3railforum

Modelbesprekingen => Ombouwen modellen ander fabrikaat => Topic gestart door: Roy op zondag 18 maart 2012, 09:34:49

Titel: Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Bericht door: Roy op zondag 18 maart 2012, 09:34:49
Hoi,

ik heb diverse topics doorgelezen over de ombouw van een plan-V. Maar de meesten gaan uit van een reeds analoog wisselstroom model (1472). Ik heb echter een gelijkstroom model staan. Wijkt dit veel af? Is het te doen, of kan ik beter als basis al een wisselstroom kopen? Of beter helemaal niet aan beginnen, en wachten op de roco plan-v ac?

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op zondag 18 maart 2012, 09:37:36
Verkoop je V voor een redelijke prijs nu het nog kan. De ombouw gaat je toch centjes kosten. Als je alles afweegt zal de conclusie zijn: koop een Roco.

Gr, Ben.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: huub op zondag 18 maart 2012, 12:49:48
Roy,

Als je foto's wil hebben van de Fleischmann Plan V dan hoor ik het wel ?
Mijn Plan V heb ik direct digitaal en voor 3-rail gekocht.
Voor veel te veel geld, wist ik toen veel (nee)  :)

grv Huub
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zondag 18 maart 2012, 16:25:34
Hoe bedoel je foto's huub? Om te zien hoe fleischmann het zelf gedaan heeft?

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: huub op zondag 18 maart 2012, 20:48:24
Hoe bedoel je foto's huub? Om te zien hoe fleischmann het zelf gedaan heeft?

Roy
Bijvoorbeeld......

Er zit trouwens een echte Lokpilot in, dit heb ik echter uit het boekje .....
Een probleempje is dat de verlichting instabiel is. Eens kijken of ze het wel goed aangesloten hebben.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: karst.drenth op zondag 18 maart 2012, 23:13:46
Huub,

dat 'instabiel' zijn van de verlichting, komt, omdat de lampjes op het frame en dus of rood of zwart als 'retour' gebruiken. Omdat je zeer waarschijnlijk ook het Motorola protocol ( ;) ) op de rails hebt staan, 'knipperen/flakkeren' de lampjes iets. Enige goede oplossing, om ook de lampjes protentiaal-vrij te maken en op de blauwe retourleiding van de LokPilot aan te sluiten.

( of... met Motorola protocol niet meer te gebruiken ;) )

Grtzz & suc6,

Karst
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: huub op maandag 19 maart 2012, 16:21:12
Ja, dat bedoel ik met "Eens kijken of ze het wel goed aangesloten hebben".
De blauwe draad is wel de plus en vandaar vind ik het verradelijk om die aansluiting als "retourdraad" te bestempelen. Bijna iedereen gaat hiermee de fout in.

Dan hebben ze bij Fleischmann het verkeerde aansluitschema uit het ESU-boekje gehaald en de klassieke blunder begaan  :)
Dat vind ik zeer bedenkelijk van FL* want het kan ook gewoon goed.

Maar Motorola-format 1 en 2 gebruik ik helemaal niet; de betreffende loks krijgen hier een ESU-update.
Het is al erg genoeg dat je met MFX opgezadeld wordt  :?
De zelf omgebouwde treinen krijgen allemaal een (52610) 54610 decoder en rijden op DCC en op de duur krijgen ze allemaal een DCC-decoder.

Maar leg eens uit waarom een DCC-signaal niet voor geknipper zal zorgen ?

grv Huub
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: karst.drenth op maandag 19 maart 2012, 22:10:26
Hoi,

Simpel, omdat DCC een 100% symmetrisch signaal is. Dwz evenveel 'onder' nul als er boven. Bij MM en waarschijnlijk ook M4 dus... Zitten afhankelijk van de te verzenden boodschap er meer pulsen 'onder' nul dan er boven en ook omgekeerd. Omdat e.e.a. afhankelijk is van de info, flakkeren de lampjes.

Grtzz,

Karst

P.S. Je hebt gelijk dat 'Blauw' de Plus is, heb de woorden plus, min, massa willen vermijden en het daarom 'retour' genomd. 'Gemeenschappelijk' is een nog betere term.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 07:06:56
Kunnen we nu weer terug naar jip-en-janneke taal? (dus naar de ombouw van de plan-v)

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Vinkendrecht op dinsdag 20 maart 2012, 07:27:32
Ik heb vorig jaar mijn analoge 2-rail plan V verkocht aan 'de geluidsman' op dit forum.
Hij heeft hem omgebouwd naar 3-rail digitaal.
Je zou bij hem eens kunnen informeren, of in het topic over zijn modelbaan kunnen kijken.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.6700

of op avontuur in miniatuur:
http://www.floodland.nl/aim/info_planv_le1035_1.htm
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op dinsdag 20 maart 2012, 07:53:30

Kunnen we nu weer terug naar jip-en-janneke taal? (dus naar de ombouw van de plan-v)


Volgens mij doen mensen hun best je te helpen. Het gaat over het knipperen van de verlichting indien je de blauwe draad van de decoder niet gebruikt en MM aanstuurt.

Nog een link, weliswaar van DC analoog naar DC digitaal maar het kan je helpen.

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/plan%20v%20ombouwen/plan-v-ombouwen.html

Heb je al een besluit genomen?

Gr, Ben.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op dinsdag 20 maart 2012, 08:24:07
Dan hebben ze bij Fleischmann het verkeerde aansluitschema uit het ESU-boekje gehaald en de klassieke blunder begaan  :)
Dat vind ik zeer bedenkelijk van FL* want het kan ook gewoon goed.


Fleischmann heeft niets verkeerd gedaan. Ze hebben vrijwel alle modellen uit het analoge tijdperk op die manier van een digitale aansluiting voorzien, omdat ze zo lastig potentiaalvrij zijn te maken. Die modellen hebben dan ook een zespolige digitale aansluitstekker volgens de nem 651 norm. Geheel volgens het boekje. Bij DCC maakt het ook niet uit.
Het is overigens wel mogelijk het hele chassis te isoleren van de stroomafname en daar dan de blauwe draad op aan te sluiten.

Ombouwen is goed te doen. Ik denk dat de sleper van Fleischmann nog steeds als reserveonderdeel leverbaar is en die klik je er zo op. Verder misschien de wielstellen vervangen en dan digitaal maken volgens de aanwijzingen van Huib Maaskant. De vraag is eerder of je het de moeite waard vindt, zoals Ben al onmiddelijk schreef.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 08:57:16
Ik heb nog geen besluit genomen. Op zich denk ik dat het me wel zal lukken allemaal,maar of de moeite is? Op zich ziet het motortje van mijn plan-v er nog goed uit. Weinig gesleten tandwielen, weinig speling overal, etc. Ook de buitenkant is nog netjes.

Ik heb verhaal gelezen van degeluidsman, en meteen een pb gestuurd. Bedankt voor de link!

