Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: Ronald69 op dinsdag 25 september 2012, 19:24:44

Titel: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op dinsdag 25 september 2012, 19:24:44
Doordat mijn dochter meer ruimte wil hebben ben ik genoodzaakt mijn huidige baan af te breken en een verdieping te zakken. De ruimte die ik daar heb is 3.10 mtr x 2.10 mtr. Betekend dus een nieuw baanplan maken wat in deze ruimte in te passen is.
Ik heb een 2tal ideetjes via AnyRail gemaakt en wil die hier laten zien, op/aanmerkingen zijn zeer gewenst want dan kan ik de eventuele aanpassingen in de plannen verwerken. Hieronder een aantal criteria:

Land: Nederland.
Tijdperk: III/IV
Railsmateriaal: 2Rail Piko, digitaal( moet er toch aan geloven)
Materieel: E loc, 1000/1100/1200/1300/1700, Stoom, 3400/4300(TP IIIa), Plan D/E/K/W/DD AR, Mat'24/'46/'54/ICR.

Plan 1:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,so9n1lY0JmS6C4GTSYwfgm3vH9tkpEBZCQZ9HgR7_z7w=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud21.jpg)

Plan 2:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sfvCx_Zqa7YVxJnXE8xUgG-K47m-qTEZr6WLBDeiY8D8=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenwoud20.jpg)
Helaas nog zonder schaduwstation, kan hier wel wat hulp gebruiken.

Grt, Ronald.


Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Maarten Marklin op dinsdag 25 september 2012, 20:31:49
Baanplan ziet er leuk uit met de kopstations. Wordt het een Nederlandse baan?
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: DB-Gast op woensdag 26 september 2012, 06:33:28
baanplan 1 zie er geslaagd uit!

Neem je nog omloopsporen voor op het station? Zijn de lengte voor de stationssporen voldoende?
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rorail op woensdag 26 september 2012, 11:07:27
Hallo naamgenoot,

Wellicht kun je plan 1 uitvoeren met de wisselstraat van plan 2, waardoor de stationssporen zo'n 50% langer worden.
Daarmee hou je wel de paradebaan intact.

In het schaduwstation heb je het jezelf moeilijk gemaakt met meerdere keerlussen (daar hebben 3railers geen last van). Bovendien blijft uiteindelijk weinig opstelruimte over.

Groet,
Ronald
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op woensdag 26 september 2012, 14:18:45
Naamgenoot,

Dank voor de opmerkingen, mocht je ideeën hebben voor een schaduwstation dan hoor/zie ik dat graag.

Maarten,

Onderste sporenplan heeft perronsporen van +/- 1,50 cm, voldoende voor een trein met 4 rijtuigen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rorail op woensdag 26 september 2012, 15:12:26
Voor wat betreft een schaduwstation ben ik zelf nog niet zo ver. Op dit forum zijn vaak vernuftige ontwerpen te zien waarbij veel sporen met voldoende lengte worden gecombineerd met een keerlus.

Het hangt er ook van af of je enkele sporen uit je schaduwstation zichtbaar wilt maken (als een paradespoor). Dat maakt een ontwerp ingewikkelder.

Breek je overigens heel de bestaande baan op (zonde!) of kun je delen hergebruiken?

Groet,
Ronald
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op woensdag 26 september 2012, 15:19:19
De oude baan wordt geheel afgebroken, alleen het railmateriaal, bovenleiding en gebouwen blijven behouden.
Ja, inderdaad zonde maar met dit nieuwe begin kan ik makkelijker overstappen naar digitaal rijden en fouten in het oude baanplan kan ik gelijk verbeteren.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Wijbe op woensdag 26 september 2012, 21:06:40
Plan 2, maar die omgedraaide S-boog lijkt me helemaal niets.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 27 september 2012, 10:11:37
Wijbe,

Het lijkt op een S-boog maar in werkelijkheid is hier een gleiswendel/spiraal/helix gepland, vandaar die rare slinger.

