Poll
Vraag:
Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?
Optie 1: Ja
stemmen: 48
Optie 2: Nee
stemmen: 38
Het zit al verstopt in een andere discussie lijn op het forum, maar ik vind het een eigen thread waard. Artitec onthult hun plan voor de 3737 serie op hun website! Zat het eerst verstopt in hun nieuws, het staat nu op de voorpagina van hun website www.artitec.nl. Ga hem bekijken op de beurs in houten op 19 februari, of OnTraxx in het spoorwegmuseum op 25-27 februari.
:warning: Eén minpuntje, het model heeft een minimum boogstraal van 415 mm, en ik heb voornamelijk 360 mm. Daar moet nog een fix voor komen.
Citaat "De 3700 kan zowel in gelijkstroom(DC) als in wisselstroom (AC) geleverd worden. De minimale boogstraal is 41,5 cm; dit is R2 voor het Märklin-Trix railsysteem."
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 06:56:48
:warning: Eén minpuntje, het model heeft een minimum boogstraal van 415 mm, en ik heb voornamelijk 360 mm. Daar moet nog een fix voor komen.
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase.
(https://files.3rail.nl/tinypic/2vb7p77.jpg)
bron: bnlsDaarnaast: ik wil de lok nog wel eerst eens op 3rail zien rijden. Artitec en 3rail is tot op heden een dikke teleurstelling.
Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase.
Ontwerpfase of niet, zolang ze de serie nog niet gebouwd hebben roep ik het in ieder geval wel. Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om. Niet geschoten zeker mis.
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 18:07:21
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase.
Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om.
:-*
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 18:07:21
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase.
Ontwerpfase of niet, zolang ze de serie nog niet gebouwd hebben roep ik het in ieder geval wel. Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om. Niet geschoten zeker mis.
dream on! R1 is geweest.
zo 2010
:(
Ik wil hem dol graag bestellen,.... :O nu moet ik wachten,...... :?
Ik vind het verschikkelijk jammer dat deze lok niet door een Normale circel kan. :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Kunnen we eens een poll houden wie wel en wie niet R1 hebben op zijn/haar baan :idea:
Ik ben wel benieuwd.....
Groet jan
Citaat van: Jan 1212 op vrijdag 04 februari 2011, 21:07:16
Kunnen we eens een poll houden wie wel en wie niet R1 hebben op zijn/haar baan :idea:
Astu, zie nu bovenaan het topic.
Groeten,
Herman
Voor diegene die het nog niet doorhebben, de 3700en van Artitec zijn 1:87!
Märklin locs en rijtuigen zijn 1:93.5 en derhalve is haar railprogramma hierop aan gepast en dat is ook de reden dat de meeste 1:87 locs en rijtuigen moeite hebben om door R1(360mm) te gaan.
Je moet ook niet willen om dit soort locs door R1 te proppen wat onsporingen ten gevolg heeft.
Daarom wordt ook het advies van min.boogstralen gegeven voor dit soort locs en in dit geval is dat 415mm wat overigens redelijk krap is.
Ze gaan hem echt niet aanpassen want dat betekend de bestaande mallen aanpassen wat weer tenkoste van de prijs zal zijn in negatieve zin.
Grt, Ronald.
Citaat van: Herman05 op vrijdag 04 februari 2011, 21:39:23
Citaat van: Jan 1212 op vrijdag 04 februari 2011, 21:07:16
Kunnen we eens een poll houden wie wel en wie niet R1 hebben op zijn/haar baan :idea:
Astu, zie nu bovenaan het topic.
Bedankt maar daar zit ik nou net niet op te wachten. Dit gaat over de 3737 van A*. Kun je niet je eigen draadje starten? :?
Gr, Ben.
Snap helemaal niet waarom dat ding niet door R1 bochten gaat 8o, zo lang is ze toch niet ?, tis geen Mallet ;), die trouwens WEL door R1 bochten gaat B)
Mvg Gert
Citaat van: v200marklin op zaterdag 05 februari 2011, 08:45:54
Snap helemaal niet waarom dat ding niet door R1 bochten gaat 8o, zo lang is ze toch niet ?, tis geen Mallet ;), die trouwens WEL door R1 bochten gaat B)
De assen zullen niet genoeg zijdelingse speling hebben. Artitec richt zich op de meer realistische modelspoorder en daar hoort in hun visie denk ik geen R1 bij.
Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op zaterdag 05 februari 2011, 08:58:23
De assen zullen niet genoeg zijdelingse speling hebben. Artitec richt zich op de meer realistische modelspoorder en daar hoort in hun visie denk ik geen R1 bij.
Gr, Ben.
Ik ben er gisteravond even voor gaan zitten en heb de wiskunde knobbel aangezet. Als ik een schatting mag maken dan is het verschil tussen boogstraal R1 en R2 een verschil in zijdelingse speling van 0,15 mm extra in het geval dat alle 3 hoofdassen speling hebben, en 0,3 mm als alleen de middenas speling heeft. Maar ik laat me graag corrigeren indien mis. Is die 0,15 mm nou nergens te vinden?
