Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: woodymax op maandag 29 januari 2007, 20:03:03

Titel: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: woodymax op maandag 29 januari 2007, 20:03:03
ik weet nog steeds niet wat een rangeertrein is.
en ik zou ook graag willen weten wat een rangeerterrein is.

mvg woodymax
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Antal op maandag 29 januari 2007, 20:32:06
Heey Woodymax,

Een rangeertrein is een lok die de wagons over al neer zet zodat ze klaar zijn voor vertrek.
En een rangeerterrein is een plek waar ze de wagons dus neerzetten om van plek a naar b te laten rijden.
IK hoop je hiermee heel snel een beetje geholpen te hebben.

groetjes Antal.
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Rloop op maandag 29 januari 2007, 20:33:34
en wat is dan een rangeersein?
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Rloop op maandag 29 januari 2007, 20:42:14
en een rangeerplein?
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: woodymax op maandag 29 januari 2007, 20:45:54
bedankt, ik weet genoeg.
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Mister1736 op dinsdag 30 januari 2007, 00:03:43
Citaat van: Freak op maandag 29 januari 2007, 20:36:07
Een rangeersein is een sein dat aangeeft of op het betreffende spoor gerangeerd mag worden of niet.
Rood, rangeerverbod. Wit, rangeerverbod opgeheven.
In de Rotterdamse havens gebruiken ze vaak de term en seinbeeld : "Geel knipper" dat ze gebruiken als ze een rangeersein krijgen. Dat "Geel knipper" houd in : rijden op zicht. Zo weet je dus dat er misschien iets staat ( meestal dus ( gedeelte van ) je trein :P ) of iets anders en dat een lage snelheid gewenst is.
Voor de rest als je een voorbeeld wilt van een rangeerterrein neem het rangeerterrein "Kijfhoek" ;). Dat is een terrein met allemaal opstel sporen waar zowel treinen gerangeert worden of hele stammen worden neergezet als deze klaar zijn ( voor vertrek ).

Groetjes,
Marcel
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Charlie op dinsdag 30 januari 2007, 00:46:44
Citaat van: Rloop op maandag 29 januari 2007, 20:42:14
en een rangeerplein?

Dat is een rotonde op Kijfhoek :mrgreen:

Mvgr.  Charlie
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 30 januari 2007, 01:12:38
Citaat van: BR 41 op dinsdag 30 januari 2007, 00:46:44
Citaat van: Rloop op maandag 29 januari 2007, 20:42:14
en een rangeerplein?

Dat is een rotonde op Kijfhoek :mrgreen:

Das buitenkijf (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sqEGJlYi9FYbBMfnB0hdbLisrlzabqEp4BJOYHxadIP0=/http://s107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/th_rol.gif)

Mvg, Johan
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: JanPieter op dinsdag 30 januari 2007, 07:42:20
hallo,
simpel gezegt:
Rageerloc ==> Een loc die rangeerd  :D dat wil zeggen ==> een loc die wagons ophaalt en landingen etc.
Een rangeerterrein is eent terrein waarin de loc rangeerd, dat wil zeggen ==> een terrein waarin de loc de spullen of wagons ophaald.
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Robbert op dinsdag 30 januari 2007, 16:19:20
En dan heb je ook nog Goederenstations, maar daar zal ik maar niet aan beginnen! :D

Is een Rangeerterrrein hetzelfde als een Rangeerstation?

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: MaK man op dinsdag 30 januari 2007, 16:21:25
ff wat verbeteringen :

Kippenlijntje :
CiteerEen rangeertrein is een lok die de wagons over al neer zet

De spoorwegen kennen helaas geen rangeertreinen , maar wel rangeerdelen . Dit aangezien de rangeerbeweging nooit lang is ( ettelijke km´s ) als het rangeerdeel tussen twee GBF´s rijd is het een goederentrein , rangeren kan alleen bij lage snelheden .

Janpieter :
CiteerEen rangeerterrein is eent terrein waarin de loc rangeerd, dat wil zeggen ==> een terrein waarin de loc de spullen of wagons ophaald.

Een rangeerterrein ( ik neem Maschingen , ergens bij Hamburg , als voorbeeld ) is puur voor het sorteren van de wagens van zo wel het aankomende als vertrekkende verkeer . Het eventeule ver/om/afladen gebeurd niet op het rangeerterrein . De in en uitgaande stromen worden streng van elkaar gescheiden ( meestal door twee aparte bundels ) zodat de kans minimaal is dat de foutieve wagens weg gaan . leuk feitje van Maschingen : De rangeerloc´s rijden hier niet radiografisch of bediend door MCN´s ( machinist ) maar van uit de Rangeerdienstleiding via satteliet naar de onbemande lok´s

Een oud NL rangeersein staat in SPV ( simpelveld , voor wie het NS jargon niet machtig is ) Op de brug staat een sein , met de naam `Rouwbrief `. De bijnaam van dit sein is volgens mijn `De Amerikaan `
Titel: Re: rangeertrein en rangerrterrein
Bericht door: Robbert op dinsdag 30 januari 2007, 16:29:57
Het meeste gaat tegenwoordig toch zo:

1. Trein komt binnen.
2. Rangeerloc duwt de trein de Rangeerheuvel op.
3. Wagens rollen naar de juiste sporen en worden zo toegevoegd aan een nieuwe goederentrein.
4. Aan de andere kant van het Rangeenterrein staan de loc's te wachten op een goederentrein.
5. Goederen vervoeren naar een Goederenstation.
6. Treinen opsplitsen en naar de juiste loodsen brengen.

Groetjes,

Robbert