Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: Guus op maandag 19 maart 2012, 08:35:07

Titel: Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Guus op maandag 19 maart 2012, 08:35:07
Ik heb een viertal 'oude' ns rijtuigen 4164 & 4165. Ik wil deze voorzien van stroomvoerende kortkoppelingen maar dat gaat niet omdat deze wagons geen NEN schachten hebben.
Zijn er NEN schachten verkrijgbaar die eenvoudig in plaats van de standaard koppelingen te monteren zijn of wordt het een prutsklusje?

Groet,

Guus
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEN schachten?
Bericht door: loc1200 op maandag 19 maart 2012, 15:06:50
Zijn er wel, maar blijft een pruts-klusje.
Het zijn overigens NEM-schachten.

Zie onderdeelnr 671860. (voor loks, en wagens)
Femaile NEM met snap-verbinding voor in draaistellen.
(https://files.3rail.nl/tinypic/149pa1x.jpg)

Gr. Marcel
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEN schachten?
Bericht door: Guus op maandag 19 maart 2012, 16:52:50
Hallo Marcel,

Je hebt gelijk, het is NEM, beetje beroepsdeformatie..
Waar vind je dat onderdeel? Ik krijg geen resultaat bij Marklin.nl en ook niet bij marklin.de

Dank voor je reactie,

Guus
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Kappa op maandag 19 maart 2012, 20:17:25
Hoi Guus,

Kijk eens op http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Kupplungen/Kuppl.htm
Daar vind je heel veel info met plaatjes van alle verschillende typen koppelingen en koppelingschachten met bijbehorend nummer.
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: loc1200 op maandag 19 maart 2012, 20:35:49
Leuke site, Kappa

Maar die NEM-schacht zit er niet bij.

Pg2; oa bij Keuteman in Borne,

Ik gebruik ze voor:
NS 1100
DB 151, 111

Gr. Mars
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Guus op maandag 19 maart 2012, 22:27:29
Dat scheelt nogal in prijs zeg, stroomvoerende kortkoppelingen (5910e) voor maar ? 3,-
Op de keutermansite kan ik de schachten ff niet zo snel vinden maar een mailtje doet vast wonderen...

Dank voor de links

Guus
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: rovanko op maandag 19 maart 2012, 23:04:56
Hallo,

Is het niet veel aantrekkelijker om Symoba kortkoppelingsmechanieken te nemen? Het model dat ik op het oog heb is het soort met een grondplaatje van  ± 1x1 cm. Uit het mechaniek steekt een stiftje. De los verkrijgbare Symoba NEM-schacht wordt zodanig op de stift gedrukt opdat deze precies op de voorgeschreven hoogte boven de rails komt te zitten. De juiste hoogte kan je eenvoudig vastellen met behulp van een speciaal malletje (ook van Symoba). Wat er aan oorspronkelijke koppeling op de om te bouwen rijtuigen zit moet wel rigoreus verwijderd worden omdat het anders de nieuwe koppeling in de weg zit. Soms moet - om een ongehinderde bewegelijkheid van de Symoba koppeling te garanderen - ook nog wel de "voorste" dwarsverbinding tussen de zijkanten van een draaistel worden verwijderd. Dat is nimmer een bezwaar naar ik heb ervaren.

De grondplaatjes plak ik met Bisonkit tegen de bodem van de wagen. Alleen als ze dan te laag zouden zitten om de NEM-schacht op de voorgeschreven hoogte te kunnen plaatsen maak ik een gaatje in de bodem en bevestig de grondplaat aan de binnenzijde van de wagen. De stift steekt dan door het gaatje in de bodem. Dat gaatje moet zo ruim zijn dat de stift volledig vrij is in zijn linkse- en rechtse bewegingen.