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op dinsdag 20 maart 2012, 09:26:54
Ik bedenk net dat je het ombouwen natuurlijk ook gewoon als hobbyleut kan zien. Het is heel bevredigend als je zoiets voor elkaar krijgt.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: pvroode op dinsdag 20 maart 2012, 09:37:02
Interessante draad. Ik heb ook nog een oude Fleischmann Sprinter (AC) staan die nog gedigitaliseerd moet worden.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:10:22
Oke, heb wat berichten op-en-neer gestuurd met "degeluidsman". (nog bedankt daarvoor trouwens!). Het komt dus hier op neer:

-Sleper plaatsen,en zorgen dat deze goed kan bewegen
-Motorschild leegmaken,en sporen doorslijpen zoals al vaker beschreven
-Locpilot V3 of V4 plaatsen
-Veertjes die tegen wielflenzen drukken tbv massa allemaal verbinden met elkaar
-Locpilot volledig aansluiten. Zorgen dat verlichtingen los zijn van massa treinstel
-Evt binnenverlichting plaatsen. je kunt dan kiezen uit 2 opties:

Iemand nog opmerkingen hierop?

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op dinsdag 20 maart 2012, 17:15:10

-Evt binnenverlichting plaatsen (maar dan zul je moeten overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen

Iemand nog opmerkingen hierop?


Functiedecoder in de andere bak plaatsen?

Gr, Ben.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:22:33
Citaat
Functiedecoder in de andere bak plaatsen?

Gr, Ben.

Kan beiden. Optie is toegevoegd in het lijstje

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Binkie op dinsdag 20 maart 2012, 17:35:48

-Evt binnenverlichting plaatsen (maar dan zul je moeten overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen

Iemand nog opmerkingen hierop?


Functiedecoder in de andere bak plaatsen?

Gr, Ben.

Dit werkt in mijn optiek het beste, scheelt ook weer een koppeling/draadjes tussen de beide bakken.

Lastigste is volgens mij het 'losmaken ' van de verlichting t.o.v. de massa.
Ik ben daarom een aantal malen helemaal opnieuw begonnen, en heb er LED verlichting ingebouwd.
Heb wel eens ergens gelezen dat er tegenwoordig setjes voor te koop zijn, maar ik heb het nog met losse SMD componenten gedaan.

Grt peter
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Degeluidsman op dinsdag 20 maart 2012, 17:35:59
Je kan aan de slag Roy.

Succes met je ombouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 17:46:05
Vond elders, dat roco nummer 40345 mooi geschikt is als koppeling. Maar deze is voor NEM-schachten, dus die zul je dan ook moeten plaatsen? Heljan nummer 850211 kan ook.

Losse nem-schachten zijn ook gewoon te krijgen?

Roy

Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 20 maart 2012, 19:05:54
Heb ooit 1 omgebouwd en de sleper onder de moterbak gebouwd, beviel mij goed

Mvg, Johan
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op dinsdag 20 maart 2012, 20:07:10
-Locpilot volledig aansluiten. Zorgen dat verlichtingen los zijn van massa treinstel

Iemand nog opmerkingen hierop?

Roy

Dat kan op verschillende manieren. Ledverlichting is al genoemd. Het chassis loskoppelen van de stroomafname heb ik zelf genoemd. Daarover nog wat informatie.

De lampjes zitten in het metalen onderstel van de bakken. Dat metalen chassis is dan ook de gemeenschappelijke aansluiting voor de lampjes. Het is op twee manieren met de stroomafname verbonden.
- De print zit met boutjes vast. Via die boutjes is het chassis ook met een stroomafnamepool verbonden. De printbanen naar de boutjes moet je dus doorslijpen. Dan heb je gelijk een stukje printbaan over om de blauwe draad aan te solderen.
- Er is één stroomafnemer direct met het chassis verbonden, althans bij het tweerailmodel. Dat is de stroomafnemer die direct op de assen van het binnenste draaistel rust. Die stroomafnemer moet je verwijderen. Dan moet je bij een tweerailmodel zorgen voor extra stroomafname, maar bij direrail hoeft dat niet als je de geïsoleerde wielstellen vervangt door niet-geïsoleerde exemplaren.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op dinsdag 20 maart 2012, 20:59:05
Oke, bedankt henk.

Nog een vraag. Wat is precies het verschil tussen een 8-polige en 21-polige decoder? Heeft een 21-polige meer functies? Ik neem aan, dat ik gewoon een 8-polige moet hebben? En ontstoor spoelen moeten ook aan deze motoren?

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op dinsdag 20 maart 2012, 21:30:04
Het verschil is de stekker die eraan zit en daarmee het aantal functies dat direct naar buiten wordt gebracht. Bij de LokPilot zijn het altijd verschillende varianten van precies dezelfde decoder en dat zal bij andere merken ook wel zo zijn. Verder zit de 8-polige stekker echt aan draden en zit de 21-polige stekker direct op de decoder gesoldeerd. Voor het digitaliseren van de plan V is draden gemakkelijker.

Bij de varianten met 8-polige stekker zit er tegenwoordig vaak ook nog een losse draad aan de decoder waarmee een extra functie naar buiten wordt gebracht. Dan heb je naast de witte en gele draad voor de seinverlichting nog een groene en paarse draad over voor twee extra functies. Voor mij is dat altijd meer dan genoeg.

Het hangt van de decoder af wat je met de ontstoorcomponenten moet doen. Bij diezelfde LokPilot moet je spoeltjes altijd verwijderen en alleen de condensator die over de twee kolborstels zit gesoldeerd laten zitten.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op woensdag 21 maart 2012, 07:19:50
O, maar een verkoper heeft me voor de ombouw van een marklinloc toen geadviseerd,om 2 spoeltjes (weerstanden) te plaatsen tussen motor en decoder. (loc rijdt prima trouwens)

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op woensdag 21 maart 2012, 10:17:04
Als daar een Märklindecoder in zit, dan kan dat kloppen. Märklin adviseert namelijk om die spoeltjes te plaatsen en levert ze ook mee. De handleiding van ESU rept niet over spoeltjes las ik net, wel over het verwijderen van condensatoren in de leiding naar de motor.

Hoe dat precies zit, weet ik niet. Wel kan ik me voorstellen dat deze componenten invloed hebben op de lastregeling en dat de decoders daarmee rekening houden. Kortom, ik doe bij zelf insolderen altijd maar wat de handleiding beweert. Bij een LokPilot in de plan v de condensator op het motorschild laten zitten, maar spoeltjes lijken me overbodig. Kwaad zullen ze ook wel niet kunnen. Heel wat locs met ingebouwde stekker hebben dergelijke spoeltjes en die blijven ook gewoon zitten als je de decoder inprikt.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: huub op woensdag 21 maart 2012, 17:36:51
Volgens mijn bescheiden mening doen spoeltjes van 3,3 of 4,7 uH zo goed als niets bij de frequenties die uit de lokdecoder komen.
Reken de impedantie anders eens uit.

De spoeltjes hebben wel invloed bij (veel) hogere frequenties en dienen m.i. ter radio-ontstoring (en dus ook TV :)). Hoogfrequent dus.

Verkopers zwammen er vaak maar wat op los want die weten van elektronica maar bitter weinig tot niets. Uitzonderingen daar gelaten.

