Stichting 3rail Forum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: j.b op dinsdag 25 januari 2011, 23:04:03

Titel: overweg
Bericht door: j.b op dinsdag 25 januari 2011, 23:04:03
Ik heb een elektrisch bediende spoorwegovergang van marklin, m rail, daar heb ik 2 vragen over.
Er zitten 2 halve rails bij met een onderbreking in 1 spoorstaaf, vraag 1 is, is deze rail er ook in een hele lengte, zoals het nu werkt gaan de bomen dicht als de loc zich al op de overweg bevind.
Ik zou het realistiser vinden als de bomen wat eerder dicht gaan.
Vraag 2 is, als de loc op de overweg rijdt verliest hij wat snelheid, ik begrijp dat er door de onderbreking in de spoorstaaf er minder massa gemaakt wordt maar is hier wat tegen te doen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb, alvast bedankt.

Groeten John.

Titel: Re:overweg
Bericht door: M75 op woensdag 26 januari 2011, 00:00:00
John,

Zoek eens naar contactrails 5115 (recht) en 5116 (gebogen).
Deze moet je tussen de overweg en de "halve" contactrails plaatsen.

Wat betreft de snelheid.
Mijn ervaring is dat de trein met een zelfde snelheid over de overweg rijdt.
Misschien de rails of wielen schoonmaken?

Rob
Titel: Re:overweg
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 26 januari 2011, 07:03:10
Hallo John

welke m-rail overweg (want er zijn er meer)

en voor de spoorstaaf gebruik daar eens een diode voor (even zoeken op het forum op diode truc en je vindt het wel)
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op woensdag 26 januari 2011, 11:32:08
John,
De halve contact rail werd gebruikt samen met een andreas-kruis met lamp.
Door de rijdende trein werd er een massa verbinding gelegd op het moment dat een wiel contact maakt, even later staat er een wiel voor en een wiel na dit stukje contact rail, gevolg het lampje knippert in een tempo gerelateerd aan aslengte wagons en snelheid van de trein.
Voor de variant dat er een motor beweging of magneetspoel in gang moet worden gezet om de bomen te sluiten ben je aangewezen op de eerder genoemde contact rais.
met vr gr Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 26 januari 2011, 13:37:47
Hallo John,
De overweg heeft nr. 7292, dat van de diode truc ga ik even opzoeken.
Bedankt, ook John.

Hallo Rob,
Ik zal eens bij mijn zwager gaan kijken voor contactrails, hij heeft heeeeel veel spul van marklin, dan kan ik het gaan uittesten als hij ze heeft.
Bedankt zover.

Hallo Kees,
Ik begrijp dus dat de trein wel wat snelheid moet hebben om het allemaal goed te laten werken, ik ga in ieder geval de rails en de wielen eens goed schoonmaken, dat zal misschien ook al een beetje helpen.

Ook bedankt.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Looney Tunes op woensdag 26 januari 2011, 16:54:10
Hallo Cees

die heb ik ook en daar heb ik geen contactrail hoor

@naamgenoot :P ;)

