We zijn 'her'-begonnen!
Na ongeveer 15 jaar 'stilstand' wegens huisje kopen - verbouwen - enz ... eindelijk terug toe aan de start van een nieuwe modelbaan.
Zoals de titel al doet vermoeden wordt het uiteraard een baan 'naar zwitsers voorbeeld', al zal er ook redelijk wat niet-zwitsers materiaal rijden ...
Na veel lezen en nadenken toch maar beslist om analoog te blijven, hoofdzakelijk vanwege de kostprijs voor de hele 'omschakeling' van al het oude materiaal.
De allereerste foto's:
Ik ben benieuwd!
Heb je een baanplan?
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Hierbij ook nog even het baanplan, al is dit voor mij meer een leidraad dan wel 'exacte wetenschap'
hoi
Mooi plan.
Olaf
hallo ;
leuke kamer heb je daar,en je baanplan ziet er ook wel supper uit.
groeten en succes met je baan;peter(ke33)
Waar een vrije zondag al niet goed voor is ... de onderbouw is klaar :)
Zit de onderbouw ook vast aan de muur?
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Inderdaad, alles zit langs alle kanten vast in de muren en in de steunbalk van het dak. Zelfs zonder de pootjes aan de voorzijde blijft alles al muurvast 'hangen'.
Lijkt mij dat je aan de rechterkant waar de onderbouw naar rechts gaat beter ook nog een pootje kunt plaatsen. Habgt nu wel erg in de lucht dat deel. Verder ziet het er prima uit.
Wees gerust ... het staat (of eerder hangt) stevig! En minder pootjes is vooral gemakkelijker om onder de tafel te kruipen / liggen. Vandaar liefst zo weinig mogelijk pootjes aan de voorkant.
Citaat van: SBB-Fan op maandag 31 oktober 2011, 11:50:42
Wees gerust ... het staat (of eerder hangt) stevig! En minder pootjes is vooral gemakkelijker om onder de tafel te kruipen / liggen. Vandaar liefst zo weinig mogelijk pootjes aan de voorkant.
Een pootje kan toch wel?
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
P.S. beter meer zekerheid, dan dat over een jaar de hele boel instort... :?
Dat ziet er leuk uit! Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen.
ziet er al goed uit.
ik ben benieuwd.
gr john
Na heel wat meet-, pas- en zaagwerk ligt de 'ondergrond' voor het schaduwstation volledig op de tafel :).
En ja ... ik heb naar de goede raad van Lukas geluisterd en nog een pootje bijgeplaatst ;-)
Hierbij nog enkele foto's van het gedane werk.
Mooi dat je er een pootje bij hebt gedaan... ;)
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Altijd luisteren naar de goede raad van iemand met ervaring ;-)
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 05 november 2011, 16:56:58
Altijd luisteren naar de goede raad van iemand met ervaring ;-)
Ik en ervaring??? 8o :D
P.S. heb niet heel veel ervaring...
Er staat ook een ;-) - smileytje bij hé ! ;-)
In elk geval: de baan staat nu 'als een huis'!
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 05 november 2011, 17:04:26
In elk geval: de baan staat nu 'als een huis'!
Dat is zeker!
Wat ik wel bijzonder vind hoe je de platen hebt gelegd...
Allemaal scherpe hoeken :?
Ziet er erg goed uit!
groeten Dylan
@ Lukas: er zitten inderdaad scherpe hoeken in maar wees gerust: de rails hebben er al tijdelijk op gelegen en alles past erop zoals weergegeven in het baanplan :).
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 05 november 2011, 21:38:06
@ Lukas: er zitten inderdaad scherpe hoeken in maar wees gerust: de rails hebben er al tijdelijk op gelegen en alles past erop zoals weergegeven in het baanplan :).
Mooi zo!
Heb je daar toevallig een foto van (even voor het totaalplaatje)? ;)
Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Jammer genoeg (nog) niet maar komt eraan zodra de rails er terug liggen. Eerst nog uitzoeken welk isolatiemateriaal eronder komt ...
Heeft er iemand ervaring met de isolatiefolie van quickstep die normaalgezien onder een laminaatvloer hoort te liggen? Daar heb ik namelijk nog een rol van liggen. Dit in combinatie met m-rails.
SBB fan, heeft er iemand jouw avatar gepikt ik zie alleen een rood kruisje.
Hi SBB-fan,
Wat een prachtige ruimte heb je om een modeltrein te bouwen. Ik had echter in je baanplan iets minder de sporten parallel aan de tafelrand gelegd. Als je ze diagonaal legt, krijg je een veel betere diepte werking, en ziet er meteen een stukje realistischer uit
Je tafel en onderbouw ziet er al degelijk uit, ben benieuwd naar de rest.
Gr. Daan
Zo, de avatar is 'hersteld', de foto was volgens mij te zwaar. Heb ze eerst een beetje verkleind.
Om eerlijk te zijn heb ik die zolder een jaar of drie geleden zelf helemaal afgewerkt met de bedoeling er ooit met modeltreintjes te herbeginnen :). Ook dat was een hele klus want was tot dan toe nog helemaal ruwbouw. Dat heeft me enkele tientallen weekendjes gekost maar nu is het een heel aangename ruimte geworden om er met de treintjes te 'spelen' :).
Goede opmerking aangaande het sporenverloop. Ik probeer er rekening mee te houden. Het sporenplan zal in grote lijnen wel blijven bestaan maar met wat mogelijkheid voor 'variatie'. Ik wil trouwens zo veel mogelijk met flexrails werken om er realistische bogen in te krijgen. Ook voor de draaischijf weet ik nog niet of die er uiteindelijk zal komen.
Isolatie geplaatst :)
En dan volgt de 'eerste-spoorlegging' :)
Hoi,
pracht van een ruimte en je werkt zo te zien heel netjes :thumbup:
Van je baanplan wordt ik minder enthausiast, dit doet je naam geen eer aan.
Groetjes, John
@ Tilly:
Het baanplan is zoals gezegd slechts een 'leidraad' voor mij. Ik ga proberen in het zichtbare gedeelte zo veel mogelijk vloeiende bochten te leggen d.m.v. flexrails. Zo hoop ik de 'rechte' lijnen een beetje te doorbreken.
Misschien niet helemaal duidelijk op het plan maar het hoofdspoor is (bijna) constant dalende vanop het 'viaduct' tot in het station.
De beperkte 'nuttige' diepte van de baan heeft jammer genoeg zo zijn beperkingen ...
Hallo Maurice/Mathieu.
Altijd erg mooi om zo'n open spantenbouw geraamte te zien opbouwen.
Je hebt een mooie grote ruimte ter beschikking maar let wel op, omdat je een schuine achterwand hebt, komt de bovenbouw naar je toe, dit is vooral wanneer je bergen wilt maken en lastige beperking, dit weet ik (helaas) uit ervaring.
Ik ben dan ook benieuwd welk sporenplan het zichtbare gedeelte gaat laten zien.
Veel succes en plezier met de bouw van "Klein Zwitserland".
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Het schuine dak is idd een beperking, daar ben ik me heel bewust van.
Op het baanplan is er een 'lijn' te zien ter hoogte van de horizontale balk van het dak. Het is de bedoeling daar min of meer een 'wand' te voorzien in het landschap. Wat 'achter' de balk ligt zal dus grotendeels in tunnels verdwijnen. De hoogte vanop het onderste spoorniveau tot aan het dak is daar +/- 65 cm. Daar moet toch wat mee te doen zijn ...
Mooie ruimte en je werkt inderdaad netjes. Eerlijk gezegd staat het baanplan me juist wel aan, je hebt voldoende ruimte voor een paar lange rechte baanvakken. Indien je een loc met grote sleep laat rijden dan zal dat een machtig gezicht geven. Mocht het toch te saai blijken dan is het baanvak zo weer aangepast.
Succes,
Tom
Weer enkele vrije uurtje aan de baan gespendeerd dit weekend:
- Isolatie afgewerkt met glasvezeltape op de randen tegen het loskomen.
- Rails schaduwstation deel 1 opgekuist en geplaatst.
- Voedingsdraadjes keerlus gesoldeerd.
Hoi,
ziet er al netjes uit :thumbup:
Ik maak me wel zorgen over die kruiswissel. Wat ik mij van vroeger kan herinneren was zeer gevoelig voor ontsporingen.
Groetjes, John
Ondertussen niet zo heel veel tijd meer gehad om aan de baan te werken maar er is toch nog wat gebeurd:
- In het linkerdeel schaduwstation is er nog een spoor extra bijgekomen.
- Het rechterdeel is helemaal uitgelegd.
- De rails van de keerlus zijn definitief vastgeschroefd.
Ondertussen nog een zondagnamiddagje verder gewerkt maar niet veel 'zichtbaar' resultaat.
Toch even:
- De bedrading voor de voeding van de keerlus is volledig afgewerkt en aangesloten.
- De Engelse wissel is vervangen door een jonger exemplaar, niet vanwege ontsporingsproblemen, wel vanwege voedingsproblemen met sommige locs. Heb ontdekt dat de latere exemplaren blijkbaar enkele puco's meer hebben dan de oudere ... goed om weten!
