3railforum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: rscosworth op zaterdag 16 juli 2011, 16:46:36

Titel: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op zaterdag 16 juli 2011, 16:46:36
Goede middag allemaal!

Zoals jullie hier links kunnen lezen rijd ik met NS materieel uit de periode van 1998 tot 2002. De reden hier van is dat ik vroeger (in die periode) vaak met de NS zomertoer door Nederland reisde, het is dus een beetje mijn jeugdsentiment ;)

Voor mijn toekomstige baan was ik op zoek naar een klein station wat ik op schaal na zou kunnen bouwen. ?k Hou me graag bezig met rangeren, het station moet dus rangeermogelijkheden hebben. Uitgebreide scenery is niet echt mijn hobby, dus het moet ook nog eens een makkelijk na te bouwen station zijn ;)
 
?k Heb voor mezelf een hoop eisen/voorwaarden gesteld waar het station aan moet voldoen en ben vervolgens alle spoorkaarten, platte gronden, stationsweb, wiki, enz. af gaan speuren opzoek naar een geschikt station. Na maanden zoeken ben ik er achter gekomen dat station Lage Zwaluwe het dichtst bij mijn wensen komt, namelijk;

- Gelegen aan een spoorlijn met veel (internationaal) goederenverkeer
o   Ja, ligt tussen Kijfhoek en Antwerpen haven
- Hoofdlijn met 2x dubbelspoor om een druk personenvervoer na te bootsen
o   Ja, ligt voor splitsing Roosendaal/Breda
- Rangeersporen parallel naast de perrons, en niet in het verlengde er van (ivm ruimte)
o   Ja, ondanks de eerste 2 eisen toch een relatief compact sporenplan
- Station met directe aansluiting op een kleiner rangeerterrein/industrieterrein
o   Ja, 2 zelfs, namelijk; Moerdijk en Oosterhout Weststad
- Rangeermogelijkheid
o   Ja, mogelijkheid tot rangeren en oplopen is aanwezig
- Geen aparte HSL, alle treinen moeten op de hoofdbaan rijden
o   Ja, HSL was toen nog in aanbouw
- Veel doorgaande treinen
o   Ja, doorgaande intercitytreinen en internationale treinen
- Grote diversiteit aan rijdend materieel
o   Ja, HSL, NMBS, B-Cargo, NSR, NS Cargo, Raillion en meer
- Manier om aansluiting van/naar schaduwstation te maken dmv tunnel of viaduct
o   Ja, aan beide kanten van het station ligt een viaduct
- Eenvoudige scenery
o   Ja, was rond 2001 een grote bouwput, ivm aanleg HSL, dus makkelijk na te bouwen
- Rustige ligging (qua landschap)
o   Ja, rondom liggen weilanden e.d.

Mijn keuze om dit station na te bouwen ligt daarom al zo goed als vast, want volgens mij is er niet een ander station wat aan zoveel eisen voldoet als Lage Zwaluwe. De bouw er van kan nog lange tijd op zich laten wachten, eerst moet de baan van mijn vader nog verder afgebouwd worden ;)

Maar voor ik er aan begin; Wie heeft voor mij het exacte sporenplan van Lage Zwaluwe rond 2001? (Foto?s zijn ook welkom) Het huidige sporenplan heb ik wel gevonden:

?k Hoor het graag!
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Ronald op zaterdag 16 juli 2011, 17:22:25
Leuk idee. Ben benieuwd naar de vorderingen. Volgens mij heeft er in de Rail Magazine een stuk gestaan over Lage Zwaluwe (1 jaar geleden ofzo?)
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zaterdag 16 juli 2011, 17:27:26
Leuk idee. Ben benieuwd naar de vorderingen. Volgens mij heeft er in de Rail Magazine een stuk gestaan over Lage Zwaluwe (1 jaar geleden ofzo?)

'k Heb de hele jaargang van vorig jaar compleet in de kast liggen.. Ik ga ff zoeken ;)
Thnx voor de tip
edit: Dit staat in nummer 264 uit 2009, die heb ik helaas niet :(
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Ronald op zaterdag 16 juli 2011, 17:39:36
Misschien een zoekertje plaatsen? Of vragen of iemand een scan van dat artikel wilt maken?
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zondag 17 juli 2011, 19:41:12
Inmiddels is het zoekertje geplaatst ;)

Is er iemand die weet wanneer de fly-over is aangelegd?
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zondag 17 juli 2011, 23:15:24
Na een avondje googlemaps en sporenplanonline bestuderen heb ik de wisselstraat naar Breda/Roosendaal omgezet naar wintrack.
Hij is op maat gemaakt voor een module van 122x244

Hier aan vast moet dan nog een module komen van 122x244 met alleen maar rechte sporen en perrons; en tot slot nog een module met daarop de wisselstraat aan de kant van Dordrecht.

Hoor graag wat jullie er van vinden.. al zal de bouw er van nog wel even op zich laten wachten ;)
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Marklin5 op maandag 18 juli 2011, 00:17:06
Leuk idee, woon er in de buurt.
Ga je ook nog Station PB-Breda maken?
Of ga je niet zo ver?
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Golfer op maandag 18 juli 2011, 08:59:38
Ik vind het een prachtig plan. Alleen bij deze maatvoering kun je amper meer van modules spreken. Zijn gewoon joekels van tafels  :D

groet,
Michiel
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op maandag 18 juli 2011, 19:31:57
Leuk idee, woon er in de buurt.
Ga je ook nog Station PB-Breda maken?
Of ga je niet zo ver?