Ik zit krap behuisd, met R2 is wel realistischer, OK, maar dan wordt de baan wel beperkter. Ik gebruik zelfs een deel de industriestraal voor een bergbaantje. En ik heb alleen maar R1 wissels, kom je daar weer tegen kosten aangelopen. Sorry hoor, maar wat ik vanaf jongsafaan heb opgebouwd ga ik niet in 1-2-3 inruilen.
En last but not least, realistische modelspoorder als doelgroep of niet, de grote meute zit volgens mij met hetzelfde probleem, dus een oplossing verhoogt je omzet, en dat is bu-!-si-!-ness!
Stuur een mail naar Artitec en je krijgt vast en zeker antwoord.
Gr, Ben.
Er moeten grote concessies aan een model worden gedaan om dergelijke locs door de gangbare modelboogstralen te krijgen. Nu al zijn de wielen het minst geslaagde onderdeel van het verder zo fraaie model. Dergelijke flenzen worden door Fleischmann niet meer bij stoomlocs gebruikt op hun tweerailmodellen. Laat ze dat alsjeblieft niet nog erger maken.
Ik ben niet zo thuis in boogstralen.
Ik wil m zeker hebben,want prachtloc!
Maar wat houdt dat voor mij in??Ik rij met M rail,en gebruik dus de bochten 5100 en 5200.
Uiteraard geen 5120,die is wel erg scherp.
5100 (R1) heeft een straal van 360 mm en 5200 (R2) een straal van 437,4 mm. De Artitec 3700 serie zal dus niet door R1 kunnen. Het hoeft overigens niet alleen aan de zijdelingse speling van de drijfassen te liggen, de bewegingsvrijheid van het voorloopstel is zeker ook een beperkende factor.
Citaat van: asconahobbyist op zaterdag 05 februari 2011, 10:58:35
Ik ben niet zo thuis in boogstralen.
Ik wil m zeker hebben,want prachtloc!
Maar wat houdt dat voor mij in??Ik rij met M rail,en gebruik dus de bochten 5100 en 5200.
Uiteraard geen 5120,die is wel erg scherp.
Hoi,
de 5100 is R1, dus helaas gaat dat niet goed lukken.
Groeten Sander
Laten we het afwachten, misschien lukt het wel.
en wissels dan ?? :confused:
gr,
Matthijs
Citaat van: Electronica Freak op zaterdag 05 februari 2011, 11:44:28
en wissels dan ?? :confused:
gr,
Matthijs
Hoi Matthijs,
c-rail wissels zijn afbuigend R2, dus dat moet lukken.
Groeten Sander
De "gewone" wissels in c-rails zijn wel (minimaal) R2.
:warning: De gebogen wissels in c-rails (24671 & 24672) zijn R1, zowel "rechtdoor" als afbuigend :warning:
Edit: c-rails toegevoegd
mmm,dan heb ik er feitelijk niks aan,want op mijn baan zijn bijna alleen maar wissels uit de 5100 serie.
Ga ik er nog wel eens goed over nadenken wat ik wil.
Heb er best die 500 euro voor over,maar als ik m feitelijk niet kan laten rijden,tsja.........
En een tender zonder draaistellen,maar starre assen. (natuurlijk ook wel met speling)
Ben blij dat ik geen lage radii ga gebruiken.
Roy
Laten we eerst afwachten wat de ervaringen in R1 zijn!
Ik sprong een gat in de lucht toen ik hoorde dat de 3737 eindelijk zou worden uitgebracht, maar als hij niet door R1 bochten kan heb ik er helemaal niets aan. :(
Citaat van: Knarf op zondag 06 februari 2011, 00:04:03
Ik sprong een gat in de lucht toen ik hoorde dat de 3737 eindelijk zou worden uitgebracht, maar als hij niet door R1 bochten kan heb ik er helemaal niets aan. :(
Hey Frank, dat probleempje lossen we wel op hoor !
Eérst maar eens zorgen dat er een 3737 kòmt. :-)
groeten, Willem. ;)
Het laat me niet los, dus het piekermasjien heeft een tijdje staan malen op het onderwerp. Na weer een nachtje slapen, en een lange strandwandeling is me een :warning: paardemiddel te binnen geschoten. Wel een oplossing voor de drijfwielen hooguit, maar nog niet voor de voorlopende boogie.
Door de middelste drijfwielen flensloos te maken past de machine zeker door de bocht. >:-D
Artitec zal ik het niet aandoen om te vragen, eerder mijn oplossing om de vijl te hanteren. Ik heb het ooit bij een model van een Engelse lok gezien.(*) Maar of je daarmee niet van de regen in de drup komt, bijvoorbeeld bij wissels of snelle bochten, dat durf ik niet te zeggen. En de puristen gaan natuurlijk over de rooie, maar daar zit ik even niet mee.
