Welkom op het forum. Drukke, compacte, baan heb je met aardig wat treinen.
Succes met je volgende stappen. Zal een hele klus worden waarbij je aardig wat "overhoop" zal moeten halen.
Door o.a. dit soort banen is eind jaren 70, bij mij het Märklinvirus toegeslagen.Henk,
Ik zou proberen om ook de scenery (gebouwen e.d.) uit die tijd te gebruiken.
zou je wat grotere foto´s kunnen plaatsen ik kan hier niet zo heel veel op zien
hoe maak je dan iedere keer je kabels vast?
het welbekende lucifertje ?
Interessant topic, mijn interesse heb je met jouw al eerder vernoemde 'old skool' baan
Ik heb ergens als het goed is nog een oud seinenboek liggen.
Dat is 'm!Ik heb ergens als het goed is nog een oud seinenboek liggen.
Spoetnik, als het boek een andere is dan de http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf (http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf) zou ik graag willen weten welke. Ben juist bezig e.e.a. uit te zoeken en alle hulp/documentatie is welkom.
Let hier even op: Ik zie dat je twee soorten contactrails hebt, een hele lengte (180mm) en een halve lengte (90mm). De hele lengte rails maken een contact doordat de wielen verbinding maken tussen de twee rails.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,snEvvD5B4uLm0vY9-oPZnJtlC8bxrrLaQebb_2lpDd_o=/http://img153.imageshack.us/img153/5131/foto0121500750.jpg)
Let hier even op:
Je hebt een .....
hallo Linuxer, volgens mij komt jou baan uit het volgende boekje
Ik zie soms geen logica in die van mij maar misschien kan jij er eens naar kijken...
Ik heb reeds in jouw nieuwe topic hierop gereageerd.
je bent lekker bezig zo.
is het niet mooier om alle wisselkastjes aan 1 kant te doen?
Nu de hamvraag: waar zijn die dopjes van, tabletten, batterijen . . . ?
Ik gok op tandpasta-tubes ....
Hoe ga jij je schakel paneel inrichten ......
Waarmee is het bedieningspaneel uitgetekend?
Daarmee bedoel ik dat de schakelaar standaard (altijd) in de middenstand staat, en bij bedienen tegen veerdruk in links/rechts de wisselstanden kan aansturen. Ik weet dat deze bestaan maar moet alleen nog zoeken waar ik ze kan halen/bestellen. Zal zeker ook bij conrad beschikbaar zijn maar de vraag is onder welk nummer (en voor welke prijs).Deze ? ===> Klik (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=703076)
Deze ? ===> Klik (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=703076)
Waarmee is het bedieningspaneel uitgetekend?
ik heb deze in iTrain gemaakt. (gratis) te downloaden vanaf http://berros.eu/itrain/nl/installation.php (http://berros.eu/itrain/nl/installation.php) en met de beperkt beschikbare opties van de proefversie voldoende voor dit werk. Heb er ook mijn schakelingen in staan en getest. Handmatig het spoor af lopen i.p.v. een rijdende trein. Niet mooi wel praktisch :)
heb een iets goedkopere schakelaar gevonden bij conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=703052 (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=703052)Deze schakelaar is inderdaad minder duur. Mááár deze centreert niet in de middenstand :exclaim:
8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten. De ingestelde standen blijven staan, zoals bij een gewone omschakelaar of aan/uit schakelaar.
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn :-)....toch?
Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten .....
hahaaah dus toch de gene die ik had gezegt...... B)
weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....Ik heb deze schakelaar een tijd terug gekocht voor een niet spoor gerelateerd doel.
weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....Ik geef toe dat ik fout zat. Excuus. 8o
Als je het absoluut zeker wilt weten, bestel je er één. Kan je de kop niet kosten...
Of stuur een mailtje naar Conrad klantenservice.
Gaat de bouw in 3rail land gewoon door, ook boven de 15 graden celcuis??Natuurlijk gaat de bouw door!
"Een goed lid verslapt nooit " foei foei hoort dat hier wel thuis 8o .Wee, hem die er slecht van denkt...
ben benieuwt naar je aankleding op de baan
jee, wat ga je hard.... enne ik weet nog niets.... ga nog effies aan de bel hangen om meer te weten te komen...... sorry
8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten. De ingestelde standen blijven staan, zoals bij een gewone omschakelaar of aan/uit schakelaar.
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn :-)....toch?
Die andere (duurdere) veert terug naar UIT, zoals een joystick.
8) Hoho niet alleen naar hetplaatje kijken hé......Je moet 'm handmatig in de middenstand (uit) zetten. De ingestelde standen blijven staan, zoals bij een gewone omschakelaar of aan/uit schakelaar.
hij centreerd wel wan hij is aan UIT aan als hij niet zou centreren zou hij nooit uit kunnen zijn :-)....toch?
Die andere (duurdere) veert terug naar UIT, zoals een joystick.
Ho Wim, ik heb deze ook en die veert wél terug naar de centraalstand.
tussen () betekent dat het moment is.