Haha dan zou ik een groter huis moeten gaan zoeken :D
Nee 'k wil het wel modulair gaan bouwen zodat het te verplaatsen/uit te breiden is.

Ik vind het een prachtig plan. Alleen bij deze maatvoering kun je amper meer van modules spreken. Zijn gewoon joekels van tafels  :D

groet,
Michiel

Dank je:) Nouja.. dank aan de bouwers van het origineel.. zij hebben het ontworpen, 'k teken het alleen na :D
'k Hoop overigens dat ik het goede railplan te pakken heb. 'k Heb het getekend zoals het er nu bij ligt, maar of het er ook zo bij lag rond 2001 dat moet ik nog even goed uitzoeken.

Maar voor alsnog zijn het alleen ideeën, er zit nog geen schroef in het hout :)

Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Marklin5 op maandag 18 juli 2011, 20:09:40
Je kan de afstand wat korter maken,
en je werkt met modules, dus kan het makkelijk :lol: :mrgreen:

Zo moeilijk is de wisselstraat van station PB- Breda niet  :D
Titel: Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op maandag 18 juli 2011, 20:46:41
haha das waar, maar voor als nog eerst dit plan maar passend zien te maken :D

'k Heb de wisselstraat richting Dordrecht er ook in staan, en een overzicht van het totaal.
Als je het vergelijkt met het echt dan is het in de lengte iets ingekort, maar er kunnen nog steeds goederen treinen staan van ruim 4 meter.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Lukas op dinsdag 07 augustus 2012, 11:36:28
Ik had al gereageerd in het topic van de baan die je met je vader maakt, maar ook hier nog even maar.
Het ziet er erg mooi uit.
Als je niet zeker weet of het plan goed is kan je in Google Earth 'terug in de tijd'.
Ik weet alleen niet hoever dat kan (het is volgens mij ook weer per gebied verschillend).

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op dinsdag 07 augustus 2012, 12:04:21
Klopt, Helaas ging dit niet verder terug dan 2005 :(

'k Ben er alleen nog niet over uit of ik de wisselstraten voor 100% na ga bouwen.
De laatste tijd zit ik meer te denken aan een eigen stationsplan gebaseerd op lage zwaluwe.

Her en der zullen de trajecten dan ingekort worden, om zo meer onderdelen van deze lijn na te bootsen.
Wat ik voornamelijk wil veranderen is de fly-over en het gehele traject tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Dit is in werkelijkheid dubbel spoor, maar ik zou dat willen verdubbelen naar 4 sporen.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: jptrain op dinsdag 07 augustus 2012, 12:12:43
ziet er goed uit je plan

gr john
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Marklin5 op dinsdag 07 augustus 2012, 12:19:01
ik weet niet of je deze al kende :

https://picasaweb.google.com/biemansjan/HSL_1996_2002# (https://picasaweb.google.com/biemansjan/HSL_1996_2002#)
'
Allemaal luchtfoto's en volgens mij ook Lage-Zwaluwe ;)
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op dinsdag 07 augustus 2012, 12:35:00
Deze foto serie had ik nog niet gezien, bedankt voor het plaatsen!

Het geeft wel veel inspiratie voor het maken van senery. (losse bielsen en bouwmaterialen die er liggen, bouwvoertuigen zoals heipaal machines e.d. (zijn er werkende heipaalmachines in HO ?)

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Lukas op dinsdag 07 augustus 2012, 14:53:13
Klopt, Helaas ging dit niet verder terug dan 2005 :(

'k Ben er alleen nog niet over uit of ik de wisselstraten voor 100% na ga bouwen.
De laatste tijd zit ik meer te denken aan een eigen stationsplan gebaseerd op lage zwaluwe.

Her en der zullen de trajecten dan ingekort worden, om zo meer onderdelen van deze lijn na te bootsen.
Wat ik voornamelijk wil veranderen is de fly-over en het gehele traject tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Dit is in werkelijkheid dubbel spoor, maar ik zou dat willen verdubbelen naar 4 sporen.

Dat is jammer.

Het is jouw modelbaan, dus maak het helemaal naar je smaak.
Volgens mij heb je veel materieel dus 4 sporen zullen denk ik niet mistaan.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Piwie op dinsdag 07 augustus 2012, 17:59:23
Je plannen zien er leuk uit, worden inderdaad grote tafels.

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op vrijdag 26 oktober 2012, 17:03:31
Goede middag allemaal,

'k Zie dat het al weer bijna anderhalf jaar geleden is dat ik dit draadje heb gestart!
Tijd gaat snel ;)

Deze week hebben mijn vriendin en ik te horen gekregen dat de koop van ons nieuwe huis 100% rond is... Dus het wordt tijd om plan Lage Zwaluwe uit de ijskast te halen!


Als ik de baan op een hoogte van zo'n 90 cm maak, blijft er nog een bruikbare ruimte over van ongeveer 6,15 meter bij 5 meter.
Station Lage Zwaluwe in volle lengte gaat hier helaas niet passen, dus 'k moet hier en daar een compromis sluiten.

