebben en zich geroepen voelen om een aantal keer voor machinist te spelen, kunnen zich aanmelden bij onze voorzitter. decauville_nl [at] yahoo.com Dit houdt een paar dingen in:
Je zou je bericht ookm eens bij andere forums en bij de bladen kunnen aanbieden! Misschien dat die ook nog wat voor je/jullie kan/kunnen betekenen!?
SK
Aah.... een sticker uit mijn eerdere woonplaats. Volgens mij is datbedrijf overgenomen door een ander uit Friesland. Vraag eens aan Dp (Peter) die zijn vader moet dit zeker weten. Zelfs ik ken dat bedrijf nog, misschien dat hij er nog ergens een foto van heeft.
SK? Weer terug van weggeweest? :-)
grt, JW (ja die)
Ben niet weggeweest! Hooguit een paar maanden met vacantie ( nee niet op staatskosten :))
Staatskosten :-) grijns.... dat bedoelde ik ook niet... Leuk dat ik je weer eens spreek!
grt, JW
We zitten al op alle spoorfora SK ;)
Hallo allemaal,
Sommigen zullen wel weten dat het flink gesneeuwt heeft. Ook in Harskamp ontkwamen we er niet aan, Arnoud startte de Jung EL110 en ging even in de weer met een kipkarrentrein. Dat leverde dit mooie plaatje op:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdE2exsXsQUVtYlsnkOizbCy7tEaCPaIw7dG8ncDC70w=/http://img823.imageshack.us/img823/3685/wintertf.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/823/wintertf.jpg/)
Helaas kwam hij niet ver, vanwege de sneeuw slipte de loc na zo'n 250 meter :?. Loc en kipkarren maar terug gezet.
Je zal zand op de rails moeten strooien.
Klopt, is ook gebeurd. Echter weegt een trein van 11 kipkarren waarvan 2 gevuld nogal veel. Normaal gesproken moet deze lok t zat kunnen, 2 cillinder 12 pk, maar de sneeuw was haar de baas ;)
Hallo allen,
Alweer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar in februari staat het werkweekend op programma
16 & 17 FEBRUARI WERKWEEKEND!!!
Op deze dagen zijn belangstellenden welkom om de handen uit de mouwen te steken, gewerkt word onder andere aan de afwerking van de spoorbaan. In de keetwagen zal de kolenkachel branden voor het veldspoor sfeertje. Natuurlijk kan er ook even gereden worden met de treinen.
Iedereen is welkom, meld je wel even als je komt, dan houden we rekening met je komst, omdat het museumpark niet open is.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sZY-sB2E-snK2psr3dFpRdmcm2ByPb_BhZQB7X1InOa0=/http://img802.imageshack.us/img802/4051/wwsy.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/802/wwsy.jpg/)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,siTrNvcB2v7ocOS0E_ni9iTLhiV-rIRVEtEUJjxjikXM=/http://img21.imageshack.us/img21/6451/wwjng.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/21/wwjng.jpg/)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBowi5EayPXMc0sg8F7UlKhbgNUn0uJkgaXRbs-zs_PM=/http://img831.imageshack.us/img831/885/wwkt.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/831/wwkt.jpg/)
Grusse Wesley
Hallo allemaal,
Al een tijd stil in dit topic. Maar ik leef nog, dus we gaan der weer even een update door gooien!
We zijn weer een stukje verder met de O&K RLC1:
(https://lh3.googleusercontent.com/-ZQ0VmIQiBoQ/UQVvrDJJ9AI/AAAAAAAAAkE/a5JiQoIFv8A/s640/DSCN2828.JPG?gl=NL)
Mooi zwarte bel gevonden bij een soort garageverkoop.... :-D
(https://lh4.googleusercontent.com/-W7JgvIHqKGg/UQVvtNuqAbI/AAAAAAAAAkY/yGq-3l7mpj4/s640/DSCN2864.JPG?gl=NL)
(https://lh6.googleusercontent.com/-wJlt0KLy1d0/UQVvt03d9xI/AAAAAAAAAkc/KDPSESbQEr4/s640/DSCN2865.JPG?gl=NL)
Opgeknapte onderdelen. Zoek nog een komplete koperen oliekraan... maar dat zal wel lukken.
(https://lh3.googleusercontent.com/-xnRWioJrR5M/UQVvr0Qu0yI/AAAAAAAAAkI/7nQhnI0VPIE/s640/DSCN2859.JPG?gl=NL)
Gashandle.... Interessante konstruktie!
(https://lh6.googleusercontent.com/-IwX7J1MOeLs/UQVvsYhrl9I/AAAAAAAAAkM/ZPCzHcC4Zxo/s640/DSCN2861.JPG?gl=NL)
Binnenkant
(https://lh6.googleusercontent.com/-MEWkYrsCGwc/UQVx01G10KI/AAAAAAAAAkw/ZxFO-6JQee8/s640/Vastleggen%2520in%2520volledig%2520scherm%252027-1-2013%2520192430.jpg?gl=NL)
(https://lh4.googleusercontent.com/-9_2jCzWOwT8/URToVdDOVFI/AAAAAAAAAmg/heGBfJnM7eE/s640/DSCN2888.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-6tEdhjz5HV0/URToV8zwMLI/AAAAAAAAAmQ/oLIGUdY5xF8/s640/DSCN2891.JPG)
Een aantal onderdelen zijn niet meer aanwezig en moeten nagemaakt worden. Dit deeltje heb ik eenvoudig van een schroef gemaakt... Zo zou het ook in vroeger dagen gedaan kunnen zijn als men geen uitgebreide werkplaats ter beschikking had...De staande boormachine was hierbij echter wel handig...
(https://lh3.googleusercontent.com/-NauEwkJCnDg/UQ6yrmA6T_I/AAAAAAAAAlo/8P7FOQIDe-U/s576/DSCN2878.JPG)
De meenemer in de deksel van de bak zat helemaal vast... Een beetje olie, tijd en gepast zinvol geweld en ze is weer los....
(https://lh5.googleusercontent.com/-s9zWobtojSg/URToUbELytI/AAAAAAAAAl8/7VZpelVBT4s/s576/DSCN2880.JPG)
Ook de meenememr voor de voor- en achteruit was door de voor-voorbezitter al uitgebouwd en zat helemaal vast. Een weekje in de dieselolie doet wonderen. De lasnaden verraden dat de gaffel gebroken is geweest. Waarschijnlijk bij het uitbouwen?
(https://lh3.googleusercontent.com/-oJ18Afhsokg/URToWF7iM8I/AAAAAAAAAmY/CSea4jljJLk/s576/DSCN2896.JPG)
Het gat voor de spie was namelijk door de laswerkzaamheden te klein geworden en moest worden uitgeboord
(https://lh5.googleusercontent.com/-UTEbrK_V4ds/URToX_RR9DI/AAAAAAAAAnI/W_bDtlgJV0Q/s640/DSC_2482.JPG)
De gaffel is weer ingebouwd.
(https://lh5.googleusercontent.com/-9o3IU3v6U7c/URToWnX6pzI/AAAAAAAAAmw/7n3O-AELBEM/s640/DSCN2908.JPG)
Ook de stang is gemonteerd.
(https://lh6.googleusercontent.com/-yTsguaOmdb8/URToXQR4O8I/AAAAAAAAAnA/8PjPWRm4VB4/s576/DSCN2911.JPG)
De handle moet later nog gemonteerd worden.
(https://lh6.googleusercontent.com/-aiZR3GSYOjM/URToYGjtAZI/AAAAAAAAAnM/GDtLEOcKWzw/s640/Vastleggen%2520in%2520volledig%2520scherm%25208-2-2013%2520125352.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-ivhw8V1YCvE/URToW3FoTFI/AAAAAAAAAmo/rxJvR8PiukU/s640/DSCN2909.JPG)
De complete versnellingsbak in beeld...
(https://lh3.googleusercontent.com/-9l1mz4b2ugE/UQ6yolJSvMI/AAAAAAAAAlM/R_Ynq0YcHWE/s640/DSCN2869.JPG)
Eeeeehh... Hier hebben we toch echt weer de bouwbeschrijving van de O&K kit nodig! :D
(https://lh5.googleusercontent.com/-7cIBXofe5fE/URTxlsFW-1I/AAAAAAAAAng/mxGcfdPc2ZM/s640/Vastleggen%2520in%2520volledig%2520scherm%25208-2-2013%2520133424.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-CSm8QwV6Bag/UQ6ypejrhpI/AAAAAAAAAlQ/rlu0wVXfUjs/s640/DSCN2874.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-MG4OtuaKs8w/UQ6yp2mdRyI/AAAAAAAAAlc/SRLbYorVl3E/s640/DSCN2876.JPG)
Proefpassing... Gelukkig ontbreken er ook hier weer geen vitale onderdelen....
(https://lh5.googleusercontent.com/-hr6Po-hcilM/UQ6yq7qT1pI/AAAAAAAAAlk/fiOqwQdAN-4/s576/DSCN2877.JPG)
Ook hier moesten een paar kleine onderdeeltjes gemaakt worden. De asjes zijn simpel gemaakt van oude rollenlager-rollen... :-D
(https://lh5.googleusercontent.com/-YZrTzoxk5EM/URbE7wSf__I/AAAAAAAAAn0/2STkii4KSkY/s640/DSCN2916.JPG?gl=NL)
(https://lh6.googleusercontent.com/-RvgYImDUL_4/URbFFxl8QdI/AAAAAAAAAn8/r4XlrHhYeH4/s640/DSCN2917.JPG?gl=NL)
Leuk detail: de 2 zijden van een olievuldeksel...