@ Allen,

Ben nog steeds op zoek naar ideeën voor een schaduwstation.
Deze zou moeten bestaan uit minimaal 2 á 3 wachtsporen waar een loc met max. 4 rijtuigen kan worden weggezet.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 27 september 2012, 14:13:04
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s61ZppzhmstxXxwmh9nemWpi1qYoZD_ASeSD5o7sT-fc=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenwoud201.jpg)

De boel nog eens nagemeten en kan tot max. 1,10mtr gaan. Tevens zit er linksboven een koof waar ik rekening mee moet houden.
Alleen mis ik nog de nodige lengte aan opstel/wachtsporen, misschien dat iemand hier raad mee weet.
De eventueel aangedragen suggesties mogen met Wintrack hier neergezet worden, ik kan ze wel omzetten naar AnyRail.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Spoorman op donderdag 27 september 2012, 14:49:20
Hoi Ronald,

Over je schaduwstation: waarom niet onderstaand principe, een wisselstraat naar wat langere parallelle sporen.

(Vergeet het gele kopstation even).

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqJoE9uUUptGePS3kHc0RdInSgVyDKlMMAQdvGLrD-t8=/http://img195.imageshack.us/img195/4376/schaduwmetkopstation.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/195/schaduwmetkopstation.jpg/)

Gr, Ben.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op vrijdag 28 september 2012, 02:46:31
Nog maar eens een poging wagen:
Bovenste plan = schaduwstation.
Onderste plan = Station/hoofdbaan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,snP989XNX2xIBmfWMau07IYltNRN1tB8Qk7HR9g0Ln2Q=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenwoud212-1.jpg)

Commentaar, op/aanmerkingen of andere suggesties zijn welkom.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op zaterdag 29 september 2012, 12:23:36
Een klein beetje het plan aangepast:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sYN2XT9TdEu0y3suC3feu9zz0eou6YRAYYaeRArzjw4M=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenwoud213.jpg)

Commentaar, op/aanmerkingen, tips of andere ideeën zijn welkom zodat ik de baan kan gaan bouwen zonder dat ik iedere keer de boel moet gaan aanpassen omdat het niet uitvoerbaar is of de treinenloop niet logisch is of op andere problemen stuit.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Spoorman op zaterdag 29 september 2012, 15:06:28
Je klimt in de binnenboog. :)

En waarom het kruiswissel in je schaduwstation? Ik neem aan dat je rechts blijft rijden?

Gr, Ben.

Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op zaterdag 29 september 2012, 15:47:58
Hallo Ben,

Zie jij een andere mogelijkheid?
Wel een kleine aanpassing gemaakt:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sM2MMdFcZ62ZTGPHgIPpzBlfUAuCgxHQFdNt4-RBx-_Y=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenwoud214.jpg)

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Spoorman op zaterdag 29 september 2012, 16:52:35
Ik bedoel eigenlijk dit (los van de draai van de klimspiraal):

(https://files.3rail.nl/tinypic/6tkcrc.jpg)

Ik weet niet wat je met het kruiswissel wilt.

Gr, Ben.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 01 oktober 2012, 09:19:55
Opnieuw het plan aangepast, komt al aardig in de buurt van het definitieve ontwerp:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUMKF2nWtNX93MnWZNxTHFsNYWZFHAfnCRnbquin_hhQ=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud216-1.jpg)

In het plan zijn toegevoegd een buurtgoederenspoor en een bescheiden depot, stoomtrein zit in zijn nadagen.
Tevens het stationplan gespiegeld, is gelijk de slinger eruit.

Meningen en andere tips zijn nog steeds welkom.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 44er op maandag 01 oktober 2012, 10:50:41
Hoi Ronald,

Vraag mij af of je bij het achterste goederenspoor kan komen? Ik weet dat je een "flinke jongeman"  :D  bent maar het houd een keer op
en is het einde van arm/hand er eerder als je denkt.
Eventueel aan de rechterzijde 1 of 2 rails er tussenuit , dan komt het achterste goederenspoor naar je toe. :P
Verder vindt ik( mijn mening) het flink verbeterd , ziet er leuk uit , volgens mij helemaal jouw ding.  :thumbup:

Gr, Jan
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 01 oktober 2012, 11:47:13
Jan,

Dank voor het meedenken, meteen aangepast.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: DB-Gast op maandag 01 oktober 2012, 13:15:00
Is het mogelijk om vanuit je schaduwstation nog een paradespoor te maken?