Binnenkort maar even aan de slag met wintrack. De sleutel van ons huis krijgen we 1 feb, dus ik heb nog alle tijd om wat moois te ontwerpen. (hulp is altijd welkom ;) )
En hopelijk medio volgend jaar kan de bouw er van beginnen!


Tot die tijd werken we rustig door aan de baan van m'n vader ( Klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9203.msg141072) )
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Antal op vrijdag 26 oktober 2012, 17:24:25
Ha Richard,

Goed om te horen en van harte gefeliciteerd! :)
Mocht je baan er staan dan wil ik wel een keer langs komen met een sleep IC+ rijtuigen en de Italy express. :D :P :D
Heb je overigens ook gedacht hoe je het qua scenery gaat doen?

Groetjes,

Antal
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op vrijdag 26 oktober 2012, 18:30:13
He Antal,

Je bent van harte welkom!

De belgische baan van Erwin is mijn grote voorbeeld. Zie onderstaande link:
http://www.flickr.com/photos/51065302@N03/

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: d.vanaalst op vrijdag 26 oktober 2012, 19:15:13
Hoi Richard, van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe aankoop!
De ruimte die je tot je beschikking gaat krijgen klinkt heel erg mooi en ook dit plan ziet er spectaculair uit. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Groeten Dennis
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Antal op vrijdag 26 oktober 2012, 19:15:42
Tof dat ziet er goed uit dus ben erg benieuwd. :) :thumbup: :thumbup:

Groetjes,

Antal
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: robert39 op vrijdag 26 oktober 2012, 19:54:23
Leuk plan !! ik ga dit zeker volgen ,succes !!
Groet Robert
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zaterdag 27 oktober 2012, 19:26:35
Bedankt allemaal voor de reacties!

Onderstaand een eerste poging om Lage Zwaluwe met fly-over na te maken.
Er missen nog wel wat wisselstraten, maar die teken ik wel na als ik ongeveer een idee heb hoe het globaal moet gaan worden.

Bovenin zie je de fly-over richting de randstad, met een enkelspoor richting de industrie van Moerdijk.
Aan de onderkant station Lage Zwaluwe zelf met 2 sporen richting Zeeland/Belgie en met 2 sporen richting Noord Brabant.

Het rangeerterrein van Moerdijk moet ik nog bedenken, maar dat komt wel in een later ontwerp, net als de 3 grote schaduwstations onder de baan.

Wat vinden jullie hier van?
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Piwie op zondag 28 oktober 2012, 09:57:16
Hallo Richard,

Dat plan ziet er indrukwekkend uit, als je dit kunt realiseren in je hobby ruimte zo prachtig zijn :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zondag 28 oktober 2012, 17:38:21
Dank je Piwie ;)

Het is maar even snel een opzetje. Misschien dat ik toch ga voor rechte rangeersporen.
Alleen zal ik het dan evengoed wel diagonaal moet leggen ivm de ruimte.

'k Wil rangeersporen van minimaal 3meter50, dus dat word nog even puzzelen.

Daarbij komt ook nog een stukje industrie van Moerdijk met een havenspoor en een paar laad- en lossporen.

Al met al zijn dat aardig wat sporen, maar ik wil niet dat het te 'druk' oogt.

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Lee op zondag 28 oktober 2012, 17:55:43
Hoi Richard,

Dat zijn grote en ambiteuze plannen.
Je krijgt een prachtige ruimte straks per febr.
Als er iets ligt kom ik graag een keertje kijken.
We wonen in hetzelfde mooie dorp...

Gr. Leo

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op dinsdag 30 oktober 2012, 21:18:57
Hoi Leo,

De plannen zijn er wel, alleen de uitvoering nog haha!
Als het zo ver is dan moet je maar een keer langs komen  ;)

'k Heb het plan nog iets aangepast. Nu zijn de opstelsporen recht (wel iets korter), de 4-dubbele bocht is wat flauwer gemaakt, en de toegang tot het stukje industrie komt van de andere kant.

Zelf vind ik het wel een verbetering ;)

Of het allemaal gaat passen moeten we nog afwachten, want links onder (op de tekening dan) hangt de CV ketel.

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op donderdag 10 januari 2013, 20:51:01
Goeden avond allemaal!

Het komt allemaal steeds dichter bij. Nog maar 3 weken en dan is de sleuteloverdracht al!
We gaan zeker nog de hele maand februari klussen, dus het duurt nog wel even voor ik kan beginnen, maar m'n handen beginnen al te jeuken! Van mijn part begin ik vanavond nog met bouwen :D

'k Heb tot vervelens aan toe zitten tekenen in wintrack, waarvan alle tekeningen toch niet naar m'n zin waren  :P
Op een gegeven moment ben ik maar gestopt met tekenen ;) Ik moet sowieso eerst alle maten nog na meten voor ik een definitief plan kan maken.

Ik heb dus eigenlijk nog niet echt een update, maar ik reageer nu toch maar even in dit topic, omdat ik de komende maand(en) bijzonder weinig tijd zal hebben voor de hobby en het forum. Hopelijk ergens eind februari als we helemaal zijn overgegaan naar ons nieuwe huis dan zal ik weer wat tijd hebben.

Mochten jullie nog ideeën hebben, alles is welkom!