De boogstraal is in ieder geval voor mij geen stopper meer.
EDITED hierboven.
*) Van Engelsen kan je alles verwachten. Ik heb ooit een bocht gezien die in de oorlog bij gebrek aan beter met stukken rechte rails was gelegd. Dat lag er in de jaren 70 nog. en werd nog gebruikt ook! :-) Weet iemand nog waar dat geweest kan zijn? Ik dacht ergens langs de oostlijn.
Was de flexrail op? :D
Ik geloof niet dat je een purist bent als je een flensloos wiel, dat in bogen dus een beetje knullig naast de rails komt te hangen, te ver vindt gaan. Denk ook dat Artitec daarmee meer klanten kwijtraakt dan wint.
Op de youtube filmpjes...
http://www.youtube.com/watch?v=RJzCsP3Ow5o&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=RJzCsP3Ow5o&NR=1)
rijd de middelste 3700 op Märklin rail, en dat ziet er best behoorlijk krap uit...misschien is het alleen een advies ?
Van de Artitec site:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sbREdWf6LxNHdwY_5bbcV9X8cJclx3qaqLkkMV2XKR20=/http://www.artitec.nl/images/stories/nieuws/3737/2022401-NS3737-01.jpg)
Foto: Len de Vries
Groeten,
Rutger
Rutger, ik zie niets.
De locs gaan op bestelling geproduceerd worden, dus het kan zijn, dat sommige uitvoeringen maar in een kleine oplage gemaakt gaan worden?
Roy
Ik ga hem denk ik bestellen!!
Bij al de getoonde 3700en/SS 700en ontbreekt het derde sein.
Zal wel door de voorserie komen?
Op Beneluxspoor (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg530048.html#msg530048) zijn nog 2 foto's te bewonderen.
Ik heb hem weer even opnieuw gedaan. Zie anders de homepage van Artitec.
Groeten,
Rutger
Blijkbaar is de fotoserver van Artitec beveiligd...
Hoi,
Op het gevaar af voor een zeur aangezien te worden, toch een opmerking over de poll.
De vraag is: Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?
Bij antwoord JA, staat er dus: ja, de 3700 kan bij mij niet rijden
Bij antwoord NEE, staat er dus: nee, de 3700 kan bij mij niet rijden
Volgens mij staat er dus altijd dat de 3700 niet kan rijden. Ben benieuwd welke conclusies er aan deze poll-uitslag verbonden worden.
Groeten
Cor
Citaat van: Cor op maandag 07 februari 2011, 12:36:34
Hoi,
Op het gevaar af voor een zeur aangezien te worden, toch een opmerking over de poll.
De vraag is: Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?
Bij antwoord JA, staat er dus: ja, de 3700 kan bij mij niet rijden
Bij antwoord NEE, staat er dus: nee, de 3700 kan bij mij niet rijden
Volgens mij staat er dus altijd dat de 3700 niet kan rijden. Ben benieuwd welke conclusies er aan deze poll-uitslag verbonden worden.
Groeten
Cor
Klopt helemaal :O,
Ik heb ook Nee ingevuld, dat had dus Ja moeten zijn. :?
En Nu kan ik mijn stem niet meer wijzigen :warning:
:evil:
De vraag/stelling is: Kan bij jou ook de 3700 van Artitec niet op de baan rijden omdat die R1 bogen bevat?
Als je bevestigend, dus met "ja" antwoordt, dan bedoel je dus te zeggen dat de vraag/stelling voor jou klopt, de loc kan dan dus niet op je baan rijden vanwege de radius 1 bogen.
Als je antwoord op de vraag/stelling "nee" is, dan bedoel je dus te zeggen, dat de stelling niet voor jou op gaat... de loc kan dus gewoon op je baan rijden, daar er geen gebruik is gemaakt van radius 1 bogen.
Vr. groet, Patrick
ps: Ben blij dat Märklin (in mijn ogen) dit jaar niet veel "soeps" (lees; "nieuws") voor mij uit brengt, daardoor beschik ik over voldoende financiële middelen om deze pracht stomer van Artitec te kopen. Voor wat betreft de radius 1 bogen... Tja, die was ik sowieso niet van plan te gebruiken op mijn toekomstige baan, dus dat komt bij mij wel goed.
:?
Ingewikkelde vraagstelling dus. :idea:
;)
Wanneer hebben we dat meer gezien....... :?
Oja: CDA! >:-D
Wie vóór is stemt tégen... of was het nou andersom :help:
;)
Een mooie plaat van de 3rail versie. Merk op de dikke wielen/flenzen. En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)
http://farm6.static.flickr.com/5137/5427056177_049a3f55a1_o.jpg
Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op dinsdag 08 februari 2011, 19:33:11
En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)
bedoel je die "voetplaat" in/bij het machinistenhuis/hutje :P :help: :help:
gr,
Matthijs
Plaats de andere link dan ook meteen even :P
http://farm6.static.flickr.com/5051/5427658986_736b789c88_o.jpg
De 3737...
