3railforum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: KNed op maandag 05 maart 2012, 23:31:54

Titel: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 05 maart 2012, 23:31:54
Zo, eindelijk is het zo ver! Nadat de meeste grote en kleine verbouwingsklussen in huis klaar zijn is het tijd om aandacht te gaan besteden aan de treinkamer.
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

Kamer
De kamer is een compacte kamer op de zolder.
Ongeveer 2,5 bij 2,5 meter breed. Gelukkig gaat de deur naar buiten toe open. Daar heb ik dus mooi geen last van. Binnenkort zal ik hier een tekening van de kamer plaatsen.
Op een paar laatste verfklusjes na is het helemaal klaar om aan de slag te gaan!
Een zijde wordt voor het grootste deel in beslag genomen door een dakkapel, daarnaast rest nog een klein stukje schuin dak, maar dat begint op ongeveer een meter hoogte. Daar heb ik dus niet zoveel last van.
Wel is er een balk op de scheiding van de dakkapel met het schuine dak die op ongeveer 75 cm hoogte begint, daar moet ik wel goed rekening mee houden.

Baan
Ik heb inmiddels al een poosje nagedacht over hoe de baan moet worden.
Ik heb een aantal feiten, wensen en/of eisen op een rijtje gezet:
De eerst aanzet voor een tekening is gemaakt, ik kom er al achter dat ik volgens mij teveel wil  ;)

Wordt vervolgd!

Koen
Titel: Re:KNed's baan | Intro
Bericht door: blauweengel op dinsdag 06 maart 2012, 17:45:54
Goed plan Koen.

Tony
Titel: Re:KNed's baan | Intro
Bericht door: Dennis op dinsdag 06 maart 2012, 21:27:59
Goed idee  :thumbup:

Plaats je tekening eens zodat we kunnen meekijken en denken.

Groetjes Dennis
Titel: Re:KNed's baan | Intro
Bericht door: martjo op dinsdag 06 maart 2012, 21:50:43
Hallo Koen,

dat klinkt allemaal veelbelovend. Ik ben benieuwd naar je updates/verslagjes. Maar ook naar je baanplan.
Alvast veel bouwplezier.

groeten Martin
Titel: Re:KNed's baan | Intro
Bericht door: KNed op dinsdag 06 maart 2012, 23:32:16
Leuk, die reacties!

Eerst maar eens een plattegrond van de treinkamer.
Klik op onderstaande afbeelding om de PDF te openen.
Er staat een plattegrond en een zij aanzicht in.
In hoop dat het een beetje duidelijk is.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWlJ93kU9dF0M-bB1puEr7ekE97MV-u2f8T7n0CqFl-A=/http://www.nederlof.net/docs/modelbaan/Treinkamer.png) (http://www.nederlof.net/docs/modelbaan/Treinkamer.pdf)

Het baanplan volgt binnenkort, daar ben ik nog hard mee bezig...

Koen
Titel: Re:KNed's baan | Intro
Bericht door: oetbeem op woensdag 07 maart 2012, 06:50:58
oke

we zullen afwachten :)
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: KNed op donderdag 02 januari 2020, 22:43:27
Zo, even heel hard het stof van dit topic afblazen.

Ik ben de afgelopen jaren verder gegaan met de baan. Alles M-rail. Neergelegd. Best leuk, maar bij nader inzien een paar problemen:

Na lang aandringen van m'n zoontje toch gaan nadenken om alles opnieuw met c-rail te gaan maken.
En dan de volgende "eisen":
En dit alles op een oppervlak van ongeveer 2,5x2,5 meter  8o
Daar is onderstaand baanplan uit gekomen.
Ik weet het, belachelijk veel rails, bijna geen mogelijkheid voor scenery. Maar dat is dan maar zo.
Je komt dus aan de rechterkant de kamer in, dan moet je gelijk onder een brug door duiken (brug wordt uitneembaar voor gevallen dat het echt nodig is). Rechtdoor kan je dan tussen de u-vorm van de baan staan/zitten.

Ik hoor graag jullie op-of-aanmerkingen.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: KNed op donderdag 02 januari 2020, 22:46:37
Nog even >de pdf versie< (http://www.nederlof.net/dump/Treinbaan_20200102.pdf), dan kan je lekker inzoomen en beter de rails en andere details bekijken.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Robert op donderdag 02 januari 2020, 23:02:45
Leuk ontwerp!
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Hanzi op donderdag 02 januari 2020, 23:14:08
Plaats voor scenery is hier toch nog wel? Zeker als je de hoek links onderin overdekt met een berg/heuvel.
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Degeluidsman op vrijdag 03 januari 2020, 07:01:22
Dat ziet er toch leuk uit Koen, en volgens mij voldoende ruimte voor scenery.

Het rijden op C rails zal vast beter gaan, het is echter wel verstandig om op meerdere plaatsen baanspanning aan te brengen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 03 januari 2020, 07:31:45
Niets mis mee om veel rails te leggen, vind ik, het is gewoon een keuze. Als je niet veel ruimte hebt en toch flink wat rijmogelijkheden wilt, kan het niet anders. En dit leuke ontwerp biedt heel veel rijmogelijkheden.

Wat me wel opviel, was het grote aantal passtukjes. Als je die al hebt, maakt het niet meer uit, anders kan het wat efficiënter. Door wat te spelen met de beschikbare bochten in C-rail heb ik de meeste passtukjes weg kunnen werken (inclusief die vreemde slinger met twee passtukjes '24155'). Ik weet alleen niet zeker of het nog past binnen de beschikbare ruimte: als ik het goed heb opgemeten, past jouw ontwerp in 256 x 254 cm, deze versie in 257 x 253 cm.

Iets heel anders: heb je overwogen K-rails te gebruiken voor de brug? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me gemakkelijker om mee te werken als je een uitneembaar baandeel wilt maken.
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Basroc-1961 op vrijdag 03 januari 2020, 07:45:01
Is het een overweging om de keerlus weg te halen? Er ontstaat dan meer ruimte om te kunnen rangeren en 1 keerlus zorgt ervoor, dat uiteindelijk alles dezelfde richting opgaat.
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: nobody op vrijdag 03 januari 2020, 07:51:46
Daarom bevat het plan twee keerlussen. ;)
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Hanzi op vrijdag 03 januari 2020, 08:03:16
Klopt. Het baanplannetje zit op zich goed in elkaar, en als je de kruiswissels recht laat staan blijft het treinverkeer netjes rechts (of natuurlijk links) rijden.
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Basroc-1961 op vrijdag 03 januari 2020, 09:12:14
 @citaat @citaat

Aaah, weer wat geleerd. Ik heb toch nog 3 keer moeten kijken. Bedankt voor de eye-opener.
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Jelmer op vrijdag 03 januari 2020, 10:38:20
Ik zou zelf nog een overloop wissel maken aan de onderkant. Nu moet je als je vertrekt van de containerterminal en je wilt buitenste spoor rijden eerst de halve baan links rijden voordat je naar het buitenspoor kunt.

Neem aan dat je nederlands rechts rijdt gezien je 6400 avatar...

Groeten,
Jelmer

P.S. dit is niet het topic, maar gebruik regelmatig je dipswitch settings pagina om met name mijn wisseldecoders settings uit te vogelen. Erg handig!
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: Hanzi op vrijdag 03 januari 2020, 11:11:17
@citaat inderdaad, goed gezien. Het mooiste is nog een extra kruiswissel en het bestaande wissel naar de buitenbaan verplaatsen.
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 03 januari 2020, 12:11:44
 @citaat @citaat
Goed idee, zo'n extra overloop, dat voegt inderdaad wat toe.