Mvg,
Wilco
Edit: niet naar de uitvoering kijken, maar naar de productnaam.
kwekken? ik zeg alleen maar mijn bevindingen en () betekent (volgens mij) toch echt dat ie terugveert.Kun je niet lezen of wil je niet lezen?
Maak gebruik van bv een derde handje zodat de warmte verdeeld wordt
Als ik dit zo zie heb ik zelf ook al weer zin om te beginnen :mrgreen:
Als ik dit zo zie heb ik zelf ook al weer zin om te beginnen :mrgreen:
Wilco, als ik me niet vergis had je toch ook al een mooi paneel of heb ik het fout?
hoe maak je dan iedere keer je kabels vast?
Als je een schakeling zoekt die LEDs laat branden in combinatie met deze moment-schakelaars,
moet je even in de "Tutorials" sectie kijken van m'n website http://www.digitalplayground.be onder het kopje "LED controller for momentary switched modelrailroad turnouts".
Hoe ga jij trouwens jou schema van Itrain op dat schakelpaneel krijgen!!
Dit is toch je baanvak schakelingen of zitten hier ook al de schakelaar voor je wissels in?
de lampjes van de wissels apart te voeden door een halogeentransfo
Zoals eerder is aangegeven zou er een test plaats vinden met de lantaarns. Op een geheime locatie heeft deze test inmiddels plaats gevonden. Het is ons gelukt wat opnames te maken al is de kwaliteit van deze afbeeldingen niet geheel naar wens.
<2 foto's>
Toch willen we de geïnteresseerde deze afbeeldingen niet onthouden.
Heb je ooit wel eens zo'n *&%@)$@_ werkje gedaan?
Die lantaarns heb je mooi gemaakt!
Wel meer als eens . . . . . :mrgreen:
Wel meer als eens . . . . . :mrgreen:
Hm Erik,
Uit jouw opmerking moet ik waarschijnlijk de conclusie trekken dat me nog het een en ander staat te wachten bij het (verder) bouwen van mijn baan. Als het maar met plezier blijft gaan komt het goed!
... Veel van het materiaal komt van faller en vollmer van ruim 40 jaar geleden. ...[img]Zie er inderdaad wel een paar bekende tussen staan.
ja, ja en jij gaat maar door! En ik maar vakantie vieren!!
Heb je toevallig ook nog van die unieke exemplaren uit de "Holz und Pappe" periode of is alles echt 'plastic'?
Pft daar gaan wat meters in zitten in zo'n analoog geschakelde baan.Tot nu toe heb ik de railsecties bedraad: kleine 200m VD 0,5qmm,
Had spullen nodig van Conrad en heb ook twee van deze schakelaartjes mee laten komen. Eén enkelpolige en één dubbelpolige. Ze veren keurig terug naar de middenstand en zijn lekker klein van afmeting.weet je dit toevallig omdat je deze ook aangeschaft hebt of ....De schakelaar 703052 van Conrad is volgens de specs toch van het "terugveer" type. (aan)UIT(aan). Dus UIT is de default stand.
Als je het absoluut zeker wilt weten, bestel je er één. Kan je de kop niet kosten...
Ze veren keurig terug naar de middenstand en zijn lekker klein van afmeting.
kleine 200m VD 0,5qmm, en zo'n 80m PTT kabel. Daar komt dus nog bij de bekabeling voor seinen en de bedrading voor verlichting e.d. bij . . . . . .
de draad die je hebt uitgezocht is prima!
de draad die je hebt uitgezocht is prima!
Maar is het die draad met meerdere draadjes in de kern of weet je dat niet?
ook bij digitaal geschakelde banen rijst het aantalmeters de pan uit
Als ik jou was (ben 'k niet), zou ik de scherpe hoeken aan je trafobak afronden.
Had je de vaste trafo niet onder de baan kunnen schroeven?
lijkt of je 0 draad(bruin) ergens niet goed is aan gesloten waardoor hij als fase (rood) gaat werken
Ik probeer maar even mee te denken....
Heb je al de schakel rail zelf vervangen onderling .....
... Om het verhaal te verduidelijken maar even getracht schema te tekenen. ...Inderdaad: teken de gehele bedrading uit als schema, codeer elk onderdeel
Met mijn bescheiden kennis van zaken zou ik dit kunnen oplossen door extra schakelaars op te nemen tussen de verschillende circuits, of het signaal van de schakelrails over te nemen met relais en die op zijn beurt de wissels te laten bedienen. Dan zijn de wissels naar mijn weten achter het relais niet met elkaar verbonden maar schakelen wel gelijktijdig.
Welke leds gebruik je voor je schakelpaneel?
.... hoe ik een puls van de schakelrails om zet naar meerdere puls signalen voor het schakelen van een groep wissels. Ik gebruik immers m-rails dus zal iets van een mono stabiel relais moeten worden met enige vertraging of zoiets .... en met ten minste vier contacten aangezien ik vier wissels gelijktijdig wil schakelen.
YES!
