Na heel veel jaren in dozen te hebben liggen wachten is er eindelijk een proefbaan gemaakt, die ik ga gebruiken om te leren digitaliseren.
Ik had nog wat oude platen liggen en met wat zaagwerk heb ik een tafel in elkaar geflanst, waarvan ik denk dat die het wel twee jaar uit zal zingen.
De opzet is om veel rails te hebben en een flink aantal treinen automatisch te laten rijden.
De komende tijd ga ik me bezig houden met de keuze hoe ik dat ga doen. Via de PC en bijv. Koploper of iets anders.
Ik heb het sporenplan getekend nadat ik de rails had gelegd. Vandaar dat niet alles netjes aansluit. Voor het tekenen van het baanplan heb ik Scram gebruikt. Bevalt goed. Alleen jammer dat de driewegwissel van Marklin niet in de bibliotheek zit. Daarom is het rangeerterreintje beneden rechts niet geheel conform de werkelijkheid.
(https://files.3rail.nl/tinypic/a1ikv8.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/1447hg3.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/z0ahz.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2rneib6.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/142yrl.jpg)
vr.gr.
Jurrien
Nou succes met het digitaliseren dan, Jurrien!
Voor mij is dat allemaal abacadabra, want ik
heb een analoge baan. Ik heb nog wel een tip
voor je t.a.v. jouw proefbaan: plaats voor de
zekerheid 'vangrails' langs de zijden en op de
verhoogde baan. Zeker als jouw baan vol staat
met treinen kan een ontporing uiteindelijk een
duur grapje worden . . .
Low-budget vangrails kan al met stroken karton
vastgezet met nietjes, maar op het forum staan
diverse oplossingen er voor (tip: zoekfunctie) :wink:
Groeten,
Erik.
Dank je wel voor je reactie. Vangrails heb ik aan gedacht, maar de rails ligt zo strak op de rand dat de lange wagons de vangrails gaan raken en daardoor ontsporen. Machinisten worden daar geacht met gepaste snelheid te rijden.
Ik heb trouwens twee delta controlers als booster ingezet. En merk duidelijk het verschil. Kan nu meer treinen tegelijkertijd laten rijden dan alleen met de MS. Zelfs als die zware Lima loc ( http://forum.3rail.nl/index.php?topic=919.msg653876#msg653876 z'n rondjes draait rijden er nog probleemloos vier anderen rond.
Ben er inmiddels uit dat de wissels worden bediend door servo's. Op het forum lees ik eigenlijk alleen maar positieve bijdragen over servo's.
Hoi Jurrien
Lekker volle baan heb jij.
Tony
Hallo Jurrien,
Leuke baan. Veel mogelijkheden om te rijden en vooral om te rangeren. Dat betekent dat je, zeker als je met veel treinen wilt rijden, nog het nodige werk zal hebben met het inrichten van blokken, terugmelders en wisselbedieningen!
Heb je al nagedacht over de verdere aankleding of wil je voorlopig alleen rijden en ervaring met digitaliseren opdoen?
Veel succes ermee.
René
Citaat van: blauweengel op zondag 29 april 2012, 19:43:20
Hoi Jurrien
Lekker volle baan heb jij.
Tony
Bedankt. Mijn zoon kan er geen genoeg van krijgen. Hoe meer op debaan, hoe mooier hij het vindt. Als ik hem z'n gang laat gaan heb ik geen spoor meer over om een rondje te draaien. ;) Het meeste wordt straks weer opgeborgen, maar het is wel heel erg gaaf om alles wat je hebt eens even weer tevoorschijn te halen en te laten rijden.
Citaat van: RRvdBeek op zondag 29 april 2012, 20:19:50
Hallo Jurrien,
Leuke baan. Veel mogelijkheden om te rijden en vooral om te rangeren. Dat betekent dat je, zeker als je met veel treinen wilt rijden, nog het nodige werk zal hebben met het inrichten van blokken, terugmelders en wisselbedieningen!
Heb je al nagedacht over de verdere aankleding of wil je voorlopig alleen rijden en ervaring met digitaliseren opdoen?
Veel succes ermee.
René
Dank je wel!
Deze baan wordt verder niet aangekleed. In de afgelopen jaren heb ik o.a. een kelder gebouwd van 8 x 5 m en daar moet straks de treinbaan komen. Met deze baan wil ik het digitale gebeuren onder de knie krijgen. Varierendvan het inbouwen van decoders en het programmeren ervan tot het maken van blokken met terugmelders, aansluiten van seinen enz.