Ik kreeg bovendien nog een idee voor een iets andere wisselstraat rechtsachter, met als voordeel 4 cm extra voor de opstelsporen van de containerterminal.

Het resultaat staat hieronder.
Titel: Re: KNed's baan | Vervolg in C-rail
Bericht door: KNed op vrijdag 03 januari 2020, 13:27:24
Wauw, wat een leuke reacties!

Leuk ontwerp!
Bedankt!

Plaats voor scenery is hier toch nog wel? Zeker als je de hoek links onderin overdekt met een berg/heuvel.
Bedankt voor de tip, maar ik rij vooral NL, dus een berg is niet zo passend  :) En aan de linkerkant zit nog een een vensterbank ongeveer 30 a 40 cm boven de baan.

Dat ziet er toch leuk uit Koen, en volgens mij voldoende ruimte voor scenery.
Het rijden op C rails zal vast beter gaan, het is echter wel verstandig om op meerdere plaatsen baanspanning aan te brengen.
Bedankt, inderdaad komt er op veel plaatsen baanspanning, dat heb ik bij de m-rail nu ook al.

Niets mis mee om veel rails te leggen, vind ik, het is gewoon een keuze. Als je niet veel ruimte hebt en toch flink wat rijmogelijkheden wilt, kan het niet anders. En dit leuke ontwerp biedt heel veel rijmogelijkheden.
Wat me wel opviel, was het grote aantal passtukjes. Als je die al hebt, maakt het niet meer uit, anders kan het wat efficiënter. Door wat te spelen met de beschikbare bochten in C-rail heb ik de meeste passtukjes weg kunnen werken (inclusief die vreemde slinger met twee passtukjes '24155'). Ik weet alleen niet zeker of het nog past binnen de beschikbare ruimte: als ik het goed heb opgemeten, past jouw ontwerp in 256 x 254 cm, deze versie in 257 x 253 cm.
Iets heel anders: heb je overwogen K-rails te gebruiken voor de brug? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me gemakkelijker om mee te werken als je een uitneembaar baandeel wilt maken.
Bedankt, en heel gaaf dat je zo snel een alternatief ontwerp maakt!
Ik heb heb de baan in een Autocad-kloon getekend. Vooral eerst de kritische zaken en daarna de rechte stukken ertussenin gepast. Daar had ik inderdaad best wel veel passtukjes voor nodig. Ik heb al wel een voorraadje c-rail, maar geen passtukjes. Ik ga jouw ontwerp goed nameten om te zien of het past. De kamer is niet zo groot dus mogelijk loop ik tegen grenzen aan. Ik ben heel benieuwd.
Ik heb een klein beetje k-rail wat ik gebruik voor de containerterminal. En ik heb nog wel een stapeltje lange flexibele k-rail. Ik zat nog te denken om dat links boven te gebruiken. Daar komt een station.
En eventueel voor de brug. Vooral vanwege de lengte. Of zie jij andere voordelen van k-rail?

Is het een overweging om de keerlus weg te halen? Er ontstaat dan meer ruimte om te kunnen rangeren en 1 keerlus zorgt ervoor, dat uiteindelijk alles dezelfde richting opgaat.
Daarom bevat het plan twee keerlussen. ;)
Klopt. Het baanplannetje zit op zich goed in elkaar, en als je de kruiswissels recht laat staan blijft het treinverkeer netjes rechts (of natuurlijk links) rijden.
Dank, inderdaad twee keerlussen. Vind ik zelf ook wel leuk gelukt  :)

Ik zou zelf nog een overloop wissel maken aan de onderkant. Nu moet je als je vertrekt van de containerterminal en je wilt buitenste spoor rijden eerst de halve baan links rijden voordat je naar het buitenspoor kunt.
Neem aan dat je nederlands rechts rijdt gezien je 6400 avatar...
P.S. dit is niet het topic, maar gebruik regelmatig je dipswitch settings pagina om met name mijn wisseldecoders settings uit te vogelen. Erg handig!
@citaat @citaat
Goed idee, zo'n extra overloop, dat voegt inderdaad wat toe.
Ik kreeg bovendien nog een idee voor een iets andere wisselstraat rechtsachter, met als voordeel 4 cm extra voor de opstelsporen van de containerterminal.
Het resultaat staat hieronder.
Inderdaad goed idee. Kost alleen wel weer een "dure" kruiswissel. Maar neem ik mee, moet wel even kijken hoe het kostenplaatje eruit komt te zien  :)

@Jelmer: inderdaad NL. Maar in m'n avatar staat ACTS G1206, lijkt er heel erg op  :) en leuk dat je m'n dipswitch pagina gebruikt. Daar istie voor  :)


Voor de duidelijkheid: bij de containerterminal gaat 1 spoor over de terminal heen, en eentje stopt ervoor, om RoLa en andere auto wagons te lossen. Dat heb ik nu met m'n m-rail ook al gemaakt, ik zal vanavond of morgen een foto maken.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Intro
Bericht door: KNed op zaterdag 04 januari 2020, 16:00:44
Ik heb de kamer nog eens goed nagemeten. Die is iets groter dan 2,5 bij 2,5 meter.
Zie >deze pdf< (http://www.nederlof.net/dump/Treinbaan_Afmetingen.pdf) voor de exacte maten, inclusief de grootte van de huidige baan.
Rechtsboven zit een koof met daarin een beluchtingsbuis. Daar zit echter ook nog wel wat loze ruimte in, in mijn plan had ik al voorzien om daar een stukje uit te zagen.
Linksboven zit een schuine balk van de dakkapel. De aangegeven ruimte is niet te gebruiken omdat de ruimte hieronder minder dan 10 centimeter is.

@Rob: ongelooflijk hoe jij zo snel kan toveren met grotere bochten en andere maten om een passend ontwerp te maken!
Ik ga de buitenste ring uit jouw ontwerp in m'n cad-tekening zetten om te zien hoe het past.

En hieronder nog een foto hoe ik nu de sporen bij de terminal geregeld heb. 1 spoor loopt wat omhoog en gaat dan over in k-rail over de terminal heen. Her spoor erachter loopt iets omhoog zodat een RoLa wagon precies aansluit op het straat-niveau van de terminal.
Dat wil ik dus hetzelfde doen met c-rail.

Koen

Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op zaterdag 04 januari 2020, 16:56:31
@Rob: ik heb de buitenste ring inmiddels ingetekend en het lijkt zelfs nog wat compacter dan mijn ontwerp! Heel gaaf.
Begin volgende week zal ik het verder helemaal intekenen en hier neer zetten.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op zaterdag 04 januari 2020, 21:27:50
Mooi dat het past. Voor wat betreft die buitenste ring: misschien heb je het al gezien, maar voor de zekerheid meld ik nog maar even dat die verschillend is in de twee versies die ik heb gepost. Voor de buitenmaten maakt dat niet echt uit (al is de tweede een fractie compacter) maar je kunt dus niet zomaar de eerste gaan bouwen en dan later simpelweg overstappen op de tweede.

Jouw plan voor de terminal lijkt me niet zo moeilijk te realiseren. Je zou een C-K-overgangsrails kunnen gebruiken, maar ik neem aan dat jij dat niet gaat doen, maar gewoon de dremel gaat pakken.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 06 januari 2020, 20:57:31
Ik had inderdaad je laatste tekening genomen. Nogmaals bedankt, zit goed in elkaar zo met wat R4 en R5 bochten. Daar was ik niet opgekomen.
Kan jij dat allemaal dromen? Of heb je software die je nog een handje helpt?