- De nodige 'testritten' gehouden op de keerlus, met verschillende locs en rijtuigen ... de kat des huizes vond dit laatste puntje 'hoogst interessant' ;).
Zo dat ziet er allemaal erg mooi uit.... ;)
Gr, Bas
Beste .....
Het ziet er zeer verzorgd uit dus ligt mijn verwachting hoog :) Heerlijk om weer een grote hoeveelheid m-rail te gaan zien en blijkbaar zijn er verschillende kwaliteiten kruiswissels. Ben benieuwd
groet,
Michiel
Ondertussen 6 weken en heel wat uren liggend onder de baan verder en het schaduwstation is helemaal klaar :).
Alle rails liggen vast, alle wissels en relais aangesloten en uitgebreid getest met 7 treinen die door middel van een 'tijdelijke lus' vrolijk hun rondjes rijden, de wissels schakelen en elkaat mooi 'aflossen'.
Nu beginnen nadenken over de klimspiraal/ovaal ;);
De eerste 'hoogtecentimeters' zijn overwonnen :). De start van de 'klimovaal' dus!
Dat is weer eens wat anders. Heb je ook nog Mecano liggen :thumbup:
Hallo,
Leuk weer een baanplan te zien in de metalen rails van Marklin :)
Alleen lijkt mij de helling wel erg steil, wel een leuke mecano oplossing :)
Gr Einte
De 'oprijhelling' (de buitenste cirkel) is nu juist 4,13 %. Is dit te steil of kan dat?
Het spoor moet verder over het 'onderste' niveau en daar heb ik 9,5 cm doorrijhoogte nodig. De Elocs rijden met de panto's naar boven vanwege de te plaatsen bovenleiding op het zichtbare deel van de baan.
Anders moet ik de helling minder steil maken en een soort 'pantovanger' in elkaar knutselen bij die onderdoorgang ...
De Mecano is een leuke 'erfenis' (nog nieuw in de doos!), heb trouwens ook nog een partij onvervalste 'Märklin Metall' liggen ;-)
Toch maar de goeie raad van Einte opgevolgd. De helling was idd een beetje te steil, dus maar wat laten zakken. Nu is het buitenste spoor (= oprijhelling) ongeveer 3%.
Mooi plan!! :thumbup: Blijf je draadje volgen.
Gr, Hans
Ondertussen nog wat verder gebouwd aan de 'klimovaal', het onzichtbare deel van de baan is hiermede bijna volledig.
De eerste relais en contactrails voor analoge blokbeveiliging zijn ook al geplaatst, aangesloten en getest en ... de eerste proefritten op de helling zijn reeds met succes uitgevoerd. :)
Nog een detail van de zelf gefabriceerde 'pantograafvanger'
Hallo,
die pantograafvanger: simpel en effectief B)
Groetjes, John
De eenvoudigste oplossingen zijn niet zelden de beste ;)
Heel simpel en 't werkt heel goed ...
Prachtige baan zeg en alles ziet er zo netjes en strak uit.
En je hebt een zeer mooie ruimte
Tony
De laatste 'onzichtbare' rails zijn gelegd ... vanaf nu worden het dus K-rails! Trouwens ... wie er een interessante tip heeft waar ze voor een redelijke prijs te kopen (eventueel tweedehands): laat maar horen want ik heb nog heel wat nodig!
Op het einde van dit stuk klimovaal zal er dus ergens een tunnelportaal moeten komen waaruit alle treinen zullen 'opdoemen' :)
mm mooie ruimte heb je kan niet wachten op de volgende update
helaas weet ik geen goede k rail verkoper hier in de buurt misschien kun je beter naar een beurs gaan
In het kort weer even:
K-rails koop je (net als andere rails) bij de goedkoopste dealer, zeker als het veel is.
Ik kreeg b.v. ruim 32% korting op spiksplinter-nieuwe rails en dat was bij een MHI-dealer.
Ga je dus voor 2e-hands dan moet de prijs daar nog onder zitten, anders ben je gek.......
Je mag ook weten welke dealer dat was: LaCasa (www.lacasa-net.de)
Maar je moet natuurlijk wel zelf opletten of ze daar nog steeds zo goedkoop zijn......
In NL zou je c-rail-maikel kunnen vragen, ik heb vernomen dat die ook goedkoop is.
Dit is geen M*-dealer trouwens.
In Belgie zou ik het niet weten.
Je hebt ook een mooie vitrine met leuk e treinen zie ik.
Tony
Bedankt voor de tip aangaande de rails en de dealer!
En ... moest er iemand nog interesse kunnen hebben in zo'n vitrinekastje: ik heb er wel nog twee of drie gelijkaardige staan. Alleen wat groter (8 of 9 ipv 4 'rails') ....
Weer enkel uurtjes aan de baan gewerkt: De eerste 'bergen' zijn in aanbouw. Gezaagd/gesneden uit gipskartonplaten (gyproc). Overschotten van de wanden en het dak van de zolderruimte :). Goedkoop en heel gemakkelijk te bewerken.
hallo
ziet er goed uit alleen snap ik nog niet helemaal wat je met je baan doet heb je nou 1 rondje dubbelspoor boven?
of komen er nog rangeersporen bij?
Dat lijken me mooie bergen te worden.
Tony
Je zou dit baanplan idd kunnen bekijken als een 'rondje dubbelspoor', al zal dit rondje dan wel op ongeveer 3 verschillende niveau's komen te liggen.
Verder komen er waarschijnlijk nog wel enkele zij- of rangeersporen bij. Misschien iets als een 'museumlijntje' ... waar moet ik anders met de stoomlocs blijven ....
Eventueel ook nog één of twee opstelsporen in de buurt van het station als daar ruimte voor is. Maar ik wil niet dezelfde fout maken als met m'n vorige baan en al te veel sporen op een te kleine opervlakte wringen.
De draaischijf en locloods ... daar ben ik nog niet aan uit of ik die wel ga plaatsen. Maar ja, ze liggen hier wel in de kast ....
mm ik zou ergens aan het eind van de baan de loods met draaischijf doen en daar een klein museum lijntje van maken die met speciale dagen in werking word gesteld
Een updatetje om achteraf nog te weten waar al die vrije tijd ingekropen is ....
Het 'landschapsgeraamte' krijgt langzaam maar zeker vorm
De draaischijf met locloods die eerste gepland werd op deze plaats werd opgeofferd voor meer landschappelijke elementen. Het geheel in deze hoek zou anders 'te druk' worden en dat komt de algemene indruk meestal niet ten goede. Less is more ....
Misschien winden we in een later stadium nog wel een plaatsje voor het 'museumgedeelte'.
Zier er heel mooi uit :thumbup:
Gr mark
Nog enkele uurtjes meten en snijden/zagen ... er begint vorm in te komen :)
Zo dat begin ziet er goed uit, ook al mooie hoogte verschillen.
Ik ben zelf ook een groot Zwitserland fan, ik rij met Bls ,Sbb
en Sbb Brunigbahn Materieel ( zie draadje Langsee)
Ik ga je in de gaten houden. Veel plezier bij de verdere bouw.
Grt Johan
Je maakt mooie vorderingen :).
Misschien wel handig om bij je spiraal een verhoogde rand te monteren. Voor het geval dat je loks ontsporen dan vallen ze niet direct naar beneden. Scheelt weer onnodige schade aan je rijdend materieel ;).
Zou zonde zijn.
Dat ziet er mooi uit :thumbup:
Ik ben wel benieuwd hoe je gaas of id gaat bevestigen aan de gipsplaten.....
Groetjes, John
Tijdje ertussenuit geweest wat treinen betreft ... maar ondertussen weer terug aan de slag!
Eerst een foto van mijn laatste aanwinst, gekregen van mijn fantastische vrienden ter ere van mijn 38ste verjaardag!
En vandaag de eerste testen gedaan voor het ballast onder de k-rails .... morgen zullen we zien of het resultaat op iets trekt na uitdrogen van de lijm ....
Na veel testen met contact-/ en schakelrails toch maar beslist om het schakelen van wissels en relais in het schaduwstation via de pantografen van de locs te laten verlopen wegens 'betrouwbaarder'. Vermits ik toch bijna 90 % electrisch rijdt geen probleem, die ene stoomloc die af en toe met een museumtrein passeert zullen we dan maar 'manueel sturen'.
Na het plaatsen van de 'bovenleidingsschakelaars' vele uren 'test' gereden en tot grote voldoening lijkt alles nu perfect te werken :-).
Slim bedacht :thumbup:
Je kan altijd achter die stoomlok of diesellok een wagon met een pantograaf hangen...
groeten Dylan
Vorig weekend nog eens wat tijd gehad om een beetje aan de baan verder te werken en het eerste stukje 'ruwbouwlandschap' (met als basis gipskartonplaten, vliegengaas en oude kranten) begint stilaan vorm te krijgen.
We zijn ondertussen ook op de 'bovenbaan' aangekomen en dus overgeschakeld op k-rails waarvan het eerste stukje ook al geballast is.
En ten slotte de burchtruine ...