In de Plan V zitten wel diverse condensatoren; zowel over de motor als van de motorpolen naar 'massa'.
Waardes kan ik niet geven daar het om smd's gaat en daar staat niks op.
Spoelen heb ik zo snel niet gezien.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Wijbe op woensdag 21 maart 2012, 17:57:44
Nog een vraag. Wat is precies het verschil tussen een 8-polige en 21-polige decoder? Heeft een 21-polige meer functies? Ik neem aan, dat ik gewoon een 8-polige moet hebben?

Een 8 polige heeft 2 versterkte functie's en 2 onversterkte functie's. Indien je een 21mtc neemt met behulp van adapterplaat ESU 51968 heb je de beschikking tot 4 versterkte functie uitgangen. Dit is gemakkelijker dan zelf een schakeling te maken om aux 3 en 4 te versterken.

Het is maar net hoeveel functieuitgangen heb je nodig. Beiden zijn naar mijn mening netjes weg te werken.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op woensdag 21 maart 2012, 18:53:40
Wellicht domme vraag, maar wat bedoel je met versterkte en onversterkte functies?

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Wijbe op woensdag 21 maart 2012, 19:21:23
Versterkte functie levert wel stroom, een oversterkte functie niet.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Seinwezen op woensdag 21 maart 2012, 21:14:25

-Evt binnenverlichting plaatsen. je kunt dan kiezen uit 2 opties:
  • overstappen op een 4-polige stekkerverbinding tussen de beide delen. Ik vond elders, dat roco nummer 40345 hiervoor geschikt is? Maar die is voor NEM-schachten, dus dan zul je die moeten plaatse op de schaargeleiding die er standaard onder zit?
  • kiezen voor een losse functiedecoder in de 2e bak, met hetzelfde adres als de "hoofddecoder"

Iemand nog opmerkingen hierop?

Roy

Hoi Roy,

ik heb de 4-polige roco koppeling geplaatst.
Ook had ik nog geen NEM schachten, maar deze zijn te bestellen bij www.hobbyparts.nl (http://www.hobbyparts.nl).
Volgens mij heb ik nog een setje, dus die(als ik ze nog kan vinden) mag je wel hebben van mij.

Het voordeel hiervan is dat het programmeren een stuk makkelijker is.
Ik weet dat je een decoder natuurlijk kan programmeren voordat hij erin zit, maar je wilt vaak nog wat aanpassingen kunnen doen.
Want de sleper zit niet aan de motorbak en dan moet je met draadjes gaan werken om de decoder van spanning te voorzien.

Ook heb ik smd leds geplaatst voor de front en sluit verlichting bij mij Plan V.
Maar laatst heb ik er een omgebouwd voor iemand anders en daar heb ik het frame massavrij gemaakt en de blauwe draad er op aangesloten. Dit werkt ook perfect.

Om te trekkracht te verhogen heb ik ook nog een extra wielen met antislipband geplaatst op het motordraaistel. Ook deze zijn te bestellen bij bovengenoemde site.

Groeten Sander
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op woensdag 21 maart 2012, 21:17:03
Waarmee het al met al een dure grap wordt. Ik zou er niet aan beginnen en voor de nieuwe Roco gaan.

Maar wat Henk zegt is ook waar: de lol van het hobbyen is ook wat waard.

Gr, Ben.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Seinwezen op woensdag 21 maart 2012, 21:23:36
Het valt wel mee allemaal qua kosten, maar ik zou ook voor de nieuwe roco gaan.
Toen ik die van mij ombouwde was er nog geen sprake van de roco.

De roco wordt mooier en zal toch beter rijden.

Groeten Sander
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op donderdag 22 maart 2012, 15:41:11
Hoi,

tsja, ik denk langzaamaan, dat ik dat ook beter kan gaan doen ja. Bedankt iig voor jullie hulp!

Roy
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: loc1200 op vrijdag 30 maart 2012, 00:12:53
En toch rijd een goed omgebouwde F. beter dan R.

Hahaha.

Groeten van Mars.

Die er diverse heeft omgebouwd.
Maakt weinig uit, gelijk- of wisselstroom.
Alleen sleper en massacontacten aanbrengen. De rest is gelijk.
Titel: Re:Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op vrijdag 30 maart 2012, 08:03:18
weet jij nu al, hoe die roco gaat rijden? hhahha

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op donderdag 31 mei 2012, 13:45:57
Ik heb besloten, om deze ombouw toch te gaan doen.

Ik wil ook meteen digirails verlichting inbouwen. Maar welke kleur hoort er thuis in een plan-V?  Warm-wit?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op donderdag 31 mei 2012, 13:57:47
Sunny White of warm wit. En stop er genoeg in om het licht egaal te spreiden. :)

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Wijbe op donderdag 31 mei 2012, 14:41:04
Waarom digirails verlichting? Als je de simpele ledstrip van digirails erin doet, kun je evengoed een welbekende ledrol warmwit voor 10 euro bestellen. Dan heb je 5 meter inplaats van 27 cm.

Of je wilt de 'luxe' DRC80010 van Digirails met 'imitatie' TL licht. Dan heb je meteen genoeg functieuitgangen om alle seinbeelden te regelen. Dit is namelijk een ledstrip met ingebouwde functiedecoder. Hierop zitten 4 functieuitgangen. Voor je plan V heb je dan 2 nodig.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op donderdag 31 mei 2012, 14:53:17
Nou, digirails in geel-licht had ik liggen. vandaar.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Wijbe op donderdag 31 mei 2012, 21:06:23
Ben bang dat die toch te 'geel' uitpakt.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: loc1200 op donderdag 31 mei 2012, 23:20:45
Dat denk ik ook.
Bij de 5 treinstellen, die bij mij nu worden omgebouwd, gaan warm-witte leds in.

Gr. Mars
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zondag 03 juni 2012, 18:37:53
Nou, ben nu bijna zover dat ik weet, wat ik allemaal nodig heb. Alleen nog de verlichting. Denk dat ik probeer om de originele verlichting te behouden, maar op een manier de lampjes massa/vrij van het chassis te maken. Zit te denken om de gaatjes waar de lampen in zitten, op te boren, en dan een kunststof busje in het chassis lijmen.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zondag 01 juli 2012, 10:01:31
Inmiddels zijn alle spullen binnen. Als het binnenkort een dagje slecht weer is, ga ik ermee beginnen. Ik ga er een verslag van maken.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Aliebengalie op zondag 01 juli 2012, 11:01:25
Als daar gewone gloei lampjes in zitten (sorry heb het topic niet helemaal doorgelopen) , moet je wel uitkijken met de warmte afgifte Roy.
Ik heb een treinstel staan van roco met op allebei de daken beschadigingen door de gloei lampjes.
Met leds heb je daar geen last van de temp.
Dus kijk uit met gloeilampjes.
Kan dat geen kwaad bij je?
Een brug gelijk richtertje voor de lampjes zetten,en weg is het knipper effect.
Kosten rond de 0,80 eurocenten.