Hier >het plan< (http://www.nederlof.net/dump/Treinbaan_20200106.pdf). Past mooi zo.

Het station heb ik er nu ook bij getekend. Omdat m'n ICE3 er in moet passen zal ik nog wel een stukje van de bocht erbij moeten pakken. Maar ja, ik ben allang blij dat ik dit allemaal op deze beperkte ruimte kan doen.

Nu c-rail gaan verzamelen!  :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Hanzi op maandag 06 januari 2020, 21:05:53
Piest pesas!
Al zit je wel errug dicht op die balk en koof; hou rekening met uitzwenken van langere wagons! Maar hopelijk gaat t nét goed!
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 07 januari 2020, 11:32:35
Nogmaals bedankt, zit goed in elkaar zo met wat R4 en R5 bochten. Daar was ik niet opgekomen.
Kan jij dat allemaal dromen? Of heb je software die je nog een handje helpt?

Ruime bochten gebruik ik om allerlei redenen bij de planning. Ten eerste vind ik ze mooi, daarom gebruik ik het liefst de ruimste bocht die goed past, bij zo min mogelijk passtukjes. Jouw kamer is niet al te groot, daarom ontkom jij niet aan bochten en boogwissels R1, maar zoals je ziet, zijn er nog genoeg plaatsen waar ruime bochten goed tot hun recht kunnen komen. Ten tweede kunnen de sporen bij ruime bochten dichter op elkaar leggen dan bij krappe. Dat zie je bijvoorbeeld rechtsachter, waar de twee buitenste sporen op één plaats 63 mm van elkaar liggen. Omdat de buitenbocht R5 is en de binnenbocht R3, kunnen treinen elkaar daar toch nog gewoon passeren. Met R2/R1 zou 63 mm niet veilig zijn.

Ik vind baanplanning leuk en al doende heb ik inmiddels een goed inzicht in de (on-)mogelijkheden gekregen. Voor rechte trajecten heb ik een programma'tje geschreven dat de best mogelijke combinaties bepaalt van rechte rails. Bij korte trajecten is er niet altijd een passende combinatie met weinig speling, bij wat langere bestaat er altijd wel een goede oplossing.

Voor andere dan rechte trajecten heb ik (nog) geen programma'tje. Zodra er bochten aan te pas komen, is het vinden van passende combinaties lastiger te programmeren. In plaats daarvan gebruik ik als hulpmiddel een spreadsheet waarin ik van alles en nog wat kan uitrekenen dan wel opzoeken. En als ook dat niet helpt, probeer ik gewoon maar wat uit. Daar komt dat inzicht in de (on-)mogelijkheden goed van pas.

Tenslotte kan WinTrack zélf ook rails genereren tussen twee open einden. Die functie is nuttig, maar zou wel wat beter kunnen. Ik gebruik hem wel eens, maar als hij geen goede oplossing vindt, ga ik zelf puzzelen en dat heeft al vaak genoeg wat opgeleverd.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op dinsdag 07 januari 2020, 13:15:00
Piest pesas!
Al zit je wel errug dicht op die balk en koof; hou rekening met uitzwenken van langere wagons! Maar hopelijk gaat t nét goed!

Uit die koof rechtsachter kan ik zoals ik eerder zei een stukje uit halen. Dat is dus geen probleem.
Van die schuine balk links zie je in de plattegrond het deel wat lager dan 10 centimeter is, maar het is op treinbaan-niveau helemaal open. Dus dat kan ook geen probleem zijn.
Ik zal nog wat foto's maken om het te verduidelijken.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op dinsdag 07 januari 2020, 13:19:01
Ruime bochten gebruik ik om allerlei redenen bij de planning. Ten eerste vind ik ze mooi, daarom gebruik ik het liefst de ruimste bocht die goed past, bij zo min mogelijk passtukjes. Jouw kamer is niet al te groot, daarom ontkom jij niet aan bochten en boogwissels R1, maar zoals je ziet, zijn er nog genoeg plaatsen waar ruime bochten goed tot hun recht kunnen komen. Ten tweede kunnen de sporen bij ruime bochten dichter op elkaar leggen dan bij krappe. Dat zie je bijvoorbeeld rechtsachter, waar de twee buitenste sporen op één plaats 63 mm van elkaar liggen. Omdat de buitenbocht R5 is en de binnenbocht R3, kunnen treinen elkaar daar toch nog gewoon passeren. Met R2/R1 zou 63 mm niet veilig zijn.

Ik vind baanplanning leuk en al doende heb ik inmiddels een goed inzicht in de (on-)mogelijkheden gekregen. Voor rechte trajecten heb ik een programma'tje geschreven dat de best mogelijke combinaties bepaalt van rechte rails. Bij korte trajecten is er niet altijd een passende combinatie met weinig speling, bij wat langere bestaat er altijd wel een goede oplossing.

Voor andere dan rechte trajecten heb ik (nog) geen programma'tje. Zodra er bochten aan te pas komen, is het vinden van passende combinaties lastiger te programmeren. In plaats daarvan gebruik ik als hulpmiddel een spreadsheet waarin ik van alles en nog wat kan uitrekenen dan wel opzoeken. En als ook dat niet helpt, probeer ik gewoon maar wat uit. Daar komt dat inzicht in de (on-)mogelijkheden goed van pas.

Tenslotte kan WinTrack zélf ook rails genereren tussen twee open einden. Die functie is nuttig, maar zou wel wat beter kunnen. Ik gebruik hem wel eens, maar als hij geen goede oplossing vindt, ga ik zelf puzzelen en dat heeft al vaak genoeg wat opgeleverd.

Interessant. Zo'n programmaatje voor de rechte delen heb ik dus ook gemaakt. Werkt goed. Maar het is inderdaad vele malen beter om zo ruim mogelijke bochten te gebruiken.
En ontwerpen is niet m'n dagelijks werk. Met M-rail is het wat dat betreft helemaal makkelijk met het grote aantal soorten passtukjes en niet zoveel bochten.
Voor mijn eigen ontwerp was ik daarom niet zo gecharmeerd van de c-rail geometrie maar jij hebt laten zien dat er toch veel meer mogelijk is dan ik dacht.  :thumbup:

Is er nog een speciale reden waarom je de 360mm rechte rails niet gebruikt hebt? Die kan namelijk op een stuk op 10 plaatsen toegepast worden.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 07 januari 2020, 15:41:31
Aan de ene kant is een 360 is iets duurder dan een 188 plus een 172, aan de andere kant kun je geen betere verbinding hebben dan bij één doorlopende rail. Als je uitstekende verbindingen erg belangrijk vindt, kun je die 24360 gerust gebruiken.

Mede door de beperkte keus aan bochten is het ontwerpen met M-rail misschien niet zo moeilijk, juist door die beperking vind ik het moeilijker om er een mooi ontwerp mee te maken, niet alleen maar iets dat goed aansluit. Voor een klein baantje gaat het nog wel, maar zodra het wat groter wordt, mis ik de ruimere boogstralen. Daardoor is er lang niet zoveel mogelijk als met C-rails. En als je de C-railgeometrie goed leert kennen, ontdek je dat die heel slim in elkaar zit. Alleen al de beslissing om rechte rails te maken van 188,3 mm en 171,7 mm in plaats van alleen van 180 mm, levert veel extra mogelijkheden op.

Het enige duidelijke voordeel van de M-railgeometrie vind ik het ruime assortiment aan hele korte passtukjes. De aansluitlipjes onder de C-rails zorgen dat die niet veel korter kunnen zijn dan 64,3 mm. Al zou het wel mogelijk zijn om speciale, kortere C-rails te produceren door die aansluitlipjes gewoon weg te laten.