Een mooi begin van het landschap. Dat glooiende terrein rondom die boerderijen is erg treffend. Er komt geen gips of iets dergelijks op het papier maché?
Voorlopig op deze delen geen gips, ga dit enkel doen voor de steilere en dus meer rotsachtige stukken.
Vandaag trouwens de hoek rond de boerderij een beetje 'kleur' gegeven.
Achtergrondje geplaatst :)
Dat begint een serieuze berg te worden, sluit ook erg mooi aan bij de achtergrond. ben benieuwd hoe dit verder gaat
vr gr Michael
het begin is er van de afwerking en ziet er leuk uit. :thumbup:
ik kan je wel een kleine tip geven. lang gras wat statisch omhoog is gezet ziet realistischer uit. ;)
is maar een tip.
gr john
Bedankt voor de tip. Moet eens langs de modelbouwwinkel voor een paar 'soorten' gras en dan proberen maar ...
Wil in elk geval gebruik maken van enkele verschillende kleuren en texturen zodat het geen 'eenheidsworst' wordt.
Misschien ook hier en daar een stukje 'braakland' ertussen zat ik zo te denken. Maar hoe dat uit te voeren moet ik nog eens bekijken.
De weides beginnen stilaan kleur te krijgen :)
Hallo,
Mooie overgang van achterwand naar jouw weide :)
Zou je eens een foto willen maken zonder flitser,
dan komt alles vaak wat beter uit op de foto.
Gr Einte
mooie achter grond ik zal alleen de wat donkere bomen gebruiken deze vind ik net te licht zie de bomen op de achtergrond.
groetjes bas
Het landschap krijgt stilaan meer kleur en vorm.
Zal één van volgende dagen eens een paar foto's zonder flits nemen zoals gevraagd. Als ik aan de baan werk (meestal 's avonds) is het daar te donker voor in die hoek van de zolder.
De vouwen in de achtergrond zullen dan ook minder hard opvallen want je ziet ze eigenlijk veel harder op de foto's met flits dan in werkelijkheid :).
Vraag me wel nog af of ik tegen de muur rechts van de ruïne nog één of andere achtergrond zou plaatsen of niet? En zoja wat soort foto dan? Dacht misschien aan een foto van een dicht bosgebied ... maar dan alsof je er redelijk dicht bij staat dan, geen vergezicht dus.
Wie heeft er tips?
ik denk dat dat niet zo mooi over gaat lopen met zo'n bos.
maar je weide ziet er nu stukken beter uit.
gr john
Na een aantal weekends 'inactief' aan de baan dit weekend nog eens wat tijd gehad om een beetje verder te werken.
- De pantograafvangers zijn geplaatst aan de inrit van de tunnel richting schaduwstation.
- 'Treinspottershutje geplaatst, met zicht op de tunnelmond. Op dit terrasje zou ik zelf kunnen genieten van een frisse pint en al het mooie rollende materieel wat er passeert ;).
- Een deel van het landschap werd verder 'dichtgelegd', voor het eerst nu met gips ipv papier-maché.
HeeL mooi,
Maar kan u er nog wel bij als er in de berg een trein ontspoort,
Gr mark
Zeer zeker! Alle 'ondergrondse' sporen zijn bereikbaar via de onderzijde van de baan. Vandaar de hele opzet vanuit een 'open frame' constructie. Alles blijft hierdoor langs onder bereikbaar.
Ondertussen nog wat kunnen verder werken aan de baan en vorig weekend een leuke 'erfenis' van mijn schoonvader en zijn broer in ontvangst mogen nemen :).
Mijn schoonpa heeft dan ook alvast een mooie plaats op de baan gekregen, samen met zijn hond OXO, die echter wel een beetje gegroeid is de laatste weken ;).
Beelden zeggen meer dan woorden dus hierbij enkele nieuwe foto's.
Mijn partner Maud vond een weide zonder dieren niet kunnen ... en 't is inderdaad veel mooier met!
De mooie RE 4/4 IV die ik in april van m'n fantastische vrienden cadeau kreeg :)
Two beauties from 1956 ... een RET-800 (SBB RE 4/4 I) en een SET-800 (DB E44)
En ten slotte nogmaals met dank aan de schoonfamilie: De SET-800 met bijhorend DSG-restaurantrijtuig en bagagerijtuig, allemaal bouwjaren +/- 1955 !
8o 8o Wow dat ziet er zeer goed uit. :thumbup:
Mooie modellen die oudjes.
Keep up the gooed work!
Prachtig! Zeker dat shot van die Krokodil komende uit de tunnel maar ook de oudjes mogen er nog zijn. :thumbup:
't is alweer twee maanden geleden dus ... tijd voor een tussentijdse update.
Ondertussen vooral veel aan de electrische kant van de baan gewerkt, dus eigenlijk meer onder de baan gelegen maar toch ook nog een beetje verder aan het landschap gewerkt.
De volgende tunnelingang is voor een groot gedeelte klaar, de rails in de tunnel zijn gelegd en geballast, de aanzet voor de bovenleiding en alweer een voorsein zijn geplaatst.
Het aansluitende landschapsgedeelte staat voor 75% in het gips en er zijn weer twee kleine gebouwtjes neergezet.
Verder ook een 'steunmuur' neergezet.
nog een foto
begint er steeds leuker uit zien je baan.
kun je misschien eens een filmpje maken?
gr john
Citaat van: SBB-Fan op woensdag 03 oktober 2012, 21:04:53
Achtergrondje geplaatst :)
Hoe voorkom je dat het achtergrondje gaat blazen?
Naamsverandering van dit draadje! Mijn modelbaan in opbouw wordt omgedoopt tot Arthurstadt, de mooiste stad van Zwitserland en genoemd naar onze flinke zoon Arthur, geboren op 25 februari 2013 :).
Ondertussen weeral een jaartje ouder geworden :? ... maar dat heeft ook zo zijn voordelen ...
Weeral een mooi cadeau gekregen van mijn fantastische vrienden: Vijf zeer mooie Rola-wagens voor het transport van vrachtwagens doorheen zwitserland! Echt weer prachtmateriaal! Bedankt aan de gulle gevers!
Van moeder de vrouw nog een hele collectie landschapsmateriaal (bomen, bloemen, grassen, ...) gekregen alsook de mooie Peugeot 404 en Porsche 911 op de autotransporter.
De Peugeot 504 was een leuk cadeautje dat ik alweer een jaar geleden voor m'n verjaardag kreeg .... time flies ...
Zo te zien heb je een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer goede verjaardag gehad,
Mooie kado s zo te zien. :P :P
Veel plezier er mee.
mvg Tony
Vandaag eindelijk nog eens een beetje kunnen verderbouwen aan 'Arthurstadt' :).
Het volgende deeltje landschap rond de boerderij kreeg hierbij wat meer vorm, en her en der heb ik nog enkele details toegevoegd zoals o.a. de steeds overvloedig aanwezige 'Schweizer Fahne' en uiteraard ook de typische gele wegwijzers voor de wandelaars.
Nog een klein maar fijn detail toegevoegd:
5 jaar geleden alweer in Zwitserland ...
Ziet er allemaal goed uit.
Schitterende foto's gemaakt van je mooie baan.
Vooral dat huisje met het vlaggetje ervoor doet het helemaal bij mij.
Dit was mij me eerste huisje , 45 jaar geleden ongeveer vermoed ik.
Dat huisje heeft als enigste huisje meer dan 1 jaar tot de volgende verjaardag alleen moeten staan.... :D :thumbup:
Schitterend.
Mvg: Alex
Van welk merk is het tweede huisje met de zwitserse vlag? mooie foto's trouwens!
Tweede huisje is een station van Faller. Klikje. (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1200.1224/atid.1/ecm.at/Kleiner-Haltepunkt-Hintertupfingen.html)
Gr. Charlie
Hallo SBB Fan,
ich habe den Bau deiner Anlage schon länger beobachtet. Eine sehr schöne Anlage und alles sehr sauber gebaut. Weiter so!
Schöne Grüße
Hans :twisted: :twisted: :twisted:
Hallo Hans,
Ich habe deine Anlage auch mahl angesehen und es froht mich das es nog andere Leute gibt die eine ziemlich grosse Anlage auch nog Analog steuern.
Die ganze Anlage seht top aus und die 'Stellpult' ist einfach professional ausgeführt! Damit muss ich später nog anfangen ...
Viel Spas mit unsere wunderschöne Hobby!
Fred
Ich spreche nur ein wenig Deutsch aber werde es nog lernen ;-)!
Vorige zondag eindelijk nog eens wat kunnen verder werken aan het landschappelijk gedeelte van de baan. Foto's volgen later!
