Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: Buzz_4stroke op donderdag 30 maart 2006, 16:50:15

Titel: Ombouw naar Märklin
Bericht door: Buzz_4stroke op donderdag 30 maart 2006, 16:50:15
Als beginnend modelspoorder zou ik wel eens willen weten welke merken je het makkelijkste kunt ombouwen naar 3 rail wisselstroom. Waar moet ik rekening mee houden, en wat zijn de voornaamste voordelen?
Titel: Ombouw naar Märklin
Bericht door: 55erke op vrijdag 31 maart 2006, 01:28:45
Wel bij de nieuwere heb je (meestal) wel een wisselstroomversie bvb bij Roco , mehano , .....
De andere  moet je van model tot model bekijken. Bij de ene zal dit makelijker gaan als bij de andere.

Groeten
Johan
Titel: Ombouw naar Märklin
Bericht door: johnbob op zondag 02 april 2006, 13:06:48
Tja, die vraag heb ik eigenlijk ook.

Stel ik wil een lima hondekop, of een fleischmann.....1200 serie
In beide gevallen dus gelijkstroom met sleper en analoog ombouwen naar Marklin.
In het eerste geval, alleen de ombouw naar wisslestroom, hoe gaat dit, wat moet veranderen en wat zijn de kosten (ongeveer ;-)
Wielen isoleren?
Komen er wijzigingen in de motor voor etc?

Thanks alvast :wink:
Titel: Ombouw naar Märklin
Bericht door: Huib op maandag 03 april 2006, 18:05:51
Het ombouwen van Gelijk naar Wissel... ehh...
In digitaal bedrijf is daar GEEN verschil meer in. Enigste verschil is 2-rail of 3-rail, rest maakt geen bal uit.

1. Je moet dus een sleper monteren.
2. Eventueel een Märklin protocol decoder, tenzij je toch DCC kunt aansturen vanuit bijvoorbeeld IB of PC, dan kan DCC decoder ook goed.
3. Wielstellen vervangen. Niet vanwegen de issolatie, maar omdat de wielbasis van Märklin groter is dan bij 2-rail. Bij boogwissels en E-wissel loopt het spul er anders vrijwel zeker uit.

Heb e.e.a. gedaan met meerdere treinen. Lima, Mehano, Fleischman, Roco.. geen probleem als je bovenstaande aanhoudt.

ALS je de trein kunt inruilen voor een officiele Märklin 3-rail versie is dat altijd beter..
 
ps:Deze tekst heb ik van fredje.