(https://lh6.googleusercontent.com/-VzLjKXLaTFs/URbFKdoyWnI/AAAAAAAAAoE/Lr6c59PLvL4/s640/DSCN2923.JPG?gl=NL)
Zoals denk ik wel bekend, vind ik het erg belangrijk zoveel mogelijk originele onderdelen bij de revisie te behouden. Ook wil ik alle originele bouten en moeren weer gebruiken tenzij het echt niet meer gaat. Deze 2 van de oliedeksel waren totaal verroest en niet meer met een moersleutel los te draaien. Ik ben in onze grote voorraad oude boutjes gaan zoeken maar vond er niet direkt twee met de goede afmetingen en draad (typisch!)
Boutjes dus gereinigd en met de hamer koudgesmeed en nog een beetje bijgevijlt en voila. De boutjes zijn een sleutelmaat kleiner maar weer bruikbaar.
(https://lh5.googleusercontent.com/-a2wvWy7GC3M/URbFUUE9yaI/AAAAAAAAAoM/UgmLu_M9mAw/s640/DSCN2928.JPG?gl=NL)
En opgeknapt.
(https://lh5.googleusercontent.com/-DmuDRu8wA-E/URbFeyabvXI/AAAAAAAAAoU/9g_CFBbIQQg/s640/DSCN2936.JPG?gl=NL)
(https://lh5.googleusercontent.com/-NuRY-xWNrkg/URbFo4vnhTI/AAAAAAAAAoc/l54NE83odoU/s640/DSCN2939.JPG?gl=NL)
(https://lh3.googleusercontent.com/--LjzmpDZq1k/URbFztpWeaI/AAAAAAAAAok/Vb-F-rKYhTg/s640/DSCN2944.JPG?gl=NL)
Alle bouten, moeren en ringen die nodig zijn voor het monteren van de versnellingsbakdeksel en de schenen voor de aslagers heb ik schoongemaakt, ontroest, gangbaar gemaakt en een eerste verflaagje gegeven. Erg veel werk wat me het grootste deel van de dag gekost heeft.
(https://lh5.googleusercontent.com/-4Y0rbQRa3xY/URbF954Pr5I/AAAAAAAAAos/FbKrFUCg73k/s640/DSCN2947.JPG?gl=NL)
(https://lh6.googleusercontent.com/-BArqcnjHaeo/URbGHavuLFI/AAAAAAAAAo0/0daxn2GwM-k/s640/DSCN2948.JPG?gl=NL)
(https://lh3.googleusercontent.com/-9w030oFHsnk/URbGRMzsWqI/AAAAAAAAAo8/O7Ra452HyI4/s640/DSCN2957.JPG?gl=NL)
Aan het eind van de dag nog even de radiateur bekeken. Daar zat veel troep in, kalkafzetting (hele brokken) en roestige spijkers en.... natuurlijk weer een oud vogelnestje! Door het gat van de waterleiding en de vorm van de bovenkant heeft de radiateur ook wel wat van een vogelhuisje dus je kunt het onze gevederde vrienden niet kwalijk nemen... :-D In de onderste waterleiding zitten gaten, die moeten gerepareerd worden.
Afgelopen weekend was het Werkweekend. Ikzelf was er helaas niet, maar deze week komen nog foto's van Arnoud. Zondag komen de foto's van mij, ik ga zaterdag weer naar Harskamp om met Arnoud en nog een speciale spoorbengel van dit forum te klussen 8)
Er word zo te zien hard gewerkt
Echt mooi dat je ons laat zien wat er allemaal gedaan word
Komt heel wat bij kijken om zo n loc goed te restaureren
Mvg Danny
Leuk Wesley!
Heb zin in volgende week!
DAnkjullie wel
@danny : we repareren.altijd aleen de motor en bak, uiterlijk bijna nooit
@koen : jazeker ik ook!
Leukleuk!!
Inderdaad, een hele leuke fotoserie :thumbup:.
Mooie foto s weer :)
Die bom is ontmanteld hoop ik >:-D
Mvg Danny
@Koen: Dankje, de fotos van ons zag ik ook vandaag pas :D. Gelijk even hier gezet
@Gerard: Dankuzeer, namens Arnoud
@Danny: Ik wist dat IEMAND die vraag ging stellen :D Ja hij is ontmantelt. Er is een vierkant gat van ongeveer een A3 papiertje ingemaakt, dus de enige BOEM die dat ding nog doet is als ie van de wagon afvalt :mrgreen:
Netjes geverfd ;)
Jammer dat er weinig bezoekers waren maar wel weer mooi dat er veel tijd was om weer lekker te sleutelen
Goed bezig heren
Mvg Danny
Inderdaad jammer, maar het weer was ook niet echt uitnodigend voor buitenactiviteiten.
Tijdens het museumweekend in juli vorig jaar hadden we op een dag 3000 bezoekers. Dat is natuurlijk absurd veel, en je moet steeds uitkijken met rangeer bewegingen. Dan is dit wel fijner :)
Mooie reportage weer Wesley
Ze hebben daar toch prachtig materiaal ,al die kleine lokjes.
Tony
Citaat van: Arnoud
De afgelopen tijd is er weer geknutseld aan de RL1. Hieronder weer de plaatjes:
Er ontbreekt een aftapleiding voor motorolie. Tot de tijd dat we een nieuwe leiding hebben gemaakt (het ontbreekt even aan het juiste materiaal) een eenvoudig afsluitdekseltje gemaakt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het afgelopen Museumweekend hebben Vincent en Edwin (beroepssleutelaars!) een enorme slag geslagen en hebben de versnellingsbakdeksel gemonteerd, de bak ingehesen, aan de motor vastgezet en bak en motor op het frame gemonteerd. Edwin heeft het versnellingswiel opgebouwd. Jan vet het frame in waar de bak gemonteerd moet gaan worden. De plaatjes:
Ziet er al netjes uit
Ik ben benieuwd hoe die er uiteindelijk uit komt te zien Wesley ;)
Mvg Danny
Dan kom je toch een keer langs als ie af is! ^^
Ik moet toch ook eens een dagje komen kijken want het ziet er wel tof uit allemaal. Hoe groot is de afmeting van de spoorbaan waar jullie op rijden?
Bedoel je de spoorbreedte of de lengte van het traject? De spoorbreedte is namelijk 700mm, dit traject is ongeveer 1.5 km lang. Daarnaast hebben we een kleine baan voor 400mm spoor. Deze is ongeveer 100m lang
Ziet er goed uit man!
Thnx man, ben net weer terug van Harskamp maar ik was om 5.15 al op dus voor de foto's moet je tot morgen wachten :(
Zo hier dan mijn verslagje.
De dag begon in Hengelo, waar ik snel de Buffel op de plaat legde
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEb-9V9Fi56-oNSZH-tn8UzC8Lgc55xM34KV_RrVTt70=/http://img812.imageshack.us/img812/4402/em8l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/812/em8l.jpg/)
Verder geen foto's gemaakt, maar in Hengelo nam ik de stoptrein naar Zutphen. Daar de IC geduwd door een 1700 naar Arnhem genomen, en toen met de VIRM naar Ede-wageningen. Die dingen zijn heel fijn :). FF bij de bus op Arnoud gewacht en naar Harskamp gegaan. Bakkie koffie, loc gestart en hier komt ie dan:
Het plan was om een Decauville kiplorrie naar de werkplaats te brengen. Hiervoor moesten eerst andere lorries worden verplaatst:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sHQYgVStwS6ExvBYRSo_7X_lY9NOhdPPrytqi2Qn1128=/http://img836.imageshack.us/img836/1535/sl2q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/836/sl2q.jpg/)
Vervolgens een railraam tegen de lorrie aangelegd en de kiplorrie omhoog geduwd:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sf8FTtRF-zbyj9CHC8QuLJ_vGEMi9sz970v7bf-F_cvA=/http://img811.imageshack.us/img811/7397/file0270.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/811/file0270.jpg/)
Daarna begonnen met een plan wat al jaren in de kast ligt: Het aanleggen van een basaltpad naar de Lorrieloods.
Zo moet het worden: (c) A. Bongaards
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sFgT5fSNZXqajHxJWihuDoALaRPBoDWp1xedmaXCT5uQ=/http://img27.imageshack.us/img27/6343/7233972104040f99fb67b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/27/7233972104040f99fb67b.jpg/)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_oZgkAj_1zhgCFWe27RFb_IkchOi3ccfYhfW3X7rGSY=/http://img703.imageshack.us/img703/9855/file0272w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/703/file0272w.jpg/)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sgqE5ehfsc6O8NqtYJVtH1GJTKfi5yo5zyBdzYwCnvSY=/http://img13.imageshack.us/img13/6256/file0274.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/13/file0274.jpg/)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s9VVBuK1qjlA9gTgEVnUk6YJ_fuPweMV8jeZ7bF-u58c=/http://img809.imageshack.us/img809/967/file0282.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/809/file0282.jpg/)
In de middag bracht een groep oud-militairen een bezoek aan het park. Speciaal voor deze mensen de trein laten rijden. Daar waren ze erg dankbaar voor, ze vonden het erg leuk!
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s24m_m9dY6Y4TQ2X4Lbfd4rB-r_Dc6hYjg3GME5keHwM=/http://img580.imageshack.us/img580/8064/file0276.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/580/file0276.jpg/)
Daarna de boel ingepakt. Maar de zon scheen mooi op de lorrieloods dus allebei plaatjes maken:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sa3Wmss-FBISaSeZlcf7g9pj6_Fjw9cBd2p-IobsUVNs=/http://img12.imageshack.us/img12/3374/file0290.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/12/file0290.jpg/)
Dan krijg je dit soort taferelen :mrgreen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s1jZH4i2S_-ACnRRH1d4bQs82sL1SHYeviMyTuhdq4oY=/http://img534.imageshack.us/img534/1594/file0289q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/534/file0289q.jpg/)
En daar deden we het voor.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sbN3wFF-HRrm_pC4wtpmiLrUfLVL6rX6xtGSNx1XJ6-U=/http://img547.imageshack.us/img547/7074/file0295j.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/547/file0295j.jpg/)
Loc strak geparkeerd :)
Groetjes
Weer een leuke fotoreportage :thumbup:.