veel succes
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 26 januari 2011, 18:03:41
Ik heb de rails voor en na de overweg en het stukje rail tussen de overweg met een railgum schoongemaakt en nu verliest de loc wat minder snelheid, dus dit gaat al beter.
Maar nu komt het volgende probleem, de bomen gaan wel dicht maar bij het openen gaat er een niet omhoog.
Ik ben al een beetje aan het rommelen geweest (heel voorzichtig) en als ik er dan een klein tikje op geef gaat hij wel, maar hij gaat niet omhoog als de loc passeert.
Wat kan dit zijn?
Titel: Re:overweg
Bericht door: Nobody op woensdag 26 januari 2011, 18:15:31
Citaat van: j.b op woensdag 26 januari 2011, 18:03:41
Ik ben al een beetje aan het rommelen geweest (heel voorzichtig) en als ik er dan een klein tikje op geef gaat hij wel, maar hij gaat niet omhoog als de loc passeert.
Wat kan dit zijn?
Misschien een beetje klem in de mik (het ding waarin het uiteinde van de boom rust na dichtgaan).
Remedie: Mik een ietsje openbuigen.
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 26 januari 2011, 20:06:35
Hallo Wim, het zijn halve bomen, ik heb wel het scharnierpunt van de boom  een beetje opengebogen,  het gekke is dat als ik een stukje papier tussen de contacten doe het wel werkt, het is net of de contacten (zonder papiertje) een beetje plakken.
Daarom heb ik de contacten ook al ontvet, maar ook dat helpt niet, ik heb nog een 2e zelfde overweg en die werkt prima.
Misschien moet ik dan maar een stukje papier of tape op een contact plakken, niet de fraaiste manier maar je moet toch wat.
Bedankt voor je reactie.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op maandag 31 januari 2011, 16:39:38
John,
Heb je geen last van lichte permanent magnetisme?
met vr gr Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: Nobody op maandag 31 januari 2011, 17:19:52
Citaat van: Cees B op maandag 31 januari 2011, 16:39:38
Wim,
Heb je geen last van lichte permanent magnetisme?
met vr gr Cees
Nee, wel van diabetes type 2.
Titel: Re:overweg
Bericht door: huub op maandag 31 januari 2011, 21:27:02
Ik vermoed dat er remanent magnetisme bedoeld wordt......
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op maandag 31 januari 2011, 21:52:14
Huub,
Inderdaad remanent magnetisme, kan zelfs optreden in niet ferritisch materiaal.
Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op dinsdag 01 februari 2011, 14:14:15
Ik zelf heb nergens last van, althans dat denk ik, maar wat wordt er bedoelt met remanent magnetisme en niet ferritsch materiaal?
Oeps, waarschijnlijk heb ik toch ergens last van, ik begrijp moeilijke woorden niet.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Nobody op dinsdag 01 februari 2011, 16:22:34
Citaat van: j.b op dinsdag 01 februari 2011, 14:14:15
Ik zelf heb nergens last van, althans dat denk ik, maar wat wordt er bedoelt met remanent magnetisme en niet ferritsch materiaal?
Oeps, waarschijnlijk heb ik toch ergens last van, ik begrijp moeilijke woorden niet.
Google?
Titel: Re:overweg
Bericht door: huub op dinsdag 01 februari 2011, 16:23:49
Bericht wordt niet gewaardeerd.

Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op dinsdag 01 februari 2011, 23:19:32
Ferro is ijzer, dat begrijp ik ook wel, ik werk zelf met ijzer, maar waarom er dan van die moeilijke termen gebruikt moeten worden zoals ferritsch en remanent.
Ik bedoel dit niet als kritiek, ik ben blij met alle hulp, maar het kan dus ook in begrijpelijke taal.
En het is best wel lastig als ik op google moet gaan zoeken wat bepaalde woorden betekenen, daar hebben we toch het forum voor.
Nu weet ik eigenlijk nog niet wat de oplossing kan zijn, behalve dat ik een stukje papier op één van de contacten kan plakken wat ik niet zo'n fraaie oplossing vindt.
Dus alle hulp is welkom.   
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 02 februari 2011, 07:44:03
Ik dacht dat het forum er was om elkaar te helpen, maar ik begrijp niet dat dat er zo moeilijk moet worden gedaan.
Er zijn nu eenmaal mensen die iets graag in begrijpelijke taal willen hebben uitgelegd.
En als het onzinnig is om iemand iets uit te leggen is, reageer dan niet.
Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee, ik vroeg om een oplossing voor een probleem en krijg van dit soort reacties, ik ben lekker geholpen.   
Titel: Re:overweg
Bericht door: Kappa op woensdag 02 februari 2011, 10:52:02
John, zo erg moeilijk is het nu ook weer niet?
De kern van de spoel die de slagboom doet bewegen kan door de het magnetisch veld blijvend gemagnetiseerd zijn.
Hierdoor wil de kern niet meer terug schieten, omdat het achtergebleven magnetisch veld te sterk is.
Het kan ook zijn dat de kern ergens tegen vastloopt.
Probeer de overweg eens op een analoge trafo en kijk of het euvel dan ook optreedt.
En als je de slagboom met de hand omlaag duwt en dan loslaat, blijft ie dan ook hangen?
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op woensdag 02 februari 2011, 12:59:00
J B
Ik heb een probleempje met een mogelijke oorzaak opgenoemd.
Bij een probleem met lezen en begrijpen van de inhoud/termen is het volkomen normaal om te vragen voor begrijpelijke uitleg.
Iets wat door elektrische spoelen wordt gemagnetiseerd heeft de onhebbelijkheid dat er een rest magnetisme aanwezig kan blijven nadat de stroom uitgeschakeld is.
Deze restmagnetisme wordt o.a door het aardmagnetisme geneutraliseerd( de magneetkernen zijn dan weer in disorde met resultaat magnetisch neutraal ) Afhankelijk van de gebruikte materialen duurt dit proces minuten tot dagen.
Ook een ferme tik op het materiaal geven kan magnetisme opheffen. 
Dit magnetisme  opgewekt door een elektrische spoel is sterker bij gelijkstroom dan wisselstroom, zo kun je bij zwak gevoelige materialen en gebruik van wisselstroom geen remanent magnetisme en bij gelijkstroom wel.
Samenvattend; door het gebruik van digitaal( verkapte gelijkstroom) kan dit op treden wat bij analoog (wisselstroom) niet waarneembaar is.
met vr gr Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 02 februari 2011, 13:38:07
Hallo Ad en Cees,