Het ziet er goed uit en veelbelovend! Wanneer begin je met bouwen? :D
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Wijbe op maandag 01 oktober 2012, 16:32:54
Hoi Ronald,

Ik weet dat je ook aardig wat treinstellen hebt. Is het een idee om Ben zijn idee te stelen? En kopsporen te maken?
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 01 oktober 2012, 17:52:20
Wijbe,

Ik heb maar 3 treinstellen, Mat'54-2, Mat'46 en een ICR. Er is wel een Mat'54-4 maar dat is een dummy en deze rijdt samen met het 2tje.
Ik ga nog wel even puzzelen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Davio op maandag 01 oktober 2012, 18:24:45
Leuk baanplan, maar is het misschien handiger om een omloopspoor te maken bij de goederen :help: dus de 2 sporen met elkaar verbinden ;)
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Wijbe op maandag 01 oktober 2012, 20:11:31
Citaat van: Ronald69 op maandag 01 oktober 2012, 17:52:20
Ik heb maar 3 treinstellen, Mat'54-2, Mat'46 en een ICR. Er is wel een Mat'54-4 maar dat is een dummy en deze rijdt samen met het 2tje.
En je duw trek dan met de DDAR? :mrgreen:

In je schaduwstation, kun je met een dynamisch schaduwstation (Geen idee of je met koploper gaat werken) max 6 treinen stallen, en dan staat de hele boel vol. Door voor je treinstellen/duw trek een schaduwstation a la Ben te maken creeër je veel meer opstelruimte. Je hebt de ruimte er toch nog voor :)

Enig nadeel is dat er nog een stel overloopwissels moet komen, en je 1 schaduwstation spoor vrij moet houden om telkens door te rijden.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 01 oktober 2012, 22:03:33
Wijbe,

Je hebt helemaal gelijk, DD AR is er ook.
Alleen rijden de treinstellen niet allemaal tegelijk want Mat'24 rijdt samen met stoom(TPIIc/IIIa), Mat'54 rijdt  met getrokken mat(TP IIIa/IIIc zonder logo), Mat'46 rijdt samen met getrokken mat(TP IVa met logo) en ICM rijdt samen met getrokken mat(TP IVb). DD AR zou kunnen gaan rijden met ICM in TP Va.

@ Allen,

Bedankt voor de opmerkingen tot dus ver, onderstaand plan is verder doorontwikkeld:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sYtkNDht8QblJeimssay3pxK8qJa0cKxT87IuFOXjtK8=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud218.jpg)
Spoor 1, 2, 3 en 4 perronsporen.
Spoor 5 en 6 opstelspoor loc's
Spoor 6 = uithaalspoor, spoor 7 en 8 goederensporen.
Spoor 9, 10, 11 en 12 depotsporen(na TP IIIc dieselloods).
Spoor 41 en 42 aan/afvoer sporen depot.


Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rorail op maandag 01 oktober 2012, 22:43:59
Lekker compact sporenplan zo. Een nadeel is wellicht dat je niet van voren in de locloods kunt kijken naar de opgestelde locs, maar het lijkt me lastig dit te verbeteren.

Is de baan trouwens rondom bereikbaar? De rechterhoek is achter spoor 5 behoorlijk ver weg (z'n anderhalve meter).

Groet,
Ronald
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 01 oktober 2012, 23:45:10
Naamgenoot,

De baan is rondom niet bereikbaar, de lange kant staat tegen een muur en de rechterkant bij een raam.
Was vergeten de mangaten aan te brengen, bij deze zijn ze zichtbaar en is spoor 5 ook bereikbaar.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rorail op dinsdag 02 oktober 2012, 09:47:17
Helemaal duidelijk zo!

Groet,
Ronald
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op dinsdag 02 oktober 2012, 13:24:50
Iemand anders nog op- of aanmerkingen, ideeën, tips e.d.?