Mvg; Alex
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zondag 01 juli 2012, 11:26:18
Alex,

dat weet ik nog niet. Ik moet ze isoleren van het chassis. Ik wil dit doen, door de gaatjes waarin ze zitten, groter te boren, en daarin een kunststof busje plaatsen voor de lampjes.
Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Maarten Marklin op zondag 01 juli 2012, 12:43:42
Hoi,

Ik heb ook nnog een Plan V gelijkstroom versie en wil die ook ooit eens ombouwen naar Wisselstroom. Nou zag ik niet iets staan over de wielen. Moeten de wielen niet vervangen worden door marklin wielen? Dat is waar ik het meest tegenop zie.

Groetjes,

Maarten
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Degeluidsman op zondag 01 juli 2012, 13:57:50
De wielen hoeven niet vervangen te worden, hier rijd hij prima mee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op zondag 01 juli 2012, 14:01:03
Wel even op 14 mm zetten om ontsporingen op de wisselstraten te voorkomen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Binkie op zondag 01 juli 2012, 19:01:04
En als je de originele wielen laat zitten, kan massa detectie op sommige punten een uitdaging zijn.

Grt Peter
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: loc1200 op zondag 01 juli 2012, 20:09:40
Massadetectie hoeft ook geen probleem te vormen.
De originele stroomafnemers op de assen doorsolderen; en op de draaistellen zonder, een contactstripje plaatsen, en één van de wielen omdraaien.

Gr. Mars.  (waar er nu 3 gekoppeld proefrijden voor een liefhebber van ons forum)  :D
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op maandag 02 juli 2012, 13:52:11
Stel dat ik toch de verlichting wil ombouwen naar led´s, hoe doen jullie dit dan? Gewoon simpele gele en rode leds van 3mm nemen, en die onder de lichtgeleiders plaatsen? Of moeten deze direct achter de gaten in de kap komen, en dan evt met christal clear opvullen?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op maandag 02 juli 2012, 17:21:25
Tom van Weert had ooit complete lichtsetjes voor de plan V van Fleischmann en als ik onderaan zijn advertenties op Marktplaats kijk, is dat nog steeds zo.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Hero op maandag 02 juli 2012, 17:25:53
Roy,

Als je de ronde 1,8-2mm leds met flat top neemt kun je ze zo in de gaten van de meeste licht geleiders schuiven.
Wel even de behuizing zwart maken met een Edding marker tegen het doorschijnen.
Andere optie is om een SMD led tegen de lichtgeleider te plakken.

Maar de setjes van Tom werken ook prima.Zijn compleet met alles wat nodig is en een uitgebreide handleiding. :thumbup:

Groeten,Robin
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op maandag 02 juli 2012, 17:40:27
Ja, ik was van plan een link te plaatsen Roy, maar een link naar een Marktplaatsadvertentie lukt me niet met die stomme Ipad.
Maar als je in Google 'Tom van Weert Marktplaats' intypt is de eerste link gelijk raak. Een advertentie specifiek voor de plan V zie ik niet, maar onderaan de advertenties wordt die wel genoemd. Gewoon een bericht naar Tom sturen.

Oh wacht, zo misschien.
http://verkopers.marktplaats.nl/660727 (http://verkopers.marktplaats.nl/660727)

Ja werkt. Gewoon een willekeurige advertentie aanklikken en een bericht met een verzoek om een plan V setje versturen.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Spoorman op maandag 02 juli 2012, 19:11:23
Om je een idee te geven van zo'n setje, het ziet er ongeveer zo uit:

http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/mispoes/Mispoes_16.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/mispoes/Mispoes_17.jpg

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op maandag 02 juli 2012, 20:55:14
Oke, bedankt.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: redskin op woensdag 04 juli 2012, 15:08:35
Zou alleen wel een krimpkausje of papiertje tussen de rode en gele lds doen, anders schijnen de gele leds door naar de rode en omgekeerd.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op vrijdag 07 september 2012, 20:20:17
Zo, vandaag de stoute schoenen aangetrokken, en begonnen aan deze ombouw. Stel gedemonteerd, motor nagekeken en alvast de sleper geplaatst. Compleet verslag volgt nog.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Aliebengalie op zaterdag 08 september 2012, 05:27:50
Roy.
Veel suc6 bij de ombouw.

Mvg: Alex
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zaterdag 08 september 2012, 14:47:46
Hey.

Nog een vraag. Ik gebruik de 4-polige koppelingen van roco. Maar waarvoor gebruik je die polen? Lijkt mij, dat er er 1 of 2 tekort kom?

1.Baanspanning
2.Interieurverlichting +
3.Interieurverlichting -
4.Frontseinen
5.Sluitseinen

Ik gebruik de led-verlichtingen van ton van weert. (link elders in dit topic)

Wie kan me uitsluitsel geven?

En de massa loopt alleen op de 4 assen van het motorstel dan neem ik aan? Anders heb je nog een aansluiting nodig.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Seinwezen op zaterdag 08 september 2012, 16:42:44
Hoi Roy,

Massa komt ook bij het draaistel waar de sleper zit.

Je hoeft de plus(blauwe draad) voor de verlichting niet door de stroomvoerende koppeling te doen.
Je kan dmv twee diodes op de baanspanning aan te sluiten ook een plus(blauwe draad) maken.

Dit staat in de wiki beschreven.

Hierdoor heb je genoeg aan de 4-polige koppeling.

Groeten Sander.

Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Brenner op zaterdag 08 september 2012, 19:05:31
Normaal genomen moet een 4-polige koppeling voldoende zijn.
Het probleem is dat de sleper bij een Fleischmann Plan-V niet onder de aangedreven Bak zit.  Ik heb hem dus maar verplaatst..
aansluitingen worden dan:
1: gemeenschappelijke plus (blauw)
2: frontsein
3: sluitsein
4: interieurverlichting

Je zou evengoed de baanspanning kunnen gelijkrichten in de niet-aangedreven Bak en de positieve kant kunnen gebuiken als gemeenschappelijke plus.
Aansluiting 1. blijft zo over voor het sleperdraadje.
Nadeel van deze oplossing is dat de trein niet rijdt als de koppeling niet (goed) vastzit.

Cor
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Hero op zaterdag 08 september 2012, 19:12:31
Cor,

Dat kan ook een voordeel zijn. Ontspoort hij niet.  :D

Robin
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zaterdag 08 september 2012, 20:00:17
hhhmmm, tsja. dat is niet makkelijk. Ik heb nu de sleper onder het laatste draaistel gezet. Daar zat al een gaatje in, waar ik mooi draad in heb kunnen tappen.

Kan natuurlijk ook naast de 4 polige koppeling, ook 2 losse draden maken van bak naar bak. nadeel is dan, dat ze nietmeer makkelijk te scheiden zijn.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: wakkie op zaterdag 08 september 2012, 21:01:04
Hallo Roy,

Je kunt ook nog kiezen voor een functiedecoder in de motorloze bak! Dat scheelt een hoop gedoe met draden van bak naar bak.