Ik ben natuurlijk wel steeds aan het prakkiseren hoe de grote baan er uit moet gaan zien. Maar daarvan heb ik nog geen beeld in mijn hoofd. Maar goed dat heeft ook niet zo'n haast.
Ik moet eerst maar eens beslissen op welke manier ik de baan digitaal wil gaan besturen.
De MS kan maar 10 loks aan. Maar er staan er meer op de baan. Niet dat die allemaal tegelijkertijd moeten gaan rijden, maar het is toch leuk om ze af en toe een rondje te laten maken.
Voorlopig los ik het op door met meerdere MS-en te werken. Maar dan voel ik me af en toe net een diskjockey. Plug in, plug uit. Dus dat moet veranderen. Ik heb onlangs bij Teunis de Raptor gezien, in combinatie met de PC (geen windows) en daar was ik wel van gecharmeerd.
Eigenlijk zou ik in de buurt van Lelystad nog wel eens bij iemand willen kijken die met de Tams centrale werkt, in combinatie met Koploper.
vr.gr.
Jurrien
Jurrien, kun je de MS niet gelijk met een interface koppelen aan je PC met koploper?
René
neen, een MS kan je niet aan de PC koppelen bij mijn weten.
Dat digitaliseren van de baan is er tot nu toe niet van gekomen. Baan is te groot en te ingewikkeld voor mij als leek om het onder de knie te krijgen. Dus wordt hij afgebroken en ga ik iets anders bouwen. Ik wil nu eerst een schaduwstation bouwen. De tafel moet ook wat lager. Voorlopig dus wel wat te doen.
Ik ben begonnen met het maken van bezetmelders, waarbij ik de diodetruc ook meeneem.
Zoveel mogelijk info van dit forum geconsumeerd en aan het solderen geslagen. De foto's tonen het proces.
1. de railstaven geïsoleerd en de diode gesoldeerd.
(https://files.3rail.nl/tinypic/j6toh5.jpg)
2 de diode verbonden met de andere railstaaf
(https://files.3rail.nl/tinypic/166gdmq.jpg)
3. de bezetmelder draad gesoldeerd
(https://files.3rail.nl/tinypic/14se3kj.jpg)
4. de voeding naar de ringleiding en de massa naar de ringleiding gesoldeerd
(https://files.3rail.nl/tinypic/a32o0x.jpg)
Zien jullie ergens een fout?
Helemaal goed :)
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Hoe kan ik nu het beste testen dat ik toch geen domme korstsluiting heb gemaakt, die op het eerste oog niet zichtbaar is?
Gewoon spanning erop zetten en testen :)
Mvg,
Peter / degeluidsman.
Een tijdje geleden kocht ik Houten een servo. De verkoper verkocht mij er een servo-tester bij.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2zdt9xi.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/vphx1x.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/ao9onk.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/b3qzpw.jpg)
Als ik het nu goed begrijp zet ik rechts op de tester een spanning tussen de 4.8 en 6.0 Volt
en heb ik links drie mogelijkheden om de servo op aan te sluiten.
De servo heeft ook drie draden en het bijbehorende platte stekkertje.
(https://files.3rail.nl/tinypic/i27yig.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/4vjmkk.jpg)
Ik kan alleen niet ontdekken wat nu de + en de - is. Verder weet ik niet wat de letter S betekent.
Is er ergens standaard een kleurcode afgesproken of hang het af van het feit, dat de fabrikant goedkoop een bepaalde hoeveelheid draad heeft kunnen inkopen?
Rood = +
Zwart = -
S = Strobe of impuls op jouw servo de witte draad.
grt piet
+ = rode draad
- = zwarte draad
S = signaaldraad (hierop komt het PWM signaal)
Bij sommige servo's kunnen die kleuren afwijken en heb je bvb rood-oranje en wit of zo... maar de middelste is normaal de PLUS en de witte is het stuur signaal
Edit : OOPS... stereo post met Piet
google afbeeldingen onder "aansluitingen servo" en je krijgt alle mogelijkheden van connectors/merk/kleur.
Op de In-zijde sluit je de spanning aan.
De Out- zijde heeft 3 aansluitingen waarop je tegelijkertijd 3 servo?s op aan kunt sluiten.
Met de draaiknop kun je de servo bedienen.