Wat was het nu?
wat bedoel je met het boven staande schema
..... het oplossen van allerlei problemen voor iedereen leerzaam en zijn de bijdrages van de lezers voor jou (meestal) weer een welkome aanvulling
het ziet er allemaal zeer intressant uit.
.... en vakantie geld .... daarnaast is me gezondheid effe iets minder
Ga jij rijden met alleen stoom en diesel of komt er ook nog bovenleiding.
Werkt het ook goed als je de locs langzamer laat rijden?
Bestaat er zo iets als kwantum korting :help: :help:
Toevallig afgelopen weekend nog met linuxer sr over zitten "bomen"
Is dat de rede om (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spyD4JZRKMvvhq3l0AECVEgO8W6Amev9CX_PJYOGI3Xc=/http://www.modelspoorbeurs.nl/Images/Logo trein beurs) te gaan ??
Het betreft de 5146. Kan iemand mij hier aan helpen?
helaas
..... want ik ben nog bezig .....
Geduld is een mooie deugd.
Heb jij nog testen uitgevoerd met die reedcontacten
Ik weet niet of het kan met een kompleet analoge baan....
Ik kan u daaraan helpen .....
Wat doe je nou op een zondag waarvan men aangaf dat het slecht weer zou worden? Je blijft binnen. Naast een potje Kolonisten van Catan met de fam. heb je nog wat tijd over. Voor de grap maar eens kijken wat het zou gaan kosten om de huidige baan van m-rails één-op-één te vervangen door c-rails.
Na wat worstelen in Wintrack omdat niet alle bochten overeen komen, met wat kunst en vliegwerk alle delen vervangen met onderdelen uit het c-rails assortiment. Export maken van de stukslijst. Import maken in Excel, wat bedragen uit de prijslijst invoegen in de cellen achter betreffende artikel/aantal en vervolgens het spreadsheet zijn werk laten doen .....
AUW
Daar wordt een mens niet vrolijk van. Dit zou me een slordige ? 2400 gaan kosten (brugdelen zitten hier nog niet eens bij). Los van de nostalgie die gaat gelden als het geluid van een trein over m-rails gaat verdwijnen is dit zonder meer rede om (met plezier) verder te gaan met de hobby, gebruik makende van de (huidige) m-rails. Niet genoemde emotionele waarde aan de huidge baan valt niet in geld uit te drukken overigens.
Zonder sponsor voor mij dus gewoon m-rails!!
Dus in het kort zoek ik een oplossing voor "twee keer bedienen, een keer actie".
Je bent aan het twijfelen hé!
Ik heb gisteren een partijtje M gekocht voor de uitbreiding van het schaduw station.
Dus in het kort zoek ik een oplossing voor "twee keer bedienen, een keer actie".
Ik heb gisteren een partijtje M gekocht voor de uitbreiding van het schaduw station.
Hoor ik weer twijfel!!!
En na wat knutselen met een soldeerbout, het eerste resultaat van het bedieningspaneel:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,soTtxGuMfU-FoFJiO9kSogUiJYyxCVFM63X9TopbVo2c=/http://img517.imageshack.us/img517/2893/foto0168t.jpg) (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sP1z1HRY5m-pGNbKWVVSsUQCCFZBKH1TKbOFEExQzAwo=/http://img404.imageshack.us/img404/2825/foto0169g.jpg)
En voor wie er geen genoeg van kan krijgen: 5 IN BEDRIJF
Zeg welk type schakelaar heb je daar gebruikt?
Daarnaast heb ik voor zo lang het duurt nog steeds een sentimenteel gevoel :-( bij dat M spul...... sorry
Poeh dat gaat mijn petje te boven. Ik kan prima een draadje trekken en wat solderen maar dit
Zal nog effies een foto maken en op mijn draadje zetten!!
hier rijden er nu ook treinen
Ik zal het je op een makkelijke wijze uitleggen maar moet je me even de tijd voor geven .....
Maar ik wil terug melding van de wissels
Zal nog effies een foto maken en op mijn draadje zetten!!
Laat zien dat spul, maak me jaloers :)
Heb nu alleen nog wat 5100 nodig.
Wat is dat toch?Ik weet het ook niet, 't zal wel heel klein zijn . . .
Welk (onder)deel van je lichaam zorgt er voor dat je direct
aan de slag wil als je weer nieuw materiaal voor de baan
binnen hebt.
..... voor je het weet is er een slakkenkuil .....
straks ga je dat 'hakken en zagen' in M-rails zo leuk vinden .....
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sfOWy0bqrb1m3u7HVBJAyb72Ybz8AGVUH81rIh8P8CIU=/http://img863.imageshack.us/img863/3571/foto0223v.jpg)
straks ga je dat 'hakken en zagen' in M-rails zo leuk vinden .....
Niet uit enthousiastme maar uit pure noodzaak moet ik weer de zaag zetten in een van mijn rails stukken.
Ik ben benieuwd waar dat andere spoor terechtkomt, die rijdt recht tegen de staander aan >:-D
..... succes met 'hakken, zagen en solderen'
..... lijkt mij deze iets langer als een halve industrieboog .....