Maar nu ... het volgende is het uitleggen van het volgende stukje rails richting station. Hierbij horen uiteraard de nodige seinen en voorseinen. Aangezien ik analoog werk (te veel oude locs en te hoge kostprijs van digitalisering) wordt dat dus de nodige railsecties isoleren om stopsecties te creëren voor een rood sein. Ik ga uit van een volledig automatisch bloksysteem op de 'open baan-gedeeltes' Het dilemma daarbij is: gaan we gewoon zorgen dat de treinen stoppen bij een rood sein of gaan we er ook voor zorgen dat ze mooi waarheidsgetrouw vertragen voor een rood sein? Heeft er hier iemand ervaring mee en zoja is dat een beetje eenvoudig te realiseren? En dan nog ... werkt het echt goed zo van die 'afremzone's'? Ik hou niet van locs die stoppen op 50 cm voor het sein ... En wat met het optrekken wanneer een sein weer groen wordt?
Ondertussen nog een klein beetje voortgewerkt aan de baan ... maar ook een weekje naar zwitserland geweest en daar horen natuurlijk enkele foto's bij!
Eerst de Furka-bergstrecke (museumspoorlijn over het oude bergtraject op de Furkapas)
Gotthard-südrampe, het Pianotondoviadukt .
Mooie foto's. :thumbup:
Albuhlaspoorlijn tussen Preda en Bergün (RHB)
Top foto s in een woord. :thumbup: :thumbup:
Tony
Zeer fraaie foto's die je daar geplaatst hebt, vooral waar de drie niveaus te zien zijn
groeten
Marcel
mjv_train
En nu terug naar de modelwereld ...
Nog een klein beetje verdergewerkt zoals gezegd ...
en de laatste ...
Samen met zoonlief nog wat uurtjes op zolder kunnen doorbrengen de laatste maand ... ziehier de vorderingen dus!
... en de volgende ...
Het stukje 'gerooid bos' kreeg een beter passende ondergrond van verhakseld hout.
Volgende tussentijds updatetje:
Vrouwlief vond dat er veel te weinig dieren op de baan te zien waren en heeft dus een gepast cadeautje voor mijn verjaardag gekocht :-) ... aangevuld met de bouwdoos van de Bietschtalbrücke die later gebouwd zal worden :-)!
Na een zwaar ongeval, (een SBB CE 6/8 III die 'uit de baan' gevallen is), gelukkig zonder veel schade (enkel een losgesprongen koppeling en dakleidingen) toch maar beslist om overal valbeveiliging te voorzien. Een hele klus maar zeker 'zijn geld' waard ...
Verder ook nog een 'valbeveiliging' voorzien voor de spoorwegarbeiders voorzien.
dat ziet er goed uit. :thumbup:
vraagje. wat is de tussen rails en bovenleiding (doorrijhoogte)?
gr. johan
Heb even gemeten: de hoogte tussen de bovenkant van de railstaaf en de rijdraad is overal ongeveer 7 cm. Bij de tunnelingangen en onder de bruggen is dit +/- 6 cm.
Dat is een mooie modelbaan. Complimenten!
Bedankt :)!
hoi bedankt voor je info.
maar als jij +/- 6 cm tussen je rail en bovenleiding heb zitten, het jij dan geen problemen met je vrachtwagens, of staan die rolawagons op kleine wielen, of je vrachtwagen van kleine schaal.
Want als ik bij vrachtwagen op een plate kar plaats zit ik op 7,5 cm van boven kant rail/cabine.
gr. johan
Die Rola-wagens hebben inderdaad heel kleine wielen. Ik schat zo'n 5 mm aan diameter. Daardoor komt het dak van een vrachtwagen (in correcte HO-schaal) eigenlijk maar +/- 5 mm boven het dak van een standaardrijtuig uit.
Op deze foto's kan je het eigenlijk een beetje zien:
De wagens zijn zo laag dat er een speciale koppeling nodig is om ze te koppelen met een rijtuig of locomotief.
En nog een leuk verjaardagsgeschenkje van een goeie vriend :): Van Gend & Loos Daf-trekker met oplegger, perfecte tijdvak voor mijn baan.
Lange tijd niets meer gepost, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is!
Ondertussen een nieuwe, leuke winkel ontdekt in Laarne. Bij een eerste bezoekje enkele mooie nieuwigheden aangeschaft:
- Twee extra CIWL-slaaprijtuigen, de nachttrein Rome-Basel-Keulen is daarmee ook compleet:
En vooral: deze mooie AE 6/6 met daarbij twee SBB- en twee NMBS-Eurofima-rijtuigen. De EC Vauban Brussel-Brig kan ook vertrekken ;).
En er werd natuurlijk ook aan de baan gewerkt. De rotswand achter het stationsgebouw, met aan twee zijden tunnelingangen, werd helemaal opgebouwd. Verder werd ook de straat achter het station helemaal aangelegd.
En nog enkele ...
Twee overzichtsfoto's 'bij maanlicht' van het gedeelte dat tot nu toe afgewerkt is.
En strategisch geplaatst, recht tegenover de uitgang van het station, het beste ijskraam van Zwitserland ;-)!
Hoi.
Erg leuk om te zien dat de bouw van je mooie baan gewoon doorgaat! :thumbup:
De aanwinsten zijn prachtig en de dieren (dankzij je vrouw! :-*) doen het uitstekend.
Veel plezier en succes met de baanbouw.
(al begonnen met de fraaie maar lastige Bietschtalbrücke?)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Aan de Bietschtalbrücke nog niet begonnen. Af en toe kriebelt hel wel om deze toch wel bijzondere constructie in elkaar te zetten, maar aangezien ik de directe omgeving hiervan op de baan nog niet opgebouwd heb wacht ik hiermee liever nog even. Het ding is nogal groot en onhandig (én snel beschadigd) om 'zomaar' even ergens neer te zetten op zolder. Er loopt daar geregeld trouwens ook nog een grijpgraag 20-maanden (b)engeltje rond ;-).
Mooi, man. Daar steek iets uit op.
Weet ik meteen waar die Bietschtal brug heen is gegaan, Albert-Jan.
Ondertussen nog wat verder gewerkt:
- De wisselstraat aan één zijde van het station ligt er helemaal.
- Het perron en de goederenloods krijgen stilaan vorm.
... en nog een paar ....
Mooie sfeervolle foto's. :thumbup: :thumbup:
Dank voor de plaatjes. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Koninklijke Arthurstadt. :thumbup:
Je hebt er weer een volger bij
Dank voor de leuke reacties!
Krijg weeral zin om verder te bouwen!
Zie uw draadje voor het eerst.
Dit is echt een mooie baan aan het worden.
Met plezier gekeken en kom zeker weer terug kijken
Bedankt voor de positieve reacties!
Afgelopen weekend weer heel leuke NOCH-figuurtjes gekregen van m'n geweldige vrienden :).
Een jaartje ouder worden heeft ook zo zijn leuke kanten ...
Heb er alvast enkele 'aan het werk' gezet:
... en nog een postbode te fiets ...
Leuke kado's hebben je vrienden gegeven. :thumbup:
Arthur
Met zo'n cadeaus moet je die vrienden wel koesteren.
Weer een mooie upgrade van je baan met al die werkende preisertjes.
Nog enkele nieuwe details:
Prachtig station heb je hier Arthur, zoveel aandacht voor details
Groetjes
Christian
:) Alles ziet er erg realistisch uit. Inderdaad met veel aandacht voor details gemaakt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dirk-Jan
Mooi waarschuwingsbord. :thumbup: :thumbup:
Dank voor alle positieve reacties!
Geeft weeral zin om verder te bouwen!
Prachtige baan ben je aan het maken, echt oog voor detail ga zo door zal ik zeggen maar dat zegt iedereen wel >:-D >:-D >:-D
Groeten
Peter
Hallo Fred,
Ik heb je draadje ontdekt.
Mooi om te zien hoe jouw berglandschap groeit.
Leuk om de naam van je zoon te laten terugkomen.
Heb jij toevallig een sjabloon waar je de stationborden me hebt gemaakt?
Groet,
Erik
Hey Erik,
De stationsborden heb ik gewoon zelf samengesteld met het standaard Windows-programma Paint.
In bijlage de 'blanco' versie. Hierin kan je zelf de gewenste plaatsnaam invullen in elk lettertype.
Daarna gewoon kopiëren in een Word-bestand o.i.d. en je kan zoveel verkleinen/vergroten als je zelf wil.
Hoi Arthur.
Bijzonder leuk om het landschap en alle prachtige details te kunnen bewonderen! :thumbup:
De borden met teksten zijn prachtig scherp en alle kleine en grote scenery is met oog voor het detail gemaakt.
Veel plezier en succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Arthur:
Prachtige foto's van je station, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hallo Arthur,
Dank voor je sjabloon. Ik ben er mee aan de gang gegaan (zie mijn draadje).
Omdat Helvetica Bold in mijn versie van Word ontbrak heb ik als lettertype Ariel Bold gebruikt.
Ik vind het zelf goed gelukt.
Groet, Erik
Hey Erik,
Zeer mooi gedaan op die 'standaard'! Een zeer mooie baan ben je aan het bouwen.
Het 'begin' van jou baan (de extra kamer) geeft echt wel aan dat je het modeltreinvirus meer dan te pakken hebt ;-)!
De 'Freiwillige Feuerwehr' heeft ondertussen ook een (bescheiden) onderkomen gevonden:
Mooie brandweerkazerne, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoi Arthur,
Ik stuiter nu voor het eerst op jouw topic! Ziet er leuk uit.