Aansluitgegevens van servo?s
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s94stBX03wTqRO4KYQaZQjKQoakIUn7RxpgK-u-Unne8=/http://www.leonvanderhorst.nl/images/servo aansluitingen.jpg)
Mvg,
Peter
Dank jullie wel voor je reacties. Zat nog even te denken dat ik onder elk bericht de "vindt ik leuk knop" zou gebruiken, maar toch maar niet.
Maar verder schiet het nog niet op, bedenk me namelijk net dat ik iets nodig heb om die puls te genereren. Een gewone adapter die 4.5 v genereert voldoet niet. :(
aansturing servo:
Dank aan iedereen die even heeft geholpen. Heb een adapter aangesloten. En hij werkt (een beetje). 8o Kan met de draaiknop de arm heen en weer bewegen. Maar dat kan ik doen op alle drie de contactpunten. Terwijl het derde contactpunt bijvoorbeeld een automatische beweging zou moeten maken.
(https://files.3rail.nl/tinypic/34sqhs8.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/aninwp.jpg)
Ik ben dus nu de trotse bezitter van een handmatige servo schakelaar. 8o
Inmiddels heb ik ontdekt dat het kleine vierkantje links onder bij de letters ccpm een drukknopje verbergt. Als ik daarop druk werken ook de andere functies van deze tester.
misschien dat er boven het vierkantje de tekst "select" staat ?
Ja hoor, wrijf het er maar fijn in :( :( :mrgreen: :mrgreen:
ach, ik zou er zelf ook niet meteen op gekomen zijn...
Het is maar omdat jij het nu zelf vermeldt, dat ik het ook ineens zag. De "AHA-Erlebnis".
Al doende leert men, al draaiende keert men , Jurrien ! We zijn er allemaal wijzer van geworden.
IK ben al een poosje aan het stoeien met C-rails om de smalst mogelijke keerlus te krijgen. Uiteraard één waar de lange wagons nog wel doorheen kunnen. Dus gebruik van minimaal de 24130
De breedte die ik nu heb liggen is 75cm. Zou dat nog smaller kunnen. De lengte is nu nog onbelangrijk.
Dat is met c-rails de smalste breedte.
inderdaad met C rails kan je niet smaller dan de diameter van de kleinste boogstraal... en dat is 2x360=720mm diameter op de puko-lijn (hartlijn) dus 75 cm buitendiameter.
Als je nog smaller wil, kan je 2 overgansrails C naar M gebruiken en een lus in 5120 industrieboog leggen. Diameter verkleint dan naar (2x286) mm op hartlijn, dus laten we zeggen een buitendiameter van 62 cm. je wint dus ongeveer 13 cm in diameter maar riskeert dat langere wagons en loke er op ontsporen
1:87 wagons, oftewel de 30,3cm rijtuigen gaan vaak niet door r1.
Dat klopt, dus ik blijf fijn mijn C-rails gebruiken. Jammer dat het niet smaller kan, maar zou het efficënter kunnen, dat wil zeggen dat ik twee keerlussen in elkaar frommel door middel van een engelse wissel?
het is ook maar de vraag of je het wilt. Een kleinere boogstraal. Daar krijg je veel gedoe mee met ontsporingen enzo, vooral bij langere treinen. Kijk ook uit met het uitzwaaien van lange wagons. Je zult je rails voldoende vrij moeten houden van de omgeving.
Anders vergeet ik het. Heb een naam bedacht: Spürgenhofen. Een grensplaats waar internationaal treinverkeer de gewoonste zaak van de wereld is.
Er is weer wat vooruitgang te melden. Af en toe heb ik wat kunnen werken aan mijn baan. Vind zelf dat ik een beetje chaotisch bezig ben, maar het zal ooit wel ergens toe leiden.
Het framewerk is af en er zijn voldoende ringleidingen gemaakt om met meerdere boosters te kunnen werken. Wat hout er op en ik zou het eerste schaduwstation kunnen gaan leggen, ware het niet dat ik nog helemaal geen ervaring heb met automatisch rijden en dat soort dingen. Het is toch wel handig om daar een beetje mee om te kunnen gaan.
Dus heb ik wat platen op het frame vastgemaakt en een proefbaan uitgelegd.
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-13.jpg)
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-14.jpg)
waarmee ik ga proberen om Koploper een beetje onder de knie te krijgen. 1 1/2 jaar terug een cursus gevolgd bij HIP. Ik hoop dat er wat van is blijven hangen.