Mooie foto,s! Jammer dat het niet op fietsafstand is, was ik wel even langsgekomen! :D
jij moet ook een mooi stukje afleggen om telkens in Harskamp te komen zeg?
heb er respect voor dat je dat telkens vrijwillig doet.
leuke foto's.
zal eens een keertje een bezoekje gaan maken
groet Winno
Klopt, dichtbij is anders. Gisteren zat ik 2,5 uur in de trein en een uur in de bus (heen en terug) Maar ik ga er met plezier heen en dat is het belangrijkste. Kom er graag, en ga nooit graag weg ;). Volgende week donderdag ben ik er waarschijnlijk. Dan ben je welkom.
Heren bedankt voor jullie reacties!
Die line up foto is echt geweldig
Ook mooi dat die oud militairen een ritje mochten maken :)
Ziet eruit als een geslaagd dagje Wesley ;)
Mvg Danny
Hoi Danny.
Zelf vond ik de foto matig. Arnoud heb een betere, die komt hier ook nog te staan.
Een ritje voor oud militairen doen we graag. We zitten op een Infanterie museum, die mensen hadden een jaarlijkse reunie (historische militairen op historische 'attracrie' :mrgreen:
Belangrijkste was dat we ervoor gezorgd hebben dat de shovel de rest van het.pad kan doen. Voor mij is het een gesaagde dag, als ik maar lekker met smalspoor bezig ben. En ik kan ervan genieten zoals de oud gedienden enthousiast waren. Als de bezoekers het ook leuk hebben voel je je als medewerkers altijd voldaan ;)
Groetjes
Citaat van: wesleycockerill op vrijdag 26 april 2013, 23:27:53
En ik kan ervan genieten zoals de oud gedienden enthousiast waren. Als de bezoekers het ook leuk hebben voel je je als medewerkers altijd voldaan ;)
Dat gevoel ken ik :thumbup:.
Citaat van: ArnoudEven een paar plaatjes van onze 3 SCHOEMA diesels. Over de afgelopen paar jaar is er veel werk in deze locomotiefjes gaan zitten, het meeste werk gedaan door onze senior Evert-Jan. De locs zijn nu (weer) alle drie bedrijfsvaardig. De loc's zijn afkomstig van het Autotron (de lichtgroene) en Kloos/Oving (ex ODS/Oving Spoor). De locjes van Oving hebben de afgelopen jaren dienstgedaan voor de personentrein.
De vers geschilderde SCHOEMA heeft een complete set nieuwe wielen gekregen die we in het verleden van Oving hadden overgenomen. Deze loc rijdt nu weer de personentreinen, de andere twee zijn reserve/museumloc's.
Hallo allemaal,
Een hele tijd terug heb ik gezegd dat hier maandelijks een reportage over onze locs zou komen. Nou, dat ben ik na 2 keer alweer vergeten, maar ik beloof dat t nu wel zo is ;) .
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQdY_tLuPN29ejv9hCHBQiJYWmvvklAO9rFHFq8Zgs_Q=/http://img203.imageshack.us/img203/796/452877965343f8001f93o.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/203/452877965343f8001f93o.jpg/)
(c) A. Bongaards
Voor de maand Juni heb ik gekozen voor de Ruston LBT, die vroeger dienst heeft gedaan op het munitiedepot in Alphen aan de Rijn. Deze loc is in dezelfde staat als waarin zij dienst deed, dus een bijzonder locje. Wat nog mooier is, is dat we van het munitiedepot niet alleen deze loc, maar ook een groot deel van de aanwezige munitielorries, en de overgebleven paar kilometer van de spoorbaan. Dit spoor ligt nu grotendeels in onze huidige baan.
R&H werd in 1918 gevormd door het samengaan van de machinefabrieken Ruston, Proctor & Co. Ltd. en Richard Hornsby & Sons Ltd. Beide bedrijven bouwden al motorlocomotieven tijdens de eerste wereldoorlog met name voor gebruik in munitiedepots. Men begon in de 30er jaren hernieuwd met het bouwen van motorlocs om de malaise op andere terreinen in de machinebouw te boven te komen. R&H maakten veel werk van de standarisering van hun producten. In de jaren 50 beleefden R&H hun toptijd met de productie van duizenden locomotieven over de jaren.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sj2yQzb4FeP4CilTZCmuSMJZ59YFMmDbq6DzbC6Cs9GA=/http://img4.imageshack.us/img4/2854/6023787736f25e115be1b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/4/6023787736f25e115be1b.jpg/)
In de vroege jaren '50 voeren Ruston & Hornsby een modernisering door en introduceren nieuwe typen loco's die de beproefde en succsesvolle voorgangers -zoals de DL loc's- moeten aflossen. Onder deze types ook de LBT. L= Locomotive,A of B= Gewicht en T= Smalspoorlocomotief voor bovengronds gebruik. De types LBU zijn voor ondergronds bedrijf. Verbeteringen zijn er in de veiligheid voor de machinist en de LBT krijgt een compactere vorm en een hydraulische 3-versnellingsbak. Grappig genoeg wordt het uiterlijk weer wat hoekiger. De loc's hebben een watergekoelde R&H 3VSH 3 cilinder motor die 31 pk levert. De kettingaangedreven loc's wegen ca. 3.500kg. Van het type LBT en LBU worden tussen 1952 en 1968 in totaal 557 stuks gebouwd. De LBT bij het DSM heeft als extra's electrische verlichting en een brandblusser in de cabine. LBT 371932 is de tweede bij Ruston gebouwde, en de vroegste bewaard gebleven LBT. Opmerkelijk genoeg zijn de loc's op het Alphense munitiecomplex niet uitgevoerd met een 'flame-proof' uitlaatsysteem...
In 1954 wordt de loc geleverd via Spoorijzer naar het Munitiecomplex van de Koninklijke Luchtmacht te Alphen (NB). Dit complex ligt vlak bij de vliegbasis Gilze Rijen. De loc doet dienst op het uitgebreide smalspoornet van het munitiecomplex. Het spoor loopt van de laadplaats naar allerlei opslagbunkers op het complex. Ook de EOD maakt gebruik van het spoor en brengt scherpe munitie tot ontploffing op een grote zandvlakte die door het spoor wordt doorkruist. Nog tot ver in de jaren '80 wordt het spoor nog af en toe gebruikt, ook al ziet men het wel als een nostalgisch geheel dat men liever kwijt is.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s0u7ZQjKMWThotDGrPE_wT_O03ZE1pcv876Wm-RL_a2s=/http://img23.imageshack.us/img23/9546/file0004qw.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/23/file0004qw.jpg/)
Al eerder gingen er locomotieven, lorries en materialen naar het ISM, de GSS en het Luchtmachtmuseum te Soesterberg en door bemoeienis van de commandant ISK kan in 1998 het gehele resterende spoorbedrijf voor gebruik in de Harskamp worden overgenomen. De Genie is twee weken bezig de resterende 3 kilometer spoor te demonteren en naar het ISK Harskamp te vervoeren. Met de loc en een munitielorrietrein wordt eerst nog een laatste rit gereden op de fraai gelegen spoorlijn. Het spoor en de vele wissels vormen de basis van de huidige museumlijn in het ISK museumpark.
Bij aankomst is de loc nagezien in de werkplaats van de legerplaats. Daarbij werd een defect aan de derde versnelling niet verholpen. Ook zonder derde versnelling loopt de locomotief echter prima en zeker in het begin van de bouw van de spoorbaan is de loc veelvuldig ingezet voor werktreinen ook al omdat er nog geen ander materieel in Harskamp aanwezig was. Nu wordt de loc gespaard en komt zo nu en dan in actie bij bijvoorbeeld open dagen. We rijden dan met een demonstratietrein met de bijbehorende munitielorries beladen met kisten, waarmee de loc een 'ensemble' vormt. De loc is bewaard in haar laatste gebruiksstaat.
Goed, ik hoop dat jullie met dit verhaal weer wat weten over een topstuk in onze collectie :)
Groetjes
Museumweekend: vrijdag 26
en zaterdag 27 juli!!!
(https://lh3.googleusercontent.com/-r20XU6lnkmc/Ub4RDc-DYwI/AAAAAAAABDk/NwDtUxCLgUM/s640/Vastleggen%2520in%2520volledig%2520scherm%252016-6-2015.jpg)
Gereden zal er worden met een kiplorrietrein, trein met schamellorrie, personentrein, munitietrein, personentrein met kiplorries, trein van onderstellen, gefangwagentrein, gemengde goederentrein, en een historische bostrein.
Aan het einde van de zaterdag rijden we met een loctrein. Deze trein, bestaande uit ongeveer 12 locs, zal worden getrokken door onze sterkste machine. Nogal een spektakel dus :)
Groetjes
Nog wat plaatjes van de projectjes die nog gedaan moeten worden voor de komende rijdagen. Streven is om altijd bij een speciale dag in ieder geval een object opgeknapt te hebben of iets nieuws of anders te laten zien.
(https://lh6.googleusercontent.com/-kSAswapD4WU/UeWnQQgQ7-I/AAAAAAAABFw/hlv4n7sRGvs/w707-h802-no/20130711_194444.jpg)
Tankwagentje... lorrieframe met dieselvat en pomp zoals je ze vroeger wel zag op turfbaantjes. Moet nog een en ander aan gebeuren...
(https://lh4.googleusercontent.com/-iX3nhyVJUmA/UeWnROOjUWI/AAAAAAAABF4/KjnG2Zf-ezY/w718-h691-no/20130711_194558.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-Q3-iVeJ40Z4/UeWnRl7k7cI/AAAAAAAABGA/3LLd98MPOSk/w602-h802-no/20130711_194607.jpg)
De Decauville kiplorrie is ook bijna klaar.