Gr Richard
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Rasbasket op zaterdag 12 januari 2013, 23:01:29
sorry, ik heb geen ideën maar ik vind dit wel een leuk draadje ik kom ook af en toe op het station lage zwaluwe dus ik vind het wel leuk
succes met klussen in jullie nieuwe huis
ik blijf dit draadje zeker volgen

groet rens
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: C-Brian op zondag 13 januari 2013, 00:46:46
Hallo Richard

Wat een prachtig baanplan! Hopelijk gaan de komende weken lekker snel en kan je aan de slag ;)

Wat betreft je baanplan, inspiratie moet je niet forceren ;) Neem de tijd en als je een ideetje krijgt of wat moois ziet in andermans baanplan, dan kun je daar misschien mee verder.
Wat ook nog wel zou helpen, is om je plan uit te tekenen. Je ziet je baanplan dan wat makkelijker dan op je beeldscherm, en met een potlood en een gummetje kan je prima aan je baanplan werken ;)

Veel succes!
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op vrijdag 08 maart 2013, 17:40:39
Goede middag allemaal,

Inmiddels is het ruim een maand geleden dat mijn vriendin en ik de sleutel hebben gekregen van onze nieuwe woning.
Afgelopen maand zijn we uiteraard begonnen aan de belangrijkste dingen (woonkamer/slaapkamer/keuken enz..)
Dat is inmiddels allemaal grondig verbouwd (muren er uit en al...) en we zijn inmiddels verhuisd!

Wel moet er nog veel worden afgewerkt.. Dat willen we allemaal nog af maken voor er word begonnen aan de zolder. Daar is tot op heden dus ook nog niets gedaan.
... Alhoewel niets... We hebben er wel een muur uit gesloopt zodat het 1 grote open ruimte is geworden.

Hopelijk kan ik volgende maand beginnen met het verbouwen van de zolder... Die lelijke bruine balken, leidingen, CV allemaal verwijderen/omleggen/opknappen enz!

Ik zit nog sterk te twijfelen of ik de schuine wanden wit maak of dat ze een lichtblauwe (álá de kleur van de blauwe lucht) ga geven.

Verder moet er nog een lichtplan komen.. Uiteraard goede werkverlichting, maar misschien wel een dag/nacht schakeling.
Aan de ene kant is de dag/nacht schakeling natuurlijk wel leuk, maar ik heb van 2 kanten licht van buitenaf.. Dus er is al een zekere natuurlijke dag/nacht schakeling :)

De ruimte om een mooie baan neer te leggen is er in ieder geval wel. Op rijhoogte (de hoogte van de onderste balken is +/- 90 cm) heb ik een bruikbare ruimte van zo'n 6,30 bij 4,50 meter.

Wat vinden jullie er van? (let niet op de rommel :P )
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: molly op vrijdag 08 maart 2013, 17:44:52
mooi ruimte.
Ik zal wel een kast om je cv maken en ook voor je wasmachine dan zijn die uit het zicht.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op vrijdag 08 maart 2013, 18:41:48
Om de ketel moet inderdaad een kast gebouwd worden.
De wasmachine en droger komen onder de baan, dus die zien we straks niet meer.

Die oranje box (centrale afzuiging) komt lager te hangen en ook onder de baan weg gewerkt.

Dan nog de cv leidingen die nu halverwege boven langs lopen die moeten onderlangs komen te lopen en die radiator moet worden verplaatst.

Als dat gedaan is, en alles is mooi geschilderd dan lijkt het al weer heel anders :)
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Lee op vrijdag 08 maart 2013, 19:30:40
Hoi Richard,

Dat is idd een hele mooie ruimte.
Ben heel benieuwd hoe je die in gaat vullen.
Word het een U-baan langs de wanden?

Gr. Leo. 

KLIK (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg711573#msg711573)

Edit Ronald: link aangepast
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: molly op zaterdag 09 maart 2013, 10:48:19
Pas op voor je centrale afzuiging de lucht moet zo snel mogelijk naar buiten worden afgevoerd,daarom zitten ze altijd zo hoog of in ieder geval dicht bij de afvoer naar buiten.
Mijn advies is laat die zitten en maak er een kast omheen.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Piwie op zaterdag 09 maart 2013, 13:10:57
Hallo Richard,

Dat is een prachtige ruimte, ik zou inderdaad je afzuiging zo hoog mogelijk houden en er een kast omheen maken.
De balken en plafond zou ik blauw maken zoals de lucht buiten.

Veel plezier met het opknappen van je zolder.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zaterdag 09 maart 2013, 14:09:51
Deze centrale afzuiging zuigt de lucht af van de verdieping hier beneden.
k Heb al een dakpan liggen met dakdoorvoer, dus niet alleen de box, maar ook de afvoer naar buiten word verlaagd tot net boven de vloer van de zolder.

Dan is alles uit het zicht :)

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: jptrain op zaterdag 09 maart 2013, 23:22:15
mooie open zolder.
geen probleem met de hoogte.
veel succes met de bouw van je baan.

gr john
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: Tomm op zondag 10 maart 2013, 09:48:42
De wasmachine en droger zou ik niet onder de baan plaatsen. Van een droger komt doorgaans veel warmte - condens af en een wasmachine kan gaan lekken. En mocht een van beiden een keer gerepareerd moeten worden dan is het ook niet echt handig wanneer ie onder de baan geparkeerd staat.