Het heeft lang geduurd, maar tenslotte besloten dat het Koploper moet worden. Niet omdat ik dat beter vind dan iTrain, maar simpel omdat het gratis is en bijzonder uitgebreid. Ik zal er wel jaren zoet mee wezen om de beginselen onder de knie te krijgen.
Ik heb ook heel lang getwijfeld over welk besturingssysteem ik wilde hebben. Maar de makkelijke manier waarop loks met de ECOS kunnen worden geprogrammeerd gaf tenslotte de doorslag, naast het feit dat ik een aantal maanden geleden een ECOS 50200 erg goedkoop op de kop tikken. :D :D
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-15.jpg)
dus dat ook maar gedaan.
Een oude Toshiba laptop Portégé 7200 (pentium 3 8o)
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-16.jpg)
maakt het besturingssysteem compleet. Heb er een paar dagen over gedaan om het ding fatsoenlijk onder Windows XP te kunnen laten werken. Maar tenslotte is dat gelukt. Koploper start vlot op'
Drie S88 modules (Rosoft)
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-17.jpg)
lagen ook al meer dan twee jaar te verstoffen. Heb ze aan elkaar gemaakt en vastgeschroefd op een plek waar ik er gemakkelijk bij kan. Uiteraard ontbreekt het kabeltje om ze te verbinden met de ECOS 50200. :( :(
De wissels
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-18.jpg)
worden straks aangedreven door servo's. Ik heb inmiddels een mal gemaakt om strookjes aluminium of hard plastic te kunnen zagen/snijden, waarmee ik ze aan de wissels wil bevestigen. Die methode heb ik afgekeken O:-D bij Koos (KdeB)
De servo's op hun beurt worden aangestuurd via een OC-32 van Leon van Perlo. Met wat hulp van Ben heb ik de ondersteunende software inmiddels ook op de Toshiba aan de praat. Het aan elkaar knopen van de OC-32 en de Toshiba geeft nog wat hoofdbrekens. Er is een voeding voor de OC-32. Ik moet er alleen nog achter komen hoe ik van dat ding de "plus" en de "min" uit elkaar houd, want de OC-32 schijnt met een verwisseling niet erg in zijn nopjes te wezen.....
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-19.jpg)
Er was wat tekenwerk voor nodig in Wintrack, maar de proefbaan ziet er als volgt uit:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-20.jpg)
Voor een proefbaan ziet dat er wat ingewikkeld uit, maar daar is over na gedacht.
Wat in koploper straks als eerste wordt ingegeven is veel minder., nl. de groene sectie
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-21.jpg)
Wanneer ik het voor elkaar heb om daar onafhankelijk en met regelmaat, zonder botsingen 4 treinen te laten rijden, zal ik al super blij zijn.
Werkt dat eenmaal, dan volgen de uitbreidingen.
Eerst de blauwe sectie wat een dynamisch schaduwstation moet worden, daarna de oranje sectie uitbreiding van dynamisch schaduwstation en tenslotte de gele sectie, het rangeer gebied. Wat daar moet gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk, maar zelf wil ik ook wel een beetje aan de knoppen blijven zitten
De groene sectie heb ik verdeeld in blokken.
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-22.jpg)
Op de eerste foto kunnen jullie alle draden nog zien liggen.
Kortom voorlopig ga ik me niet vervelen.
vr.gr.
Jurrien
Veel plezier de komende tijd Jurrien. :thumbup:
Hallo Jurrien,
Is het alweer 1,5 jaar geleden dat jij bij ons te gast was 8o tja de tijd gaat snel.
Je hebt de presentatie digitaal mee gekregen dus ga er eens een avondje voor zitten en alles komt weer boven.
vergeet niet op je baan aan te geven waar de scheidingen zitten en noteer waar welke bezetmelder zit.
Rij in het begin een kant op dat scheelt een hoop invoerwerk, daarna kun je dit verder uitbreiden.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Citaat van: Jurrien op zondag 21 december 2014, 20:02:36
(https://files.3rail.nl/tinypic/2rcygs9.jpg)
Even opletten: je weerstandbankjes zitten in de verkeerde sockets, moeten op de plek van de sink driver!!!
Gr, Ben.
8o Ik snap der helemaal niks van ; je hebt de verkeerde sokken aan en er moet iets komen voor de gezonken drijver, dat is wat ik er van snap. :o) :o)
Nou ja, jij zult het wel snappen, veel success ermee. :thumbup:
Het ziet er al hoopvol uit op je baan, treinen erop en rijden maar. :)
Dirk-Jan
Citeertreinen er op en rijden maar
:-( :-( :-( Was dat maar zo :-( :-( :-( Er zit nog geen draad vast aan welk apparaat of ringleiding dan ook.