Ook zijn we we weer bezig met de Semi Moës, we willen komend museumweekend weer een poging doen de motor te starten.
Citaat van: ArnoudWeer eens even een berichtje...
Om de gloeikopmotor te starten is om de gloeikop te stoken een benzinebrander nodig. Je ziet vaak motorhobbyisten met gas in de weer maar ik wil er een echt werkenden benzinebrander bij. Ik had ooit al een mooie Sievert gekocht maar die is helaas van de loc "verdwenen"...
Omdat ik mischien wil proberen tijdens het komende rijweekend in de gezellige avondlijke knutseluren de loc weer eens te starten heb ik een mooie vooroorlogse Barthel benzinebrander gekocht die zo op het eerste gezicht wel werkend (te maken) is. Hierbij wat plaatjes.
Ook alvast een beetje de brander nagekeken en licht schoongemaakt. Achter de Barthel staat een mega grote brander die ik vorige week voor een prikkie kon krijgen op een rommelmarkt. Grappig is toch altijd dat als je je ergens in verdiept dit soort dingen vaak ineens in je schoot vallen. Uit nader onderzoek op internet (ben nu ook ineens branderfreak :-D ) lijkt het me dat zo'n grote brander, ook nog met manometer wel een enorme zeldzaamheid is...en oeroud, minstens jaren '20. Er staan zelfs nog sierlijntjes op. Hij zou best eens gebruikt kunnen zijn voor het starten van een hele grote motor.. of het verwarmen van een teerketeltje oid...
Na ja beetje off-topic... ik vin m mooi! :-D
Even een klusje/plaatje tussendoor, kistje voor de branderspullen. Ik zit nog achter een mooie oude echte spiritusfles aan en ik zoek ook nog een andere benzinekan... Maar het idee is er:
Nu moet de brander eerst operationeel gemaakt worden want ergens lekt het ding... Je hoort lucht sissen als je er lucht inpompt....
Groetjes
Die kiplorrie ziet er al gaaf uit !
Ik ben benieuwd naar de verdere updates naar de benzine brander, had er nog nooit van gehoord :D
Mvg Danny
Mooie update Wesley.
Tony
Citaat van: mbs75Ook een paar plaatjes van mij:
Ziet er goed uit!
Leuke foto s weer.
Het ziet er allemaal leuk uit.
Tony
Hallo forumleden,
Na een tijdje twijfelen, heb ik besloten om te stoppen met de updates over ons museum. Er zijn gewoon te weinig mensen die het lezen, of reageren. Ik ga geen ellenlange verhalen schrijven over onze locs, als niemand dit wat boeit. Zelfde geld voor de updates. Voor de vaste volgers (Koen, Danny, Tony en Gerard) bedankt voor jullie reacties en complimenten. De Facebook pagina word bijna wekelijks ge update, hier valt alles op te lezen.
Sorry maar de bedoeling was om meer bekendheid te geven aan ons museum, dit is bijna niet gelukt.
Groetjes
Jammer :cry: maar wel begrijpelijk. Ik wens jullie voor de toekomst veel plezier en succes met de werkzaamheden (of moet ik "hobby" zeggen?).
Hallo Wesley...
jammer dat je ermee stopt...
ik was/ben toch nog steeds 1 van de trouwe lezers.
en misschien is het frustrerend als er weinig of geen reactie op komen.
ik zou het jammer vinden als je ermee stopt...
zou je dan toch wel even het facebook adres willen spammen....
hoeven we niet te zoeken...
groet Winno
Hoi Wesley,
Tsja joh, geen mens kijkt in dit topic, slechts 2300 x bekeken........... ;) Tegenover 75 berichten in dit topic blijkt dat er toch ongeveer 30 mensen kijken per bericht. En per update met een pakkende titel kijken er vermoedelijk nog veel meer mensen. Ik weet niet wat je had verwacht maar ik denk dat je hier aardig wat mensen het museum bekendheid hebt gegeven.
Ik denk dat die bekendheid juist goed gelukt is. Veel mensen kijken en lezen graag de verhalen. Maar nu om continu te zeggen ooh en aah wat mooi...
Tevens kijken in de zomermaanden heel veel mensen zo goed als niet op het forum ;)
Jammer dat je stopt, maar je reden vind ik een beetje vreemd.
Dag Wesley "Ik kom oet Losser en ik weet van niks".
Ik zie dit topic nu voor het eerst en heb het gelijk maar eens doorgelezen n.a.v. jouw laatste bericht. :shock:
Best interessant om te lezen en te bekijken, al heb ik persoonlijk weinig met smalspoor c.q. grootspoor.
Ik moet Wiebe wel gelijk geven in zijn reactie! Momenteel is het best rustig op het forum, want het is
'komkommertijd' voor menige modelspoorder, het is toch vaak een binnen-bij-slecht-weer-hobby :wink: :lol:
Maar bereik je niet meer door met dit topic (zeer) rustig voort te gaan i.p.v. rigoureus er mee te stoppen?
Groeten,
Erik.
Dag Wesley,
Ben het met Erik eens. Gewoon doorgaan, daar bereik je meer mee. :)
Ik lees graag mee, maar ben niet zo'n schrijver.
En ik denk dat er nog veel meer mensen zijn, die écht wel met plezier je verhalen lezen, maar die niks schrijven.
Groet,
Maarten
Hoi Wesley
Erg jammer dat je er mee stopt.
Van zulke reportage s als dit topic geniet ik altijd.
Ik vond het erg interresant.
Ik zou zeggen bedankt. :thumbup:
mvg Tony
Wesley,
Doorgaans volg ik museum verhaaltjes altijd, gewoon uit belangstelling. Zo ook dit draadje. En de ene keer is een bijdrage interessanter dan de andere keer.
De vraag is natuurlijk hoeveel tijd en moeite het je kost zo eens in de maand eens te updaten. Die vraag kan jij alleen zelf maar beantwoorden. :)
Citaat van: Wijbe op donderdag 08 augustus 2013, 13:28:45
En per update met een pakkende titel kijken er vermoedelijk nog veel meer mensen.
Die heeft Wesley nu toch? :P
Met groet, Ben.
Ik ben óók een trouwe volger. Jammer van je (overhaaste) besluit om te stoppen... :(
Absoluut, het topic trekt vandaag al redelijk richting de 200 kijkers :mrgreen:
ik vind het jammer als je stopt met dit topic ik geniet elke keer weer van de foto's groetjes peter
Jammer hoor!
Jammer dat je stopt op het forum .
Alleen nog maar update's op facebook gelukkig heb ik geen facebook dus geen update's meer voor mij jammer heel jammer.
Maar respecteer je besluit punt klaar uit. (rijmt ook nog eens) :P
He joh, niet stoppen!
Ik geniet altijd van je updates, en krijg alweer zin om langs te komen. Verder sluit ik me bij de rest aan dat views ook laten zien hoeveel aandacht het topic heeft!
Citaat van: Wijbe op donderdag 08 augustus 2013, 13:28:45
Veel mensen kijken en lezen graag de verhalen. Maar nu om continu te zeggen ooh en aah wat mooi...
Tevens kijken in de zomermaanden heel veel mensen zo goed als niet op het forum ;)
Wijbe, ik denk dat je gelijk hebt. Wij zijn het hele jaar bezig, en het modelspoor is meer een winterhobby.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 08 augustus 2013, 14:09:05
Dag Wesley .
Maar bereik je niet meer door met dit topic (zeer) rustig voort te gaan i.p.v. rigoureus er mee te stoppen?
Groeten,
Erik.
Ja dat denk ik wel, lijkt me beter. Bedankt
Ik denk dat ik een beetje een overhaast besluit heb genomen. En zoals de antwoorden hierboven misschien al doen verraden, ga ik door. Blijkbaar lezen mensen het wel, en daar doe je het toch voor. :)
Zal binnenkort is kijken wat er te melden valt. Op dit moment niet veel, behalve dat er een reparatie aan het spoor is geweest.
Maargoed, bedankt voor de reacties waaruit blijkt dat mensen wel degelijk iets geven om ons museum :)
Hoewel ik de laatste tijd niet zo veel meer reageer, lees ik je posts regelmatig. Ik ben blij dat je niet helemaal stopt, want het was altijd erg leuk en boeiend om te bekijken. :)
Ik kijk met belangstelling uit naar jouw volgende bijdrage.
Ik ben blij dat je weer door gaat met de updates Wesley
Heb er altijd van genoten
Mvg Danny
Uit Frankrijk komen deze nieuwe aanwinsten: 6 kipwagens, ca. 1m3 inhoud, 600mm spoorwijdte. Bijzonder aan de kipwagens zijn de voetremmen, de glijlagers en de geveerde buffers die slechts aan een zijde zijn aangebracht. Vermoedelijke bouwer is O&K maar de wagens hebben glijlagers van PETOLAT. De wagens hebben een geschatte leeftijd van bijna 100 jaar! De wagens zijn verworven van de L'Association pour la Préservation et l'Entretien du Matériel à Voie Etroite (APEMVE). In een grote bergingsactie hebben zij 19 van deze kipwagens weggehaald bij een voormalige ijzerertsmijn in L'Indre (département 36) bij CHENIERS. De wagens stonden daar al meer dan 40 jaar weg te kwijnen! Op een Franse Marktplaats werden een aantal kipwagens te koop aangeboden. De staat is matig te noemen, maar dat is te verwachten van zulke oude wagens die 40 jaar in een dichtgegroeide groeve hebben staan roesten. Toch is dit een zeer mooie en interessante aanwinst voor onze toch al bijzondere (kip)lorriecollectie. Een kipwagen is verkocht aan een bevriende smalspoorliefhebber zodat we een trein van 5 kipwagens voor de collectie hebben. "Gratis bijgeleverd" (gedumpt in de kipbakken) zaten nog een 600mm kipkarframe zonder assen en wat delen van kipkarframes.