Ik kan niet wachten om hem/haar in het echt te bewonderen!
Roy
Hoi
Smaken verschillen; ik vind het een spuuglelijk ding >:-D
bart
Citaat van: lokpaint op dinsdag 08 februari 2011, 22:28:50
Hoi
Smaken verschillen; ik vind het een spuuglelijk ding >:-D
bart
Hoi Bart,
Tuurlijk verschillen smaken... god zij dank! (overigens vind ik wel heel erg veel modellen die jij van een ander jasje hebt voorzien, gigantisch mooi. Bij deze daarvoor gelijk even mijn complimenten!)
Voor wat betreft de 3737... vind je alleen dit specifieke model niet mooi, vind je deze loc in z'n geheel (dus ook in 1:1) niet mooi, óf heb je gewoon sowieso niets met stomers in het algemeen?
Groet, Patrick
Citaat van: Spoorman op dinsdag 08 februari 2011, 19:33:11
En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)
Je bedoelt de de opstaptrede bij de voorkant ?
Die moeten er sowieso af als je al door R2/3 wil kunnen rijden.
Op de testbaan in Nurnberg zijn die er ook afgehaald.
Citaat van: amibo op woensdag 09 februari 2011, 13:05:27
Citaat van: Spoorman op dinsdag 08 februari 2011, 19:33:11
En de slimme lezertjes zien gelijk waarom deze lok niet door R1 gaat. 8)
Je bedoelt de de opstaptrede bij de voorkant ?
Die moeten er sowieso af als je al door R2/3 wil kunnen rijden.
Op de testbaan in Nurnberg zijn die er ook afgehaald.
Nee, dat bedoel ik niet.
Gr, Ben.
Die gaat door geen enkele boog, want de stoomschuif van de schuifbeweging (of hoe noem je dat ding) ligt er naast.... :P
:mrgreen:
Hallo allemaal,
Ik ben ontzettend blij dat Artitec deze mooie machine uitbrengt. :thumbup: :thumbup:
Hoop dat zo nu ook door pakken en de 6317 ook uitbrengen.
Dan zijn naar mijn mening de twee parade paardjes van de NS gelijk uitgebracht.
Maar dat is mijn mening. :P :P :D
vr.gr. Günther.
Kunnen ze beter met een 6100 komen, die sluit technisch beter aan op een 3700.
amibo,
Ik bedoel deze loc. bestaat ook nog.
vr.gr. Günther.
Citaat van: Kappa op woensdag 09 februari 2011, 13:36:52
Die gaat door geen enkele boog, want de stoomschuif van de schuifbeweging (of hoe noem je dat ding) ligt er naast.... :P
Wat je bedoelt is de kruiskop van de zuigerstang die naast de geleider ligt. (Geleider is verbogen)
De stoomschuif kun je niet zien omdat deze lok, binnenliggende stoomverdeling heeft.
Overigens kan een model zo (meestal) wel rijden. De geleiders zitten er hoofdzakelijk voor de nabootsing der werkelijkheid op.
Hoi Wim, ik kon ff snel niet op de benaming komen, maar het idd de kruiskop van de zuigerstang.
Al vraag ik me af of bij deze constructie ook een kruiskop heet, tis immers geen Heusinger.
En het was trouwens een geintje van Ben. :)
Citaat van: Kappa op woensdag 09 februari 2011, 15:28:10
Hoi Wim, ik kon ff snel niet op de benaming komen, maar het idd de kruiskop van de zuigerstang.
Al vraag ik me af of bij deze constructie ook een kruiskop heet, tis immers geen Heusinger.
En het was trouwens een geintje van Ben. :)
De verbinding tussen zuigerstang en drijfstang heet ook hier: Kruiskop.
Bij elke stoommachine. Maakt niet uit of 'ie stationair is of over water, rail of weg beweegt.
Citaat van: M. Lankhaar op dinsdag 08 februari 2011, 20:42:19
http://farm6.static.flickr.com/5051/5427658986_736b789c88_o.jpg
De 3737...
Mooie lok,maar het drijfwerk lijkt mij een te fragiele constructie,
als ik oa deze foto bekijk zie ik dat een stangetje boven de kruiskop dat al gebroken is,
het materiaal lijkt me wat breekbaar voor deze loks.
ook op de andere foto waar de kruiskop los gekomen is geeft mij iig de indruk van een mindere constructie,en dat voor een presentatie model ,waarbij naar mijn inzien alles Top hoort te zijn.
ik hoop dat Artitec dit bij de seriemodellen beter gaat uitvoeren,want het model is het meer dan waard.
We kopen tenslotte de modellen om te gebruiken indien gewenst ,en niet als statisch model,en dan is duurzaamheid zeker in deze prijsklasse wel op zijn plaats.
Verders niets dan Lof voor deze mooie loks.