..... kun je ook de volgende rail er aan solderen .....
Is het poortje nu groot genoeg voor alle mogelijke wagons?
Als hij handbediend is moet je hem ook even andersom uitproberen met de giek naar achteren.
Nu kun je er makkelijker aan solderen of iets aan veranderen.
Hoe was de beurs verder?
dat heb je toch nog snel gedaan volgens mij toen wij elkaar ontmoeten had je nog niets toch!!
Misschien vervangen door led's?
Hoi Dylan, tja dat kan een idee zijn maar moet je bekennen dat ik bij g*d niet weet of een led + weerstand minder stroom verbruikt dan het traditionele gloeilampje.Er zijn al leds die werken bij een stroom van 5 mA.
Hoi Dylan, tja dat kan een idee zijn maar moet je bekennen dat ik bij g*d niet weet of een led + weerstand minder stroom verbruikt dan het traditionele gloeilampje.Er zijn al leds die werken bij een stroom van 5 mA.
Mvg,
Peter
Moet jou plaatjes over de bedrading maar is goed gaan bekijken aangezien ik op dat punt ben aangekomen
Heb al wel ontdekt dat me ruimte voor me schakkeltableu toch wel aan de kleine kant is. Verder moet ik wat meer kroonsteentjes kopen hihi
Maargoed ik heb een potlood dus ga vanaf wel effe tekenen en kijken hoe het uit komt
lawaai
Zijn die soldeerplintjes die je paar posts eerder liet zien die van Conrad?
kijk eens aan en we gaan maar door!!! Waar heb je dat portaal vandaan trouwens ?
Hoort die bij het Faller (?) bouwpakket?
jaja daar wordt je moe van he? ik ga zo na de lunch weer onder de tafel draadjes trekken
oh en me klus is tot stilstand gekomen ben me soldeertin kwijt
Ik zal verslag doen van het uiteindelijke resultaat.
Verschillende treinen hebben een aanmerkelijk verschil in snelheid bij gelijke trafo stand. Dit verschil is dusdanig groot dat het niet met lading alleen op valt te lossen. Gevolg is dat bij "overdrachtspunten" gezien de beperkte ruimte door de compacte baan, het nog al eens voor komt dat de vertrekkende trein niet snel genoeg weg is om ruimte te bieden voor de aankomende trein.
Valt er iets aan de snelheid per trein aan te passen of is dit iets waar ik mee moet leren leven. Geen ramp natuurlijk maar ik blijf dan aan de trafo "schroeven" en kan niet op mijn gemak vanaf de zijlijn toekijken.
Ligt dit mogelijk aan je materieel, koolborstels, slepers enz.. :help:
Handig hé die zoekfunctie op het forum? :wink:
.... me blauwe draad op .....
Maar optimaal spul hoor .....
Bij het aansluiten van het sein zoals op eerder getoonde afbeelding blijken beide lampjes van het sein op te gloeien. Da's leuk voor op de kermis, maar op mijn baan heb ik dat toch liever niet.
Mooi. Hoe heb je dat juist gedaan?
Van de nog complete wissel:
Het schroefje van de lantaarn los draaien >
Het vierkante kapje verwijderen >
Het lampje verwijderen >
Het schaalvormige lamphoudertje uitnemen >
Passend kraaltje op de "veerplaat" van het lampje plaatsen (even uitvogelen hoe groot dat moet zijn) >
Het schaalvormige lamphoudertje terug plaatsen >
Het schroefje plaatsen en weer vast draaien.
Pas op Peter: WIKI-alarm!!! :wink:
En weer wordt ik er op "betrapt" niet goed te hebben gezocht :)
Ik vraag me af of ik dit steeds vergeet of jij gewoon het forum uit je hoofd kent Erik?
Anyway ..... Ik heb een PB naar Sascha verzonden om het probleem aan te pakken.
Niet dat ik me gedwongen voel maar als ik met het publiceren van dergelijke zaken mensen kan helpen waarom niet.
Voor wat betreft de baan. Dat ligt even stil. Ik wacht op onderdeeltjes om de seinen naar mijn paneel te brengen conform het door Alphons voorgestelde idee. En om het materiaal op te ruimen wacht ik op een lading schuimrubber. Als dat binnen is wordt het vakjes snijden in het schuim.
Op de baan ben ik van plan met multiplex de vormen te gaan bepalen van bergen, tunnelingangen en al dat soort aanpassingen ter voorbereiding op het maken van een eerste aanzet op de aankleding. Dan kan ik in deze fase goed bepalen of ik (later) nog overal bij kan als e.e.a. dicht gemaakt wordt.
Ben benieuwd naar je vorderingen!
Pas op Peter: WIKI-alarm!!! :wink:
Ben benieuwd naar je vorderingen!
Dylan, ik laat het je weten .........
Pas op Peter: WIKI-alarm!!! :wink:
Op basis van onze eerdere "informatie uitwisseling" kan ik je melden de trotse bezitter te zijn van mijn eerste wiki artikel. Ik hoop hiermee de mede probleem eigenaren op weg te helpen naar een (mogelijke) oplossing.