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 44er op dinsdag 02 oktober 2012, 15:29:13
Ronald ,

in je schaduwstation naar kopspoor wissels veranderen zie voorbeeld ,

Gr, Jan
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Wijbe op dinsdag 02 oktober 2012, 16:38:03
Ik zou proberen meer opstelsporen te krijgen in het schaduwstation.... Of je moet steeds alle treinen omwisselen, wat mij persoonlijk niks lijkt. Liever een paar opstelsporen meer dan.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op woensdag 03 oktober 2012, 02:06:22
Wijbe,

Ik heb het geprobeerd maar krijg er geen sporen meer bij op 1 extra na:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQZsVCkSwABmJ5OIhK9HW14h90_mQxVGINH6L_1QYsRA=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/groenewoud2181-1.jpg)

De door Jan(44er) aangedragen oplossing meer naar rechts te schuiven word het derde opstelspoor langer, de slinger is eruit en de treinstelsporen zijn ook langer. De lengte van de sporen zijn:
Opstelspoor a: 3.60mtr., b: 3.10mtr., c: 2.00mtr., d en e: 140mtr.

Het zit er voor mij niets anders op dan af en toe de treinen eraf pakken en de volgende serie er weer op te zetten. Ik vind het niet erg want ik probeer de tijdperken zoveel mogelijk bij elkaar te houden.

Misschien dat iemand anders een betere oplossing weet/heeft, dan hoor ik dat graag.

Grt, Ronald.
                 
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 06 oktober 2012, 14:43:56
Ik zat te denken aan evt. nog een schaduwstation eronder. Je kunt er komen door vanaf de meest linkerbocht voorlangs naar beneden te gaan, alleen ben ik er nog niet uit hoe je dan weer omhoog zou kunnen. Misschien binnenin de linkerboog weer omhoog, aansluiten op de diagonaal. Dat betekent dan wel dat je weinig hoogte zult hebben in het laagste station en dat is weer een bereikbaarheidsprobleem. Ik denk er nog even over na.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op woensdag 10 oktober 2012, 11:09:16

Heb even zitten nadenken en heb de situatie rond spoor 5 aangepast door de engelse wissels te vervangen door gewone wissels:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDrbgsQl54dF4unawnWYxWWhnPHsE8lXxaQFUgA1dy1Q=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud218-1.jpg)

Ben alleen nog aan het puzzelen wat ik met de ruimte ga doen waar het mangat is gepland in het stationsplan. Het gearceerde gedeelte verdwijnt onder de tafel en hou hier een kaal stuk over met wellicht een afneembaar deksel.
Als iemand ideeën heeft hoor ik die graag net zoals opmerkingen en andere voorstellen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Golfer op woensdag 10 oktober 2012, 13:20:37
Kost wel rijmogelijkheden omdat treinen meer op elkaar gaan wachten.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 11 oktober 2012, 12:00:10
Michiel, onderstaande had ik voor ogen:

Mijn bedoeling was om met max. 3 á 4 treinen te rijden per tijdperk.

In TP IIc heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x bolkop + stalen D, 5 x coupérijtuigen, 2 x bolkop + 2 x houtenrijtuigen + D 7571, Mat'24 en diverse goederenwagons.
In TPIIIa/c heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x Plan D(blauw), 4 x Plan D(turkoois), 5 x Plan E en Mat'54-2 +4) en diverse goederenwagons.
In TPIVa heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x Plan D, 5 x Plan E, 2 x K + 2 x N + D en 2 x Plan W als spits/versterkings rijtuigen en Mat'46-2
In TP IVb/V kan ik kiezen uit 4 x ICR, ICM-3, DD AR en diverse goederenwagons.

Om bovenstaande in te passen rijdt er dus max. 4 treinen, 1 sneltrein - 1 stoptrein - 1 x spitstrein, en een goederentrein waarbij steeds de stopper als eerste binnenkomt gevolgd door de spitstrein en sneltrein. deze treinen vertrekken in omgekeerde volgorde.
Hierdoor ontstaat er ruimte om de loc's van en naar spoor 5 te rangeren en kan de goederentrein binnenkomen en afgerangeerd worden.

Op deze manier houd je het geheel overzichtelijk en wordt het niet te druk qua treinen en kun je op je gemak rangeren.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Wijbe op donderdag 11 oktober 2012, 15:30:39
Is er nog ruimte voor een precies hetzelfde schaduwstation eronder? Zo ja dan kan je per keer 2 tijdperken kwijt?

Dan moet je spiraal aangepast worden dat je daar een aantal wissels in moeten (kruising en 2 wissels) om nog een wenteling (of 2) omlaag te gaan.