Mvg Tino
Hoi Tino,
Ik denk dat het een loc. wordt voor bochten van minimaal 2231 of groter.
vr.gr. Günther.
En het zijn handmonsters waar het nodige aan gesleuteld is en wordt.
Gr, Ben.
Dat geloof ik graag, er zal eerst veel commentaar komen dan komen de verbeteringen en dan de productie, top toch. :thumbup:
Hoezo verbeteringen? Mankeert er iets? Er circuleren slechts een paar plaatjes.......
Gr, Ben.
Zoals ik gelezen heb zijn er leden die mankementen aan de loc hebben gezien :help: :help:
Nu wordt ik nieuwsgierig wat de mankementen zijn aan een prototype lok?
Groetjes, jan
Heb je deze topic wel goed gelezen, het komt niet van mij ik geef alleen maar commentaar.
Citaat van: Tino op woensdag 09 februari 2011, 16:30:04
We kopen tenslotte de modellen om te gebruiken indien gewenst ,en niet als statisch model,en dan is duurzaamheid zeker in deze prijsklasse wel op zijn plaats.
Dat is dus juist niet zo, de ongeschreven wet is, hoe duurder (en exclusiever) hoe slechter bruikbaar op een gemiddelde modelbaan.
Ik denk dat de meeste zo'n dure loc in de vitrinekast zetten. ;)
Citaat van: Spoorman op zaterdag 05 februari 2011, 09:42:25
Stuur een mail naar Artitec en je krijgt vast en zeker antwoord.
Gr, Ben.
Beste Bertus,
Het is niet mogelijk een goed model te maken van een 3700 voor een kleinere boogstraal dan 41 cm. Boogstralen van 36 cm zijn ook niet meer van deze tijd nu alle fabrikanten over gaan op echte schaal modellen. Dus?.. de baan moet anders worden of er komt geen 3700 in je verzameling of het wordt een vitrine model.
Groet, Herbert.
Dit is een Märklin forum, daar gelden andere wetten.
Bijna alles wordt door Märklin kleiner (lees: korter) dan 1:87 uitgebracht.
Op het filmpje lijken mij dat toch behoorlijk krappe bogen waar de wisselstroom versie doorheen rijd.
41 cm oogt ook al heel krap.
Als je goed kijkt, zie je dat de opstaptreden aan de voorkant zijn weggelaten om rijden door 41 cm mogelijk te maken. Geen porum.
Ik denk dat we straks van leden wel foto's en filmpjes krijgen te zien.
Van de beursen in Houten en uit Utrecht, ik begreep dat daar een demonstratie wordt gegeven.
vr.gr. Günther.
Citaat van: Günther op donderdag 10 februari 2011, 13:21:53
Ik denk dat we straks van leden wel foto's en filmpjes krijgen te zien.
Nou vooruit dan maar, plaatjes kijken bij Volp: :thumbup:
http://www.stevenvolp.nl/media/5/artgoed1.jpg (http://www.stevenvolp.nl/media/5/artgoed1.jpg)
http://www.stevenvolp.nl/media/5/artgoed88888.JPG (http://www.stevenvolp.nl/media/5/artgoed88888.JPG)
http://www.stevenvolp.nl/media/5/arteeeeeee.jpg (http://www.stevenvolp.nl/media/5/arteeeeeee.jpg)
http://www.stevenvolp.nl/media/5/artgoed3333.JPG (http://www.stevenvolp.nl/media/5/artgoed3333.JPG)
Voor extra groot effe klkken.
Gr, Ben.
Hoi Ben,
Jij weet als spoorman hoe je het hart van een stoomtreinliefhebber kan laten kloppen.
vr.gr. Günther.
Citaat van: henkv op donderdag 10 februari 2011, 13:20:19
Als je goed kijkt, zie je dat de opstaptreden aan de voorkant zijn weggelaten om rijden door 41 cm mogelijk te maken. Geen porum.
Dat is ook het geval bij de 3700 op de buitenste rail.
Ik zou als standhouder dat ook gedaan hebben bij een prototype. Het is niet handig als de locomotief iedere keer ontspoort of
tot stilstand komt (http://www.railtv.fr/smooth/Nuremberg/mardi/default.html) B)
Citaat van: Günther op donderdag 10 februari 2011, 20:33:37
Hoi Ben,
Jij weet als spoorman hoe je het hart van een stoomtreinliefhebber kan laten kloppen.
vr.gr. Günther.
slaat ie nu over ?
neurenberg verslag (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=654:nuernberg-2011-artitec&catid=95:neurenberg-2010&Itemid=166)
Citaat van: Chris op vrijdag 11 februari 2011, 16:30:59
neurenberg verslag (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=654:nuernberg-2011-artitec&catid=95:neurenberg-2010&Itemid=166)
Bedankt voor de link met fraai fotoverslag!