En die verkeerde sokken snap ik al helemaal niet :-( :-( :-( Heb dat ding gekocht met de IC's er al op vast geprikt. :? :? :?
vr.gr.
Jurrien
Zoek de verschillen. :D
(https://files.3rail.nl/tinypic/10o40ee.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2rcygs9.jpg)
Gr, Ben.
Citaat van: Jurrien op zondag 21 december 2014, 20:56:08
Heb dat ding gekocht met de IC's er al op vast geprikt.
Voor een appel en een ei, hoop ik?
Omdat hij het niet deed, hoop ik?
Aanvulling op de post van Ben (Uit de handleiding van de OC32):
LET OP: Source Drivers en Sink Drivers hebben hun eigen voetjes. Wissel ze niet om,
want dan krijg je kortsluiting! Weerstandsbankjes plaats je in de SINK-driver voetjes.
LET OP: Bij gebruik van weerstandsbankjes blijven pin 9 en 10 (dat zijn de pinnen die het
verst van de inkeping af zitten) van de betreffende voetjes leeg.
Ja meester!! :D Die tekst uit de handleiding gaat er van uit dat je een lege printplaat koop of zo. Ik mag er toch van uitgaan dat als ik zo'n ding koop en de chips zitten er al op, dat die dingen goed geplaatst zijn?? :evil: :evil: Dus niet. Dankzij een oplettende Ben blijft het ding tenminste nu heel! Waarvoor mijn dank.
vr.gr.
Jurrien
Jurrien, de sink driver is een soort van "schakelaar" die naar massa schakelt, vergelijkbaar met de AUX van een decoder.
De "load" hangt dus tussen de "+" en de poort van de OC32.
Het was inderdaad heel scherp gezien van Ben. :thumbup:
Hoi Jurrien
Je hebt flinke stappen gemaakt :thumbup: met de OC32 loop je mij zelfs vooruit, als je die werkend heb kan ik nog wat van jou leren.
Even 2 aansluitdraden aan je Ecos en je kan rijden.
Succes met je testbaan in Koploper, mocht je vragen hebben dan weet je me te vinden.
Mvg
Koos
Waarom vandaag niet eens een treintje laten rijden. Baan ligt. Er is nog niets aangesloten, maar dat valt te verhelpen. Er zijn ook nog geen baanvakken geïsoleerd, dus alle "+" is nog met elkaar verbonden, evenals alle "-". Tenminste aan één kant.... Niets is simpeler dan een paar draadjes te verbinden met een trafo en rijden maar. :) Dus niet. Simpel locje niet vooruit te branden! Op een paar losse stukken rails aan elkaar gezet, deed tie het prima. Conclusie: ergens kortsluiting! Maar waar? De baan op bepaalde punten los gemaakt en opnieuw geprobeerd. Nu ging het als een speer. Los baangedeelte weer aangekoppeld en weer kortsluiting. Locje deed niets. In het verdachte stuk baan zat een bezetmelder. Bezetmelder er tussen uitgehaald en weer geprobeerd. En ja, locje snorde tevreden weg.
Kortsluiting zat dus in de bezetmelder. Bezetmelder aan inspectie onderworpen. Bleek dat ik ietsie pietsie te gul was geweest met soldeertin. Dus nu bezig met alle bezetmelders uit voorzorg maar op het kritieke punt op het kritieke punt te isoleren.
foto 1: voor isolatie
foto 2: na isolatie
vr.gr.
Jurrien
:) En zo is den mensch lekker bezig. Dat is een "nadeel" van de C-Rail, de contactlipjes zitten erg dicht op elkaar.
Maar ja, het rijd weer, en dat geeft dan ook weer voldoening.
Dirk-Jan
Hoi Jurrien,
Ik neem aan dat bruin de massa is en de witte draad voor de terugmelding is?
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je de massa en de terugmelder draad aan dezelfde spoorstaaf vast maakt.
Wat ik begrepen heb is dat vragen om moeilijkheden.
Met vriendelijke groet,
Peter
Hoi Peter,
Nee de witte draad heeft te maken met de diodetruc. KLIK (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36588.msg743113#msg743113)
vr.gr.
Jurrien
Hoi Jurrien,
Ja dat was ik alweer even vergeten. Dat kan ook nog.
Ik zou zeggen ga lekker door en vergeet mijn opmerking ten aanzien van het plaatje!