Zal straks eens een voorbeeldje laten zien.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rorail op donderdag 11 oktober 2012, 15:57:00
Ronald,

Vervang je bij het tijdperkgebonden rijden ook alle modelauto's en preisertjes? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde losse scenerypanelen per tijdperk elkaars plaats kunt laten innemen, dus een klinkerweg met met oude huisjes erlangs, een paard met wagen combinatie in tijdperk IIc en op dezelfde plaats een asfaltweg met een modern kantoorgebouw en een file van moderne auto's in tijdperk V.

Groet,
Andere Ronald
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Wijbe op donderdag 11 oktober 2012, 17:39:54
Hoi Ronald,

Iets in deze richting, enig nadeel is dat je spiraal 'groter' wordt. Maar zo zou je er een schaduwstation onder kunnen bouwen, of nog een paar meer.  :D
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Pjedro op donderdag 11 oktober 2012, 17:54:20
Hee Ronald,

Ik moet zeggen dat ik het een erg leuk plan vind.
Ik zou alleen spoor 5 aan de binnen kant van de bocht leggen, daardoor kun je gewoon 2 sporig je station in en uit. (zie plaatje)
Verder zou ik de treinstel sporen ietsje anders doen. Je hebt nu een gewone wissel neergelegd zodat je in en uit kan rijden. Ik zou er een engelse wissel voor neerleggen. Dan zijn je sporen ietjes langer.
Ook een extra schaduw station zoals Wijbe nu net voorstelt zou ook kunnen. Dat heb ik nu niet uitgewerkt , maar zou wel kunnen natuurlijk. Maar ik weet niet of je dit wilt en of het kan natuurlijk.
Ik blijf dit draadje zeker volgen.

Met vriendelijke groet.
Peter
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op vrijdag 12 oktober 2012, 13:51:10
Mooi plan Roland, ik volg het graag je hebt niet iets meer ruimte gekregen als waar ik over mag beschikken. zie NSBaanplan in C Rails. U vorm .

groet erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op vrijdag 12 oktober 2012, 15:33:05
@ Wijbe,

Dank voor het meedenken maar de ruimte is beperkt en daardoor ben ik gebonden aan deze maten en ik wil zo min mogelijk wissels in de spiraal hebben i.v.m. storingen e.d.


@ Peter,

Je idee is niet slecht maar door er een engels wissel te plaatsen is de kans op storingen groter dan het gebruik van gewone wissels.

@ Erik,

Dank voor het compliment en jouw baanplan ga ik zeker bekijken.

Inmiddels is idee nr. 10 op papier verschenen, ook deze mag door kritische ogen bekeken en geoordeeld worden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDzULMfKt47dZqRtyG0WnaujGs2losgm9xvULnlJpdvM=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2110.jpg)

Door het plaatje te slepen in de adresbalk wordt deze vergroot.

Grt, Ronald.

Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Pjedro op vrijdag 12 oktober 2012, 16:16:23
Hoi Ronald,

Nu heb je niets aan perronspoor 5 die kan alleen maar vanaf de draaischijf worden bereikt. Het heeft dus geen nu om hier een perron aan te leggen.
Vervolgens zeg je door een engelse wissel toe te voegen heb je meer kans op storingen, maar vervolgens voeg je er zelf 3 toe bij het station. Dat mag je natuurlijk zelf weten. Maar dit is wel een hele dure oplossing.
Toch nog even een opmerking over dat engelse wissel in het schaduwstation, als er een beetje op de snelheid gelet wordt is het volgens mij geen enkel probleem. Ik zelf ben nog geen enkele storing op een engelse wissel tegen gekomen.

Groetjes Peter.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op vrijdag 12 oktober 2012, 17:23:07
Peter,

Je hebt gelijk, perronspoor 5 is niet te bereiken.
Had in eerste instantie deze wel bereikbaar gemaakt, is iets fout gegaan.
Over het Engelse wissel, bedoelde hiermee dat je "boven" er gemakkelijker bij kunt komen dan "beneden".