Bedankt voor de uitleg, hier heb ik wat aan.
Ik heb een analoge trafo en als ik de slagboom met de hand omlaag duw gaat hij meestal wel weer open.
Maar als de trein passeert gaat hij negen van de tien keer niet open.
Ik zal eens kijken of het met een tik geven beter zal gaan, alhoewel het wel allemaal fragiel spul is, dus voorzichtig aan.
Ik heb ook geen moeite met de antwoorden van jullie ( behalve dan de termen die gebruikt zijn), maar ik vond  de reactie van Huub een beetje overkomen alsof ik een analfabeet ben.

Groeten John.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op woensdag 02 februari 2011, 14:40:18
John,
Mocht het zijn dat je een oudere blauwe analoog transformator hebt, op het type plaatje staat 220Volt kan het zijn dat de overweg-boom iets te sterk wordt aangetrokken en hierdoor gaat klemmen/kleven in spoelbehuizing.
Wij hebben nu allemaal 230 volt als huisspanning waardoor bij een 220volt transformator de uitgang spanning 8% hoger is met gevolg een sterkere magnetische werking.
Vooral als het spul wat ouder is en meer ruimte heeft kan het als het ware scheef getrokken worden.
Je kunt ook eens proberen om i.p.v de gele bus op de transformator te gebruiken voor de overweg aansturing  de rode gebruiken en rijspanning b.v 90%. Moet je wel een transformator hebben voor alleen de overweg.
met vr gr Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 02 februari 2011, 19:00:22
O.k Cees,

Dat ga ik doen, op de tafo waarop de overweg is aangesloten heb ik ook een paar seinen en stootbloklampjes zitten.
Maar die kan ik nog wel op een andere tafo aansluiten, maar het vreemde is dat van de twee bomen er één het wel goed doet.
En ik heb nog zo'n overweg en die doet het gewoon goed, maar ik ga het proberen, bedankt maar weer.

Groeten John. 
Titel: Re:overweg
Bericht door: loc1200 op woensdag 02 februari 2011, 20:15:31
Hoi,

Het is bij dit type spoorboom goed mogelijk dat één van de twee draaipunten (meegegoten pennetjes) een beetje versleten is, (te conisch) zodat het begint te klemmen, als deze door magneet wordt aangetrokken.
Je kan dan, of een nieuw onderdeel kopen*, of pennetjes verwijderen, en er een hete spelt door prikken, om een nieuw draaipunt te maken.
Dit zou moeten werken.

Gr. Marcel

(* ik heb er nog een aantal in voorraad voor een postzegel en kostprijs M.)
PS. Je mag het natuurlijk ook ophalen. Je woont nog geen 10 km van mij vandaan.
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op woensdag 02 februari 2011, 21:30:26
Hallo Marcel,

Ik heb de overweg een jaar geleden nieuw gekocht bij het seinhuis in santpoort, hij was nog verpakt in de originele doos.
Dus ik ga er van uit dat hij nieuw is, maar evengoed bedankt.
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op donderdag 03 februari 2011, 16:58:24
Hallo Cees,