Meer foto's op de DSM website: http://www.decauville.nl/nieuws-foto-s/
(https://lh4.googleusercontent.com/-fme8IhdHaPY/Uh-_xiMxFVI/AAAAAAAABKE/DZ-WPx0ih1k/w718-h415-no/DSCN3527.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-5izc-vO7gbQ/Uh_AXyboO1I/AAAAAAAABKk/2YY02kkGdpI/w718-h539-no/DSCN3573.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-fWq8XDAZECQ/Uh_ApGr68TI/AAAAAAAABK0/W5bY2t3qJJE/w718-h607-no/DSCN3590.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-OqOh6i26FpQ/Uh_AEpIBAaI/AAAAAAAABKU/HrwHvcW1P3c/w718-h539-no/DSCN3621.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-10WKroSCa9Q/Uh_AOiXxWyI/AAAAAAAABKc/yEON2p2Um9U/w718-h539-no/DSCN3614.JPG)
Dat zijn leuke aanwinsten voor jullie.
Tony
Zien er gaaf uit! Ze worden toch wel weer opgeknapt?
Mooie aanwinsten!
Mag hopen voor jullie dat het niet door en door verroest is.... Succes met de restauratie!
Ok, ik heb wat vragen/opmerkingen:
Dit staat er op jullie website:
CiteerNationale Museumweekend 14 en 15 april 2012
en het
Zomer-Museumweekend 2012.
Verder kan ik geen enkele informatie vinden omtrent het vrijwilligersgebeuren.
Wat ik namelijk graag wil weten: als je wilt rijden op zo'n locje, mag dat ook 1 keer per maand (vaste dag), 2 keer per maand (vaste dag), of word je geacht echt elke week te komen ?
Hoi Timelord,
Bedankt voor de interesse voor het vrijwilliger zijn. Je kunt in principe zelf bepalen wanneer je kunt / wil rijden. Ik stuur je zo even een pb'tje met info ;).
@Tony: Bedankt, ze vullen onze talrijke kiplorrie collectie goed aan. Er zijn voor zover bij ons bekend geen lorries in Nederland met een dergelijke reminstallatie!
@Danny: Inderdaad, gave dingen die in de toekomst een betere plek gaan krijgen op het park. Zoals je op de 4e foto kunt zien is er al een lorrie in de olie gezet. Dat doen we met het meeste (bijzondere) materieel. De olie conserveert het metaal en voorkomt verdere roest.
@frenkievee: Ze zijn niet door en door verroest ;). Wel is door een van de lorrieframes een boom gegroeid, dit omdat ze zolang ergens hebben stilgestaan. De boom zit over het frame gegroeid! Dat kun je zien op de foto's op de site.
Groetjes
Gaaaf!
Ook maar eens reageren. Ik lees de bijdragen ook met plezier! Het lijkt mij zeker leuk om eens terplekke te kijken. De term `Decauville` zegt niet meteen iets en dat is bij de lezers nu wel anders ;-)
Is die lorrie op de laatste foto echt alleen in de olie gezet? Ziet er meteen een stuk beter uit. Stopt dat het roestem meteen volledig?
Is inderdaad alleen in de olie gezet. Verder is er niks aan gedaan :). Het houdt de vorming van meer roest tegen, in ieder geval voor een tijdje.
Hallo Wesley.
ik ben niet zon schrijver maar lees je stukjes met veel belangstelling, ik ben blij regelmatig weer een update te kunnen verwachten.
ik heb ook een topic hier en daar word ook niet veel op gereageerd maar ik zie toch dat het elke keer weer gelezen word.
ik heb respect voor je
ga vooral door
groetjes Ed
Bedankt Ed!
Tussendoor even een plaatje van een oude poster..
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sNPbox3_Xh7FuJ4TPfUGltcfgbDdWb62Xe9u7EhIpmdo=/http://img850.imageshack.us/img850/8597/oqdl.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/850/oqdl.jpg/)
Hoi Wesley
Schitterende oude poster. :P
Daar kijk ik altijd graag naar.
Tony
Hallo allemaal, deze winter gaan we beginnen met de aanleg van een nieuw stuk spoor! Na een aantal jaar van spoorbouw aan de 700mm baan en de 400mm baan, gaan we nu beginnen aan onze 3e spoorbreedte: een 600mm baan. Omdat we materieel hebben van 350mm tot 1200mm, moet dit getoont kunnen worden. De laatste jaren is onze collectie 600mm spul behoorlijk uitgebreid, met de kiplorries van vorige week als voorbeeld. Op het moment hebben we 5 locomotieven op deze spoorbreedte, waaronder topstuk, de Heeresfeldbahn stoomlok. Van deze 5 locs is op het moment alleen de Jenbacher loc bedrijfsvaardig, maar we zijn bezig met de 2e.
Enfin, de 600 baan :). Deze baan word niet aangesloten / gecombineerd met de overige trajecten. Een 3e rail in het spoor is mogelijk maar het ziet er niet echt historisch uit, en dan zouden we zo'n 200 meter spoor opnieuw moeten leggen. Het baantje loopt straks vanuit de lorrieloods aan de noordkant van het park naar de munitieloods, parallel aan de 700mm baan. Daar willen we een omloopspoortje neerleggen, zodat er met verschillende treinen gereden kan worden. Een groot voordeel van deze baan word, dat we de Heeresfeldbahnlok straks mooier kunnen laten zien, nu staat ze in de vrij duistere munitieloods. En als ze straks weer rijvaardig is kan ze de beentjes ook nog strekken! Streefdatum om het baantje af te krijgen is April 2015, in ons jubileumjaar :) :)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4Wo0zBHdNqBoq0ASEeadgIpwPaUo-zrD6FBQA-qZBZM=/http://img819.imageshack.us/img819/715/5fmm.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/5fmm.png/)
Zoals de legenda laat zien is de groene lijn de 600mm baan. Dit is slecht de noordzijde van het park. Het grijze vak dat over de sporen loopt is het grindpad dat we aanleggen. Dit is trouwens even een gedateerd plaatje, de 700mm baan is namelijk afgerond, op het opstelspoor rechtsboven na. De 400mm baan is tot aan de meest rechter bocht afgerond.
Groetjes
Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien, hou ons op de hoogte Wesley!, ik wil graag een keertje komen kijken en het jubileum zou dan een leuk moment zijn om langs te komen :D
Mvg Danny
Hoi Wesley.
Fijn om te lezen (en te zien! :P) dat er toch een vervolg blijft komen op dit bijzonder leuke topic! :thumbup:
Ook al had ik nog niet gereageerd op jouw publicaties, toch volg ik dit met grote interesse en ook had ik het plan opgevat om dit live te gaan bekijken.
Dit wilde ik afgelopen jaar al doen maar de kleinzoons hadden geen interesse en de jongste is nog iets te jong maar zal zeker gaan gebeuren! :idea:
Ik wacht gewoon een bijzondere gelegenheid af en zal dan zeker het hele (treinen)park komen bewonderen.
Bedankt voor het plaatsen van alle leuke en interessante 'Decauville spoorweg' verhalen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Volgens goede gewoonte wordt materieel wat niet droog kan staan meteen geconserveerd, zo ook onze nieuwe aanwinsten. De karren zijn ook mooi droog door het aanhoudende mooie weer zodat de olie er goed kan intrekken. Alle andere werkzaamheden moeten de komende weken even wijken. Jammer dat het droge weer niet lijkt aan te houden volgende week...
(https://lh6.googleusercontent.com/-FbYdYF5jh9I/UizQ2IZR26I/AAAAAAAABNU/is0_mMRqFmM/w958-h719-no/20130905_192733.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-mqr4jMQ34X4/UizQ1kii9BI/AAAAAAAABNM/m9fF3Owh1xc/w958-h719-no/20130905_192553.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-H7BbnFsrlaA/UizQ0wiEY5I/AAAAAAAABNE/ULIkX53rURM/w958-h798-no/20130905_092532.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-L5LnZUIB1E0/UizQ0AFYGpI/AAAAAAAABM8/NExWvhuJguU/w958-h810-no/20130905_092515.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-qOwyzbyAZ9U/UizQyVuFr5I/AAAAAAAABMk/PXu_gNLrelQ/w958-h719-no/20130905_092426.jpg)
Een boom groeide door deze lorrie... De stammen zitten helemaal vastgegroeid in de afrolbokken van de kipwagen. We overwegen om de stammen te laten zitten en deze wagen niet te conserveren maar zo te laten... Als getuige van de vergankelijkheid..
Citaat van: ArnoudDe bomen blijven. Mischien een mooi plakaatje erop met een tekst of gedicht... over vergankelijkheid. Beetje cultuur. Het heeft me ook altijd mooi geleken om zo'n stuk roestige lorrie of locomotief in een strak, wit museum te mogen neerzetten. Helemaal geisoleerd en buiten de normale omgeving geplaatst wordt het wordt het toch bijna kunst... zeker met die bomen er in...
Ziet er goed uit die boom door de lorrie.
Wat gebruiken jullie voor soort olie om te conserveren?
Gr. Charlie
Zo vind je nog eens wat geschiedenis terug :D
Krijgen we ook foto s of een filmpje te zien als alle kiplorries rijklaar zijn?
Mvg Danny
Wat dacht je zelf Danny :P
Altijd leuk om onderzoekenderwijs de historie van de wagen naar boven te halen!
Citaat van: wesleycockerill op donderdag 08 augustus 2013, 12:41:06
Na een tijdje twijfelen, heb ik besloten om te stoppen met de updates over ons museum. Er zijn gewoon te weinig mensen die het lezen, of reageren.
Vandaag lees ik dit item voor het eerst. Dat dit nog bestaat!
