waarom koppelen die kortkoppelingen vaak zo moeizaam?
moeizaam ? heb er nooit problemen mee
groet w o o d y m a x
Hmm, ik heb wel eens gekl**t met die koppelingen.
- Loc en wagons zijn niet van gelijke hoogte
- Je hebt ze aangekoppeld, denkt dat het zit, en op de eerste de beste helling laat de trein los....
Citaat van: Rloop op zaterdag 10 maart 2007, 16:56:20
waarom koppelen die kortkoppelingen vaak zo moeizaam?
Tsja een Märklin kortkoppeling koppeld inderdaad slecht met een Fleichmann kortkoppeling 8)
Maar ehu soor met soort heb ik geen problemen mee hoor.
Mvg, Johan.
Citaat van: Mark op zaterdag 10 maart 2007, 19:36:40
Hmm, ik heb wel eens gekl**t met die koppelingen.
- Loc en wagons zijn niet van gelijke hoogte
- Je hebt ze aangekoppeld, denkt dat het zit, en op de eerste de beste helling laat de trein los....
hoeft niet eens een helling te wezen
Een druppeltje olie op de draaipunten in het koppelmechanisme wil wel eens helpen. Het gaat daarna allemaal wat soepeler.
Uiteraard niet te veel olie: de koppelingen hangen immers recht boven de contactpunten en olie op de contactpunten is niet goed voor de stroomdoorgave. Maar dat wist je al.
Laat daarom voor alle zekerheid na het oliën de loc, de wagon of het rijtuig even "uitdruppelen" boven een doekje.
Citaat van: Gerard op zondag 11 maart 2007, 19:23:23
Laat daarom voor alle zekerheid na het oliën de loc, de wagon of het rijtuig even "uitdruppelen" boven een doekje.
Als het goed is drupt een loc niet wanneer je hem net hebt geolied. :o Teveel olie zorgt namelijk voor druppelen en da's ook niet goed voor je locomotief zelf. (Het mechanische gedeelte)
Om terug naar topic te komen. Zelf weinig problemen met de kortkoppelingen van Märklin. Hoogstens tussen locomotief en rijtuig/wagen dat er problemen ontstaan omdat ze niet op exact dezelfde hoogte staan. Tussen rijtuigen onderling geen problemen. Zacht aankoppelen en maar weer vertrekken. (Je moet natuurlijk wel aankoppelen op een recht stuk. Op een bocht aankoppelen lukt namelijk niet.)
Op de koppelingen zelf bij het draaipunt doe ik geen olie. Dat is bij mij namelijk niet nodig. Misschien wanneer je hem langer gebruikt dat het zinvol kan zijn, maar let op: Olie trekt vuil aan. Stof zal je dus minder makkelijk er 123 afkrijgen waardoor er een soort mogelijke kleine oliekoek kan ontstaan.
Groeten,
Herman
Citaat van: Herman05 op dinsdag 13 maart 2007, 10:25:35
Citaat van: Gerard op zondag 11 maart 2007, 19:23:23
Laat daarom voor alle zekerheid na het oliën de loc, de wagon of het rijtuig even "uitdruppelen" boven een doekje.
Als het goed is drupt een loc niet wanneer je hem net hebt geolied. :o Teveel olie zorgt namelijk voor druppelen en da's ook niet goed voor je locomotief zelf. (Het mechanische gedeelte)
Voor alle duidelijkheid: ik bedoelde hiermee als je
de koppeling van de loc, wagon of rijtuig van een druppeltje olie voorzien hebt, de koppeling even laten uitdruppelen.
Ah Gerard,
Had dat dus verkeerd begrepen. Dacht dat je even klein sprongetje zijwaarts had gemaakt. :) In dat geval niks gezegd.
Groeten,
Herman
nee ik bedoel als je op een recht stuk rails 2 wagons wil koppelen aan elkaar dat het vaak meerdere keren "botsen" is voordat ze goed haken, soms naar een rondje weer losschieten vooral de schurtzen wagens bij mij hebben daar last van
Kijk even of de koppelingen op de juiste hoogte zitten en geef ze zonodig een druppeltje olie.