Groetjes

willie
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Seinwezen op zaterdag 08 september 2012, 21:49:28
Waarom niet gewoon mijn idee gebruiken.
Ik heb op deze manier al twee plan v stellen omgebouwd.
De sleper zit bij die stellen gewoon onder de motorloze bak.
En massa zit er ook al, dus geen probleem lijkt me.

Ze rijden allebei nog als een trein :D.

Groeten Sander.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op zondag 09 september 2012, 08:43:25
Sander,

kun je eens een linkje geven naar de wiki die je bedoelt?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Brenner op zondag 09 september 2012, 10:36:06
Ombouw Fleischmann Plan-V in de Wiki:
 Plan-V (http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:ombouwen:ombouw_fleischmann_1472_plan_v_van_analoog_naar_digitaal_met_esu_lokpilot_52610_en_esu_functiedecoder_52620)
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Seinwezen op zondag 09 september 2012, 11:20:06
=plus]http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:verlichting_bij_alternatieve_puls&s[]=plus (http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:verlichting_bij_alternatieve_puls&s[)

Groeten Sander.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: loc1200 op maandag 10 september 2012, 00:14:04
Hoi,

Ik heb inmiddels al 5 Plan-V's omgebouwd, waarvan één dubbele, en een drie-dubbele.
Bij een enkel stel, is het het verstandigst, bij gebruik van een 4-polige kortkoppelingen tussen de stellen onderling, de motorloze bak te bedraden met je plan uit post X:
1: gemeenschappelijke plus (blauw) (Mä oranje)
2: frontsein (Mä grijs)
3: sluitsein  (Mä geel)
4: interieurverlichting (Mä geen speciale kleur; ik gebruik wit)
Inderdaad decoder in gemotoriseerde bak plaatsen.
Bij mijn Plan-V's komen nieuwe printen, (nog enkele beschikbaar voor verkoop) die tevens als verlichtingsprint, met warmwitte leds functioneren.
Verder zijn deze van printbanen voorzien, zodat aan de cabine, en koppelingszijde draadaansluitingen kunnen worden gesoldeerd voor de cabine/ sluitseinen, en massa, en sleepcontact. Een 8-polige contrastekker is in print geintergreerd, zodat een ESU-decoder zo kan worden ingeplugd.
Bij het gebruik bij meerdere gekoppelde plan-V's, worden ook de sleepcontacten, dipswitches voor bedrijfsinstellingen van multitractie / dummy's, bovenleidingbedrijf, en bedrijf met sleper-omschakeling via de print aangesloten.
Onderling worden gekoppelde plan-V's in de neuzen van Symoba kortkoppelingen voorzien.
Deze kunnen ook electrische verbindingen dragen, doch vormen dan wel een eenheid met de andere bak, ivm 4 of 6 polig. Electrische koppelingen van de bakken onderling, zijn bij mij max 7-polig, en los neembaar.

Dus, de mogelijkheden zijn er wel, maar soms moet je er wat moeite voor doen.
Ga niet te veel voor het gemak, Meestal beperk je jezelf dan ook te veel.
Stel je zelf eerst de vraag: wat moet het treinstel kunnen; en hoe wordt het ingezet.
Want licht-effecten, zoals rangeerverlichting kunnen ook worden ingebouwd, en sound van de Motorpost is ook mogelijk. Kies bij gebruik van meer dan 4 functies wel een decoder met versterkte einduitgangen.

Verder, bouw ik de plan-V's ook motorisch om met Märklin-motoren, maar dar is alleen interessant voor Märklin-rijders,
Wil je meer weten, of advies, mail gerust.

Gr. Marcel
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op maandag 10 september 2012, 08:14:51
Bedankt! Jij zet dus ook de sleper onder de motorbak als ik het goed begrijp?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Hero op maandag 10 september 2012, 11:17:16
Roy,

In jouw situatie is denk ik het makkelijkst om die blauwe draad met 2 diodes uit de baanspanning te maken.
Dan kom je met die 4 polige koppeling uit. En kun je de sleper laten zitten.
Of voor de functie decoder gaan. Kun je ook nog een rangeersein maken.
Het is trouwens het beste om op zoveel mogelijk wielen massa contact te maken.

Robin
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: henkv op maandag 10 september 2012, 11:20:08
Persoonlijk gebruik ik de bestaande koppeling voor de baanspanning en zet een functiedecoder in de motorloze bak. Een eenvoudige functiedeocder is nauwelijks duurder dan een nieuwe stroomvoerende koppeling.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op maandag 10 september 2012, 11:23:22
Ik denk, dat ik toch ga voor de 2 extra draden van bak tot bak. je ziet het amper, en je hoeft niks te knutselen om een sleper onder de motorbak te kunnen plaatsen. Tevens kan ik dan van 3 van de 4 draaistellen de massa gebruiken.

Heb net wel even gemeten, en de wielen van het motordraaistel zitten alle 4 geisoleerd gemonteerd op de asjes. Jullie hebben hier dan ook geen bezetmelding op? Op zich is dit niet zo'n probleem, maar wil het graag even navragen.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Hero op maandag 10 september 2012, 11:41:42
Roy,

Ik heb bij de mijne een van de voorste wielen met geleidende lak overbrugt voor detectie.
Voorbeeld staat ergens in mijn draadje waar dezelfde truc met een sprinter wordt gedaan.
http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=31046.0;attach=28001;image

Ik heb in mijn plan v een draadbrug gemaakt met een stekkerverbinding
Is niet helemaal goed maar wel zichtbaar tussen de bakken.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op vrijdag 14 september 2012, 08:34:02
Fijne oplossing. Nooit geweten, dat dat bestond. Maar een potje is wel prijzig. Kun je niet een druppel in een envelop naar me opsturen? :D

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal?
Bericht door: Roy op maandag 17 september 2012, 11:35:10
Zo, de ombouw is zo goed als klaar. (verslagje komt eraan). Nu heb ik net even de digirails DR10 binnenverlichting getest, en deze knipperd. Heb hem aangesloten op groen (aux1). Nu las ik in de handleiding van de esu V4, dat CV275 de "mode" bepaald van aus.1 (knipper, dimmen, stoboscoop, etc etc). Deze staat op 0. Als ik hem op een ander getal zet, neemt hij die "mode" aan. Maar hoe moet ik die zetten, voor gewoon continu licht? Verder had ik CV279 op 128 gezet. (ivm led-verlichting).

Kan  iemand me hiermee helpen?

(ik heb trouwens in de ledstrips de condensators gesoldeerd van digirails, om het flikkeren bij slechtere contacten tegen te gaan. Geen idee, of dat nog van invloed is.)

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Spoorman op maandag 17 september 2012, 13:52:51
Mode 1 is normaal licht, eventueel te dimmen tussen 0 -31 met CV278.

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Roy op maandag 17 september 2012, 14:06:12
wat vreemd dan, dat hij toch ritmisch knippert....

Kun je trouwens ook front en sluitseinen omdraaien? branden nu verkeerdom. of gewoon draden omwisselen?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Spoorman op maandag 17 september 2012, 14:22:24
Heb je wel index CV's ingesteld anders kun je de CV boven 255 niet bereiken. CV31 op 16, CV32 op 0.