In de Jura kwam ik een hoogveentreintje tegen dat precies op de zelfde wijze heeft gewerkt. Maar nu niet meer, naar het schijnt. Ik kende het principe daarvoor alleen van de querries in Wales. Daar waren ze in de jaren '70 in gebruik voor toeristentransport.
Wat zijn jullie van plan met dat museum? Dat zit ik me af te vragen. Kun je dat commercieel uitbaten, om de hobby verder uit te bouwen?
Sommige wagentjes waren dus op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek: de ene ving bomen op en de andere kogels.
En dan hadden ze nog mazzel, want lorries in die Zwitserse zoutmijn in Bex hebben pekel te verduren gehad.
Hoi Wesley.
Bijzonder leuk om zo'n stukje historie te lezen en te zien! :thumbup:
Ingegroeide bomen en ingeslagen kogels (nou ja, gaten dan!), deze lorries hebben een behoorlijk leven achter zich en, met alle inspanning die jullie verrichten, ook nog eens een heel leven te gaan! :)
Vandaag is het precies een jaar geleden dat je dit topic gestart hebt, erg leuk om het "wel en wee" van Deceauville Spoorweg Museum te kunnen blijven volgen.
Dat er nog vele jaren mogen volgen en hopelijk tot ziens.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Allemaal hardstikke bedankt voor jullie leuke reacties! Het is blijkbaar een jaar geleden sinds ik het eerste Decauville vleugje op dit forum bracht. Ik zal vanavond eens even wat mooie foto's plaatsen om dit te vieren ;).
Groetjes
Eens in de zoveel tijd lees ik weer eens in je bijdrage over jullie museum. En altijd leuk om te zien hoe jullie met het materieel om gaan en het (proberen te) conserveren/behouden voor de toekomst.
Mooi te zien dat er bij die kiplorries niet "alleen maar wat" materieel overgekomen is, maar ook een paar bijbehorende verhalen!
Citaat van: wesleycockerill op donderdag 03 oktober 2013, 18:59:16
Charlie, voor het conserveren van materieel gebruiken we veelal ongedoopte motorolie en een paar lorries zijn gedaan met frituurvet. :)
Ongedoopte motorolie? Dat moet je me even uitleggen. Ik neem tenminste niet aan dat daar de dominee of meneer pastoor voor langs zouden moeten komen.
niet gebruikt denk ik
@frank, daar zijn we zelf ook erg blij om ja! Weet zelf niet precies wat we met ongedoopte motorolie bedoelen aangezien het conserveren van materieel gedaan word door Arnoud.
Nog even terugkomen op de vraag van Jan over onze bedoelingen met het museum: We willen eigenlijk alle facetten van het smalspoor laten zien aan de bezoeker. Smalspoor werd gebruikt in de cement, steen, leem, hout, olie, scheepswerf, mijnbouw, hei, wegenbouw, defensie, personenvervoer. Daarvan willen we graag materieel laten zien in de staat zoals het rondreed op de bedrijven. Zo beschikken we over een 400mm baan om het echte Decauville idee uit de land en tuinbouw te laten zien. We hebben talloze kiplorries voor de leem en steen industrie, ga zo maar door.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sgz-hCzLo1D-iXQl18h5VPEvqTFQ1uoGAbWX5XAHx0Cs=/http://img833.imageshack.us/img833/7962/qefh.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/833/qefh.jpg/)
Hier een voorbeeld van een treintje uit de hei industrie. Deze locs en wagens hebben gereden bij heibedrijf 'Nederveen'.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,saecpmTr4wJrsDsWOGyaaJdZyMDK1E0YRH4FHZW8xJLo=/http://img27.imageshack.us/img27/7035/93r2.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/27/93r2.jpg/)
Een deel van onze Decauville collectie word gebruikt voor de documentaire 'Varen als toen'.
Werkplaats
De afgelopen maand is onze werkhal opgeruimd. De volle hal is nu weer begaanbaar en ziet er weer netjes geordend uit.
De restauratie van onze eerste loc Jung EL105 is weer opgepakt. Ze word door onze jeugd vrijwilliger Willem afgebouwd.
De restauratie van de O&K RLC1 nadert z'n eind. Delen van de motorhuif zijn weer geplaatst. Doel is om de loc juli 2014 klaar te hebben.
(https://lh5.googleusercontent.com/-PLM33Iv1r7w/UkiJ2guQtFI/AAAAAAAABTk/c9QkcHXSvtE/w800-h843-no/20130912_171646.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-wgAtaRPnvOs/UkiJ3beNa5I/AAAAAAAABTs/C9DMlHO9idU/w632-h843-no/20130912_171922.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-JxU6E8B4M7M/UkiJ3-svzTI/AAAAAAAABTw/Ml8AkP0L2mk/w958-h719-no/20130912_171958.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/hCAX1ufUUW2cj441HOp-9T4LDsuhDIwZpTgl-S9W7Ds=w302-h226-p-no)
(https://lh6.googleusercontent.com/-oSixDCDAWBo/UkiGR1QIisI/AAAAAAAABSM/6HLbRluy1gA/w875-h843-no/20130919_175802.jpg)[/quote]
Daarnaast wil ik jullie even een korte samenvatting geven van de werkzaamheden in het jaar dat ik hier een topic bij houd:
Schilderbeurt Jung EL110 'Bleddy Merry'
Schilderbeurt O&K MV2
Uiterlijk opknappen Spoorijzer RT11
laatste loodjes van de kleine keerlus afmaken.
Schoonmaakbeurt Munitieloods
Restauratie SCHOEMA CDL15 'Oving'
Schilderbeurt SCHOEMA CDL15 'Autotron'
Start aanleg basaltpad
Werkzaamheden aan de Heeresfeldbahn Brigadelok
Werkplaats opgeruimd
Nieuw dak zomerrijtuig
Een hele waslijst dus. Maar met een collectie als de onze is het aanpoten om het mooie en bijzondere spul toonbaar te maken en te houden. De laatste uitgebreide rijdag van 2013 vindt plaats op zaterdag 19 oktober. Op deze dag zullen onze mooiste locs hun baantjes weer trekken. De samenstellingen staan niet vast, maar dat zal weer mooi worden :).
Ook worden inmiddels de eerste schetsen voor het Jubileumfeest 2015 gemaakt. In dat weekend vieren we ons 25 jarig bestaan! Omdat 2015 misschien een druk jaar word met een ander internationaal evenement, dat dat jaar bij voldoende animo van deelnemers op de Harskamp word gehouden, is de nodige planning nodig. We willen er in ieder geval een knaljaar van maken, en ik beloof jullie namens de organisatie dat het een 'Feessie' word om naar toe te MOETEN :).
Zover de update van de afgelopen tijd en de nodige info.
Groetjes Wesley
Mooie reportage Wesley. :thumbup:
Tony
Leuk dat jullie alle facetten van het smalspoor willen benadrukken. Uit mijn jeugd kan ik me herinneren dat er in het Westland (waar ik geboren ben) diverse tuinders een soort veldspoortje hadden waarop met lorries gereden (nou ja: gewoon met de hand aanduwen :) ) werd om de spullen naar meer handiger lokaties te brengen.
Ik weet van eentje in ieder geval het bestaan van zo'n spoortje bij een tuindersbedrijf (http://goo.gl/maps/3EGYY) tussen Rhoon en Poortugaal (nee, da's inderdaad niet het Westland, maar het eiland IJsselmonde). En deze is nog in gebruik, zoals de foto laat zien.
Veel succes met de voorbereidingen van het jubileumjaar. Als ex-secretaris van een Scoutingvereniging weet ik wat daar allemaal bij komt kijken...... genoeg dus...... ;)
Mooi verslag Wesley :important: Dank :thumbup:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sdJUvMQI5FEVORA55oF_MfeD7RcsqciL6t4Uk1o0ACY4=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/bodensee_langsdelijn.jpg)
Deze fotografeerde ik door het treinraam, ergens tussen Zürich en Rorschach (Zwitserland).
Is dit ook een O&K?
Niet iedereen heeft als streven deze treintjes daadwerkelijk weer aan de praat te krijgen.
Petje af voor die ambitie en met dat doorzettingsvermogen.
Hallo Wesley dat ziet er weer top uit
ben toch blij dat je ondanks je eerdere idee om te stoppen met deze updates toch door te gaan
vreselijk leuk om te lezen
Gr Ed
Dan kennen jullie misschien de kleiputten in Winterswijk ook al. Daar liggen nog enkele honderden meters van deze spoorbreedte, voor de ooit gebruikte lorries voor kleiaanvoer naar de fabriek.
Allemaal bedankt voor de leuke reacties!
@Jan, jazeker kennen we die! Ze zijn van steenfabriek de Vlijt. Wij hebben enkele kiplorries die daar tot 2002 reden in de collectie. Het overig materieel bevind zich in mijn thuisdorp Losser, en de loc staat in Valkenburg ZH. Onder een aantal smalspoorliefhebbers uit het land is trouwens het idee ontstaan om eens van de spoorbaan in Winterswijk gebruik te maken. Enige wat ons tegenhoud is toestemming en een hoop werk...
Hallo allemaal,
Komend weekend vind op zaterdag 19 oktober de Gelderse museumdag plaats. Alle musea in Gelderland zijn geopend. En ja, wij zijn een museum. Dus we rijden extra uitgebreid met verschillende treinen. Extra speciaal aan deze dag is dat de MMDKJL - de M bende 5 man sterk op Harskamp af komt. Mensen die in de buurt van de spoorlijn tussen Heemskerk, Almere, Cuijk Haarlem en Ede wonen kunnen dus een hoop gekwebbel en gestuiter verwachten. Ook zal dankzij de bende een historische gebeurtenis plaatsvinden op het Museumpark. Wat dat is zien jullie dan wel :).