Ooit hoop ik ook wat voor de wiki te hebben ....
hoop morgen avond nog even wat te kunnen doen!!!!!
Pas op Peter: WIKI-alarm!!! :wink:
Erik,
Op basis van onze eerdere "informatie uitwisseling" kan ik je melden de trotse bezitter te zijn van mijn eerste wiki artikel. Ik hoop hiermee de mede probleem eigenaren op weg te helpen naar een (mogelijke) oplossing.
En weer wordt ik er op "betrapt" niet goed te hebben gezocht :)
Ik vraag me af of ik dit steeds vergeet of jij gewoon het forum uit je hoofd kent Erik?
krentenweger, zeurpiet, eigenwijs, pietje precies
Ik las vandaag dat een hobby pas echt leuk is als je er te weinig tijd voor hebt.
Dan wordt het des te aantrekkelijker :)
Goed idee om de schakelkasten van de seinen onder de tafel te monteren.
Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik er middels wat afbeeldingen verslag van doen.
Naast drie Bordeaux wagentjes om het stammetje compleet te maken heb ik ook nog de hand weten te leggen op een V60 in nieuwstaat. Staat leuk bij zijn rode tweelingbroer :)
Hoeveel heb je nu er inmiddels?`
Kijken bij trekveren.
Wat is de dikte van jouw schuimrubber totaal?
Wat is de dikte van jouw schuimrubber totaal?
Hoi Erik, de onderlaag is 2 cm. De laag waar ik de vakken in moet snijden 4 cm.
je had best meer in 1 doos kunnen doen
om dit als afdekking van ieder krat te gebruiken
Als het allemaal niet gaat uitlopen zit er zeker een bezoekje in.
Je zou daar vilt in kunnen leggen wat je indien vuil makkelijk kan verschonen!!
Kijk, dat is nu weer een goeie tip: :thumbup: de zogenaamde loc-luier: :mrgreen:
waarom liggen die starters erbij?
..... maar staan die steunen in de binnenbocht niet te dicht op je rails?
.... Stop met werken en ga door met die baan kan niet wachten .....
Mooie constructie maar staan die steunen in de binnenbocht niet te dicht op je rails?
..... wat je straks niet meer ziet .....
Ik heb al iemand horen praten over een "motorpost" dus je weet maar nooit ;)Potverdikkeme, wie was dat ? :wink:
Wat voor materiaal is dat nu?
Potverdikkeme, wie was dat?
Nog werk genoeg voor Marklin als ze voor elke periode een versie op de markt wil brengen. :)
Langzaam maar zeker krijg ik wat handigheid in het verwerken van de plaat tussen de rails.Ik vind dat je je het drama van het afkenen wel met 'ons' mag delen hoor!
Aftekenen blijft een drama, maar wordt toch nog verder afgewerkt natuurlijk.
Geen recht uitgangspunt, geen mogelijkheid het er op te leggen i.v.m. de tunnelpilaartjes.
Snap je wat ik bedoel ..... drama dus.
Of zie ik een heel slim hulpmiddeltje over het hoofd?
..... kun je het te vullen deel ruim uitknippen
met krantenpapier, dit op het vlak leggen en de randen van de
railsbedding markeren met een stift door met de stift de contouren
te volgen om zodanig een juiste mal voor het foam te verkrijgen .....
Wat die "rommel" betreft maakt toch voor jou niet uit je klapt de baan omhoog en alles is weg.....toch!!! :?
... Blijft wel lastig om er iets "werkelijks" van te maken.
Zo, nog even wat sfeer foto's gewoon omdat het toch best leuk is :)
(zucht) Ik zou al tevreden zijn met die doos met 'zolderlucht' . . . .
Wat gaat ie trekken?
Heb je nog meer van dit soort bronnen!!! >:-D
Zo hier en daar merk je wel dat een dergelijke loc meer vergt van de rails dan bijvoorbeeld een rangeerloc.
Nu is het zo dat een dergelijke loc niet op hoge snelheid over de baan raast (vind ik niet mooi) maar het is toch wel een punt van aandacht.En deze truc (http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:rijgedrag_verbeteren_met_diodes) kun je daarvoor ín de loc toepassen, maar dat wist je natuurlijk allang! :wink:
Zie je!!!! 8o toch weer een bron!!! Waar heb je dit nu weer vandaan.... Ik ken dat gevalletje helemaal niet wat kan je daar mee doen!!!
Soms is het beter even te wachten op je cadeau .....
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEf3mtji6-0h0kSGtF7yfEYIK6dsA5ZejwV1FLL7Bp8c=/http://img263.imageshack.us/img263/7177/foto0673u.jpg)
Binnen gereden op spoor 1a.
..........
Peter jij bent weer aardig bezig zo na je vakantie.... Heb je nog meer van dit soort bronnen!!! >:-D
Komt mij bekend voor. :D
Eigenlijk zoek ik een bril die de vertaalslag maakt naar 1:87.Is wel geen bril, maar zoiets: klik (http://nieuwenhuis.webs.com//Bestanden/Schaal%20Lineaal%20H0.jpg)?