Ik heb dus de overweg op de rijspanning van de loc aangesloten en de loc met verschillende snelheden over de overweg laten rijden.
Het geeft geen verbetering, ik heb ook de 4 stootbloklampjes en 2 seinen die normaal op de gele bus aangesloten zijn op dezelfde rijspanning aangesloten met het idee van, minder stroom voor de overweg, ik probeer maar wat, dat hielp ook niet.
Ik heb ook de bomen met elkaar verwisseld, nu doet de kant die het eerst niet deed het wel en de kant die het wel deed doet het nu niet.
Het probleem zit hem denk ik dus in de slagboom, daar zit volgens mij alleen maar een metalen plaatje in, verder niets.
Nu bedenk ik net dat de trafo van het merk Titan is, zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Groeten John.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op donderdag 03 februari 2011, 20:30:44
John,
Als iik jou laatste verhaal bekijk ligt het probleem in de BOOM.
Heb je een digitale keuken weegschaal of brievenweger bepaal dan het gewicht van iedere boom apart.
Mogelijk zit er een verschil in het gewicht, met name het contra gewicht.
Bepaal eventueel ook de afstand tussen schanierpunt en uiteinden van de bomen. Dus linker en rechter afstand van iedere boom, met een schuifmaat.
Mijn idee hier achter is dat het balans gewicht mogelijk verschilt, dit kan komen door gewicht verschil of afstand. (Kracht=Massa maal Afstand)
Komt dan wel door een fabricage foutje van M...
met vr gr Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op donderdag 03 februari 2011, 23:05:38
Cees, ik denk dus ook dat het probleem de boom is, ik heb ook een marklin trafo geprobeerd in plaats van de titan trafo, maar dat was het ook niet.
Ik heb nu een klein drupje blanke lak op het stukje metaal in de boom aangebracht (in plaats van het papiertje) en wat denk je, het werk, wel vreemd natuurlijk.
Het is natuurlijk afwachten hoe het zich houd, maar voorlopig werkt het, en zo zijn we toch een aardig tijdje bezig geweest.
Maar het is natuurlijk niet zoals het wezen moet, het kan inderdaad een fabrieksfoutje zijn.
Cees en de andere hulpverleners bedankt voor het meedenken, groeten John.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Cees B op donderdag 03 februari 2011, 23:55:39
John,
Dus toch een tekort aan onbalans, het contra gewicht welke de boom omhoog doet gaan is een fractie te licht.
maar het is opgelost en dat is een leuk onderdeel aan hobby
met vr gr Cees
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op donderdag 24 februari 2011, 17:02:39
Je wilt het niet geloven maar nu heeft m'n andere overweg hetzelfde probleem, terwijl hij het al die tijd goed heeft gedaan.
Je zou bijna gaan denken dat er iets is dat de boel beïnvloed, maar ik weet nu wat ik er aan kan doen, het blijft natuurlijk wel vreemd.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Looney Tunes op donderdag 24 februari 2011, 17:04:48
Hallo John,

stof wil een hefboom nog wel eens beïnvloeden
Titel: Re:overweg
Bericht door: Jan22 op dinsdag 01 maart 2011, 11:55:38
Ik had 30 jaar terug een M-overweg in gebruik. Die had ook op een bepaald moment problemen met de bomen. Nu had dat ding een lipje waarmee hij aan de rails werd vastgezet (massa aansluiting dus).

Nadat ik op een bepaald moment bomen had die niet meer open gingen, en maar half dicht, een papiertje gebruikt. Dat hielp, maar niet lang, en telkens zakte het papiertje ertussen uit als er een trein voorbij kwam.

Ik ben me toen gaan concentreren op dat lipje. En dat bleek het bij mij toen te zijn.
De bruine draad dus. Dat hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn.

Ik geef het mee ter overweging.
Titel: Re:overweg
Bericht door: j.b op dinsdag 08 maart 2011, 16:58:39
Hallo Jan Willem,

Je schrijft dat je je ben gaan concentreren op het aansluitlipje, wat heb je gedaan om het probleem te verhelpen?
Ik heb net nog even gekeken maar ik zou niet weten wat ik er aan moet doen.
Het is natuurlijk al 30 jaar geleden maar misschien weet je het nog.

Groeten, John.
Titel: Re:overweg
Bericht door: Jan22 op donderdag 10 maart 2011, 02:11:58
De gele draad gaat naar het relais van de overweg. Het lipje vervangt in feite de bruine/blauwe draad (vergelijk wissel, sein): de massa die door de contactrails wordt verbonden.

Je kan de bomen dus ook sluiten door het lipje met bruin (uitgang O)  te verbinden (handig om te testen of hij het doet, of op andere wijze, b.v. met druktoets of relais te openen en sluiten).

Wat ik gedaan heb is kijken of het lipje na verbuiging beter contact maakte. En dat was zo. Bij mij was dat destijds de oorzaak van slecht functionerende bomen.

Vroeger was die overweg (over meerdere sporen) voor bij een hebbeding. Later ging ik me storen aan de beperkingen, en zag meer iets in een aanpak met schakelrails en een bistabiel relais, in plaats van die contactrails.