Ik zal je vanavond nog een PB'tje sturen.
De brandweerkazerne ziet er wel een beetje 'afgeleefd' uit. Is nog iets uit mijn kinderjaren (moet een jaar of 10 geweest zijn toen ik die kocht) en was eigenlijk niet van plan ze op de huidige baan weer op te nemen. Maar ... toen ik vorig jaar voor m'n verjaardag van enkele goede vrienden de brandweer-kever en -autobus kreeg kon ik eigenlijk niet anders :). Heb ze dus maar zo goed en zo kwaad mogelijk gerestaureerd, en eigenlijk vind ik die 'verweerde' look nog wel iets hebben.
Sinds juni geen update meer geplaatst maar dat wil niet zeggen dat er niet meer aan de baan gewerkt is!
De twee perronsporen zijn ondertussen helemaal afgewerkt en operationeel:
En nog één
Achter het station werd een tankstation geplaatst. De man met de Porsche is er vaste klant ;). En zijn dochter aan de frisdrankautomaat ;).
Gisteren is de goedheilige man gepasseerd bij de grootouders ... en hij heeft zelfs één en ander voor papa meegebracht :)!
-Arthur:
Mooie update, zeer mooi perrons en dito tankstation, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En ook deze twee fraaie Zwitserse wagons!
Ten slotte dit weekend nog een lawinehek geplaatst:
-Arthur:
Had blijkbaar iets te snel gereageerd, >:-D de rest van de update mag er ook wezen, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Of ik was te traag met plaatsen :P!
Het lawinehek werd gemaakt van afgedankte Lima-rails. Zo hebben die ook nog een functie.
Mooie update Fred. :thumbup: :thumbup:
Leuke kado's die je hebt gekregen van de goed heilig man. :) :)
Edit: naam aangepast.
Bedankt!
Moet zijn dat ik toch braaf geweest ben afgelopen jaar ;-)!
Arthur,
Heel mooie update! Vooral dat 'lawine'-hek is echt en goede oplossing en voor iedereen een geweldig idee :thumbup:.
Bedankt. Ik heb het 'idee' ook uit de werkelijkheid 'gestolen' ;-). In Zwitserland worden op veel plaatsen oude railstaven en bielsen gebruikt voor lawine- en steenslaghekken.
'gestolen' is een groot woord je hebt het idee 'geleend'. :D :D
Ik denk niet dat hier een copyright van toepassing is, dus kopieren mag, >:-D >:-D >:-D >:-D
Mooi hek hopelijk is het sterk genoeg, >:-D >:-D >:-D
Arthur of Fred,
Voor het eerst dit draadje eens doorgenomen en meteen de notificatie aangezet. Veel mooie en leuke details. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je moet dit jaar wel extra braaf zijn geweest want dat de Sint zo vroeg komt met zo'n leuke dingen, is toch niet normaal. >:-D >:-D
Bedankt wederom voor de positieve commentaar!
Ter verduidelijking, mijn naam is Fred, Arthur is mijn 2-jarig zoontje naar wie mijn hobbywereldje genoemd is. Tevens mijn grootste fan ;-)! De Sint moet voor hem ook een 'mocolotief' brengen ;-)!
Meer dan 4 maanden geen posts meer :O ... Maar dat wil niet zeggen dat er niet af en toe een beetje verder gewerkt is ;)!
Ondertussen veel 'onder' de baan gelegen, voor werken aan het 'elektrisch kluwen', waar nu ook alle 'tijdelijke' draadjes vervangen zijn door netjes geplaatste en aangesloten exemplaren.
Ook werd er nog verder gewerkt aan de stationsomgeving (details in de aankleding van het station zelf), en heb ik beslist om het doorgaande hoofdspoor (dubbelsporig) in het station te voorzien van grijze, 'nieuwe' ballast, alsof het spoor net nieuw werd aangelegd. Dit om te voorkomen dat de 5 sporen in het station 1 groot bruin 'vlak' zouden vormen op mijn baan. Zal misschien later nog worden afgewerkt met één of andere soort 'baustelle' om het geheel nog wat geloofwaardiger te maken.
Ook aan de bovenleiding in het station werd verder gewerkt.
-Fred:
Mooie foto update weer, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die verse steenslag zal het bruine wel wat breken, komt in de realiteit ook voor.
:) Erg goed idee om "nieuwe sporen" aan te leggen bij het station. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het geeft het geheel wat meer afwisseling en je kan er inderdaad nog van alles bijmaken en zetten voor de railbouw.
Dirk-Jan
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooie baan ben je aan het bouwen, ook erg bijzonder hoe je de meccano hebt verwerkt in de onderbouw :thumbup:
Ja, de Meccano had ik nog in redelijke aantallen liggen (nieuw trouwens!), en bleek uitermate geschikt en handig te werken voor deze toepassing: stevig door de profielvorm, heel licht en makkelijk aanpasbaar of weer verwijderbaar.
Ondertussen weeral een jaartje ouder geworden, dit heeft toch ook zo zijn aangename kant: cadeautjes :)!
Met dank aan de lieve vrouw en haar modelspoor-enthousiaste ouders enkele nieuwe aanwinsten gedaan dit weekend:
Om te beginnen deze goederenwagon van een overbekend Zwitsers merk:
Daarbij nog wat benodigd bovenleidingsmateriaal, en, last but not least, deze drie prachtige SBB-Leichtstahlwagen.
Wel geen Märklin rijtuigen, echter wel Liliput-makelij. Ongelooflijk mooi gedetaileerd!
Na wat aanpassingen aan het scharniermechanisme van de draaistellen rijden ze vlot door alle bogen. Ga echter wel nog de gelijkstroomwielen vervangen door wisselstroom-exemplaren, want nu heb ik nog te veel ontsporingen op de wissels. (Maar vermoed dat dit komt door de lagere flenzen van de gelijkstroomwielen). Dit zijn dan ook meteen mijn eerste niet-Märklin rijtuigen ...
De wielen zijn vervangen door Märklin-exemplaren en de nieuwe Liliput-rijtuigen rijden nu zoals het hoort!
Merkwaardig wat enkele tienden van millimeters kunnen doen :)!
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Die Liliput rijtuigen zien er mooi uit.
Proficiat met je verjaardag, en mooie aanwinsten gekregen :thumbup: :thumbup:
Groeten
Peter
Bedankt! En ... dat vind ik er ook van :)!
Gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier met je aanwinsten, zijn hele leuke rijtuigen. :arrow: :thumbup:
Uitzonderlijk transport :)!
Het seinhuisje werd dit weekend ook eindelijk afgewerkt.
En nog eentje
Zeer mooi gelukt seinhuisje, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooie update; ervan genoten! Erg leuk seinhuisje; staat daar best wel op zijn plekje! :thumbup:
Hallo,
Kom je topic tegen. Mooie dingen laat je hier zien. Heerlijk om naar te kijken. We moeten is afspreken, merk dat je in Nijlen zit.
De volledige rechterzijde van het station is nu geballast.
De twee 'vernieuwde' doorgaande sporen komen nu meer tot hun recht.
En nog eentje vanuit de lucht ;-)
De spoorwegmannen zijn alvast de boel druk aan 't bespreken :P
Dank voor het delen van deze mooie beelden, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi. Heerlijk om naar te kijken
Wat een mooie baan, echt om van te smikkelen,
ik volg
:thumbup: :thumbup:
Bedankt voor alle positieve reacties :-).
Wel niet echt modelbaan maar wel op en top Zwitsers :), hierbij enkele foto's van onze vakantie in Zwitserland vorige maand:
en nog enkele
Wauwwww, daar had ik willen bijzijn. Bedankt voor het delen👍🇨🇭
Prachtige foto's van schitterende loc's. :thumbup: :thumbup:
ander plaatsje
Hebben er vorig jaar ook gestaan. Schitterend.
Ik zo'n tien jaar geleden voor de eerste keer, en nu met zoonlief (3 jaar jong) ... Geweldig om die kinderoogjes te zien stralen bij al dat mooie zwitserse treingeweld :).
Zijn prachtige foto's van heel mooie locs. :) :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten
Peter
-Fred:
Dank voor het delen van deze schitterende foto's, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat zijn hele mooie foto's! Als verzamelaar van de SBB Ae 6/6 locs is dit echt smikkelen en smullen. Vooral die 11402 en 11411 samen op de foto vind ik uniek.
Hartelijk bedankt voor het plaatsen.
Groeten,
Wico
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooie foto's. :thumbup: :thumbup:
:thumbup: Bietschtal blijft trekken ....
Zeker en vast over dat Bietschtal!
Enkele nieuwe aanwinsten:
- sbb couchetterijtuig in de jaren-80 kleurstelling: ... nostalgie naar mijn allereerste reis naar Zwitserland, ondertussen 30 jaar geleden ...