Mooie foto´s spoorman. Ik vind wel het donkerrode onderstel op de eerste foto wel heel erg plastic overkomen. Bij de zwarte modellen is dit veel beter.
Roy
Knap, er zit geen druppel plastic in.......
De modellen zijn van metaal en messing.
Het verslag bij groterdam is helemaal super!!! Wat een mooi model is het zeg.
Roy
Citaat van: amibo op vrijdag 11 februari 2011, 09:17:50
Het is niet handig als de locomotief iedere keer ontspoort of tot stilstand komt (http://www.railtv.fr/smooth/Nuremberg/mardi/default.html) B)
Lol, wat een mooi in beeld gebrachte flater. :D
Gr, Ben.
Citaat van: Dirkkie_84 op vrijdag 04 februari 2011, 20:47:44
Citaat van: Bertus op vrijdag 04 februari 2011, 18:07:21
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 februari 2011, 07:06:37
Die R1 fix gaat er m.i. niet komen, het model is allang uit de ontwerpfase.
Ontwerpfase of niet, zolang ze de serie nog niet gebouwd hebben roep ik het in ieder geval wel. Als we met zn allen roepen gaan ze wellicht alsnog om. Niet geschoten zeker mis.
dream on! R1 is geweest. zo 2010
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 05 februari 2011, 02:12:17
Voor diegene die het nog niet doorhebben, de 3700en van Artitec zijn 1:87!
Märklin locs en rijtuigen zijn 1:93.5 en derhalve is haar railprogramma hierop aan gepast en dat is ook de reden dat de meeste 1:87 locs en rijtuigen moeite hebben om door R1(360mm) te gaan.
Je moet ook niet willen om dit soort locs door R1 te proppen wat onsporingen ten gevolg heeft.
Daarom wordt ook het advies van min.boogstralen gegeven voor dit soort locs en in dit geval is dat 415mm wat overigens redelijk krap is.
Ze gaan hem echt niet aanpassen want dat betekend de bestaande mallen aanpassen wat weer tenkoste van de prijs zal zijn in negatieve zin.
Volgens mij moet er even iets rechtgezet worden.
Het railprogramma bestaat al vanaf het M-rail tijdperk. R1 heette toen Normaal Cirkel. Met deze cirkel kon je op een tafel een baantje maken.
Om over deze cirkels goed te kunnen rijden moet je concessies doen. En dat betekent geen hele lange rijtuigen.
Vroeger waren de rijtuigen niet lang dus kon alles in lengtemaat 1:87 gebouwd worden. Bij de komst van D-rijtuigen kwamen de concessies. Eerst 1:100 en later 1:93,5. Langer gaat niet, want dan raken de rijtuigen de rijtuigen op de parallel cirkel. (Ik ga ervan uit dat iedereen geen of kleine wissellantaarns gebruikt.)
De kreet "Gebruik geen R1".
- Dit betekent dus ook geen meegebogen wissels (is gebaseerd op R1).
- Geen parallelbanen met 15 graden stukjes (bestaat niet in R3 of hoger).
Je mogelijkheden worden flink beperkt als je R1 verbant.
Ik vind het jammer dat de 3737 niet door R1 kan.
Ik vind het gewoon een gemiste kans een wisselstroom model die niet door R1 kan.
Maar ik ben blij dat dit nu van te voren bekend is.
Dit bespaart weer een aantal teleurstellingen achteraf.
groetjes
Henk
Citaat van: Henk op vrijdag 11 februari 2011, 18:32:59
De kreet "Gebruik geen R1".
- Dit betekent dus ook geen meegebogen wissels (is gebaseerd op R1).
- Geen parallelbanen met 15 graden stukjes (bestaat niet in R3 of hoger).
Je mogelijkheden worden flink beperkt als je R1 verbant.
Ik vind het jammer dat de 3737 niet door R1 kan.
De bal ligt bij Marklin. Als enige hebben zij een railsysteem met deze beperkingen. Het zou goed zijn een 2e geografie beschikbaar te stellen waardoor ook 1:87 voor de Marklinisten toepasbaar is. Dan valt er namelijk wat te kiezen voor ons.
Gr, Ben.
Zoals ik al heel vaak gemeld heb, vind ik de geometrie en beschikbaarheid van kleine rails bij c-rails waardeloos. Ben blij dat ik k-rails heb.
Roy
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 februari 2011, 18:38:54
De bal ligt bij Marklin. Als enige hebben zij een railsysteem met deze beperkingen.
Uit de Roco catalogus: Nr. 61122. Gebogen railstuk R2. 30 graden voor cirkel met radius 358 mm.
Uit Fleischmann catalogus: Nr. 6120. Gebogen railstuk R1. 36 graden voor cirkel met radius 356,5 mm.
Standaard Märklin radius = 360 mm.......
Citaat van: Nobody op vrijdag 11 februari 2011, 18:57:34
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 februari 2011, 18:38:54
De bal ligt bij Marklin. Als enige hebben zij een railsysteem met deze beperkingen.