Als "mal" om de wagens naderhand zo dicht als mogelijk tegen elkaar te kunnen plaatsen verbind ik twee Symobakoppelingsmechanieken met hun NEM schacht aan elkaar. Dat kan  bijvoorbeeld d.m.v. een Ribu "vaste koppeling" (een stukje kunststof met aan beide kanten een NEM "zwaluwstaartje"). Dat vaste koppelings staafje  bepaalt namelijk exact de vereiste afstand die de voorkanten van NEM-schachten van twee aan elkaar te koppelen wagens moeten hebben om daar naderhand met welke kortkoppeling dan ook de juiste wagenafstand mee te garanderen.  Die tijdelijke verbinding tussen de twee Symoba's garandeert dat de beide grondplaatjes precies op de juiste plaats kunnen worden bevestigd; het midden van het vebindingsstaafje moet zich daarbij precies bevinden op het (bijna) raakpunt van de buffers of de vouwbalgen/Gummiwülste.

Mij bereiken wel eens vragen over het gebruik van Bison kit (ik gebruik de kleurloze variant). Mijn ervaring van vele, vele jaren is dat die kit alle soorten materiaal stevig aan elkaar plakt (ik ben niet geneigd om daarvoor het woord "lijmen" te gebruiken). De Symoba kortkoppelingen gebruik ik bij ombouw van alle rijtuigen óók vierassers op schaallengte (dat is in de praktijk dus t/m 303 mm over de buffers). Dat gaat zonder enig probleem óók in S-bogen!   

Het lijkt een hele klus, maar geloof me dat valt in de praktijk best mee! Je moet wel durven eerst iets van het bestaande rijtuig te verwijderen. Het resultaat van twee perfect tegen elkaar staande wagens maakt alles weer goed.

Gegroet,

Rob 
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Guus op maandag 19 maart 2012, 23:27:32
Hoi Rob,

Ik zag op de eerste link van Kappa deze producten al staan, maar zijn deze wel stroomvoerend?
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Wasmi op dinsdag 20 maart 2012, 08:17:46
Symoba levert het kortkoppelingsmechaniek met NEM schacht, daar moet je dan nog de door jou gewenste koppelingen in steken. Als je echt kortgekoppeld en stroomvoerend wilt rijden heb je beide nodig. Als je alleen stroomvoerend wilt rijden kun je volstaan met alleen de koppeling vervangen, maar echt mooi wordt dat nmm niet. Ben het volledig met Rob eens vwb gebruik Symoba koppelingen, absoluut de moeite waard. Er is ook nog een grotere variant, met een iets ruimer mechaniek, maar daar is niet altijd plaats voor, en al zeker niet onder de wagons.

Walter
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: loc1200 op dinsdag 20 maart 2012, 16:57:51
Allemaal mooi en aardig, maar er wordt met geen woord gerept, dat de female NEM-schacht zelf geen contacten voert, (ongeacht Märklin of Symoba) zodat je blijft prutsen met soldeerverbindingen, of zelf iets fabriceren, met contacten en er wordt toch duidelijk gevraagd naar een losneembare verbinding...

Kosten van een set (2 st.) Symoba NEM-schachten met schaar-mechanisme zijn 9,=.
Daarbij komt dan nog een male kortkopeliingskop, wel of niet geleidend.
Het wordt dan interesanter, om rijtuig te verkopen, en een modern type aan te schaffen, waarbij de schaargeleiding al geïntergreerd is. Hierin past in één keer de geleidende contactstrip, welke bij Märklin leverbaar is.

Gr. Mars

Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: rovanko op dinsdag 20 maart 2012, 17:24:34
Citaat van: Wasmi op dinsdag 20 maart 2012, 08:17:46
Symoba levert het kortkoppelingsmechaniek met NEM schacht, daar moet je dan nog de door jou gewenste koppelingen in steken.  Er is ook nog een grotere variant, met een iets ruimer mechaniek, maar daar is niet altijd plaats voor, en al zeker niet onder de wagons.
.