En deze wagon van een lokaal gerstenat dat ik al meermaals mocht proeven ;-)
Weer mooie aanwinsten👍🏻🇧🇪🇨🇭
-Fred:
Mooie aanwinsten weer, veel plezier er mee, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Fred, bedankt voor het delen van deze foto's, werkelijk prachtig. :arrow: :thumbup:
Fred,
Mooie aanwinsten, veel plezier ermee en is een leuk aandenken aan vroeger. :)
Groeten
Peter
Het station is eindelijk voltooid, op de linker wisselstraat na. Maar het volledige gedeelte 'perronlengte' is gaballast en voorzien van bovenleiding :).
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooie sfeervolle foto's. :thumbup: :thumbup:
Ziet er meer dan mooi uit👍🏻👍🏻👍🏻
Mooi om te ervaren dat deze bovenleiding de sfeer niet ondermijnt :thumbup:
Ja, ook dat is weer een compromis.
Ik werk met de standaard Marklin-bovenleiding aangezien ik hiervan een hele voorraad heb.
Is natuurlijk niet zo mooi als Sommerfeldt, en ook niet echt zwitsers, maar de prijs is ongeveer 10% denk ik ..
Beetje jammer, maar ik heb er altijd plezier in om met weinig geld ook iets moois te maken.
-Fred:
Zolang jij het maar mooi en goed vindt, en compromissen moeten we allemaal doen, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoi Arthur,
Je hebt gelijk hoor, als je deze bovenleiding hebt liggen en de kosten kunnen laag gehouden worden zou ik het ook doen.
Ik ben zelf nog aan het nadenken of ik iets met bovenleiding ga doen op mijn nieuwe baan, ik vind het wel erg mooi maar ook erg prijzig :-(
Mvg,
Peter Degeluidsman
Mooie fotoos van het zwitsers materieel, vooral de bruine krokodil is een plaatje!
@ Maarten: graag gedaan!
@ Degeluidsman: de gewone Märklin-bovenleiding is tweedehands voor zeer redelijke prijzen te vinden. Valt best wel mee dan ...
Kreeg vorige week een mailtje dat ik al meer dan 120 dagen niet ingelogd was geweest :O! Hoog tijd dus om nog eens een mini-update te plaatsen.
Er werd ondertussen uiteraard wel een beetje aan de baan gewerkt. Na lang nadenken toch maar beslist om aan de voorzijde van de baan, op het onderste niveau (schaduwstation), een 'uitbouw' naar voren toe te voorzien en hier een enkelspoor te leggen. Dit om wat meer 'hoogtewerking' in de baan te brengen. De treinen rijden nu 'visueel' op drie niveau's door het landschap in plaats van op 2, dit maakt wel degelijk een heel verschil.
Bijkomend voordeel was de mogelijkheid om nog twee extra, lange opstelsporen (voor 4 treinen in totaal) te creëren achter de voorste 'wand'.
En nog enkele kiekjes van onze voorbije skivakantie
Sfeervolle foto's van de skivakantie. :)
Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:
Zwitserse treinen in de sneeuw vind ik ook altijd nog wat extra hebben ... Soms twijfel ik eraan om mijn baan een winters tintje te geven, maar ik durf niet goed. Iemand ervaring hiermee?
Ooit, een A0 teppichbahn met VIM omgewerkt tot sneeuwlandschap in het huis van opa en oma.
Oma was niet blij met deze creativiteit (de vim was op, en de stofzuiger kon er niet tegen), opa leek in de wolken. Hij gaf de treinbaan mee naar huis, en ik heb er nog jaren mee gespeeld. O:-D
Maar om even terug te komen op de rest van je draadje. Mijn interesses zijn in de loop der jaren wat verschoven, en daarom vallen me nu dingen op die vroeger niet opvielen.
Deze drie, bijvoorbeeld:
Foto:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=32555.0;attach=41895;image)
Bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32555.msg782825#msg782825
Vraag: Het rijruig is een EW-II met nieuw logo, en koersbord. Is dat van Lima of van Marklin?
Reden de brede balk boven de scheenplaat van het grijze draaistel wijst op een eerste generatie Lima.
Foto:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=32555.0;attach=96201;image)
Bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32555.msg1031012#msg1031012
Vraag: Het hek tussen Arthurstad Bahnhof en tankstation: is dat zelfbouw?
Foto:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=32555.0;attach=106391;image)
Bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32555.msg1071404#msg1071404
Vraag: Liliput Leichtstahl wagons, met bijgevijld scharniermechanisme en AC-wielen. In welke wissels ontspoorden ze (alleen standaard wissels?), en het catalogusnummer van Liliput?
Opmerking: Het kan bijna niet de 38750 of 38753 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50542.msg890459#msg89045987850) zijn(4 ramen dus 4-deurs), maar waarschijnlijk 387624 of 387714 (6-ramen, dus 6-deurs, te vinden in het zelfde draadje).
Bizar in dit verband: grootspoorfoto's verraden dat de handvaten naast de balgen "tannengrün" waren in plaats van "gelb" (in de jaren '70). In de Liliput handleiding in de rijtuigverpakking en in de verpakking zelf zijn ze donkergrijs.
Details om o.a. op te letten: het aantal ramen in de deuren, het aantal deuren per "Einstieg".
Beste Jan,
De EWII is wel degelijk een 4066 van Märklin, met interieur. Er zijn inderdaad verschillen in de draaistellen, volgens mij naargelang bouwjaar:
Om op je tweede vraag te antwoorden: het hekwerk achter het station is zelfbouw, gewoon geschilderde cocktailprikkertjes met een strook kunststof vliegengaas ertegen gekleefd. Beetje 'geduldwerk' maar geeft wel een mooi resultaat, en voor enkele eurocentjes :-).
Voor de liliput-rijtuigen: blijkbaar zijn er toch dergelijke rijtuigen geweest met gele handvaten (foto), of zijn dat weer andere?
Ontsporingen had ik vooral op de m-wissels en in R1-bogen. Niet op de k-rails (slanke wissels). Na vervangen van de wielen door ac-exemplaren (iets hogere flenzen) was dit al beter, maar de echte oplossing kwam er pas na het verwijderen van de 'veren' in de draaistellen. Deze duwen de wielen steeds terug in de rechtuitstand, en daardoor worden ze er op sommige wissels gewoon uitgedrukt. Na deze aanpassing rijden ze perfect.
Het artikelnummer zoek ik nog op.
Het artikelnummer van de lilliputters is 876 50.
En ze hebben inderdaad 6 deurtjes.
Citaat van: SBB-Fan op vrijdag 17 februari 2017, 08:47:53
maar de echte oplossing kwam er pas na het verwijderen van de 'veren' in de draaistellen. Deze duwen de wielen steeds terug in de rechtuitstand, en daardoor worden ze er op sommige wissels gewoon uitgedrukt.
Hebben jouw wagons dit detail ook?
Of zijn dat de "veren" in de draaistellen die je bedoelt?
Ik had zelf bij de eerst gekochte rijtuigen het gevoel dat ze (plastic versiering) alleen voor virtrines bedoeld waren, tot ik er een stel kocht waar ze goed zaten, namelijk tussen as en wagenkast in, want dan hebben ze geen effect op het rijgedrag:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/l/l87850.jpg)
Mijn rijtuigen hebben inderdaad ook deze 'versiering' tussen de assen, maar deze hebben inderdaad geen invloed op het rijgedrag.
De veren zitten aan de binnenzijde van de rijtuigen, onder de vloer van het interieur.
Citaat van: SBB-Fan op zondag 19 februari 2017, 21:38:34
De veren zitten aan de binnenzijde van de rijtuigen, onder de vloer van het interieur.
Zover had ik ze nog niet gesloopt. Standaard (zijwanden naar buiten buigen)?
Inderdaad. Voorzichtig wanden naar buiten trekken. Wel opletten voor de 'opstaptredes' aan de koppen.
Citaat van: SBB-Fan op maandag 20 februari 2017, 19:14:42
'opstaptredes'
Bedankt voor de waarschuwing, dat zijn broze treedjes.
De rechter tunneluitgang van het spoor op de voorste rand van de baan (onderste niveau) werd deze namiddag verder afgewerkt:
Super :thumbup:
De loc komt met een mooie verkanting de tunnel uit rijden, erg sfeervol :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Mooie sfeervolle plaatjes. :)
Er zijn al dieren gespot op de nieuwe rotsen ...
De lok ligt mooi in de verkanting...........alleen de pantograaf staat niet zo lekker omhoog........of tegen de bovenleiding aangedrukt met het schuitje ;)
Het sleepstuk liep inderdaad niet mooi tegen de draad. Is ondertussen opgelost:).
'Bijna' verjaren is altijd leuk ;-): cadeautjes van vrouwlief: typisch zwitsers:
Past perfect in deze combinatie:
En ook in deze ...
en verder een rijtuig om stilaan tot een internationale nachttrein anno 1986 te komen:
En deze ter aanvulling van een internationale IC-zug:
Alleen zag ik in de winkel een gelijkaardig rijtuig, zelfde kleuren maar dan 1ste klasse. Kan iemand me uitleggen waarvoor deze gebruikt werden? Ik dacht steeds dat vanaf 1979 de IC-treinen van de DB rijtuigen hadden in ozeanblau-beige (2de klasse) en purperrot-beige (1ste klasse). Ook zo voor de internationale treinen (uiteraard soms in combi met buitenlandse rijtuigen).