Uit de Roco catalogus: Nr. 61122. Gebogen railstuk R2. 30 graden voor cirkel met radius 358 mm.
Uit Fleischmann catalogus: Nr. 6120. Gebogen railstuk R1. 36 graden voor cirkel met radius 356,5 mm.
Standaard Märklin radius = 360 mm.......
Volgens mij begrijp je me wel Wim maar jij wilt altijd de puntjes op de "i". :D
Ik druk me verkeerd uit en word dan niet begrepen. En dat ligt aan mij en niet aan de lezer. :P
Ik bedoel: andere fabrikanten hebben
tenminste ook een railsysteem
zonder R1 en R2 bogen en wissels.
Zo goed, kan het er mee door? ;)
Gr, Ben.
Citaat van: Henk op vrijdag 11 februari 2011, 18:32:59Ik vind het jammer dat de 3737 niet door R1 kan.
Ik vind het gewoon een gemiste kans een wisselstroom model die niet door R1 kan.
Maar ik ben blij dat dit nu van te voren bekend is.
Dit bespaart weer een aantal teleurstellingen achteraf.
groetjes
Henk
Dan snap ik allemaal. Ik hoop dat jij snapt dat ik blij ben dat verdere concessies aan het model in verband met rijden door R1, nu niet worden opgedrongen aan mensen die wel met ruimere bogen werken. Die heb je ook onder drierailers, hoewel Märklin dat inderdaad niet gemakkelijk maakt.
Nou ik heb daar echt geen last van gehad en heb ook een flex rail gebruikt toch heb ik 12 bochten naast elkaar gelegd.
Ik gebruik de bochten 2231/2241/2251 en vul deze er tussen op met 2204 en 2208 zo kom ik aan mijn buiten bochten.
En ik gebruik alleen maar slanke wissels en kruiswissels.
En mijn zolder is echt niet groter dan een gemiddelde eensgezindswoning.
vr.gr. Günther.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 11 februari 2011, 19:06:42
Ik bedoel: andere fabrikanten hebben tenminste ook een railsysteem zonder R1 en R2 bogen en wissels.
Zo goed, kan het er mee door? ;)
Hoi Ben,
Het is goed en kan er mee door. :D
Fleischmann's meegebogen wissels hebben (evenals Märklin) de krappe boogstraal.
Verder heeft Fl* alleen slanke hogesnelheidswissels in de aanbieding, de rest is allemaal R2. De echte modelbouwer zal moeten uitkijken naar een ander railsysteem.
Maar dat is voor de tweerailer geen probleem. Keus te over.
Märklin verplicht niemand (als je de ruimte ervoor hebt) R1 en R2 bogen en wissels toe te passen. Helaas nog steeds geen slanke dubbele kruiswissel voor C rail.
Dit is niet bedoeld als negatieve kritiek, hoogstens als aanvulling. 8o
Hallo 3 rail spoorders.
Ook ik rijd M rails. Althans als ik de baan straks opgebouwd heb als mijn huis klaar is. Alleen voor industrie evt 5100 (R1 dus) Maar in de planning 5200 . Dit als reactie op de vraag wie er in M raisl 5100 + wissels rijdt. Begrijp het wel wat betreft ruimte. Sterkte voor de R1 . Ben benieuwd hoe het verloop is. M.n. als ik straks klaar ben is ie er nog in periode III, Groet Diederik.
Vandaag in de winkel de Museum uitvoering met geluid besteld. Vijf minuten later bestelde een volgende klant er al weer een. Ook daarna ging het nog door. Ik denk dat Artitec niet zo snel kan produceren als er tijdens mijn bezoek aan deze winkel besteld werd.
mDDM,
Dat is alleen maar goed, als ze veel verkopen zijn ze misschien sneller geneigt wat anders ook te bouwen.
vr.gr. Günther.
Ik bedoelde het ook positief.
Ik las elders dat Artitec zal blijven produceren (re-run) zolang er vraag is. De lok komt uit Korea waar ook Philotrain produceert en kennelijk is die fabriek daartoe beter in staat dan de chinese waar de rest van de Artitec spullen vandaan komen.
Gr, Ben.
mDDM, maar dat begreep ik wel.
Spoorman, dat is alleen maar gunstig wie weet wat voor mooie treinen er nog van daan komen.
vr.gr. Günther.
Ps. De 3737 heeft zeker Philotrain kwaliteiten een voordeel want het is goedkoper :thumbup: :thumbup:
De manier hoe artitec dit heeft opgezet en het model gaat uitleveren vind ik heel slim. Dat ze produceren op bestelling, dan blijf je nooit met locs zitten en weggegooid geld. En ja het zou ook niet anders kunnen als je zoveel versies maakt.
Groeten,
Rutger
Edward,
als ik deze foto bekijk:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sguJriUf-x4Qv0fuxa_JQSTjFZ4eVoO-Q3gLc5o1b4dE=/http://farm6.static.flickr.com/5051/5427658986_736b789c88_o.jpg)
vind ik de klinknagels nog wel meevallen hoor? Of is het in het echt erger?