Voor meer vrijheid bij het ontwerpen is K-rails natuurlijk veel beter, zeker als je voor heel flauwe bochten flexrails gebruikt en zonodig een rail een beetje inkort. Hoewel het wel mogelijk is, is het aanpassen van C-rail heel ongebruikelijk. Bij wijze van experiment heb ik dat overigens wel eens gedaan: ik kon wel een slank bochtje van 2,9º gebruiken.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Basroc-1961 op dinsdag 07 januari 2020, 16:03:30
De 24360 is inderdaad een cent duurder en bestaat uit de combinatie van een 24172 en 24188, waarbij alleen railstaven van 360 mm gebruikt zijn. De geometrie van c-rail is wel zo doordacht, dat er wel heel veel mogelijk is. Ik heb ergens hier - volgens mij was het Laurent - op een briljante manier passtukken zien maken van c-rail. Hierbij zaagde hij uit het midden van een c-rail een stuk uit de bedding en puko's, schoof vervolgens de delen tegen elkaar aan en korte daarna de railstaven in en soldeerde de puko's weer aan elkaar.

Edit: typefout weggehaald en aangevuld.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 07 januari 2020, 16:08:14
 @citaat
Het gaat niet om de adviesprijzen, maar de werkelijke. De 188 en 172 uit startsets worden vaak met een flinke korting aangeboden.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Basroc-1961 op dinsdag 07 januari 2020, 16:09:20
Ach ja, u had het soort prijzen niet genoemd.  O:-D Trouwens, wat is het verschil tussen adviesprijs en werkelijke prijs?
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 07 januari 2020, 16:22:14
De prijzen van mijn vaste leverancier voor nieuwe rails liggen ruim een kwart onder de adviesprijs, nieuwe rails uit een set is nog wat goedkoper. Enkele prijzen van dit moment:
Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat hij niet altijd rails uit sets in voorraad heeft.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Basroc-1961 op dinsdag 07 januari 2020, 16:35:44
Vanzelfsprekend is het erg fijn, dat u een eigen leverancier heeft met eigen prijzen. Dit geldt echter niet voor iedereen, waardoor naar mijn mening de adviesprijs een neutraler beeld geeft. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat ik niet weet of KNed dezelfde leverancier heeft. Mocht dit het geval zijn, dan is mijn bijdrage van generlei waarde.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op dinsdag 07 januari 2020, 17:03:10
Duidelijk van die 360!

Een kennis van me ruimt z'n modelbaan op, daar ga ik eerst nog even c-rail halen. Ik weet nog niet welke prijzen hij hanteert, ik gok op 75% van de nieuwprijs.

Dan zal ik nog wel wat meer nodig hebben, dat ga ik proberen via de tweedehands markt te regelen.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Hanzi op dinsdag 07 januari 2020, 21:06:24
:warning: TIP: Kijk wel uit met oudere 2e hands C-rail. Van sommige series is het kunststof compleet uitgehard waardoor ze gemakkelijk breken of zelfs verbrokkelen.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op woensdag 08 januari 2020, 19:42:34
Bedankt voor de tip, dat weet ik inderdaad. Ik heb er al een enkele die erg bros is.
Nu gebruik ik m'n huidige c-rail vooral voor het af en toe los uitleggen van een baantje. Bij het in- en uit elkaar halen breekt er dan wat af.
Maar gebeurt dit ook spontaan als je de rails in een vaste baan verwerkt? Als je de rails op een aantal plaatsen vast zet en er verder niet meer aanzit is het dan ook een probleem? Heeft iemand de ervaring dat er spontaan iets kan breken?

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Erik Baas op woensdag 08 januari 2020, 19:59:00
Nog nooit meegemaakt, denk ook niet dat het zomaar zal gebeuren.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Robert op zondag 12 januari 2020, 16:20:17
Ik heb wat tweede hands C rail, waarbij inderdaad wel eea is afgebroken.

Mvrgr
Robert
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 13 januari 2020, 07:13:39
Ik heb een paar rails die echt onbruikbaar geworden zijn (alle bevestigingen afgebroken en ook de hoeken van de railbedding).
Maar verder valt het mee. Een aantal met kapotte bevestiging zal ik gewoon voor m'n baan gaan gebruiken, dan schroef ik die gewoon vast.

Status van de c-rail inkoop: ik hoop eind deze week genoeg rails binnen te hebben om met de baan te kunnen beginnen!
Dan kan ik dus gaan starten met het weghalen van de huidige m-rail. Verven van de ondergrond en gaan neerleggen van de baan...

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 20 januari 2020, 11:32:10
Inmiddels is alle M-rail van de baan geschroefd en bij een forumgenoot beland...
Was toch wel een gek idee om alles weer af te breken  :O
Voor de nostalgie heb ik een M-rail ovaaltje bewaard...  :P

De C-rail die ik nog niet had is inmiddels ook allemaal aangeschaft.

Wat ik nu wil gaan doen is de plaats waar de rails komt donkergrijs verven. In ieder geval alle plaatsen tussen twee of meerdere sporen en 1 a 2 centimeter buiten de sporen.
Daar kan ik dan met ballast en strooisel een nette overgang maken naar de omgeving.
Het wordt allemaal niet 100% natuurgetrouw, maar ik wil de C-rail helemaal schoon houden. En het is weer beter dan de C-rail kaal op een grasmat plempen wat er wel heel erg simpel uitziet.

Ook moet ik gaan werken aan de brug. Dat wordt een vrije vertaling van de Dintelhaven spoorbrug. Zie plaatje hieronder

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Steem op maandag 20 januari 2020, 17:39:14
Wat is de reden dat je de c-rails schoon wil houden? Voor eventuele verkoop? Geef het dan even de tijd. Ik had daar zelf ook twijfels over maar op het totaal plaatje zijn die rails de kosten niet. Dan kun je het net zo goed meteen mooi doen. Maar wellicht dat je daar met verloop van tijd ook zelf op terugkomt. Het is iig het overwegen waard om je rails gewoon mooi weg te werken.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 20 januari 2020, 22:08:44
Niet direct voor verkoop maar als ik in de toekomst nog eens een andere baan ga maken wil ik niet dat ik m'n rail los moet gaan bikken of beschadigen.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: RoelMarklin op maandag 20 januari 2020, 23:10:05
Je kunt ook schilderstape aan de rails plakken. En daar de ballast en dergelijke op lijmen. Tape kun je er later aftrekken en dan heb je schone rails.

Groeten,
Roel
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 20 januari 2020, 23:19:20
Dank voor de tip, maar als je de rails totaal niet vies wil maken wordt dat ook wel lastig denk ik, dan blijf je een klein randje tape zien?

Het hoeft van mij niet 100% natuurgetrouw. Net een tandje (of een paar tandjes?) hoger dan eerst de hele baan bedekken met grasrollen en dan de rails erop leggen  :)

Mocht ik later het toch mooier willen maken dan zit die verf onder de rails toch niet in de weg.

Eerst maar eens gaan verven enzovoort. M'n twee zoontjes gaan er eigenlijk al vanuit dat ik direct weer een complete baan neer kan gaan leggen. "U heeft de rails nu toch allemaal al binnen??". Ze voeren de druk op zeg maar...  :O :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: hmmglaser op dinsdag 21 januari 2020, 00:15:05
Een fixeer middel gebruiken wat je met bvb water of alcohol kunt los maken.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Hero op dinsdag 21 januari 2020, 03:40:50
Mocht je gaan zagen om de C aan K rails te koppelen.
Fleischmann heeft railverbinders die het hoogteverschil opvangen.
Voor de overgang van code 83 naar code 100
Artikelnummer staat ergens in mijn boiywdraadje.