Mooie zolder, in ieder geval ruimte zat.

Groet,

Tom
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op zondag 10 maart 2013, 19:36:13
'k Heb toch nog even geluisterd naar jullie adviezen. Samen met mijn schoonvader hebben we bedacht om voor een groot deel een voorzetwand en koof te maken.
Aan de linker kant van de trap komt een voorzetwand van zo'n 40 cm diep. Hier valt de complete ketel met al het leidingwerk achter weg.

De mechanische ventilatie schuiven we ook op naar links, zodat deze ook achter de voorzetwand komt te zitten.
De afzuigbuis aan de rechterkant leggen we om, zodat deze net boven de al bestaande CVleidingen komt te lopen, wat vervolgens wordt weggewerkt in een mooie koof.


De droger krijgt een eigen directe afvoer naar buiten die nog onder de baan komt te zitten.
Boven de wasmachine/droger komt enkel een keerlus te lopen, dus dat durf ik nog wel aan  :)
Mochten er problemen mee zijn dan kunnen de wasmachine en droger zonder problemen naar voren geschoven worden.

Wat raden jullie aan qua werkverlichting? inbouwspotjes of TL-buizen?

Even een foto ter verduidelijking ;)
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: molly op maandag 11 maart 2013, 22:07:44
Een woord geweldig.
 Vergeet niet dat je wel bij de mechanische ventilatie moet kunnen i.v.m schoonmaken,maar daar zal je wel rekening mee hebben gehouden.

Ik zelf heb 12 inbouwspotjes van 50 watt geplaatst in mijn plafon geeft een zee van licht in de dakkapel zitten er 5,vind ik mooier dan TL.
Deze spotjes komen trouwen van de lidl heel goedkoop.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s1sLMGBtHSFeWyz6pnUB9sC2S1_0Vs0z4ZiVufn_mkCQ=/http://img10.imageshack.us/img10/7701/126di.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/10/126di.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bericht door: rscosworth op dinsdag 12 maart 2013, 11:55:27
Een woord geweldig.
 Vergeet niet dat je wel bij de mechanische ventilatie moet kunnen i.v.m schoonmaken,maar daar zal je wel rekening mee hebben gehouden.

Ik zelf heb 12 inbouwspotjes van 50 watt geplaatst in mijn plafon geeft een zee van licht in de dakkapel zitten er 5,vind ik mooier dan TL.
Deze spotjes komen trouwen van de lidl heel goedkoop.

Er komt inderdaad een deurtje of uitneembaar stuk zodat je bij de cv en mechanische ventilatie kan.
Die spotjes zien er wel erg strak uit! In combinatie met het verlaagd plafond krijg je wel een heel strak geheel!



Hoi Richard,

Dat is idd een hele mooie ruimte.
Ben heel benieuwd hoe je die in gaat vullen.
Word het een U-baan langs de wanden?

Gr. Leo. 

KLIK (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg711573#msg711573)

Edit Ronald: link aangepast

Het heeft even geduurd voor ik hier antwoord op had, 'k moest eerst alles even exact opmeten ;)

Linksboven op de tekening zie je de trapopgang. De baan komt hier voor een deel overeen.
De baan kan hier alleen niet breder worden dan 130 cm (max C4 rails), omdat je anders niet rechtop naar boven kan lopen.

Linksonder op de tekening zie je de CV ketel. Tussen de schuine wand en de CV ketel heb ik zo'n 140 cm (max C5 rails).

De baan komt inderdaad in een U-form. Echter zowel linksboven als linksonder op de tekening kan ik niet met een mooi railspiraal werken.
Linksboven kan niet omdat de trap er onder zit,,, En linksonder kan niet omdat daar de wasmachine en droger komen te staan.

De enige manier om van/naar een schaduwstation te komen is dmv een lange helling (4 sporig) aan de onderzijde van de tekening.
Dit geeft dus wel wat beperkingen (uitdagingen) voor het baanplan!
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Baanplan perikelen
Bericht door: rscosworth op zondag 17 maart 2013, 20:27:58
Ondanks dat ik nog niet ben begonnen aan het aftimmeren van de zolder, ben ik zo nu en dan wel vast bezig met het baanplan.

Eerder in het draadje heb ik een baanplan getekend van Lage Zwaluwe met gebogen sporen. Van dit baanplan heb ik definitief afscheid genomen. Gebogen opstelsporen vind ik toch niet zo mooi, en praktisch is het zeker niet met rangeren.. Waarschijnlijk word het aan- en afkoppelen op gebogen sporen een ramp.

Dan blijven er nog 2 mogelijkheden over... Namelijk rechte sporen langs 1 van de schuine wanden, of rechte sporen diagonaal over de zolder leggen.
Wat zouden jullie doen?

Als ik ze diagonaal leg kan ik wel langere opstelsporen maken, maar er blijft veel minder loopruimte over :s

Op onderstaande wintrackprintscreen is de minimale lengte te zien die ik nodig heb om mijn treinen kwijt te kunnen. (gemiddelde goederentrein van mij is z'n 3,5 meter lang)

Paralel naast de goederensporen moeten nog minimaal 4 sporen+perrons voor personentreinen komen
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Baanplan perikelen
Bericht door: Piwie op maandag 18 maart 2013, 20:16:24
Hey Richard,

Ik zou ze schuins leggen, volgens mij heb je dan nog ruimte genoeg.
Je kunt anders ook nog een uitneembaar stuk maken waar je dan makelijk door kan lopen naar de andere zijde van de baan.

Veel plezier met puzzelen aan je baan plan.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op zaterdag 13 april 2013, 17:50:11
Goede middag allemaal,

Het ontwerp voor het schaduwstation is af!
Na weken lang plannen en talloze veranderingen is dit toch wel het beste ontwerp tot nu toe.

In het bovenste schaduwstation kan ik 2x 8 treinen kwijt. Hier kan ik totaal 16 treinen parkeren van 2,40 tot ruim 4 meter.
In het onderste schaduwstation kan ik nog eens 10 treinen kwijt, eveneens van 2,40 tot ruim 4 meter.
Totaal dus plek voor 26 treinen op 1 niveau en nog 2 programmeerspoortjes.

De lengte van de 4-sporige helling naar het zichtbare niveau is ruim 7 meter lang. Met een stijgingspercentage van 3,5% kan ik een hoogte winnen van zo'n 25 cm.
Dit zal toch voldoende moeten zijn om de sporen te kunnen bereiken. De achterste sporen van het schaduwstation zijn altijd nog vanaf de achterkant bereikbaar.


Op het zichtbare niveau komt nog een kleiner schaduwstation van +/- 6 treinen. Deze zal "verborgen" worden onder een snelweg van ruim 6 meter lang.

Lijkt dit jullie iets?
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Piwie op zondag 14 april 2013, 08:07:13
Hallo Richard,

Dit lijkt mij wel een prachtig ontwerp, veel opstelsporen, lange lengtes en een mooi stijgings percentage.

Nu het zichtbare gedeelte nog ontwerpen :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: sbbmarklin op zondag 14 april 2013, 14:58:07
En vooral ook veel plekken waar je niet of moeilijk bij kan.

Gr Arnout.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Alexander VL op zondag 14 april 2013, 17:45:05
dit lijkt me ook een mooi plan. Ik ben benieuwd naar het vervolg  :thumbup:
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op maandag 15 april 2013, 20:52:30
Bedankt voor de reacties!
'k Heb nog een kleine aanpassing gemaakt, zodat ik langere goederentreinen kwijt kan in het kleine schaduwstation.

En vooral ook veel plekken waar je niet of moeilijk bij kan.

Valt mee! Hieronder zie je waar gaten komen, zodat je hier van onderaf bij kan. Ook kun je achter de schaduwstations komen (rode vlakken).
Dus ik kan zowel vanaf de voorkant overal bij, als ook vanaf de achterkant. Alle wisselstraten zijn te bereiken via de gaten.

De afstand tussen de 2 verdiepingen wordt zo'n 25 cm, dus als het goed is heb ik ruimte genoeg om overal bij te kunnen.


Binnenkort eerst maar een start maken met de onderbouw. Dan heb ik nog tijd genoeg om lang na te denken over het zichtbare gedeelte ;)
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Piwie op woensdag 17 april 2013, 17:14:12
Ziet er strak uit.

Veel plezier met de onderbouw.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op maandag 27 mei 2013, 22:07:49
Goede avond allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb. Helaas gaan de vorderingen van de zolder/baan niet zo snel als gehoopt :)
We zijn de afgelopen maanden zo druk geweest met het huis dat we eerst maar even lekker zijn gaan wonen en niet gelijk verder zijn gaan verbouwen op zolder.

Op de zolder is dan ook echt nog steeds helemaal niets gedaan  O:-D

Ook het maken van een baanplan heeft even op een laag pitje gestaan, maar afgelopen weekend toch maar weer even wat opgepakt, met onderstaande ontwerp tot gevolg. Het schaduwstation was al af, maar nu heb ik ook het baanplan van 1 kant van het station er in zitten. Ik heb er bewust voor gekozen om iets minder opstelsporen te maken voor de goederentreinen. Met minder sporen heeft het sporenplan een betere lengte/breedte verhouding, en zo veel opstelsporen heb ik toch niet nodig. Ook is er wat meer ruimte voor scenery.

Daarnaast heb ik er voor gekozen om niet alle overloopwissels van/naar Roosendaal en Breda in te plannen. Zonder al die wissels geeft het een veel rustiger beeld.. Met wissels was het zo rommelig. En waarschijnlijk ga ik die overloopwissels toch niet gebruiken.

Nu volgt nog de wisselstraat richting Dordrecht met de bijbehorende fly-over en tot slot het enkelspoortje naar Moerdijk.

'k Hou jullie op de hoogte!

Gr Richard
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op dinsdag 24 december 2013, 20:58:33
Goede avond allemaal!

Terwijl ik zelf rond de feestdagen gewoon moet werken, is mijn schoonvader onverwachts bij ons op zolder aan de gang gegaan :D

Inmiddels heeft hij de cv leidingen die in de weg zaten allemaal omgelegd, hij heeft het expansievat verplaatst, radiatoren verplaatst, afzuigsysteem verplaatst!
En dat allemaal zodat zijn schoonzoon (ik dus) meer ruimte heeft voor zijn treinbaan  O:-D

Na de feestdagen gaan we beginnen met het de elektra, verlichting, raggelwerk, isoleren, gipsplaten, schilderen en tot slot de vloerbedekking.
De planning is nu toch wel dat de zolder ergens in januari/februari gebruiksklaar moet zijn!

Daardoor begint het baanplannen bedenken ook weer te kriebelen :)
Echt een duidelijk baanplan voor het zichtbare gedeelte is er nog niet, maar heb ondertussen wel een beter schaduwstation getekend.

Tussen de sporen komen openingen zodat ik van onder af beter bij de sporen kan komen.
Ook zijn alle 27 opstelsporen nu ongeveer even lang (minimaal 350cm), zodat elke trein op elk spoor binnen kan komen.

Wat vinden jullie er van?
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Simon BR39 op dinsdag 24 december 2013, 22:14:47
Dag Richard,


vraag me niet hoe, maar zie dit topic voor t eerst  :O
heb niet zoveel tijd, maar 1 dingetje: waarom ben je overgestapt op een nieuw schaduwstation, waarbij je maar 2 aparte opstelplaatsen hebt?
zoals ie nu is, moet je bij de grootste 'file rijden' (de treinen achterelkaar zetten) wil je t een beetje optimaal benutten, of zie ik dat verkeerd.
Bij de vorige kon je meer verschillende treinen kwijt...


gr Simon
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op dinsdag 24 december 2013, 23:14:22
Het is straks de bedoeling dat ik per spoor leeg wil gaan rijden.
Ik heb 6 lange sporen waar ik telkens 3 treinen op kan zetten.
Vooraan een doorgaande/internationale trein, dan een stoptrein/sneltrein/sprinter en tot slot een goederentrein.


Voorafgaand aan de 6 lange sporen heb ik nog de mogelijkheid om 9 treinen binnen te laten komen, met de mogelijkheid om elkaar te passeren, voor het geval ze niet in de juiste volgorde binnen komen.


Pas wanneer een van de 6 sporen volledig leeg is gereden komen er 3 nieuwe treinen binnen die gelijk op het goede spoor stoppen.

Dan zal het file rijden mee vallen hoop ik. k Ga het van te voren nog in koploper simuleren om te kijken of het echt zo goed werkt als ik in gedachte heb :)
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op donderdag 26 december 2013, 10:41:33
Goede morgen allemaal!

'k Ben nog even aan het puzzelen met de spoorverdeling.
Het is de bedoeling dat ik per spoor leeg ga rijden, dus het is niet mogelijk om bijvoorbeeld een ICE3 (die 1 keer per 2 uur rijd) op hetzelfde spoor binnen te laten komen als bijvoorbeeld een plan v (die elk half uur rijd).


Hieronder een overzicht van de 12 personentreinen die de dienstregeling gaan vormen.
(De overgebleven ruimte achter in het schaduwstation zal dan worden opgevuld met goederentreinen)

Sneltrein: (2x per uur)
Koploper
IRM

Stoptrein: (2x per uur)
Plan V
DD-AR (met NS1720)

Intercity: (1x per uur)
ICR (met NS1136)
IC+ (met NS1736)
ICK (met NS1855)

Internationaal: (1x per 2 uur)
InterRegio (met NS1144)
Benelux (met B1186)

Hoge snelheidstrein: (1x per 2 uur)
Thalys
NS ICE3

Vakantietrein: (1 á 2 keer per dag)
Couchette / alpenexpress (met NS1211)

De verdeling komt zoals jullie zien niet helemaal lekker uit. Het is niet zo dat ik van elk type trein een even aantal heb  :| Ook rijden ze niet allemaal even vaak per uur. Ook weet ik niet helemaal zeker hoe vaak er bijvoorbeeld een Thalys of ICE reed rond 2001. Dat staat nu op 1x per 2 uur, maar of dat juist is? Geen idee  O:-D

Heeft iemand nog ideeën ?
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Hero op donderdag 26 december 2013, 11:05:12
Ik denk dat het veel slimmer is een spoortje met int. +intercity te maken en een combi van de veel rijders.
Je hebt twee tot vier sporen waartussen je ook halverwege kan wisselen dat moet voor genoeg variatie kunnen zorgen.

Misschien is het handig om een paar van je sorteer wissels naar halverwege te verplaatsen.
Je hebt nu dubbele mogelijkheden.Wat me onzin lijkt. De trein staat na inrijden toch een poos stil.Kan ie ook wel even wachten tot zijn buurman de wisselstraat is gepasseerd.

Robin
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op vrijdag 27 december 2013, 21:50:21
Hoi Robin,

Ik denk dat je gelijk hebt :) Het schaduwstation heb ik ook aangepast. 'k Neem aan dat je het zo bedoelt?
De sporen worden hierdoor wel ietsjes korter, maar daar kan ik wel mee leven. Goed idee!

De treinen die 1 keer per 2 uur rijden laat ik dan wel over het middelste spoor rijden, omdat die altijd op elkaar moeten wachten bij het in- en uitrijden.

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Piwie op zondag 29 december 2013, 09:29:34
Hallo Richard,

Ik denk dat Robin gelijk heeft, je sporenplan ziet er zo wel beter uit.
Wat betreft je schoonvader, deze moet je in eere houden kan die nog meer klusjes voor je opknappen en jij meer tijd aan je modelbaan :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: Hero op zondag 29 december 2013, 21:53:02
Ja zo ongeveer.
Je hebt nu nog meer inhaal mogelijkheden.
Lijkt me dat het hier wel mee moet lukken.

Robin
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op zondag 27 april 2014, 10:53:15
Goede morgen allemaal, iedereen weer bijgekomen van koningsdag? :)
Vandaag even lekker een dagje op de bank doorbrengen, dus een mooi moment om weer even met wintrack te spelen  O:-D

De bouw is nog steeds niet van start gegaan. 'k Was nog steeds niet tevreden over het schaduwstation.
Het was nog "te ingewikkeld" en met "te veel wissels". Ook had ik bedacht om met 3 sporen van/naar de hoofdbaan te rijden, maar dit ga ik ook niet nodig hebben.

'k Heb daarom onderstaand schaduwstation getekend. Hier kan ik het volgende in kwijt:

6 treinen van 2meter40
6 treinen van 2meter70
6 treinen van 3meter
3 treinen van 3meter30
En op het spoor wat na de keerlus terug naar boven gaat kunnen nog eens 3 treinen staan van 3meter30. Al zullen die daar alleen staan als ik ga stoppen met rijden. Anders is dit een doorgaande baan.

Totaal kan ik dan 24 treinen kwijt, terwijl ik maar 12 wissels gebruik, waarvan er maar 6 met aandrijving zijn.
Ik wil wel weer zo veel mogelijk per spoor leeg laten rijden, om "filevorming" tegen te gaan.

Met een lange helling wil ik naar het zichtbare niveau gaan rijden, en vanaf daar is het nog "under construction" :)
Wat vinden jullie van dit idee?

Gr Richard
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op zondag 27 april 2014, 10:54:54
Nu met bijlage:
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: brietdijk op zondag 27 april 2014, 11:05:27
Hoi Richard, ik had je topic ook nog niet gezien O:-D. Je hebt serieuze plannen en ben zeer benieuwd hoe het gaat worden. Ik woon in Etten-Leur dus ik ken het station daar een beetje. Ik ga je zeker volgen!!
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: KdeB op zondag 27 april 2014, 23:48:24
Hoi Richard

Als eerste je hebt een geweldige ruimte,  :thumbup:
Ik zou het schaduwstation spiegelen, dan heb je een langere helling.
Je rijdt met Koploper daarmee heb je de mogelijkheid om met meerdere blokken per spoor meer treinen met variabele lengtes op te stellen, koploper zoekt het zelf uit op basis van optimale lengte.
Enig nadeel het kost wel een hoop bezetmelders, bij mij werkt het perfekt.
Kijk eens naar dit voorbeeld wat ik gemaakt heb, dit is 4blokken per spoor maar kunnen er ook best 8 zijn.
Klik  (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46114.0).

Mvg
Koos
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op maandag 28 april 2014, 07:44:49
Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat worden :)

@kdb, bedankt voor het mee denken. hoe bedoel je spiegelen? Keerlus onder en helling boven? Dan zou de keerlus boven het trappengat komen.
k Heb wel na gedacht over dynamische blokken. Maar omdat ik het zo simpel mogelijk wil houden maak ik sporen die lang genoeg zijn. Meer opstelsporen heb ik niet nodig.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: brietdijk op maandag 28 april 2014, 08:49:02
Ik heb ook een paar lange opstelsporen in 2 blokken verdeeld, hier laat ik straks alleen een select aantal toegewezen treinen parkeren. Dus alleen treinen die qua lengte daar passen. Ik rij met itrain, dus ik weet niet hoe dat in koploper gaat.
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: KdeB op maandag 28 april 2014, 13:46:29
@kdb, bedankt voor het mee denken. hoe bedoel je spiegelen? Keerlus onder en helling boven? Dan zou de keerlus boven het trappengat komen.
Ja en dan de sporen voor de keerlus wat inkorten en aan de bovenkant toevoegen.

Dus een kort treinstel houdt dan een lang blok bezet?

Mvg
Koos

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op maandag 28 april 2014, 17:30:52
De ruimte boven het trappengat mag ik van de vrouw des huizes helaas niet gebruiken waardoor het spiegelen niet kan ;)
Als ik het om zou draaien dan is de helling inderdaad wel wat langer, maar dan hebben de blokken een ongelijke lengte.

Mocht de helling te kort zijn om het hoogte verschil te overbruggen, dan kan ik er eventueel voor kiezen om 1 winding oe te voegen in de vorm van een minispiraal.

Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op maandag 02 juni 2014, 17:54:22
Hallo allemaal,

Weer even een (gebrek aan) update van mijn kant. Dit keer met goed nieuws en met slecht nieuws...

Het slechte nieuws is dat de bouw van de modelbaan op een nog lager pitje is gezet.
Het goede nieuws is (en ook gelijk de reden van het slechte nieuws...), we verwachten onze eerste kleine  :D

Dus voordat de zolder aan de beurt is, moet eerst de babykamer af  O:-D
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: nobody op maandag 02 juni 2014, 19:11:16
Tja als je meer met je ... speelt dan met je treintjes krijg je dat. ;)
Overigens: Gelukgewenst :important:
Titel: Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bericht door: rscosworth op maandag 02 juni 2014, 19:37:49
Haha dat heb je mooi omschreven! Dank je