Roy
Citaat van: 3rail op zondag 20 maart 2011, 08:02:22
Ik kan me voor stellen dat ze bij Artitec de minimale boogstraal van Fleischmann
en Roco hanteren.
Laten we nu eerlijk zijn ,die 36 cm bogen zien er toch niet uit
Reeds eerder in dit draadje vermeld:
Uit de Roco catalogus: Nr. 61122. Gebogen railstuk R2. 30 graden voor cirkel met radius 358 mm.
Uit Fleischmann catalogus: Nr. 6120. Gebogen railstuk R1. 36 graden voor cirkel met radius 356,5 mm.
Standaard Märklin radius = 360 mm.......
Nobody,
Je hebt gelijk alle merken houden rekening met de kleinste cirkel.
Alleen Philotrain is exact op maat ik heb E-loc 1500 van philotrain en mijn kleinste boog is 2231 anders rijd hij recht door.
Best Edward,
Hoe je ook je best doet, je komt nooit ook maar in de buurt van de werkelijkheid voor wat de infrastructuur betreft.... :eek:
Nee, hoewel je natuurlijk onderscheid kan maken tussen het zichtbare deel en een schaduwstation.
Maar het gaat ook ergens anders om. Hoe krapper de bogen hoe meer consessies aan het model worden gedaan. Ik ben blij dat er merken zijn die het goede midden proberen te vinden, zodat mensen die wel de moeite nemen wat ruimere bogen te gebruiken niet met nodeloze consessies worden opgescheept.
@ Edward,
Je hebt volkomen gelijk v.w.b. de te krappe bogen die men, o.a. hier, gebruikt.
Ik kan en wil niet in andermans beurs kijken maar je komt hier heel veel banen tegen die op standaard platen gemaakt zijn(2.44 x 1.22). En dan wil men ook nog een schaduwstation hebben want er moeten veel treinen rijden.
Dus gebruikt men, vooral met C rail, de krapste boogstraal die er te krijgen is want anders past het niet.
Dat is dus het probleem van velen hier en dat er voor honderden Euro's aan materieel gekocht is maar ruimte scheppen voor een fatsoenlijke baan kan of wil men niet maar vervolgens wel klagen dat het gekochte materieel niet of nauwelijks kan rijden.
Grt, Ronald.
Helaas heb je ook niet altijd de ruimte om een grote baan aan te leggen... Zelf ook spijt van mijn r1, maar ik moet helaas wel. In het vervolg word alles minimaal r2 :)
Ik ben een maand nu weer bezig met mijn baan als kleinste radius gebruik ik nu R2, wel een doos R1 in een kastje liggen.
Eigenlijk zonde, maar ik heb besloten om het nu "goed" aan te pakken. :D
Maar wat is die C rails toch duur zeg 3,99 tot 4,10 euro en voor een have circel ben je rond de 20 euros kwijt,wat een geld.
Niet in de winkel kopen, bestellen op internet kan veel goedkoper zijn!
Sorry hoor, maar ik vind de opmerking van edward wel erg "lomp" overkomen. Ik ben het met je eens, dat een grote radius veel mooier en realistischer is. Maar helaas woont niet iedereen met "onze" hobby in een 5-kamerwoning met een volledige kamer van 5x4mtr ter beschikking. En als je dan toch iets met deze mooie hobby wilt doen, ben je toegewezen aan een klein hoekjes ergens, of alleen maar verzamelen, en in vitrines plaatsen.
Roy
@ veldkamp,
Alle C rails inwisselen voor K rails, heb je gelijk flex tot je beschikking dus grotere bogen en kun je het mooier maken qua ballast. Met C rail ziet het gewoon wat nepper uit.
Ik heb geen 3 rail tot mijn beschikking maar rijd 2 rail en mijn grootste uitgave qua railmateriaal bestond uit (hand)wissels. de overige rails zijn flex wat betekend alles bijelkaar nog geen ? 500,-. Zou ik met C rail rijden was ik het 3 - 4 voudige kwijt.
@ Roy,
Hoeft niet. Maak de baan eens rondom de kamer en houd de breedte op max.60 cm. je zult versteld staan van de mogelijkheden op deze breedte.
Grt, Ronald.
Ja, dat bedoel ik dus. Niet iedereen kan er zomaar een hele kamer voor opofferen.
Roy
Citaat van: Ronald69 op zondag 20 maart 2011, 20:33:21
@ Roy,
Hoeft niet. Maak de baan eens rondom de kamer en houd de breedte op max.60 cm. je zult versteld staan van de mogelijkheden op deze breedte.
Grt, Ronald.
Heb ik gedaan! Ik heb 60cm aangehouden als breedte en dan rondom!
(alleen is mijn kamer slechts 120cm breed...) ;)