Mvg Robin
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Degeluidsman op dinsdag 21 januari 2020, 06:35:39
M'n twee zoontjes gaan er eigenlijk al vanuit dat ik direct weer een complete baan neer kan gaan leggen. "U heeft de rails nu toch allemaal al binnen??". Ze voeren de druk op zeg maar...  :O :)

Koen

De jongens hebben gelijk Koen, neerleggen die rails en lekker rijden  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: basjuh1981 op dinsdag 21 januari 2020, 08:47:35
Je kunt ook schilderstape aan de rails plakken. En daar de ballast en dergelijke op lijmen. Tape kun je er later aftrekken en dan heb je schone rails.
Nou, ik heb wel eens schilderstape een paar dagen laten zitten, maar met er af halen bleef er her en der nog wat achter. Helemaal feilloos is het niet.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op dinsdag 21 januari 2020, 10:05:32
Ik blijf nog even lekker eigenwijs vasthouden aan m'n eigen plan met de rails en ballast, we gaan het zien :)

Mocht je gaan zagen om de C aan K rails te koppelen. (...)
Bedankt voor de tip maar ik heb nog overgangen van K naar M en van C naar M. Het is misschien wat omslachtig maar die wil ik koppelen. Dat moet wel lukken verwacht ik. Dan is zagen niet nodig.
Het is toch maar een heel klein stukje alleen bij de containerterminal.

De jongens hebben gelijk Koen, neerleggen die rails en lekker rijden  :D
:D :D
Ze moeten maar even geduld hebben, ik wil in ieder geval deze week een eerste stuk voorzien van verf als ondergrond van de rails...

Koen

Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op woensdag 29 januari 2020, 13:02:45
Ondertussen ben ik nog bezig met wat voorbereidend werk, gaat niet snel maar wel vooruit  :)

M'n zoontje heeft nog een dringende wens voor het baanplan: een derde stationsspoor. Zodat je daar ook een trein kan laten stoppen terwijl andere door blijven rijden. Kan inhalen, enzovoort.

Ik heb het baanplan nog eens bekeken en dat bleek verrassend makkelijk mogelijk.

Zie de plaatjes hieronder. Het eerste plaatje toont het extra spoor (de onderste van de drie bovenin). Daar kan ik dus mooie een perron tussenin leggen.
Qua rechte sporen past het nog niet helemaal maar dat moet ik nog even door m'n rechte-sporen-calculator heen halen. En ik moet ook nog ff het eiland perron opzoeken om de breedte exact op te meten. Dan weet ik zeker dat ik genoeg ruimte heb.
@Rob: voor de bocht links-midden heb ik jouw trucje herhaald maar dan 1 R-waarde minder. Net zoals jij voor de twee buitenste hebt gedaan.
De aansluting op het wissel rechtsboven ging ook makkelijk met een halve R3, 2x 24064 en een 24206. Mocht jij nog betere oplossingen in je trucendoos hebben dan hoor ik het graag

Het tweede plaatje toont de hele baan.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: ronxp op woensdag 29 januari 2020, 19:12:29
Flinke baan.
Benieuwd naar de bouw.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op woensdag 29 januari 2020, 20:14:46
Maar 2,5 bij 2,5 meter hoor, valt wel mee :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 30 januari 2020, 00:33:19
Wat jij hebt gedaan met de bochten, klopt. Het levert een relatief kleine parallelafstand op, maar als je iets anders wilt, kun je dat eenvoudig aanpassen door iets anders te nemen dan de twee 064's.

Als je op korte afstand van de wissel al een flinke afstand tussen de sporen wilt, kan het ook met een bochtje van 15º en dan een 224 de andere kant op. Hieronder heb ik een voorbeeld uitgewerkt. Het middelste spoor heb ik ook een klein beetje veranderd, met parallelafstanden vanrespectievelijk 74 en 127 mm als resultaat.


Een alternatief is om het station niet op een hoek van 15º te leggen, maar bijna 18º. Dat kan door in elk van de sporen een bocht van 5,7º  en 12,1º te leggen, ofwel een 206 en een 912. Aan de linkerkant van het station leg je dan nogmaals een bocht van 12,1º  en tenslotte twee van 30º, zo kom je weer op 90º. Eén van de voordelen van deze hoeken is dat je het derde stationsspoor kunt aftakken met een slanke wissel en dan heb je geen slinger meer nodig om het spoor weer parallel te krijgen aan de andere. Het tweede plaatje laat zien wat ik bedoel. Het is maar een idee, ik heb het niet verder uitgewerkt. De parallelafstanden zijn 64 en 107 mm. Die laatste kun je groter of kleiner maken door het passtukje 064 te vervangen door iets anders.

Een tweede, misschien wel groter voordeel van het alternatief is dat het middelste stationsspoor aan de rechterkant ook verbonden is met het buitenste spoor.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op donderdag 30 januari 2020, 22:15:12
Bedankt voor de uitgebreide analyse en tips Rob!

Ik heb vanavond m'n perron opgezocht, is al een oud Faller-beestje. Die is maar 53 mm breed. Eigenlijk wel erg smal voor een perron maar omdat dat perron van m'n vader geweest is wil het toch graag gebruiken. Dus daarom ga ik toch voor een smalle strook ertussen. Dat perron ga ik natuurlijk in de lengte wel flink uitbreiden, inclusief een bocht erin.
Zie >hier< (http://www.nederlof.net/dump/Treinbaan_20200130.pdf) voor het bijgewerkte baanplan in pdf formaat.

Over je tweede oplossing met die slanke wissel: knap bedacht zo!
Alleen zie ik persoonlijk 1 belangrijk nadeel: ik wil graag op perron 2 door kunnen rijden over het rechterspoor. Dat kan niet meer met jouw oplossing.
Om het duidelijk te maken heb ik onderstaand plaatje toegevoegd:

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 31 januari 2020, 00:29:30
Over je tweede oplossing met die slanke wissel: knap bedacht zo!
Alleen zie ik persoonlijk 1 belangrijk nadeel: ik wil graag op perron 2 door kunnen rijden over het rechterspoor. Dat kan niet meer met jouw oplossing.

Tsja, dat wist ik natuurlijk nog niet. Als dat echter het enige bezwaar is tegen de tweede oplossing, is dat met een simpele aanpassing te bereiken. En aangezien je inmiddels hebt opgemeten hoe breed het perron moet worden, heb ik dat ook meteen maar meegenomen: de parallelafstand tussen de twee achterste sporen is 91 mm, ik denk dat het daar goed past. Voor het geval je het toch breder of smaller wilt maken, kun je een andere rechte gebruiken dan de 094. Omwisselen van de 912 en de 206 van het achterste spoor kan ook, dat maakt het perron 14 mm breder. Welke perronbreedtje je ook wilt, dat valt altijd wel te realiseren.

Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Laurent op vrijdag 31 januari 2020, 00:49:13
En anders gewoon de zaag in de rails en met een paar raillasjes, beetje lijm en een paar stukjes draad weer verbinden.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op vrijdag 31 januari 2020, 13:16:41
Tsja, dat wist ik natuurlijk nog niet.
Inderdaad, helemaal logisch.