Gewone intercity rijtuigen waren er in beige blauw, zowel 1e als 2e klasse. De luxe TEE rijtuigen waren alleen 1e klasse en in beige rood.
Ondertussen zijn we weer een half jaartje verder, is er nog een setje 'BLS EWIV-rijtuigen' bijgekomen en nog een tweede rode 'DB-TEN-schlafwagen' onderweg richting Nijlen :-). De nachttrein DB/SBB krijgt stilaan vorm, nu nog een gepaste loc vinden.
Op het gebied 'baanbouw' werd het volledige paradespoor op het onderste niveau afgewerkt, werd de minimalistische 'Schaltpult' opgebouwd uit standaard Märklin materiaal, en kreeg de Bietschtalbrücke eindelijk haar plaats op de baan. Dit betekent dan ook dat we nu aan de opbouw van het linkerdeel van de baan begonnen zijn (mag wel na 6 jaar ;-)). Hiervoor moest ik wel de voorlopige keerlus afbreken, wat betekent dat er nu niet meer 'rond' kan gereden worden. De treinen staan dus noodgedwongen stil. Hopelijk niet voor 6 jaar!
Foto's volgen ...
Foto's dus ... eerst een klein overzicht van het afgewerkte deel
En dan nu de volgende 'werffase:
Wauw
Wat een prachtige baan je aan het bouwen, ik ga je draadje eens rustig doorlezen dit weekend.
En de 'basic Schaltpult', hiermee wordt heel de baan bediend. Al het overige aan wissels/seinen/blokken is analoog geautomatiseerd.
De omkasting van de lichtblauwe trafo's is zo geplaatst dat ze in de toekomst precies in de wand van de tafel 'verdwijnt. Als ware het een uitsparing in die wand.
Bedankt voor het compliment en veel leesplezier.
Prachtige update. :thumbup:
En zoonlief heeft sinds zijn vierde verjaardag zijn houten Ikea-treinen ook omgeruild voor 'het echte spul' ;)
Nu nog plaats vinden voor een tweede 'treintafel' :O
Dat beloofd ook een grote Marklin Fan te worden, of dat is hij al aan zijn rails te zien. :P
Ik pleit helemaal schuldig;).
En de schelpjes rond het spoor (die hij afgelopen zomer zelf geraapt heeft op het strand) is zijn eigen interpretatie van ballast ;).
Dat is een flinke updae van een mooie baan in wording. Bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup:
Citaat van: SBB-Fan op zondag 17 april 2016, 22:16:35
Liliput-makelij. (...)
Na wat aanpassingen aan het scharniermechanisme van de draaistellen rijden ze vlot door alle bogen. Ga echter wel nog de gelijkstroomwielen vervangen door wisselstroom-exemplaren, want nu heb ik nog te veel (...)
Heb je de wielen na een jaar vervangen?
Op welke wissels ontsporen ze vaak? M-wissels of K-wissels, en normale wissels of slanke wissels?
De wielen heb ik vrij snel vervangen. Op de M-wissels ontsporen ze anders bijna constant. Op de k-wissels gaat het een stuk beter, al moet ik er bij vertellen dat ik (op één na) hiervan enkel de slanke wissels heb/gebruik.
Je moet er ook niet te veel gewicht 'achter' hangen, want dan ontsporen ze ook vaak. Heb uiteindelijk het eerste van de drie rijtuigen nog verzwaard ook (metalen strip in de vloer), en dan nog rijden ze steeds achteraan in de trein.
Op M-wissels moet je ook opletten want soms raken ze de lantaarn van de wissel (afhankelijk van de spoorlayout).
Al bij al bekeken: Het zijn mijn enige niet-Märklin rijtuigen en ik vind ze prachtig om zien, maar ik zal niet snel meer geneigd zijn 'andere' rijtuigen te kopen vanwege al deze probleempjes. Maar als er natuurlijk weer een model is dat ik mis in mijn collectie, en er is geen Märklin voorhanden ... tja ...
Ondertussen is de volledige basis houtwerk geplaatst. Eindelijk wordt het hele sporenverlopp stilaan duidelijk. Nu nog isolatie leggen en dan beveiliging voorzien.
Wauw, mooi hoor! En zo te zien allemaal nog analoog, daar hou ik wel van.
Erg mooie baan, en een zeer mooie grote brug :thumbup:
Veel plezier met de verdere bouw.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Nu er meer hout legt wordt je baan nog imposanter. :thumbup:
Net als mijn voorganger vindt ik je brug heel mooi en is echt een blikvanger op je prachtige baan. :)
@ Martijn: Alles is inderdaad nog100 % analoog. Deels omdat ik nog veel analoog materiaal had, deels vanwege de kostprijs van het nieuwe digitale materiaal. Het lukt nog aardig om een middelgrote baan analoog te sturen/beveiligen, al moet je al bij al toch wat concessies doen. Maar ik ben toch tevreden dat ik analoog gebleven ben uiteindelijk.
De Bietschtalbrug is inderdaad een groot gevaarte (had ze zelf ook kleiner verwacht). Maar het was voor mij een 'must have'. Als groot Zwitserland-fan kon die voor mij gewoon niet ontbreken. Door de afmetingen was het wel een hele puzzel om ze toch een geloofwaardige plaats te geven (vooral de hoogte van de brug is enorm), maar ik denk dat het nu wel zal lukken. Rechts van de brug komt een tunnel, links een lawinegallerij. Onder het middendeel maak ik een zo diep mogelijk dal om het zo realistisch mogelijk te maken. Maar eigenlijk heb je voor zo'n grote brug meer ruimte nodig. Alweer een compromis ...
Weer een stapje verder. De isolatie werd gelegd (in de onzichtbare delen) en de valbeveiliging geplaatst (uiteraard ook alleen in de onzichtbare delen).
Ook werd reeds de achterwand (2de foto) geplaatst van wat ooit een lawinegallerij moet worden.
Verder nog een paar seerfoto's 'bij maanlicht' gemaakt.
En nog enkele ...
...
En de laatste.
Zijn mooie plaatjes en vind foto's bij nacht altijd de mooiste, en ook bij nachtlicht is het nog mooier :D :thumbup: :thumbup:
Het maanlicht is hier wel blauw ;).
Citaat van: SBB-Fan op donderdag 12 oktober 2017, 21:03:32En de schelpjes rond het spoor (die hij afgelopen zomer zelf geraapt heeft op het strand) is zijn eigen interpretatie van ballast ;).
Dat zijn van die briljante dingen die kinderen doen.
Inderdaad ... dubbel genieten ... die 4-jarige bezig zien op het tapijt en tegelijk zelf werken aan de baan. ... ook al doe ik hierdoor eigenlijk twee keer niets op een namiddag .... echt genieten is dat.
Bedankt voor het kijkplezier van je prachtige sfeerfoto's. :) :thumbup:
-Fred,
Jouw "brug" is idd een prachtig exemplaar en ook majestueus! Flinke afmetingen, dat wel, maar als die mooi in het landschap past, hebt jij er dubbel plezier van! Op menig 'forum' is de brug een gewild item. Maar in het 'echt', tsjonge, imposant, hoor!
Wandelen eronderdoor is ook geweldig! B) :P
Mooie vorderingen gemaakt! :thumbup:
Graag gedaan.
En die Bietschtalbrücke is inderdaad machtig om zien. Ben er zelf al twee keer geweest. Was dan ook een must-have voor mij.
Mijlpaal!
Na 6 jaar en 8 maanden is het sporenplan eindelijk compleet en gesloten.
Nog enkele voedingen aansluiten en dan kunnen de eerste testritten rond heel de baan van start gaan.
Gefeliciteerd met deze mijlpaal. :) :thumbup:
Succes met de testritten.
Groet Michel
De eerste nachttrein richting Duitsland staat alvast klaar voor 'Abfahrt'.
@citaat
Ik wil mee :wink:
Kom maar op met de foto,s, maar een filmpje mag natuurlijk ook :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ondertussen heeft de nachttrein Milaan - Berlijn zijn eerste rit heen en weer zonder problemen afgelegd :).
In twee 'curves' was er duidelijk nog sprake van te lage voedingsspanning. Aan één zijde is dit inmiddels ook alweer opgelost. De andere is 'nog te bekijken' wegens moelijker bereikbaar. Kan ook een gevolg zijn van 'vuile' rails, aangezien deze er reeds enkele jaren onbereden liggen (wel in een tunnel).
Alle seinen, wissels, automatisatie en beveiliging doet prima zijn werk, dus al bij al een geslaagde eerste 'fahrt'!
Ik had dit topic nog niet eerder gezien, ik ben pas net weer begonnen. Maar het is een mooie bron aan inspiratie voor mijn baan. Erg mooi gemaakt allemaal!
Bedankt voor de lovende woorden!
Na vier jaar houten en m-rails op het tapijt is er vorig weekend een tweede 'treintafel' bijgekomen op zolder.
Zoonlief (5 jaar) is met het 'echte' werk begonnen ;).