(https://lh4.googleusercontent.com/-q0FtbX6hGtk/Ukvq2FD6PKI/AAAAAAAABUU/f8vkgIluDIE/w518-h746-no/Vastleggen+in+volledig+scherm+2-10-2013+114133.jpg)
LET OP: Park opent om 11 uur ipv 10 uur!!!
Groetjes
Lijkt mij een goede gelegenheid om eens met het Decauville Spoorweg Museum live kennis te maken! :idea:
Nu maar hopen dat het weer geen spelbreker is voor jullie deelname of ons "boeren"bedrijf! :-( :)
Hopelijk een groot aantal bezoekers en prachtig weer! :D
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Wesley, moest dat nou die aankondiging? Haha dr zal wel weinig volk zijn dan :mrgreen:
Citaat van: wesleycockerill op zondag 13 oktober 2013, 15:34:20
Extra speciaal aan deze dag is dat de MMDKJL - de M bende 5 man sterk op Harskamp af komt. Mensen die in de buurt van de spoorlijn tussen Heemskerk, Almere, Cuijk Haarlem en Ede wonen kunnen dus een hoop gekwebbel en gestuiter verwachten.
Ik ben blij dat ik ver van dat gebied vandaan woon en dus geen last heb van "gekwebbel en gestuiter".
CiteerOok zal dankzij de bende een historische gebeurtenis plaatsvinden op het Museumpark. Wat dat is zien jullie dan wel :).
Je maakt me wel nieuwsgierig :wink:.
Citaat van: MarklinKoen op maandag 14 oktober 2013, 19:05:40
Wesley, moest dat nou die aankondiging? Haha dr zal wel weinig volk zijn dan :mrgreen:
Belijk het van de vrolijke kant, jullie hebben dan ruimte zat voor "kwebbelen en stuiteren" :biggrin:.
Ligt wel lastig t.o.v. de trein. Je zal dr maar wonen. gaat die bus nog een beetje frequent? :offtopic:
Hallo allemaal,
@Albertjan, ik leid hieruit af dat we jou ook mogen begroeten aanstaande zaterdag? Zoja, ik ben in de buurt van de MDKJL bende, je vind ons wel :).
@Koen, Joa 8) Dan is t lekker rustig en geen gedoe met rijden :p
@Gerard, ja dat moet ook :). Als de bende te stuiterig word gaan ze naar de overkant van het hek. Stuur ik ze t veld op :p
@Jan, ja de bus rijd volgens mij om de 20 minuten.
Hoi Wesley.
Helaas ben ik vandaag niet in staat om een bezoek te brengen aan het Decauville Spoorweg Museum.
Hopelijk bezoeken vele anderen dit bijzondere initiatief! :thumbup:
Een fijne en drukke dag toegewenst.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Het was gezellig, druk maar vooral gezellig druk :-). Fotos volgen ergens vandaag wel.
Citaat van: wesleycockerill op vrijdag 01 maart 2013, 22:36:16@Danny: Ik wist dat IEMAND die vraag ging stellen :D Ja hij is ontmantelt. Er is een vierkant gat van ongeveer een A3 papiertje ingemaakt, dus de enige BOEM die dat ding nog doet is als ie van de wagon afvalt :mrgreen:
Toch wel jammer, ik heb hier nog een boom die ik graag kwijt wil. ;)
Mijn verslagje van het MMDKJL-dagje van de Harskamp staan hier (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46543.msg831828#msg831828)
beetje onnodig om één en hetzelfde verslag 3x op de site te zetten
Na vele vruchteloze pogingen is het onze medewerker Vincent met hulp van Willem gelukt de motor van de Deutz OME117 weer aan de praat te krijgen! Vele museum- en werkweekenden zijn er al aan gespendeerd maar eindelijk zagen de mannen het licht en de oplossing voor de problemen met de luchtgekoelde 1 cilinder Deutz motor. De motor loopt nu werkelijk als een zonnetje en de gehele motor en complete loc zijn helemaal nagezien, schoongemaakt, geolied en gesmeerd. Zelfs de zandstrooier is weer werkend. Dat is geen overbodige luxe want de loc moet aangetrokken worden, slingeren is onmogelijk vanwege de compressie. Met de versnellingsbak is niets mis en de loc is nu geheel bedrijfsvaardig. Ze zal tijdens speciale dagen in actie komen. Schattingen over hoe lang de loc al niet meer gelopen had lopen uiteen. Maar dat dat vele, vele tientallen jaren moet zijn is duidelijk.
Uiterlijk en innerlijk is de loc nog geheel in authentieke staat.
De loc is gebouwd in 1932 en is origineel uitgevoerd met een watergekoelde Deutz 2 takt motor. In de jaren ?50 zijn deze motoren vervangen bij Spoorijzer door A1L 514 luchtgekoelde Deutz motoren. De loco heeft dienstgedaan als huurloc bij Spoorijzer en in ieder geval gereden in dienst van de Heidemij bij (ruilverkavelings)werken in Eemnes, eind jaren ?30 tot begin jaren ?40.
Deutz OME117 locomotieven zijn een echt archetype, een van de meest bekende smalspoor motorloc?s, in Nederland vooral gebruikt in de aannemerij en de steenindustrie.
Onze Deutz OME maakt al sinds 1999 deel uit van de collectie in Harskamp. Op open dagen stond de loc af en toe als blikvanger voor de munitieloods opgesteld. We zijn erg verguld met het feit dat de loc nu ook echt bedrijfsvaardig is!
Hieronder wat plaatjes en een link naar een filmpje van afgelopen weekend. Er volgen later nog wat meer filmpjes op Youtube...
(https://lh6.googleusercontent.com/-k6HKzoWIjQ8/UmWJmo-Ug-I/AAAAAAAABaM/jroaJXq30-E/w958-h719-no/DSCN3750.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-zEIGKcERCN4/UmWJlccrIII/AAAAAAAABaE/19ofSDgJxKI/w958-h719-no/DSCN3740.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-ek8tY4t_rlw/UmWJnjUJ3HI/AAAAAAAABaU/u19fSu_aMeA/w958-h719-no/DSCN3765.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-o6tJ1Zs3umU/UmWJpIKMlcI/AAAAAAAABac/ir96vo5mDaA/w958-h804-no/DSCN3766.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-pM4Ty6uSa8c/UmWJqaNkzII/AAAAAAAABak/5Lg5SS1kBtw/w958-h719-no/DSCN3788.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-EDoqaXjdrz8/UmWJr4GA5zI/AAAAAAAABas/xD5VfI4Oxig/w958-h719-no/DSCN3789.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-JpXO9tjCfoM/UmWJv2ViUjI/AAAAAAAABbE/9BiKcTJdqwU/w958-h719-no/DSCN3832.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-cTb-Hvdkv8o/UmWJxqJbOyI/AAAAAAAABbM/sGAio7AQ5Vs/w958-h821-no/DSCN3797.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-kSFO7rA85kE/UmWJtRJlSUI/AAAAAAAABa0/dEqTTM7ZSS8/w958-h673-no/20131020_140052.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-P0LCauboRnI/UmWJuWJA3JI/AAAAAAAABa8/5FNZoMcRGr4/w690-h843-no/20131020_141543.JPG)
Film:
http://www.youtube.com/watch?v=gCtVq1big9g&feature=youtu.be
Gefeliciteerd met het weer bedrijfsvaardig krijgen van de ze loc :thumbup:. Leuk filmpje :wink:.
Rede om een keer terug te komen ;)
Mooi om m te zien rijden
En die stond zaterdag nog onder een zeiltje? Gaaf man!
Citaat van: ArnoudHieronder wat plaatjes van de afgelopen Gelderse Museumdag 19 oktober...
Er was o.a. een delegatie jonge gasten van het 3rail forum, zij mochten onder begeleiding van Wesley (ook lid van dat forum) de hele dag rondrijden met hun eigen trein en kregen rijlessen op de Ruston 20DL... Een H0 treintje van de modelspoorbaan Hovia die normaal gastritten maakt op modelspoorbanen heeft een rondje Harskamp op een lorrie gemaakt... :-D
Wat meer plaatjes HIERRR: http://www.decauville.nl/evenementen-foto-s/gelderse-museumdag-10-2013/
Hoi Wesley.
Prachtige foto's van de afgelopen open dag! :thumbup:
Ook geweldig dat de oude Deutz lorrie ook weer in bedrijf is, het geluid van zo'n motor klinkt héél bijzonder en wordt in "mijn omgeving" bijna wekelijks gehoord in de oude Deutz tractoren, waar hier nogal veel liefhebbers van zijn.
Veel plezier en succes met het Decauville Spoorweg Museum.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Wesley
Wesley ik ben een lezer van dit topic en geniet telkens weer.
Van de plaatjes en de verhalen blijk maar weer dat jully er plezier
in hebben, nou ik ook.
Ga zo door.
Mvg Evert,
Bedankt voor de reacties heren,
Inmiddels ligt de museumdag al weer 4 weken achter ons. Het rijseizoen is weer ten einde en dus kunnen de komende maanden worden gebruikt voor het onderhoud aan spoorbaan en materieel. Gelukkig zal er op het gebied van locomotieven niet zoveel hoeven gebeuren, omdat de Jung EL110 'Bleddy' , O&K MV2, Spoorijzer, Schoma CDL15 en de Schoma CDL 110 alle 5 een onderhoudsbeurt hebben gehad.
Medio December word er gestart met de aanleg van de 600mm baan (party! :P) Omdat wij verschillende unieke locs en lorries in de collectie hebben voor 600mm spoor, en het grootste gedeelte van het materiaal gespoord is op 700mm. Op dit baantje zal over een jaar of (zelf invullen wat je denkt) worden gereden met onze Heeresfeldbahn Stoomloc. Daar zal de komende winter ook weer rustig en met stapjes aan gewerkt worden.