Ik ga nog eens goed naar jouw oplossing kijken. Ik zit allemaal wat krap qua ruimte. Het station wil ik wel ik deze volgorde. Dus grote stationsgebouw langs spoor 1, en tussen spoor 2 en 3 een perron. Zoals in mijn tekening staat.
Als ik dat met een slanke wissel rechts de boel ga oplossen ben ik bang dat ik wat perronlengte ga missen, of het perron links in de bocht nog langer moet maken. Dat is niet helemaal ideaal. Eigenlijk is het op mijn tekening al niet heel handig maar ik wil persé mijn vijfdelige ICE-3 kwijt kunnen. Dan heb je gewoon 150 centimeter nodig.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 02 februari 2020, 00:52:59
Bijna iedereen die een modelbaan wil zit krap qua ruimte. Ook al heb je tientallen vierkante meters, voor dat ene extra'tje is nét te weinig plaats. Een station voor een trein van anderhalve meter in een treinkamer van 2,5 bij 2,5 is echter geen probleem. Je geeft zelf de oplossing al: een stukje van de bocht gebruiken.

Met die slanke wissel heb je wel een punt, dat gaat inderdaad ten koste van de opstelruimte van de stationssporen. Met die 12,1º is echter méér mogelijk, ook zonder een slanke wissel te gebruiken. Een perron van 53 mm komt daarbij toevallig heel goed uit, zie het eerste plaatje. Ik heb één van de bochten 24912 geel gemarkeerd om aan te geven dat de aansluiting aan één kant van die bocht 0,1º extra gebogen moet worden. Dat laat de rails gemakkelijk toe.

Aan de onderkant is C-rails 40 mm breed, dus bljjft er 49 mm over voor het perron van 53 mm. Dat lijkt misschien te weinig, maar de zijkant van de bedding is schuin waardoor de bovenkant wat smaller is. Daardoor zou het wel eens heel mooi kunnen passen. Dat is sowieso iets om uit te proberen als je een gegeven perron wilt gebruiken.

Met dit idee kun je nog meerdere kanten op. Ik heb het toegepast in een station op een hoek van 17,9º. Ook links in de bocht heb ik een wat grotere parallelafstand tussen de voorste sporen gelaten.

N.B: De wisselstraat en de bocht rechtsachter zijn nét iets anders dan in het vorige ontwerp. Dat was nodig omdat bij de oorspronkelijk wisselstraat de parallelafstand tussen de achterste stationssporen óók nogal groot zou worden.
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 03 februari 2020, 08:07:16
Bedankt weer voor je aanpassingen en duidelijke beschrijving!
Ik zal gaan meten voor de breedte van het perron, ik ben benieuwd of het past.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Degeluidsman op maandag 03 februari 2020, 09:08:54
Hoi Koen,

Ik heb net jou baanplan bekeken en het viel mij op dat je maar een keer kunt wisselen van rijrichting, dus eenmaal gedraaid zal de trein altijd ( met de klok mee ) rijden.

Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid is dat je ook weer tegen de klok in kan rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Hanzi op maandag 03 februari 2020, 10:54:54
Hoezo Peter? Er zijn toch gewoon keerlussen beide kanten op?!?
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Timaximus op maandag 03 februari 2020, 11:38:00
Als er een baan is waar je voortdurend van rijrichting kunt keren dan is het deze baan wel.  :)

MvG,

Timaximus
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: Degeluidsman op maandag 03 februari 2020, 12:06:59
Hoezo Peter? Er zijn toch gewoon keerlussen beide kanten op?!?

Je hebt gelijk Hans, ik heb niet goed gekeken  :?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 03 februari 2020, 15:26:14
Geen probleem Peter.
Kunnen keren was een van m'n speerpunten bij het maken van dit ontwerp.  :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op zaterdag 08 februari 2020, 23:42:36
De afgelopen paar weken vooral tijd besteedt om de nodige zaken op de treinkamer op te ruimen (niet full-time  :D ).
Vandaag weer een belangrijke stap gezet op weg naar de treinbaan: het eerste deel van de ondergrond van de rails geverfd. Op de baanplann-plaatjes in dit topic is dit het onderste deel.

Volgende stap is hier rails op leggen en dan stap voor stap verder met verven en rails leggen.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bericht door: KNed op maandag 10 februari 2020, 14:30:44
En de eerste rails ligt inmiddels ook!

Zie de foto hieronder, ook nog een plaatje erbij gedaan om aan te geven welk stuk van het baanplan dit nu betreft.

Ik heb ook besloten onder de baan de bedrading die er al zat te vervangen. Dat had ik nu met wat dikker flexibel draad gedaan maar de kleuren waren niet helemaal naar m'n zin.

Ik wil nu 5 stugge koperdraden onder de hele baan leggen en daar dan vanaf aftakken.
De volgende vijf draden ga ik leggen:
Eventueel kan ik dan nog in de toekomst grijs en groen erbij doen voor andere zaken.
Ik heb bij een recente verbouw klus in de familie een flinke hoeveelheid elektra draad in oude kleuren meegenomen. Komt nu wel van pas :)
De aftakkingen maak ik met behulp van lasklemmen en kroonsteentjes.

Ik twijfel nog of die zwarte nodig is. Dat kan ook aan de gemeenschappelijke massa als ik die op de trafo ook doorverbind. Maar ik heb het idee dat het flexibeler is als ik het apart aansluit. Wat denken jullie?

Daarnaast wil ik verder met rails leggen. Sowieso ga ik als eerste (tijdelijk) de buitenste baan helemaal rondom neerleggen. Ik wil voorkomen dat als ik uiteindelijk bij de brug uit kom dat er toch ergens een meetfoutje oid zit waardoor het niet goed past.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op donderdag 13 februari 2020, 00:06:13
Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt.
Ik ben verder gegaan om de hele buitenste ring neer te leggen. Met het idee dat als de buitenring goed ligt alles daarbinnen ook wel goed komt. Ook was ik benieuwd of de rails op de brug wel helemaal goed uit zou komen. Daarom heb ik even een tijdelijke brug geplaatst.

Die hele ring ligt inmiddels en ik heb zelfs al even rond gereden, dat ging perfect!

Hieronder nog wat foto materiaal (sorry voor de rommel).
Foto 1: Het deel wat ik vorige keer al liet zien, als je goed kijkt zie je dat ik achteraan verder gegaan ben met de rails en de wissels richting het station. Ik heb even wat losse scenery en gereedschap op dit deel van de baan geparkeerd  :)
Foto 2: Verder naar rechts gedraaid, hier zie het het buitenste spoor. Het grootste deel van het spoor wat je hier ziet wordt het station. Als je goed kijkt zie je bovenaan in het midden nog net een stukje van de schuine balk waar ik het eerder over had. Ik heb ruimte zat hieronder.
Foto 3: weer verder naar rechts gedraaid. Rechtsachter zie je de koof waar ik het ook eerder over had. Hier gaat de rails best dicht langs. Ik heb alvast een stukje eruit gezaagd. Dat maak ik later nog wel netjes.
Foto 4: hier zie je de tijdelijke brug. Het past allemaal heel netjes. Maar dat kan eigenlijk ook niet anders omdat het exact op schaal getekend is.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Degeluidsman op vrijdag 14 februari 2020, 10:44:00
Je bent lekker bezig Koen  :thumbup: :thumbup:
Ik zie bij jou die container kraan en dat zet mij weer aan het denken voor mijn eigen baan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Gertjan H op vrijdag 14 februari 2020, 11:19:38
Ik zie er mogelijk zelfs 2 (reactie op Peter), of is die blauwe geen containerkraan?
Dat levert voor mij gelijk een vraag op: vanaf wanneer (ongeveer) zijn containerkranen in gebruik? Is er nog overlap geweest met containerkranen en het einde van het stoomtijdperk?