Sla ik er een nageltje in om vast te zetten, blijkt de kop in het (model)echt toch al snel een schijf van 40 cm.Ehhh . . . . koploze spijkertjes gebruiken :mrgreen: Maar serieus: waarom geen dubbelzijdig tape of kit gebruiken?
..... waarom geen dubbelzijdig tape of kit gebruiken? .....
Och sorry Peter, ik had niet begrepen dat je de spijkertjes voor..... waarom geen dubbelzijdig tape of kit gebruiken? .....
Tja, weet ik eigenlijk ook niet. Noem het gebrek aan creativiteit :)
Overigens heb ik de band op de kopse kant van het triplex vast gezet.
Weet niet of dat gaat lukken met kit.
Ik hou het in ieder geval in de gaten voor volgende klusjes.
hey, mooie baan en een goed begin van de pur-berg. Ga het zeker volgen hoe je het verder afwerkt.
Maar het levert toch al best wel een leuk plaatje op. Heb je die zijmuur van het portaal gewoon omgebogen?
Dus bergen zijn er voor mij nog even niet bij.
Zie de keien vangers en de steenbokken al staan. Komt helemaal goed.
Gevolg is wel dat er zich een mooie "overhang" vormt en da's best leuk toch?
Het is gewoon gaaf! :thumbup:
(https://files.3rail.nl/tinypic/11b5eeg.jpg)
De "berg" bestaat uit twee delen.
Dit om bij calamiteiten nog het deksel te kunnen verwijderen.
Baanvak is officieel vrijgegeven
@Rutger
Uit je bezorgdheid zou ik opmaken dat je zelf machinist bent :)
Waar ben je nu weer mee bezig.....
Hoop vanavond ook nog een klein update-je te kunnen plaatsen....
Omschrijving | Status (V/X) | |
Controle Delta (66045) | V | |
Controle Trafo (6647) | V | |
Controle BR 74 (3095) | V | |
Controle PC | V | |
. | ||
Installatie Windows XP Professional (stand-alone) | V | |
Installatie Drivers (incl DDW GIVEIO.SYS) | V | |
Installatie Service Pack's | V | |
Installatie .NET Framework 3.5 | V | |
Installatie DDW Server 0.78 | V | |
Installatie Koploper 7.4 | V | |
. | ||
Aanleggen proefstuk | V | |
Toekennen digitaal adres BR 74 | V | |
. | ||
RS232 Kabel aanpassen(*) | X | |
Aansluiten proefopstelling | X | |
Configureren van DDW | X | |
Configureren van Koploper | X | |
_ | ||
Testrijden | X |
Dat pur-schuim lijkt mij toch een kledderboel te geven
Omschrijving | Status (V/X) | |
RS232 Kabel aanpassen | V | |
Aansluiten proefopstelling | V | |
Configureren van DDW | V | |
Configureren van Koploper | V | |
_ | ||
Testrijden | V |
Hallo Peter,
Mooi dat het daar werkt, hier lukt het niet :(.
Als ik het goed begrijp ga je dit niet op je huidige baan toepassen.
Hallo Peter,
Mooi dat het daar werkt, hier lukt het niet :(.
Heb je al een mooi overzicht voor de s-88(n) lpt connector?
Signal | S88-N-Pin | |
Clock | 4 | |
Load | 6 | |
Reset | 7 | |
Data 1 | 2 | |
Data 2 | 2 | |
Data 3 | 2 | |
Data 4 | 2 | |
GND | 3+5 | |
+5V | 1 |
Komt ie: ;) Ik hoop dat je het snapt haha Het was voor mezelf ook drie keer kijken wat waar moest. Maar als je het daarna drie keer controleert moet het goed komen. Nummers van de LPT poort zie je op je LPT connector als het goed is!
Als je het overzicht van jou wil geven dan graag .....
Signal | LPT-Pin | S88-Pin | S88-N-Pin | |||
Clock | 2 | 3 | 4 | |||
Load | 3 | 4 | 6 | |||
Reset | 4 | 5 | 7 | |||
Data 1 | 10 | 1 | 2 | |||
GND | 18 | 2 | 3+5 | |||
+5V | 6 | 1 |
Signal | LPT-Pin | S88-Pin | S88-N-Pin | Kleur LPTkabel! | ||||
Clock | 2 | 3 | 4 | Wit/Bruin | ||||
Load | 3 | 4 | 6 | Rood | ||||
Reset | 4 | 5 | 7 | Wit/rood | ||||
Data 1 | 10 | 1 | 2 | Licht groen | ||||
GND | 18 | 2 | 3+5 | Roze | ||||
+5V | 6 | 1 |
In de afbeelding hierboven zie je dat ik aan mij s-88 connector die op mijn terugmeld decoder zit twee draden heb gesoldeerd. Ik heb ze wat naar boven gebogen zodat ik er goed bij kon.