Wisselen front en sluit: CV 330 op 2, CV 346 op 1.

Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Roy op maandag 17 september 2012, 18:00:51
Hoge cv waardes kon ik al instellen. CV 275 staat op mode 1.

Maar zag net, dat als ik de binnenverlichting aan zet, deze begint te knipperen, samen met de front en sluitverlichting. Als ik die laatste uitzet, knipperd de binnenverlichting vrolijk verder.

Heb net alle draden e.d. nagekeken, maar kan eigenlijk geen aansluitfout ontdekken. heb ook de ledstrip van 1 wagon losgekoppeld, maar de andere knipperde verder.

Was zelf aan het denken aan een fout met de gezamelijke - van de functies. (blauw). Maar kan ook hier geen fout in ontdekken. Hier zitten gewoon de blauwe draden van de front en sluitverlichting aan, en 1 van de 2 polen van de ledstrips.

Iemand een idee?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: loc1200 op maandag 17 september 2012, 22:52:00
Ik gebruik tegen knipperen een condensator.
Doch, maak ook mijn eigen ledstrips. Goedkoper, maar wel bewerkelijker.
Maar je hebt wel gelijk dat wat je wil, en hoeft geen concessies te doen.
Leds zijn bij mij aangesloten op extra functie van ESU-lokpilot-decoder. Knipperen hiet sowieso niet, en condensator is geplaatst ivm kortstondig wegvallen van voeding via sleepcontact. 1 per plan-V.

gr. Marcel.

(nog steeds printen beschikbaar)
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 08:12:55
Ik heb ook de condensators geplaatst. 2 per print, omdat er ook 2 plaatsen voor zijn, en het zo in de beschrijving staat. Baal ervan dat het niet werkt. Wilde het project afmaken.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 08:43:04

Maar zag net, dat als ik de binnenverlichting aan zet, deze begint te knipperen, samen met de front en sluitverlichting. Als ik die laatste uitzet, knipperd de binnenverlichting vrolijk verder.


Mij lijkt dat je een kortsluiting hebt waardoor de decoder uit en aan schakelt. Kan je treinstel wel rijden met ingeschakelde binnenverlichting?

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met cv-waardes!!!}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 08:50:58
ja, geen probleem.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 12:31:31
Nou, zojuist nogeens vanalles geprobeerd. Maar niets helpt. Vandaar dat ik maar eens wat foto's gemaakt heb. Wellicht ziet iemand de fout?

Decoderdraden:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sRwmSRP5LQFjBUIzfgagjYZuVqju9y5wM2eFPbBKQ0XA=/http://imageshack.us/a/img819/6161/img9581r.jpg)

motorbak rechts:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spIJu6cELNDopreRHHvPKS3HPzAWYpBYnosUMMtwWaL4=/http://imageshack.us/a/img12/1066/img9577c.jpg)

Motorbak links (met decoder):
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDedjGoL1L3WE95sBQs40Sa8BYPiXEHFOC7OmwjyC3jA=/http://imageshack.us/a/img411/6125/img9578.jpg)

Sleperbak rechts:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVLNtfP3M51Sek4js6Mg_UZqT7hpY1f8VBqvkvEaQk5g=/http://imageshack.us/a/img802/9941/img9579w.jpg)

Sleperbak links:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suvexTmAFHqkoulZLox35PyX90zXFLA2O9bTNSBXCsnU=/http://imageshack.us/a/img690/1290/img9580z.jpg)

Even wet uitleg hierbij:
Op foto 1 zie je, dat ik de buitenste 2 printbanen gescheiden heb. Links komt de stroom van de sleper (onderste baan), en massa(bovenste baan) van 3 wielstellen. Hiervan gaan de 2 draden naar de decoder. Na de scheiding zitten de orange en grijze draad op die banen, die naar de motor lopen.

De 2e baan van beneden is de minpool voor de functies. (blauwe draad op decoder). Hierop zitten de blauwe draden van de frontverlichtingen, en 1 aansluiting van de binnenverlichtingen. De witte draad van de ene frontverlichting zit netjes op de gele van de andere, samen met de aansluiting op de decoder. (en andersom natuurlijk). de frontverlichting werkt prima, totdat je de binnenverlichting aanzet. dan gaat alles ritmisch knipperen.

heb zelf al geprobeerd om de verlichting van 1 van de bakken los te maken, maar blijft knipperen. Ook heb ik de andere functie van de decoder eens geprobeerd, maar tevergeefs. Decoder staat ingesteld op DCC, adres 42. Treinstel rijd verder prima, ook met verlichtingen aan. Heb al nagemeten, dat de functie-min overal gescheiden is van de baanspanning en baanmassa. dit is allemaal prima.

Ik twijfel alleen nog aan de condensators. het zou toch eigenlijk moeten kunnen zo.

Heeft iemand tijd en zin, om hier eens naar te kijken???

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Seinwezen op dinsdag 18 september 2012, 13:08:57
Hoi Roy,

De blauwe draad van de decoder is een plus.
Misschien dat de condensatoren dan een verkeerde spanning krijgen?

Eens de draden omkeren van de ledstrip. Dan weet je het zeker.

Groeten Sander.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 13:37:21
De ledstrips hebben geen vaste polariteit. En de condensatoren zijn geplaatst, zoals in de beschrijving van digirails staat.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 18:07:30
goed nieuws. Het werkt. Ik had al zo'n voorgevoel over de condensatoren, en mijn voorgevoel klopt. Alle 4 losgemaakt, en alles doet het. Toen ik probeerde om er 1 terug te zetten, begon het knipperen weer.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Seinwezen op dinsdag 18 september 2012, 18:11:32
Raar.

Waren ze dan toch misschien verkeerd aangesloten?

Misschien eens meten met een multimeter of de polariteit wel klopt.

Groeten Sander.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: minitreintje op dinsdag 18 september 2012, 19:41:45
goed nieuws. Het werkt. Ik had al zo'n voorgevoel over de condensatoren, en mijn voorgevoel klopt. Alle 4 losgemaakt, en alles doet het. Toen ik probeerde om er 1 terug te zetten, begon het knipperen weer.

Roy

Ik had het ook toen ik een condensator tussen mijn ledstrip zetten op een ESU Lokpilot V4.0. Na het verwijderen werkte het perfect :) Alleen was deze een grotere capaciteit en ging de ledstrip zelfs niet aan :(



groeten Dylan
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 20:01:26

goed nieuws. Het werkt. Ik had al zo'n voorgevoel over de condensatoren, en mijn voorgevoel klopt. Alle 4 losgemaakt, en alles doet het. Toen ik probeerde om er 1 terug te zetten, begon het knipperen weer.


Ah, kwartje valt hier. De ledstrips zijn bedoeld om aan de baanspanning te hangen, niet voor aan een decoder. I.c.m. met een decoder mag je geen anti-knipper condensator rechtstreeks toepassen, de decoder ziet dat als een kortsluiting. Je kunt wel je decoder bufferen met een condensator.