Dag Walter,

Jij gaf al het antwoord op de nadere vraag van Guus, dat zal hem nu wel duidelijk zijn.

Ik kom nog wel even terug op jouw opmerking inzake de "grotere variant" Symoba kortkoppelingsmechanieken. Afgezien van het grotere ruimtebeslag ben ik ook om een andere reden van dat grotere model niet erg onder de indruk geraakt. Mijn grootste bezwaar is dat als er een wat grotere kracht op de stift wordt uitgeoefend het afdekplaatje van het kortkoppelmechaniek (dat met een drietal pinnetjes aan de rest van het mechaniekkastje is verbonden) heel gemakkelijk van binnenuit wordt losgedrukt. Je kunt er wel wat aan doen door die ongewenste vertikale beweging van het afdekplaatje tegen te gaan door er een staafje overheen te plaatsen dat zulks onmogelijk maakt. Zo'n staafje moet dan aan de binnenzijkanten van de wagen worden gefixeerd. Het alternatief het afdekplaatje met kit op de rest van het mechaniek te plakken bleek bij mij geen succes aangezien de kit (hoe klein de hoeveelheid ook was) de neiging had zich te verspreiden in het interieur van het mechaniek, waardoor dit niet meer onbelemmerd kon bewegen....En dan heb je écht een koppelingsprobleem. De Symoba's met het 1x1 cm grondvlak hebben - bij mij althans - dit ongemak nog nooit vertoond.

Terwijl ik dit antwoord aan het typen was kwam er nog een reactie van Mars op het scherm. Ja écht goedkoop is een Symobakoppeling nu niet bepaald, maar het is wel een systeem dat het mogelijk maakt om wagens waar je je hart aan verpand hebt voortaan mooi kortgekoppeld te laten rondrijden. Ikzelf heb indertijd alle oudere verkorte D-treinrijtuigen zonder kortkoppelmechaniek maar verkocht en - als ze er waren - daar rijtuigen op schaallengte mét kortkoppelmechaniek voor in de plaats aangeschaft. Maar er waren ook een aantal rijtuigen (met name van Franse oorsprong) die ik nooit van de hand had willen doen, al was het maar dat ik die indertijd deels van mijn toenmalige verloofde en thans al vele jaren mijn lieve vrouw cadeuau had gekregen! En dan zijn die Symoba's een uitkomst. En hele dunne draadjes aanbrengen voor de doorgeleiding van elektriciteit tussen de wagens is nou niet het allermoeilijkste om te doen. Als ik niet had kunnen solderen was het beginnen aan de opbouw van een spoorbaan vast ook een brug te ver zijn geweest! :P

Beiden gegroet, 

Rob
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: loc1200 op dinsdag 20 maart 2012, 17:40:09
Zo is het Rob.

Symoba gebruiken, als het nodig is,
Heb hem zelf ook in de neus van plan-V zitten, om hiermee gekoppeld te rijden.
Ook de autotransporten voor de autoslaaptreinen zijn dankbare wagens hiervoor.

Gewoon ondergrond vlak maken, en koppeling vastzetten met 2-komponentenlijm.

Gr. Mars
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Guus op dinsdag 20 maart 2012, 19:24:24
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad onder de indruk van de Symoba koppelingen. Ik heb dus per rijtuig een set van deze koppelingen nodig + 2 x een koppelingskop, dus al met al zit je inderdaad boven de ? 10,- per rijtuig.

Maar goed, financiële logica en deze hobby gaan niet samen, daar ben ik al lang achter, en het gepruts met solderen en lijmen dat heet ook hobby en is dus leuk!

Groet,

Guus
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: Wasmi op dinsdag 20 maart 2012, 20:15:40
Rob,

Ik deel jouw ervaring met het grotere type. Het is absoluut verstandig die aan de bovenkant 'op te sluiten'. Het is mij een paar keer gelukt zo'n koppeling met een paar hele kleine druppeltjes secondenlijm te fixeren zonder het schaarmechaniek vast te lijmen, maar hetis absoluut risicovol. Voordeel is dat de uitslag wat groter is, zeker interessant bij langere rijtuigen door wisselstraten.