Daarnaast is het de planning om de O&K RLC1 loc in Juli 2014 op de baan te hebben. Zij zal dan tezamen met onze andere O&K, de MV2, een loc uit de hei-industrie gaan voorstellen op speciale rijdagen. Onze andere Hei-loc, de oranje Jung, heeft kuren en zal zo min mogelijk gebruikt worden.
En tussen de bedrijven door word er gewerkt aan het opruimen van het werkplaatsterrein en de werf. Op de werf liggen een 3tal sporen en daarnaast nog weer grote voorraden spoor, dit willen we een meer opgeruimd uiterlijk gaan geven. Bij de werkplaats liggen nu een aantal ramen, deze zijn voor de verkoop. De stapels 400mm spoor uit Frankrijk zullen naar de opslag verhuizen.
Groetjes
Hey Wesley
Echt geweldig dat je die Deutz OME117 weer aan de praat heb weten te krijgen met de rest van de vrijwilligers
Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat een van de mooiste smalspoor locomotieven van jullie collectie :thumbup:
Ik hoop dat ik een keertje kan langs komen om de collectie te bewonderen
Mvg Danny
Hey Danny, Om eerlijk te zijn heb ik er zelf geen vinger naar uitgestoken :P. Alle eer gaat naar Vincent, die er al 5 jaar aan werkt. Het is zeker een van de mooiste objecten in onze collectie, zeker omdat ze nog volledig in originele gebruikstaat verkeerd. Ze vertegenwoordigt een aannemerslocje, die vroeger veel op bouwplaatsen voorkwamen.
Bedankt voor je reactie, en ikzelf raad je aan om Juli 2015 te komen, daar maken we een groot feest van ;)
Groetjes
Hallo allemaal,
Ik zie dat er de laatste tijd weinig gemeld is in dit topic. Het staat dan ook gelijk aan het nieuws uit het museum, weinig. Onderhoud aan de locs is niet interessant, en vanwege de feestdagen zijn we ook niet veel aan de slag geweest.
Wel zet ik hier onze nieuwjaarskaart neer, ditmaal een door Arnoud gefabriceerd exemplaar ipv. een foto:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKYQEkFW__b333soB_5MvS4XEuP-Ln_IynW1F163ljGc=/http://img827.imageshack.us/img827/4168/9kqh.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/827/9kqh.jpg/)
En laten we er een mooi jaar van maken! :) :)
Groetjes
Hallo allemaal,
De laatste tijd hebben we niet veel te melden helaas. Veel kleine, niet noemenswaardige werkzaamheden zijn er verricht. Conserveren van materieel, rails ontdoen van blaadjes.. Om toch nog maar een update te plaatsen zal ik er de nodige praat omheen hangen :)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sBaZanPTJiqtGoi1jMMOJ_W7YH3hDLI_PqP5sD-8mDDc=/http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/823/d0i7.jpg) (https://imageshack.com/i/mvd0i7j)
Deze traversewagen voor 600mm spoor is al enige tijd in de collectie maar komt voorlopig niet in onze toekomstplannen voor. Omdat we de wagen ook niet op haar huidige plek (in het bos) wouden laten staan, zal zij binnenkort elders een onderdak vinden in bruikleen. De wagen is vermoedelijk omstreek 1960 gebouwd door Oving Spoor en word electrisch bediend.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sF96uy1CcyyiXXkWCjc2UoMpBoVnAgZBRaRRYt9aGe5g=/http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/543/hd9u.jpg) (https://imageshack.com/i/f3hd9uj)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sAuhoov6-8Rtw45u1wbFfQatO43leR0dc2ZwtXfHFnJo=/http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/844/rkny.jpg) (https://imageshack.com/i/ngrknyj)
Afgelopen weken is de noordzijde van het traject aangepakt. De 400mm spoorbaan is geheel ontdaan van al het blad. Gelijk werd daarna het emplacement voor de lorrieloods aangepakt.
!5 en 16 februari zijn we met z'n allen in Harskamp om weer 2 dagen hard te werken. ( :| :? :P :P). Zo zal de Moës Semi loc worden aangepakt en hopen we deze te kunnen starten. Na de sucsesvolle poging van Willem en Vincent om de Deutz te starten zullen ze 24/2 aan de loc werken tot ze hem aan het lopen hebben :D.
Groetjes
Bedankt voor de update :thumbup:, ook al is-ie maar klein.
Leuk updatje Wesley.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Tony
Hoi Wesley.
Leuk om te lezen (en te zien) dat er toch wel het nodige gebeurd! :thumbup:
Hopelijk is er in het voorjaar weer meer te melden en worden de openstellingen flink bezocht.
Veel succes en plezier met dit prachtige project.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Erg leuke update Wesley!
De sporen zien er weer netjes uit zo :thumbup:
Ik ben benieuwd naar jullie volgende update met daarin de werkzaamheden
Mvg Danny
Hallo Allemaal,
Ben een hele tijd niet meer actief geweest op dit forum.. Wil jullie hierbij toch nog informeren over het volgende..
Afgelopen Maart bereikte ons het bericht dat Defensie wegens bezuinigingen het museumpark Harskamp dit jaar gaat sluiten. We voelden de bui al aankomen, er waren al signalen in de jaren hiervoor. Toch komt dit voor ons als een mokerslag. Alle aanwezige musea zullen ergens anders hun intrek moeten nemen, zo ook wij. Voor ons is dit met onze collectie aan probleem.
Gelukkig laten we het hoofd er niet bij hangen en zijn we op de achtergrond al druk bezig met het vinden van een nieuwe locatie. Tot die tijd kan het materieel gewoon op de Harskamp blijven, en er aan gewerkt worden. Vanaf september zal het museumpark gesloten zijn. Wij houden daarom nog 1 laatste rijdag op 19 juli as.
CiteerMUSEUMPARK HARSKAMP SLUIT DEFINITIEF 1 SEPTEMBER 2014
Vanwege infrastructurele bezuinigingen heeft defensie besloten het Museumpark Harskamp per 1 september as te sluiten voor publiek. De gebouwen op het terrein zullen worden herbestemd en de op het terrein aanwezige musea zullen moeten sluiten en/of verhuizen.
Voor het Decauville Spoorweg Museum betekend dit dat wij na 14 jaar verblijf op de Harskamp op zoek zijn naar een andere locatie om onze activiteiten voort te zetten. De collectie kan tot die tijd netjes onderdak en beschermd op het ISK terrein blijven staan. Er zal tot aan de verhuizing ook nog steeds aan het onderhoud en conservering van de collectie gewerkt worden.
Meer nieuws omtrend onze aanstaande verhuizing volgt. Deze website zal actief blijven en verslag blijven doen van de ontwikkelingen en de werkzaamheden in Harskamp en op de toekomstige locatie.
Vrijdag 18 juli en zaterdag 19 juli zijn de laatste officiele rijdagen in het museumpark.
LET OP: vrijdag is het park geopend vanaf 13.00u tot 16.00u, zaterdag vanaf 10.00u tot 18.00u.
Daarna is de collectie voorlopig met uitzondering en alleen op afspraak te bezichtigen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-g1RM2H3EEEk/U5dPZ9x1MvI/AAAAAAAAHj0/WHOOCWs8HAY/w529-h738-no/Vastleggen+in+volledig+scherm+10-6-2014+203030.jpg)
Voor evt vragen kun je me een pb sturen,
Groeten
Ha die Wesley en alle andere medewerkers Decauville Spoorweg Museum.
Wat spijtig om dit te horen te krijgen maar ja, overal worden bezuinigingen doorgevoerd en helaas ontkomen jullie hier ook niet aan! :-(
Hopelijk krijgt dit bijzondere materieel een nieuwe kans op een andere locatie maar voor alle medewerkers zal de huidige locatie niet verbeterd kunnen worden.
Dus voor alle geïnteresseerden: 18 en 19 juli laatste kans op de Harskamp!!
Graag tot ziens op 18 of 19 juli! (misschien nog gauw even een 3railforum M&G? :idea:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Bijzonder jammer zoiets. Hopelijk vinden jullie een nieuwe plek.
Maar waar vind je ruimte, waar je ook kan rond rijden? in ieder geval veel succes met zoeken.
Gr. Charlie
Heel erg jammer dat dit gebeurt. Er is steeds minder ruimte voor dit soort culturele uitingen. Kunnen jullie niet op een beschermde lijst komen? Bijvoorbeeld industrieel erfgoed of zoiets.
Erg jammer dat jullie moeten sluiten.
Ik hoop dat jullie er een nieuwe plek voor kunnen vinden zodat deze pracht locomotieven nog hun rondjes kunnen rijden.
Helaas heb ik het huidige museum niet kunnen zien en morgen kan ik helaas ook niet.
Ik hoop dat ik in de toekomst jullie nieuwe locatie mag bezoeken om al het prachtmateriaal in het echt te zien
Met vriendelijke groet
Danny
Voor degene die het gemist hebben ...
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,scVaWNVlQPLcgpHKBNKwkf39V_aiKb0UfNTSw7SY1eOY=/http://www.bravocie.nl/_ISKHarskamp2014_Museumdag/Harskamp2014h-smalspoor(P7190029).jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s7bgXZ2bq238rrGzJNueyyPeIiz_4iuYJP4KV4ubyqf0=/http://www.bravocie.nl/_ISKHarskamp2014_Museumdag/Harskamp2014i-smalspoor(P7190034).jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEofYgphS2N_0nNuNeOuzIOJMY59PjlNt55bEizny5X8=/http://www.bravocie.nl/_ISKHarskamp2014_Museumdag/Harskamp2014j-smalspoor(P7190046).jpg)
groetjes
Henk
p.s. er was ook 3-rail !
Jammer die sluiting. Ik hoop dat het museum spoedig een passende plek vindt om de verzameling weer asn het publiek te kunnen tonen.
Leuke aanwinsten Wesley.
Leuk om te lezen hoe jullie de boel draaiende houden daar, ga vooral zo door :)