5 Volt van een USB poort, alleen waar de min vandaan moet komen snap ik nog even niet.
Waar ben je nu weer geweest 8o Straks moet je nog groter gaan wonen!!!!
Gisteren ben ik tussen de bedrijven door ook in Wagenberg geweest maar die had geen c-rails vandaar.
Wel een winkel om te onthouden trouwens. Lekker ruim en veel te snuffelen.
Gisteren ben ik tussen de bedrijven door ook in Wagenberg geweest maar die had geen c-rails vandaar.
Wel een winkel om te onthouden trouwens. Lekker ruim en veel te snuffelen.
Snuffelen die zolder lucht hé.... Had effies een belletje gegeven was ik ook effies langs gekomen :-( O:-D
Nu de volgende keer dan maar!!!
Ik sla Houten deze keer ook over wil mijn budget aanspreken voor een sounddecoder voor m'n 103 en die wordt ook per post verstuurd....
(als het eenmaal rijd wil je niet meer terug :D :D)
PS: Boefje houdt me inderdaad van mijn (eigen) werk af, maar doe het graag :)
In de afbeelding hierboven zie je dat ik aan mij s-88 connector die op mijn terugmeld decoder zit twee draden heb gesoldeerd. Ik heb ze wat naar boven gebogen zodat ik er goed bij kon.
De blauwe draad (op s88 pin 6) is de 5volt die bij mij uit een computer voeding komt. Maar kan ook jouw 5volt uit de usbkabel zijn.
De bruine draad is de Ground. (op s88 pin 2) Die zit ook op de computervoeding. Maar zit bij jouw ook in je usbkabel.
Je haalt zowel de 5volt als de ground dus uit de usb kabel.
Als ik vast loop in Koploper weet ik bij wie ik aan kan kloppen ;) Gekheid, ik denk dat je zo wel het snelste het volledige pakket onder de knie krijgt. En dat lijkt me nodig als je uiteindelijk kiest een volledige baan aan te gaan sturen. Lijkt me inderdaad reuze als het denkwerk op de baan wordt "overgenomen" door de PC. Je moet het zelf ingeven natuurlijk maar dan kan het random worden toegepast. Super dat je al zo ver bent Sebas.
:( :( Jaja maak het mij maar weer moeilijk hoor !!!! Straks "moet" ik ook nog met koploper gaan werken 8o B)
Da's pech hebben. Ik moet zeggen p.o. verdwijnen bij mij de 224's ook wel tussen de 130's :?
... Met mijn digitale testbaan en het gemak van het omturnen van c-rails voor massa detectie ben ik gaan denken over jouw wijze van isoleren van railstaven van m-rails. Ik denk dat je met krimpkous wat makkelijker werkt dan met tape. Maar breken die lipjes niet snel af bij wat oudere rails? Die ervaring heb ik namelijk wel bij de gedremelde stukken (onlangs nog met wat delen voor op "BergenBurgh" gehad.
even reageren op het zelf maken van geisoleerde rail staven. Dit valt niet mee vind ik. Buiten het feit dat het veel werk is komt daar bij dat zowel bij tape als bij krimpkous de lipjes bij het terug buigen toch nog door de isolatie prikken en het dus niet werkt... Of ik doe wat verkeerd!!!
Heb er diverse geprobeerd en steeds bij het aandrukken van de lipjes gaat het mis.
Als je nog moet beginnen met je testbaan zou ik de rails niet met hete lijm vast zetten.
De eerste laag ziet er zeer zwart uit
Zie net dat er een pilaar in de berg staat gegoten
Ikzelf heb toen bij het invoeren van de blokken. bij: onderhouden baan definities -> blokken. In het kopje voorkom deadlock aangegeven welke blokken vrij moeten zijn. En toen wachtte de vertrekkende trein keurig todat de andere trein zijn route tegenovergesteld had gemaakt. En daarna vertrok de trein pas.
je bergen van beginnen ook al mooi vorm en kleur te krijgen
hoi wat een schema heb je daar gemaakt
Je bergen zijn goed gelukt. Hoop dat je de kleuren naar je zin krijgt.
ik heb geen moment spijt dat nu mijn wissels digitaal zijn,scheelde mij een hoop draad enzo te trekken onder mijn baan.
Mooie baan hoor met die M rails :thumbup:
Dat ziet er heel goed uit, de bedrading ziet er wel heel strak uit, zo is mij het echt niet gelukt.
Ik moet zeggen dat het er allemaal helemaal top uit ziet :thumbup:.
Ik heb toch wel het gevoel in een cirkel te draaien v.w.b. kleuren en lagen.