Met vriendelijke groet,
Peter
Hallo Jurrien,
Dat ziet er veel belovend uit bij jou, ben zelf nog volop sporen aan het leggen zal ook weldra kunnen rijden met de treinen. niet met Itrain
maar met cs2, wens je hierbij ook de beste wensen voor 2015.
Groeten
Peter
Gisteren had ik weer wat tijd om bezig te zijn met de hobby. Er lagen nog een kleine 20 bezetmelders te wachten op de isolatiemaatregel. Daarna de OC-32 onder handen genomen en alle chips op verwisseld. Gelukkig had ik nog een stukje gereedschap waardoor dat moeiteloos kon worden gedaan. Ben nogmaals bedankt! :thumbup:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-2.jpg)
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-3.jpg)
Volgende karwei is om onder elke wissel die er nu ligt een servo te bevestigen. Zoals al eerder gezegd, de methode heb ik van Koos (KdeB) geleend. Onder andere zijn voor dit klusje bevestigingsplaatjes nodig. Heel dunne, liefst zo dun mogelijk. Had ook een adresje gekregen om een paar dunne plaatjes aluminium te bestellen. Maar daar hangt dan weer een prijskaartje aan en de verzendkosten komen er boven op. Bovendien vind ik locomotieven leuker om te zien dan bevestigingsplaatjes onder een wissel. Het budget voor die bevestigingsplaatjes is dus eigenlijk nihil. Het kwartje viel toen ik op m'n werk bezig was een whiteboard te gebruiken om iets uit te leggen. Ik tikte met de stift er tegen aan en..... Hé waar is dat van gemaakt? Hebben we nog niet ergens een afgedankt exemplaar staan? Nee dus, maar bij Het Goed in Lelystad stond er nog één. ? 0,75 :D :D
En dat zag er zo uit:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-4.jpg)
Gesloopt is het dan dit:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-5.jpg)
of dit:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-6.jpg)
binnenwerk is van karton, wat met een beitel makkelijk weg te halen is. (hamer niet nodig O:-D)
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-7.jpg)
schoon:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-8.jpg)
De slijptol even gebruikt en een strookje gemaakt. Voorlopig heb ik genoeg plaat om tot in lengte van jaren vooruit te kunnen. Mocht iemand eens een strookje nodig hebben? Ik zie een PB wel voorbij komen.
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-9.jpg)
Het maken van de bevestigingsplaatjes laat ik nu maar even voor wat het is. Het duurde wat langer dan ik dacht 8o voordat ik iets had waar ik tevreden mee was. Daarna duurde het nog veel langer voor de eerste servo werkend onder de wissel had zitten: :roll:
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-10.jpg)
De verbinding tussen de servo en de wissel is een recht gemaakte paperclip. Waar ik tegen aan liep was dat het oogje af en toe van het lipje losschoot. Dat heb ik opgelost door een heel klein gaatje te boren in een opstaand stukje steun voor het bevestigingsplaatje van de wissel en door dat gaatje een koperdraadje te leiden wat ik onder de servobevestingsplaat achter een bevestigingsbusje terug laat lopen. De uiteinden een paar keer in elkaar gedraaid. En het probleem was opgelost.
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-11.jpg)
Om de servo's goed te kunnen bevestigen heb ik busjes nodig. Had nog een lege stift liggen van een balpen. Die op maat gemaakt (een Dremel is een fijn stukje gereedschap :D) en dan kunnen ze toe vastgezet worden.
(https://files.3rail.nl/jurrien/baanbouw-12.jpg)
De komende tijd dus maar bezig gaan met servo bevestiging.
vr.gr.
Jurrien
Jurrien, moet het originele afdekplaatje van het wissel er niet weer onder. Volgens mij valt nu de aandrijving er onderuit als je het wissel omdraait.
Gr. Charlie
Dag Jurien,
Hoe vang jij het ongecontroleerd uitslaan van de servo's op? Dat gebeurt toch af en toe?
Ik zit mee te kijken op mijn mobiel maar zie ik nu sinkdrivers in source sockets?
Gr, Ben.
Volgens mij moest ik ze omwisselen. Dat is gedaan! Maak me nu a.u.b. niet in de war :-( :-( :-(
vr.gr.
Jurrien
Citaat van: Fredi op donderdag 25 december 2014, 13:23:08
Dag Jurien,
Hoe vang jij het ongecontroleerd uitslaan van de servo's op? Dat gebeurt toch af en toe?