De laatste weken de baanbouw stilaan weer opgepakt.
Ik had geen prefab tunnelportalen meer dus wilde ik eens proberen er zelf eentje te maken. Zoonlief (5 jaar) heeft dan maar prompt besloten een 'handleiding' hiervoor te maken. Compleet met zaagmachine, duimstok en breekmes erbij ;).
Ik heb de handleiding dan maar nauwgezet gevolgd en dit is het resultaat:
Eerste experiment met een zakje mos:
-Fred,
Ik zou iets minder gebruiken. Maar kijk ook eens hoe het 'staat' kijkend vanaf 'boven'? :idea:
Wat een mooie baan zeg!
:thumbup: :thumbup: leuk als je zoon even veel plezier beleefd in modelspoor. leuk om te zien.
Hierbij een foto van de mosbegroeide wand vanuit vogelperspectief:
En het blijft inderdaad 200% genieten om samen met die kleine jongen een zondag op zolder door te brengen :).
Dit weekend eindelijk weer eens wat tijd aan de baan kunnen spenderen. Volgende stukje begint vorm te krijgen.
Er is zelfs al een rotsklimmer gespot ;).
Nieuwe aanwinst: Hag 230 RE4/4 in TEE-uiitvoering. Mijn eerste niet-Märklin loc.
Mooie aanwinst, die HAG lok!
Citaat van: SBB-Fan op zaterdag 16 november 2019, 15:02:37
Mijn eerste niet-Märklin loc.
Maar wel meteen een hele mooie loc. :P :thumbup:
Groet Michel
B) Nou, die HAG die mag, tis een hele mooie. :thumbup:
Dirk-Jan
Ontmoetingen
En nog
-Fred,
Maar dan hebt je ook wel een 'echte' Zwitser! Klasse werk en zal jou heel veel plezier gaan schenken! Je kunt ook wel zeggen: "een kostbaar bezit"! :thumbup:
Inderdaad een bijzonder mooi ding :).
Prachtig, maar die groene RE4/4 kan ik ook waarderen. Hoe oud is die al?
Ik schat een jaar of 50-60 :thumbup:
De groene re 4/4 (Märklin ret-800) is bouwjaar 1956. Heb ook nog een SET-800 (DB BR E44).
Gefeliciteerd met je jongste aanwinst. Mooi op de plaat gezet.
Ik heb hem ook in deze versie maar mijn versie wil na de ombouw nog niet lekker rijden.
Ik hoop dat dat bij jouw anders is. Hij verdient het op je mooie baan de nodige meters te maken.
groet, Erik
Broederlijk ...
Schitterende foto. :favorite:
WOSA kalender waardig. :)
Groet Michel
Inderdaad een heerlijke foto :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi gedaan allemaal hoor!!
Hele leuke foto.
groet
Harald
Citaat van: erik01 op zaterdag 16 november 2019, 19:45:42
maar mijn versie wil na de ombouw nog niet lekker rijden.
Ik hoop dat dat bij jou anders is.
Het is een HAG ! De vraag is: de oude serie of de nieuwere. Ik denk de oudere serie, 3-rail versie.
Dan zit je bij digitalisering van de loc. Als de loc al gedigitaliseerd is, denk ik: mooi voor jou, net op tijd.
Oudere locs van HAG kunnen met een ESU Hamo-magneet aangepast worden voor digitaal gebruik.
HAG had daarvoor zelf ombouwmiddelen, maar die zijn al lang niet meer leverbaar; er waren zelfs complete motor-vervangingen (noot 1).
Het grote probleem bij een oude-stijl HAG loc willen digitaliseren, is de lastregeling.
Je kunt bij hag-info (https://www.forum.hag-info.ch/forum/index.php?board-list/) per loc-type daarover van alles vinden, vooral over het opknappen van oudere locs.
*** edited 2020
noot1: ze zijn weer verkrijgbaar: vervangende motoren (voor oudere HAG locs) met permanentmagneet
noot2: forum.hag-info.ch heeft een nieuwe indeling, en oude links werken niet meer
Mooie Hag loc!
Is hij digitaal? Zo ja Hoe is hij gedigitaliseerd?
Citaat van: Jan22 op maandag 18 november 2019, 13:19:07
Citaat van: erik01 op zaterdag 16 november 2019, 19:45:42
maar mijn versie wil na de ombouw nog niet lekker rijden.
Ik hoop dat dat bij jou anders is.
Het is een HAG ! De vraag is: de oude serie of de nieuwere. Ik denk de oudere serie, 3-rail versie.
Dan zit je bij digitalisering van de loc. Als de loc al gedigitaliseerd is, denk ik: mooi voor jou, net op tijd.
Oudere locs van HAG kunnen met een ESU Hamo-magneet aangepast worden voor digitaal gebruik.
HAG had daarvoor zelf ombouwmiddelen, maar die zijn al lang niet meer leverbaar; er waren zelfs complete motor-vervangingen.
Het grote probleem bij een oude-stijl HAG loc willen digitaliseren, is de lastregeling.
Je kunt bij hag-info (https://www.forum.hag-info.ch/forum/index.php?board-list/) per loc-type daarover van alles vinden, vooral over het opknappen van oudere locs.
Ik ben ook bezig met bestandje Hag locs digitaal te maken. Tot dusver geen enkel probleem met Hag permanent Magneet en Esu locpilot 4 . Voor de Hag motor heeft de decoder een aparte instelling die bij mij uitstekend werkt.
Ben wel erg nieuwsgierig naar het gebruik van een Esu-Hamo magneet. Welk type gebruikt men daarvoor? Heb je daar persoonlijk ervaring mee?
Arthur,
Ik ben door je mooie draad heen gewandeld. Een mooi concept en mooi uitgewerkt allemaal. Complimenten.
Hierboven heb ik de achteraf naïeve vraag gesteld of je nieuwe Hag loc digitaal is. Ik heb nu het sterke vermoeden dat het antwoord nee is.
Hoe bevallen de rij eigenschappen van je eerste Hag loc?
Met vriendelijke groet Harry
De HAG rijdt zeer mooi, soepel en stil. .Ook zwaardere treinen trekt hij vlot bergop. Enkel heb ik de indruk dat de motor steeds even 'warm moet draaien voor hij mooi rijdt. In het begin loopt hij wat stroef. Ik heb ook wel het sleepcontact moeten vervangen door een Märklin exemplaar. De HAG sleper blijft soms hangen op de wissels.
Ik heb mijn groene HAG Re4/4i omgebouwd met een Märklin hoogvermogenmotor uit set 60944. Het is even knutselen, maar hij rijdt heel mooi. Zie https://photos.app.goo.gl/gUeHaGgnRbsnMEDi7 .
De omgeving rond de Bietschtalbriücke begint stilaan vorm te krijgen.
Het Bietschtal krijgt stilaan verder vorm :).
wow, kom voor het eerst deze topic tegen en dacht bij het eerste baanplan "te recht toe recht aan, dat is NIET Zwitsers". Bij de eerste gips-berg-platen en het gaas veranderde dat. Worden toch wel echte bergen. De rechter hoek is toch knap verwerkt in de achtergrond en de baan.
Het station in het midden heeft zijn (rechte) ruimte nodig en de bovenbaan ligt toch wel voldoende vrij van dat station. Mooi weggewerkt in de rotspartijen en achter de steunbalken van de zolder. Knap. Dit is WEL Zwitsers voor mij.
En dan nu het echte Zwitser gevoel, de super brug. Gezien het voorgaande wat bouwstijl en afwerking betreft, gaat dit beslist top worden.
Ook ik heb M-rails en K-rails, vindt de K-rails mooier voor in het zicht. Jij ook.
Het analoge rijden heeft zijn beperkingen, daarom heb ik al vrij vlug digitaal aansturen wissels en seinen aangeschaft, keybord enz. Maar nu ga ik toch verder met volledig digitaal met laptop, koploper en digitale locomotieven.
Al veel gelezen, nu klaar voor de eerste stappen in de digitale wereld, zeer waarschijnlijk met koploper als besturings software.
Hoewel jouw plan al vele jaren duurt is deze 7 pagina's impressie een mooie samenvatting ervan. Het is een hobby.
oja ik moet nog naar zee, schelpen zoeken als die er nog zijn ;)
Ook ik heb (opnieuw) dit topic vanaf de eerste bijdrage gevolgd.
Wat een mooi berglandschap met al die fraaie Zwitserse zaken.
Het blijft genieten.
Veel succes met de verder bouw van deze fraaie Marklin baan.
mvg Hans
Citaat van: jan en bergen op dinsdag 24 november 2020, 13:31:23
oja ik moet nog naar zee, schelpen zoeken als die er nog zijn ;)
Bij de Kaloot is altijd wat te vinden. (bij Borssele) :D
In Zwitserland zelf moet je voor die schelpen de mijnen in.
Zijn er nog updates te melden?
mvg Hans
Er zijn inderdaad nog updates :)
Ondertussen werd er verder gewerkt aan het Bietschtal.
Ook de man met de watermolen heeft eindelijk een bouwvergunning gekregen: