Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: Clint op zondag 03 juli 2011, 16:44:51

Titel: - Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: Clint op zondag 03 juli 2011, 16:44:51
Hallo Allemaal,

Ik heb een belangrijke vraag, die ik graag beantwoord had, anders doe ik dadelijke dingen fout en dan ben ik niet blij   O:-D>:-D
Ik ben vrijdag naar interhobby gegaan, en daar zei de verkoper, dat vroeger op z'n klein kopstation (zie hieronder) weinig seinen stonden.
Meestal 1 om in te rijden en 1 om uit te rijden, en de seinwachter en conducteur hielpen de machinist met aangeven waneer hij mocht vertrekken.
Vaak liep de seinwachter (omdat het toch niet druk is, 1 trein per uur/ per twee uur) naar de machinist toe en gaf hem brieven waarop stond waneer hij mocht vertrekken. En voor de zekerheid deed de seinwachter de eene sein dan omhoog.
En bij het spoor van de onderhouds loods hoefde alleen maar een W te staan,

Klopt dit verhaaltje dat ik dus maar 2 seinen ( + 1 W sein ) hoef te hebben? Of is het gewoon onzin wat de verkoper mij adviseerden?

Alvast bedankt als ik mij hier meer over kan vertellen!

MVG Clint

Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: feerden op zondag 03 juli 2011, 17:11:13
Als aanvulling op het gestelde het W sein ('n lamp met een groene rand er omheen) staat dan bij elk spoor

Fred
Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: Nieuwenhuis op zondag 03 juli 2011, 17:45:36
Dag Clint.

Zelf vindt ik dit ook moeilijke materie hoor! Van het W(arte)sein weet ik wel
dat het alleen wordt toegepast bij rangeersporen . . .
Het is allemaal niet zo eenvoudig als simpele verkeerslichten: afhankelijk of
het een hoofd- of nevenbaan is en natuurlijk in welke periode.

Ik heb hier nog wel een aantal nuttige links t.a.v. seinenstelsels:
http://www.bahnstatistik.de/ (http://www.bahnstatistik.de/)
http://www.sh1.org/eisenbahn/s.htm (http://www.sh1.org/eisenbahn/s.htm)
http://www.thesignalpage.nl/data.php (http://www.thesignalpage.nl/data.php)
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html (http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html)
http://www-users.rwth-aachen.de/christoph.schmitz2/smsignal.html (http://www-users.rwth-aachen.de/christoph.schmitz2/smsignal.html)
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik (http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik)
Wellicht kun je er informatie uit halen waarmee je verder kunt.

Groeten,

Erik.
Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: Clint op maandag 04 juli 2011, 11:56:55
Citaat van: feerden op zondag 03 juli 2011, 17:11:13
Als aanvulling op het gestelde het W sein ('n lamp met een groene rand er omheen) staat dan bij elk spoor

Fred

Alleen bij rangeer sporen toch?  :|

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 juli 2011, 17:45:36
Dag Clint.

Zelf vindt ik dit ook moeilijke materie hoor! Van het W(arte)sein weet ik wel
dat het alleen wordt toegepast bij rangeersporen . . .
Het is allemaal niet zo eenvoudig als simpele verkeerslichten: afhankelijk of
het een hoofd- of nevenbaan is en natuurlijk in welke periode.

Ik heb hier nog wel een aantal nuttige links t.a.v. seinenstelsels:
http://www.bahnstatistik.de/ (http://www.bahnstatistik.de/)
http://www.sh1.org/eisenbahn/s.htm (http://www.sh1.org/eisenbahn/s.htm)
http://www.thesignalpage.nl/data.php (http://www.thesignalpage.nl/data.php)
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html (http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html)
http://www-users.rwth-aachen.de/christoph.schmitz2/smsignal.html (http://www-users.rwth-aachen.de/christoph.schmitz2/smsignal.html)
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik (http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik)
Wellicht kun je er informatie uit halen waarmee je verder kunt.

Groeten,

Erik.

Ben er niet echt wijzer op geworden  :? :|

Maar tog bedankt!  ;)

Weet iemand meer?

MVG Clint
Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: fnieste op dinsdag 05 juli 2011, 08:49:54
Het klopt dat er weinig seinen stonden. Dat kwam ik met wintersport in Oostenrijk ook tegen op een lokaal klein buurtstation.
Waar het kleine rangeerterrein uitkijkt op het hoofdspoor met het sein, is geen ander sein nodig, dus je kan volstaan met twee seinen.

mvg,
Frank
Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: Ronald69 op dinsdag 05 juli 2011, 09:13:13
Clint,
Deze http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik link is het meest bruikbare voor jou situatie.
Het is wel in het Duits maar dat mag geen probleem zijn als je het vertaald en een beetje moeite er voor doet.

Grt, Ronald.
Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: doef op dinsdag 05 juli 2011, 22:52:27
nuttig draadje dit. Ik moet binnenkort ook met seinen aan de slag. Ben op zoek naar tips en tricks voor tijdperk 1 seinen. Ik wil denk ik beierse seinen gaan toepassen. Viessmann lijkt me. Maarja, moet ik wel weten waar en welk type.

tnx voor de links. Erg helpful. Ik zal er over een poosje eens wat dieper induiken.  :thumbup:
Titel: Re:- Seinen besturing in : 1900-1945 -
Bericht door: de Hoeve op dinsdag 05 juli 2011, 23:31:39
als er slechts 1 trein rijdt, heb je helemaal geen seinen nodig!

Ons beeld van de spoorwegen is in belangrijke mate gevormd door foto's van de grote duitse emplacementen en hoofdbanen en veel verkeer. Maar lokale baantjes lijken meer op trams met zeer eenvoudig seinstelsel en rijden "op zicht". Dus een sein hier en daar mag wel, maar hou het beperkt.

Bovendien waren in vroeger tijden vaak vlaggen in gebruik. Een leuk voorbeeld is de stoomtrein van Apeldoorn naar Dieren. Daar stopt de trein voor een spoorwegovergang, de conducteur loopt naar de weg en stopt het verkeer met een rode vlag. Als de trein voorbij is, springt hij bij de achterste wagon weer op de trein!
Maak dat maar eens in model  :)

groeten,
Hessel.