Voor zover ik weet, kan ik dit heel nauwkeurig met instellingen op de OC-32 regelen. Maar zover is het (helaas) nog niet........
vr.gr.
Jurrien
Natuurlijk kun je de OC32 heel nauwkeurig instellen, maar dat is voor als het goed gaat, ik bedoel als je een ongecontroleerde uitslag hebt bij het inschakelen van de voeding bijvoorbeeld of door een storing.
Gebruikelijk is toch een verend gedeelte in de aandrijving in te bouwen? Anders wipt de aandrijving misschien wel los, en dat op een hele boel servo's tegelijk.
Of ben je nu zeker dat je daar met OC32 geen last kunt van hebben? Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben nogal een doemdenker...
Beste en gewaardeerde doemdenker :D :D :D
Ik ben de trotse bezitter van een servotester. KLIK (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36588.msg744229#msg744229=http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36588.msg744229#msg744229). Waarvan ik inmiddels weet hoe die werkt............ Die kan alleen de maximale uitslag. Je kunt hem niet instellen. Die heb ik op deze constructie een tijdje losgelaten. Nadat ik het koperdraadje had geplaatst is het oogje niet meer losgewipt. Ik ga er nu maar vanuit dat dit zo blijft. Wat die OC-32 precies gaat doen, moet ik nog ondervinden. Maar ja wanneer dat gaat gebeuren is onbekend, want Ben is geloof ik niet snel tevreden (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41542.msg938491#msg938491) :? :? :?
vr.gr.
Jurrien
Ik ben toch benieuwd hoe het zich zal gedragen op de baan.
Zelf ben ik ook van plan eerstdaags enkele M-wissels te voorzien van servo's, maar ik ga toch een verende aandrijving gebruiken, beter voorkomen dan genezen denk ik altijd :-)
Citaat van: Jurrien op donderdag 25 december 2014, 16:39:58
...... want Ben is geloof ik niet snel tevreden (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41542.msg938491#msg938491) :? :? :?
Jij kiest voor aansturen van 32 servo's en daarvoor heb je per groep van 8 uitgangen een weerstandsbankje geplaatst op de plek van de sinkdriver. Meer dien je niet te doen. Het is per groep van 8 OF weerstandbankje, OF sinkdriver OF source driver, NIET beide. Uitzondering is sink en source driver plaatsen om een motor 2 kanten op te kunnen laten draaien maar dat is niet van toepassing.
Dus: alleen 4 weerstandbankjes, de 4 andere IC's moeten eruit.
Gr, Ben.
Ik begin die verkoper steeds minder te mogen :evil: Duidelijk destijds uitgelegd dat mijn OC-32 bedoeld was om servo's mee aan te sturen. Daarom kreeg ik nog 4 chips mee. Die kon ik er zo induwen en dan was het klaar!!!! Waarom levert die @&%^*@$%^!@)&^ me dan een printplaat met vier chips er op, die er niet thuis horen als ik servo's ga aansturen???? Maar goed. Ik ga die vier chips er af halen. Opbergen en me afvragen wat ik met die chips ga doen.
vr.gr.
Jurrien
Je had ook eens in de handleiding kunnen kijken waar je ze erin had moeten drukken.
Of zeg ik dan iets heel geks?
Beetje goedkoop om een verkoper de schuld te geven terwijl je geen idee hebt wat je in je handen hebt.Laat staan hoe het werkt.
Volgens mij wordt dat ding standaard met die chips geleverd.
Maar ik heb me er verder nooit in verdiept.
Mvg,Robin
PicommIT Zwolle heeft op dinsdag 30 december een inloop informatie avond helemaal voor niets. Lijkt me wel wat voor Jur. Op 2 en 3 januari zijn er ook open dagen. Het geeft wellicht meer inzicht anders blijft de hele automatisering van je baantje "aapje leert kunstje".
http://www.picommit.nl/
Voor de lezertjes: ik heb geen belangen dus val me s.v.p. niet lastig!
Gr, Ben.
Citaat van: Hero op donderdag 25 december 2014, 22:59:59
Je had ook eens in de handleiding kunnen kijken waar je ze erin had moeten drukken.
Of zeg ik dan iets heel geks?
Beetje goedkoop om een verkoper de schuld te geven terwijl je geen idee hebt wat je in je handen hebt.Laat staan hoe het werkt.
Volgens mij wordt dat ding standaard met die chips geleverd.
Maar ik heb me er verder nooit in verdiept.