gr. Gertjan
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op vrijdag 14 februari 2020, 12:38:21
Bedankt! Gaat inderdaad lekker.
M'n oudste zoon (13 jaar) dacht alleen dat de bouw in een paar dagen klaar zou zijn. Al ziet hij ook wel dat het allemaal zorgvuldig moet gebeuren :)

Over de kranen: Die portaalkraan rechts op de tafel is een Brawa kraan. Volledig functioneel, erg leuk ding. Niet zo modern als de Heljan maar de Brawa is tenminste te betalen...
Die aan de linkerkant achter de locomotiefloods staat is een Kibri bouwpakket. Statisch. Officieel om hout te hijsen en niet containers. Maar het hijs gedeelte heb ik nog niet af gemaakt, ik weet nog niet of ik toch iets van (nep) container hijs mechaniek eraan wil fabrieken of iets anders. Hij is er ook in een container variant, maar deze vond ik een keer ergens in een hoekje op een beurs voor weinig.
Welke containerkraan in welk tijdstip past weet ik echt niet. Die Brawa is qua model wel wat ouderwetser.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: chitanv op dinsdag 18 februari 2020, 17:18:00
Leuk bezig Koen, ik zie dit draadje nu pas. Blijf vooral foto's posten van de ontwikkelingen. En zeker een keer tot kijk!  :)

Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 24 februari 2020, 12:43:18
Weer wat voortgang: aan de linkerkant ligt de keerlus. Dus stap voor stap steeds meer rij mogelijkheden.
M'n twee zoontjes kunnen lekker hun gang gaan in de vakantie :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Hitmaan op maandag 24 februari 2020, 14:06:12
Mooi bezig. Leuk ontwerp in een kamer zoals die van jouw.
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Degeluidsman op maandag 24 februari 2020, 20:22:48
Het is prima weer voor jou zonen om lekker binnen met de treinen bezig te zijn Koen, dat zouden veel meer jongens moeten doen.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 24 februari 2020, 23:15:51
Bedankt Tony

Peter: inderdaad :) , zeker de oudste (13 jaar) is er helemaal gek van.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: chitanv op woensdag 26 februari 2020, 10:07:02
Ik zie de scanner op tafel liggen, ik heb mijn Uniden ook nog steeds. Weet je of er spoorgerelateerde frequenties nog analoog gebruikt worden? Ik heb laatst wat frequenties gescand maar het bleef aardig stil.

Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op woensdag 26 februari 2020, 22:43:05
Scherp gezien!

Ik heb volgens mij nooit spoorgerelateerde zaken geluisterd. Als je daar meer info over wil dan moet je daar een apart topic voor openen, wel interessant.
Vroeger veel hulpdiensten geluisterd maar dat kan tegenwoordig niet meer. Ik gebruikte deze alleen nog om mee te luisteren met de kerk maar dat kan tegenwoordig via internet. Hij ligt nu weer in het zicht omdat ik hem pas gerepareerd heb, binnenkort maar op Marktplaats zetten denk ik.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Hansns op woensdag 26 februari 2020, 23:12:14
Hey je baan ziet er al leuk uit ben benieuwd naar meer resultaten ga je draadje in de gaten houden
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op donderdag 27 februari 2020, 23:48:10
Bedankt Hans,

Inmiddels is het rangeergebied en station weer een stapje verder, zie de foto hieronder.

Naar aanleiding van de eerdere tips over het derde perronspoor: ik heb getest, maar het werdt toch erg krap met het idee van Rob. Daarom heb ik maar vastgehouden aan het m'n eigen idee, daar heb  ik eigenlijk wat teveel ruimte tussen  de sporen maar dat valt niet heel erg op omdat het station toch vrij achteraan op m'n baan zit.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op vrijdag 28 februari 2020, 21:54:55
Vandaag een dagje vrij, met de nodige verplichtingen maar tussendoor nog even tijd gehad om te hobby-en.
Het bruggenhoofd van de brug begint steeds verder vorm te krijgen, zie de foto hieronder.
Inmiddels heb ik er ook nog een laagje grijze verf op gesmeerd.

Als je dit vergelijkt met de foto's uit een paar berichten terug (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35634.msg1345494#msg1345494) dan zie je duidelijk verschil.
Voorheen was dit gewoon een rechthoekige plaat multiplex, leuk om te zien hoe je met wat stukjes hout eraan en wat eraf een hele andere vorm krijgt.
Zie bijvoorbeeld de laatste foto bij dit bericht (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35634.msg1343406#msg1343406).

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Degeluidsman op zaterdag 29 februari 2020, 15:16:06
Je hebt de vaart er lekker inzitten Koen, het wordt met de dag mooier en mooier  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 02 maart 2020, 13:44:46
Het gaat inderdaad lekker. Dat komt ook doordat de hele onderbouw al stond. Buiten wat aanpassingen is het vooral ondergrond verven en rails leggen.
Maar alle wissels en bijna alle aansluitdraden moet ik nog aansluiten. Dus ik ben voorlopig nog even bezig  :)

Inmiddels ben ik weer wat verder gevorderd. Ik zal wat foto's maken.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 02 maart 2020, 22:08:29
Hier weer wat foto's.

De eerste is het station, de perrons moeten natuurlijk nog komen maar de rails ligt nu wel zoals de bedoeling is.

De tweede is de wisselstraat rechts van het station. De twee rechter sporen gaan naar de brug. Het linkerspoor gaat naar het rangeerterrein.

De laatste foto is het rangeerterrein zelf. De drie doorgaande sporen zijn in principe klaar. De sporen naar en over de containerterminal moeten nog verder afgemaakt worden.

De twee laatste grote zaken zijn de locloods en opstelsporen links en natuurlijk de brug. Met beide ben ik al bezig, binnenkort zijn die ook zover klaar dat ze in gebruik genomen kunnen worden! Daarna volgt de afwerking, dat gaat nog wel heel wat tijd kosten :) Maar dan kunnen m'n zoon(tje)s intussen lekker rijden. En ikzelf natuurlijk ook  ;)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op donderdag 05 maart 2020, 22:45:31
En de brug begint inmiddels ook vorm te krijgen.

Zoals ik eerder al aangaf ga ik een vrije vertaling van de Dintelhavenspoorbrug (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dintelhavenspoorbrug) maken. Deze brug heeft vrij hoge zijkanten. Dat is bij mij in ieder geval ook gelukt  :)

De brug is gemaakt van 9mm multiplex. De binnenkant hebt ik donkergrijs geverfd. De buitenkant en de bogen worden lichter van kleur.
De ondergrond van de brug ligt iets "bol" 1 tot 2 mm. Het is te zien als treinen eroverheen rijden.
Tussen de bogen en de brug komen natuurlijk de "kabels" waar de brug in het echt aan hangt. Ik ga de zijkant van de brug nog iets verfraaien.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Hanzi op vrijdag 06 maart 2020, 06:27:45
Lekker bezig 👍. Overigens zal de brug in model ook nog enige extra stijfheid kunnen verkrijgen door de bogen en kabels. Leuk project!
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Wimdouwe op vrijdag 06 maart 2020, 08:32:51
De cirkel is rond  :) . Erg mooi gedaan met die brug. Die Brawa containerkraan en oldskool Marklin kraan zijn ook heel erg leuk, dat zal een hoop speelplezier opleveren. Je zonen zullen trots op je zijn  :thumbup:
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op vrijdag 06 maart 2020, 12:37:40
Lekker bezig 👍. Overigens zal de brug in model ook nog enige extra stijfheid kunnen verkrijgen door de bogen en kabels. Leuk project!