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 20:11:51
Je decoder bufferen? Dit zijn die dingen om stroomonderbrekingen op te vangen? Lijkt me een mooi systeem, maar vind ze wel erg prijzig!

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 20:13:13
Een condensator kost 12ct......

(https://files.3rail.nl/tinypic/2cshrmo.jpg)
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Roy op dinsdag 18 september 2012, 20:17:19
en bij esu kost zoiets 32 euro? Of is dat heel wat anders?

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 20:20:14
Het idee is hetzelfde maar wat meer geavanceerd. De capaciteit o.a. is veel hoger bij een Powerpack.

Ik heb een Lenz Powerpack getest in een klein lokkie, werkt perfect. Als je de lok van de rail haalt draaien de wielen nog 3 seconden door. :D
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 18 september 2012, 20:33:34
........ Als je de lok van de rail haalt draaien de wielen nog 3 seconden door. :D

Ach .... net een kip zonder kop dus ........  :-)

Mvg, Johan

P.s. 3 seconden is best wel lang

BTW ik heb een RailTop stuurstandwagon, daar branden de front lichten nog een minuut door nadat je hem van de rails gehaald hebt.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Spoorman op dinsdag 18 september 2012, 20:35:51

BTW ik heb een RailTop stuurstandwagon, daar branden de front lichten nog een minuut door nadat je hem van de rails gehaald hebt.


Kun je mooi als zaklamp gebruiken. :D
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Wijbe op dinsdag 18 september 2012, 21:10:37
De ledstrips zijn bedoeld om aan de baanspanning te hangen, niet voor aan een decoder. I.c.m. met een decoder mag je geen anti-knipper condensator rechtstreeks toepassen, de decoder ziet dat als een kortsluiting.

En hoe zit dit bij de 'ledrol' strips van 12V? In mijn hondekop hangen ze achter een weerstand, en daar zit nog een condensator. Werkt al bijna een jaar zo...
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Spoorman op woensdag 19 september 2012, 07:02:19

In mijn hondekop hangen ze achter een weerstand


Daar zit het verschil. De weerstand voorkomt kortsluiting bij lege condensator.

Gr, Ben.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {probleem met knipperen verlichting}
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 19 september 2012, 08:54:34
Een condensator (elco) moet je altijd opladen via een weerstand anders is de laadstroom veel te hoog.
Dat is dus hier kennelijk aan de hand.

Let bij het plaatsen van een elco altijd goed opletten op de polariteit anders krijg je rara dingen

Mvg, Johan
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Bericht door: Roy op woensdag 19 september 2012, 11:09:53
Zo, de ombouw is helemaal klaar. Vanmorgen maar eens wat graffiti decals aangebracht. Als deze droog zijn, ga ik hem weatheren. Net diverse foto's van grootspoor plan-V's bekeken, om een idee te krijgen, "hoe" ze vies worden. Wordt niet zo'n hele moeilijke klus denk ik.

Roy
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Bericht door: Blausee-Mitholz op woensdag 19 september 2012, 11:56:38
Vanmorgen maar eens wat graffiti decals aangebracht.

Persoonlijke mening ....... jammer  :|

Mvg, Johan
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Bericht door: Roy op woensdag 19 september 2012, 12:19:32
handleiding ombouw:

Benodigdheden:

Oke. We beginnen met demonteren. Kappen verwijderen dmv 2 schroeven in bodem. Draaistellen verwijderen dmv schroef in het midden daarvan. Buitenste 2 draaistellen verwijderen, dmv inknijpen draaistel-zijkanten. Bij motorblok eerst draden lossolderen. Lichtgeleiders in neuzen verwijderen volgens beschrijving Tom van Weert.

Dan eerst het motorblokje. We nemen het printplaatje eraf, en halen alle electronica hier vanaf. Daarna zorgen we, dat de 2 koolborstelhouders electrisch volledig geïsoleerd zijn van de rest. Dus deze mogen geen contact meer hebben met het chassis van het draaistel. Even controleren met een multimeter kan geen kwaad. Ook kun je nu meteen het motortje even demonteren, schoonmaken, smeren en evt koolborstels vervangen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sydDYZR-kgceMB4XPH0xoLNMzaTXc8GSbiVxEHExL7m4=/http://imageshack.us/a/img402/9020/img9567w.jpg)

De kleine printplaatjes onder de lampjes worden verwijderd, en ontdaan van alle draden. De lampjes worden verwijderd, en de printjes plaatsen we terug.

In de bodem van het draaistel aan het andere einde van het stel, bevind zich het verende knopje voor de derde rail. Deze verwijderen we, door aan de bovenzijde van het draaistel het borgringetje te verwijderen. Daarna knop en veertje verwijderen.
In de bodem van dit draaistel zit al een klein gaatje. Dit boren we op met een boortje van 1.6mm, en daarna voorzichtig M2 draad tappen. Vervolgens nemen we een oude sleper, en halen hier het pertinax plaatje uit. (printplaatmateriaal). Deze vijl je iets smaller, zodat hij in de uitsparing in het draaistel past. Daarop komt de nieuwe sleper, en dit zetten we met een M2 boutje vast. We solderen aan de sleper alvast een draad (lang genoeg laten). Aan beide zijden van dit draaistel bevinden zich al massaveren op de wielen. deze even met elkaar verbinden met een draadje.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s51DYphFyTWpEhX1kqhAzeqZ9T0B4KG3CDhnvylR4lpM=/http://imageshack.us/a/img703/490/img9582t.jpg)

Vervolgens zetten we alle wielen dichter bij elkaar. Dit kan met een wielpersje, of voorzichtig met een kleine bankschroef, voorzien van houten blokjes ter bescherming. Tussenruimte tussen de wielen moet op 14mm komen te staan.

Dan gaan we zorgen voor zoveel mogelijk massapunten, op de 2 middelste draaistellen. Bij de digirails ledstrips zitten massaveren. Deze heb ik afgeknipt, zodat je 1 veertje overhoud. Deze past precies naast de pennetjes onder de draaistellen. 1 van de 2 draaistellen is al voorzien van massa aan 1 zijde. De andere zijde voorzien we dus van een veertje, zodat alle 4 de wielen massa maken. het andere draaistel heeft helemaal geen voorziening, en voorzien we dus ook van een veertje. Let erop, dat je in dit draaistel de beide asjes omgedraaid tov elkaar plaatst. (zodat je ook meteen bezetmelding krijgt)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sjEApMFaqUwYeUK7TQ_hfo8xnBlWblIYkP1hUHhTJCN4=/http://imageshack.us/a/img23/8665/img9583b.jpg)

De draadjes van de massaveren voer je door de draaistellen naar boven. (desnoods een klein gaatje in draaistel maken)

Dat is ook gedaan. Vervolgens plaatsje je de led-verlichtingen in de fronten van het stel, volgens de beschrijving van tom van weert. Denk eraan, dat je voldoende materiaal verwijderd van de bodemplaat. Er moet een flinke laag afgeslepen worden, zodat de verlichtingen nietmeer op de bodemplaat rusten. Vaak passen is het advies.