Ik ga weer even puzzelen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op zaterdag 13 oktober 2012, 11:45:43
Na enig gepuzzel is deel 11 er:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sAzjrC2EVZqWkJlTPnZ9rfzbm-Vt3VnR6zP20_2hlqZs=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2111.jpg)

Zoals te zien is zijn er in het plan 4 engelse wissels geplaatst, dit is gedaan om ruimte te winnen.
Zou ik hier gewone wissels gebruiken dan ben ik hier een veelvoud aan kwijt en krimpen de perronsporen.
In mijn vorige plan had ik deze ook liggen en waren storingsvrij.
Tevens is in het plan een goederenspoor gepland wat boven een mangat zit, deze wordt afneembaar gemaakt d.m.v. een deksel. Dit geldt ook voor de loods en omliggende gebouwen die hier gepland staan.
Het gearceerde spoor verdwijnt onder de tafel ter hoogte van de pijlen. Het gedeelte dat zichtbaar is wordt gebouwd als tunnelspoor zoals te zien is bij de Schipholtunnel als men op de A4 rijdt richting Schiphol. 

Tips, opmerkingen en andere commentaren zijn weer welkom.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 15 oktober 2012, 10:52:31
Niemand tips en/of opmerkingen?

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Antal op maandag 15 oktober 2012, 10:57:20
Plan Ziet er goed uit en ik neem aan dat in het schaduwstation op de kopsporen enkel treinstellen komen te staan?
Voor de rest is het me duidelijk en komt het op mij als een net baanplan over. :)

Groetjes,

Antal
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op maandag 15 oktober 2012, 11:29:26
Roland ik vind het een mooi plan, je zou in het schaduw station de treinstel opstel sporen ook kunnen bedienen door middel van 1 engelsman ipv 2 wissels , ook dit levert lengte op.
Waarschjnljk hebben dan al je opstel sporen de zelfde minimumlengte van 160cm

Daarnaast zou ik proberen om vanaf spoor 1 een keerlus te leggen .
Des noods achter langs gebouwen en deze aansluiten op spoor 4 of 5.
Hierdoor krijg je constant beweging op het spoor en je houd toch alle tijd om kop te maken ed.


gr erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 15 oktober 2012, 13:35:46
Antal,

Ja, de kopsporen in het schaduwstation zijn bedoeld voor de treinstellen.
Dank voor het compliment.

Erik,

Gaat helaas niet lukken omdat er te weinig ruimte is voor een keerlus.
Over de engelsman is nagedacht maar ik vind dat je beter een engelsman in het zicht kunt hebben en waar je makkelijk bij kunt mocht er storingen optreden dan dat deze in het schaduwstation ligt en moeilijk bereikbaar is.

Ben trouwens opnieuw aan het "tekenen" geslagen want ik vind de perronsporen wat aan de korte kant.
Ik heb min. 1.50mtr. nodig voor een stam met : loc - 4 x Plan D/E/K/N/W + "verse" loc. en het ontwerp heeft slechts 1.30mtr.
Tevens ben ik aan het kijken of de wisselstraat vereenvoudigd kan worden want hier is winst te behalen.
Wordt vervolgd .........

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: DB-Gast op maandag 15 oktober 2012, 19:52:01
Je grootste winst zit in het maken van omloopsporen.
Ik heb dit met mijn baan getest en dit maakt het allemaal veel makkelijker, ook functioneel gezien.
Met hoeveel getrokken treinen rij je
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op dinsdag 16 oktober 2012, 00:58:03
Hallo DB Gast,

Ik ga per tijdperk met 2 á 3 getrokken treinen rijden en 1 treinstel, hieronder een opsomming.

TP IIc : stoomloc 4300/eloc 1000 - 4 x bolkop, stalen D
                        4300/1000 - 5 x coupérijtuigen
                        4300/1000 - 2 x bolkop, 2 x serie 7100, D7571
                        Blokkendoos

TP III : eloc 1000/1100/1200/1300(blauw, zonder logo) - 4 x Plan D
                 1000/1100/1200/1300(bl. zonder logo) - 4 x Plan E, Plan L
                 1100(turkoois) - 4 x Plan D turkoois
                 Mat'54 - 2/4, Pec

TP IVa : eloc 1100/1200/1300(blauw, met logo) - 4 x Plan D
                 1100/1200/1300(bl. met logo) - 4 x Plan E, Plan L
                 1100(geel/grijs) - 2 x Plan K, 2 x Plan N, stalen D
                 Mat'46 - 2       

TP IVb : eloc 1100(geel/grijs) - 4 x ICR
                   DD AR - 1700
                   ICM

Loc's komen het station binnen, deze worden "opgesloten". Verse loc komt van sp.6, neemt trein over.
"Opgesloten" loc komt vrij en gaat vervolgens naar sp.6.
Dit betekend geen extra wissels in station en dus langere perronsporen.