Walter
Titel: Re:Rjituigen 4164 & 4165 met NEM schachten?
Bericht door: rovanko op woensdag 21 maart 2012, 13:04:21
Citaat van: Wasmi op dinsdag 20 maart 2012, 20:15:40
Ik deel jouw ervaring met het grotere type.  Voordeel is dat de uitslag wat groter is, zeker interessant bij langere rijtuigen door wisselstraten.

Dag Walter,

Het argument dat de (wat grotere) uitslag van het grotere model Symoba van voordeel zou kunnen zijn bij langere rijtuigen blijkt - bij mij althans - geen wezenlijke grond te hebben. Sinds ik vele lange rijtuigen (waaronder tot en met  303 mm lengte) van de "kleine" Symoba kortkoppeling heb voorzien of soms heb moeten voorzien omdat de originele kortkoppelingsmechanieken niet goed functioneerden (dat komt nogal eens voor bij Jouef, Rivarossi en soms zelfs bij Roco!) heb ik nimmer problemen gehad. Wel zij opgemerkt dat uit principe op mijn baan geen s-bogen zonder een kort recht stukje rail ertussen voorkomen en het aantal - voor de toeschouwer onzichtbare - bogen met 36cm boogstraal ook zeer beperkt is. Maar op een proefstukje heb ik wel met s-bogen zonder recht tussenstukje geëxperimenteerd en ook allerlei andere  "nare" rail- en wisselcombinaties aangelegd, maar het heeft nooit aangetoond dat deze ongewenste railcombinaties (ontsporings) problemen gaven. Overigens: hoe scherper de bogen hoe beter kortkoppelingen functioneren  :). Een "slappe" boog kan soms wél problemen opleveren omdat in die situatie de rijtuigafstand nauwelijks groter wordt omdat het mechaniek niet voldoende reageert op de impuls van de kortkoppelingen

Het allerbelangrijkste kenmerk van goed gemonteerde kortkoppelingen is dat deze zonder dat enige druk op de te koppelen wagens wordt uitgeoefend de koppelingen in elkaar kunnen grijpen. Als bijvoorbeeld op een recht stuk rail de Gummiwülste (ik ken nog steeds geen goede Nederlandse Übersetzung voor die dingen) van twee rijtuigen pal tegen elkaar staan en de kortkoppelingen grijpen dan niet in elkaar dan is er iets niet goed. Het "trucje" door de koppelingen van beide wagens dan iets zijwaarts te drukken waardoor ze wél in elkaar grijpen is jezelf beduvelen. Dat gaat daarna bij de inzet op de baan gegarandeerd mis; de wagens zijn dan gewoonweg té kort gekoppeld. Ik herinner me dat dit bijvoorbeeld het geval was met TEE-Inox rijtuigen van LSM. In s-bogen ging het met die rijtuigen dan ook meteen mis (zeker geduwd). Controleer daarom altijd of kortgekoppelde rijtuigen ook geduwd niet ontsporen door het in elkaar haken van buffers of Gummiwülste die dan te sterk tegen elkaar aandrukken. Ook de overgang van een vlak stuk spoorbaan in een helling kan een neuralgisch punt zijn omdat dan de vouwbalgen/Gummiwülste te strak tegen elkaar komen wat tot ontsporing leidt.

Ik geef hier nog even een reactie aan Mars :Eén van de redenen waarom ik de kortkoppelingsmechanieken met Bison-kit vastplak is dat als dan blijkt dat de boel niet goed funktioneert je de koppelingen weer los kan trekken en nét iets anders positioneren. Als je twee-componentenlijm neemt dan zit de boel meteen muurvast en valt er niets aan te passen.

Hartelijk gegroet,

Rob