Het lijkt maar niet te lukken om tot het resultaat te komen wat ik elders zie.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2-efbl_JkPFRy9v2ho2lTwHdohXb22eF1vZw6miyvRM=/http://img269.imageshack.us/img269/9673/testbaanaansluitingen.jpg)
Windows XP Professional
Service Pack 1
Service Pack 3
SP38488
SP39852
SP42470
SP35952
.NET Framework 3.5
DDW Driver
DDW Server0.78
Koploper 7.4
Omroeper
S88 Monitor
Is dit ook mogelijk zonder RS232, maar dan met USB of netwerk
Gisteren naar de Weihnachtsmarkt CentrO (http://www.centro.de/index.php?id=568) geweest. In het winkelcentrum zit ook een Märklin winkel(tje). Nou wie wil beweren dat de modeltrein hobby een uit de tijd geraakte hobby is, moet daar dan maar eens een kijkje nemen. Wat en volk trekt dat aan zeg. Het leek meer op een wedstrijd over hoe het meeste aantal mensen te laten staan per m2.
Maar goed dat het hoofddoel van de reis niets met treintjes had te maken :)
Lukt het trouwens om het doorschieten van de locs op je testbaan te stoppen?
Of ik het kunstwerk van Jan kan evenaren betwijfel ik (sterk) :)
Wat hebben we toch een pracht hobby met elkaar.
vind je bruggen zeer knap gedaan,mss hier en daar nog wat zwart en groen bv moss.verder ziet het er supper uit
peter;vind je bruggen zeer knap gedaan,mss hier en daar nog wat zwart en groen bv moss.verder ziet het er supper uit
Tnx, geeft de burger moed :)
Er zullen nog veel van dit soort mini projectjes komen. Maar daar weet jij alles van natuurlijk. Zag dat je ook lekker met verf in de weer bent. Nu, ik heb (nog) niet zo'n mooi "verfpistool" dus de details maar aankwasten hé.
Tnx Frans,Dat van je hoofd dat ken ik en de electra gestaagd tussen de zeer drukke werkzaam heden op het werk door!
De bedoeling is om bij de bruggentjes nog iets van water te laten "stromen".
In mijn hoofd zit het al wel snor. Nu nog verwezenlijken.
Hoe gaat het met de electra?
Misschien heeft 'ie een kist met Wifi? :D
Ben benieuwd hoe je het water eronder gaat krijgen.
Wat ik me wel afvraag: wat doet die brugpijler daar?
Wat ga je doen met de onderkant van de brug ?
Wat ga je doen met de onderkant van de brug ?
Tja, dat is best een goeie vraag.
Als je een beetje creatief bent, zou je er iets van kunnen maken maar .....
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,swyIdsuT1myUyOrtm6vmO3U7zJjtcaLwO_qctD7Yni54=/http://img535.imageshack.us/img535/3576/brugbuitengebruik1999ol.jpg)
Bron: Beeldend kunstenaars in Gelderland
Lekker bezig linuxer
Lekker bezig linuxer
Hey Reinder, goed weer wat van je te vernemen.
Tja, ik doe maar wat. Heb er in ieder geval plezier in en daar gaat het ook om.
Met wat minder snelheid dan eerder, maar met kleine stukjes kom je ook verder.
Hoe gaat het met jou?
Ziet er veel belovend uit peter. en dat zijn wijze woorden die hadden van mij kunnen zijn... :-)
Lekker bezig linuxer
Hoe gaat het met jou?
Na een lange tijd van afwezigheid knaagt de modelspoorgriep toch aardig aan me en heb ik besloten om een module te maken met als thema olie
Als ik wat opbouwende kritiek mag geven .....
Je kunt nog effies naar je perspectief kijken nu lijkt het of de rivier heel erg breed is veel breder dan je overspanning van je brug.
heb even met paint aangegeven hoe het mijn inziens beter qua perspectief is
Was al bang dat je 'ontspoord' was . . . . :mrgreen:
En hoe is het met de baan van Linuxer Jr. oftewel Jeffrey?
In meerdere topics zie ik weer posts van je staan.Inderdaad Peter - juist geconcludeerd! :thumbup:
Hoop dat ik daaruit de juiste conclusie mag trekken.
Was al bang dat je 'ontspoord' was . . . . :mrgreen:Hmm, misschien was 'uitgerangeerd' hier een betere bewoording geweest . . . :wink:
De enthousiaste start werd voornamelijk door mij gedragen. Een drempel die over moet en waarbij ik hem zeker moet helpen is het afmaken van het electrische gedeelte. Da's op dit moment (naast tijd) een showstopper. En huiswerk, ook niet onbelangrijk.Heel belangrijk - huiswerk (toekomst) en m.b.t. zijn modelbaan is het dus
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic. Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken. |
Wordt wel een tijd voor een update >:-D
Anyway, vrouw kan een dorp gaan bouwen en dat was de bedoeling :)
...Zo kom ik in post msg501806 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27341.msg501806#msg501806) van dit topic van Erik een "dode" verwijzing tegen :)Bericht aangepast: aangezien het artikel niet meer leverbaar is, is het plaatje weggehaald voor tekst. :wink:
Hoe is het met de scenery en met de baan van Jeffrey?
Is dus niet geheel te wijten aan de "inspanningen" van Jeffrey .....
ehhm word ik nou gek of zie ik het op zn kop staan?
Maar leuk dat Jeffrey de draad weer oppakt . . . of liever gezegd: jij!