Voor de goederendienst zijn beschikbaar: stoom 3400/8800, diesel 22/2300(bruin,met en zonder logo, geel/grijs), 2400(bruin, zonder logo) eloc1000(blauw, zonder logo)

Zoals je ziet, geen intensief treinverkeer. Het is de bedoeling om met een soort dienstregeling te gaan rijden in een 1 uurspatroon met 2 sneltreinen, deze worden voorafgegaan door 1 stoptrein.
Dit voorbeeld wordt uitgebreid uitgelegd in het "Praktijkboek Modelspoorwegen" en wel in de oude uitgave.

Grt, Ronald.                                                                                         
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op woensdag 17 oktober 2012, 01:53:10
Waarschijnlijk is dit het definitieve plan:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sD6XQ5AmiOjlg4khyfqIi2FY-ljhIxYQOv0lmLR7xqXM=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2112.jpg)

Brand maar los.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op woensdag 17 oktober 2012, 18:10:42
Een  mooi plan maar wel een kort nacht je zo he >:-D

gr erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op woensdag 17 oktober 2012, 19:23:28
Erik,

Viel best mee, was pas om 01:00 thuis van mijn werk. Even achter de laptop, stukje slapen en weer om 07:45 weer op om de kinderen naar school te brengen.
Wat het plan betreft, we zijn er bijna maar is nog niet naar mijn zin. Weer terug naar Anyrail en verder nadenken.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 44er op woensdag 17 oktober 2012, 19:38:48
Citaat van: Ronald69 op woensdag 17 oktober 2012, 19:23:28

Wat het plan betreft, we zijn er bijna maar is nog niet naar mijn zin. Weer terug naar Anyrail en verder nadenken.

Grt, Ronald.

Ronald, ben toch nieuwsgierig waar je twijfels over hebt , ik vind het het een mooi plan zeker gezien met wat je van plan bent met rijden in tijdperken.
Het enige wat ik bedenken kan is de lokloods , nu kijk je tegen zn kont aan :D, Suk6 met denken :idea:

Gr, Jan
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 18 oktober 2012, 00:33:18
Hallo Jan,

De twijfel zit hem in de engelsman omdat al het verkeer daar langs gaat.
Tevens is het station met 4 sporen aan de grote kant vanwege het geringe verkeer.
Ook het depot is niet wat ik wil. Vandaar de terugkeer naar de tekentafel.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 18 oktober 2012, 14:31:17
Opzetje nummer zoveel, dit keer het probleem van de "engelsman" aangepakt.
Ook deze keer alleen het stationsplan meegestuurd, schaduwstation is onveranderd en is te zien in vorige berichten.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sldzCuZlixuvr9d-40-35VQJCWvhLNC8wsI40F5aF2ho=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud21121.jpg)

Mocht iemand de juiste spoorindeling qua nummering weten dan verneem ik dat graag.
Het gaat om de sporen 21, 22 en 31.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op donderdag 18 oktober 2012, 19:21:17
Roland als je de nummering strak door voert dan moet spoor 21 als spoor12 benoemd worden en dat past net >:-D

gr erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 22 oktober 2012, 12:21:46
Niemand op en/of aanmerkingen, tips en dergelijke?