De draden heb ik dmv krimpkous achter de cabine naar boven geleid. Deze krimpkous in de hoek vastzetten met het lijmpistool. let even op, welke hoek je neemt. Er is maar in 1 hoek plaats namelijk. De groene draad is voor het rangeersein. Omdat ik een contact te weinig had hiervoor, heb ik deze laten vervallen.

Daarna gaan we aan de koppeling beginnen tussen de bakken. De originele, 2-polige, zijn niet voldoende. Deze worden vervangen door de koppelingsboom van Fleischmann, en de roco 4=polige koppelingen. De draden van de koppeling heb ik per zijde naast de koppelingsboom naar achteren gevoerd, en in de inrichtingen 2 gaatjes geboord om de draden naar boven te voeren.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMDecLlMRQKw1s6KgqY9IhvaMj_FRcgdj1EwHteHLvek=/http://imageshack.us/a/img607/6449/img9586u.jpg)

Dan beginnen we aan de printbanen, die door de stellen lopen. Op iedere print bevinden zich 4 banen. Die kunnen we mooi gaan gebruiken voor diverse aansluitingen. Wel eerst opletten, dat ook de printbanen geïsoleerd zijn van het chassis.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIfTibyqBuC-rJYAjYDSxcpkZNEjYbA0aX9Zw4YtFEdQ=/http://imageshack.us/a/img713/8027/img9574m.jpg)

Aan de onderzijde van de print brengen we mbv dubbelzijdige foam-tape de binnenverlichtingen aan. Ik heb ze net naast de schroefpunten geplaatst, waarmee de prints op het frame zitten. Ze zitten dan wel iets uit het midden van het treinstel, maar dat vind ik niet erg.

Vervolgens kunnen we gaan beginnen met aansluiten. We beginnen met de baanspanning en massa. Bij het draaistel met de sleper, heb ik de draden aangesloten op de buitenste 2 printbanen. de draden heb ik door het interieur heen gevoerd. Hier moet je op diverse plaatsen kleine gaatjes voor boren. Van het 2e draaistel sluit je de eerder aangebrachte massa-draad ook aan op die printbaan. Ik heb op het uiteinde van de printplaat een klemblokje aangebracht.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spiC1y8jn2SmtYR5r7qmhKIpNX4OjvVNSp4-aaUmwywY=/http://www.conrad.nl/medias/global/ce/7000_7999/7300/7310/7319/731986_BB_02_FB.EPS_1000.jpg)

dit wordt de verbinding tussen de 2 bakken, voor de baanspanning en de massa. In totaal dus een 6-polige aansluiting tussen de bakken. Dit is mijn oplossing, maar er zijn er velen. (zoals in dit topic al besproken). Op de print van de motorbak solderen we 2 draden op die plek, en die worden later in dit klemblokje geschroeft. Ik heb hier de zeer dunne draad voor genomen, die op de massaveertjes van de led-strips zaten. Dacht dat dit 0.07mm2 draad is. Wel wat langer laten, zodat ze straks de bewegingen van de bakken goed toelaten. Ter plaatse van de doorvoer van deze draadjes, boren we 2 gaatjes in de bakken.

1 van de 2 overgebleven printbanen gebruiken voor de gezamelijke +pool van de functies. (blauwe draad op de decoder.). Hierop komt de blauwe draad van de frontverlichtingen en 1 van de aansluitingen van de binnenverlichtingen.

De 4e printbaan kun je gebruiken, waar je voor wil. Ik heb hierop de andere pool van de binnenverlichtingen gezet.

In de motorbak plaatsen we de decoder. Ik heb deze rechtop gezet, in het gedeelte waar de deuren zitten.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sDedjGoL1L3WE95sBQs40Sa8BYPiXEHFOC7OmwjyC3jA=/http://imageshack.us/a/img411/6125/img9578.jpg)

Ik heb de draden in een krimpkous naar boven gevoerd, tot bij de print. Daar kunnen we de paarse draad afknippen, aangezien we aux.2 niet gaan gebruiken. De blauwe draad komt op de baan van de gezamelijke +pool. De zwarte en rode solderen we op de baan, waar de baanspanning en massa op "binnenkomt". Op de foto zie je, dat ik vlak daarna, deze banen doorgeslepen heb. Daarom komen de grijze en orange draad, die de stroom naar de motor sturen. Op het uiteinde van de print, solderen we 2 draden naar de aansluingen op het motorprintje.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spIJu6cELNDopreRHHvPKS3HPzAWYpBYnosUMMtwWaL4=/http://imageshack.us/a/img12/1066/img9577c.jpg)

Evt kun je nu al testen, of het motortje al werkt. In de beschrijving van ESU staan de aanbevolen CV-waardes voor een fleischmann rondmotor.

De draden van de 4-polige koppeling, worden gebruikt voor:
-aansluiting frontverlichtingen (wit)
-aansluiting frontverlichtingen (geel)
-aansluiting tbv binnenverlichtingen (groen)
-gezamelijke functie-plus (blauw)

Let erop, dat je de frontverlichtingen kruislings aansluit. dus de gele draad van de ene, komt bij de witte van de andere. En andersom.

Doe op sommige plaatsen een krimpkousje om de draden, en lijm deze evt vast op de print, of tegen het dak van de bak. Let erop, dat je het gat in de print (waardoor straks de bak vastgeschroeft wordt), vrijhoud van draden.

Ik heb meteen het interieur van het stel een schilderbeurt gegeven. Ook heb ik in de 2e cabine ook een poppetje geplaatst. het interieur werd ook voorzien van reizigers.

De ombouw is nu klaar. Voordat je de kappen erop zet, eerst even alles testen. Als de front- en sluitverlichting verkeerdom brand, is het het makkelijkste om de 2 motordraden te verwisselen.

Nu kun je de kappen plaatsen. het draaistel onder de aansluitklem maar je even los, en dan kun je met een kleine schroevendraaier, door de geleiding van de koppelingboom heen, de draden vastschroeven in de klem. Dit is even lastig, maar gaat wel. Ook drukken we de 4-polige koppeling in elkaar.

Bij vragen, hoor ik het graag!




Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal? {klaar. nu weatheren}
Bericht door: Roy op woensdag 19 september 2012, 12:20:14
Tsja, gebeurd bij 1:1 ook, en dat is ook jammer.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Bericht door: Degeluidsman op woensdag 19 september 2012, 17:09:28
Hallo Roy,

Complimenten hoe je het allemaal in beeld hebt gebracht en uitgelegd hebt  :thumbup: :thumbup:

Mijn plan V is al omgebouwd, maar na overleg met de buurman gaan wij onze plan V's ook voorzien van de ledprint.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Titel: Re: Plan V van DC naar AC-digitaal! {Complete beschrijving}
Bericht door: Wijbe op woensdag 19 september 2012, 23:24:00

In mijn hondekop hangen ze achter een weerstand


Daar zit het verschil. De weerstand voorkomt kortsluiting bij lege condensator.

Gr, Ben.

Dus dit zit wel goed aangesloten?