Mvg,Robin
Handleiding van de OC-32 van voor naar achter en van achter naar voor doorgelezen. Voordat ik het ding uitpakte :) En het is zeker niet goedkoop om bijzonder ontstemd te zijn op de verkoper. Als ik die duidelijk vertel wat ik van plan ben, waarvoor ik de OC-32 ga gebruiken, mag ik verwachten dat hij mij levert wat ik vraag. En daarbij duidelijk uitlegt dat de vier chips die er op zitten verwijderd moeten worden en daarvoor in de plaats de vier bijgeleverde weerstandsbankjes dienen te worden geplaatst. En verder interesseert de interne structuur mij geen biet. Hoe de ontwerper er in geslaagd is om voor erg weinig geld zo'n veelzijdig apparaat te ontwikkelen wil ik ook niet weten. Ik vind dat echt razend knap, maar mij interesseert maar één ding en dat is dat ik wil weten wat ik moet doen om dat ding 32 servo's te laten bedienen. In de woorden van Ben:
Citaat van: Spoorman op vrijdag 26 december 2014, 07:49:39
Het geeft wellicht meer inzicht anders blijft de hele automatisering van je baantje "aapje leert kunstje".
Gr, Ben.
Ik zou zeer tevreden zijn als dit aapje ;) dat kunstje onder de knie heeft. Helaas is aapje voorlopig nog bezig kunstje te leren. :o) Maar gelukkig zijn er meesters die het aapje dat kunnen en willen leren, waarvoor dit aapje bijzonder dankbaar is. :thumbup:
Helaas moet ik 30 december tot 21.00 werken, anders was ik naar Zwolle getogen.
vr.gr.
Jurrien
't Ja, er is blijkbaar alleen nog cash & carry en dan zijn de handelaren verwonderd dat iedereen zijn spullen via internet koopt.
Als je alles zelf moet uitzoeken in de handleiding (die er dikwijls ook al niet meer bij zit) weet ik toch niet meer wat de meerwaarde van de meerprijs van de handelaar is.
Een beetje hulp als je zelf aangeeft wat je met het gekocht spul wilt doen is toch het minste dat je kunt verwachten?
Zo te lezen heb je alles gekregen wat je nodig hebt.
Ik denk dat het handiger was geweest de verkoper te vragen om ze te plaatsen.
Heb je meer aan dan een beetje boos op hem te zijn en hier zwart te lopen maken.
Vergelijk het met de aankoop van een lok en een decoder. Een deel van de mensen vraagt hem te plaatsen en de rest doet dat liever zelf.
Robin
Beste Robin.
Als ik jou was zou ik de "Oh, wat zijn wij snel gekwetst" modus even uitzetten. Nergens maak ik een onbekende verkoper zwart. Ik uit alleen kritiek op deze man en laat blijken dat ik ontstemd ben. Ik denk dat zulks op ons forum is toegestaan. Ik noem geen namen. Die weet ik trouwens ook niet. Wel weet ik dat ik de OC-32 niet van de ontwerper heb gekocht.
Ik heb inderdaad gekregen wat ik nodig heb, alleen ontbrak daarbij de goede voorlichting.
Wat ik op het moment van aankoop allemaal had moeten doen is wijsheid achteraf, waarmee niemand nog nooit iets is opgeschoten.
vr.gr.
Jurrien.
Houdt het verhaal hier op?
Nou nee. Was wel langdurig stil gelegd. Maar sinds enige tijd weer met de treintjes bezig. Ik hoop dat ik eind februari iets kan laten rijden. Daar zou ik al heel blij mee zijn.
Proefbaan is wat groter uitgevallen dan oorspronkelijk bedacht.
(https://files.3rail.nl/tinypic/v5xt1j.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2mzw4dj.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/dcd47b.jpg)
Maar goed, dat geeft dan ook weer meer mogelijkheden om te oefenen. Maar zoals de foto's laten zien, er is nog wel wat te doen.....
Itrain is onlangs aangeschaft. Maar ik moet nu weer veel loshalen, omdat ik vergeten ben om de blokken waarin de bezetmelders liggen, te isoleren. Daarna alle draadjes onder de tafel aan de ringleiding solderen. En dan maar eens kijken wat er gebeurd als ik de ECOS er op aansluit.
mvg
Jurrien
Wat stuur je zoal met je OC32 aan?
Hoi mphoi,
Lees dit draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47093.0 maar eens door.
mvg
Jurrien