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 44er op maandag 22 oktober 2012, 12:38:53
Hoi Ronald,

Spoor 2 naar of komend van 21/22 de linkerwissel vervangen voor engelsman , krijg je ruimte met in en uitrijden station en vrij naar naar 21/22 vanuit spoor 3, en spoor 3 naar 31 achter linkerwissel een linkerwissel aansluitend op de engelsman , dus van 3 naar 21/22 zonder dat je spoor 1 en 2 in de weg zit bij de kruisingen.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel uiteindelijk ben ik ook maar een eenvoudig warhoofd, :D

Gr, Jan
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 44er op woensdag 24 oktober 2012, 03:06:40
Ronald,

Zoiets,

Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op vrijdag 26 oktober 2012, 02:16:56
Terug van de tekentafel met een veranderd plan:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sNaET-AvvkIygxzH2gMFS39Zj506c1xOw9Dl1o3EnVTw=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud213.jpg)

Opsomming van de sporen:
Spoor 1 en 2: stationsspoor/perronspoor.
Spoor 3: rangeerspoor/opstelspoor ledig materieel.
Spoor 4, 5 en 6: goederensporen met goederenloods, zoals deze vroeger bij een station lag.
Spoor 7: opstelspoor loc's.
Spoor 8 t/m 12: depotsporen.
Spoor 21: verzorgingsspoor(kolen, zand, slakken en water).
Spoor 22: aanvoer spoor "verse loc's" uit loods cq uithaalspoor.

Wederom wordt uw mening e.d. gevraagd.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: DB-Gast op vrijdag 26 oktober 2012, 19:27:26
Een uithaal spoor in de lengte van spoor 5?

Nu kan je wel in de loc loodskijken en nog een leuk stukje rijden ook!
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op maandag 29 oktober 2012, 23:54:18
Weer een stukje verder:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,siyx2bvwzh9kRCCxWNLgIJgvAgzoIeqLueqVVENqcYSo=/http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud214-1.jpg)

Uw mening wordt opnieuw gevraagd.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op vrijdag 02 november 2012, 13:08:16
Roland, ik zou de lokloods aan spoor 6 plaatsen .
Dan heb je nml. ook zicht op de voorliggende sporen 5&4.
Nu wordt door de loods aan spoor 4 de sporen 5&6 juist op het laast aan het oog onttrokken.
Dit lijkt me niet makkelijk bij het rangeren.

groet erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op vrijdag 02 november 2012, 23:39:49
Hallo Erik,

Wat jij een locloods noemt is een goederenloods, de sporen 4, 5 en 6 zijn dan ook goederensporen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op dinsdag 06 november 2012, 09:58:18
Sorry  lekker slim van me >:-D
Ik bedoelde inderdaad de goederenloods. Ik zou deze naar achteren plaatsen naar spoor 6 dan behoud je altijd zicht op de rangerende  wagons en loks.

gr erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 44er op dinsdag 06 november 2012, 13:31:03
Ronald,

Leuk plan word het zo
Ziet er steeds beter uit , ik zie dat je bij de wisselstraat een eng wissel weer hebt weggehaald, Wanneer heb je
zelf een idee dat je tevreden kan zijn en waar denk jij dat het nog moet wijzigen,
Je bent altijd bezig ( ik ook ) met kleine wijzigingen, als is het maar 2 a 3 rails die net anders gaan lopen,


Gr, Jan
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: veldkamp op woensdag 21 november 2012, 18:33:49
Hoi Roland,

Hoe staat het met je baan?
Het is nml al een tijdje HEEL STIL in dit draadje >:-D >:-D >:-D
Dat is toch geen slecht voorteken hoop ik ?
Want alles leek in het ontwerp zo mooi te kloppen 8o.

Eigenlijk hoop ik dat je tijdens deze "stilte" al flink bent opgeschoten en ons straks overlaad met  een flink verslag en foto's.



gr erik
Titel: Re: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op donderdag 22 november 2012, 11:34:26
Hallo Erik,

Zoals ik in het begin van dit draadje al vermeldde begint de bouw van deze baan pas in het voorjaar omdat eerst de oude baan nog moet worden afgebroken, de zolder waar deze baan heeft gestaan verbouwd wordt tot slaapkamer(zoon) de vrijgekomen slaapkamer waar hij sliep wordt de slaapkamer van mijn dochter(tje).
Pas als deze omzetting klaar is kan ik de (oude)slaapkamer van haar gaan inrichten als treinkamer.

Het posten van dit baanplan had als doel om tot een gedegen baanplan te komen waar alle haken en ogen weg waren genomen om tot een soepele bouw te kunnen overgaan zonder tussentijds de boel aan te passen.

Tot die tijd dus even geduld a.u.b.

Grt, Ronald.