Bedankt. Die extra stijfheid zal wel meevallen denk ik. Met 9 mm multiplex is het nu al erg stijf. De bogen ga ik maken van pvc of andere kunststof buis. De kabels worden iets van fietsspaken of andere metalen dingen die ik er tussen zet. Ik boor gaatjes in de rand van de brug en in de buis en dan zet ik ze ertussen, het gaat er verder niet echt aan hangen ofzo.
Lijkt me erg leuk om te doen maar eerst de laatste rails afmaken, nog een hele hoop wissels en andere zaken aansluiten. En dan (pas) aandacht aan de scenery.

Voordeel van de Dintelhavenspoorbrug is dat de rails echt in ballast ligt, dus de c-rail is lekker natuurgetrouw :)

De cirkel is rond  :) . Erg mooi gedaan met die brug. Die Brawa containerkraan en oldskool Marklin kraan zijn ook heel erg leuk, dat zal een hoop speelplezier opleveren. Je zonen zullen trots op je zijn  :thumbup:
Inderdaad; bedankt. De baan heeft de afgelopen tijd al meer uren gemaakt dan het hele afgelopen jaar geloof ik  :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op zaterdag 04 april 2020, 23:17:17
Het is al even stil hier maar dat betekent niet dat er niets gedaan wordt!
Praktisch alle rails ligt inmiddels zoals gepland. Er wordt (met name door de kinderen) al veel gereden.
De eerste wissels zijn inmiddels ook aangesloten, bedieningspaneel opnieuw bedraad, etc, etc.
Ik zal binnenkort wat nieuwe foto's maken.

Ik heb zelfs nog kans gezien om het rangeerterrein nog van een extra spoor te voorzien. Net zoals het derde perronspoor een idee van m'n zoontje...
Zie het rode spoor in het plaatje hieronder. Ligt wel erg dicht tegen het spoor ernaast maar het gaat net.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Degeluidsman op zondag 05 april 2020, 07:41:46
Leuk dat jou kinderen al lekker aan het rijden zijn Koen, dat derde spoor is niet weg en geeft nog meer mogelijkheden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 05 april 2020, 08:52:03
Ik heb zelfs nog kans gezien om het rangeerterrein nog van een extra spoor te voorzien. Net zoals het derde perronspoor een idee van m'n zoontje...
Zie het rode spoor in het plaatje hieronder. Ligt wel erg dicht tegen het spoor ernaast maar het gaat net.

Voor het geval je dat extra spoor toch liever een iets veiliger afstand wilt geven:
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 06 april 2020, 08:34:35
Bedankt voor de reacties.

@Rob: ik had inderaad al zitten spelen met meer afstand. Het probleem is dat de tafel ook breder moet gaan maken, en het is eigenlijk al krap zat.
Ik moet nog een wissel 24612 aanschaffen om het compleet te maken volgens mijn plan, ik ga nog wat testrondjes doen om te zien of de krappe afstand werkbaar is of niet voordat ik de laatste rail aanschaf.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 06 april 2020, 09:28:53
ik ga nog wat testrondjes doen om te zien of de krappe afstand werkbaar is of niet.

Voor wat betreft de rechte sporen verwacht ik geen probleem. Met 47 mm is het weliswaar een fractie kleiner dan de morop norm aanbeveelt, maar er zit wel een beetje marge in die normen. Het kritieke punt is waar het extra spoor overgaat in de bocht, daar is 47 mm wel érg krap.

Voor de test hoef je niet te gaan rijden. Je kunt één van je langste rijtuigen op het (groene) parallelspoor zetten, een heel klein stukje op de wissel, zodanig dat het rijtuig een beetje naast de rails hangt naast het punt waar het rode spoor overgaat in de bocht. Vervolgens pak je nog zo'n lang rijtuig en dat duw je over het rode spoor. Als het makkelijk past langs het stilstaande rijtuig, zit je goed, maar dat is niet wat ik verwacht. Als het krap is, loop je het risico op een botsing als de treinen tijdens het rijden een beetje extra bewegen. Ik denk dat dat bij 47 mm het geval zal zijn. Maar misschien past het sowieso al niet, dan heb je meteen een antwoord.
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 06 april 2020, 14:58:40
Dat is inderdaad de kritieke plek. De bocht die daar zit is in het nieuwe stukje is een R4, dat kan mogelijk nog schelen.

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: RoelMarklin op maandag 06 april 2020, 20:17:08
Ook bij het grote spoor is er soms sprake van sporen die te dicht bij elkaar liggen. In vaktaal heet het dat het Profiel van Vrije Ruimte (PVR) overlapt.

Dat deed zich bijvoorbeeld voor toen de koplopers kwamen (perronkappen vielen binnen PVR), maar ook de VIRM gaf problemen, o.a. in Utrecht.

Jouw probleem is op 2 manieren op te lossen:
1) een spoorverlegging
2) een inzetbeperking door te zorgen dat er geen treinen gelijktijdig op het kritieke punt kunnen komen.

Succes,
Groet,
Roel
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: Aliebengalie op maandag 06 april 2020, 20:25:43
Op mijn baan heb ik genoeg van die punten waar het nog maar net goed gaat , maar ik denk dat dit bij jou wel mee valt Koen , met R4 moet het toch eigenlijk wel goed komen.

Het enigste is uitproberen zou ik zeggen . zeker als je veel overhangend materiaal hebt.....

Mvg: Alex

Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 06 april 2020, 20:54:39
Jouw probleem is op 2 manieren op te lossen:
1) een spoorverlegging
2) een inzetbeperking door te zorgen dat er geen treinen gelijktijdig op het kritieke punt kunnen komen.

De eerste is het enige haalbare denk ik  :) Mijn modelmachinisten zullen vast zich vast niet altijd aan nummer twee houden  :D

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op maandag 06 april 2020, 20:57:03
Op mijn baan heb ik genoeg van die punten waar het nog maar net goed gaat , maar ik denk dat dit bij jou wel mee valt Koen , met R4 moet het toch eigenlijk wel goed komen.

Het enigste is uitproberen zou ik zeggen . zeker als je veel overhangend materiaal hebt.....

Mvg: Alex

Ondanks die ene R4 bocht is het wel krap heb ik al gezien, misschien kan ik nog een paar millimeter sjoemelen door de rails een beetje op te schuiven en vast te zetten. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan de flexibiliteit van de C-rail  :)

Koen
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 08 april 2020, 15:31:13
Voor die paar milimeter is C-rails flexibel genoeg, dat zal wel gaan. Maar als je het extra spoor dan toch wat verder van het bestaande legt, waarom dan sjoemelen? Dat kun je dan net zo goed over de hele lengte doen en niet alleen bij het kritieke punt.

Ik heb er nog een andere variant bedacht. De parallelafstand van het rechte spoor is 55 mm, daarmee heb je ook op het kritieke punt genoeg ruimte. En de bocht loopt heel mooi langs het bestaande spoor, vind ik. Voor zover ik het zie, is het enige nadeel dat je een linkerwissel over houdt, maar daar weet je zoontje vast wel een bestemming voor.
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 08 april 2020, 16:55:04
Ik heb nog wat gepuzzeld. Zo hou je geen wissel over:
Titel: Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bericht door: KNed op woensdag 08 april 2020, 23:28:32
Jij kan echt toveren met C-rail :O . Hele mooie oplossingen. Ik ga kijken wat het beste is!

Koen