Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken => Topic gestart door: Spicky op zaterdag 28 juli 2012, 23:59:59

Titel: Gez: Manual 4103 om dak eraf te halen tbv reparatie
Bericht door: Spicky op zaterdag 28 juli 2012, 23:59:59
Hallo allemaal,

Een 4103 heeft een losse licht verbinding van binnen en wil ik repareren echter ik weet niet hoe het dak eraf moet. :?
Een schroef makkelijk onderaan bereikbaar maar de andere zit onder een zwarte plastic lip en breek zo af als ik hem opzij duw vrees ik.
Heeft iemand een idee of een handleiding?

Dank!
Titel: Re: Gez: Manual 4103 om dak eraf te halen tbv reparatie
Bericht door: pajomaho op zondag 29 juli 2012, 20:13:43
Wat is dat voor een rijtuig? Staat niet in de database van M* (vanaf 2000).
Foto's  van het rijtuig en de onderkant zouden kunnen helpen; dan zien we wat het probleem is.

Groet, Paul
Titel: Re: Gez: Manual 4103 om dak eraf te halen tbv reparatie
Bericht door: rovanko op dinsdag 31 juli 2012, 18:14:27
Citaat van: Spicky op zaterdag 28 juli 2012, 23:59:59
Een 4103 heeft een losse licht verbinding van binnen en wil ik repareren echter ik weet niet hoe het dak eraf moet. :?

Dag Spicky,

Ik heb eens even nagegken wat het voor een rijtuig is. Het blijkt dus een twee-assige bagagewagen van de DB te zijn met werkende sluitlichten. Volgens Koll is dat rijtuigje van kunststof. Nou, dan zijn er twee mogelijkheden:

a) of het kunststof dak zit los op de rest van het rijtuig, en dan kan je het dak loswurmen met tandenstokers of zo;

b) dak en de rest van de kap van de bagewagen zijn uit één stuk. Meestal zit dat geheel dan met twee schroefjes aan het chassis bevestigd. Het staat me niet bij dat bij Märklin gebruik wordt gemaakt van klipsjes om dak en de rest van de kap dan wel kap en chassis aan elkaar te bevestigen.

Ik lees tevens dat er bewegelijke schuifdeuren in het wagentje zitten. Je kunt dus naar binnen loeren. Dan wordt meestal al snel duidelijk hoe de kap op het chassis is bevestigd. Als je binnenin twee rechtop staande paaltjes ziet staan dan kan je er bijna zeker van zijn dat daar schroefdraad in zit. Vergelijk de positie van die paaltjes met de plekken waar de schroeven onder het chassis zichtbaar zijn. Dan ben je helemaal zeker van je zaak.

Hoogstwaarschijnlijk zit er dus niets anders op dan de twee schroefjes (die je al hebt ontdekt) los te draaien. Märklin maakt degelijk spul daar gaat niet gauw iets kapot. En als er lampjes in zitten dan moeten die op een bepaald moment toch vervangen worden? Nou dan moet het wagentje open kunnen dacht ik zo.

Gegroet,

Rob
Titel: Re: Gez: Manual 4103 om dak eraf te halen tbv reparatie
Bericht door: Spicky op vrijdag 03 augustus 2012, 09:45:56
Dank allemaal.
Ik zal jullie tips opvolgen en ga mijn best doen.

En inderdaad het is een goederwagen met achterlichten van plastic.
Ik kan naar binnen kijken en zie twee lange plastic pilaren van dak naar bodem wagen gaan. Dit zijn de schroefkolommen.
Een schroef is eenvoudig te verwijderen de andere gedeeltelijk onder sleepcontact en onder plastic.

Ehh sleepcontact eraf halen krijg ik nog niet voor elkaar.
Wordt vervolgt.